Anotācija (ex-ante)

23-TA-1924: Rīkojuma projekts (Vispārīgais)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Par Atveseļošanās fonda 3.1.1.5. investīcijas "Izglītības iestāžu infrastruktūras pilnveide un aprīkošana" projektu iesniedzēju priekšatlases rezultātiem" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Tiesību akts / Ministru Prezidenta rezolūcija
Apraksts
Ministru kabineta rīkojuma projekts “Par Atveseļošanas fonda 3.1.1.5.investīcijas “Izglītības iestāžu infrastruktūras pilnveide un aprīkošana” projektu iesniedzēju priekšatlases rezultātiem” (turpmāk – rīkojuma projekts) izstrādāts pamatojoties uz Ministru kabineta 2022.gada 4.oktobra noteikumu Nr.619 „Eiropas Savienības Atveseļošanas un noturības mehānisma plāna 3.1.1.5.investīcijas „Izglītības iestāžu infrastruktūras pilnveide un aprīkošana” īstenošanas noteikumi” (turpmāk – Noteikumi Nr. 619) 16. punktu, kas paredz pienākumu Ministru kabinetam apstiprināt Atveseļošanas fonda 3.1.1.5.investīcijas “Izglītības iestāžu infrastruktūras pilnveide un aprīkošana” (turpmāk – 3.1.1.5.investīcija) projektu iesniedzēju priekšatlases rezultātus.

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Rīkojuma projekts paredz Atveseļošanas fonda finansējuma noteikšanu tām pašvaldībām, kas atbilstoši Noteikumiem Nr. 619 ir veikušas visaptverošu vispārējās vidējās izglītības iestāžu tīkla sakārtošanu.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Noteikumi Nr. 619 paredz kārtību kādā tiek noteikts Atveseļošanas fonda finansējums novadu pašvaldībām, ja tās veic visaptverošu vispārējās vidējās izglītības iestāžu tīkla sakārtošanu tās administratīvajā teritorijā – līdz 2023. gada 30. jūnijam pieņem un saskaņošanai nozares ministrijā iesniedz pašvaldības domes lēmumus par visaptverošu vispārējās vidējās izglītības iestāžu reorganizāciju. Atbilstoši Noteikumiem Nr. 619 pašvaldība reorganizācijas lēmumu par vispārējās vidējās izglītības iestādi var nepieņemt kādā no šādiem gadījumiem: 
1) saskaņā ar Valsts izglītības informācijas sistēmas datiem uz 2022. gada 1. septembri vispārējās vidējās izglītības iestādē 10.–12. klašu grupā ir vismaz 60 izglītojamie;
2) izglītojamo skaita attiecība vispārējās vidējās izglītības iestādē pret vienu skolotāju ir 11 vai lielāka;
3) pašvaldība sniedz pierādījumos balstītu apliecinājumu, ka vispārējās vidējās izglītības iestādes atbilstība 1. un 2. punktā minētajiem nosacījumiem tiks nodrošināta līdz 2025. gada 1. septembrim, tostarp veicot citu izglītības iestāžu reorganizāciju.

Pašvaldība atbilstoši iepriekš minētajiem lēmumiem 3.1.1.5. investīcijai prioritāri izvirza par pamatskolu reorganizētu vispārējās izglītības iestādi, kas atrodas līdz 2021. gada 1. jūlijam reorganizētas pašvaldības administratīvajā centrā, vai saskaņā ar Valsts izglītības informācijas sistēmas (turpmāk – VIIS) datiem uz 2022. gada 1. septembri tai ir lielākais izglītojamo skaits 1.–9. klašu grupā.
Atbalstam virzītai izglītības iestādei pēdējos piecos gados ir jābūt stabili pozitīvai izglītojamo skaita dinamikai 1.–6. klašu grupā.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Noteikumi Nr. 619 paredz Izglītības un zinātnes ministrijai atbilstoši novadu pašvaldību pieņemtajiem lēmumiem par visaptverošu vispārējās vidējās izglītības iestāžu tīkla sakārtošanu veikt 3.1.1.5. investīcijas projektu iesniedzēju – pašvaldību, priekšatlasi (turpmāk – 3.1.1.5. investīcijas priekšatlase), nosakot ar Atveseļošanas fonda investīcijām atbalstāmās izglītības iestādes un katrai attiecināmo Atveseļošanas fonda finansējuma apmēru. 3.1.1.5. investīcijas priekšatlasē apstiprina ne vairāk kā 20 reorganizētas vispārējās vidējās izglītības iestādes.
Risinājuma apraksts
Izglītības un zinātnes ministrija ar 2023. gada 5. jūlija vēstuli Nr. 4-7e/23/1871 “Par novada pašvaldības dalību Atveseļošanas fonda 3.1.1.5.investīcijas „Izglītības iestāžu infrastruktūras pilnveide un aprīkošana” projektu iesniedzēju priekšatlasē” vērsās pie novadu pašvaldībām (kur darbojas vismaz viena vidējās vispārējās izglītības iestāde ārpus novada pašvaldības administratīvā centra) ar noslēdzošo aicinājumu, to dalībai 3.1.1.5. investīcijas priekšatlasē. Atbilstoši aicinājumam, dalībai priekšatlasē ir pieteikušās 10 novadu pašvaldības, 3.1.1.5. investīcijas atbalstam izvirzot 17 vispārējās izglītības iestādes, par kurām ir pieņemti reorganizācijas lēmumi:
1. Cēsu novada pašvaldība (Vidzemes plānošanas reģions) – Priekuļu vidusskola un Vecpiebalgas vidusskola;
2. Gulbenes novada pašvaldība (Vidzemes plānošanas reģions) – Lejasciema pamatskola un Lizuma pamatskola;
3. Jelgavas novada pašvaldība (Zemgales plānošanas reģions) – Vircavas vidusskola un Staļģenes vidusskola;
4. Kuldīgas novada pašvaldība (Kurzemes plānošanas reģions) – Skrundas vidusskola;
5. Limbažu novada pašvaldība (Vidzemes plānošanas reģions) – Alojas Ausekļa vidusskola;
6. Madonas novada pašvaldība (Vidzemes plānošanas reģions) – Ērgļu vidusskola un Lubānas vidusskola;
7. Preiļu novada pašvaldība (Latgales plānošanas reģions) – Riebiņu vidusskola;
8. Ogres novada pašvaldība (Vidzemes plānošanas reģions) – Ķeguma vidusskola un Suntažu vidusskola;
9. Smiltenes novada pašvaldība (Vidzemes plānošanas reģions) – Raunas vidusskola un Dāvja Ozoliņa Apes pamatskola;
10. Valmieras novada pašvaldība (Vidzemes plānošanas reģions) – Mazsalacas vidusskola un Naukšēnu vidusskola.

Noteikumi Nr. 619 paredz, ka 3.1.1.5. investīcijas priekšatlasē tiek ņemta vērā novadu pašvaldību piederība plānošanas reģionam – un atbalstītas tiek ne vairāk kā četras novadu pašvaldības katrā plānošanas reģionā, kas sakārtotas atbilstoši to prioritāri izvirzīto izglītības iestāžu izglītojamo skaitam 1-9. klašu grupā. Ņemot vērā, ka 3.1.1.5. investīcijas priekšatlases dalībnieku skaits ir mazāks par 20, proti, dalībnieki ir 10 – septiņas Vidzemes plānošanas reģiona novadu pašvaldības, un pa vienai novadu pašvaldībai no Kurzemes, Latgales un Zemgales plānošanas reģiona, tad atbilstoši Noteikumu Nr.619 14. un 15. punktam 3.1.1.5. investīcijas priekšatlases vērtēšanā tiek ņemtas vērā visas dalībai 3.1.1.5. investīcijas priekšatlasē pieteikušās novadu pašvaldības, tostarp tiek ņemtas vērā pašvaldību citas (papildus) atbilstoši Noteikumiem Nr.619 reorganizētas vispārējās izglītības iestādes. Novadu pašvaldības papildus var izvirzīt ne vairāk kā vienu izglītības iestādi katra.
Atbilstoši Noteikumu Nr.619 12. punktam 3.1.1.5. investīcijas priekšatlasē ņemti vērā pašvaldību domju lēmumi, kas pieņemti, sākot ar 2020. gada 1. februāri.

Izglītības un zinātnes ministrija ir veikusi visu augstāk minēto pašvaldību un izglītības iestāžu izvērtējumu atbilstoši Noteikumu Nr.619 10., 11. un 12. punktā noteiktajām prasībām. Tostarp tika izvērtēta atbalstam izvirzīto izglītības iestāžu izglītojamo skaita dinamika pēdējo piecu gada laikā 1. – 6. klašu grupā. Noteikumu Nr.619 anotācijā, attiecībā uz minētās prasības, kas noteikta Noteikumu Nr.619 11.3. apakšpunktā, izpildes vērtēšanu ir noteikts, ka var tikt pieļauts, ka izglītojamo skaits iepriekšējos piecos gados var svārstīties, tai skaitā kādā no gadiem var būt izglītojamo skaita samazinājums minētajā klašu grupā, un kopumā izglītojamo skaita dinamika nedrīkst liecināt par riskiem 3.1.1.5. investīcijas projekta ilgtspējai nepietiekama izglītojamo skaita dēļ.

Valmieras novada pašvaldība Izglītības un zinātnes ministrijā dalībai 3.1.1.5. investīcijas priekšatlasē iesniedza informāciju par atbilstoši Noteikumiem Nr.619 reorganizētajām Mazsalacas un Naukšēnu vidusskolām. Atbilstoši VIIS datiem, sākot ar 2018. gadu, katrā no turpmākajiem mācību gadiem Naukšēnu vidusskolā ir pastāvīgs izglītojamo skaita samazinājums (stabila negatīva izglītojamo skaita dinamika) 1.–6. klašu grupā. Šādu izglītojamo skaita dinamiku Naukšēnu vidusskolā 1.–6. klašu grupā iepriekšminētajā periodā ir norādījusi arī Valmieras novada pašvaldība. Līdz ar to Naukšēnu vidusskola netiek iekļauta rīkojuma projektā tālākai dalībai 3.1.1.5. investīcijas priekšatlasē. Vienlaikus Noteikumu Nr.619 12. punktā noteiktā laika perioda ietvaros – 2020. gada 19. februārī, Strenču novada pašvaldība ir pieņēmusi lēmumu “Par Strenču novada izglītības iestādes reorganizāciju” (protokols Nr.2; 1.§), reorganizējot Strenču vidusskolu, mainot izglītības pakāpi no vidusskolas par pamatskolu. Ievērojot Administratīvo teritoriju un apdzīvoto vietu likuma 6. pantu, no kura izriet, ka pēc 2021. gada administratīvi teritoriālās reformas jaunizveidotās novada pašvaldības ir attiecīgajā novadā iekļauto pašvaldību institūciju, finanšu, mantas, tiesību un saistību pārņēmēja, 3.1.1.5. investīcijas priekšatlasē tiek iekļauta Strenču pamatskola. Saskaņā ar VIIS datiem, Strenču pamatskolā 2020. un 2023. mācību gadu sākumā ir vērojams izglītojamo skaita 1.–6. klašu grupā palielinājums (salīdzinot ar katru iepriekšējo mācību gada sākumu), savukārt 2021. gadā izglītojamo skaits ir palicis nemainīgs. Tādējādi Strenču pamatskolā izglītojamo skaita dinamika 1.–6. klašu grupā kopumā ir stabili pozitīva, un līdz ar to tā ir iekļaujama rīkojuma projektā.

Savukārt Preiļu novada pašvaldība Izglītības un zinātnes ministrijā dalībai 3.1.1.5. investīcijas priekšatlasē iesniedza informāciju par atbilstoši Noteikumiem Nr.619 reorganizētu Riebiņu vidusskolu. Taču arī Riebiņu vidusskolā saskaņā ar VIIS datiem, sākot ar 2018. gadu, katrā no turpmākajiem mācību gadiem ir pastāvīgs izglītojamo skaita samazinājums (stabila negatīva izglītojamo skaita dinamika) 1.–6. klašu grupā, tostarp arī 2023. gada 1. septembrī. Minēto apliecina arī pašvaldības dotā informācija, kur norādīts, ka pozitīvu izglītojamo skaita dinamiku 1. – 6. klašu grupā Riebiņu vidusskolā plānots nodrošināt turpinot pašvaldības izglītības iestāžu tīkla reorganizāciju. Ievērojot minēto, arī Riebiņu vidusskola un attiecīgi Preiļu novada pašvaldība nevar tikt iekļauta rīkojuma projektā par 3.1.1.5. investīcijas priekšatlases rezultātiem.

Atbilstoši Noteikumiem Nr. 619 ar rīkojuma projektu ir jānosaka katram projekta iesniedzējam maksimāli plānotais Atveseļošanas fonda finansējums, kas tiek rēķināts proporcionāli 3.1.1.5. investīcijai izvirzītās izglītības iestādes izglītojamo skaitam 1.–9. klašu grupā saskaņā ar VIIS datiem uz 2022. gada 1. septembri. Tostarp no Noteikumiem Nr. 619 izriet, ka pašvaldībai, kas pieņēmusi lēmumus par visu ārpus pašvaldības administratīvā centra esošu vispārējās izglītības iestāžu reorganizāciju, aprēķinot tai pieejamo finansējumu, 3.1.1.5. investīcijai izvirzītās vispārējās izglītības iestādes izglītojamo skaitam 1.–9. klašu grupā piemēro koeficientu 1,1.
Ņemot vērā, ka 3.1.1.5. investīcijas priekšatlasē virzāmo izglītības skaits ir mazāks par 20, proti, izglītības iestādes ir 16, katram projekta iesniedzējam pieejamā 3.1.1.5. investīcijas Atveseļošanas fonda finansējuma aprēķinā tiek piemērots proporcionāli samazināts finansējuma apmērs – 24 552 000 euro.

Tālākā 3.1.1.5. investīcijas Atveseļošanas fonda finansējuma atlikuma izmantošana tiks noteikta ar atsevišķu Ministru kabineta lēmumu, tostarp iespējami grozījumi Noteikumos Nr. 619, paredzot 3.1.1.5. investīcijas priekšatlases otrās kārtas īstenošanu.

Pēc rīkojuma projekta apstiprināšanas Ministru kabinetā Izglītības un zinātnes ministrijai saskaņā ar Noteikumu Nr. 619 16. punktu ir jānosūta rīkojuma projektā noteiktajām pašvaldībām uzaicinājums sagatavot un iesniegt projekta iesniegumu Kohēzijas politikas fondu vadības informācijas sistēmā.
Projektu iesniegumu sagatavošanā pašvaldības ņem vērā Noteikumos Nr. 619 noteiktās atbalstāmās darbības, attiecināmās izmaksas un citus 3.1.1.5. investīcijas projektu īstenošanas nosacījumus.
Ievērojot Noteikumu Nr. 619 19. punktu, kas paredz atsevišķām pašvaldībām (noteiktas Administratīvo teritoriju un apdzīvoto vietu likuma pārejas noteikumu 25. punktā) Atveseļošanas fonda projekta īstenošanā sadarboties ar to teritorijai blakus esošo valstspilsētu pašvaldībām, noslēdzot sadarbības līgumu par projekta īstenošanu, rīkojuma projektā iekļautajai Jelgavas novada pašvaldībai ir jāslēdz šāds sadarbības līgums ar Jelgavas valstspilsētas pašvaldību.
Papildus jānorāda, ka atbilstoši Noteikumu Nr. 619 24. punktam 3.1.1.5. investīcijas projektu iesniegumu atlases ietvaros, atbilstoši pamatojot ar vispārējās izglītības iestāžu tīkla kārtošanas rezultātā paredzamo izglītojamo skaita pieaugumu, daļu 3.1.1.5. investīcijas finansējuma (ne vairāk ka 40 procentu) var paredzēt citai, tai skaitā novada pašvaldības administratīvajā centrā vai valstspilsētas  pašvaldībā (Administratīvo teritoriju un apdzīvoto vietu likuma pārejas noteikumu 25. punktā minēto novadu pašvaldību gadījumā) esošai, vispārējās izglītības iestādei, kā arī citai par pamatskolu reorganizētai vispārējās izglītības iestādei ārpus novada pašvaldības administratīvajā centra (ar stabilu izglītojamo skaita dinamiku 1.-6.klašu posmā pēdējos piecos gados).
Atbilstoši Noteikumu Nr. 619 20. punktam atbalstam izvirzītā izglītības iestāde darbību kā pamatskola uzsāk ne vēlāk kā 2025. gada 1. septembrī.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
-
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
-

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija
Atveseļošanās fonda 3.1.1.5. investīcijas ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem ir noteikta ar Ministru kabineta noteikumiem Nr.619.
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-

6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas

Valsts un pašvaldību institūcijas
Nevalstiskās organizācijas
Cits

6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi

6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti

-

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Tiks uzlabota vispārējās izglītības iestāžu mācību vide ārpus novadu pašvaldību administratīvajiem centriem.

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Cita starpā, īstenojot 3.1.1.5. investīcijas projektu, izglītības iestādēs var tikt uzlabota fiziskās vides piekļūstamība.

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?
-

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Tiks uzlabota vispārējās izglītības iestāžu mācību vide ārpus novadu pašvaldību administratīvajiem centriem.

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi