25-TA-601: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījums Ministru kabineta 2016. gada 9. augusta noteikumos Nr. 533 "Darbības programmas "Izaugsme un nodarbinātība" 8.1.4. specifiskā atbalsta mērķa "Uzlabot pirmā līmeņa profesionālās augstākās izglītības STEM, tajā skaitā medicīnas un radošās industrijas, studiju mācību vidi koledžās" īstenošanas noteikumi"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība
1.1. Pamatojums
Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Ministru kabineta noteikumu projekts "Grozījumi Ministru kabineta 2016. gada 9. augusta noteikumos Nr. 533 "Darbības programmas "Izaugsme un nodarbinātība" 8.1.4. specifiskā atbalsta mērķa "Uzlabot pirmā līmeņa profesionālās augstākās izglītības STEM, tajā skaitā medicīnas un radošās industrijas, studiju mācību vidi koledžās" īstenošanas noteikumi"" (turpmāk – noteikumu projekts) izstrādāts pēc Izglītības un zinātnes ministrijas iniciatīvas saskaņā ar Eiropas Savienības struktūrfondu un Kohēzijas fonda 2014.–2020. gada plānošanas perioda vadības likuma 20. panta 6. un 13. punktu.
1.2. Mērķis
Mērķa apraksts
Noteikumu projekta mērķis ir papildināt papildinošas saimnieciskās darbības (turpmāk – PSD) uzraudzības nosacījumus ar pašdeklarācijas principu, lai samazinātu administratīvo slogu projektu ieviešanas uzraudzībā.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Pašreizējā situācija
Darbības programmas "Izaugsme un nodarbinātība" 8.1.4. specifiskā atbalsta mērķa "Uzlabot pirmā līmeņa profesionālās augstākās izglītības STEM, tajā skaitā medicīnas un radošās industrijas, studiju mācību vidi koledžās" (turpmāk – 8.1.4. SAM) investīciju mērķis ir uzlabot pirmā līmeņa profesionālās augstākās izglītības STEM (Science, Technology, Engineering and Mathematics – zinātne, tehnoloģijas, inženierzinātnes, matemātika), tajā skaitā medicīnas un radošās industrijas, mācību vidi koledžās. 8.1.4. SAM ietvaros tika īstenoti septiņi projekti (visi projekti ir pabeigti).
Ministru kabineta 2016. gada 9. augusta noteikumi Nr. 533 "Darbības programmas "Izaugsme un nodarbinātība 8.1.4. specifiskā atbalsta mērķa "Uzlabot pirmā līmeņa profesionālās augstākās izglītības STEM, tajā skaitā medicīnas un radošās industrijas, studiju mācību vidi koledžās" īstenošanas noteikumi" (turpmāk – MK noteikumi Nr. 533) nosaka, ka sadarbības iestāde reizi gadā projekta infrastruktūras amortizācijas periodā pārbauda veikto investīciju atbilstību PSD nosacījumiem.
Valdības rīcības plāna[1] deklarācijas uzdevumā "Mazināsim birokrātiju un valsts pārvaldi padarīsim elastīgāku, vairāk uzticēsimies uzņēmēju, iedzīvotāju un pašvaldību spējai vadīties pēc pašdeklarācijas principa un dosim iespēju veidot standartizāciju nozarēs" ir iekļauts pasākums Nr. 35.4. "Lai mazinātu administratīvu birokrātiju un pilnveidotu risku pārvaldību ESIF projektu ieviešanā, izvērtēta efektīva un vienlaikus no drošas finanšu vadības viedokļa līdzsvarota pašdeklarācijas principa ieviešana ESIF projektu pārvaldībā".
Sadarbības iestāde, izvērtējot Izglītības un zinātnes ministrijas pārraudzībā esošos Eiropas Savienības struktūrfondu 2014.–2020.gada plānošanas perioda specifiskos atbalsta mērķus, lai izpildītu Valdības rīcības plānā norādīto uzdevumu, ir ierosinājusi[2] cita starpā ieviest pašdeklarācijas principu 8.1.4. SAM īstenoto projektu uzraudzībā. Minētās izmaiņas ne tikai samazinātu birokrātisko slogu un projektu ikgadēju uzraudzību projektu infrastruktūras amortizācijas periodā, kas 8.1.4. SAM projektos ir līdz pat 20 gadiem, bet arī demonstrēs uzticēšanās pieaugumu finansējuma saņēmēju saimniecisko darbību aktivitātēm. Vienlaikus, atbilstoši sadarbības iestādes sniegtajai informācijai, saskaņā ar sadarbības iestādes iekšējām procedūrām veiktais riska vērtējums PSD kontroļu kontekstā ir novērtēts kā zems vai vidējs.
[1] https://likumi.lv/ta/id/349266-par-valdibas-ricibas-planu-deklaracijas-par-evikas-silinas-vadita-ministru-kabineta-iecereto-darbibu-istenosanai
[2] Sadarbības iestādes 2024. gada 17. jūnija vēstule Nr. 39-2-26/4629 "Par pašdeklarācijas principa iniciatīvu"
Ministru kabineta 2016. gada 9. augusta noteikumi Nr. 533 "Darbības programmas "Izaugsme un nodarbinātība 8.1.4. specifiskā atbalsta mērķa "Uzlabot pirmā līmeņa profesionālās augstākās izglītības STEM, tajā skaitā medicīnas un radošās industrijas, studiju mācību vidi koledžās" īstenošanas noteikumi" (turpmāk – MK noteikumi Nr. 533) nosaka, ka sadarbības iestāde reizi gadā projekta infrastruktūras amortizācijas periodā pārbauda veikto investīciju atbilstību PSD nosacījumiem.
Valdības rīcības plāna[1] deklarācijas uzdevumā "Mazināsim birokrātiju un valsts pārvaldi padarīsim elastīgāku, vairāk uzticēsimies uzņēmēju, iedzīvotāju un pašvaldību spējai vadīties pēc pašdeklarācijas principa un dosim iespēju veidot standartizāciju nozarēs" ir iekļauts pasākums Nr. 35.4. "Lai mazinātu administratīvu birokrātiju un pilnveidotu risku pārvaldību ESIF projektu ieviešanā, izvērtēta efektīva un vienlaikus no drošas finanšu vadības viedokļa līdzsvarota pašdeklarācijas principa ieviešana ESIF projektu pārvaldībā".
Sadarbības iestāde, izvērtējot Izglītības un zinātnes ministrijas pārraudzībā esošos Eiropas Savienības struktūrfondu 2014.–2020.gada plānošanas perioda specifiskos atbalsta mērķus, lai izpildītu Valdības rīcības plānā norādīto uzdevumu, ir ierosinājusi[2] cita starpā ieviest pašdeklarācijas principu 8.1.4. SAM īstenoto projektu uzraudzībā. Minētās izmaiņas ne tikai samazinātu birokrātisko slogu un projektu ikgadēju uzraudzību projektu infrastruktūras amortizācijas periodā, kas 8.1.4. SAM projektos ir līdz pat 20 gadiem, bet arī demonstrēs uzticēšanās pieaugumu finansējuma saņēmēju saimniecisko darbību aktivitātēm. Vienlaikus, atbilstoši sadarbības iestādes sniegtajai informācijai, saskaņā ar sadarbības iestādes iekšējām procedūrām veiktais riska vērtējums PSD kontroļu kontekstā ir novērtēts kā zems vai vidējs.
[1] https://likumi.lv/ta/id/349266-par-valdibas-ricibas-planu-deklaracijas-par-evikas-silinas-vadita-ministru-kabineta-iecereto-darbibu-istenosanai
[2] Sadarbības iestādes 2024. gada 17. jūnija vēstule Nr. 39-2-26/4629 "Par pašdeklarācijas principa iniciatīvu"
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
MK noteikumos Nr. 533 iekļautā prasība, ka finansējuma saņēmējiem reizi gadā ir jāiesniedz attiecīgs PSD pārskats rada nepamatotu administratīvo slogu, kas neatbilst Valdības rīcības plāna izpildei attiecībā uz administratīvās birokrātijas samazināšanu un līdzsvarota pašdeklarācijas principa ieviešanu projektu pārvaldībā.
Risinājuma apraksts
Lai samazinātu birokrātisko slogu 8.1.4. SAM projektu ikgadējas uzraudzības nodrošināšanā projektu infrastruktūras amortizācijas periodā (modernizēto aktīvu lietderīgās kalpošanas laikā), kas 8.1.4. SAM projektos ir līdz pat 20 gadiem, ar noteikumu projektu tiek ieviests PSD pašdeklarācijas princips.
Noteikumu projektā iekļautais PSD pašdeklarācijas princips paredz, ka finansējuma saņēmējs visā projekta infrastruktūras amortizācijas periodā katru gadu sagatavo pārskatu par PSD apjomu un nodrošina pārskata un aprēķinus pamatojošo dokumentu pieejamību PSD uzraudzībai. Ja finansējuma saņēmējs konstatē, ka ir pārsniegts PSD 20 procentu ierobežojums no projektā atbalstītās infrastruktūras gada jaudas platības, laika vai finanšu izteiksmē vai, ka veiktās investīcijas tiek izmantotas citai saimnieciskai darbībai, kas nav uzskatāma par PSD, finansējuma saņēmējam, saskaņā ar vienošanos par projekta īstenošanu noteiktajā termiņā, jāiesniedz sadarbības iestādē ziņojums par konstatēto nosacījumu pārkāpumu.
Noteikumu projekts paredz, ka sadarbības iestāde visā projekta infrastruktūras amortizācijas periodā veic PSD uzraudzību. Tā tiek veikta saskaņā ar atbildīgās iestādes izstrādāto PSD uzraudzības metodiku.
Ņemot vērā, ka visos projektos ir sācies infrastruktūras amortizācijas periods un finansējuma saņēmēji ir snieguši ikgadējas atskaites, un sadarbības iestāde ir tās izskatījusi, var uzskatīt, ka sadarbības iestāde ir veikusi pirmreizējās kontroles visos projektos.
Sadarbības iestādei ir tiesības finansējuma saņēmējam pieprasīt PSD pārskatus projekta infrastruktūras amortizācijas periodā, tajā skaitā gadījumos, kad saņemta informācija par PSD nosacījumu pārkāpumu no finansējuma saņēmēja, kompetentajām iestādēm vai no trešajām personām.
Pašdeklarācijas principu PSD uzraudzībai ir nepieciešams iekļaut arī atbildīgās iestādes izstrādātajā PSD uzraudzības metodikā. Ņemot vērā, ka PSD uzraudzības metodika piemērojama ne tikai 8.1.4. SAM projektos, bet arī 8.1.2. un 8.1.3. specifisko atbalsta mērķu projektos, atbilstošas izmaiņas PSD uzraudzības metodikā atbildīgā iestāde veiks mēneša laikā pēc noteikumu projekta spēkā stāšanās un grozījumu par pašdeklarācijas principa iekļaušanu 8.1.2. specifiskā atbalsta mērķa[1] un 8.1.3. specifikā atbalsta mērķa[2] īstenošanas noteikumos spēkā stāšanās, cita starpā PSD uzraudzības metodikā nosakot sadarbības iestādei obligāti veicamo PSD pārskatu, pārbaužu skaitu un biežumu. PSD metodikā iekļaujamo pārbaužu skaits un biežums tiks saskaņots ar sadarbības iestādi.
Pēc noteikumu projekta spēkā stāšanās un atbilstošiem grozījumiem atbildīgās iestādes PSD uzraudzības metodikā, sadarbības iestāde informēs finansējuma saņēmējus un veiks grozījumus ar finansējuma saņēmējiem noslēgto vienošanos par SAM 8.1.4. projektu īstenošanu 1. pielikumā “Vienošanās vispārējie noteikumi”, ietverot nosacījumus atbilstoši izmaiņām MK noteikumos Nr.533.
[1] Ministru kabineta 2016. gada 24. maija noteikumi Nr. 323 "Darbības programmas "Izaugsme un nodarbinātība" 8.1.2. specifiskā atbalsta mērķa "Uzlabot vispārējās izglītības iestāžu mācību vidi" īstenošanas noteikumi" (pieejami https://likumi.lv/ta/id/282516-darbibas-programmas-izaugsme-un-nodarbinatiba-8-1-2-specifiska-atbalsta-merka-uzlabot-visparejas-izglitibas-iestazu)
[2] Ministru kabineta 2016. gada 19. aprīļa noteikumi Nr. 249 "Darbības programmas "Izaugsme un nodarbinātība" 8.1.3. specifiskā atbalsta mērķa "Palielināt modernizēto profesionālās izglītības iestāžu skaitu" īstenošanas noteikumi" (pieejami: https://likumi.lv/ta/id/281827-darbibas-programmas-izaugsme-un-nodarbinatiba-8-1-3-specifiska-atbalsta-merka-palielinat-modernizeto-profesionalas-izglitibas)
Noteikumu projektā iekļautais PSD pašdeklarācijas princips paredz, ka finansējuma saņēmējs visā projekta infrastruktūras amortizācijas periodā katru gadu sagatavo pārskatu par PSD apjomu un nodrošina pārskata un aprēķinus pamatojošo dokumentu pieejamību PSD uzraudzībai. Ja finansējuma saņēmējs konstatē, ka ir pārsniegts PSD 20 procentu ierobežojums no projektā atbalstītās infrastruktūras gada jaudas platības, laika vai finanšu izteiksmē vai, ka veiktās investīcijas tiek izmantotas citai saimnieciskai darbībai, kas nav uzskatāma par PSD, finansējuma saņēmējam, saskaņā ar vienošanos par projekta īstenošanu noteiktajā termiņā, jāiesniedz sadarbības iestādē ziņojums par konstatēto nosacījumu pārkāpumu.
Noteikumu projekts paredz, ka sadarbības iestāde visā projekta infrastruktūras amortizācijas periodā veic PSD uzraudzību. Tā tiek veikta saskaņā ar atbildīgās iestādes izstrādāto PSD uzraudzības metodiku.
Ņemot vērā, ka visos projektos ir sācies infrastruktūras amortizācijas periods un finansējuma saņēmēji ir snieguši ikgadējas atskaites, un sadarbības iestāde ir tās izskatījusi, var uzskatīt, ka sadarbības iestāde ir veikusi pirmreizējās kontroles visos projektos.
Sadarbības iestādei ir tiesības finansējuma saņēmējam pieprasīt PSD pārskatus projekta infrastruktūras amortizācijas periodā, tajā skaitā gadījumos, kad saņemta informācija par PSD nosacījumu pārkāpumu no finansējuma saņēmēja, kompetentajām iestādēm vai no trešajām personām.
Pašdeklarācijas principu PSD uzraudzībai ir nepieciešams iekļaut arī atbildīgās iestādes izstrādātajā PSD uzraudzības metodikā. Ņemot vērā, ka PSD uzraudzības metodika piemērojama ne tikai 8.1.4. SAM projektos, bet arī 8.1.2. un 8.1.3. specifisko atbalsta mērķu projektos, atbilstošas izmaiņas PSD uzraudzības metodikā atbildīgā iestāde veiks mēneša laikā pēc noteikumu projekta spēkā stāšanās un grozījumu par pašdeklarācijas principa iekļaušanu 8.1.2. specifiskā atbalsta mērķa[1] un 8.1.3. specifikā atbalsta mērķa[2] īstenošanas noteikumos spēkā stāšanās, cita starpā PSD uzraudzības metodikā nosakot sadarbības iestādei obligāti veicamo PSD pārskatu, pārbaužu skaitu un biežumu. PSD metodikā iekļaujamo pārbaužu skaits un biežums tiks saskaņots ar sadarbības iestādi.
Pēc noteikumu projekta spēkā stāšanās un atbilstošiem grozījumiem atbildīgās iestādes PSD uzraudzības metodikā, sadarbības iestāde informēs finansējuma saņēmējus un veiks grozījumus ar finansējuma saņēmējiem noslēgto vienošanos par SAM 8.1.4. projektu īstenošanu 1. pielikumā “Vienošanās vispārējie noteikumi”, ietverot nosacījumus atbilstoši izmaiņām MK noteikumos Nr.533.
[1] Ministru kabineta 2016. gada 24. maija noteikumi Nr. 323 "Darbības programmas "Izaugsme un nodarbinātība" 8.1.2. specifiskā atbalsta mērķa "Uzlabot vispārējās izglītības iestāžu mācību vidi" īstenošanas noteikumi" (pieejami https://likumi.lv/ta/id/282516-darbibas-programmas-izaugsme-un-nodarbinatiba-8-1-2-specifiska-atbalsta-merka-uzlabot-visparejas-izglitibas-iestazu)
[2] Ministru kabineta 2016. gada 19. aprīļa noteikumi Nr. 249 "Darbības programmas "Izaugsme un nodarbinātība" 8.1.3. specifiskā atbalsta mērķa "Palielināt modernizēto profesionālās izglītības iestāžu skaitu" īstenošanas noteikumi" (pieejami: https://likumi.lv/ta/id/281827-darbibas-programmas-izaugsme-un-nodarbinatiba-8-1-3-specifiska-atbalsta-merka-palielinat-modernizeto-profesionalas-izglitibas)
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Nē
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
Nē
1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību
1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums
Vai tiks veikts?
Nē
1.6. Cita informācija
-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
Cita informācija
-
4. Tiesību akta projekta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
4.2. Cita informācija
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
5.3. Cita informācija
Apraksts
-
6. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas un sabiedrības līdzdalības process
Sabiedrības līdzdalība uz šo tiesību akta projektu neattiecas
Jā
Skaidrojums
-
6.4. Cita informācija
-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.5. Cita informācija
-
8. Horizontālās ietekmes
8.1. Projekta tiesiskā regulējuma ietekme
8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.5. uz teritoriju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.6. uz vidi
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.7. uz klimatneitralitāti
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.10. uz dzimumu līdztiesību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.11. uz veselību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.13. uz datu aizsardzību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.14. uz diasporu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.15. uz profesiju reglamentāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.16. uz bērna labākajām interesēm
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.2. Cita informācija
-
Pielikumi
