Anotācija (ex-ante)

24-TA-1527: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījums Ministru kabineta 2024. gada 23. aprīļa noteikumos Nr. 258 "Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.–2027. gadam 4.3.6. specifiskā atbalsta mērķa "Veicināt nabadzības vai sociālās atstumtības riskam pakļauto cilvēku, tostarp vistrūcīgāko un bērnu, sociālo integrāciju" 4.3.6.9. pasākuma "Ģimenei draudzīgas vides un sabiedrības veidošana un intervences psiholoģiskā un emocionālā noturīguma veicināšanai" īstenošanas noteikumi"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Noteikumu projekts "Grozījums Ministru kabineta 2024. gada 23. aprīļa noteikumos Nr. 258 "Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.–2027. gadam 4.3.6. specifiskā atbalsta mērķa "Veicināt nabadzības vai sociālās atstumtības riskam pakļauto cilvēku, tostarp vistrūcīgāko un bērnu, sociālo integrāciju" 4.3.6.9. pasākuma "Ģimenei draudzīgas vides un sabiedrības veidošana un intervences psiholoģiskā un emocionālā noturīguma veicināšanai" īstenošanas noteikumi"" (turpmāk – grozījumu projekts) izstrādāts, pamatojoties uz Eiropas Savienības fondu 2021.—2027. gada plānošanas perioda vadības likuma 19. panta 6. un 13. punktu, lai nodrošinātu sekmīgu un savlaicīgu Eiropas Savienības fondu līdzekļu apguvi un uz Valdības rīcības plāna Deklarācijas par Evikas Siliņas vadītā Ministru kabineta iecerēto darbību īstenošanai 35.4. pasākuma 2. punktā noteikto rezultātu “Administratīvā sloga mazināšana ESIF projektu finansējuma saņēmējiem projektu ieviešanā: [...] 2) pārskatītas un iespēju robežās mazinātas nacionālajos horizontālajos un specifisko atbalsta mērķu ieviešanu regulējošajos normatīvajos aktos noteiktās prasības”.
Balstoties uz minēto, Valsts kanceleja kā Eiropas Savienības fondu atbildīgā iestāde (turpmāk – atbildīgā iestāde) precizē vienoto personāla atlīdzības likmi, lai nodrošinātu sekmīgu 4.3.6.9. pasākuma "Ģimenei draudzīgas vides un sabiedrības veidošana un intervences psiholoģiskā un emocionālā noturīguma veicināšanai" īstenošanu.

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Grozījumu projekta izstrādes mērķis ir precizēt 4.3.6.9. pasākuma "Ģimenei draudzīgas vides un sabiedrības veidošana un intervences psiholoģiskā un emocionālā noturīguma veicināšanai"  ietvaros vienoto personāla likmi, paredzot 4.3.6.9 pasākumam kopīgu vienoto personāla atlīdzības likmi un katrai projekta iesniegumu kārtai atšķirīgu personāla atlīdzības likmi.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
4.3.6.9. pasākuma "Ģimenei draudzīgas vides un sabiedrības veidošana un intervences psiholoģiskā un emocionālā noturīguma veicināšanai" īstenošanas noteikumu saskaņošanas laikā sākotnēji norādītā vienotā personāla likme tehniski neprecīzi norādīta Valsts kancelejai kā finansējuma saņēmējam projekta iesniegumu 2. kārtā.
07.06.2024. Kohēzijas politikas fondu vadības informācijas sistēmā (KPVIS) pirmajā un otrajā projektu atlases kārtā ir iesniegti projektu iesniegumi priekšizskatīšanā, savukārt, ņemot vērā 4.3.6.9. pasākuma "Ģimenei draudzīgas vides un sabiedrības veidošana un intervences psiholoģiskā un emocionālā noturīguma veicināšanai" Ministru kabineta noteikumu apstiprināšanas kavēšanu un novēloto projekta atlases uzsākšanu, kā arī lai laicīgi sasniegtu rādītājus 2024. gada 31. decembrī un novērstu tehnisko problēmu, lai 2.kārtas finansējuma saņēmējs varētu korekti norādīt personāla atlīdzību projekta kvalitatīvai ieviešanai.

Ņemot vērā to, ka šobrīd notiek projektu iesniegumu vērtēšana, projekta iesniedzēji ir informēti par MK noteikumu Nr.258 grozījumiem. 1.kārtas projekta iesniedzēju šie grozījumi neietekmē, savukārt 2.kārtas projekta iesniedzējam piemērojot vienoto personāla likmi 20% apmērā, veidojas iztrūkums, līdz ar to, ar šiem grozījumiem personāla izmaksu likme tiks plānota kā projekta vadības un īstenošanas personāla izmaksu vienas vienības izmaksu standarta likme. 
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Ministru kabineta 2024. gada 24. aprīļa noteikumi Nr.258 "Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.–2027. gadam 4.3.6. specifiskā atbalsta mērķa "Veicināt nabadzības vai sociālās atstumtības riskam pakļauto cilvēku, tostarp vistrūcīgāko un bērnu, sociālo integrāciju" 4.3.6.9. pasākuma "Ģimenei draudzīgas vides un sabiedrības veidošana un intervences psiholoģiskā un emocionālā noturīguma veicināšanai" īstenošanas noteikumi" (turpmāk – MK noteikumi Nr. 258) reglamentē kārtību, kādā īsteno 4.3.6.9. pasākumu, nosakot tā mērķi, plānoto un pieejamo finansējumu un nacionālā līdzfinansējuma likmi, prasības Eiropas Sociālā fonda Plus finansējuma saņēmējam, atbalstāmās darbības un attiecināmās izmaksas, kā arī personāla atlīdzības likmes piemērošanu projektu iesniegumu kārtām. 
MK noteikumu Nr. 258 saskaņošanas laikā tehniski nav norādīta pasākuma kopējā personāla likme, kas sastāda projekta pirmās un otrās kārtas personāla likmes kopsummu. Atbilstoši MK noteikumu Nr. 258 22.1. apakšpunktam tiešās attiecināmās personāla izmaksas, kuras veido šo noteikumu 20.5. apakšpunktā minētās atbalstāmās darbības attiecināmās izmaksas, finansējuma saņēmējs saskaņā ar Eiropas Parlamenta un Padomes 2021. gada 24. jūnija Regulas (ES) 2021/1060, ar ko paredz kopīgus noteikumus par Eiropas Reģionālās attīstības fondu, Eiropas Sociālo fondu Plus, Kohēzijas fondu, Taisnīgas pārkārtošanās fondu un Eiropas Jūrlietu, zvejniecības un akvakultūras fondu un finanšu noteikumus attiecībā uz tiem un uz Patvēruma, migrācijas un integrācijas fondu, Iekšējās drošības fondu un Finansiāla atbalsta instrumentu robežu pārvaldībai un vīzu politikai (turpmāk – regula 2021/1060), 55. panta 1. punktu projekta iesniegumā plāno kā vienu izmaksu pozīciju, piemērojot katrā projektu iesniegumu kārtā atšķirīgu vienoto personāla izmaksu likmi – 1. kārtā 13 procentu apmērā, 2. kārtā 20 procentu apmērā no pārējām šajos noteikumos minētajām projekta tiešajām attiecināmajām īstenošanas izmaksām, kas nav tiešās attiecināmās personāla izmaksas. Minētās atbalstāmās darbības ietvaros ir attiecināmas finansējuma saņēmēja un sadarbības partnera projekta vadības personāla un īstenošanas personāla izmaksas. 
 
Risinājuma apraksts
Pamatojoties uz konstatēto saskaņā ar regulas 2021/1060 55. panta 1. punktu., Valsts kanceleja administratīvā sloga mazināšanai projekta vadības personāla izmaksu nodrošināšanai veic precizējumus MK noteikumos Nr. 258, paredzot atšķirīgu personāla izmaksu likmi- pasākuma pirmajā kārtā plāno kā vienu izmaksu pozīciju – vienoto likmi 13 procentu apmērā no pārējām šajos noteikumos 7.1. apakšpunktā minētajām projekta tiešajām attiecināmajām īstenošanas izmaksām, kas nav tiešās attiecināmās personāla izmaksas, pasākuma otrajā kārtā plāno kā projekta vadības un īstenošanas personāla izmaksu vienas vienības izmaksu standarta likmi. Minētās atbalstāmās darbības ietvaros ir attiecināmas finansējuma saņēmēja un sadarbības partnera projekta vadības personāla un īstenošanas personāla izmaksas.

Lai 1. kārtas finansējuma saņēmējam neveidotos pārkompensācija, savukārt 2. kārtas finansējuma saņēmējam iztrūkums, katrā kārtā finansējuma saņēmējs plāno piemērot atšķirīgu personāla izmaksu likmi, paredzot MK noteikumu 258 22.1. apakšpunktā, pasākuma pirmajā kārtā plāno kā vienu izmaksu pozīciju – vienoto likmi 13 procentu apmērā no pārējām šajos noteikumos 7.1. apakšpunktā minētajām projekta tiešajām attiecināmajām īstenošanas izmaksām, kas nav tiešās attiecināmās personāla izmaksas, pasākuma otrajā kārtā plāno kā projekta vadības un īstenošanas personāla izmaksu vienas vienības izmaksu standarta likmi atbilstoši atbildīgās iestādēs apstiprinātajai vienkāršoto izmaksu metodikai. Minētās atbalstāmās darbības ietvaros ir attiecināmas finansējuma saņēmēja un sadarbības partnera projekta vadības personāla un īstenošanas personāla izmaksas.

Detalizēts likmes aprēķins (excel datne) 14.02.2024. tika nosūtīts saskaņošanai Vadošajā iestādē (sco@fm.gov.lv) un 17.02.2024. ir saņemts saskaņojums.

Personāla atlīdzības likmes aprēķins balstīts uz šādiem pamatprincipiem:
1) tas ir taisnīgs – personāla atlīdzības izmaksu likmes apmērs tiks piemērots vienādi visiem finansējuma saņēmējiem un sadarbības partneriem un vienādi visos projektos;
2) tas ir objektīvs – personāla atlīdzības izmaksu likmes apmērs ir aprēķināts, balstoties uz mēnešalgu grupu viduspunktu pa mēnešalgu grupām valsts un pašvaldību institūcijās nodarbinātajiem ierēdņiem un darbiniekiem un attiecīgi VK veiktajiem aprēķiniem, ņemot vērā indikatīvi prognozējamās projektu tiešās attiecināmās izmaksas;
3) tas ir pārbaudāms – personāla atlīdzības izmaksu likmes aprēķins ir pamatots ar VK veiktajiem aprēķiniem;
4) tas ir iepriekš noteikts – personāla atlīdzības izmaksu likme un piemērošanas nosacījumi ir noteikti 4.3.6.9. pasākuma reglamentējošos MK noteikumos un piemērojami atbilstoši šajos MK noteikumos noteiktajām prasībām.
Algu likmes nosakot saskaņā ar Valsts un pašvaldību institūciju amatpersonu un darbinieku atlīdzības likumu un 2022. gada 26. aprīļa Ministru kabineta noteikumiem Nr. 262 "Valsts un pašvaldību institūciju amatu katalogs, amatu klasifikācijas un amatu apraksta izstrādāšanas kārtība", par pamatu ņemot mēnešalgu grupas skalas viduspunktu un to piemērojot līdz 2027.gadam, jo šobrīd ir pieejama skala līdz 2027.gadam, kura norādīta “Vadlīnijās  atlīdzības aprēķinam, virzot tiesību aktu”, kas ievietotas KP VIS, bet turpmākajiem gadiem (2028.un 2029.) tika piemērots pieaugums katram gadam 5% apmērā salīdzinājumā pret iepriekšējo, atbilstoši skalas aprēķinā norādītajam.

 
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija
-
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-
Skaidrojums
-

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Valsts kanceleja
  • Bērnu aizsardzības centrs
  • Sabiedrības integrācijas fonds

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi