Anotācija (ex-ante)

23-TA-350: Noteikumu projekts (Jauns)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Kārtība, kādā augstskola un koledža iesniedz Izglītības un zinātnes ministrijai informāciju par savu darbību un to publisko" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Tiesību akts / Ministru Prezidenta rezolūcija
Apraksts
Tiesību akta projekts  izstrādāts, pamatojoties uz Augstskolu likuma 75. panta otro daļu, 80.1 pantu un Profesionālās izglītības likuma 7. panta 15.7 punktu, kā arī ņemot vērā Profesionālās izglītības likuma pārejas noteikumu 48. punkta 2. apakšpunktā noteikto, ka Ministru kabinets līdz 2023. gada 31. decembrim izdod šā likuma 7. panta 15.7 punktā minētos noteikumus.

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Atbilstoši deleģējumam Augstskolu likumā un Profesionālās izglītības likumā tiesību akta projekta mērķis ir noteikt augstskolām un koledžām Izglītības un zinātnes ministrijai (turpmāk - ministrija) iesniedzamās informācijas apjomu, iesniegšanas termiņus un kārtību, kā arī publiskojamo datu apjomu un publiskošanas kārtību, kā arī kārtību un termiņu, kādā augstskolas sagatavo un publisko gada pārskatu, kā arī publiskajā pārskatā ietveramo informāciju.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
2022. gada 21. aprīlī spēkā stājās 2022. gada 24. martā pieņemtais likums “Grozījumi Augstskolu likumā”, kas Augstskolu likuma 75. pantu izteica jaunā redakcijā. Līdz ar to 2022. gada 21. aprīlī zaudēja spēku Ministru kabineta 2006. gada 2. maija noteikumi Nr. 348 “Kārtībā, kādā augstskola un koledža iesniedz Izglītības un zinātnes ministrijā informāciju par savu darbību” (turpmāk - Noteikumu Nr. 348) un šobrīd nepieciešams jauns normatīvais akts, kas noteiktu augstskolām un koledžām ministrijai iesniedzamās informācijas apjomu, iesniegšanas termiņus un kārtību, kā arī publiskojamo datu apjomu un publiskošanas kārtību, kā arī kārtību un termiņu, kādā augstskolas sagatavo un publisko gada pārskatu, kā arī publiskajā pārskatā ietveramo informāciju.

Savukārt 2022. gada 11. oktobrī stājās spēkā 2022. gada 15. septembrī pieņemtais likums "Grozījumi Profesionālās izglītības likumā", ar kuru Profesionālās izglītības likumā tika iekļautas koledžas kā institūcijas darbības regulējums, attiecīgi izslēdzot to no Augstskolu likuma regulējuma.  Tādējādi Profesionālās izglītības likuma 15.panta astotajā daļā tika  noteikts, ka koledža ik gadu sagatavo publiski pieejamu gada pārskatu par savu darbību, kā arī tas, ka ik gadu koledža  iesniedz ministrijai informāciju par savu darbību, ievērojot Ministru kabineta noteikto iesniedzamās informācijas saturu un apjomu, tās iesniegšanas kārtību un termiņu. Profesionālās izglītības likuma 7. panta 15.7 punkts nosaka pilnvarojumu Ministru kabinetam izdot noteikumus, kas nosaka  ministrijai par koledžas darbību iesniedzamās informācijas saturu un apjomu, tās iesniegšanas kārtību un termiņu, kā arī šīs informācijas publiskošanas kārtību.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Līdz ar grozījumu Augstskolu likumā spēkā stāšanos 2022. gada 21. aprīlī spēku zaudēja noteikumi Nr. 348. Tādēļ šobrīd nav spēkā esoša regulējuma, kas noteiktu augstskolām un koledžām ministrijai iesniedzamās informācijas apjomu, iesniegšanas termiņus un kārtību, kā arī publiskojamo datu apjomu un publiskošanas kārtību, kā arī kārtību un termiņu, kādā augstskolas sagatavo un publisko gada pārskatu, kā arī publiskajā pārskatā ietveramo informāciju. 
Risinājuma apraksts
Ievērojot minēto ir izstrādāts tiesību akta projekts, kas nosaka augstskolām un koledžām ministrijai iesniedzamās informācijas apjomu, iesniegšanas termiņus un kārtību, publiskojamo datu apjomu un publiskošanas kārtību, kā arī kārtību un termiņu, kādā augstskolas sagatavo un publisko gada pārskatu, kā arī publiskajā pārskatā ietveramo informāciju.
Salīdzinot ar iepriekš spēkā esošo regulējumu noteikumos Nr. 348, tiesību akta projekts mazinās to informācijas apjomu, kas tām ir jāiesniedz ministrijai. Tāpat arī tiesību akta projekts nodrošinās tādu statistikas pieprasījumu, kas ir salīdzināmi gan starp dažādām valsts iestādēm, gan starptautiski. Tādējādi, piemēram, tiesību akta projektā informācija par augstskolu un koledžu izdevumiem, cik iespējams, pielīdzināta Ministru kabineta 2005. gada 27. decembra noteikumos Nr. 1031 “Noteikumi par budžetu izdevumu klasifikāciju atbilstoši ekonomiskajām kategorijām” pielikumam “Budžetu izdevumu klasifikācija atbilstoši ekonomiskajām kategorijām”, kuru savos pārskatos izmanto, piemēram, arī Valsts kase. Tiesību akta projektā noteiktais kalpos kā vēl viens solis augstākās izglītības datu centralizācijas kursa virzienā, ko ministrija sadarbībā ar Centrālo statistikas pārvaldi un citām iestādēm īsteno pēdējos gados. Būtisks uzlabojums augstākās izglītības un zinātnes datu centralizācijā bija Valsts izglītības informācijas sistēmas un Nacionālās zinātniskās darbības informācijas sistēmas ieviešana. Pateicoties iepriekš minētām sistēmām, daudzi līdz šim aktuālie datu pieprasījumi, kuri augstskolām un koledžām bija jāiesniedz ministrijai atbilstoši noteikumiem Nr. 348, ir zaudējuši aktualitāti. Tiesību akta projekts paredz, ka augstskolām un koledžām ministrijai būs jāiesniedz tikai to informāciju, kas nav pieejama kādā no valsts iestāžu uzturētajām sistēmām.

Saskaņā ar Statistikas likuma 14. panta pirmo daļu, augstskolai vai koledžai jāsniedz ministrijai kā valsts institūcijai, kura nodrošina oficiālo statistiku, patiesa un pilnīga informācija, lai datus varētu iekļaut oficiālā statistikā un sniegt nepieciešamos datus citai statistikas iestādei oficiālās statistikas nodrošināšanai.

Iepriekš daļēji dublējās informācija, ko augstskolas un koledžas sniedza Centrālajai statistikas pārvaldei un ministrijai. Tiesību akta projekts paredz novērst šo dublēšanos un tai vietā būs divas datu apmaiņas plūsmas: informācija, ko augstskola un koledža sniedz Centrālās statistikas pārvaldei un ko Centrālās statistikas pārvalde izmanto statistikas veidošanai un nodod ministrijai, un informācija, ko augstskolas un koledžas sniedz Valsts izglītības informācijas sistēmā un kas būs pieejama Centrālās statistikas pārvaldei. Augstskola un koledža sniegs Centrālās statistikas pārvaldei oficiālās statistikas nodrošināšanai nepieciešamos datus atbilstoši aktuālajai veidlapai “1-augstskola, koledža” atbilstoši normatīvajam regulējumam par Oficiālās statistikas veidlapu paraugiem. Monitoringa, augstskolas tipa izvērtēšanas un attīstības finansējuma plānošanas nodrošināšanai Centrālā statistikas pārvalde nosūtīs ministrijai šo informāciju, ievērojot Statistikas likuma prasības un drošas datu pārvaldes principus.

Tiesību akta projektā noteikts, ka augstskola un koledža iesniedz ministrijā oficiālās statistikas, monitoringa, augstskolas tipa izvērtēšanas un attīstības finansējuma plānošanas nodrošināšanai informāciju iekļaujot to Valsts izglītības informācijas sistēmā atbilstoši normatīvajam aktam, kas nosaka valsts izglītības informācijas sistēmas saturu, uzturēšanas, datu ievadīšanas un aktualizācijas kārtību. Ministru kabineta 2019. gada 25. jūnija noteikumu Nr. 276 “Valsts izglītības informācijas sistēmas noteikumi” 27. punkts nosaka, ka informāciju Valsts izglītības informācijas sistēmā jāievada vai jāaktualizē nekavējoties, bet ne vēlāk kā 10 darbdienu laikā pēc informācijas iegūšanas vai tās rašanās dienas. Ministrija augstskolu un koledžu ievadītos datus Valsts izglītības informācijas sistēmā apkopos par studējošiem augstākās izglītības programmā, tai skaitā, apmaiņas programmas ietvaros, oficiālās statistikas veidošanai izmantojot informāciju, kas būs pieejama Valsts izglītības informācijas sistēmā kārtējā gada 15. janvārī, 15. martā un 15. oktobrī, par augstākās izglītības programmu absolventiem – kārtējā gada 15. aprīlī un 15. oktobrī, akadēmiskā personāla reģistrā par akadēmisko personālu – kārtējā gada 15. janvārī un 15. oktobrī, par pedagogiem, kas piedalās profesionālās vidējās izglītības programmu, profesionālās tālākizglītības programmu un profesionālās pilnveides izglītības programmu īstenošanā - kārtējā gada 15. janvārī un 15. oktobrī.

Papildus minētajam augstskola ministrijai sniegs informāciju, kas nepieciešama, lai izvērtētu tās atbilstību dibinātāja noteiktajam augstskolas tipam, iekļaut datus zinātniskās darbības pārskatā Nacionālās zinātniskās darbības informācijas sistēmā atbilstoši normatīvajam aktam, kas nosaka Nacionālās zinātniskās darbības informācijas sistēmas saturu, datu ievadīšanas, aktualizācijas un apstrādes kārtību.

Attiecībā uz koledžu personālu tiesību akta projekts paredz, ka koledžas iesniedz arī informāciju par pedagoģisko personālu, kas nodrošina profesionālās vidējās izglītības programmu, profesionālās tālākizglītības un profesionālās pilnveides izglītības programmu īstenošanu koledžā (ja koledža tādas īsteno). Minētie dati ministrijai nepieciešami gan statistikai, gan arī ministrijas funkciju veikšanai. Jo, lai arī Valsts izglītības informācijas sistēmā tiek ievadīta pedagogu tarifikācija, tajā nav atspoguļota pilna informācija par pedagogiem, kas strādā noteiktas stundas un pieņemti darbā konkrētu moduļu programmu īstenošanai.

Tiesību akta projekts arī nosaka par augstskolas un koledžas darbību publiskojamos datus, to publiskošanas kārtību un augstskolas publiskā gada pārskata sagatavošanas un publiskošanas kārtību.

Tiesību akta projektā paredzēts, ka augstskola un koledža publiskojamos datus par savu darbību sagatavo publicēšanai par iepriekšējo kalendāro gadu, iekļaujot informāciju par studējošiem, absolventiem un akadēmisko personālu par situāciju uz 1. oktobri, bet informāciju par gada finanšu rezultātiem (ieņēmumiem un izdevumiem) par situāciju uz 31. decembri. Augstskola un koledža publiskojamos datus apkopo brīvas formas gada pārskatā, veidojot to saturiski, strukturāli un vizuāli viegli saprotamu un uztveramu lietotājam. Tiesību akta projektā augstskolām un koledžām arī noteikts, kāda informācija gada pārskatā par savu darbību jāiekļauj un jāpublisko. Vienlaicīgi tiesību akta projektā noteikts, ka augstskola sagatavoto gada pārskatu par savu darbību iepriekšējā kalendārajā gadā publisko savā tīmekļvietnē ne vēlāk kā līdz kārtējā gada 1.aprīlim.
 
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
Juridiskās personas
  • augstskolas un koledžas
Ietekmes apraksts
-

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija
-
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-
Skaidrojums
Tiesību akta projekts neskar visai sabiedrībai svarīgu jautājumu un neparedz ieviest jaunas politiskās iniciatīvas. Tiesību akta projekta tiesiskais regulējums attiecas tikai uz augstskolām un koledžām. 

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Izglītības un zinātnes ministrija
  • augstskolas un koledžas

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi