25-TA-58: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2022. gada 15. novembra noteikumos Nr. 719 "Publisko ūdeņu nomas noteikumi"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība
1.1. Pamatojums
Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Grozījumi nepieciešami, lai izpildītu Zemes pārvaldības likuma 13. panta pirmās daļas 10. punktā noteikto deleģējumu izdot noteikumus par jūras piekrastes joslas nomu, kas ietver arī jūras piekrastes ūdeņus, kā arī atbilstoši Jūras vides aizsardzības un pārvaldības likuma 19. panta (21) daļai salāgotu nomas līguma un atļaujas laukuma jūras piekrastes ūdeņos izmantošanas termiņus.
1.2. Mērķis
Mērķa apraksts
Lai izmantotu jūras piekrastes ūdeņus Jūras vides aizsardzības un pārvaldības likumā (turpmāk - JVAPL) noteiktajā termiņā uz laiku līdz 30 gadiem, nepieciešams papildināt noteikumus ar izņēmumu attiecībā uz nomas termiņu jūras piekrastes joslai, kurā tiek izsniegta atļauja jūras piekrastes sauszemes daļas un jūras piekrastes ūdeņu izmantošanai pirmās vai otrās grupas inženierbūvju būvniecībai.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Pašreizējā situācija
Ministru kabineta 2022. gada 15. novembra noteikumi Nr. 719 "Publisko ūdeņu nomas noteikumi" (turpmāk - noteikumi) nosaka iekšzemes publisko ūdeņu un pludmales iznomāšanas kārtību un termiņus, bet tie nenoteic kārtību, kādā tiek iznomāti jūras piekrastes ūdeņi, kas atbilstoši Zemes pārvaldības likuma 1. panta pirmās daļas 7. punktam ir akvatorija divu kilometru platumā no jūras krasta līnijas. Lai JVAPL 19. panta ceturtās daļas 5. punktā noteiktais regulējums būtu pielietojams atbilstoši publisko ūdeņu nomas kārtībai, nepieciešams precizēt noteikumu definīcijas un salāgot nomas termiņus ar JVAPL noteikto atļauju termiņu jūras izmantošanai.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Šobrīd noteikumos lietoti termini "ūdenstilpe", kas ietver visus iekšzemes publiskos ūdeņus un "pludmale", kas ietver jūras piekrastes joslas sauszemes daļu. Tas apgrūtina šo noteikumu piemērošanu JVAPL 19. panta (21) daļā noteikto pašvaldību tiesību īstenošanai, jo atļaujas ir izsniedzamas saskaņā ar šo noteikumu regulējumu arī jūras piekrastes ūdeņos.
Risinājuma apraksts
Visā Ministru kabinea noteikumu projektā "Grozījumi Ministru kabineta 2022. gada 15. novembra noteikumos Nr. 719 "Publisko ūdeņu nomas noteikumi"" precizēta terminoloģija atbilstoši Cilvillikuma un Zemes pārvaldības likuma definīcijām, izsakot 1. punktu jaunā redakcijā. Termins "ūdenstilpe" visā noteikumu tekstā attiecīgajā locījumā ir aizstāts ar vārdiem "iekšzemes publiskie ūdeņi", termins "pludmale" ar vārdiem "jūras piekrastes josla", bet vārdi "ūdenstilpe un pludmale" ar vārdiem "publiskie ūdeņi", kas iekļauj Civillikuma I pielikumā norādītos publiskos ezerus un upes, un atbilst Zemes pārvaldības likumā noteiktajai terminoloģijai. Noteikumu IV nodaļā, lai salāgotu regulējumu ar JVAPL 19. panta sestajā daļā noteikto atļaujas vai licences noteikto 30 gadu termiņu jūras izmantošanai, izmantotas Zemes pārvaldības likumā noteiktie jūras piekrastes joslas definīcijas - jūras piekrastes ūdeņi un jūras piekrastes sauszemes daļa. Iznomājot jūras piekrastes ūdeņus, kā arī jūras piekrastes ūdeņus kopā ar jūras piekrastes sauszemes daļu, ievērojot JVAPL 19.panta (32) daļā noteikto, ir rīkojams nomas konkurss, bet iznomājot pārējos publiskos ūdeņus tiek rīkota nomas tiesību izsole vai konkurss. Piemēram, lai iznomātu daļu no jūras piekrastes sauszemes daļas, rīkojama izsole vai arī konkurss, bet lai iznomātu šo teritoriju kopā ar jūras piekrastes ūdeņiem, kā vienu nomas objektu, rīkojams nomas konkurss.
Problēmas apraksts
Šobrīd noteikumos nav noteikta kārtība par jūras piekrastes ūdeņu iznomāšanu, kas ierobežo JVAPL 19. panta (21) daļā noteikto pašvaldību tiesību izmantošanu un faktisku atļauju izsniegšanu laukuma izmantošanai jūras piekrastes ūdeņos un sauszemē tūrismam un rekreācijai paredzētu pirmās vai otrās grupas inženierbūvju būvniecībai.
Risinājuma apraksts
Grozīts noteikumu 43. punkts, nosakot, ka iznomājot jūras piekrastes joslu funkcionāli saistītai izmantošanai, kur jūras piekrastes sauszemes daļa tiek izmantota kopā ar jūras piekrastes ūdeņiem, nomas termiņš ir līdz 30 gadiem. Minētais nomas termiņš ir attiecināms arī uz gadījumiem, kad tiek iznomāti tikai jūras piekrastes ūdeņi. Savukārt, jūras piekrastes sauszemes daļai atsevišķi un iekšzemes publiskajiem ūdeņiem tiek saglabāts noteiktais termiņš līdz 12 gadiem, līdz ar to jau noslēgtie nomas līgumi netiek ietekmēti.
Jūras piekrastes joslas nomas termiņš 30 gadi tiek noteikts, lai efektīvākā veidā sekmētu ar tūrismu un rekreāciju saistītās publiskās infrastruktūras attīstību piekrastes pašvaldībās, ir izstrādāta kārtība, kādā pašvaldības var izsniegt, apturēt vai anulēt atļauju tūrisma un rekreācijas vajadzībām paredzētu pirmajai un otrajai grupai atbilstošo inženierbūvju būvniecībai jūras piekrastes ūdeņos, kā arī tādu pirmajai un otrajai grupai atbilstošo inženierbūvju būvniecībai jūras piekrastes ūdeņos, kuras ir saistītas ar sauszemi un veido tās turpinājumu. Iznomājot jūras piekrastes ūdeņus, nomas termiņš ir vērtējams, ņemot vērā sabiedrības ieguvumus no plānotās inženierbūves izmantošanas, vērtējot inženierbūves izmantošanas veidu un būves izmantošanas ilgtspēju, kā arī finansiālos ieguldījumus un to plānoto atmaksāšanās laiku.
Tādējādi tiks atvieglota iespēja ierīkot pludmalē un jūrā dažāda veida laipas, peldu steķus, slidkalniņus, tiltiņus, nelielu peldlīdzekļu (piemēram, laivu, ūdensmotociklu, vējdēļu) piestātnes un tamlīdzīgas konstrukcijas, kas paredzētas tūrisma, sporta un rekreācijas vajadzībām, un atbilst pirmajai un otrajai inženierbūvju grupai. Arī tām pašvaldībām, kuras iecerējušas atjaunot kādreizējos steķus, laipas un citas konstrukcijas jūrā (piemēram laivu steķis Jūrmalciemā “Jūrmalciema mols”) ir aktuāli saprast turpmākās rīcības soļus un tiesisko pamatojumu.
Papildus minētajam precizēts noteikumu projekta 8.2.apakšpunts un 46.punkts, kas noteic, ka nomas termiņš nevar būt ilgāks par vienu gadu gadījumos, ja ūdenstilpei nav izstrādāts apsaimniekošanas plāns. Viena gada nomas termiņš ir nesamērīgi īss no lietderības un administratīvā sloga mazināšanas viedokļa. Lai nodotu objektu nomā arī uz vienu gadu ir jāveic pilna noteikumos noteiktā iznomāšanas procedūra, kas ietver laika, administratīvo un finanšu resursu ieguldījumus. Viena gada laikā arī nomā nododamā objekta stāvoklis un novērtējums nevar izmainīties tik būtiski, lai tas ietekmētu lēmumu par objekta nodošanu nomā. Beidzoties viena gada nomas termiņam, atkārtoti būs jāveic iznomāšanas procedūra, kas palielina administratīvo slogu un izdevumus. Izvērtējot minētos apsvērumus, samērīgs ūdensobjekta nomas termiņš gadījumos, ja nav izstrādāts iekšzemes publisko ūdeņu apsaimniekošanas dokuments, ir divi gadi.
Administratīvā sloga mazināšanas nolūkos tiek precizēts arī noteikumu 13.punkts, aizstājot publikāciju pašvaldības teritorijā izdotajā vietējā laikrakstā arpublicēšanu pašvaldības tīmekļa vietnē un atsakoties no informācijas par izsoli
izvietošanas dabā pie attiecīgā nekustamā īpašuma, jo izsoles pretendenti
informāciju galvenokārt iegūst attālināti, meklējot tīmekļa vietnēs, kā arī tie ir
papildus izdevumi līdz 100 EUR apmērā par publikāciju laikrakstā un informatīvās
plāksnes izgatavošanai.
Jūras piekrastes joslas nomas termiņš 30 gadi tiek noteikts, lai efektīvākā veidā sekmētu ar tūrismu un rekreāciju saistītās publiskās infrastruktūras attīstību piekrastes pašvaldībās, ir izstrādāta kārtība, kādā pašvaldības var izsniegt, apturēt vai anulēt atļauju tūrisma un rekreācijas vajadzībām paredzētu pirmajai un otrajai grupai atbilstošo inženierbūvju būvniecībai jūras piekrastes ūdeņos, kā arī tādu pirmajai un otrajai grupai atbilstošo inženierbūvju būvniecībai jūras piekrastes ūdeņos, kuras ir saistītas ar sauszemi un veido tās turpinājumu. Iznomājot jūras piekrastes ūdeņus, nomas termiņš ir vērtējams, ņemot vērā sabiedrības ieguvumus no plānotās inženierbūves izmantošanas, vērtējot inženierbūves izmantošanas veidu un būves izmantošanas ilgtspēju, kā arī finansiālos ieguldījumus un to plānoto atmaksāšanās laiku.
Tādējādi tiks atvieglota iespēja ierīkot pludmalē un jūrā dažāda veida laipas, peldu steķus, slidkalniņus, tiltiņus, nelielu peldlīdzekļu (piemēram, laivu, ūdensmotociklu, vējdēļu) piestātnes un tamlīdzīgas konstrukcijas, kas paredzētas tūrisma, sporta un rekreācijas vajadzībām, un atbilst pirmajai un otrajai inženierbūvju grupai. Arī tām pašvaldībām, kuras iecerējušas atjaunot kādreizējos steķus, laipas un citas konstrukcijas jūrā (piemēram laivu steķis Jūrmalciemā “Jūrmalciema mols”) ir aktuāli saprast turpmākās rīcības soļus un tiesisko pamatojumu.
Papildus minētajam precizēts noteikumu projekta 8.2.apakšpunts un 46.punkts, kas noteic, ka nomas termiņš nevar būt ilgāks par vienu gadu gadījumos, ja ūdenstilpei nav izstrādāts apsaimniekošanas plāns. Viena gada nomas termiņš ir nesamērīgi īss no lietderības un administratīvā sloga mazināšanas viedokļa. Lai nodotu objektu nomā arī uz vienu gadu ir jāveic pilna noteikumos noteiktā iznomāšanas procedūra, kas ietver laika, administratīvo un finanšu resursu ieguldījumus. Viena gada laikā arī nomā nododamā objekta stāvoklis un novērtējums nevar izmainīties tik būtiski, lai tas ietekmētu lēmumu par objekta nodošanu nomā. Beidzoties viena gada nomas termiņam, atkārtoti būs jāveic iznomāšanas procedūra, kas palielina administratīvo slogu un izdevumus. Izvērtējot minētos apsvērumus, samērīgs ūdensobjekta nomas termiņš gadījumos, ja nav izstrādāts iekšzemes publisko ūdeņu apsaimniekošanas dokuments, ir divi gadi.
Administratīvā sloga mazināšanas nolūkos tiek precizēts arī noteikumu 13.punkts, aizstājot publikāciju pašvaldības teritorijā izdotajā vietējā laikrakstā arpublicēšanu pašvaldības tīmekļa vietnē un atsakoties no informācijas par izsoli
izvietošanas dabā pie attiecīgā nekustamā īpašuma, jo izsoles pretendenti
informāciju galvenokārt iegūst attālināti, meklējot tīmekļa vietnēs, kā arī tie ir
papildus izdevumi līdz 100 EUR apmērā par publikāciju laikrakstā un informatīvās
plāksnes izgatavošanai.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Nē
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
Nē
1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību
1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums
Vai tiks veikts?
Nē
1.6. Cita informācija
Noteikumu grozījumi skatāmi kopā ar tiesību aktu Nr. 23-TA-3236.
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt
Fiziskās personas
JāIetekmes apraksts
Tiesiskais regulējums attiecas uz jebkuru fizisko personu, kas pretendē uz publisko ūdeņu nomu un izmantošanu. Ir izstrādāts regulējums, kas noteic tiesības iegūt nomā ne tikai iekšzemes publiskos ūdeņus, bet arī jūras piekrastes ūdeņus, līdz ar to tiek radītas papildus iespējas uzņēmējdarbības attīstībai.
Juridiskās personas
- visi uzņēmumi
Ietekmes apraksts
Tiesiskais regulējums attiecas uz jebkuru juridisko personu, kas pretendē uz publisko ūdeņu nomu un izmantošanu. Ir izstrādāts regulējums, kas noteic tiesības iegūt nomā ne tikai iekšzemes publiskos ūdeņus, bet arī jūras piekrastes ūdeņus, līdz ar to tiek radītas papildus iespējas uzņēmējdarbības attīstībai.
Nozare
Būvniecība, Izmitināšana un ēdināšanas pakalpojumi, Māksla, izklaide un atpūta
Nozaru ietekmes apraksts
Tiesiskais regulējums noteiks kārtību un nomas termiņu, kādā juridiskai personai var piešķirt tiesības izmantot jūras piekrastes joslu (saistīti sauszemes daļu un jūras piekrastes ūdeņus) 1. un 2. grupas tūrisma un rekreācijas inženierbūvju būvniecībai atbilstoši JVAPL 19. panta (21) daļā noteikto pašvaldību tiesību īstenošanai. Šobrīd šāda regulējuma nav un juridiskām personām jebkādu darbību īstenošanai jūrā ir piemērojama Ministru kabineta 2014. gada 14. oktobra noteikumos Nr. 631 noteiktā kārtība ar licences laukuma noteikšanu Ministru kabinetā un dalību atklātā konkursā. Piedāvātais risinājums samazina administratīvo slogu un procesa ilgumu.
2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.3. Administratīvo izmaksu novērtējums juridiskām personām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.4. Administratīvā sloga novērtējums fiziskām personām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.5. Atbilstības izmaksu novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
Cita informācija
-
4. Tiesību akta projekta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
4.1. Saistītie tiesību aktu projekti
4.1.1. Ministru kabineta noteikumu projekts "Kārtība, kādā izsniedz atļauju laukuma izmantošanai jūras piekrastes ūdeņos un sauszemē tūrismam un rekreācijai paredzētu pirmās vai otrās grupas inženierbūvju būvniecībai" (23-TA-3236)
Pamatojums un apraksts
Saskaņā ar JVAPL 19. panta (32) daļu pašvaldība rīko konkursu par tiesībām izmantot piekrastes ūdeņus saskaņā ar publisko ūdeņu nomu regulējošu normatīvo aktu prasībām.
Atbildīgā institūcija
Viedās administrācijas un reģionālās attīstības ministrija
4.2. Cita informācija
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
5.3. Cita informācija
Apraksts
-
6. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas un sabiedrības līdzdalības process
Sabiedrības līdzdalība uz šo tiesību akta projektu neattiecas
Nē
6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas
Valsts un pašvaldību institūcijas
NēNevalstiskās organizācijas
NēCits
Nē6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi
Veids
Publiskā apspriešana
Saite uz sabiedrības līdzdalības rezultātiem
https://vktap.mk.gov.lv/legal_acts/headers/c0343297-f178-4a21-8005-c6eb5a2a8d4e/public_participations
6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti
Publiskā apspriešana norisinājās no 24.01.2025.-07.02.2025. un tās ietvaros netika saņemti priekšlikumi.
6.4. Cita informācija
-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas
Institūcijas
- Piekrastes pašvaldības
7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
Sabiedrības grupa
Palielinās/samazinās
Stundas samaksas likme - euro
Laika patēriņš uz vienību - stundās
Subjektu skaits
Cik bieži - reizes gadā
Administratīvās izmaksas - euro
Aprēķinu skaidrojums
Piekrastes pašvaldības
palielinās
Vērtības nozīme:
10,13
Saskaņā ar CSP datiem vidējā darba samaksa (bruto) valsti 2024.gadā bija 1685 eiro. 1 stundas likme 1685/166,33=10,13 eiro
1,00
stundas
1
viens nomas līgums
1
nomas līguma publicēšana institūcijas interneta vietnē
10,13
Sagatavota dokumenta ievietošana pašvaldības vai iestādes interneta vietnē varētu aizņemt ne vairāk kā 30 minūtes. Līdz ar sludinājuma par nomu un nomas līguma publicēšana kopumā varētu aizņemt vienu stundu. Ņemot vērā, ka nav iespējams noteikt iespējamo nomas publisko ūdeņu nomas līgumu skaitu, kas varētu tikt noslēgti gada laikā, tad monetārajā novērtējumā ir sniegts aprēķins par administratīvajām izmaksām par vienu nomas līgumu. Aprēķins veiks atbilstoši noteikumu 13. un 41.punktā noteiktajam
Kopā
10,13
7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru
Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
Nē
-
2. Tiks likvidēta institūcija
Nē
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
Nē
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
Nē
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
Nē
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
Nē
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
Nē
-
8. Cita informācija
Nē
-
7.5. Cita informācija
Piekrastes pašvaldībām (Limbažu novads, Saulkrastu novads, Ādažu novads, Rīgas valstspilsēta, Jūrmalas valstspilsēta, Tukuma novads, Talsu novads, Ventspils novads, Ventspils valstspilsēta, Dienvidkurzemes novads un Liepājas valstspilsēta) noteiktā kārtībā būs tiesības iznomāt jūras piekrastes joslu, kas ietver gan jūras piekrastes ūdeņus gan arī jūras piekrastes sauszemes daļu jeb pludmali.
8. Horizontālās ietekmes
8.1. Projekta tiesiskā regulējuma ietekme
8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.5. uz teritoriju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
Apraksts
Regulējums vienkāršos un saīsinās procedūru, kādā iespējams izmantot jūras piekrastes joslu, paredzot, ka tūrisma un rekreācijas 1. un 2. kategorijas inženierbūvju būvniecībai atļaujas šo noteikumu noteiktajā konkursa kārtībā izsniedz pašvaldība, nevis Ministru kabinets.
8.1.6. uz vidi
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
Apraksts
Jebkurai darbībai jūras piekrastes joslā piemērojamas Ietekmes uz vidi likumā noteiktās procedūras, lai nodrošinātu jūras vides un piekrastes ekosistēmas saglabāšanu.
8.1.7. uz klimatneitralitāti
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.10. uz dzimumu līdztiesību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.11. uz veselību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.13. uz datu aizsardzību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.14. uz diasporu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.15. uz profesiju reglamentāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.16. uz bērna labākajām interesēm
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.2. Cita informācija
-
Pielikumi
