23-TA-3009: Rīkojuma projekts (Vispārīgais)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Par Dienvidkurzemes novada pašvaldības nekustamā īpašuma "Sūriku dambis" pārņemšanu valsts īpašumā" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība
1.1. Pamatojums
Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Publiskas personas mantas atsavināšanas likuma 42. panta otrā daļa un 43. pants, Meža likuma 4. panta otrā daļa un Dienvidkurzemes novada pašvaldības domes 2023. gada 26. oktobra lēmums Nr. 920 "Par nekustamā īpašuma "Sūriku dambis", Lažas pagastā, nodošanu īpašumā bez atlīdzības valstij Zemkopības ministrijas personā"
1.2. Mērķis
Mērķa apraksts
Ministru kabineta rīkojuma projekta "Par Dienvidkurzemes novada pašvaldības nekustamā īpašuma "Sūriku dambis" pārņemšanu valsts īpašumā" (turpmāk – rīkojuma projekts) mērķis ir atļaut pārņemt valsts īpašumā Dienvidkurzemes novada pašvaldības nekustamo īpašumu "Sūriku dambis" Lažas pagastā, Dienvidkurzemes novadā, nodot to Zemkopības ministrijas valdījumā valsts funkciju (valsts meža apsaimniekošanas un aizsardzības) īstenošanai un zemesgrāmatā nostiprināt īpašuma tiesības uz valsts vārda Zemkopības ministrijas personā.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Pašreizējā situācija
Rīkojuma projektā minētā nekustamā īpašuma "Sūriku dambis" Lažas pagastā, Dienvidkurzemes novadā (nekustamā īpašuma kadastra Nr. 6472 003 0096) sastāvā ietilpstošā zemes vienība (zemes vienības kadastra apzīmējums 6472 003 0095) 0,38 ha platībā un būve "Sūriku dambis 4. posms" (būves kadastra apzīmējums 6472 003 0020 015) (turpmāk ‒ nekustamais īpašums) pieder Dienvidkurzemes novada pašvaldībai. Nekustamais īpašums ierakstīts zemesgrāmatā Kurzemes rajona tiesas Lažas pagasta zemesgrāmatas nodalījumā Nr. 100000729297 uz Dienvidkurzemes novada pašvaldības vārda ar reģistrācijas numuru 90000058625.
Saskaņā ar Valsts zemes dienesta Nekustamā īpašuma valsts kadastra informācijas sistēmas (turpmāk – NĪVKIS) datiem nekustamajam īpašumam reģistrēti šādi apgrūtinājumi: ekspluatācijas aizsargjoslas teritorija gar valsts vietējiem un pašvaldību autoceļiem lauku apvidos (7312030303) 0,0500 ha platībā, ekspluatācijas aizsargjoslas teritorija gar elektrisko tīklu kabeļu līniju (7312050201) 0,0700 ha platībā, ekspluatācijas aizsargjoslas teritorija ap elektrisko tīklu sadales iekārtu (7312050300) 0,0006 ha platībā, ūdensnotekas (ūdensteču regulēta posma un speciāli raktas gultnes), kā arī uz tās esošas hidrotehniskas būves un ierīces ekspluatācijas aizsargjoslas teritorija lauksaimniecībā izmantojamās zemēs (7311041000) 0,1400 ha platībā. Pēc NĪVKIS teksta datiem, nekustamā īpašuma sastāvā esošās zemes vienības lietošanas mērķis ir "zeme dzelzceļa infrastruktūras zemes nodalījuma joslā un ceļu zemes nodalījuma joslā", kods 1101.
Valstij, pārņemot rīkojuma projektā minēto nekustamo īpašumu no Dienvidkurzemes novada pašvaldības, NĪVKIS reģistrētie apgrūtinājumi nerada papildu ietekmi uz tā iespējamo izmantošanu. Zemkopības ministrijai, izmantojot nekustamo īpašumu, ir saistoša Aizsargjoslu likumā noteiktā kārtība atbilstoši aizsargjoslu veidam.
Akciju sabiedrība "Latvijas valsts meži" (turpmāk – Sabiedrība) ar Dienvidkurzemes novada pašvaldību 2022. gada 19. augustā noslēdza vienošanos par sadarbību (Sabiedrībā reģistrēta ar Nr. 5-8.2_006m_260_22_72, Dienvidkurzemes novada pašvaldībā reģistrēta ar Nr. DKN/2022/10.1/77- CPL) un atbilstoši tai izveidoja pašvaldībai piekrītošu jaunu nekustamo īpašumu, kas nepieciešams Sabiedrībai Meža likumā noteiktās valsts meža īpašuma apsaimniekošanas un aizsardzības funkcijas īstenošanai, arī lai nodrošinātu kokmateriālu transportēšanu un mežsaimniecisko darbu veikšanu.
Pēc nekustamā īpašuma reģistrēšanas zemesgrāmatā Dienvidkurzemes novada dome, pamatojoties uz Sabiedrības 2023. gada 7. jūnija iesniegumu Nr. 4.1-2_04lj_260_23_531 (reģistrēts Dienvidkurzemes novada pašvaldības lietvedībā ar Nr. DKN/2023/4.10/2280-S), 2023. gada 26. oktobrī pieņēma lēmumu Nr. 920 "Par nekustamā īpašuma "Sūriku dambis", Lažas pagastā, nodošanu īpašumā bez atlīdzības valstij Zemkopības ministrijas personā", ar kuru tika nolemts pašvaldībai piederošo zemes vienību ar kadastra apzīmējumu 6472 003 0095 0,38 ha platībā Lažas pagastā un uz tās esošo inženierbūvi ar kadastra apzīmējumiem 6472 003 0020 015 nodot īpašumā bez atlīdzības valstij Zemkopības ministrijas personā valsts pārvaldes funkcijas izpildei – Meža likumā noteiktās valstij piekrītošās un piederošās meža zemes apsaimniekošanas un aizsardzības nodrošināšanai – un noteikt pienākumu valstij tai nodoto nekustamo īpašumu, ja tas vairs netiek izmantots lēmumā noteikto valsts pārvaldes funkciju izpildei, bez atlīdzības nodot atpakaļ pašvaldībai.
Saskaņā ar Valsts zemes dienesta Nekustamā īpašuma valsts kadastra informācijas sistēmas (turpmāk – NĪVKIS) datiem nekustamajam īpašumam reģistrēti šādi apgrūtinājumi: ekspluatācijas aizsargjoslas teritorija gar valsts vietējiem un pašvaldību autoceļiem lauku apvidos (7312030303) 0,0500 ha platībā, ekspluatācijas aizsargjoslas teritorija gar elektrisko tīklu kabeļu līniju (7312050201) 0,0700 ha platībā, ekspluatācijas aizsargjoslas teritorija ap elektrisko tīklu sadales iekārtu (7312050300) 0,0006 ha platībā, ūdensnotekas (ūdensteču regulēta posma un speciāli raktas gultnes), kā arī uz tās esošas hidrotehniskas būves un ierīces ekspluatācijas aizsargjoslas teritorija lauksaimniecībā izmantojamās zemēs (7311041000) 0,1400 ha platībā. Pēc NĪVKIS teksta datiem, nekustamā īpašuma sastāvā esošās zemes vienības lietošanas mērķis ir "zeme dzelzceļa infrastruktūras zemes nodalījuma joslā un ceļu zemes nodalījuma joslā", kods 1101.
Valstij, pārņemot rīkojuma projektā minēto nekustamo īpašumu no Dienvidkurzemes novada pašvaldības, NĪVKIS reģistrētie apgrūtinājumi nerada papildu ietekmi uz tā iespējamo izmantošanu. Zemkopības ministrijai, izmantojot nekustamo īpašumu, ir saistoša Aizsargjoslu likumā noteiktā kārtība atbilstoši aizsargjoslu veidam.
Akciju sabiedrība "Latvijas valsts meži" (turpmāk – Sabiedrība) ar Dienvidkurzemes novada pašvaldību 2022. gada 19. augustā noslēdza vienošanos par sadarbību (Sabiedrībā reģistrēta ar Nr. 5-8.2_006m_260_22_72, Dienvidkurzemes novada pašvaldībā reģistrēta ar Nr. DKN/2022/10.1/77- CPL) un atbilstoši tai izveidoja pašvaldībai piekrītošu jaunu nekustamo īpašumu, kas nepieciešams Sabiedrībai Meža likumā noteiktās valsts meža īpašuma apsaimniekošanas un aizsardzības funkcijas īstenošanai, arī lai nodrošinātu kokmateriālu transportēšanu un mežsaimniecisko darbu veikšanu.
Pēc nekustamā īpašuma reģistrēšanas zemesgrāmatā Dienvidkurzemes novada dome, pamatojoties uz Sabiedrības 2023. gada 7. jūnija iesniegumu Nr. 4.1-2_04lj_260_23_531 (reģistrēts Dienvidkurzemes novada pašvaldības lietvedībā ar Nr. DKN/2023/4.10/2280-S), 2023. gada 26. oktobrī pieņēma lēmumu Nr. 920 "Par nekustamā īpašuma "Sūriku dambis", Lažas pagastā, nodošanu īpašumā bez atlīdzības valstij Zemkopības ministrijas personā", ar kuru tika nolemts pašvaldībai piederošo zemes vienību ar kadastra apzīmējumu 6472 003 0095 0,38 ha platībā Lažas pagastā un uz tās esošo inženierbūvi ar kadastra apzīmējumiem 6472 003 0020 015 nodot īpašumā bez atlīdzības valstij Zemkopības ministrijas personā valsts pārvaldes funkcijas izpildei – Meža likumā noteiktās valstij piekrītošās un piederošās meža zemes apsaimniekošanas un aizsardzības nodrošināšanai – un noteikt pienākumu valstij tai nodoto nekustamo īpašumu, ja tas vairs netiek izmantots lēmumā noteikto valsts pārvaldes funkciju izpildei, bez atlīdzības nodot atpakaļ pašvaldībai.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Rīkojuma projektā minētais nekustamais īpašums ir nepieciešams Sabiedrībai, lai īstenotu Meža likuma 4. panta otrajā daļā noteikto valsts funkciju – valstij piekrītošās un valsts īpašumā esošās uz valsts vārda Zemkopības ministrijas personā zemesgrāmatā ierakstītās meža zemes apsaimniekošanu un aizsardzību – un lai Sabiedrība varētu nodrošināt blakus esošā valsts meža apsaimniekošanu un aizsardzību.
Nekustamā īpašuma sastāvā esošā zemes vienība un inženierbūve (ceļš) funkcionāli tiek izmantots kā meža infrastruktūras objekts Sabiedrības mežsaimnieciskajos darbos iesaistītā transporta pārvietošanai, tāpēc uzturams atbilstošā stāvoklī ar piemērotu ceļa noturību, bet pašvaldība finansējuma trūkuma dēļ to nevar nodrošināt. Pārbūvējot minēto inženierbūvi ceļu, tiks nodrošināta piekļuve Zemkopības ministrijās valdījumā un Sabiedrības pārvaldīšanā esošā meža platībai – zemes vienībai ar kadastra apzīmējumu 6472 003 0020 1633,70 ha kopplatībā.
Nekustamā īpašuma sastāvā esošā zemes vienība un inženierbūve (ceļš) funkcionāli tiek izmantots kā meža infrastruktūras objekts Sabiedrības mežsaimnieciskajos darbos iesaistītā transporta pārvietošanai, tāpēc uzturams atbilstošā stāvoklī ar piemērotu ceļa noturību, bet pašvaldība finansējuma trūkuma dēļ to nevar nodrošināt. Pārbūvējot minēto inženierbūvi ceļu, tiks nodrošināta piekļuve Zemkopības ministrijās valdījumā un Sabiedrības pārvaldīšanā esošā meža platībai – zemes vienībai ar kadastra apzīmējumu 6472 003 0020 1633,70 ha kopplatībā.
Risinājuma apraksts
Nekustamais īpašums visā tā sastāvā tiek nodots valstij valsts pārvaldes funkcijas īstenošanai – Meža likumā noteiktās valstij piekrītošās un piederošās meža zemes apsaimniekošanai un aizsardzībai, kuras izbeigšana nav paredzēta un netiek prognozēta.
Saskaņā ar Meža likuma 4. panta otro daļu rīkojuma projektā minētā nekustamā īpašuma apsaimniekošanu un aizsardzību nodrošinās Sabiedrība, kas nodibināta valsts meža īpašuma pārvaldīšanai un apsaimniekošanai. 100 % Sabiedrības akciju pieder valstij, un valsts kapitāla daļu turētāja ir Zemkopības ministrija.
Ja iestāsies rīkojuma projektā 2. punktā minētais apstāklis un nekustamais īpašums vairs netiks izmantots norādītās valsts funkcijas izpildei, tas pēc datu aktualizācijas NĪVK IS visā tā sastāvā tiks nodots Dienvidkurzemes novada pašvaldībai saskaņā ar Publiskas personas mantas atsavināšanas likuma 42. pantā noteiktajām prasībām.
Rīkojuma projektam ir pievienoti īpašuma tiesības apliecinošie dokumenti un Dienvidkurzemes novada pašvaldības domes lēmumi, kas apliecina, ka minētais nekustamais īpašums nav nepieciešams Dienvidkurzemes novada pašvaldībai.
Rīkojuma projektā minētā nekustamā īpašuma pārņemšana valsts funkciju īstenošanai no pašvaldības ir lietderīga un normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā pēc Ministru kabineta lēmuma pieņemšanas zemesgrāmatā ir nostiprināmas īpašumtiesības uz valsts vārda Zemkopības ministrijas personā uz laiku, kamēr tiks nodrošināta rīkojuma projekta 2.1. apakšpunktā minētās funkcijas īstenošana.
Saskaņā ar Meža likuma 4. panta otro daļu rīkojuma projektā minētā nekustamā īpašuma apsaimniekošanu un aizsardzību nodrošinās Sabiedrība, kas nodibināta valsts meža īpašuma pārvaldīšanai un apsaimniekošanai. 100 % Sabiedrības akciju pieder valstij, un valsts kapitāla daļu turētāja ir Zemkopības ministrija.
Ja iestāsies rīkojuma projektā 2. punktā minētais apstāklis un nekustamais īpašums vairs netiks izmantots norādītās valsts funkcijas izpildei, tas pēc datu aktualizācijas NĪVK IS visā tā sastāvā tiks nodots Dienvidkurzemes novada pašvaldībai saskaņā ar Publiskas personas mantas atsavināšanas likuma 42. pantā noteiktajām prasībām.
Rīkojuma projektam ir pievienoti īpašuma tiesības apliecinošie dokumenti un Dienvidkurzemes novada pašvaldības domes lēmumi, kas apliecina, ka minētais nekustamais īpašums nav nepieciešams Dienvidkurzemes novada pašvaldībai.
Rīkojuma projektā minētā nekustamā īpašuma pārņemšana valsts funkciju īstenošanai no pašvaldības ir lietderīga un normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā pēc Ministru kabineta lēmuma pieņemšanas zemesgrāmatā ir nostiprināmas īpašumtiesības uz valsts vārda Zemkopības ministrijas personā uz laiku, kamēr tiks nodrošināta rīkojuma projekta 2.1. apakšpunktā minētās funkcijas īstenošana.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Nē
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
Nē
1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību
1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums
Vai tiks veikts?
Nē
1.6. Cita informācija
-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt
Fiziskās personas
- ceļa lietotāji
Ietekmes apraksts
Rīkojuma projekta tiesiskais regulējums tiešā veidā neietekmē un nemaina sabiedrības mērķgrupas tiesības un pienākumus. Rīkojuma projektā risinātie jautājumi saistībā ar meža infrastruktūras uzlabošanu var netiešā veidā skart meža autoceļu lietotājus.
Juridiskās personas
- ceļa lietotāji
Ietekmes apraksts
Rīkojuma projekta tiesiskais regulējums tiešā veidā neietekmē un nemaina sabiedrības mērķgrupas tiesības un pienākumus. Rīkojuma projektā risinātie jautājumi saistībā ar meža infrastruktūras uzlabošanu var netiešā veidā skart meža autoceļu lietotājus.
2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
2.2.1. uz makroekonomisko vidi:
Nē2.2.2. uz nozaru konkurētspēju:
Nē2.2.3. uz uzņēmējdarbības vidi:
Nē2.2.4. uz mazajiem un vidējiem uzņēmējiem:
Nē2.2.5. uz konkurenci:
Nē2.2.6. uz nodarbinātību:
Nē2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
Cita informācija
Rīkojuma projektam nav ietekmes uz valsts budžetu, jo papildu līdzekļi no valsts budžeta nav nepieciešami. Nekustamā īpašuma tiesību maiņu zemesgrāmatā uz valsts vārda Zemkopības ministrijas personā Sabiedrība segs par saviem finanšu līdzekļiem.
4. Tiesību akta projekta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
4.2. Cita informācija
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
5.3. Cita informācija
Apraksts
-
6. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas un sabiedrības līdzdalības process
Sabiedrības līdzdalība uz šo tiesību akta projektu neattiecas
Jā
Skaidrojums
Atbilstoši Ministru kabineta 2009. gada 25. augusta noteikumu Nr. 970 "Sabiedrības līdzdalības kārtība attīstības plānošanas procesā" 5. punktam sabiedrības līdzdalības kārtība ir piemērojama to tiesību aktu projektu izstrādē, kas būtiski maina esošo regulējumu vai paredz ieviest jaunas politiskās iniciatīvas. Tā kā rīkojuma projekts neatbilst minētajiem kritērijiem, sabiedrības līdzdalības kārtība rīkojuma projekta izstrādē netiek piemērota.
6.4. Cita informācija
-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas
Institūcijas
- Zemkopības ministrija
- AS "Latvijas valsts meži"
- Dienvidkurzemes novada pašvaldība
7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru
Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
Nē
-
2. Tiks likvidēta institūcija
Nē
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
Nē
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
Nē
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
Nē
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
Nē
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
Nē
-
8. Cita informācija
-
-
7.5. Cita informācija
-
8. Horizontālās ietekmes
8.1. Projekta tiesiskā regulējuma ietekme
8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.5. uz teritoriju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.6. uz vidi
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.7. uz klimatneitralitāti
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.10. uz dzimumu līdztiesību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.11. uz veselību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.13. uz datu aizsardzību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.14. uz diasporu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.15. uz profesiju reglamentāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.16. uz bērna labākajām interesēm
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.2. Cita informācija
-
Pielikumi