Anotācija (ex-ante)

23-TA-871: Rīkojuma projekts (Vispārīgais)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Par civilās aviācijas drošības uzturēšanas pasākumu finansēšanu 2023. gadā no valsts budžeta programmas 44.00.00 "Līdzekļi aviācijas drošības, glābšanas un civilmilitārās sadarbības nodrošināšanai"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Rīkojuma projekts nosaka civilās aviācijas lidlaukus, kuros aktuāli aviācijas drošības pasākumi tiks finansēti no 2023.gada valsts budžeta programmas 44.00.00 “Līdzekļi aviācijas drošības, glābšanas un civilmilitārās sadarbības nodrošināšanai” (turpmāk - valsts budžeta programma) ietvaros paredzētajiem līdzekļiem.

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Rīkojuma projekta mērķis ir noteikt civilās aviācijas lidlaukus, kuros aktuāli aviācijas drošības pasākumi tiks finansēti no valsts budžeta programmas ietvaros paredzētajiem līdzekļiem.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Saskaņā ar likuma "Par aviāciju" 27. panta piektajā daļā noteikto Ministru kabinets ir pilnvarots noteikt civilās aviācijas lidlaukus, kuros civilās aviācijas drošības uzturēšanas pasākumi tiek finansēti no valsts budžetā šim mērķim kārtējā gadā paredzētajiem līdzekļiem. 
Valsts budžeta programmas 2023. gadam ietvaros ir piešķirti līdzekļi 512 418 euro apmērā. 
Pieteikumus līdzekļu saņemšanai aktuālu aviācijas drošības pasākumu īstenošanai ir iesniegusi VAS "Starptautiskā lidosta "Rīga"" (turpmāk - lidosta "Rīga") un SIA "Aviasabiedrība "Liepāja"" (turpmāk - lidosta "Liepāja"). 
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Lai savlaicīgi nodrošinātu kvalitatīvu un operatīvu pasažieru drošības pārbaudes procesu atbilstoši Eiropas Komisijas 2015.gada 5.novembra Regulai Nr. 2015/1998, ar ko nosaka sīki izstrādātus pasākumus kopīgu pamatstandartu īstenošanai aviācijas drošības jomā (turpmāk - Regula 2015/1998), lidosta "Rīga" 2023.gadā plāno valsts nozīmes civilās aviācijas lidlaukam iegādāties divus jaunus sprāgstvielu palieku detektorus.
Sprāgstvielu palieku detektori ir vieni no svarīgākajiem elementiem pasažieru drošības pārbaudes procesa nodrošināšanai, lai atbilstošā kvalitātē varētu realizēt aviācijas drošības procesus. Divu sprāgstvielu palieku detektoru iegādes izmaksas tiek plānotas 66 600 euro (bez PVN) apmērā. 
Lai nodrošinātu lidostas "Rīga" atbilstību ugunsdzēsības un glābšanas aizsardzības 9.kategorijai (ar vismaz četrām ugunsdzēsības automašīnām ar kopējo ūdens ietilpību ne mazāk par 1 709 l ūdens), un 8.kategorijas ugunsdzēsības un glābšanas aizsardzības nodrošināšanai atbilstoši Eiropas Komisijas 2014.gada 12.februāra Regulai Nr.139/2015, ar ko nosaka prasības un administratīvās procedūras saistībā ar lidlaukiem atbilstīgi Eiropas Parlamenta un Padomes Regulai (EK) Nr.216/2008, kā arī VA "Civilās aviācijas aģentūra" (turpmāk - CAA) izdotajam sertifikātam, lidosta "Rīga" 2023.gadā plāno realizēt iepirkumu "Lidostas ugunsdzēsēju automašīnas iegāde" ar paredzamo kopējo līgumcenu 1 000 000 euro (bez PVN). Jānorāda, ka 8. un 9.glābšanas un ugunsdzēsības aizsardzības kategoriju nodrošināšana ir viens no pamata punktiem gaisa pārvadātājiem, izvēloties lidojumus uz/no lidosta "Rīga".
Līdz ar to lidosta "Rīga" lūdz 66 600 euro (bez PVN) no 2023.gada valsts budžeta programmā paredzētajiem līdzekļiem novirzīt divu sprāgstvielu palieku detektoru iegādei, un 345 618 euro (bez PVN) no 2023.gada valsts budžetu programmā paredzētajiem līdzekļiem avansa maksājumam daļējai ugunsdzēsēju automašīnas valsts nozīmes civilās aviācijas lidlaukā iegādes finansēšanai.

Ņemot vērā Krievijas uzsāktā kara Ukrainā ietekmi uz starptautisko drošību, lidostas "Liepāja" valsts nozīmes civilās aviācijas lidlauks iespējamā krīzes gadījumā veiktu nozīmīgu atbalsta funkciju civilmilitārā mobilitātes nodrošināšanā. Attiecīgi, lai turpinātu nodrošināt lidlaukā aviācijas drošības procesu atbilstošu ievērošanu, ir nepieciešams veikt uzlabojumus tehniskā aprīkojuma modernizēšanā. Balstoties uz Regulas 2015/1998 noteikumiem, un CAA veikto auditu laikā sniegtajiem norādījumiem, 2023.gadā lidosta "Liepāja" plāno iegādāties sprāgstvielu palieku detektoru, divu ģeneratoru rentgena iekārtu, metāla detektora arku, kā arī patrulēšanas transportu. 
Līdz ar to lidosta "Liepāja" lūdz no 2023.gada valsts budžeta programmā paredzētajiem līdzekļiem 29 700 euro (bez PVN) sprāgstvielu palieku detektora iegādei, 7 500 euro (bez PVN) metāla detektora arkas iegādei, 30 000 euro (bez PVN) patrulēšanas transporta iegādei, kā arī 33 000 euro (bez PVN) avansa maksājumam daļējai divu ģeneratoru rentgena iekārtas iegādes finansēšanai. 
Risinājuma apraksts
Izvērtējot lidostas "Rīga" un lidostas "Liepāja" iesniegumus un ņemot vērā:
- ka lidosta "Rīga" kā viens no valsts aviācijas nozares struktūras galvenajiem elementiem, ir lielākais starptautiskās aviācijas uzņēmums Baltijā un ir šī reģiona galvenais gaisa satiksmes centrs, kas nodrošina regulāru pasažieru satiksmi, kravas un pasta pārvadāšanu ar civilās aviācijas gaisa kuģiem uz Eiropas un citām pasaules valstu pilsētām, tādējādi nodrošinot Latvijas valsts starptautisko sasniedzamību;
- ka lidosta "Liepāja" ir sertificēta regulāru lidojumu apkalpošanai un ir pieaugusi tās loma starptautiskās un civilmilitārās sadarbības jomā, kā arī tas ietilpst TEN-T pamattīklā;
- abu minēto lidostu nozīmīgumu civilmilitārās mobilitātes nodrošināšanā, kā arī nepieciešamību krīzes situācijā pastiprināt starptautisko komercpārvadājumu aviācijas drošību, Satiksmes ministrija ir sagatavojusi Ministru kabineta rīkojuma projektu, kas paredz 2023. gada valsts budžeta programmas ietvaros piešķirtos līdzekļus piešķirt lidostas "Rīga" (412 218 euro sprāgstvielu palieku detektoru un daļējai ugunsdzēsēju automašīnas valsts nozīmes civilās aviācijas lidlaukā iegādes finansēšanai) un lidostai "Liepāja" (100 200 euro daļējai valsts nozīmes civilās aviācijas lidlauka aviodrošības tehniskā aprīkojuma iegādei). Atbalstītie pasākumi un to līdzekļu apjoms norādīts Ministru kabineta protokollēmuma projektā. 

Sagatavojot Ministru kabineta rīkojuma projektu, tika vērtēti iesniegtie lidostu pieteikumi aktuālu aviācijas drošības pasākumu finansēšanai. Tika ņemts vērā pieejamais finansējums, lidostu sniegtie pakalpojumi un to apjomi, normatīvajos aktos noteiktās prasības aviācijas drošības jomā dažādu lielumu lidostām atkarībā no to sniegtajiem pakalpojumiem, citi no valsts līdzekļiem reģionālajām lidostām piešķirtie līdzekļi publisko funkciju nodrošināšanai, līdz ar to uzskatām, ka sadalot aktuāliem aviācijas drošības pasākumiem valsts budžeta programmā paredzēto publisko finansējumu, ir nodrošināta nediskriminējoša attieksme.
Līdzekļus lidostai "Rīga" un lidostai "Liepāja" ir plānots piešķirt, pamatojoties uz Eiropas Komisijas Paziņojuma "Pamatnostādnes par valsts atbalstu lidostām un aviokompānijām" 2014/C 99/03 (ES OV C99, 04/04/2014) 35.punktā noteikto.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija
Rīkojuma projekta īstenošana tiks nodrošināta no Satiksmes ministrijas valsts budžeta programmā 44.00.00 "Līdzekļi aviācijas drošības, glābšanas un civilmilitārās sadarbības nodrošināšanai" paredzētā finansējuma 512 418 euro apmērā. 
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
Eiropas Komisijas Paziņojuma "Pamatnostādnes par valsts atbalstu lidostām un aviokompānijām" 2014/C 99/03 (ES OV C 99,04/04/2014) 35.punktā ir noteikts, ka Eiropas Savienības Tiesa ir lēmusi, ka darbības, par kurām parasti ir atbildīga valsts, pildot oficiālās pilnvaras, kas saistītas ar valsts varas īstenošanu, nav saimnieciska rakstura darbības un valsts varas atbalsta noteikumi parasti uz tām neattiecas. Lidostā tādas darbības kā gaisa satiksmes kontrole, policijas darbības, muita, ugunsdzēsība, darbības, kas nepieciešamas, lai aizsargātu civilo aviāciju no nelikumīgas iejaukšanās darbībām, un ieguldījumi saistībā ar minēto darbību veikšanai nepieciešamo infrastruktūru un iekārtām parasti netiek uzskatīti par saimniecisko darbību.
Līdz ar to Ministru kabineta rīkojuma projektā ietvertie aviācijas drošības pasākumi lidostas ''Rīga" un lidostas "Liepāja" valsts nozīmes civilās aviācijas lidlaukā nav kvalificējami kā valsts atbalsts saskaņā ar Līguma par Eiropas savienības darbību 107.panta 1.punktā noteikto, kā arī uz tiem neattiecas minētā līguma 108.panta 3.punktā paredzētā ziņošana Eiropas Komisijai. 
Skaidrojums
Finanšu līdzekļu no valsts budžeta programmas 44.00.00 "Līdzekļi aviācijas drošības, glābšanas un civilmilitārās sadarbības nodrošināšanai" ir paredzēti aviācijas drošības pasākuma nodrošināšanai, kas ir publiskā funkcija.

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Satiksmes ministrija
  • VAS "Starptautiskā lidosta "RĪGA""
  • SIA "Aviasabiedrība "Liepāja""

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi