Anotācija (ex-ante)

24-TA-1537: Likumprojekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Dzīvokļa īpašuma likumā" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Attīstības plānošanas dokuments
Apraksts
Mājokļu pieejamības pamatnostādņu plāna 2023. - 2027. gadam [1] rīcības virziena 4.4. uzdevums paredz novērst administratīvos šķēršļus, lai dzīvokļu īpašnieku kopības varētu pieteikties kredītiestādēs aizņēmuma saņemšanai dzīvojamās mājas atjaunošanai.
Dzīvokļu īpašnieku kopība ir ar likumu atzīts tiesību subjekts, tā var uzņemties saistības, iegūt tiesības un tādējādi piedalīties civiltiesiskajā apritē. Vienlaikus pastāv atsevišķi šķēršļi, kas ierobežo dzīvokļu īpašnieku kopības darbību. Piemēram, tās nevar atvērt savu kontu kredītiestādēs, kā arī gadījumos, kad tām ir neliela apmēra ieņēmumi, kurus varētu novirzīt dzīvojamās mājas attīstībai, dzīvokļu īpašnieku kopības saskaras ar normatīvo regulējumu, kas attiecas uz grāmatvedības kārtošanu. Ar Likumprojektu paredzēts risināt minētos problēmjautājumus, lai nodrošinātu dzīvokļu īpašnieku kopībām iespēju veiksmīgi un pilnvērtīgi piedalīties civiltiesiskajā apritē kā pilnvērtīgam tiesību subjektam.

[1] Par Mājokļu pieejamības pamatnostādnēm 2023. 2027. gadam. Pieejams: https://likumi.lv/ta/id/347211-par-majoklu-pieejamibas-pamatnostadnem-2023-2027-gadam

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Mazināt administratīvos šķēršļus un veicināt dzīvokļu īpašnieku kopības kā ar likumu atzīta tiesību subjekta dalību civiltiesiskajā apritē.
Spēkā stāšanās termiņš
05.01.2026.
Pamatojums
Spēkā stāšanās termiņš saistīts ar nepieciešamajiem informācijas sistēmu pilnveides darbiem, lai nodrošinātu identifikatora piešķiršanu un datu migrāciju starp iestādēm.

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
1. Praksē nereti dzīvokļu īpašnieku kopībai veidojas ieņēmumi, piemēram, no reklāmu stendu izvietošanas uz daudzdzīvokļu dzīvojamās ēkas sienām, atsevišķas telpas iznomāšanas, elektronisko sakaru komersantu pakalpojuma nodrošināšanas, elektronisko sakaru tīklus izvietojot dzīvojamā mājā u.tml. Šādās situācijās attiecīgo reklāmu izvietotāji vai infrastruktūras turētāji minētās darbības veic par noteiktu samaksu dzīvojamās mājas īpašniekam – dzīvokļu īpašnieku kopībai, tādējādi ieņēmumi nonāk dzīvokļu īpašnieku kopības rīcībā, ņemot vērā, ka dzīvojamās mājas kopība – visi dzīvokļu īpašnieki, ir attiecīgās dzīvojamās mājas kopīpašnieki.

2. 2022.gada 13.aprīlī spēkā stājās grozījumi Dzīvokļa īpašuma likumā, kas nosaka, ka dzīvokļu īpašnieku kopība ir tiesību subjekts, kas var iegūt tiesības un uzņemties saistības, iegūt īpašuma un citas lietu tiesības, kā arī būt prasītāja un atbildētāja tiesā. Dzīvokļu īpašnieku kopība ir īpaša veida (sui generis) tiesību subjekts – sabiedrība, kura pilnībā neatbilst kādam no Latvijas civiltiesībās iepriekš atzītajiem tiesību subjektu veidiem. Vienlaikus dzīvokļu īpašnieku kopībai ir līdzīgas iezīmes ar tādiem tiesību subjektu veidiem kā biedrības un kapitālsabiedrības.[1]
Līdz ar to, jau šobrīd likuma līmenī ir nostiprināts dzīvokļu īpašnieku kopības kā tiesību subjekta statuss, kā arī, atbilstoši Augstākās tiesas judikatūras izteiktajām atziņām, dzīvokļa īpašnieku kopība kā tiesību subjekts arī pati var būt konta turētājs kredītiestādē.
[1] Augstākās tiesas Senāta 2019.gada 12.decembra spriedums lietā Nr. SKC-109/2019.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
1. Situācijā, kurā dzīvokļu īpašnieku kopība gūst ieņēmumus no iepriekš minētajām darbībām, ir saskatāmas saimnieciskās darbības pazīmes, jo ieņēmumi visbiežāk ir regulāri un sistemātiski, piemēram, iznomājot vietu uz ēkas sienas reklāmas laukumam gada garumā. Ņemot vērā, ka tiek veikta saimnieciskā darbība, attiecīgajam subjektam (dzīvokļu īpašnieku kopībai) atbilstoši normatīvajiem aktiem ir pienākums kārtot grāmatvedību. Šobrīd praksē dzīvojamās mājas pārvaldnieks, kā kopības pilnvarotā persona un tai skaitā pakalpojuma sniedzējs dzīvojamās mājas pārvaldīšanā, šādus ieņēmumus iekļauj savā bilancē. Ņemot vērā, ka tie ir dzīvokļu īpašnieku kopības ieņēmumi, praksē tie dzīvokļu īpašnieku kopībai tiek nodoti dažādos veidos. Piemēram, šie ieņēmumi kalpo kā atvieglojumi pārvaldīšanas maksai gūto ieņēmumu apmērā vai arī tie tiek novirzīti tālāk kopības uzkrājumu fondā. Šādi ieņēmumi nav atzīstami par pārvaldnieka ieņēmumiem un tiem ir jāuzrādās tieši kā dzīvojamās mājas dzīvokļu īpašnieku kopības, kura veic saimniecisko darbību, ieņēmumiem.
Taču šobrīd dzīvokļu īpašnieku kopībām atsevišķa grāmatvedība par gūtajiem ieņēmumiem netiek kārtota, attiecīgi gūtie ieņēmumi parādās tieši pārvaldnieka jeb uzņēmuma, kas sniedz pārvaldīšanas pakalpojumu, gada pārskatā.
Ņemot vērā minēto, ir nepieciešams, lai dzīvokļu īpašnieku kopība kā saimnieciskās darbības veicējs, kārtotu savu grāmatvedību par gūtajiem ieņēmumiem. Vienlaikus pastāv problemātika attiecībā uz šādu ieņēmumu administrēšanu, t.i., grāmatvedības izmaksas nereti pārsniedz pašus gūtos ieņēmumus, tādējādi veidojas nesamērīgs administratīvais slogs dzīvokļu īpašnieku kopībai. Vienlaikus šāda ieņēmumu gūšana ir atbalstāma, ņemot vērā, ka tas vairo finanšu līdzekļu uzkrājumu dzīvojamā mājā, tādējādi veicina ēku uzturēšanu un dzīvokļu īpašnieku kopību finansiālo rocību.
Atbilstoši dzīvojamo māju pārvaldnieku sniegtajai informācijai, no 2011 aptaujātajām daudzdzīvokļu dzīvojamām ēkām (dzīvokļu īpašnieku kopībām) visvairāk ir tādu kopību, kuru ieņēmumi gadā ir līdz 300 euro. Savukārt 53 gadījumos ieņēmumi ir lielāki par 1000 euro.

2. Neskatoties uz iepriekš minēto, šobrīd pastāv zināmi šķēršļi dzīvokļu īpašnieku kopībai atvērt savu kontu kredītiestādē. Konta atvēršana kredītiestādē ir apgrūtināta, jo kredītiestādēm klienta identificēšanai ir nepieciešams tā reģistrācijas numurs, kā arī, lai varētu ērti un droši pārliecināties par dzīvokļu īpašnieku kopības esamību un to pārstāvēt tiesīgajām personām. Līdz ar to dzīvokļu īpašnieku kopības darbība civiltiesiskajā apritē bez sava konta kredītiestādē šobrīd ir ierobežota.
Arī Latvijas Zvērinātu tiesu izpildītāju padomes pārstāvji ir norādījuši, ka dzīvokļu īpašnieku kopības un tās pārstāvju reģistrācija būtiski atvieglotu spriedumu izpildi gadījumos, kad piedziņa būtu vēršama uz kopības mantu.
Alternatīvs risinājums iepriekš minētajam ir pilnvaras un citi privāttiesiski dokumenti, kas kalpo kā pamats personas tiesībām pārstāvēt tiesību subjektu. Taču šāds risinājums tiek uzskatīts par nedrošu, kas trešajām personām, kurām ar subjektu jāsadarbojas, radīs pamatu šādus riskus neuzņemties vai padarīs pārbaudes pirms sadarbības uzsākšanas nevajadzīgi ilgas un sarežģītas.

 
Risinājuma apraksts
1. Risinājums attiecībā uz dzīvokļu īpašnieku kopības gūtajiem ieņēmumiem no saimnieciskās darbības paredz divus aspektus - dzīvokļu īpašnieku kopības reģistrēšanās kā nodokļu maksātājam un grāmatvedības kārtošana, ja gūtie ieņēmumi sasniedz noteiktu apmēru.

Dzīvokļu īpašnieku kopības pienākums reģistrēties kā nodokļu maksātājam
Pastāv nepieciešamība pēc saprātīga sliekšņa attiecībā uz ieņēmumu apmēru dzīvokļu īpašnieku kopībai no veiktās saimnieciskās darbības, līdz kuram nebūtu jāreģistrē saimnieciskā darbība un attiecīgi jākārto grāmatvedība.
Kā tas izriet no statistikas par dzīvokļu īpašnieku kopību ieņēmumu apmēru no veiktās saimnieciskās darbības, šāds minētais slieksnis likumprojektā tiek noteikts divu minimālo mēnešalgu apmērā. Attiecīgi, ja ieņēmumi pārskata gadā pārsniedz noteikto slieksni, dzīvokļu īpašnieku kopībai ir pienākums reģistrēties Valsts ieņēmumu dienestā kā nodokļu maksātājam.
Likumprojektā ietvertā tiesību norma nosaka, ka Dzīvokļu īpašnieku kopībai, atbilstoši nodokļu normatīvajos aktos noteiktajam, ir pienākums reģistrēties Valsts ieņēmumu dienestā kā nodokļu maksātājam, ja ieņēmumi pārskata gadā no saimnieciskās darbības pārsniegs divas valstī noteiktās minimālās mēneša darba algas. Tiesību normā ietvertā atsauce, kas norāda pienākumu reģistrēties atbilstoši nodokļu normatīvajos aktos noteiktajam paredz, ka reģistrācijas kārtība un termiņi izriet no Ministru kabineta 2015. gada 22. septembra noteikumiem Nr.537 “Noteikumi par nodokļu maksātāju un nodokļu maksātāju struktūrvienību reģistrāciju Valsts ieņēmumu dienestā” (turpmāk – MK noteikumi Nr.537), ņemot vērā, ka minētie noteikumi jau šobrīd nosaka šādus termiņus Latvijas Republikas Uzņēmumu reģistrā (turpmāk – Uzņēmumu reģistrs) nereģistrētiem tiesību subjektiem (skat. noteikumu 5.2. punktu). Tādējādi šādu termiņu varētu paredzēt arī minētajos noteikumos attiecībā uz dzīvokļu īpašnieku kopībām kurām jāreģistrējas kā nodokļu maksātājam pēc tam, kad ir sasniegts Likumprojektā noteiktais ieņēmumu slieksnis.
Līdz brīdim, kad spēkā stāsies attiecīgi grozījumi MK noteikumos Nr.537, lai dzīvokļu īpašnieku kopību reģistrētu kā nodokļu maksātāju, pārvaldnieks vai pilnvarotā persona Valsts ieņēmumu dienesta Elektroniskās deklarēšanas sistēmā iesniedz aizpildītu “Nodokļu maksātāja (cita subjekta) reģistrācijas lapu” (MK noteikumu Nr.537 2.pielikums), aile “Nosaukums” norādot dzīvokļu īpašnieku kopības adresi, ailē “Atrašanās vietas adrese (juridiskā adrese)” norādot konkrēto ēku un ēkas kadastra apzīmējumu. Līdz attiecīgo grozījumu spēkā stāšanās brīdim, laika posms kādā izpildāms pienākums piemērojams analoģiski jau šobrīd MK noteikumu Nr.537 5.2. punktā noteiktajam 10 dienu termiņam, kas tiek attiecināts uz subjektiem, kas nav reģistrējami Uzņēmumu reģistrā.

Grāmatvedības kārtošana dzīvokļu īpašnieku kopībai
Atbilstoši jau spēkā esošajai tiesību normai (Dzīvokļa īpašuma likuma 15.3 panta astotā daļa), pārvaldnieka (kā kapitālsabiedrības) valdes loceklis ir uzskatāms arī par kopības, kas veic saimniecisko darbību, valdes locekli un tāpēc tas nav uzskatāms par ārpakalpojuma sniedzēju Grāmatvedības likuma izpratnē.
Attiecībā uz atbildības aspektu norādāms, ka atbilstoši Grāmatvedības likumam par grāmatvedības kārtošanu atbildīga ir kapitālsabiedrības valde. Ņemot vērā, ka Dzīvokļa īpašuma  likuma 15.3 astotās daļas izpratnē par kopības kā juridiskas personas valdi, tostarp, grāmatvedības jomā, ir uzskatāma kapitālsabiedrības valde, līdz ar to pārvaldnieka (kapitālsabiedrības) valde ir atbildīga par kopības grāmatvedības kārtošanu.
Papildus grozījumiem Dzīvokļa īpašuma likumā, veicami grozījumi arī Grāmatvedības likumā, lai nostiprinātu dzīvokļu īpašnieku kopību kā tiesību subjektu uz kuru attiecināms Grāmatvedības likums.

2. Risinājums paredz, ka dzīvokļu īpašnieku kopībai tiek piešķirts identificējošs numurs (identifikators), kas kalpotu tam, lai atvieglotu dzīvokļu īpašnieku kopību darbību civiltiesiskajā apritē, piemēram, tā spētu atvērt kontu kredītiestādē.

Identifikatora piešķiršanas kārtība
 Identifikatoru dzīvokļu īpašnieku kopībai Būvniecības informācijas sistēmā piešķir Būvniecības valsts kontroles birojs kā attiecīgās sistēmas pārzinis. Piešķirtajam identifikatoram (11 zīmju numuram) ir jābūt unikālam. Tas nevar sakrist ar Uzņēmumu reģistra piešķirto reģistrācijas numuru vai Valsts ieņēmumu dienesta piešķirto nodokļu maksātāja kodu.
Valsts zemes dienests jau šobrīd nodod Būvniecības valsts kontroles birojam aktuālos Nekustamā īpašuma valsts kadastra informācijas sistēmas datus, līdz ar to Būvniecības valsts kontroles birojs jau šobrīd iegūst visus Nekustamā īpašuma valsts kadastra informācijas sistēmā reģistrētos datus, tai skaitā datus par dzīvojamās mājas sadali dzīvokļa īpašumos, un var veikt datu analīzi secinājumu izdarīšanai par dzīvokļu īpašnieku kopības izveidošanās brīdi.
Attiecībā uz jau ekspluatācijā esošām dzīvojamām mājām tiek noteikts pārejas periods kādā tiek piešķirts identifikators.
Līdz ar to, identifikators tiek piešķirts ikvienai dzīvokļu īpašnieku kopībai, t.i., gan jau esošām kopībām, gan tādām, kas rodas no jauna uzbūvētās ēkās, kas tiek sadalītas dzīvokļu īpašumos. Šāda identifikatora piešķiršana no dzīvokļu īpašnieku kopības puses neprasa nekādu aktīvu rīcību.

Informācija (ziņas) par dzīvokļu īpašnieku kopību
Dzīvokļu īpašnieku kopību reģistrs par kopību satur šādas ziņas: kopības nosaukums; identifikators; pārstāvis (pārvaldnieks).
Par kopības identifikatoru aprakstīts iepriekš anotācijā. Dzīvokļu īpašnieku kopībai nosaukuma piešķiršanu nodrošina Būvniecības informācijas sistēma. Likumprojekts nosaka kārtību kādā veidojams nosaukums. 
Par dzīvojamās mājas dzīvokļu īpašnieku kopības pārstāvi uzskatāms dzīvojamās mājas pārvaldnieks. Pārvaldnieks dzīvokļu īpašnieku kopību pārstāv kā likumiskais pārstāvis (Dzīvokļa īpašuma likuma 15.1 pants). Dzīvokļu īpašnieku kopību reģistrā informācijas sadaļā "pārvaldnieks" tiek norādīts tāds pārvaldnieks, kas ir reģistrēts Būvniecības valsts kontroles biroja vestajā dzīvojamo māju pārvaldnieku reģistrā. Tā ir persona, kas Būvniecības valsts kontroles birojam iesniegusi aktuālu dzīvojamās mājas pārvaldīšanas līgumu. Šādu kārtību nosaka Dzīvojamo māju pārvaldīšanas likuma 18. pants. Norādāms, ka ierakstiem, attiecībā uz to, kurš uzskatāms par konkrētās dzīvojamās mājas pārvaldnieku (dzīvokļu īpašnieku kopības pārstāvi) likumprojektā nav paredzēts konstitutīvs (tiesības radošs) raksturs. Dzīvojamās mājas pārvaldnieks kā dzīvokļu īpašnieku kopības likumiskais pārstāvis savas tiesības neiegūst ar ieraksta izdarīšanas brīdi, bet gan ar brīdi, kad dzīvokļu īpašnieku kopība lemj par pārvaldnieka iecelšanu un atcelšanu no uzdevuma izpildes atbilstoši Dzīvokļa īpašuma likuma un Dzīvojamo māju pārvaldīšanas likuma regulējumam.
Rezultātā Būvniecības informācijas sistēmā trešajām personām ir publiski pieejama un ticama informācija par dzīvokļu īpašnieku kopību - tās nosaukumu, identifikatoru un pārstāvi (pārvaldnieku).

Patieso labuma guvēju noskaidrošanas nepieciešamība
Dzīvokļu īpašnieku kopība kā tiesību subjekts iesaistās civiltiesiskajā apritē, tā spēj uzņemties saistības un būt par darījumu partneri. Vienlaikus dzīvokļu īpašnieku kopība nav ne  juridiska persona, ne juridisks veidojums.
Kā norādījusi Augstākā tiesa savā 2019. gada 12. decembra spriedumā SKC-109/2019, aplūkojot dzīvokļu īpašnieku kopības tiesībsubjektību, tad dzīvokļu īpašnieku kopība ir īpaša veida (sui generis) tiesību subjekts – sabiedrība, kura pilnībā neatbilst kādam no Latvijas civiltiesībās jau atzītajiem tiesību subjektu veidiem. Vienlaikus dzīvokļu īpašnieku kopībai ir līdzīgas iezīmes ar tādiem tiesību subjektu veidiem kā biedrības un kapitālsabiedrības, kā arī civiltiesiskās sabiedrības (atbilstoši izpratnei par sabiedrības līgumu Civillikuma regulējuma kontekstā).
Dzīvokļa īpašuma likumā, attiecībā uz atsevišķām darbībām no dzīvokļu īpašnieku kopības puses, tā tiek pielīdzināta darba devējam, gadījumos, kad tā neveic saimniecisko darbību, bet nodarbina fizisko personu. Kā arī, nodokļu tiesību un administratīvās atbildības jomā, dzīvokļu īpašnieku kopība ir pielīdzināma juridiskajai personai.
Noziedzīgi iegūtu līdzekļu legalizācijas un terorisma un proliferācijas finansēšanas novēršanas likumā (turpmāk – NILLTPFNL) dzīvokļu īpašnieku kopība netiek skaidri identificēta kā subjekts, uz kuru attiektos prasība par patiesā labuma guvēja atklāšanu. Taču, ņemot vērā iepriekš minēto par dzīvokļu īpašnieku kopības iesaisti ekonomiskajā apritē un to, ka dzīvokļu īpašnieku kopība jau šobrīd iesaistās tiesiskos darījumos, piemēram, par komunālo pakalpojumu piegādi, dzīvokļu īpašnieku kopība ir uzskatāma par darījuma pusi un tai pastāv pienākums izpildīt prasību par patieso labuma guvēju noskaidrošanu un atklāšanu.
Likumprojekts paredz noteikt kārtību, kādā dzīvokļu īpašnieku kopībai jāsniedz Uzņēmumu reģistrā ziņas par savu patieso labuma guvēju. Norādāms, ka minētās ziņas ir publiski pieejamas.

Dzīvokļu īpašnieku kopību patieso labuma guvēju noskaidrošanas process
Lai dzīvokļu īpašnieku kopībām kā tiesību subjektam piemērotu no NILLTPFNL izrietošo pienākumu noskaidrot un atklāt to patieso labuma guvēju, tās ir nepieciešams pielīdzināt kādam no subjektiem, kuram no NILLTPFNL izriet pienākums noskaidrot un atklāt patieso labuma guvēju. Kā jau minēts iepriekš, dzīvokļu īpašnieku kopība pēc savas būtības nav ne juridiska persona, ne juridisks veidojums un atbilstoši Dzīvokļa īpašuma likuma 15. pantam ir tiesību subjekts. Dzīvokļu īpašnieku kopības, skatoties no NILLTPFNL perspektīvas, vairāk atbilst juridiskai personai, nevis juridiskajam veidojumam. Attiecīgi Likumprojekts paredz, ka dzīvokļu īpašnieku kopības patiesā labuma guvēja noskaidrošanā piemēro NILLTPFNL 1. panta 5. punkta a) apakšpunktā ietverto definīciju – dzīvokļu īpašnieku kopības patiesais labuma guvējs ir fiziskā persona, kurai tiešas vai netiešas līdzdalības veidā pieder vairāk nekā 25 procenti no dzīvokļu īpašnieku kopības vai kura to tiešā vai netiešā veidā kontrolē. 25 procentu slieksnis nosakāms pēc dzīvokļu īpašumu skaita attiecīgajā dzīvojamajā mājā.  Piemēram, ja dzīvojamā māja sastāv no 3 dzīvokļu īpašumiem un katrs no tiem pieder atsevišķai fiziskai personai, dzīvokļu īpašnieki ir uzskatāmi par dzīvokļu īpašnieku kopības patiesajiem labuma guvējiem. Jāuzsver, ka vairumā gadījumu dzīvojamās mājas sastāv no daudziem dzīvokļu īpašumiem, tāpēc patieso labuma guvēju noteikšana pēc procentuālā sliekšņa būs iespējama tikai atsevišķos gadījumos.
Savukārt dzīvokļu īpašnieku kopības patiesais labuma guvējs noskaidrojams un atklājams NILLTPFNL 18.1 un 18.2 pantā noteiktajā kārtībā. Minētā kārtība paredz gan paša patiesā labuma guvēja pienākumu atklāties dzīvokļu īpašnieku kopībai, ja tam ir pamats uzskatīt sevi par attiecīgās dzīvokļu īpašnieku kopības patieso labuma guvēju atbilstoši NILLTPFNL 1. panta 5. punkta a) apakšpunktā ietvertajai definīcijai, gan dzīvokļu īpašnieku kopības pienākums pārbaudīt tai iesniegto informāciju, kā arī pašai noskaidrot savu patieso labuma guvēju. Dzīvokļu īpašnieku kopībai ir pienākums savu patieso labuma guvēju noskaidrot un atklāt pirms stāšanās civiltiesiskās attiecībās ar trešajām personām. Ar stāšanos civiltiesiskajās attiecībās saprot jebkura tiesiska darījuma noslēgšanu ar trešo personu, piemēram, līguma slēgšanu par komunālo pakalpojumu piegādi vai sadarbību ar kādu no NILLTPFNL 3. panta pirmajā daļā uzskaitītajiem likuma subjektiem, tostarp kredītiestādēm.
Ņemot vērā, ka dzīvokļu īpašnieku kopības ir jau pastāvoši tiesību subjekti, kas veidoti uz likuma pamata, tie nav reģistrēti un arī nebūtu jābūt reģistrētiem kādā no Uzņēmumu reģistra vestajiem reģistriem. Tāpēc kā risinājums izvēlēts ziņas par patiesajiem labuma guvējiem reģistrēt Juridisko veidojumu patieso labuma guvēju reģistrā. Lai Juridisko veidojumu patieso labuma guvēju reģistrā varētu identificēt dzīvokļu īpašnieku kopību, tā tiek identificēta pēc tā paša identifikatora, kuru tai pirms tam jau piešķīris Būvniecības valsts kontroles birojs. Informācija tiks reģistrēta likuma “Par Latvijas Republikas Uzņēmumu reģistru” 8.2A nodaļā paredzētajā kārtībā un par informācijas reģistrāciju maksājama valsts nodeva Ministru Kabineta noteikumos paredzētajā apmērā. Izmaksas, kas saistītas ar ziņu reģistrēšanu un aktualizēšanu Uzņēmumu reģistrā sedz dzīvokļu īpašnieku kopība.
Dzīvokļu īpašnieku kopības pārstāvība Uzņēmumu reģistrā tiek īstenota Dzīvokļa īpašuma likuma 15.¹ pantā noteiktajā kārtībā. Informāciju par dzīvokļu īpašnieku kopības patieso labuma guvēju Uzņēmumu reģistrā iesniedz pārvaldnieks vai, ja tāda nav, pilnvarotais pārstāvis. Pilnvarotais pārstāvis pieteikumam pievieno pilnvaru, kas apliecina viņa tiesības rīkoties kopības vārdā. Ja dzīvokļu īpašnieku kopībai nav ne pārvaldnieka, ne pilnvarotā pārstāvja, pieteikumu Uzņēmumu reģistram paraksta visi dzīvokļu īpašnieki.

Prezumpcija par pārvaldnieku kā dzīvokļu īpašnieku kopības patieso labuma guvēju
Kā jau tika norādīts iepriekš, dzīvokļu īpašnieku kopības patiesā labuma guvēja noskaidrošanā piemēro NILLTPFNL 1. panta 5. punkta a) apakšpunktā ietverto definīciju, kas tostarp noteic, ka patiesais labuma guvējs ir fiziskā persona, kura īsteno tiešu kontroli pār dzīvokļu īpašnieku kopību. Ņemot vērā, ka tikai retos gadījumos dzīvokļu īpašnieku kopības patieso labuma guvēju būs iespējams noskaidrot pēc procentuālā sliekšņa, kā arī, ņemot vērā Dzīvojamo māju pārvaldīšanas likumā noteiktās pārvaldnieka tiesības un pienākumus, Likumprojekts paredz prezumpciju par pārvaldnieku kā dzīvokļu īpašnieku kopības patieso labuma guvēju. Proti, Likumprojektā iekļautā Dzīvokļa īpašuma likuma 15.5 panta piektā daļa paredz prezumpciju par pārvaldnieku kā dzīvokļu īpašnieku kopības patieso labuma guvēju, ja dzīvojamo māju pārvalda un dzīvokļu īpašnieku kopību attiecībās ar trešajām personām pārstāv pārvaldnieks un nav iespējams noskaidrot nevienu citu fizisko personu, kura atbilst patiesā labuma guvēja definīcijai. Šādā gadījumā pārvaldnieka patiesā labuma guvēja statuss izriet no tiešas kontroles pār dzīvokļu īpašnieku kopību.
Savukārt Likumprojektā iekļautā Dzīvokļa īpašuma likuma 15.5 panta sestajā daļā noteiktais “tiek īstenota kontrole pār dzīvokļu īpašnieku kopību, izriet attiecīgi tikai no pārvaldnieka statusa” saprotams, ka dzīvojamā mājas pārvaldnieks darbojas tikai dzīvokļu īpašnieku kopības dotā pilnvarojuma apjomā un viņa patiesā labuma guvēja statuss neizriet no citiem apstākļiem. Šādā gadījumā dzīvokļu īpašnieku kopībai nav jāsniedz Uzņēmumu reģistram ziņas par pārvaldnieku kā dzīvokļu īpašnieku kopības patieso labuma guvēju. Arī Juridisko veidojumu patieso labuma guvēju reģistrā šādā gadījumā ziņas par dzīvokļu īpašnieku kopības patieso labuma guvēju neparādīsies.
Trešās personas, stājoties civiltiesiskajās attiecībās ar dzīvokļu īpašnieku kopību un konstatējot, ka Juridisko veidojumu patieso labuma guvēju reģistrā nav reģistrētas ziņas par dzīvokļu īpašnieku kopības patieso labuma guvēju, par tās patieso labuma guvēju uzskatīs pārvaldnieku. Ja dzīvojamās mājas pārvaldnieks nav fiziska persona, bet, piemēram, juridiska persona, trešās personas par dzīvokļu īpašnieku kopības patieso labuma guvēju uzskata attiecīgā pārvaldnieka izpildinstitūciju. Uzsverams, ka prezumpciju par pārvaldnieku kā dzīvokļu īpašnieku kopības patieso labuma guvēju ir piemērojama tikai gadījumā, ja Dzīvokļu īpašnieku kopību reģistrā ir reģistrētas ziņas par dzīvojamās mājas pārvaldnieku. Ja dzīvojamajai mājai ir iecelts pārvaldnieks, bet ziņas par to nav reģistrētas attiecīgajā reģistrā, informācija par dzīvokļu īpašnieku kopības patieso labuma guvēju ir reģistrējamas Juridisko veidojumu patieso labuma guvēju reģistrā vai arī Dzīvokļu īpašnieku kopību reģistrā ir reģistrējamas ziņas par dzīvojamās mājas pārvaldnieku.
Jautājumā par dzīvokļu īpašnieku kopības patieso labuma guvēju atklāšanu ir pieļaujama atkāpe no ierastās kārtības, kurā juridiskā persona vai juridiskais veidojums (vai tiem pielīdzinātie subjekti) atklāj savus patiesos labuma guvējus. Pirmkārt, dzīvokļu īpašnieku kopībai ir raksturīga sadrumstalota īpašumtiesību struktūra, kas nozīmē, ka lielākajā daļā gadījumu dzīvokļu īpašnieku kopības patiesos labuma guvējus, balstoties uz dzīvojamajā mājā esošo dzīvokļu īpašumu skaitu, nebūs iespējams noteikt. Otrkārt, jāņem vērā pārvaldnieka būtiskā loma dzīvojamo māju apsaimniekošanā un pārstāvībā attiecībās ar trešajām personām. Tā kā Dzīvokļu īpašnieku kopību reģistrā jau ir reģistrētas ziņas par dzīvojamās mājas pārvaldnieku, un tās ir brīvi un nepastarpināti pieejamas ikvienam, nav nepieciešams šo informāciju dublēt Uzņēmumu reģistra vestajā Juridisko veidojumu patieso labuma guvēju reģistrā, ja dzīvokļu īpašnieku kopības patiesais labuma guvējs ir pārvaldnieks. Šādā veidā tiek novērsts lieks administratīvais slogs dzīvokļu īpašnieku kopībai.

Pārejas periods ziņu par dzīvokļu īpašnieku kopības patieso labuma guvēju atklāšanai
Likumprojekts paredz pārejas periodu līdz 2026. gada 1. aprīlim, kurā Būvniecības valsts kontroles birojs Dzīvokļu īpašnieku kopību reģistrā reģistrē dzīvokļu īpašnieku kopības, kas izveidotas līdz šā likuma spēkā stāšanās brīdim. Savukārt reģistrētajām dzīvokļu īpašnieku kopībām līdz 2026. gada 1. oktobrim jāiesniedz Uzņēmumu reģistrā pieteikumu ziņu reģistrācijai par tās patieso labuma guvēju. Pārejas noteikumu 14. punktā minētais pienākums sniegt ziņas par dzīvokļu īpašnieku kopības patieso labuma guvēju nenozīmē vien formālu pienākuma izpildi. Respektīvi, ziņas uzskatāmas par sniegtām, kad tās ir ierakstītas Juridisko veidojumu patieso labuma guvēju reģistrā. Minētās ziņas nav jāsniedz tām dzīvokļu īpašnieku kopībām, uz kurām piemērojama prezumpcija par pārvaldnieku kā dzīvokļu īpašnieku kopības patieso labuma guvēju.

Tiesiskās sekas neizpildot pienākumu par patieso labuma guvēju noskaidrošanu
Likumprojekts paredz, ka, ja nav piemērojama prezumpcija par pārvaldnieku kā dzīvokļu īpašnieku kopības patieso labuma guvēju, dzīvokļu īpašnieku kopībai ir jānoskaidro un jāatklāj tās patiesais labuma guvējs. Neizpildot ar Likumprojektu noteikto pienākumu, var iestāties tiesiskās sekas, kas izpaužas kā apgrūtināta iespēja dzīvokļu īpašnieku kopībām pilnvērtīgi iesaistīties civiltiesiskajā apritē, piemēram, slēgt privāttiesiskus darījumus ar trešajām personām, jo nebūs noskaidrots un Uzņēmumu reģistrā reģistrētas ziņas par tās patiesajiem labuma guvējiem.
Papildus norādāms, ka Krimināllikuma 195.¹ pantā ir paredzēta kriminālatbildība par apzinātu ziņu nesniegšanu un nepatiesu ziņu sniegšanu par patieso labuma guvēju.

Informācijas glabāšana par dzīvokļu īpašnieku kopībām
Atbilstoši NILLTPFNL 18.6 panta piektajai daļai, informācijai par juridisko veidojumu patiesajiem labuma guvējiem ir jābūt pieejamai reģistrā piecus gadus no brīža, kad reģistrētas ziņas par juridiskā veidojuma patiesā labuma guvēja statusa izbeigšanos (brīdis kad izbeidzas dzīvokļu īpašnieku kopība). No iepriekš minētā izriet arī papildus aspekti, kas jānodrošina attiecīgo prasību izpildei- Būvniecības valsts kontroles birojs nodod informāciju Uzņēmumu reģistram par dzīvokļu īpašnieku kopības izbeigšanās faktu, lai Uzņēmumu reģistrs ievērotu iepriekš minēto piecu gadu termiņu attiecībā uz informācijas glabāšanu. Informācijas nodošana norisināsies kā automatizēts process veidojot datu servisus no kuriem Uzņēmumu reģistrs spēs izgūt nepieciešamos datus attiecībā uz kopības izbeigšanās faktu.
Papildus norādāms, ka patiesā labuma guvēja statuss ne vienmēr izbeidzas ar kopības izbeigšanos. Kopība var turpināt pastāvēt, taču patiesie labuma guvēji var mainīties, ņemot vērā, ka arī dzīvokļu īpašnieku kopības (tās dalībnieku - dzīvokļu īpašnieku) sastāvs ir mainīgs. Līdz ar to ir nepieciešams sekot līdz patiesā labuma guvēju sastāva izmaiņām un šādu izmaiņu gadījumā pieteikt ziņu reģistrāciju Uzņēmumu reģistrā.
Likumprojekts nosaka, ka ziņas par dzīvokļu īpašnieku kopību, kas izbeigusies, tiek uzglabātas Būvniecības informācijas sistēmā piecus gadus no tās izbeigšanās brīža. Esošās ziņas, kas līdz kopības pastāvēšanai par to tika publiskotas, joprojām ir publiski redzamas, vienlaikus tiek veikta atzīme, ka kopība kā tiesību subjekts vairs nepastāv un attiecīgais datums, kad dzīvokļu īpašnieku kopība izbeigusies. Datu glabāšanas mērķis un to glabāšanas ilgums saistīts ar NILLTPFNL 18.6 panta piekto daļu, kur noteikts, ka informācija par juridisko veidojumu patiesajiem labuma guvējiem ir pieejama reģistrā piecus gadus no brīža, kad reģistrētas ziņas par juridiskā veidojuma patiesā labuma guvēja statusa izbeigšanos. Līdz ar to, šo datu uzglabāšanu Būvniecības informācijas sistēmā ir nepieciešams salāgot ar datu uzglabāšanas ilgumu Juridisko veidojumu patieso labuma guvēju reģistrā.

Dzīvokļu īpašnieku kopības pārstāvja rīcība ar kopības kontu
Dzīvokļu īpašnieku kopībai jāvienojas ar pārvaldnieku vai tās pilnvaroto personu par tiesību apjomu kādā tas var darboties ar kontu un tajā esošajiem finanšu līdzekļiem. Tiesību norma paredz, ka pārvaldnieks ar likumiskā pārstāvja tiesībām rīkojas ar kontu, attiecībā pret trešajām personām bez ierobežojumiem, t.i., no trešo personu puses, piemēram, kredītiestādes kurā atvērts konts, netiek vērtēts starp dzīvokļu īpašnieku kopību un pārvaldnieku esošais ierobežojumu apjoms.
Gadījumos, kad dzīvokļu īpašnieku kopība pilnvaro citu personu rīcībai ar kontu, pilnvarojuma apjoms nosakāms pilnvarojumā.

Tiesiskās attiecības starp dzīvokļu īpašnieku kopību un kredītiestādi
Izpildot jebkura tiesību akta prasības kredītiestāde ir tiesīga uzskatīt kopību par juridisku personu.

Citu informācijas sistēmu darbības nodrošināšanai nepieciešami dzīvokļu īpašnieku kopību reģistra dati
Likumprojekta izstrādes gaitā secināts, ka arī Valsts zemes dienestam, kā Nekustamā īpašuma valsts kadastra informācijas sistēmas pārzinim un turētājam ir nepieciešams uzturēt aktuālus datus par dzīvokļu īpašnieku kopību kā tiesību subjektu. Valsts zemes dienests nepieciešamās ziņas par dzīvokļu īpašnieku kopību iegūs manuālā procesā, ņemot vērā, ka dzīvokļu īpašnieku kopību reģistrā esošās ziņas būs publiski pieejamas.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Apraksts
Likumprojekta izstrādes gaitā ir tikuši izvērtēti dažādi alternatīvi risinājumi gan attiecībā uz to, kura iestāde piešķir dzīvokļu īpašnieku kopībai identifikatoru, gan attiecībā uz to, kuras iestādes vestajā reģistrā reģistrējamas dzīvokļu īpašnieku kopības.
Ņemot vērā, ka dzīvokļu īpašnieku kopības ir pastāvošas (izveidojas) uz likuma pamata (Dzīvokļa īpašuma likuma 15. pants), tad Likumprojekta izstrādes gaitā secināts, ka nebūtu pareizi veikt grozījumus likumā “Par Latvijas Republikas Uzņēmumu reģistru” tādējādi veidojot jaunu reģistru dzīvokļu īpašnieku kopībām, jo Uzņēmumu reģistrā reģistrētie subjekti savu tiesībspēju iegūst ar reģistrācijas brīdi, nevis uz likuma pamata kā dzīvokļu īpašnieku kopību gadījumā.
Līdz ar to, kā efektīvākais un ātrākais risinājums izvēlēts, ka attiecīgo identifikatoru piešķir Būvniecības valsts kontroles birojs kā iestāde, kas ved arī dzīvojamo māju pārvaldnieku reģistru. Līdz ar to vienā iestādē ir pieejama informācija gan par kopības pārstāvjiem (pārvaldniekiem), gan iespēja piešķirt kopībai identifikatoru, jo nepieciešamā informācija par kopību jau ir Būvniecības valsts kontroles biroja rīcībā.

Attiecībā uz patieso labuma guvēju noskaidrošanu norādāms, ka alternatīvi risinājumi netika vērtēti, ņemot vērā, ka tā ir no speciālā regulējuma - NILLTPFNL, izrietoša prasība subjektam, kas pārvalda finanšu līdzekļus, noskaidrot un atklāt tā patiesos labuma guvējus.
 
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
  • Dzīvojamo māju pārvaldnieki
  • Dzīvokļa īpašnieks (patiesais labuma guvējs)
Ietekmes apraksts
Dzīvojamās mājas pārvaldniekam kā dzīvokļu īpašnieku kopības likumiskajam pārstāvim tiek noteikta papildus funkcija - noskaidrot un kopības vārdā sniegt ziņas Uzņēmumu reģistram par patieso labuma guvēju dzīvokļu īpašnieku kopībā.

Likumprojekts ietekmēs fiziskās personas, kuras atbilstoši speciālā regulējuma - NILLTPFNL kārtībai, ir uzskatāmas par dzīvokļu īpašnieku kopības patieso labuma guvēju.
Juridiskās personas
  • Dzīvokļu īpašnieki kā dzīvokļu īpašnieku kopība
  • Dzīvojamo māju pārvaldnieki
Ietekmes apraksts
Lai arī dzīvokļu īpašnieku kopība nav ne fiziska ne juridiska persona, Likumprojekta regulējums labvēlīgi ietekmēs dzīvokļu īpašniekus (personas - gan fiziskas, gan juridiskas), kas veido dzīvokļu īpašnieku kopību, jo tiks mazināti administratīvie šķēršļi attiecībā uz grāmatvedības kārtošanu gadījumā, ja dzīvokļu īpašnieku kopībai ir ieņēmumi līdz noteiktam slieksnim, kā arī dzīvokļu īpašniekiem būs iespēja vieglāk pieteikties, piemēram, energoefektivitātes programmās, ņemot vērā, ka dzīvokļu īpašnieku kopība kā tiesību subjekts pati varēs kļūt par konta turētāju kredītiestādē.

Dzīvojamās mājas pārvaldniekam kā dzīvokļu īpašnieku kopības likumiskajam pārstāvim tiek noteikta papildus funkcija - noskaidrot un kopības vārdā sniegt ziņas Uzņēmumu reģistram par patieso labuma guvēju dzīvokļu īpašnieku kopībā.

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Rādītājs
2024
saskaņā ar valsts budžetu kārtējam gadam
izmaiņas kārtējā gadā, salīdzinot ar valsts budžetu kārtējam gadam
Turpmākie trīs gadi (euro)
2025
2026
2027
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
1
2
3
4
5
6
7
8
1. Budžeta ieņēmumi
0
0
0
0
0
0
0
1.1. valsts pamatbudžets, tai skaitā ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi
0
0
0
0
0
0
0
1.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
1.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
2. Budžeta izdevumi
0
0
0
0
0
0
0
2.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
0
0
0
2.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
2.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
3. Finansiālā ietekme
0
0
0
0
0
0
0
3.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
0
0
0
3.2. speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
3.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
4. Finanšu līdzekļi papildu izdevumu finansēšanai (kompensējošu izdevumu palielinājumu norāda ar "-" zīmi)
0
0
0
0
0
0
0
5. Precizēta finansiālā ietekme
0
0
0
0
5.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
5.2. speciālais budžets
0
0
0
0
5.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
6. Detalizēts ieņēmumu un izdevumu aprēķins (ja nepieciešams, detalizētu ieņēmumu un izdevumu aprēķinu var pievienot anotācijas (ex-ante) pielikumā)
-
6.1. detalizēts ieņēmumu aprēķins
-
6.2. detalizēts izdevumu aprēķins
-
7. Amata vietu skaita izmaiņas (palielinājuma gadījumā: izvērsts pamatojums, izvērtējums par esošo resursu pārskatīšanas iespējām, t.sk. vakanto štata vietu, ilgstošo vakanču izmantošanu u.c.)
-
Cita informācija

Būvniecības valsts kontroles biroja uzturētās Būvniecības informācijas sistēmas pilnveides darbiem saistībā ar Likumprojektā paredzēto, nepieciešams finansējums
58564,00 euro (ieskaitot PVN) apmērā tiks nodrošināts Ekonomikas ministrijas budžeta programmā 20.00.00 "Būvniecība" piešķirto finanšu līdzekļu ietvaros.
 

4.1.1. Grāmatvedības likums

Pamatojums un apraksts
Veicami grozījumi Grāmatvedības likumā, lai nostiprinātu dzīvokļu īpašnieku kopību kā tiesību subjektu uz kuru attiecināms Grāmatvedības likums.
Atbildīgā institūcija
Finanšu ministrija
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-

6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas

Valsts un pašvaldību institūcijas
Būvniecības valsts kontroles birojs, Latvijas Republikas Uzņēmumu reģistrs, Tieslietu ministrija
Nevalstiskās organizācijas
Cits

6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi

Veids
Publiskā apspriešana
Saite uz sabiedrības līdzdalības rezultātiem
-

6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti

Sabiedrības līdzdalības rezultātā TAP portālā ir saņemts tikai viens viedoklis no fiziskas personas. Vienlaikus ministrija ir saņēmusi atsevišķus viedokļus arī ārpus TAP portāla gan no fiziskas personas, gan no nozares pārstāvja dzīvojamo māju pārvaldīšanas jomā.
Kā būtiskākie iebildumi minēti:
1) uzskatāms, ka pienākums reģistrēties un atklāt patiesos labuma guvējus ir pārlieku liels administratīvais slogs dzīvojamo māju pārvaldniekiem, jo pastāvēs problemātika ar dzīvokļu īpašnieku kopību patieso labuma guvēju noskaidrošanu, savukārt, ja iecere ir, ka dzīvojamo māju pārvaldnieki informē Uzņēmumu reģistru, ka dzīvokļu īpašnieku kopības patiesos labuma guvējus nav iespējams noskaidrot un tie faktiski ir visi dzīvokļu īpašnieki, tad likumprojektā ietvertajam regulējumam ir formāls raksturs un tas vairo birokrātisko slogu.
2) No izteiktajiem viedokļiem pastāv skepse par patieso labumu guvēju noskaidrošanu dzīvojamās mājās, kurās lielā vairumā gadījumu ir dzīvokļu īpašnieki, kuriem katram pieder savs atsevišķs dzīvokļa īpašums, līdz ar to nav saprotama nepieciešamība veikt šādu patieso labuma guvēju noskaidrošanas procedūru.
3) Attiecībā uz Likumprojekta daļu par grāmatvedības kārtošanu norādīts, ka jāņem vērā arī dzīvojamo māju/kopību dažādību attiecībā uz ēkās esošo dzīvokļa īpašumu skaitu, līdz ar to šādas vienotas summas sliekšņa noteikšana  no kura veicama grāmatvedības kārtošana ir uzskatāma par netaisnīgu.
 

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas

    7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

    Vai projekts skar šo jomu?
    -

    7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

    Vai projekts skar šo jomu?
    -

    7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

    Ietekme
    Jā/Nē
    Skaidrojums
    1. Tiks veidota jauna institūcija
    -
    -
    2. Tiks likvidēta institūcija
    -
    -
    3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
    -
    -
    4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
    Likumprojekts paplašina Latvijas Republikas Uzņēmumu reģistra funkcijas, proti, paredz plašākus pienākumus attiecībā uz juridisko veidojumu patieso labuma guvēju reģistra vešanu, paredzot tā vešanu attiecībā uz visiem tiesību subjektiem (tai skaitā dzīvokļu īpašnieku kopībām), kuriem ir nepieciešams atklāt to patiesos labuma guvējus, bet kuri nav reģistrēti  latvijas Republikas Uzņēmumu reģistra vestajos reģistros.
    5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
    -
    -
    6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
    -
    -
    7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
    -
    -
    8. Cita informācija
    -
    -

    7.5. Cita informācija

    -
    8. Horizontālās ietekmes

    8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

    Vai projekts skar šo jomu?

    8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

    Vai projekts skar šo jomu?
    Apraksts

    Likumprojektam būs ietekme uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību, jo iesaistītajām iestādēm (Būvniecības valsts kontroles birojam un Latvijas Republikas Uzņēmumu reģistram) būs jāpilnveido savas informācijas sistēmas, jāizstrādā datu apmaiņas servisi.

     

    8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

    Vai projekts skar šo jomu?

    8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

    Vai projekts skar šo jomu?

    8.1.5. uz teritoriju attīstību

    Vai projekts skar šo jomu?

    8.1.6. uz vidi

    Vai projekts skar šo jomu?

    8.1.7. uz klimatneitralitāti

    Vai projekts skar šo jomu?

    8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

    Vai projekts skar šo jomu?

    8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

    Vai projekts skar šo jomu?

    8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

    Vai projekts skar šo jomu?

    8.1.11. uz veselību

    Vai projekts skar šo jomu?

    8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

    Vai projekts skar šo jomu?

    8.1.13. uz datu aizsardzību

    Vai projekts skar šo jomu?
    Apraksts

    Pārvaldnieka kā fiziskās personas dati
    Dzīvojamās mājas pārvaldnieks var būt gan fiziska, gan juridiska persona. Gadījumos, kad dzīvojamās mājas pārvaldnieks ir fiziska persona, kas dzīvokļu īpašnieku kopības vārdā un labā veic kādas darbības (to pārstāv), trešajām personām ir nepieciešams pārliecināties par šī pārvaldnieka identitāti. Kā identificējoša informācija par pakalpojuma sniedzēju (pārvaldnieku kā fizisku personu) tai skaitā kalpo tā personas kods. Par pārvaldnieka identitāti esošā likumprojekta ietvaros būs jāpārliecinās, piemēram: Uzņēmumu reģistram, gadījumos kad pārvaldnieks kā kopības pārstāvis sniegs ziņas par kopības patiesajiem labuma guvējiem un Uzņēmumu reģistram būs nepieciešams pārliecināties par pārvaldnieka identitāti. Kredītiestādēm, gadījumos, kad pārvaldnieks vērsīsies pie tās ar pieteikumu par konta atvēršanu kopībai un kredītiestādei būs nepieciešams pārliecināties par pārvaldnieka identitāti.
    Ņemot vērā iepriekš minēto, apstrādājamie dati par pārvaldnieku kā fizisku personu šā Likumprojekta kontekstā būs – vārds, uzvārds, personas kods un elektroniskā pasta adrese.
    Attiecībā uz šādu datu apstrādes tiesisko pamatu, norādāms, ka pārvaldnieks, kurš kā fiziska persona sniedz pārvaldīšanas pakalpojumu ir piekritis šādu datu nodošanai Būvniecības valsts kontroles birojam, tā uzturētā dzīvojamo māju pārvaldnieku reģistrā, kas uztur informāciju par tajā reģistrētiem dzīvojamo māju pārvaldniekiem. Līdz ar to, Būvniecības valsts kontroles birojs atbilstoši Ministru kabineta 2011. gada 3. maija noteikumiem Nr. 343 "Dzīvojamo māju pārvaldnieku reģistra vešanas un aktualizēšanas noteikumi" 6.1., 6.2., 6.4. punktam, reģistrējot pārvaldnieku kā fizisko personu, par to ievāc iepriekš minētos datus. 
    Datu glabāšanas termiņš attiecībā uz ziņām par pārvaldnieka datiem (personas kodu) Būvniecības informācijas sistēmā ir 5 gadi, kas ir salāgots un noteikts tāds pats kā Noziedzīgi iegūtu līdzekļu legalizācijas un terorisma un proliferācijas finansēšanas novēršanas likuma 18.6 panta piektajā daļā, ņemot vērā, ka dzīvokļu īpašnieku kopības tiks reģistrētas Uzņēmumu reģistra vestajā Juridisko veidojumu patieso labuma guvēju reģistrā.

    Dati par patiesajiem labuma guvējiem
    Attiecībā uz personas datu apstrādi fiziskajām personām kā patiesajiem labuma guvējiem, datu apstrādes tiesiskais pamats ir NILLTPFNL 18.1 panta ceturtā daļa un 18.2 panta pirmā daļa. Datu subjekts ir dzīvokļu īpašnieku kopības kā tiesību subjekta (kas šā likumprojekta izpratnē tiek pielīdzināts juridiskajai personai attiecībā uz pienākumu atklāt tā patiesos labuma guvējus) patiesais labuma guvējs – fiziskā persona. Datu apjoms par fizisko personu, kā patieso labuma guvēju ir noteikts NILLTPFNL 18.1 panta ceturtajā daļā. Nolūks datu apstrādei ir NILLTPFNL prasību izpilde. Dati tiek nodoti Uzņēmumu reģistram kā iestādei, kas ved attiecīgo reģistru. Datu glabāšanas termiņš ir 5 gadi, kas atbilst NILLTPFNL 18.6 panta piektajai daļai, ņemot vērā, ka dzīvokļu īpašnieku kopības tiks reģistrētas Uzņēmumu reģistra vestajā Juridisko veidojumu patieso labuma guvēju reģistrā. 


     

    8.1.14. uz diasporu

    Vai projekts skar šo jomu?

    8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

    Vai projekts skar šo jomu?

    8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

    Vai projekts skar šo jomu?

    8.2. Cita informācija

    -
    Pielikumi