Anotācija (ex-ante)

PAZIŅOJUMS:
Atcelta Valsts sekretāru 10.10.2024. sanāksme. Nākamā kārtējā Valsts sekretāru sanāksme plānota š.g. 17.oktobrī.
24-TA-2417: Likumprojekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Zinātniskās darbības likumā" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Likumprojekts ir izstrādāts, jo ir būtiski sniegt iespēju valsts zinātniskajām institūcijām ļaut izmantot iegūtās zināšanas, tehnoloģiju izstrādes un nostiprināto intelektuālo īpašumu, lai radītu ekonomisko vērtību un sekmētu inovācijas, t.i. – tirgū ieviestu jaunus produktus, tehnoloģijas, pakalpojumus vai citus pielietojumus, tādējādi veidojot jaunus uzņēmumus. 

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Likumprojekts izstrādāts ar mērķi noteikt kārtību, kādā valsts zinātniskās institūcijas var veikt ieguldījumus jaunu uzņēmumu veidošanā vai esošos uzņēmumos, kā arī Eiropas Savienībā regulētos ieguldījumu fondos un citos finanšu instrumentos. 
Spēkā stāšanās termiņš
Nākamā diena pēc izsludināšanas (likumprojektam)
Pamatojums
Ātrāka un efektīvāka deleģējuma nodrošināšana Ministru kabinetam izdot Ministru kabineta noteikumus, kas sniegtu skaidru tiesiskā regulējuma ietvaru un noteiktu valsts zinātniskajām institūcijām kārtību, kādā tās var veikt ieguldījumus jaunu uzņēmumu veidošanā vai esošos uzņēmumos, kā arī Eiropas Savienībā regulētos ieguldījumu fondos un citos finanšu instrumentos.

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Laikā periodā no 2020. līdz 2022. gadam Latvijā kopumā bija 1 480 jeb 33,1% inovatīvu uzņēmumu. Salīdzinot ar iepriekšējo trīs gadu periodu (2018.-2020. gads), inovatīvo uzņēmumu skaits palielinājās par 1,1%. Lai sasniegtu Nacionālās industriālās politikas pamatnostādnēs 2021.-2027. gadam noteikto rādītāju, kas 2023. gadā paredz inovatīvu uzņēmumu skaitu palielināt līdz 40% (Centrālās statistikas pārvaldes inovatīvo uzņēmumu apsekojums par 2022.-2024. gadu būs pieejams 2026. gadā), bet 2027. gadā līdz 50% no kopējā uzņēmumu skaita, nepieciešams īstenot centienus ne vien atbalsta pieejamības nodrošināšanā un uzņēmumu iedrošināšanas un motivēšanas pasākumu, bet arī regulējuma pilnveides jomā. Viens no virzieniem ir pilnveidots regulējuma ietvars, kas sekmē zinātniski institūciju iespējas veidot spin-off uzņēmumus vai arī ieguldīt nemateriālos aktīvos, piemēram, intelektuālo īpašumu šādos uzņēmumos, tādējādi pilnveidojot Latvijas inovāciju sistēmu.
Rīgas Tehniskās universitātes pasūtītajā un D.Štēbeļa kopdarbā ar S.Kostjukovu veiktajā pētījumā “Tirgus pētījums: Tehnoloģiju pārnese uz spin-off uzņēmumu” (turpmāk – Pētījums) secināts, ka inovāciju un uzņēmējdarbības vidē zinātniski ietilpīgu spin-off uzņēmumu izveide kalpo kā viens no stūrakmeņiem, lai pārietu no pētījumiem uz tirgum gataviem tehnoloģiskiem risinājumiem. Neskatoties uz to būtisko lomu, spin-off uzņēmumu attīstība Latvijā saskaras ar izaicinājumiem, kas atstāj ietekmi gan uz pašu uzņēmumu attīstības progresu kā arī uz to radīto ietekmi uz ekonomiku. Pētījumā norādīts, ka spin-off uzņēmumu attīstība Latvijā virzās lēnā tempā. Iepazīstoties ar situāciju, ir skaidrs, ka tikai nedaudzi, iespējams, nedaudz vairāk nekā desmit jaunu uzņēmumu pēdējo gadu laikā ir efektīvi realizējuši tehnoloģiju pārneses (turpmāk – TP) procesu saistībā ar zinātniskajām institūcijām, lai uzsāktu savu darbību, nodrošinot investīcijas un publisko finansējumu. Pētījumā izcelts, ka zinātniskās institūcijas norādījušas, ka LIAA pasākums “Atbalsts pētniecības rezultātu komercializācijai” ir bijis nozīmīgs stimuls, lai aktualizētu jautājumu par spin-off uzņēmumu veidošanu. Tajā pašā laikā zinātnisko institūciju gatavība nodrošināt atbalstošus TP procesus bijusi ierobežota. Lielā mērā spin-off uzņēmumu dibināšanas stimuls bija galvenokārt mērķtiecīgi realizētās LIAA programmas rezultāts, kas nodrošināja piekļuvi resursiem, lai šo procesu veicinātu. Ilgtermiņā spin-off uzņēmumu rašanos ir jāsaista ar zinātniskajām institūcijām un to atbalstošiem procesiem, kur galvenā loma ir tehnoloģiju pārneses kontaktpunktu darbam. Ir dažādi iemesli, kāpēc Latvijā netiek aktīvi veidoti zinātnisko institūciju spin-off uzņēmumi. Zinātniskās institūcijas norāda, ka sava loma tajā ir gan likumdošanas jautājumiem, gan pētnieku ieinteresētībai iesaistīties jaunu uzņēmumu radīšanā. Novērojumi arī liecina, ka tehnoloģiju pārnesei un ar to atbalstošiem procesiem zinātniskajās institūcijās tiek piešķirti ierobežoti resursi. Ierobežojumi lielā mērā ir saistīti ar ierobežoto tehnoloģijas pārneses ekspertu skaitu. Šis ierobežojums ietekmē esošo TP procesu sakārtošanu, zinātnieku efektīvu iesaisti, atbalsta aktivitātes spin-off uzņēmumu komandām un to aktīvu iesaistīšanos ekosistēmas attīstībā.
Spin-off uzņēmumu koncepcijas pamatā ir ideja par to, ka vērtīgos pētījumus un pieredzi, kas radusies akadēmiskajās aprindās, var komercializēt, izveidojot jaunus uzņēmumus. Veidojot spin-off uzņēmumus, parasti tiek iesaistīti arī zinātniskās institūcijas pētījumos iesaistītie pētnieki un zinātnieki.
Pētnieki Pētījumā secina, ka zinātnieku un pētnieku iesaiste spin-off uzņēmumu radīšanā ir būtiska, un tai ir izšķiroša nozīme jaunā uzņēmuma nākotnes panākumos un izaugsmē. Viņu pieredze, zināšanas un tehniskā zinātība ir aktīvi, kas ievērojami veicina spin-off uzņēmumu turpmāko attīstību un konkurētspēju. Tehnoloģiju attīstība ir atkarīga no zinātniekiem un pētniekiem, kas ir vadošais dzinējspēks uzņēmuma attīstībai. Zinātniskās institūcijas var saņemt dažādus ieguvumus no spin-off uzņēmumu radīšanas, tostarp (1) zinātnisko institūciju pētījumu komercializācija, kad spin-off uzņēmumi bruģē ceļu veikto pētījumu rezultātu un inovāciju praktiskam pielietojumam un to komercializācijai gatavos produktos, kas rada ieguvumu sabiedrībai un ekonomikai kopumā. (2) Tiešas ekonomiskās ietekmes radīšana, kad spin-off uzņēmumi dod ievērojamu ieguldījumu vietējā un valsts ekonomikā, radot darbavietas, piesaistot investīcijas un gūstot ieņēmumus no produktiem un pakalpojumiem. (3) Papildu finansējuma un investīciju piesaiste zinātniskajām institūcijām ar spin-off uzņēmumu starpniecību, papildu resursu nodrošināšana pētniecības un izstrādes aktivitātēm akadēmijā. (4) Zināšanu pārneses veicināšana starp zinātniskajām institūcijām un atbilstošajām nozarēm. Pētnieki un akadēmiķi var sadarboties ar spin-off uzņēmumu, gūstot pieredzi un atziņas reālos apstākļos, savukārt uzņēmums gūst labumu no veiktajiem pētījumiem. (5) Zinātnisko institūciju reputācijas uzlabošana, kur inovatīvu spin-off uzņēmumu izveide uzlabo zinātniskās institūcijas kā pētniecības un uzņēmējdarbības centra reputāciju. (6) rada iespēju piesaistīt finansējumu, lai turpinātu tehnoloģisku konceptu izstrādi, sasniedzot zināmu tehnoloģiju gatavības brieduma punktu.
Citu Eiropas valstu pieredze liecina, ka pastāvošais nacionālais regulējumus ir ļāvis zinātniskajām institūcijām veidot spin-off uzņēmumus un ieguldīt nemateriālos aktīvus šajos uzņēmumos. Piemēram, Apvienotajā Karalistē universitātēm ir plašas iespējas veidot spin-off uzņēmumus. Saskaņā ar nacionālo regulējumu, universitātes var veidot uzņēmumus un ieguldīt tajos nemateriālos aktīvus, piemēram, patentus, tehnoloģiju licences un pētniecības rezultātus. Populāri piemēri ir Kembridžas un Oksfordas universitātes, kurām ir daudzi spin-off uzņēmumi, kas balstīti uz universitāšu pētniecības rezultātiem. Tā, piemēram, Kembridžas universitātei ir savs tehnoloģiju pārneses birojs (Cambridge Enterprise), kas aktīvi veido spin-off uzņēmumus un iegulda intelektuālo īpašumu šo uzņēmumu darbībā. Tāpat Vācijā pastāv regulējums, kas ļauj universitātēm dibināt spin-off uzņēmumus. Universitātes var piešķirt licences vai pat ieguldīt to kā kapitālu jaunos uzņēmumos. Piemērs ir Fraunhofera institūts (Fraunhofer-Gesellschaft), viens no Vācijas vadošajiem pētniecības institūtiem, kas ir radījis vairākus spin-off uzņēmumus, ieguldot intelektuālos aktīvus. Arī Zviedrijā universitātes aktīvi piedalās spin-off uzņēmumu veidošanā, un Zviedrijas nacionālais regulējums to pieļauj. Piemēram, Karaliskā tehnoloģiju institūta (KTH) Tehnoloģiju pārneses birojs veicina spin-off uzņēmumu veidošanu, ieguldot universitātes intelektuālos aktīvus jaunos uzņēmumos.

Šobrīd Latvijas normatīvais regulējums neparedz kārtību, kādā valsts zinātniskās institūcijas var veikt ieguldījumus jaunu uzņēmumu veidošanā vai sniegt ieguldījumu esošos uzņēmumos, kā arī Eiropas Savienībā regulētos ieguldījumu fondos un citos finanšu instrumentos.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Ņemot vērā, ka šobrīd Latvijas normatīvais regulējums neparedz kārtību kādā valsts zinātniskās institūcijas var veikt ieguldījumus jaunu uzņēmumu veidošanā vai sniegt ieguldījumu esošos uzņēmumos, kā arī Eiropas Savienībā regulētos ieguldījumu fondos un citos finanšu instrumentos, ir nepieciešams noteikt tiesisku regulējumu valsts zinātniskajām institūcijām ļaut ieguldīt finansējumu jaunos vai esošos uzņēmumos, lai sasniegtu to izstrādātās investīciju un tehnoloģiju pārneses stratēģijas mērķus.
Risinājuma apraksts
Likumprojekts tiek izstrādāts, lai noteiktu valsts zinātnisko institūciju saimniecisko darbību un intelektuālā īpašuma noteikumus. Attiecīgi tiek noteikts, ka valsts zinātniskā institūcija saskaņā ar tās izstrādātu investīciju un tehnoloģiju pārneses stratēģiju īsteno mērķgrupu inovāciju, uzņēmējspēju veicinošus, tehnoloģiju un zināšanu pārneses mērķtiecīgu procesu, ietverot gan atbalsta, gan motivāciju programmu izstrādi un ieviešanu, tā ietvaros paredzot gan finanšu, gan citu resursu ieguldījumus.
Vienlaikus tiek noteikts, lai nodrošinātu valsts zinātniskās institūcijas finanšu kapacitāti, tā var piesaistīt investīcijas un aizņēmumus pētniecības un attīstības veicināšanai. 

Zinātības un tehnoloģijas tiesību komercializācija, cita starpā, īstenojama, piemēram, kā jaunu uzņēmuma veidošana, kas nozīmē, ka valsts zinātniskā institūcija var izveidot jaunus uzņēmumus (spin-off), kas specializējas valsts zinātniskajā institūcijā radītās zinātības un tehnoloģijas komercializācijā. Spin-off uzņēmumi tiek dibināti ar zinātnieku vai uzņēmēju līdzdalību un izmanto valsts zinātniskās institūcijas intelektuālo īpašumu.
Līdz ar to likumprojektā tiek noteikts, ka valsts zinātniskajai institūcijai ir tiesības tās intelektuālo īpašumu ieguldīt konkrētā uzņēmuma pamatkapitālā vai nodot to uzņēmuma īpašumā vai lietošanā, vienojoties par nosacījumiem. Šo uzņēmuma izvēli sadarbības īstenošanai valsts zinātniskā institūcija veic bez atlases procedūras, bet izvērtējot tā komercializācijas potenciālu ilgtermiņā saskaņā ar valsts zinātniskās institūcijas investīciju un tehnoloģiju pārneses stratēģijā noteiktajiem mērķiem. 
Tāpat valsts zinātniskās institūcijas varēs veikt ieguldījumus Eiropas Savienībā regulētos ieguldījumu fondos un citos finanšu instrumentos.

Šis likumprojekts ir jāskata kopā ar paralēli virzītajiem grozījumiem Zinātniskās darbības likumā (TAP Nr. 23-TA-2275), kas iesniegti Valsts Kancelejā 28.08.2024. 
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
Juridiskās personas
Ietekmes apraksts
Likumprojekts nosaka, ka valsts zinātniskās institūcijas varēs ieguldīt finansējumu vai intelektuālo īpašumu jaunos vai esošos uzņēmumos, attiecīgi likumprojekts labvēlīgi ietekmē valsts zinātniskās institūcijas, kā arī uzņēmumus. 

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.2.1. uz makroekonomisko vidi:

2.2.2. uz nozaru konkurētspēju:

2.2.3. uz uzņēmējdarbības vidi:

Ietekmes apraksts
Likumprojekts nosaka, ka valsts zinātniskās institūcijas varēs ieguldīt finansējumu vai intelektuālo īpašumu jaunos vai esošos uzņēmumos, attiecīgi likumprojekts labvēlīgi ietekmē valsts zinātniskās institūcijas, kā arī uzņēmumus. 

2.2.4. uz mazajiem un vidējiem uzņēmējiem:

Ietekmes apraksts
Likumprojekts nosaka, ka valsts zinātniskās institūcijas varēs ieguldīt finansējumu vai intelektuālo īpašumu jaunos vai esošos uzņēmumos, attiecīgi likumprojekts labvēlīgi ietekmē valsts zinātniskās institūcijas, kā arī uzņēmumus. 

2.2.5. uz konkurenci:

2.2.6. uz nodarbinātību:

Ietekmes apraksts
Likumprojekts nosaka, ka valsts zinātniskās institūcijas varēs ieguldīt finansējumu vai intelektuālo īpašumu jaunos vai esošos uzņēmumos, attiecīgi likumprojekts labvēlīgi ietekmē valsts zinātniskās institūcijas, kā arī uzņēmumus, veidojot jaunas darba vietas.

2.3. Administratīvo izmaksu novērtējums juridiskām personām

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Administratīvā sloga novērtējums fiziskām personām

Vai projekts skar šo jomu?

2.5. Atbilstības izmaksu novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija
-

4.1.1. Kārtība valsts zinātnisko institūciju ieguldījumam jaunos vai esošos uzņēmumos, kā arī Eiropas Savienībā regulētos ieguldījumu fondos un citos finanšu instrumentos. 

Pamatojums un apraksts
Likumprojekts paredz jaunu Ministru kabineta noteikumu projektu izstrādi atbilstoši šī likumprojekta 13. panta otrās daļas 3.4 punktam.
Noteikumos paredzēts iekļaut kārtību valsts zinātnisko institūciju ieguldījumam jaunos vai esošos uzņēmumos, kā arī Eiropas Savienībā regulētos ieguldījumu fondos un citos finanšu instrumentos, tai skaitā procentuāli nosakot tolerances līmeni pret iespējamo valsts zinātniskās institūcijas ieguldījumu portfeļa zaudējumu apmēru 10 gadu periodā.
Vienlaikus Ministru kabineta noteikumos ir jāparedz kārtība, kādā valsts zinātniskās institūcijas, kas nav publiski atvasinātas personas, var ņemt aizņēmumus un veikt ieguldījumus pamatkapitālā. 

Izglītības un zinātnes ministrija nosakāma par atbildīgo iestādi minēto Ministru kabineta noteikumu izstrādē saskaņā ar Ministru kabineta 2003. gada 16. septembra noteikumiem Nr. 528 “Izglītības un zinātnes ministrijas nolikums”, kas nosaka, ka Izglītības un zinātnes ministrija ir vadošā valsts pārvaldes iestāde zinātnes politikas jomā un tās funkcijās ietilpst zinātnes politikas izstrāde, organizēšana un koordinācija. Vienlaikus Izglītības un zinātnes ministrija saskaņā ar tās nolikumu izstrādā nozari reglamentējošo tiesību aktu un politikas plānošanas dokumentu projektus.

Savukārt Ekonomikas ministrija nosakāma par līdzatbildīgo iestādi minēto Ministru kabineta noteikumu izstrādei, ņemot vērā, ka tās atbildībā saskaņā ar Ministru kabineta 2020. gada 22. septembra noteikumiem Nr. 588 “Ekonomikas ministrijas nolikums” ir uzņēmējdarbības politikas jautājumi.
Atbildīgā institūcija
Izglītības un zinātnes ministrija
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-
Skaidrojums
-

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Izglītības un zinātnes ministrija
  • Ekonomikas ministrija

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi