Anotācija (ex-ante)

23-TA-3164: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījums Ministru kabineta 2020. gada 2. jūnija noteikumos Nr. 332 "Noteikumi par valsts profesionālās vidējās izglītības standartu un valsts arodizglītības standartu"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Izglītības un zinātnes ministrija ir sagatavojusi Ministru kabineta noteikumu projektu "Grozījums Ministru kabineta 2020. gada 2. jūnija noteikumos Nr. 332 "Noteikumi par valsts profesionālās vidējās izglītības standartu un valsts arodizglītības standartu"" (turpmāk – projekts) pēc savas iniciatīvas saskaņā ar Izglītības likuma 14. panta 19. punktu, Profesionālās izglītības likuma 23. panta otro daļu un ņemot vērā Valsts aizsardzības mācības un Jaunsardzes likuma  4. panta pirmajā daļā un pārejas noteikumu 2. punktā noteikto.

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Noteikt, ka valsts aizsardzības mācība (turpmāk - VAM) tiek īstenota profesionālās vidējās izglītības programmas ietvaros vispārējās vidējās izglītības mācību priekšmetu pamatkursā, ja mācības tiek uzsāktas pēc pamatizglītības ieguves.
Spēkā stāšanās termiņš
Jebkādi citi nosacījumi (atrunāti tiesību aktā)
Pamatojums
Spēkā stāšanās termiņš noteikts, ņemot vērā Valsts aizsardzības mācības un Jaunsardzes likuma pārejas noteikumos 2. punktā noteikto, kā arī ņemot vērā 2024.gada 16.aprīlī Ministru kabinetā pieņemtos "Grozījumus Ministru kabineta 2019. gada 3. septembra noteikumos Nr. 416 "Noteikumi par valsts vispārējās vidējās izglītības standartu un vispārējās vidējās izglītības programmu paraugiem" (turpmāk – grozījumi noteikumos Nr. 416), kas paredz obligātu VAM apguvi vidējās izglītības pakāpē ar 2024. gada 1. septembri.

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Šobrīd Ministru kabineta 2020. gada 2. jūnija noteikumi Nr. 332 "Noteikumi par valsts profesionālās vidējās izglītības standartu un valsts arodizglītības standartu" (turpmāk – noteikumi Nr. 332)  nenosaka obligātu VAM īstenošanu profesionālās vidējās izglītības programmā vispārējās vidējās izglītības mācību priekšmetu pamatkursā, ja mācības tiek uzsāktas pēc pamatizglītības ieguves. Ņemot vērā, ka Valsts aizsardzības mācības un Jaunsardzes likuma pārejas noteikumu 2. punktā noteiktais paredz, ka no 2024. gada 1. septembra VAM apguve vidējā izglītībā ir obligāta, kā arī ņemot vērā 2024.gada 16.aprīlī Ministru kabinetā pieņemtos "Grozījumus Ministru kabineta 2019. gada 3. septembra noteikumos Nr. 416 "Noteikumi par valsts vispārējās vidējās izglītības standartu un vispārējās vidējās izglītības programmu paraugiem", kas nosaka obligātu VAM apguvi vidējās izglītības pakāpē ar 2024. gada 1. septembri, nepieciešams veikt atbilstošus grozījumus arī noteikumos Nr. 332 attiecībā uz VAM īstenošanu.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Noteikumi Nr. 332 neparedz, ka profesionālās vidējās izglītības programmās ar 2024. gada 1. septembri VAM īstenojama kā obligātais kurss 112 stundu apjomā. Noteikumu Nr. 332 1. pielikuma 1. tabulas 6. piezīmē nepieciešams precizēt profesionālās izglītības iestādes nosaukumu atbilstoši Ministru kabineta 2022. gada 21. decembra rīkojumam Nr. 950 “Par Kultūras ministrijas padotībā esošo profesionālās izglītības iestāžu statusa noteikšanu un to nosaukumiem”.
Risinājuma apraksts
Projekts paredz, ka ar 2024. gada 1. septembri izglītojamam jāapgūst VAM profesionālās vidējās izglītības programmās vispārējās vidējās izglītības mācību priekšmetu pamatkursā, ja mācības tiek uzsāktas pēc pamatizglītības ieguves, nosakot kursa apgūšanai 112 mācību stundas. VAM apguve atbilstoši Jaunsardzes centra izstrādātai izglītības programmai tiks īstenota divus secīgus mācību gadus 8 mācību stundu apjomā vienu mācību dienu mēnesī. Lai minēto izpildītu, noteikumu Nr. 332 1. pielikuma 4. tabula “Profesionālās vidējās izglītības un arodizglītības (priekšmetu vai modulārās) izglītības programmas pamatdaļas struktūra” tiek papildināta sadaļā “Vispārējās vidējās izglītības mācību priekšmetu pamatkursi, ja mācības tiek uzsāktas pēc pamatizglītības ieguves (30 %),*” ar ierakstu pie profesionālās vidējās izglītības programmām “valsts aizsardzības mācība (112 stundas)” un papildināta piezīme zem 4. tabulas “pieļaujamā atkāpe – pieci procenti, izņemot valsts aizsardzības mācību”. VAM iekļaušanu izglītības programmas mācību plānos profesionālās izglītības iestāde īsteno atbilstoši grozījumos noteikumos Nr. 416 noteiktajam vai pēc nepieciešamības ar izglītības iestādes vadītāja lēmumu proporcionāli samazinot stundu skaitu profesionālās izglītības programmas mainīgajā daļā iekļautajiem kursiem, priekšmetiem vai moduļiem. VAM vērtēšana notiek atbilstoši grozījumos noteikumos Nr. 416 noteiktajam.
Atbilstoši Ministru kabineta 2022. gada 21. decembra rīkojuma Nr. 950 “Par Kultūras ministrijas padotībā esošo profesionālās izglītības iestāžu statusa noteikšanu un to nosaukumiem” 2.2. apakšpunktam noteikumu Nr. 332 1. pielikuma 1. tabulas 6.piezīmē precizēts profesionālās izglītības iestādes nosaukums: “mākslu izglītības kompetences centrs “Nacionālā Mākslu vidusskola””.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
  • Izglītojamie, kuri apgūst profesionālās vidējās izglītības programmas, ja mācības tiek uzsāktas pēc pamatizglītības ieguves.
Ietekmes apraksts
Izglītojamiem būs jāapgūst VAM.
Juridiskās personas
  • Profesionālās izglītības iestādes
Ietekmes apraksts
Profesionālās izglītības iestādēm jānodrošina VAM īstenošana un tās iekļaušana mācību plānos.

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija
-
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-

6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas

Valsts un pašvaldību institūcijas
Valsts izglītības satura centrs
Nevalstiskās organizācijas
Cits

6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi

Veids
Publiskā apspriešana
Saite uz sabiedrības līdzdalības rezultātiem
-

6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti

-

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Profesionālās izglītības iestādes, Valsts izglītības satura centrs

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi