Anotācija (ex-ante)

PAZIŅOJUMS:
LVRTC informē, ka 27. aprīlī plkst. 00.00 (naktī no 26. uz 27. aprīli) uzsāks eParaksta sistēmu migrāciju uz jaunu tehnoloģisko platformu un tā ilgs aptuveni diennakti. Līdz ar pāreju uz jaunu tehnoloģisko platformu, eParaksta lietotājiem 27. aprīlī būs ierobežota eParaksta rīku darbība, bet pēc darbības atsākšanas visiem eParaksts mobile lietotājiem būs jāizveido jauna eParaksta parole. Tā kā darbu laikā nebūs pieejami eParaksta pakalpojumi, aicinām ieplānot veikt darbības sistēmās un dokumentu parakstīšanu savlaicīgi, jo 27. aprīlī organizācijas sistēmās e-Identitātes apliecināšana un parakstīšana nebūs iespējama. Vairāk informācijas eparaksts.lv portālā.
21-TA-1459: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2011. gada 17. maija noteikumos Nr. 374 "Noteikumi par dokumenta izslēgšanu no nacionālā dokumentārā mantojuma"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Tiesību akts / Ministru Prezidenta rezolūcija
Apraksts
Projekts sagatavots, pamatojoties uz Arhīvu likuma 14.panta trešās daļas 6.punktu. Arhīvu likuma 14.panta trešā daļa, 2021.gada 25.martā pieņemot grozījumus Arhīvu likumā (likums stājās spēkā 2021.gada 1.maijā), papildināta ar 6.punktu, kas nosaka, ka dokumentu ar Latvijas Nacionālā arhīva (turpmāk – Arhīvs) direktora lēmumu izslēdz no nacionālā dokumentārā mantojuma Ministru kabineta noteiktajā kārtībā, ja konstatēts, ka dokuments iegūts prettiesiskā ceļā. Līdz ar to Ministru kabineta 2011.gada 17.maija noteikumus Nr.374 "Noteikumi par dokumenta izslēgšanu no nacionālā dokumentārā mantojuma" (turpmāk – MK noteikumus Nr.374) nepieciešams papildināt ar tiesisko regulējumu, kas nosaka kārtību, kādā dokumentu izslēdz no nacionālā dokumentārā mantojuma tad, ja tiek konstatēts, ka dokuments iegūts prettiesiskā ceļā.

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Projekta mērķis ir precizēt MK noteikumu Nr.374 tiesisko regulējumu, nosakot kārtību dokumentu izslēgšanai no nacionālā dokumentārā mantojuma gadījumos, kad institūcija vai Arhīvs konstatē, ka dokuments ir iegūts prettiesiskā ceļā.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Arhīvu likuma 15.1 pants nosaka, ka nacionālajā dokumentārajā mantojumā aizliegts iekļaut tādus dokumentus ar arhīvisko vērtību, kuri iegūti prettiesiskā ceļā, tai skaitā nozagti citā valstī vai izvesti, pārkāpjot tās valsts tiesību aktus, kura klasificējusi, definējusi vai īpaši atzinusi tos par kultūras vērtību saskaņā ar Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām. Pirms dokumenta iekļaušanas nacionālajā dokumentārajā mantojumā Arhīvs vai institūcija publiski pieejamos zagtu kultūras priekšmetu reģistros pārbauda, vai nacionālajā dokumentārajā mantojumā iekļaujamais dokuments nav iegūts prettiesiskā ceļā.
MK noteikumos Nr.374 šobrīd nav noteikts tiesiskais regulējums, kas noteiktu rīcību dokumenta izslēgšanai no nacionālā dokumentārā mantojuma, gadījumos, kad institūcija vai Arhīvs konstatē, ka dokuments ir iegūts prettiesiskā ceļā.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
MK noteikumi Nr.374 ir jāpapildina ar tiesisko regulējumu, kas nosaka kārtību, kādā dokumentu izslēdz no nacionālā dokumentārā mantojuma, gadījumos, kad konstatē, ka dokuments iegūts prettiesiskā ceļā. Šī kārtība būtu nosakāma līdzīgi, kā tas ir noteikts Arhīvu likuma 15.1 pantā par pārbaudi, kas jāveic, iekļaujot dokumentu nacionālā dokumentārā mantojuma sastāvā, lai pārliecinātos, ka dokuments nav iegūts prettiesiskā ceļā. Savukārt gadījumos, kad nacionālā dokumentārā mantojuma dokumenta prettiesiskā iegūšana nav starptautiskas nozīmes, bet gan Latvijas Republikas ietvaros, prettiesiskās iegūšanas pamatojums būtu Latvijas tiesību aizsardzības iestādes lēmums vai tiesas nolēmums.
MK noteikumu Nr.374 pielikumā iesnieguma  paraksta daļā un piezīmē kā dokumenta rekvizīts ir norādīts zīmoga nospiedums “Z.v.”., bet praktiski zīmoga nospiedums šādos iesniegumos tiek lietots reti un netiek prasīts kā obligāts rekvizīts.
Risinājuma apraksts
MK noteikumi Nr.374 tiek papildināti ar jaunu 6.1 punktu, kas nosaka, ka, ja tiek konstatēts, ka dokuments ir iegūts prettiesiskā ceļā, iesniegumam pievieno informāciju no publiski pieejamo zagtu kultūras priekšmetu reģistra vai tiesību aizsardzības iestādes lēmuma izrakstu vai izziņu, vai arī tiesas nolēmuma izrakstu, kas pamato iesniegumā norādīto. Saskaņā ar Arhīvu likuma 15.1 pantu iekļaujot dokumentu nacionālā dokumentārā mantojuma sastāvā arī ir jāpārliecinās, ka dokuments nav iegūts prettiesiskā ceļā.
Projekts paredz, ja institūcija (tai skaitā fiziskas un juridiskas personas atbilstoši Arhīvu likuma 1.panta 16.punkta terminam – institūcija) vai Arhīvs konstatē, ka dokuments iegūts prettiesiskā ceļā, dokumentu izslēdz no nacionālā dokumentārā mantojuma tādā pašā kārtībā kā pārējos MK noteikumos Nr.374 noteiktajos gadījumos atbilstoši MK noteikumu Nr.374 3.punktam – uz iesnieguma pamata, kam pievienots izslēgšanas pamatojuma dokuments atbilstoši izslēgšanas iemeslam, kas apliecina, ka no nacionālā dokumentārā mantojuma izslēdzamais dokuments ir iegūts prettiesiskā ceļā. Izslēgšanas pamatojuma dokuments, kas apliecina, ka dokuments iegūts prettiesiskā ceļā, var būt vai nu informācija no publiski pieejamo zagtu kultūras priekšmetu reģistra, vai tiesību aizsardzības iestādes lēmuma izraksts vai izziņa, vai arī tiesas nolēmuma izraksts, kur ir norādīta informācija par prettiesisku iegūšanu. Arhīvam lēmuma pieņemšanai ir vajadzīga tikai tā iestādes lēmuma vai tiesas nolēmuma daļa, kas pamato to, ka dokuments iegūts prettiesiskā ceļā, savukārt nav nepieciešama informācija par fiziskajām personām, tādēļ tiek noteikts, ka iesniegumam pievieno iestādes lēmuma vai tiesas nolēmuma izrakstu,  vai iestādes izziņu par prettiesiskās iegūšanas faktu.
Lai publiski pieejamos reģistros konstatētu, ka dokuments ir iegūts prettiesiskā ceļā, pārbaudi veic Iekšlietu ministrijas Informācijas centra e-pakalpojumā „Kultūras objekta statusa noteikšana” (https://web.ic.iem.gov.lv/ko_status/index.php), kas nodrošina privātpersonu (piemēram, iedzīvotāju, nevalstisko organizāciju, reliģisko organizāciju) un publisko tiesību personu (tai skaitā Arhīva vai citas institūcijas, ka iekļauj dokumentu nacionālajā dokumentārajā mantojumā) iespēju veikt pārbaudi par kultūras priekšmetu likumīgu izcelsmi.
MK noteikumu Nr.374 pielikums izteikts jaunā redakcijā no iesnieguma parakstu zonas un piezīmes svītrojot “Z.v.”, kas noteica zīmoga nospieduma lietošanu iesniegumā. Praksē zīmoga nospiedums tiek lietots reti un netiek prasīts kā obligāts rekvizīts iesniegumos par dokumentu izslēgšanu no nacionālā dokumentārā mantojuma, jo juridiskā spēka pierādīšanai ir pietiekami ar  Dokumentu juridiskā spēka likuma 4.panta pirmajā daļā noteiktajiem obligātajiem rekvizītiem, lai iesniegumam būtu juridisks spēks.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
  • Fiziskās personas – privātā dokumenta īpašnieki, kuras glabā nacionālā dokumentārā mantojuma dokumentus, vai īpašnieku pilnvarotās personas
Ietekmes apraksts
Ietekmē visas fiziskās personas, kuras glabā nacionālā dokumentārā mantojuma dokumentus, gadījumos, kad pēc dokumenta iekļaušanas nacionālā dokumentārā mantojuma sastāvā, konstatē, ka nacionālā dokumentārā mantojuma dokuments ir iegūts prettiesiskā ceļā. Gadījumos, kad tiek konstatēts, ka nacionālā dokumentārā mantojuma dokuments ir iegūts prettiesiskā ceļā, ir jāiesniedz Arhīvā iesniegums dokumenta, kas iegūts prettiesiskā ceļā, izslēgšanai no nacionālā dokumentārā mantojuma, pievienojot izslēgšanas pamatojuma dokumentus atbilstoši izslēgšanas iemeslam.
Juridiskās personas
  • Juridiskās personas, kuras glabā nacionālā dokumentārā mantojuma dokumentus.
Ietekmes apraksts
Ietekmē visas juridiskās personas, kuras glabā nacionālā dokumentārā mantojuma dokumentus, gadījumos, kad pēc dokumenta iekļaušanas nacionālā dokumentārā mantojuma sastāvā, konstatē, ka nacionālā dokumentārā mantojuma dokuments ir iegūts prettiesiskā ceļā. Gadījumos, kad tiek konstatēts, ka nacionālā dokumentārā mantojuma dokuments ir iegūts prettiesiskā ceļā, ir jāiesniedz Arhīvā iesniegums dokumenta, kas iegūts prettiesiskā ceļā, izslēgšanai no nacionālā dokumentārā mantojuma, pievienojot izslēgšanas pamatojuma dokumentus atbilstoši izslēgšanas iemeslam.

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija
-
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-

6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas

Valsts un pašvaldību institūcijas
Latvijas Nacionālais arhīvs
Nevalstiskās organizācijas
Latvijas arhīvistu biedrība
Cits

6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi

Veids
Darba grupa/domnīca
Saite uz sabiedrības līdzdalības rezultātiem
Projektā iekļautā grozījuma izstrādē piedalījās ar Arhīva 2019.gada 25.septembra rīkojumu Nr.LV_LNA-1.4.2./79 "Par darba grupu grozījumu izstrādei uz Arhīvu likuma pamata izdotajos Ministru kabineta noteikumos" izveidotā darba grupa, kuras sastāvā darbojās pārstāvji no Arhīva, Kultūras ministrijas un biedrības "Latvijas arhīvistu biedrība".
Veids
Publiskā apspriešana

6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti

Projektā iekļauto grozījumu ir izskatījusi un konceptuāli atbalstījusi to tālāku virzību ar Arhīva 2019.gada 25.septembra rīkojumu Nr.LV_LNA-1.4.2./79 "Par darba grupu grozījumu izstrādei uz Arhīvu likuma pamata izdotajos Ministru kabineta noteikumos" izveidotā darba grupa 2021.gada 28.aprīļa darba grupas sēdē.  Saskaņā ar Ministru kabineta 2009.gada 25.augusta noteikumu Nr.970 "Sabiedrības līdzdalības kārtība attīstības plānošanas procesā" 7.4.1 apakšpunktu sabiedrības pārstāvji aicināti līdzdarboties, rakstiski sniedzot viedokli par Projektu. Projekta publiskās apspriešanas laikā sabiedrības pārstāvju iebildumi un priekšlikumi netika saņemti.

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Latvijas Nacionālais arhīvs
  • Institūcijas atbilstoši Arhīvu likuma 1.panta 16.punkta terminam
  • Tiesību aizsardzības iestādes un tiesas

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
Sabiedrības grupa
Palielinās/samazinās
Stundas samaksas likme - euro
Laika patēriņš uz vienību - stundās
Subjektu skaits
Cik bieži - reizes gadā
Administratīvās izmaksas - euro
Aprēķinu skaidrojums
Latvijas Nacionālais arhīvs
palielinās
Vērtības nozīme:
9,87
VID statistika, profesiju atalgojums, Vecākais referents
4,00
ar iesnieguma izskatīšanu un lēmuma dokumenta izslēgšanai no nacionālā dokumentārā mantojuma izstrādi saistītās darbības
1
Latvijas Nacionālais arhīvs
1
viena reize gadā
39,48
Līdz šim nav bijuši gadījumi, kad no nacionālā dokumentārā mantojuma būtu izslēdzams dokuments, jo tas iegūts prettiesiskā ceļā. Tātad arī turpmāk plānojams, ka šādi gadījumi būs reti – varētu būt ne biežāk kā viens gadījums gadā. Indikatīvās izmaksas aplēstas ar šādiem pieņēmumiem: tādi gadījumi, kad vienai no visām 3200 Arhīva uzraudzībā esošajām institūcijām jāizstrādā un Arhīvam jāiesniedz iesniegums dokumenta izslēgšanai no nacionālā dokumentārā mantojuma, jo secināts, ka tas iegūts prettiesiskā ceļā, būs vienu reizi gadā. Ar institūcijas iesnieguma izskatīšanu un lēmuma izstrādi dokumenta izslēgšanai no nacionālā dokumentārā mantojuma saistītas darbības un darbības kopā aizņems 4 stundas, attiecīgi rēķinot ar vidējo stundas tarifa likmi 2022. gada janvārī – 9,87 euro (avots: VID statistika, profesiju atalgojums, Vecākais referents). Indikatīvi administratīvās izmaksas veido 39,48 euro gadā.
Institūcijas atbilstoši Arhīvu likuma 1.panta 16.punkta terminam
palielinās
Vērtības nozīme:
9,87
VID statistika, profesiju atalgojums, Vecākais referents
4,00
ar iesnieguma un tam pievienojamā dokumenta izstrādi saistītās darbības
1
Institūcija Arhīvu likuma 1.panta 16.punkta izpratnē
1
viena reize gadā
39,48
Līdz šim nav bijuši gadījumi, kad no nacionālā dokumentārā mantojuma būtu izslēdzams dokuments, jo tas iegūts prettiesiskā ceļā. Tātad arī turpmāk plānojams, ka šādi gadījumi būs reti – varētu būt ne biežāk kā viens gadījums gadā. Indikatīvās izmaksas aplēstas ar šādiem pieņēmumiem: tādi gadījumi, kad vienai institūcijām jāizstrādā un Arhīvam jāiesniedz iesniegums dokumenta izslēgšanai no nacionālā dokumentārā mantojuma, jo secināts, ka tas iegūts prettiesiskā ceļā, būs vienu reizi gadā. Tātad vienai institūcijai ar iesnieguma izstrādi un iesniegšanu saistītas darbības kopā ar darbībām iesniegumam pievienojamā dokumenta izstrādei (informācijas iegūšana no reģistra, vai arī institūcijas rīcībā esoša tiesību aizsardzības iestādes vai tiesas lēmuma vai nolēmuma izraksta izstrāde vai šāda dokumenta pieprasīšanu un saņemšanu no tiesību aizsardzības iestādes vai tiesas) aizņems 4 stundas, attiecīgi rēķinot ar vidējo stundas tarifa likmi 2022. gada janvārī – 9,87 euro (avots: VID statistika, profesiju atalgojums, Vecākais referents). Indikatīvi administratīvās izmaksas veido 39,48 euro gadā.
Tiesību aizsardzības iestādes un tiesas
palielinās
Vērtības nozīme:
9,87
VID statistika, profesiju atalgojums, Vecākais referents
2,00
ar izraksta vai izziņas izstrādi un izsniegšanu saistītās darbības
1
tiesību aizsardzības iestāde vai tiesa
1
viena reize gadā
19,74
Līdz šim nav bijuši gadījumi, kad no nacionālā dokumentārā mantojuma būtu izslēdzams dokuments, jo tas iegūts prettiesiskā ceļā. Tātad arī turpmāk plānojams, ka šādi gadījumi būs reti – varētu būt ne biežāk kā viens gadījums gadā. Indikatīvās izmaksas aplēstas ar šādiem pieņēmumiem: tādi gadījumi, kad institūcijai jāizstrādā un Arhīvam jāiesniedz iesniegums dokumenta izslēgšanai no nacionālā dokumentārā mantojuma, jo tas iegūts prettiesiskā ceļā, būs vienu reizi gadā. Ja institūcija nevarēs izstrādāt dokumenta izrakstu pati un lūgs no tiesību aizsardzības iestādes lēmuma izrakstu vai izziņu vai no tiesas tiesas nolēmuma izrakstu, tiesību aizsardzības iestādei būs jāsagatavo lēmuma izraksts vai izziņa, tiesai – tiesas nolēmuma izraksts par to, ka dokuments iegūts prettiesiskā ceļā. Tiesību aizsardzības iestādei vai tiesai ar izraksta vai izziņas izstrādi un izsniegšanu saistītās darbības kopā aizņems 2 stundas, attiecīgi rēķinot ar vidējo stundas tarifa likmi 2022. gada janvārī – 9,87 euro (avots: VID statistika, profesiju atalgojums, Vecākais referents). Indikatīvi administratīvās izmaksas veido 19,74 euro gadā.
Kopā
98,70

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

Institūcijai, kura glabā nacionālā dokumentārā mantojuma dokumentus, gadījumos, kad pēc dokumenta iekļaušanas nacionālā dokumentārā mantojuma sastāvā, konstatē, ka nacionālā dokumentārā mantojuma dokuments ir iegūts prettiesiskā ceļā, ir jāiesniedz Arhīvā iesniegums dokumenta, kas iegūts prettiesiskā ceļā, izslēgšanai no nacionālā dokumentārā mantojuma, pievienojot izslēgšanas pamatojuma dokumentus atbilstoši izslēgšanas iemeslam.
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi