23-TA-2297: Likumprojekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi likumā "Par nodokļu piemērošanu brīvostās un speciālajās ekonomiskajās zonās"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība
1.1. Pamatojums
Izstrādes pamatojums
ES dokuments
Apraksts
Likumprojekts "Grozījumi likumā “Par nodokļu piemērošanu brīvostās un speciālajās ekonomiskajās zonās"" (turpmāk - likumprojekts) izstrādāts, lai pieskaņotu likuma “Par nodokļu piemērošanu brīvostās un speciālajās ekonomiskajās zonās" (turpmāk - likums) normas veiktajiem grozījumiem Eiropas Komisijas (ES) 2014. gada 17. jūnija Regulā Nr. 651/2014, ar ko noteiktas atbalsta kategorijas atzīst par saderīgām ar iekšējo tirgu, piemērojot Līguma 107. un 108. pantu (turpmāk - Regula (ES) Nr. 651/2014), ar Eiropas Komisijas (ES) 2023. gada 23. jūnija Regulu Nr. 2023/1315 (turpmāk – Regula (ES) Nr. 2023/1315), ar kuru groza Regulu (ES) Nr. 651/2014, ar ko noteiktas atbalsta kategorijas atzīst par saderīgām ar iekšējo tirgu, piemērojot Līguma 107. un 108. pantu, un Regulu (ES) 2022/2473, ar kuru, piemērojot Līguma 107. un 108. pantu, dažu kategoriju atbalstu uzņēmumiem, kas nodarbojas ar zvejas un akvakultūras produktu ražošanu, apstrādi un tirdzniecību, atzīst par saderīgu ar iekšējo tirgu.
1.2. Mērķis
Mērķa apraksts
Grozījumi likumā ir nepieciešami, lai saskaņotu likumu ar jaunajām prasībām, kas ieviestas Regulā (ES) Nr. 2023/1315. Šīs regulas prasības attiecas uz noteikumiem par valsts atbalsta piešķiršanu jebkuram atbalsta pretendentam, kurš pieteicas saņemt atbalstu, kas saskan ar šīs regulas mērķiem. Šādi grozījumi tiek veikti, lai salāgotu tiesību normas ar Eiropas Savienības tiesību aktiem un ietvertajiem noteikumiem par valsts atbalstu un tā piemērošanu konkrētām ekonomiskās darbības zonām.
Spēkā stāšanās termiņš
Nākamā diena pēc izsludināšanas (likumprojektam)
Pamatojums
Likuma normām ir jābūt pilnveidotām un salāgotām līdz 2023.gada 31.decembrim, lai turpinātos valsts atbalsta programma kapitālsabiedrībām arī pēc paziņotā termiņa Eiropas Komisijai.
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Pašreizējā situācija
2023. gada 1. jūlijā, stājoties spēkā Regulai (ES) Nr. 2023/1315, tika veikti plaši grozījumi Regulā (ES) Nr. 651/2014, kas skar likumā iekļautos terminus, tāpat Regulas (ES) Nr. 651/2014 normu izmaiņas ir attiecināmas uz likuma nosacījumiem par tiešo nodokļu atvieglojumu piešķiršanu attiecīgo nozaru kapitālsabiedrībām. Regulas (ES) Nr.651/2014 grozījumi ir arī piemērojami likumā normās par paredzamo algu izmaksu veikšanu un jāveic grozījumi likumā normās, kas skar lielo ieguldījumu projektu attiecināmo izmaksu apmēru.
Saskaņā ar likumprojektā paredzētajiem grozījumiem, komercdarbības atbalstu var piešķirt (noslēgt līgumus par ieguldījumu veikšanu vai paredzamo algu izmaksu veikšanu) līdz 2027. gada 30. jūnijam atbilstoši Komisijas regulas Nr. 651/2014 58. panta 4. punktam un 59. pantam.
Likuma pārejas noteikumu 6. punkts paredz, ka tiešo nodokļu atvieglojumus licencēta kapitālsabiedrība, zonas kapitālsabiedrība un brīvostas pārvalde ir tiesīgas piemērot tām algu izmaksām, kas veiktas līdz 2024. gada 31. decembrim (ieskaitot). Savukārt atbilstoši Komisijas regulas Nr. 651/2014 58. panta 4. punktam un 59. pantam, komercdarbības atbalstu var piešķirt līdz 2027. gada 30. jūnijam. Līdz ar to, ievērojot Valsts kontroles prasības, kas paredz izvērtēt pastāvošo nodokļu atbalstu efektivitāti, lai minēto atbalstu varētu pagarināt līdz 2027. gada 30. jūnijam, Satiksmes ministrijai ir jāveic pastāvošā atbalsta izvērtējums, un 2024.gada laikā jāsagatavo grozījumi likuma pārejas noteikumu 6.punktā, ja izvērtējumā secināts, ka atbalsts sasniedz tā noteiktos mērķus. Līdz minēto grozījumu veikšanas komercdarbības atbalstu paredzamo algu izmaksu veikšanai var piešķirt līdz 2024. gada 31. decembrim.
Ņemot vērā to, ka ar grozījumiem Komisijas Regulas Nr. 651/2014 9. panta 1. punkta c) apakšpunktā individuālā atbalsta slieksnis, kuru pārsniedzot, ir jāveic šī atbalsta publicēšana, tika samazināts no EUR 500 000 uz EUR 100 000, šī prasība attiecas uz tiem līgumiem par ieguldījumu veikšanu vai paredzamo algu izmaksu veikšanu, kas noslēgti pēc likumprojekta spēkā stāšanās.
Saskaņā ar likumprojektā paredzētajiem grozījumiem, komercdarbības atbalstu var piešķirt (noslēgt līgumus par ieguldījumu veikšanu vai paredzamo algu izmaksu veikšanu) līdz 2027. gada 30. jūnijam atbilstoši Komisijas regulas Nr. 651/2014 58. panta 4. punktam un 59. pantam.
Likuma pārejas noteikumu 6. punkts paredz, ka tiešo nodokļu atvieglojumus licencēta kapitālsabiedrība, zonas kapitālsabiedrība un brīvostas pārvalde ir tiesīgas piemērot tām algu izmaksām, kas veiktas līdz 2024. gada 31. decembrim (ieskaitot). Savukārt atbilstoši Komisijas regulas Nr. 651/2014 58. panta 4. punktam un 59. pantam, komercdarbības atbalstu var piešķirt līdz 2027. gada 30. jūnijam. Līdz ar to, ievērojot Valsts kontroles prasības, kas paredz izvērtēt pastāvošo nodokļu atbalstu efektivitāti, lai minēto atbalstu varētu pagarināt līdz 2027. gada 30. jūnijam, Satiksmes ministrijai ir jāveic pastāvošā atbalsta izvērtējums, un 2024.gada laikā jāsagatavo grozījumi likuma pārejas noteikumu 6.punktā, ja izvērtējumā secināts, ka atbalsts sasniedz tā noteiktos mērķus. Līdz minēto grozījumu veikšanas komercdarbības atbalstu paredzamo algu izmaksu veikšanai var piešķirt līdz 2024. gada 31. decembrim.
Ņemot vērā to, ka ar grozījumiem Komisijas Regulas Nr. 651/2014 9. panta 1. punkta c) apakšpunktā individuālā atbalsta slieksnis, kuru pārsniedzot, ir jāveic šī atbalsta publicēšana, tika samazināts no EUR 500 000 uz EUR 100 000, šī prasība attiecas uz tiem līgumiem par ieguldījumu veikšanu vai paredzamo algu izmaksu veikšanu, kas noslēgti pēc likumprojekta spēkā stāšanās.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Regulas (ES) Nr. 2023/1315 14. panta 9. punkta a) apakšpunkts noteic, ka attiecīgajā kapitālsabiedrībā veiktais ieguldījumu projekts izraisītu darbinieku skaita tīro pieaugumu, salīdzinot ar vidējo rādītāju iepriekšējo 12 mēnešu laikā. Šo tīro pieaugumu iegūst, no radīto darbavietu skaita atņemot zaudētās darbavieta attiecīgajā periodā, kurā zaudētās darbavietas tiek aplēstas gada darbaspēka vienībās. Savukārt, Likuma 1. panta otrās daļas 4.1 punkta c) apakšpunkts neparedz regulējumu par radīto darbavietu skaita atņemšanu attiecīgajā laika periodā, tādēļ šim punktam ir nepieciešama papildināšana.
Risinājuma apraksts
Papildinot likuma 1. panta otrās daļas 4.1 punkta c) apakšpunktu ar regulējumu, ka attiecīgajā periodā no izveidoto darbavietu skaita atņem visas zaudētās darbavietas, tiek skaidrots, ka lai ieguldījumu projekts būtu kvalificējams atvieglojumiem saskaņā ar Regulu Nr. 651/2014, kas reglamentē valsts atbalstu kapitālsabiedrībām, ir jāpierāda, ka darbinieku skaits kapitālsabiedrībā reāli palielinās. Tas tiek veikts, salīdzinot ar iepriekšējo periodu, konkrēti - pēdējiem 12 mēnešiem. Šajā salīdzinājumā ieguldījumu projekta rezultātā jaunizveidotajām darbavietām jābūt lielākam par vidējo darbinieku skaitu, kas bijis kapitālsabiedrībā iepriekšējos 12 mēnešos.
Jāveic arī precizējums likuma 9. pielikuma 12. punktā, lai atspoguļotu jauno formulējumu un nodrošinātu vienotu definīciju izpratni visos kontekstos.
Jāveic arī precizējums likuma 9. pielikuma 12. punktā, lai atspoguļotu jauno formulējumu un nodrošinātu vienotu definīciju izpratni visos kontekstos.
Problēmas apraksts
Regulas (ES) Nr. 2023/1315 2. panta 49. punkts nosaka "sākotnējā ieguldījuma" jēdzienu. Pašreizējie nosacījumi paredz, ka ieguldījums materiālajos un nemateriālajos aktīvos var būt viens vai vairāki procesi vai darbības, tostarp jaunas uzņēmējdarbības vietas izveide, esošo uzņēmējdarbības vietas jaudas palielināšana un/vai esošo uzņēmējdarbības vietas produktu vai pakalpojumu dažādošana ar produktiem vai pakalpojumiem, kas iepriekš tur netika ražoti vai sniegti, un/vai būtiskas izmaiņas vispārējā ražošanas procesā vai attiecīgi vispārējā sniegšanā attiecīgajā uzņēmējdarbības vietā. Likumā ir noteikts, ka var būt tikai viena no minētajām darbībām, nevis vairākas, tādējādi jāprecizē likuma 1. panta otrās daļas 12. punkta b) apakšpunkts. Līdzīgi, Regulas (ES) Nr. 2023/1315 2.panta 49. punkts norāda, ka uzņēmuma kapitāldaļu parasta iegāde netiek uzskatīta par sākotnējo ieguldījumu. Tādējādi, aizstājošs ieguldījums netiek uzskatīts par sākotnējo ieguldījumu.
Risinājuma apraksts
Likumā papildinot 1. panta otrās daļas 12. punkta b) apakšpunktu ar jēdzienu “viens vai vairāki” dod iespēju kapitālsabiedrībām veikt vairākus nevis tikai vienu sākotnējo ieguldījumu materiālajos vai nemateriālajos aktīvos. Tas varētu veicināt elastību, radošumu un iespēju pielāgoties dažādiem attīstības posmiem un uzņēmējdarbības vajadzībām. Tas var būtiski ietekmēt uzņēmumu izaugsmi un veicināt ekonomisko dinamiku, kā arī lielāku iespēju saņemt atvieglojumus.
Ņemot vērā, ka atbalsta tvērums netiks paplašināts, likumā 1. panta 12. punkta "c" apakšpunkts netika papildināts saskaņā ar Regulas (ES) Nr. 651/2014 14. panta 6. punktu.
Ņemot vērā, ka atbalsta tvērums netiks paplašināts, likumā 1. panta 12. punkta "c" apakšpunkts netika papildināts saskaņā ar Regulas (ES) Nr. 651/2014 14. panta 6. punktu.
Problēmas apraksts
Regulas (ES) Nr. 2023/1315 14. panta 8. punkta norma ir papildināta ar regulējumu, ka turpmāk nemateriālo aktīvu un to izmaksas ir attiecināms lielākais 50% apmērā no sākotnējā ieguldījuma kopējām attiecināmajām ieguldījumu izmaksām. Attiecībā uz mazajām un vidējām kapitālsabiedrībām, nemateriālo aktīvu izmaksas ir attiecināmas 100% apmērā. Likumā nav minētas nemateriālo aktīvu “izmaksas”, lai nodrošinātu konsekvenci ir nepieciešams precīzi pielāgot likumā 1. panta otrās daļas 12. punkta d) apakšpunkta normu Regulas (ES) Nr. 2023/1315 14. panta 8.punkta otrās daļas normai.
Risinājuma apraksts
Papildināt likuma 1. panta otrās daļas 12. punkta d) apakšpunktu ar vārdiem “un to izmaksas”.
Problēmas apraksts
Regulas (ES) Nr. 2023/1315 14. panta 5. punkts paredz, ka pēc ieguldījumu pabeigšanas lielajās kapitālsabiedrībās ieguldījums paliek vismaz 5 gadus, bet vidējās un mazās kapitālsabiedrībās vismaz 3 gadus. Šajā laika periodā ir atļauts nomainīt novecojušas vai bojātas iekārtas un ražošanas aprīkojumu, ja šajā apgabalā lielajā kapitālsabiedrībā turpināsies saimnieciskā darbība vismaz 5 gadus, bet vidējā un mazajā kapitālsabiedrībā saimnieciskā darbība norisināsies vismaz 3 gadus. Likumā nav iekļauta regulējums par iespēju kapitālsabiedrībām nomainīt nolietojušos, kā arī sabojājušos aprīkojumu, ar šo nosacījumu ir jāpapildina likums. 1. panta otrās daļas 12. punkta e) apakšpunkts.
Risinājuma apraksts
Papildināt likuma 1. panta otrās daļās 12. punkta e) apakšpunktu ar nosacījumu par novecojušu, sabojājušos iekārtu/aprīkojuma nomaiņu. Šis noteikums ļauj kapitālsabiedrībām saglabāt un uzlabot ražošanas spējas, uzlabot produktu kvalitāti un nodrošināt, ka iekārtas un aprīkojums ir atbilstoši darbībai, nodrošinot ilgtspējīgu un efektīvu uzņēmējdarbību. Tajā pašā laikā tas nodrošina noteiktu ilgtermiņa saistību, lai novērstu nepamatotus ieguldījumu grozījumus īsā laikā pēc to iegādes.
Problēmas apraksts
Regulas (ES) Nr. 2023/1315 2. pants ir papildināts ar jaunu 47.a) punktu, kas nosaka jaunu definīciju jēdzienam “ieguldījuma pabeigšana”. Šis jaunais termins norāda uz konkrētu brīdi, kad attiecīgais ieguldījums tiek uzskatīts par pabeigtu. Šāda definīcija ir būtiska, lai nodrošinātu skaidrību un vienotu sapratni par ieguldījuma izpildes nosacījumiem un brīdi, kad tas tiek uzskatīts par pilnībā realizētu. Šādu informāciju ir jāsniedz, jo tā palīdzēs kapitālsabiedrībām un citām iesaistītajām pusēm precīzi noteikt un saprast ieguldījumu izpildes posmus, veicinot pārskatāmību un godīgu komunikāciju.
Risinājuma apraksts
Papildināt likuma 1. panta otro daļu ar jaunu terminu “ieguldījuma pabeigšana”. Likumā norma noteiks, to, ka kapitālsabiedrībām būs jāsniedz rakstisks apliecinājums brīvostas pārvaldēm un speciālo ekonomisko zonu pārvaldēm par attiecīgā ieguldījuma pabeigšanu un no tā brīža varēs uzsākt pēcuzraudzības periodu. Ar jauno terminu kapitālsabiedrības var precīzi plānot un pārvaldīt savus ieguldījumus. Tas ļauj izsekot ieguldījumu pa izpildes posmiem un nodrošina, ka visi nepieciešamie pasākumi ir veikti, lai attiecīgais ieguldījums tiktu uzskatīts par pabeigtu un izpildītu. Ieguldījuma pabeigšanas definīcija var būt noderīga tiesiskās attiecībās un strīdu risināšanā. Ja ir neskaidrības vai diskusijas par to, vai ieguldījums ir pabeigts vai nē, šī definīcija var sniegt pamatu argumentācijai un izšķiršanai.
Praksē ir pierādījies, ka kapitālsabiedrību ieguldījumu projektu pabeigšanas apliecinošo dokumentu iesniegšana brīvostu un speciālo ekonomisko zonu pārvaldēm ir nepieciešama un efektīva prakse. Šāda prakse ir praktiski pielietota jau ilgu laiku vairākos iemeslos, kas ietekmē gan kapitālsabiedrības, gan brīvostu un zonu pārvaldes.
Katrs ieguldījuma projekts ir unikāls un var ietvert dažādas darbības un norises. Ir grūti noteikt vispārīgus kritērijus un termiņus visiem projektiem. Kapitālsabiedrības veic ieguldījumus dažādās nozarēs un reģionos, kas izraisa atšķirīgas projektu īstenošanas prasības. Tāpēc ir loģiski, ka projekti var atšķirties gan pēc lieluma, gan sarežģītības, kas prasa elastīgu pieeju un individuālu novērtēšanu.
Kapitālsabiedrības ieguldījumu projektus uzrauga būvuzraugi un projektu vadītāji, kuri ziņo par projekta progresu un izpildes stadijām. Šie profesionāļi ir atbildīgi par projektu izpildi, un viņi spēj sniegt detalizētu informāciju par to, kā projekts norit. Brīvostu un zonu pārvaldes, kuras ir atbildīgas par ieguldījumu atbalsta nodrošināšanu, var pamatoties uz šo informāciju, lai pārliecinātos par ieguldījuma izpildes progresu.
Ieguldījuma projekta dokumentācija, tostarp būvprojekta plāni un attiecīgie sertifikāti, ir svarīga gan no drošības, gan regulēšanas viedokļa. Brīvostu un zonu pārvaldes ir tiesīgas un bieži prasa šādas dokumentācijas iesniegšanu, lai nodrošinātu, ka projekti tiek veikti saskaņā ar visiem nepieciešamajiem standartiem un noteikumiem.
Dažos gadījumos, piemēram, saņemot valsts atbalstu, kapitālsabiedrībām ir juridiskas saistības izpildīt projektu noteiktā laika periodā vai saskaņā ar noteiktiem nosacījumiem. Dokumentu iesniegšana par ieguldījuma pabeigšanu ir veids, kā pierādīt šo saistību izpildi un novērst iespējamās juridiskās sekas.
Kopumā šī prakse nodrošina pārredzamību, atbilstību regulējošajiem standartiem un palīdz novērtēt ieguldījumu projektu ietekmi uz brīvostu un zonu reģionu.
Praksē ir pierādījies, ka kapitālsabiedrību ieguldījumu projektu pabeigšanas apliecinošo dokumentu iesniegšana brīvostu un speciālo ekonomisko zonu pārvaldēm ir nepieciešama un efektīva prakse. Šāda prakse ir praktiski pielietota jau ilgu laiku vairākos iemeslos, kas ietekmē gan kapitālsabiedrības, gan brīvostu un zonu pārvaldes.
Katrs ieguldījuma projekts ir unikāls un var ietvert dažādas darbības un norises. Ir grūti noteikt vispārīgus kritērijus un termiņus visiem projektiem. Kapitālsabiedrības veic ieguldījumus dažādās nozarēs un reģionos, kas izraisa atšķirīgas projektu īstenošanas prasības. Tāpēc ir loģiski, ka projekti var atšķirties gan pēc lieluma, gan sarežģītības, kas prasa elastīgu pieeju un individuālu novērtēšanu.
Kapitālsabiedrības ieguldījumu projektus uzrauga būvuzraugi un projektu vadītāji, kuri ziņo par projekta progresu un izpildes stadijām. Šie profesionāļi ir atbildīgi par projektu izpildi, un viņi spēj sniegt detalizētu informāciju par to, kā projekts norit. Brīvostu un zonu pārvaldes, kuras ir atbildīgas par ieguldījumu atbalsta nodrošināšanu, var pamatoties uz šo informāciju, lai pārliecinātos par ieguldījuma izpildes progresu.
Ieguldījuma projekta dokumentācija, tostarp būvprojekta plāni un attiecīgie sertifikāti, ir svarīga gan no drošības, gan regulēšanas viedokļa. Brīvostu un zonu pārvaldes ir tiesīgas un bieži prasa šādas dokumentācijas iesniegšanu, lai nodrošinātu, ka projekti tiek veikti saskaņā ar visiem nepieciešamajiem standartiem un noteikumiem.
Dažos gadījumos, piemēram, saņemot valsts atbalstu, kapitālsabiedrībām ir juridiskas saistības izpildīt projektu noteiktā laika periodā vai saskaņā ar noteiktiem nosacījumiem. Dokumentu iesniegšana par ieguldījuma pabeigšanu ir veids, kā pierādīt šo saistību izpildi un novērst iespējamās juridiskās sekas.
Kopumā šī prakse nodrošina pārredzamību, atbilstību regulējošajiem standartiem un palīdz novērtēt ieguldījumu projektu ietekmi uz brīvostu un zonu reģionu.
Problēmas apraksts
Regulā (ES) Nr. 2023/1315 2. panta 50. punktā ir norādīts termins “tā pati vai līdzīga darbība”. Tas nozīmē, ka tā ir darbība, kas ietilpst tajā pašā NACE 2. red. saimniecisko darbību statistiskās klasifikācijas klasē. Šī klasifikācijas klase ir atsauces sistēma, kas izmantojama ekonomikas un uzņēmējdarbības analīzēm, lai grupētu dažādas saimnieciskās darbības pēc to līdzīgajām raksturīgajām īpašībām. Šāds termins ir ietverts likumā, tādēļ likuma ir nepieciešams precīzs skaidrojums no Regulas (ES) Nr. 2023/1315, lai būtu vienota izpratne par tā nozīmi.
Risinājuma apraksts
Papildināt likuma 1. panta otrās daļu ar jaunu punktu ar terminu “tā pati vai līdzīga darbība”. Iekļaujot terminu "tā pati vai līdzīga darbība" likumā, tas ļautu kapitālsabiedrībām piemērot noteikumus ne tikai konkrētai darbībai, bet arī tām, kas ir līdzīgas vai saistītas, nodrošinot elastīgumu un papildu iespējas.
Problēmas apraksts
Regula (ES) Nr. 651/2014 nosaka definīciju jeb skaidrojumu terminam "darba uzsākšana". Termins "darbu uzsākšana" atbilst Regulas (ES) Nr. 651/2014 2. panta 23. punktam "darbu sākums". Šī termina precizēšana ir attiecināma uz svarīgu posmu saistībā ar ieguldījumiem.
Likums jāpapildina ar jaunu definīciju, lai būtu skaidra pieeja un konkrētība par ieguldījumu projektu darbu sakumu un skaidra izpratne par to kas ar to saistīts. Šāda definīcija ir svarīga, jo darbu uzsākšana ieguldījumu projektos var ietvert daudzveidīgas darbības, piemēram, būvdarbus, aprīkojuma iegādi, uzņēmējdarbības vietas sagatavošanu u.c. Atbilstoši regulas Nr.651/2014 2.panta 23.punktam “darbu sākums” ir ar ieguldījumu saistītu būvdarbu sākums vai pirmā juridiski saistošā apņemšanās pasūtīt aprīkojumu, vai citas saistības, kas padara ieguldījumu neatgriezenisku, – atkarībā no tā, kas notiek pirmais. Vienlaicīgi zemes pirkšanu un tādus sagatavošanās darbus kā atļauju saņemšana un priekšizpētes veikšana neuzskata par darbu sākumu. Attiecībā uz pārņemšanu “darbu sākums” ir brīdis, kad tiek iegādāti aktīvi, kas ir tieši saistīti ar iegādāto uzņēmējdarbības vietu.
Piemēram, pirms starp kapitālsabiedrību un zonas vai brīvostas pārvaldi ir stājies spēkā līgums par ieguldījumu vai paredzamo algu izmaksu veikšanu kapitālsabiedrība var izsludināt iepirkumu konkrētu darbību veikšanai, kas būs nepieciešamas projekta īstenošanai, tomēr tas nedrīkst noslēgt līgumu par šo darbību veikšanu ar iepirkumā izraudzīto pakalpojuma sniedzēju, jo tādējādi tas būs uzņēmies juridiskas saistības, kas izraisa tiesiskas sekas attiecībā uz plānoto ieguldījumu veikšanu.
Savukārt atsevišķi priekšdarbi, piemēram, topogrāfiskā plāna izstrāde, atļaujas saņemšana, sarunu vešana minētās definīcijas ietvaros nav uzskatāma par darbu sākumu un nepārkāpj stimulējošas ietekmes noteikumu ievērošanu regulas Nr.651/2014 2.panta 23.punkta un 6.panta izpratnē.
Dažādi ieguldījumu projektu veidi var piedāvāt atšķirīgus darba uzsākšanas aspektus. Tāpēc definējot šo terminu likumā, nodrošinās precizitāti un skaidrību attiecībā uz to, kas tiek uzskatīts par "darbu uzsākšanu" ieguldījumu projektos. Tas palīdzēs interesentiem, valsts iestādēm un ieguldītājiem vienoti saprast un piemērot šo jēdzienu, veicot vajadzīgos pasākumus attiecībā uz ieguldījumu atbalsta piešķiršanu un citiem saistītajiem jautājumiem.
Likums jāpapildina ar jaunu definīciju, lai būtu skaidra pieeja un konkrētība par ieguldījumu projektu darbu sakumu un skaidra izpratne par to kas ar to saistīts. Šāda definīcija ir svarīga, jo darbu uzsākšana ieguldījumu projektos var ietvert daudzveidīgas darbības, piemēram, būvdarbus, aprīkojuma iegādi, uzņēmējdarbības vietas sagatavošanu u.c. Atbilstoši regulas Nr.651/2014 2.panta 23.punktam “darbu sākums” ir ar ieguldījumu saistītu būvdarbu sākums vai pirmā juridiski saistošā apņemšanās pasūtīt aprīkojumu, vai citas saistības, kas padara ieguldījumu neatgriezenisku, – atkarībā no tā, kas notiek pirmais. Vienlaicīgi zemes pirkšanu un tādus sagatavošanās darbus kā atļauju saņemšana un priekšizpētes veikšana neuzskata par darbu sākumu. Attiecībā uz pārņemšanu “darbu sākums” ir brīdis, kad tiek iegādāti aktīvi, kas ir tieši saistīti ar iegādāto uzņēmējdarbības vietu.
Piemēram, pirms starp kapitālsabiedrību un zonas vai brīvostas pārvaldi ir stājies spēkā līgums par ieguldījumu vai paredzamo algu izmaksu veikšanu kapitālsabiedrība var izsludināt iepirkumu konkrētu darbību veikšanai, kas būs nepieciešamas projekta īstenošanai, tomēr tas nedrīkst noslēgt līgumu par šo darbību veikšanu ar iepirkumā izraudzīto pakalpojuma sniedzēju, jo tādējādi tas būs uzņēmies juridiskas saistības, kas izraisa tiesiskas sekas attiecībā uz plānoto ieguldījumu veikšanu.
Savukārt atsevišķi priekšdarbi, piemēram, topogrāfiskā plāna izstrāde, atļaujas saņemšana, sarunu vešana minētās definīcijas ietvaros nav uzskatāma par darbu sākumu un nepārkāpj stimulējošas ietekmes noteikumu ievērošanu regulas Nr.651/2014 2.panta 23.punkta un 6.panta izpratnē.
Dažādi ieguldījumu projektu veidi var piedāvāt atšķirīgus darba uzsākšanas aspektus. Tāpēc definējot šo terminu likumā, nodrošinās precizitāti un skaidrību attiecībā uz to, kas tiek uzskatīts par "darbu uzsākšanu" ieguldījumu projektos. Tas palīdzēs interesentiem, valsts iestādēm un ieguldītājiem vienoti saprast un piemērot šo jēdzienu, veicot vajadzīgos pasākumus attiecībā uz ieguldījumu atbalsta piešķiršanu un citiem saistītajiem jautājumiem.
Risinājuma apraksts
Papildināt likuma 1. panta otro daļu ar jaunu terminu “darbu uzsākšana”. Tas noteiktu sākuma punktu darba, projekta vai uzdevuma izpildei, ietverot izpildes sākumu, resursu mobilizāciju, plānošanu, uzdevumu uzsākšanu, komunikāciju un saistību uzņemšanos.
Problēmas apraksts
Regulas (ES) 2023/1315 13. panta a) apakšpunkts nosaka nozares, kurām netiek piešķirts reģionālais valsts atbalsts. Šīs nozares ietver tērauda, lignīta un ogļrūpniecības nozares. Agrāk arī sintētisko šķiedru nozare bija iekļauta šajā sarakstā. Tomēr, ņemot vērā, ka Regulas (ES) 2023/1315 13. panta a) apakšpunkts vairs neparedz šo nozari kā tādu, kurai nav tiesību saņemt atvieglojumus, ir nepieciešams likumā konkrēti noteikt normas attiecībā uz kapitālsabiedrībām, kas darbojas nozarēs, kurām nav tiesību saņemt atvieglojumus brīvostu un speciālo ekonomisko zonu teritorijās.
Risinājuma apraksts
No likuma ir jāizslēdz 5. panta ceturtās daļas 3. punkts - Komisijas regulas Nr. 651/2014 2. panta 44. punktā minētās sintētisko šķiedru nozares kapitālsabiedrībām, kā noteikts Komisijas regulas Nr. 651/2014 13. panta "a" apakšpunktā, kas noteic, ka sintētisko šķiedru nozares kapitālsabiedrības turpmāk varēs saņemt nodokļu atvieglojumus šī likuma ietvaros.
Problēmas apraksts
Regulas (ES) 2023/1315 13. panta a) apakšpunkts noteic nozares, kurām netiek piešķirts reģionālais valsts atbalsts. Šīs nozares ietver tērauda, lignīta un ogļrūpniecības nozari. Tomēr lignīta rūpniecības nozares kapitālsabiedrības, kā arī citas kapitālsabiedrības šajā nozarē, kam netiek piešķirts valsts atbalsts, nav ietvertas likumā. Lai precizētu šo regulējumu, likumam jāpievieno jauns punkts, kas norāda uz šīs nozares izņēmumu no iespējas saņemt atvieglojumus attiecībā uz valsts atbalstu.
Risinājuma apraksts
Likums ir jāpapildina ar jaunu punktu, kas noteiks, ka turpmāk līgnīta rūpniecības nozares kapitālsabiedrībām nav atļauts saņemt nodokļu atvieglojumus šī likuma ietvaros.
Problēmas apraksts
Regulas (ES) 2023/1315 13. panta a) apakšpunkts nosaka nozares, kurām netiek piešķirts reģionālais valsts atbalsts. Šīs nozares ietver tērauda, lignīta un ogļrūpniecības nozares. Agrāk arī kuģu būves nozare bija iekļauta šajā sarakstā. Tomēr, ņemot vērā, ka 13. panta a) apakšpunkts vairs neparedz šo nozari kā tādu, kurai nav tiesību saņemt atvieglojumus, ir nepieciešams likumā konkrēti noteikt normas attiecībā uz kapitālsabiedrībām, kas darbojas nozarēs, kurām nav tiesību saņemt atvieglojumus brīvostu un speciālo ekonomisko zonu teritorijās.
Risinājuma apraksts
No likuma jāizslēdz 5. panta ceturtās daļas 7. punkts, kā arī ar šo nozari saistīto 7. pielikums. Turpmāk kuģu būves nozares kapitālsabiedrības varēs saņemt valsts atbalstu šī likuma ietvaros. Ņemot vērā minēto, no likuma ir jāizslēdz 7. pielikums, kas noteica to, kas ir kuģu būves nozares pārstāvji.
Problēmas apraksts
Regulas (ES) Nr. 2023/1315 13. panta b) apakšpunkts norāda nozares, kurām nepiemēro reģionālo valsts atbalstu. Ja sākotnēji šajā punktā tika noteikta enerģijas ražošanas un sadales nozares, tad turpmāk šo uzskaitījumu papildina arī enerģijas akumulēšanas un pārvades nozares. Likums ir jāpapildina enerģijas akumulēšanas un pārvades nozares kapitālsabiedrībām, kurām turpmāk nebūs iespējams saņemt valsts atbalstu.
Risinājuma apraksts
Likumā ir jāpapildina 5. panta ceturtās daļas 8. punkts, kurā bez enerģijas ražošanas un sadales nozares kapitālsabiedrībām, šī likuma ietvaros atvieglojumus arī nesaņems enerģijas akumulēšanas un pārvades nozares kapitālsabiedrības.
Problēmas apraksts
Regulas (ES) Nr. 2023/1315 13. panta b) apakšpunkts norāda nozares, kurām nepiemēro reģionālo valsts atbalstu. Par šādu nozari ir atzīta platjoslu nozare. Turpmāk brīvostu un speciālo ekonomisko zonu pārvaldes nevarēs piešķirt nodokļu atvieglojumus šī likuma ietvaros platjoslu nozares kapitālsabiedrībām.
Risinājuma apraksts
Papildināt likuma 5. panta ceturto daļu ar jaunu punktu, kas noteikts, ka platjoslu nozares kapitālsabiedrības nevarēs saņemt atļauju uz nodokļu atvieglojumiem.
Problēmas apraksts
Regulas (ES) Nr. 2023/1315 14. panta 9. punkta a) apakšpunkts noteic, ka ieguldījumu projekts attiecīgajā uzņēmējdarbības vietā rada darbinieku skaita neto pieaugumu salīdzinājumā ar vidējo rādītāju iepriekšējo 12 mēnešu laikā, kuru iegūst, no radīto darbavietu skaita atņemot attiecīgajā periodā zaudētās darbavietas, kas izteiktas gada darbaspēka vienībās. Tas nozīmē, ka kapitālsabiedrībai, lai saņemtu atbalstu vai atvieglojumus, ir jāiesniedz apliecinājums, kurā norādīts, ka plānotais ieguldījumu projekts nākotnē palielinās darbinieku skaitu, salīdzinot ar iepriekšējo 12 mēnešu vidējo darbinieku skaitu, saskaņā ar Komisijas regulas Nr. 651/2014 definīciju. Turklāt kapitālsabiedrība ir jānodrošina, ka šis darbinieku skaita pieaugums ir noturīgs vismaz trīs gadus pēc sākotnējā ieguldījuma pabeigšanas un visas zaudētās darbavietas ir jāatņem, lai veidotos tīrs aprēķins ar radītajām darbavietām.
Risinājuma apraksts
Papildināt likuma 5.1 panta 2.1 daļas 6. punktu ar regulējumu, ka, lai aprēķinātu, cik jaunu darbavietu kapitālsabiedrība ir izveidojusi, no kopējā radīto darbavietu skaita tiek atņemtas tās darbavietas, kas ir tikušas zaudētas attiecīgajā laika periodā. Šis aprēķins tiek veikts, izteicot gan radītās, gan zaudētās darbavietas gada darbaspēka vienībās, lai sniegtu skaidru priekšstatu par neto darbavietu pieaugumu.
Problēmas apraksts
Regulas (ES) 2023/1315 2. panta 50. punkts nosaka definīciju, kas ir “tā pati vai līdzīga darbība”. Tā ir darbība, kas ietilpst tajā pašā NACE 2. red. saimniecisko darbību statistiskās klasifikācijas klasē (četrciparu kods) (NACE 2. red.). Likums jau ir papildināts ar šo definīciju, bet ir atsevišķas likuma normas, kura ir jāpapildina ar vārdiem “tā pati vai līdzīga darbība”. Regulas (ES) 2023/1315 14. panta 13. punkts noteic, ka ikvienu sākotnējo ieguldījumu, kas saistīts ar vienu un to pašu vai līdzīgu darbību, kuru tas pats saņēmējs (grupas līmenī) ir sācis 3 gadu laikā no dienas, kad sākti darbi pie cita atbalstāmā ieguldījuma tajā pašā Statistiski teritoriālo vienību nomenklatūras 3. līmeņa reģionā, uzskata par daļu no vienota ieguldījumu projekta. Likumā nav minēts, ka ir ņemami vērā sākotnējie ieguldījumi, kas ir saistīti ar tādu pašu vai līdzīgu darbību.
Risinājuma apraksts
Ir jāpapildina likuma 8.1 panta otro daļu ar vārdiem “kas saistīti ar to pašu vai līdzīgu darbību”. Turpmāk likuma 8.1 pants noteiks to, ka nosakot, cik lielu projekta apmēru un procentus nodokļu atvieglojumiem var piemērot, kapitālsabiedrība ņem vērā visus sākotnējos ieguldījumus, kas ir veikti attiecībā uz tādu pašu vai līdzīgu darbību grupas līmenī. Šie ieguldījumi jāveic triju gadu laikā no brīža, kad kapitālsabiedrība sāk darboties ar jaunā sākotnējā ieguldījuma projekta izstrādi un kad tā ir saņēmusi vai plāno saņemt atbalstu šajā statistiskā teritoriālās vienības (NUTS) III līmeņa reģionā. Kapitālsabiedrība ņem vērā gan jau veiktos sākotnējos ieguldījumus, gan arī plānotos ieguldījumus, kas vēl nav īstenoti, lai noskaidrotu kopējo ieguldījumu apjomu. Pamatojoties uz to, ka likuma 8.1 panta otrajā daļā ievieš jēdzienu "kas saistīti ar to pašu vai līdzīgu darbību". Šis jēdziens ietekmē arī likuma pielikumus, jo tie ir saistīti ar šo definīciju. Lai nodrošinātu saskaņotu un precīzu interpretāciju visos likuma aspektos, ir nepieciešams precizēt likuma 8. pielikuma 11. punktu un 9. pielikuma 9. punktu, lai tie atspoguļotu jauno formulējumu un nodrošinātu vienotu definīciju izpratni visos kontekstos.
Problēmas apraksts
Regulas (ES) 2023/1315 2. panta 20. punkts nosaka palielinātu slieksni koriģētās atbalsta intensitātes aprēķināšanai. Līdz šiem grozījumiem atbalsta intensitātes slieksnis tika aprēķināts, sākot no pirmajiem 50 miljoniem eiro. Šis slieksnis norādīja, cik liels varētu būt valsts atbalsts attiecīgajam projektam vai kapitālsabiedrībai attiecībā pret kopējo ieguldījumu. Piemēram, ja projekta kopējais ieguldījums bija 100 miljoni eiro, un slieksnis bija 50 miljoni eiro, tad atbalsta intensitāte nebija lielāka par 50% no projekta vērtības.
Ar likumprojektu slieksnis ir paaugstināts, sākot no pirmajiem 55 miljoniem eiro. Tas nozīmē, ka projektiem vai kapitālsabiedrībai ar mazāku ieguldījumu, kas ietveries līdz 55 miljoniem eiro, būs pieejams lielāks atbalsts.
Koriģētā atbalsta intensitāte tiek aprēķināta pirmajiem 55 milj. euro un tad secīgi no 55 milj. euro līdz 110 milj. euro un visbeidzot no 110 milj. euro līdz nenoteiktai summai.
Ar likumprojektu slieksnis ir paaugstināts, sākot no pirmajiem 55 miljoniem eiro. Tas nozīmē, ka projektiem vai kapitālsabiedrībai ar mazāku ieguldījumu, kas ietveries līdz 55 miljoniem eiro, būs pieejams lielāks atbalsts.
Koriģētā atbalsta intensitāte tiek aprēķināta pirmajiem 55 milj. euro un tad secīgi no 55 milj. euro līdz 110 milj. euro un visbeidzot no 110 milj. euro līdz nenoteiktai summai.
Risinājuma apraksts
Ir nepieciešams precizēt likuma 8.1 pantu, kurā ir jāpieskaņo Regulas (ES) 2023/1315 jaunie atbalsta intensitātes sliekšņi, lai nodrošinātu konsekvenci un saskaņotību starp vietējo likumu un Eiropas Savienības regulu. Šī precizēšana ir būtiska, lai vietējie uzņēmumi un projekti, kuriem var tikt piešķirts valsts atbalsts, būtu informēti par jaunajiem nosacījumiem un lai valsts varētu ievērot Eiropas Savienības noteiktās prasības attiecībā uz valsts atbalstu ekonomiskajām aktivitātēm.
Likumprojekts paredz likuma 8.1 panta trešo daļu izteikt jaunā redakcijā, aizstājot skaitli "50" ar skaitli "55", skaitli "100" ar skaitli "110" atbilstoši Regulas (ES) 2023/1315 2. panta 20. punktam.
Likumprojekts paredz likuma 8.1 panta trešo daļu izteikt jaunā redakcijā, aizstājot skaitli "50" ar skaitli "55", skaitli "100" ar skaitli "110" atbilstoši Regulas (ES) 2023/1315 2. panta 20. punktam.
Problēmas apraksts
Regulas (ES) 2023/1315 4. panta 1. punkta a) apakšpunkts nosaka reģionālo ieguldījumu atbalstu maksimālos atbalsta apmērus, kas var tikt piešķirti kā valsts atbalsts ieguldījumiem noteiktos reģionos. Šie maksimālie atbalsta apmēri ir atkarīgi no reģionālā atbalsta intensitātes un attiecīgajā ieguldījuma projektā plānotajām izmaksām. Šādi nosacījumi ir būtiski iekļaušanai dokumentos un lēmumu pieņemšanai par valsts atbalsta piešķiršanu ieguldījumiem.
Piemēram:
Ja reģionālā atbalsta intensitāte ir 10 %, tad šajā reģionā atbalsts var sasniegt līdz 8,25 milj. euro ieguldījuma projektam.
Ja reģionālā atbalsta intensitāte ir 15 %, attiecīgais atbalsts var tikt piešķirts līdz 12,38 milj. euro.
Šie nosacījumi tiek piemēroti atkarībā no izmaksu apjoma ieguldījuma projektā. Latvijas gadījumā reģionālā atbalsta intensitāte ir 30%, tādejādi atbalsts var tikt piešķirts līdz 24,75 milj. euro, kā to paredz Regulas (ES) 2023/1315 4. panta 1. punkta a) apakšpunkts.
Šis ir būtisks parametrs, lai noteiktu un ierobežotu valsts atbalsta apmēru, kas var tikt piešķirts, un tam ir jābūt precīzi ietvertam likumā, lai nodrošinātu likumīgu un skaidru valsts atbalsta piešķiršanu ieguldījumu veicināšanai noteiktajā reģionā.
Piemēram:
Ja reģionālā atbalsta intensitāte ir 10 %, tad šajā reģionā atbalsts var sasniegt līdz 8,25 milj. euro ieguldījuma projektam.
Ja reģionālā atbalsta intensitāte ir 15 %, attiecīgais atbalsts var tikt piešķirts līdz 12,38 milj. euro.
Šie nosacījumi tiek piemēroti atkarībā no izmaksu apjoma ieguldījuma projektā. Latvijas gadījumā reģionālā atbalsta intensitāte ir 30%, tādejādi atbalsts var tikt piešķirts līdz 24,75 milj. euro, kā to paredz Regulas (ES) 2023/1315 4. panta 1. punkta a) apakšpunkts.
Šis ir būtisks parametrs, lai noteiktu un ierobežotu valsts atbalsta apmēru, kas var tikt piešķirts, un tam ir jābūt precīzi ietvertam likumā, lai nodrošinātu likumīgu un skaidru valsts atbalsta piešķiršanu ieguldījumu veicināšanai noteiktajā reģionā.
Risinājuma apraksts
Jaunā informācija par atbalsta sliekšņiem ir jāiekļauj likuma 8.1 panta ceturtajā daļā un piektās daļas ievaddaļā. Iepriekš minētais maksimālais atbalsta slieksnis, kas bija 22,5 miljoni eiro, tiks aizstāts ar jauno atbalsta sliekšņu vērtību, kas ir 24,75 miljoni euro.
Problēmas apraksts
Ņemot vērā to, ka Regula (ES) 651/2014 ir grozīta ar Regulu (ES) 2023/1315, likumā ir jāpapildina norma par atbalsta sniegšanas tiesisko pamatu ar jauno starptautisko normatīvo regulējumu, lai skaidrības nolūkos nodrošinātu, ka valsts atbalsts, kas tiek piešķirts kapitālsabiedrībām, ir saskaņā ar aktuālajiem Eiropas Savienības noteikumiem un lai novērstu iespējamos tiesiskus konfliktus un pārkāpumus valsts atbalsta jomā.
Risinājuma apraksts
Likuma 14. pants ir jāpapildina ar normu, kurā tiek norādīts konkrēts normatīvā akta numurs un nosaukums, lai precizētu un saskaņotu atbalsta pamatojumu.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Nē
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
Nē
1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību
1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums
Vai tiks veikts?
Nē
1.6. Cita informācija
-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt
Fiziskās personas
Nē
Juridiskās personas
- mazie uzņēmumi
- vidējie uzņēmumi
- lielie uzņēmumi
Ietekmes apraksts
Likumprojekta ietekme ir līdzvērtīga jau esošā likuma "Par nodokļu piemērošanu brīvostās un speciālajās ekonomiskajās zonās" normu ietekmei.
2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
2.2.1. uz makroekonomisko vidi:
Nē2.2.2. uz nozaru konkurētspēju:
Jā
Ietekmes apraksts
Likumprojekts konkurētspēju veicinās netieši, tiek turpināta ieguldījumu piesaiste brīvostu un SEZ teritorijās ar paplašinātu nozaru spektru un palielinātu reģionālā atbalsta intensitātes slieksni.
2.2.3. uz uzņēmējdarbības vidi:
Jā
Ietekmes apraksts
Ierosinātie grozījumi turpinās veicināt uzņēmējdarbības attīstību reģionos, kuros atrodas brīvotas un speciālās ekonomiskās zonas.
2.2.4. uz mazajiem un vidējiem uzņēmējiem:
Jā
Ietekmes apraksts
Likumprojekts turpinās veicināt mazo un vidējo uzņēmēju attīstību.
2.2.5. uz konkurenci:
Jā
Ietekmes apraksts
Grozījumi nosaka, cik daudz valsts atbalsta vai citu finansiālu priekšrocību uzņēmējdarbībai var sniegt kapitālsabiedrībām.
2.2.6. uz nodarbinātību:
Jā
Ietekmes apraksts
Ierosinātie grozījumi tādā pat mērā kā līdz šim veicinās nodarbinātības līmeņa pieaugumu speciālajās ekonomiskajās zonās un brīvostās.
2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
Cita informācija
-
4. Tiesību akta projekta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
4.1. Saistītie tiesību aktu projekti
4.1.1. Ministru kabineta 2015. gada 24. februāra noteikumi Nr. 106 “Noteikumi par speciālo ekonomisko zonu un brīvostu kapitālsabiedrību un pašvaldību pārskatu veidlapu paraugiem un to aizpildīšanas un iesniegšanas kārtību".
Pamatojums un apraksts
Ministru kabineta 2015. gada 24. februāra noteikumi Nr. 106 “Noteikumi par speciālo ekonomisko zonu un brīvostu kapitālsabiedrību un pašvaldību pārskatu veidlapu paraugiem un to aizpildīšanas un iesniegšanas kārtību" nosaka speciālo ekonomisko zonu kapitālsabiedrību un brīvostu licencēto kapitālsabiedrību sniedzamo informāciju par uzņēmumu ienākuma nodokļa atlaides piemērošanu, citu saņemto atbalstu sākotnējo ieguldījumu veikšanai, uzkrāto tiešo nodokļu atlaižu summu un uzkrāto ieguldījumu summu, kas jāiesniedz Valsts ieņēmumu dienestam kā arī nosaka pārskata aizpildīšanas kārtību.
Ministru kabineta 2015.gada 24.februāra noteikumos Nr.106 “Noteikumi par speciālo ekonomisko zonu un brīvostu kapitālsabiedrību un pašvaldību pārskatu veidlapu paraugiem un to aizpildīšanas un iesniegšanas kārtību" jāveic grozījumi 1. pielikumā "Pārskats par uzkrāto tiešo nodokļu atlaižu summu un uzkrāto attiecināmo izmaksu summu, par saņemto atbalstu sākotnējo ieguldījumu veikšanai un uzņēmuma ienākuma nodokļa atlaidi taksācijas periodā", ievietojot veidlapā jaunas rindas, kas paredzētas lielo ieguldījumu projektiem ar jaunajiem maksimālās atbalsta intensitātes sliekšņiem.
Ministru kabineta 2015.gada 24.februāra noteikumos Nr.106 “Noteikumi par speciālo ekonomisko zonu un brīvostu kapitālsabiedrību un pašvaldību pārskatu veidlapu paraugiem un to aizpildīšanas un iesniegšanas kārtību" jāveic grozījumi 1. pielikumā "Pārskats par uzkrāto tiešo nodokļu atlaižu summu un uzkrāto attiecināmo izmaksu summu, par saņemto atbalstu sākotnējo ieguldījumu veikšanai un uzņēmuma ienākuma nodokļa atlaidi taksācijas periodā", ievietojot veidlapā jaunas rindas, kas paredzētas lielo ieguldījumu projektiem ar jaunajiem maksimālās atbalsta intensitātes sliekšņiem.
Atbildīgā institūcija
Satiksmes ministrija
4.2. Cita informācija
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
5.1. Saistības pret Eiropas Savienību
Vai ir attiecināms?
Jā
ES tiesību akta CELEX numurs
32023R1315
ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Komisijas Regula (ES) 2023/1315 (2023. gada 23. jūnijs), ar kuru groza Regulu (ES) Nr. 651/2014, ar ko noteiktas atbalsta kategorijas atzīst par saderīgām ar iekšējo tirgu, piemērojot Līguma 107. un 108. pantu, un Regulu (ES) 2022/2473, ar kuru, piemērojot Līguma 107. un 108. pantu, dažu kategoriju atbalstu uzņēmumiem, kas nodarbojas ar zvejas un akvakultūras produktu ražošanu, apstrādi un tirdzniecību, atzīst par saderīgu ar iekšējo tirgu (Dokuments attiecas uz EEZ).
Apraksts
Regulas mērķis ir ļaut Eiropas Savienības valdībām piešķirt vairāk budžeta līdzekļu plašākam uzņēmumu lokam, iepriekš nelūdzot Eiropas Komisijas piekrišanu.
Šis atbrīvojums ir izstrādāts, lai mazinātu administratīvo slogu valstu un vietējām iestādēm, kā arī iedrošinātu Eiropas Savienības valdības novirzīt atbalstu ekonomiskajai izaugsmei, neradot tā saņēmējiem negodīgas konkurences priekšrocības.
Šis atbrīvojums ir izstrādāts, lai mazinātu administratīvo slogu valstu un vietējām iestādēm, kā arī iedrošinātu Eiropas Savienības valdības novirzīt atbalstu ekonomiskajai izaugsmei, neradot tā saņēmējiem negodīgas konkurences priekšrocības.
5.2. Citas starptautiskās saistības
Vai ir attiecināms?
Nē
5.3. Cita informācija
Apraksts
-
5.4. 1. tabula. Tiesību akta projekta atbilstība ES tiesību aktiem
Attiecīgā ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Komisijas Regula (ES) 2023/1315 (2023. gada 23. jūnijs), ar kuru groza Regulu (ES) Nr. 651/2014, ar ko noteiktas atbalsta kategorijas atzīst par saderīgām ar iekšējo tirgu, piemērojot Līguma 107. un 108. pantu, un Regulu (ES) 2022/2473, ar kuru, piemērojot Līguma 107. un 108. pantu, dažu kategoriju atbalstu uzņēmumiem, kas nodarbojas ar zvejas un akvakultūras produktu ražošanu, apstrādi un tirdzniecību, atzīst par saderīgu ar iekšējo tirgu (Dokuments attiecas uz EEZ).
ES TA panta numurs
Projekta vienība, kas pārņem vai ievieš A minēto
Tiek pārņemts pilnībā vai daļēji
Vai B minētais paredz stingrākas prasības un pamatojums
A
B
C
D
2.panta 20. punkts
8.1 panta trešā daļa
Pārņemtas pilnībā
Nav paredzētas stingrākas prasības
2.panta 47.a punkts
1.panta otrās daļas 14. punkts
Pārņemtas pilnībā
Nav paredzētas stingrākas prasības
2.panta 49.punkts
1.panta otrās daļas 12.punkta b) apakšpunkts
Pārņemtas pilnībā
Nav paredzētas stingrākas prasības
2.panta 50.punkts
1.panta otrās daļas 15.punkts
8.1 panta otrā daļa
8.pielikuma 11.punkts
9.pielikuma 9.punkts
8.1 panta otrā daļa
8.pielikuma 11.punkts
9.pielikuma 9.punkts
Pārņemtas pilnībā
Nav paredzētas stingrākas prasības
4.panta 1.punkta a)apakšpunkts
8.1 panta ceturtā un piektā daļa
Pārņemtas pilnībā
Nav paredzētas stingrākas prasības
13.panta a)apakšpunkts
5.panta ceturtās daļas 3.punkts
5.panta ceturtās daļas 6.1 punkts
5.panta ceturtās daļas 7.punkts
7.pielikums
5.panta ceturtās daļas 6.1 punkts
5.panta ceturtās daļas 7.punkts
7.pielikums
Pārņemtas pilnībā
Nav paredzētas stingrākas prasības
13.panta b)apakšpunkts
5.panta ceturtās daļas 8.punkts
5.panta ceturtās daļas 9.punkts
5.panta ceturtās daļas 9.punkts
Pārņemtas pilnībā
Nav paredzētas stingrākas prasības
14.panta 5.punkts
1.panta otrās daļas 12.punkta e)apakšpunkts
Pārņemtas pilnībā
Nav paredzētas stingrākas prasības
14.panta 8.punkts
1.panta otrās daļās 12.punkta d)apakšpunkts
Pārņemtas pilnībā
Nav paredzētas stingrākas prasības
14.panta 9.punkta a)apakšpunkts
1.panta otrās daļas 4.1 punkta c)apakšpunkts
5.1 panta 2.1 daļas 6.punkts
9.pielikuma 12.punkts
5.1 panta 2.1 daļas 6.punkts
9.pielikuma 12.punkts
Pārņemtas pilnībā
Nav paredzētas stingrākas prasības
Kā ir izmantota ES tiesību aktā paredzētā rīcības brīvība dalībvalstij pārņemt vai ieviest noteiktas ES tiesību akta normas? Kādēļ?
Likumprojekts šo jomu neskar.
Saistības sniegt paziņojumu ES institūcijām un ES dalībvalstīm atbilstoši normatīvajiem aktiem, kas regulē informācijas sniegšanu par tehnisko noteikumu, valsts atbalsta piešķiršanas un finanšu noteikumu (attiecībā uz monetāro politiku) projektiem
Saskaņā ar Komisijas Regula (ES) Nr. 651/2014 11.pantu “Ziņojumu sniegšana”, Satiksmes ministrija 20 darbdienu laikā, no grozījumu likumā “Par nodokļu piemērošanu brīvostās un speciālajās ekonomiskajās zonās” stāšanās spēkā brīža, Eiropas Komisijai nosūtīs kopsavilkumu, izmantojot Eiropas Komisijas elektroniskās paziņošanas sistēmu.
Cita informācija
-
6. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas un sabiedrības līdzdalības process
Sabiedrības līdzdalība uz šo tiesību akta projektu neattiecas
Jā
Skaidrojums
Atbilstoši Ministru kabineta 2009.gada 25.augusta noteikumu Nr.970 „Sabiedrības līdzdalības kārtība attīstības plānošanas procesā” 5.punktam sabiedrības līdzdalības kārtība ir piemērojama tiesību aktu projektu izstrādē, kas būtiski maina esošo regulējumu vai paredz ieviest jaunas politiskās iniciatīvas. Ņemot vērā, ka projekts neatbilst minētajiem kritērijiem, sabiedrības līdzdalības kārtība projekta izstrādē netiek piemērota.
Projekta izstrādē iesaistītā institūcija - Satiksmes ministrija un Finanšu ministrija.
Projekta izstrādē iesaistītā institūcija - Satiksmes ministrija un Finanšu ministrija.
6.4. Cita informācija
-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas
Institūcijas
- Rīgas brīvostas pārvalde
- Ventspils brīvostas pārvalde
- Liepājas specialā ekonomiskā zona
- Rēzeknes speciālā ekonomiskā zona
- Latgales speciālā ekonomiskā zona
7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru
Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
Nē
-
2. Tiks likvidēta institūcija
Nē
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
Nē
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
Nē
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
Nē
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
Nē
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
Nē
-
8. Cita informācija
Nē
-
7.5. Cita informācija
-
8. Horizontālās ietekmes
8.1. Projekta tiesiskā regulējuma ietekme
8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.5. uz teritoriju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.6. uz vidi
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.7. uz klimatneitralitāti
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.10. uz dzimumu līdztiesību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.11. uz veselību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.13. uz datu aizsardzību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.14. uz diasporu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.15. uz profesiju reglamentāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.16. uz bērna labākajām interesēm
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.2. Cita informācija
-
Pielikumi