Anotācija

25-TA-1358: Rīkojuma projekts (Vispārīgais)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Par apropriācijas pārdali starp Izglītības un zinātnes ministrijas budžeta apakšprogrammām" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Tiesību akts / Ministru Prezidenta rezolūcija
Apraksts
(1)Nepieciešamība nodrošināt lietderīgu rīcību ar Izglītības un zinātnes ministrijas 2025. gada valsts budžeta apakšprogrammās 03.04.00 “Studējošo un studiju kreditēšana” un 01.07.00 “Dotācija brīvpusdienu nodrošināšanai 1., 2., 3. un 4. klases izglītojamiem” nesadalītajiem valsts budžeta līdzekļiem.
(2)Nepieciešamība nodrošināt finansējumu XIII Latvijas Skolu jaunatnes dziesmu un deju svētku nodrošināšanai 2025. gadā.
(3)Rīkojuma projekts sagatavots saskaņā ar Likuma par budžetu un finanšu vadību 9. panta trīspadsmitās divi prim daļas 1. punktu, trīspadsmitās trīs prim daļas 3. punktu. 

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Rīkojuma projekts paredz valsts budžeta līdzekļu 1 346 321 euro apmērā pārdali starp Izglītības un zinātnes ministrijas budžeta apakšprogrammām, tādējādi nodrošinot 1 346 321 euro pārdali uz budžeta apakšprogrammu 42.03.00 „Skolu jaunatnes dziesmu un deju svētki”.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Saskaņā ar likumu “Par valsts budžetu 2025. gadam un budžeta ietvaru 2025., 2026. un 2027. gadam” XIII Latvijas Skolu jaunatnes dziesmu un deju svētku (turpmāk – Svētki) sagatavošanai un norises nodrošināšanai 2025.gadā valsts budžeta apakšprogrammā 42.03.00 “Skolu jaunatnes dziesmu un deju svētki” ir apstiprināts finansējums 9 899 600 euro apmērā. Dziesmu un deju svētku likums nosaka tās Svētku izmaksu pozīcijas, kuras jāsedz valstij – Svētku dalībnieku ēdināšanas, izmitināšanas, kā arī mākslinieciskā un organizatoriskā nodrošinājuma izmaksas. Ņemot vērā gan 2023./2024. mācību gada, gan 2024./2025. gada pašvaldību sniegtos datus, kā arī 2024. gada pavasarī notikušās skates, tika plānots, ka Svētku laikā 2025.gada 5.-13.jūlijā Rīgā piedalīsies ap 33 000 dalībnieku, bet, 2025. gada 2.jūnijā, noslēdzoties dalībnieku reģistrācijas procesam, reālais dalībnieku skaits sasniedz 39 800. Lai nodrošinātu dalībnieku labbūtību un drošību (ēdināšana, izmitināšana, drošība, sabiedriskais transports, dalībnieku reģistrācija un identifikācijas kartes, ūdens nodrošinājums, sabiedriskais medijs utt.), tam ir atvēlēta Svētku budžeta lielāka daļa. Nākamā lielākā budžeta pozīcija nodrošina Svētku sagatavošanas un norises procesā iesaistīto cilvēkresursu apmaksu, sākot no mākslinieciskā personāla līdz organizatoriskajam personālam, kā arī mākslinieciski tehnisko (pasākumu apskaņošana, apgaismošana, scenogrāfija, video utt.) un organizatorisko nodrošinājumu (atkritumu apsaimniekošana, norišu vietu uzkopšana, tehniskā drošība, apsardze, mikromobilitātes risinājumi, dalībnieku transporta plūsmas nodrošināšana norišu vietās, komunikācija, biļešu tirdzniecības nodrošinājums, brīvprātīgo, ilgtspējas, pieejamības nodrošinājums utt.), t.sk. Svētku norišu vietu nomu. Svētku sagatavošanas procesā, ņemot vērā potenciāli lielo dalībnieku un apmeklētāju interesi, ir mainītas Svētku norises vietas, piemēram, tika mainīta Skatuviskās dejas uzveduma “Viedvasara” norises vieta - no sākotnēji iecerētā Dailes teātra uz Xiaomi Arēna, kā arī simfonisko orķestru koncerta “Daudzskanīgais debesjums” norises vieta uz Xiaomi Arēna.
Centrālās Svētku norises vietas Rīgā tradicionāli ir Mežaparka Lielā estrāde “Sidraba birzs”, kur notiks Noslēguma koncerts “TE-AUST”, un Daugavas stadions, kurā notiks tautas deju lielkoncerts “Es atvēru Laimas dārzu” un programma “Svētki Vērmanes dārzā. Citās Svētku norises vietās norisināsies dažādi koncerti un pasākumi - pūtēju orķestru un bērnu simfonisko orķestru koncerti, bērnu folkloras kopu programma, Tautas mūzikas koncerts, koru finālkonkurss, bērnu radošie pasākumi, vizuālās un vizuāli plastiskās mākslas izstāde, mūsdienu deju lieluzvedums, skatuviskās dejas uzvedums, akordeona mūzikas koncerts, kokļu mūzikas koncerts, Svētku dalībnieku gājiens.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Latvijas Skolu jaunatnes dziesmu un deju svētki, kuri notiek reizi piecos gados un ir lielākie kultūras svētki bērniem un jauniešiem, tiek rīkoti ar mērķi sekmēt jaunās paaudzes līdzdalību Dziesmu un deju svētku tradīcijas saglabāšanā un tālāknodošanā, viņu nacionālās identitātes un piederības stiprināšanā. Dalība Svētkos daudziem bērniem un jauniešiem būs pirmā šāda reize un pieredze, jo no iepriekšējiem - tradīcijā balstītajiem svētkiem, kuri notika 2015. gadā, - ir pagājuši desmit gadi. Tādējādi ir nepieciešamība sniegt šādu iespēju un kultūras pieredzi pēc iespējas vairāk bērniem un jauniešiem, tai skaitā arī bērniem ar speciālām vajadzībām un diasporā dzīvojošajiem bērniem. Svētku programma ar vairāk nekā 30 norisēm 15 vietās veidota tā, lai tajā piedalītos vispārējās, interešu, profesionālās, profesionālās ievirzes mūzikas un mākslas izglītības iestāžu, kā arī kultūras iestāžu kolektīvu/studiju dalībnieki, kopumā 1865 kolektīvi. Svētkos piedalīsies arī 17 kolektīvi no diasporas. Lai nodrošinātu svētku kvalitatīvu norisi, ievērotu drošības nosacījumus, tajā skaitā dalībnieku labbūtību, ņemot vērā dalībnieku skaita palielinājumu salīdzinājumā ar plānoto, kopējie aprēķinātie svētku izdevumi ir 14 267 529 euro. 2025.gadā valsts budžeta apakšprogrammā 42.03.00 “Skolu jaunatnes dziesmu un deju svētki” ir apstiprināts finansējums 9 899 600 euro apmērā, kas  ir nepietiekams, lai nodrošinātu Svētku norisi. Pašu ieņēmumi saskaņā ar Ministru kabineta 2025.gada 13.maija noteikumiem Nr. 284 “Valsts izglītības attīstības aģentūras maksas pakalpojumu cenrādis XIII Latvijas Skolu jaunatnes dziesmu un deju svētku pasākumu nodrošināšanai” ir plānoti 2 102 901 euro.
Risinājuma apraksts
Lai rastu nepieciešamo finansējumu, Izglītības un zinātnes ministrija  ir veikusi budžeta izdevumu pārskatīšanu un radusi iespēju 2025. gadā  ietaupīto finansējumu valsts budžeta apakšprogrammās 03.04.00 “Studējošo un studiju kreditēšana” 650 000 euro apmērā un 01.07.00 “Dotācija brīvpusdienu nodrošināšanai 1., 2., 3. un 4. klases izglītojamiem” 696 321 euro apmērā novirzīt budžeta apakšprogrammai 42.03.00 „Skolu jaunatnes dziesmu un deju svētki” prioritāra izdevumu īstenošanai.

Rīkojuma projekts paredz valsts budžeta līdzekļu 1 346 321 euro apmērā pārdali starp Izglītības un zinātnes ministrijas budžeta apakšprogrammām, tādējādi nodrošinot 1 346 321 euro pārdali uz budžeta apakšprogrammu 42.03.00 „Skolu jaunatnes dziesmu un deju svētki”, lai segtu izdevumus, kas saistīti ar Svētku rīkošanu 2025. gadā.
Šis papildfinansējums paredzēts:
1) ņemot vērā Svētku dalībnieku skaita palielinājumam, viņu drošības un labsajūtas nodrošinājumam:
- 332 820 euro (nojumes, žogi, tehniskā drošība, apsardze, vides navigācija norises vietās),
- 308 166 euro (dalībnieku izmitināšana, dzeramā ūdens nodrošinājums, ēdināšanas vietu norises vietās iekārtojums, dalībnieku pārvadājumi bez maksas Rīgas sabiedriskajā transportā, atkritumu savākšana un šķirošana svētku norišu vietās);
2) ņemot vērā palielinātu dalībnieku skaitu un skatītāju interesi, kā arī māksliniecisko risinājumu sadārdzinājumu:
- 587 243 euro (skatuviskās dejas lieluzveduma realizācija Xiaomi Arēnā, mūsdienu deju izrāde Starptautiskajā izstāžu centrā Ķīpsalā, profesionālās izglītības iestāžu programma “Radi, rādi, raidi!”, Mežaparka Lielās estrādes un citu norišu vietu infrastruktūras nodrošinājums);
3) ņemot vērā citu ar Svētku norisi saistītu organizatorisko jautājumu risinājumus:
118 092 euro (piekļūstamība, ilgtspēja, biļešu tirdzniecības pakalpojums).

Ekonomija Izglītības un zinātnes ministrijas apakšprogrammā 01.07.00 "Dotācija brīvpusdienu nodrošināšanai 1.,2.,3. un 4. klases izglītojamiem" 696 321 euro apmērā izveidojusies no pašvaldību neapgūta finansējuma ieturēšanas, izpildot Ministru kabineta 2019. gada 10. decembra noteikumu Nr. 614 "Kārtība, kādā aprēķina, piešķir un izlieto valsts budžetā paredzētos līdzekļus izglītojamo ēdināšanai" 9.1 punktu.
Savukārt saskaņā ar aktuālajām EURIBOR likmēm 2025.gadā, tiek prognozēts procentu izdevumu pārpalikums Izglītības un zinātnes ministrijas apakšprogrammā 03.04.00 "Studējošo un studiju kreditēšana" 650 000 euro apmērā.

Par sabiedriskās kārtības un drošības nodrošināšanas, neatliekamās medicīniskās palīdzības sniegšanas, kā arī zaudējumu kompensāciju par Rīgas valstpilsētas sabiedriskā transporta papildus reisu nodrošinājumu svētku laikā atbilstoši faktiskajiem izdevumiem, nepieciešamības gadījumā paredzēt attiecīgo izdevumu segšanu, nepārsniedzot 918 707 euro no valsts budžeta programmas "Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem".

Dziesmu un deju svētku likuma 7.pants nosaka valsts institūciju, tai skaitā Iekšlietu ministrijas un Veselības ministrijas kompetenci Dziesmu un deju svētku sagatavošanā un rīkošanā. Iekšlietu ministrijai, lai nodrošinātu sabiedrisko kārtību un drošību pasākuma norises laikā, iesaistot amatpersonas ar speciālajām dienesta pakāpēm, lai nodrošinātu operatīvās vadības grupas un taktisko vadības grupu darbību nepieciešams  finansējums ir 278 444 euro. Veselības ministrijai, lai nodrošinātu neatliekamās medicīniskās palīdzības sniegšanu svētku dalībniekiem un skatītājiem, paredzot dalībnieku un apmeklētāju skaita palielināšanos, dalībnieku skaita pieaugumu, kā arī ņemot vērā nepieciešamās pirmsslimnīcas etapa neatliekamās medicīniskās palīdzības apjomu iepriekšējos Latvijas skolu jaunatnes dziesmu un deju svētkos, nepieciešams finansējums 320 662 euro.

Lai dalībnieki koncertu norises vietas uz /no mēģinājumiem un koncertiem sasniegtu ar Rīgas valstpilsētas sabiedrisko transportu un, vienlaikus nodrošinātu arī  pietiekama apjoma sabiedriskā transporta pakalpojumu Svētku koncertu un ģenerālmēģinājumu skatītāju apkalpošanai, Rīgas sabiedriskā transporta maršrutos svētku laikā ir nepieciešams organizēt būtisku daudzumu papildus reisus. Papildus sabiedriskais transports tiek plānots lielāko norises vietu un pasākumu apkalpošanai – Daugavas stadions, Mežaparka Lielā estrāde, Xiaomi Arēna, Svētku dalībnieku gājiens. Arī pēc lielo pasākumu beigām Mežaparka Lielajā estrādē tiek plānots nodrošināt kopējo Rīgas valstpilsētas satiksmes pakalpojuma laika pagarināšanu, lai uz tālākām Rīgas apkaimēm un Pierīgu būtu iespējams nokļūt no Rīgas centra. Tiek prognozēts, ka Svētku nodrošināšanai Rīgas valstpilsētas sabiedriskā transporta maršrutu tīklā radīsies aptuveni 319 601 ​​euro papildus izmaksas. Minētais aprēķins ir nepieciešamā maksimālā zaudējumu kompensācijas summa, kuras gala apmērs būs atkarīgs no faktiski nobrauktajiem kilometriem attiecīgajos papildus veiktajos reisos, kas samazināsies par attiecīgo ieņēmumu daļu no attiecīgajos papildus reisos reģistrētajiem braucieniem ar visa veida spēkā esošajām transporta biļetēm. Zaudējumu kompensācijas apmērs aprēķināts atbilstoši Ministru kabineta 2015. gada 28. jūlijā  noteikumiem Nr. 435 “Kārtība, kādā nosaka un kompensē ar sabiedriskā transporta pakalpojumu sniegšanu saistītos zaudējumus un izdevumus un nosaka sabiedriskā transporta pakalpojuma tarifu”.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija
Ņemot vērā to, ka jautājums ir saistīts ar valsts budžeta līdzekļu iekšēju pārdali, Rīkojuma projektam nav ietekmes uz kopējiem valsts budžeta ieņēmumiem un izdevumiem.
Pēc Rīkojuma projekta pieņemšanas Izglītības un zinātnes ministrija normatīvajos aktos noteiktā kārtībā sagatavos un iesniegs Finanšu ministrijā pieprasījumu valsts budžeta apropriācijas pārdalei.
Izglītības un zinātnes ministrija sagatavos un iesniegs izskatīšanai Ministru kabinetā informāciju par sabiedriskās kārtības un drošības nodrošināšanas un neatliekamās medicīniskās palīdzības sniegšanas, kā arī par zaudējumu kompensāciju par Rīgas valstpilsētas sabiedriskā transporta papildus reisu nodrošinājumu svētku laikā atbilstoši faktiskajiem izdevumiem, paredzot attiecīgo izdevumu segšanu no valsts budžeta programmas "Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem". Vienlaikus Izglītības un zinātnes ministrija nodrošinās, ka biļešu un citu pašu ieņēmumu atlikums, kas veidojas pēc visu svētku norises izdevumu samaksas, tiks ieskaitīts valsts budžetā, nodrošinot līdzekļu atjaunošanu valsts budžeta programmā "Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem”.
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-
Skaidrojums
Projekts nemaina esošo regulējumu un neparedz ieviest jaunas politiskās iniciatīvas.

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi