Anotācija (ex-ante)

22-TA-3000: Rīkojuma projekts (Vispārīgais)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Par finansējuma piešķiršanu saistībā ar Valsts policijas amatpersonas norīkošanu dienestā Starptautiskajā krimināltiesā" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
1. Starptautiskās krimināltiesas Prokurora biroja 2022. gada 29. augusta vēstule par Latvijas nacionālo ekspertu atlasi norīkošanai dienestā Starptautiskajā krimināltiesā uz 12 mēnešiem;
2. Ministru kabineta 2010. gada 29. jūnija noteikumi Nr. 602 "Noteikumi par pabalstu un kompensāciju apmēriem diplomātiskā un konsulārā dienesta amatpersonām (darbiniekiem), valsts tiešās pārvaldes amatpersonām (darbiniekiem), karavīriem, prokuroriem un sakaru virsniekiem par dienestu ārvalstīs un to izmaksas kārtību";
3. Ministru kabineta 2018. gada 17. jūlija noteikumu Nr. 421 “Kārtība, kādā veic gadskārtējā valsts budžeta likumā noteiktās apropriācijas izmaiņas” 41. punkts.

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
1. No valsts budžeta programmas 02.00.00 "Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem" piešķirt Iekšlietu ministrijai  (Valsts policijai) 13 513 euro;
2. paredzēt finansējumu 2023. gadam Iekšlietu ministrijas budžeta apakšprogrammā 06.01.00 "Valsts policija" 46 414 euro apmērā.
3. Iekšlietu ministrijai normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā sagatavot un iesniegt Finanšu ministrijā pieprasījumu par šā rīkojuma 1.1. apakšpunktā minēto līdzekļu piešķiršanu no valsts budžeta programmas 02.00.00 "Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem".
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Starptautiskā krimināltiesa (turpmāk – SKT) ir dibināta 2002. gadā ar pastāvīgo mītni Hāgā, Nīderlandē, un tās darbību regulē 1998. gada 17. jūlija Romas Starptautiskās krimināltiesas Statūti (turpmāk – Statūti) un tiem ir pievienojušās 123 pasaules valstis. Latvijas Republikā Statūti stājās spēkā 2002. gada 1. septembrī. Savukārt 2014. gadā Latvijas Republikas Saeima atbalstīja grozījumu Statūtos apstiprināšanu, kas paredz Latvijas pievienošanos pārējām dalībvalstīm attiecībā uz Statūtu papildināšanu ar agresijas noziegumu.
Atbilstoši Statūtu 5. pantam SKT jurisdikcijā ietilpst genocīds, noziegumi pret cilvēci, kara noziegumi un agresija. Starptautiskā krimināltiesa ir pēdējā instance, kas nodarbojas ar sevišķi smagu noziegumu pret cilvēci izmeklēšanu un sodīšanu.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Šobrīd, kad SKT galvenais resurss tiek veltīts Ukrainā izdarīto noziegumu izmeklēšanā, SKT prokurors ar notu ir aicinājis dalībvalstis sniegt praktisku palīdzību Prokurora birojam. Dalībvalstis ir aicinātas norīkot dienestā SKT nacionālos ekspertus (tajā skaitā juristus, izmeklētājus), lai palīdzētu birojam pēc iespējas efektīvi strādāt pie situācijām vai lietām, kas pašlaik tiek izmeklētas vai tiek izskatītas.
Tieslietu ministrs, piedaloties SKT dalībvalstu sanāksmē Hāgā, Nīderlandē 2022. gada 24. martā pauda stingru atbalstu SKT darba stiprināšanai un uzsvēra SKT centrālo lomu šī brīža starptautiskajās krimināltiesībās un cīņā ar smagākajiem noziegumiem.
Risinājuma apraksts
Iekšlietu ministrija, atsaucoties uz Tieslietu ministrijas aicinājumu un  SKT Prokurora notu, informēja par nacionālo ekspertu, kuru tā būtu gatava norīkot dienestā Starptautiskās krimināltiesā.
2022. gada 29. augustā tika saņemta Starptautiskās krimināltiesas Prokurora biroja vēstule, ka Starptautiskā krimināltiesa, izvērtējot Latvijas nacionālo ekspertu zināšanas un līdzšinējo pieredzi ir izraudzījusies Valsts policijas Galvenās kriminālpolicijas pārvaldes Kriminālizlūkošanas pārvaldes galveno inspektori Olgu Trocku.
Ņemot vērā minēto, kā arī augsto novērtējumu un pagodinājumu, ka SKT ir izraudzījusies ekspertu tieši no Latvijas juristu vidus Iekšlietu ministrija sniedza apliecinājumu par O.Trockas norīkošanu dienestā Starptautiskajā krimināltiesā uz 12 mēnešiem.
O.Trocka savā dienesta ziņojumā piekrita norīkošanai dienestā SKT uz 12 mēnešiem.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Rādītājs
2022
saskaņā ar valsts budžetu kārtējam gadam
izmaiņas kārtējā gadā, salīdzinot ar valsts budžetu kārtējam gadam
Turpmākie trīs gadi (euro)
2023
2024
2025
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
1
2
3
4
5
6
7
8
1. Budžeta ieņēmumi
0
0
0
0
0
0
0
1.1. valsts pamatbudžets, tai skaitā ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi
0
0
0
0
0
0
0
1.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
1.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
2. Budžeta izdevumi
0
13 513
0
46 414
0
0
0
2.1. valsts pamatbudžets
0
13 513
0
46 414
0
0
0
2.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
2.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
3. Finansiālā ietekme
0
-13 513
0
-46 414
0
0
0
3.1. valsts pamatbudžets
0
-13 513
0
-46 414
0
0
0
3.2. speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
3.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
4. Finanšu līdzekļi papildu izdevumu finansēšanai (kompensējošu izdevumu palielinājumu norāda ar "-" zīmi)
0
13 513
0
0
0
0
0
5. Precizēta finansiālā ietekme
0
-46 414
0
0
5.1. valsts pamatbudžets
0
-46 114
0
0
5.2. speciālais budžets
0
0
0
0
5.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
6. Detalizēts ieņēmumu un izdevumu aprēķins (ja nepieciešams, detalizētu ieņēmumu un izdevumu aprēķinu var pievienot anotācijas (ex-ante) pielikumā)
Detalizēts aprēķins – pielikumā.
6.1. detalizēts ieņēmumu aprēķins
-
6.2. detalizēts izdevumu aprēķins
Detalizēts aprēķins – pielikumā.
7. Amata vietu skaita izmaiņas (palielinājuma gadījumā: izvērsts pamatojums, izvērtējums par esošo resursu pārskatīšanas iespējām, t.sk. vakanto štata vietu, ilgstošo vakanču izmantošanu u.c.)
-
Cita informācija
Finansējums izdevumu segšanai aprēķināts saskaņā ar Ministru kabineta 2010. gada 29. jūnija noteikumos Nr. 602 "Noteikumi par pabalstu un kompensāciju apmēriem diplomātiskā un konsulārā dienesta amatpersonām (darbiniekiem), valsts tiešās pārvaldes amatpersonām (darbiniekiem), karavīriem, prokuroriem un sakaru virsniekiem par dienestu ārvalstīs un to izmaksas kārtību" noteikto.
Finansējumu izdevumu segšanai 2022. gadā 13 513 euro apmērā Iekšlietu ministrijai (Valsts policijai) piešķir no valsts budžeta programmas 02.00.00 "Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem", un izdevumi tiek veikti no Iekšlietu ministrijas budžeta programmas 99.00.00 “Līdzekļu neparedzētiem gadījumiem izlietojums”.
Likumprojekta "Par valsts budžetu 2023. gadam" un likumprojekta "Par vidēja termiņa budžeta ietvaru 2023., 2024. un 2025. gadam" sagatavošanas un izskatīšanas procesā paredzams finansējums 2023. gadam Iekšlietu ministrijas budžeta apakšprogrammā 06.01.00 "Valsts policija" 46 414 euro apmērā.
Izdevumi piešķirtā finansējuma ietvaros pa pasākumiem un izdevumu klasifikācijas kodiem var tikt precizēti atbilstoši faktiskajai situācijai.
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?
-

5.3. Cita informācija

Apraksts
-

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Iekšlietu ministrija
  • Valsts policija
  • Finanšu ministrija

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
-

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
-

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
-
8. Cita informācija
-
-

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

8.1.5. uz teritoriju attīstību

8.1.6. uz vidi

8.1.7. uz klimatneitralitāti

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

8.1.11. uz veselību

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

8.1.13. uz datu aizsardzību

8.1.14. uz diasporu

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi
Pielikums
Nosaukums
Detalizēts aprēķins