24-TA-1565: Rīkojuma (grozījumu) projekts (Vispārīgais)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2023. gada 23. novembra rīkojumā Nr. 799 "Par sabiedrības ar ierobežotu atbildību "Valsts aizsardzības korporācija" dibināšanu"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība
1.1. Pamatojums
Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Saskaņā ar Publiskas personas kapitāla daļu un kapitālsabiedrību pārvaldības likuma (turpmāk – likums) 62. un 63. pantu nepieciešams palielināt valsts sabiedrības ar ierobežotu atbildību “Valsts aizsardzības korporācija” (turpmāk - SIA “Valsts aizsardzības korporācija”) pamatkapitālu, kā arī ar likuma 7. panta trešo daļu papildināt SIA “Valsts aizsardzības korporācija” stratēģisko mērķi.
Rīkojuma projekta izpilde tiks īstenota Aizsardzības ministrijai piešķirtā finansējuma ietvaros no budžeta apakšprogrammas 22.12.00 “Nacionālo bruņoto spēku uzturēšana”, veicot finansējuma pārkārtošanu ekonomiskās klasifikācijas un kodu griezumā. Attiecīgi tiks palielināts finansējums sadaļā akcijas un cita līdzdalība pašu kapitālā izdevumi (F50010000 kods) 1 100 000 euro apmērā saskaņā ar Ministru kabineta noteikumiem Nr. 875 “Noteikumi par budžetu finansēšanas klasifikāciju”, lai nodrošinātu likuma 62. un 63. panta un Ministru kabineta 2023. gada 22. novembra rīkojuma Nr. 799 “Par sabiedrības ar ierobežotu atbildību “Valsts aizsardzības korporācija” dibināšanu” grozījumu izpildi, veicot iemaksu kapitālsabiedrības pamatkapitālā.
Informācija par SIA “Valsts aizsardzības korporācija” stratēģiskā mērķa papildināšanu un pamatkapitāla palielināšanu ir ietverta Aizsardzības ministrijas sagatavotajā informatīvajā ziņojumā “Par SIA “Valsts aizsardzības korporācija” vispārējā stratēģiskā mērķa papildināšanu un pamatkapitāla palielināšanu”. Ziņojums satur klasificētu informāciju dienesta vajadzībām. Vispārpieejamas informācijas statusā iespējams informēt, ka SIA “Valsts aizsardzības korporācija” kā starptautiska konsorcija dalībnieks ir saņēmusi Eiropas Komisijas apstiprinājumu finansējuma piešķiršanai modulāro pulvera lādiņu ražošanas izveidei Latvijā Eiropas Komisijas regulas “Munīcijas ražošanas atbalsta akts” ietvaros. Lai saņemtu Eiropas komisijas līdzfinansējumu, projekts ir jāuzsāk nekavējoties un jāizpilda pieteikumā noteiktajā termiņā. Lai nodrošinātu šī projekta uzsākšanu, ir identificēta nepieciešamība precizēt šajā rīkojumā noteikto stratēģisko mērķi, kā arī palielināt pamatkapitālu, lai SIA “Valsts aizsardzības korporācija” varētu nekavējoties veikt nepieciešamos ieguldījumus šī projekta īstenošanai.
Rīkojuma projekta izpilde tiks īstenota Aizsardzības ministrijai piešķirtā finansējuma ietvaros no budžeta apakšprogrammas 22.12.00 “Nacionālo bruņoto spēku uzturēšana”, veicot finansējuma pārkārtošanu ekonomiskās klasifikācijas un kodu griezumā. Attiecīgi tiks palielināts finansējums sadaļā akcijas un cita līdzdalība pašu kapitālā izdevumi (F50010000 kods) 1 100 000 euro apmērā saskaņā ar Ministru kabineta noteikumiem Nr. 875 “Noteikumi par budžetu finansēšanas klasifikāciju”, lai nodrošinātu likuma 62. un 63. panta un Ministru kabineta 2023. gada 22. novembra rīkojuma Nr. 799 “Par sabiedrības ar ierobežotu atbildību “Valsts aizsardzības korporācija” dibināšanu” grozījumu izpildi, veicot iemaksu kapitālsabiedrības pamatkapitālā.
Informācija par SIA “Valsts aizsardzības korporācija” stratēģiskā mērķa papildināšanu un pamatkapitāla palielināšanu ir ietverta Aizsardzības ministrijas sagatavotajā informatīvajā ziņojumā “Par SIA “Valsts aizsardzības korporācija” vispārējā stratēģiskā mērķa papildināšanu un pamatkapitāla palielināšanu”. Ziņojums satur klasificētu informāciju dienesta vajadzībām. Vispārpieejamas informācijas statusā iespējams informēt, ka SIA “Valsts aizsardzības korporācija” kā starptautiska konsorcija dalībnieks ir saņēmusi Eiropas Komisijas apstiprinājumu finansējuma piešķiršanai modulāro pulvera lādiņu ražošanas izveidei Latvijā Eiropas Komisijas regulas “Munīcijas ražošanas atbalsta akts” ietvaros. Lai saņemtu Eiropas komisijas līdzfinansējumu, projekts ir jāuzsāk nekavējoties un jāizpilda pieteikumā noteiktajā termiņā. Lai nodrošinātu šī projekta uzsākšanu, ir identificēta nepieciešamība precizēt šajā rīkojumā noteikto stratēģisko mērķi, kā arī palielināt pamatkapitālu, lai SIA “Valsts aizsardzības korporācija” varētu nekavējoties veikt nepieciešamos ieguldījumus šī projekta īstenošanai.
1.2. Mērķis
Mērķa apraksts
Rīkojuma grozījumi sagatavoti, ņemot vērā Aizsardzības ministrijas informatīvo ziņojumu “Par SIA “Valsts aizsardzības korporācija” vispārējā stratēģiskā mērķa papildināšanu un pamatkapitāla palielināšanu”. Ar šiem rīkojuma grozījumiem, atbilstoši normatīvajos aktos noteiktajai kārtībai, tiks palielināts SIA “Valsts aizsardzības korporācija” pamatkapitāls un papildināts vispārējais stratēģiskais mērķis, ar kuru saistītie procesi plašāk izklāstīti iepriekšminētajā informatīvajā ziņojumā.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Pašreizējā situācija
Pašreizējā situācija ir aprakstīta Aizsardzības ministrijas sagatavotajā informatīvajā ziņojumā “Par SIA “Valsts aizsardzības korporācija” vispārējā stratēģiskā mērķa papildināšanu un pamatkapitāla palielināšanu” un ir klasificēta kā informācija dienesta vajadzībām. Vispārpieejamas informācijas statusā iespējams informēt, ka, ņemot vērā esošo situāciju un tās analīzi, valsts aizsardzības spēju uzlabošanai ir nepieciešams palielināt SIA “Valsts aizsardzības korporācija” pamatkapitālu un papildināt vispārējo stratēģisko mērķi, lai īstenotu modulāro pulvera lādiņu rūpnīcas izveidi Latvijā un tādējādi arī attīstītu valstī industriālo bāzi munīcijas ražošanas jomā.
Šī Rīkojuma3.4. apakšpunktā sākotnēji tika noteikts, ka kapitālsabiedrībai deleģējams pastarpināti nodrošināt aizsardzības resoram kritiski nepieciešamo militāro preču vai to sastāvdaļu un tehnoloģiju ražošanu un integrāciju (atbilstoši stratēģiskā mērķa formulējums rīkojuma 1.punktā ir "ar militāro preču ražošanas attīstību saistīto procesu koordinēšana"), kam sekoja Aizsardzības industrijas likuma 10. panta piektā daļas regulējums, kas deva tiesības Aizsardzības ministrijai deleģēt kapitālsabiedrībai valsts pārvaldes uzdevumu - ar militāro preču ražošanas attīstību saistīto procesu koordinēšanu. Attiecīgi, ir secināms, ka "ražošana" ir gan deleģējuma, gan vispārējā stratēģiskā mērķa ietvarā. Valsts pārvaldes uzdevuma izpilde jeb minētā ražošana tiek veikta saskaņā ar normatīvajiem aktiem.
SIA “Valsts aizsardzības korporācija” pamatkapitāla palielināšana plānota par 1 1000 000 euro. Pēc pozitīva Ministru kabineta lēmuma tiks sasaukta dalībnieku sapulce, kurā tiks pieņemts lēmums par pamatkapitāla palielināšanu, saskaņā ar likuma 62. pantu.
Šī Rīkojuma3.4. apakšpunktā sākotnēji tika noteikts, ka kapitālsabiedrībai deleģējams pastarpināti nodrošināt aizsardzības resoram kritiski nepieciešamo militāro preču vai to sastāvdaļu un tehnoloģiju ražošanu un integrāciju (atbilstoši stratēģiskā mērķa formulējums rīkojuma 1.punktā ir "ar militāro preču ražošanas attīstību saistīto procesu koordinēšana"), kam sekoja Aizsardzības industrijas likuma 10. panta piektā daļas regulējums, kas deva tiesības Aizsardzības ministrijai deleģēt kapitālsabiedrībai valsts pārvaldes uzdevumu - ar militāro preču ražošanas attīstību saistīto procesu koordinēšanu. Attiecīgi, ir secināms, ka "ražošana" ir gan deleģējuma, gan vispārējā stratēģiskā mērķa ietvarā. Valsts pārvaldes uzdevuma izpilde jeb minētā ražošana tiek veikta saskaņā ar normatīvajiem aktiem.
SIA “Valsts aizsardzības korporācija” pamatkapitāla palielināšana plānota par 1 1000 000 euro. Pēc pozitīva Ministru kabineta lēmuma tiks sasaukta dalībnieku sapulce, kurā tiks pieņemts lēmums par pamatkapitāla palielināšanu, saskaņā ar likuma 62. pantu.
Problēmas un risinājumi
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Jā
Apraksts
-
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
Jā
Apraksts
-
1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību
1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums
Vai tiks veikts?
Nē
1.6. Cita informācija
-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
-
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
-
Cita informācija
-
4. Tiesību akta projekta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu
Vai projekts skar šo jomu?
-
4.2. Cita informācija
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?
-
5.3. Cita informācija
Apraksts
-
6. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas un sabiedrības līdzdalības process
Sabiedrības līdzdalība uz šo tiesību akta projektu neattiecas
-
6.4. Cita informācija
-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?
-
7.5. Cita informācija
-
8. Horizontālās ietekmes
8.1. Projekta tiesiskā regulējuma ietekme
8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību
8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību
8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu
8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem
8.1.5. uz teritoriju attīstību
8.1.6. uz vidi
8.1.7. uz klimatneitralitāti
8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju
8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām
8.1.10. uz dzimumu līdztiesību
8.1.11. uz veselību
8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību
8.1.13. uz datu aizsardzību
8.1.14. uz diasporu
8.1.15. uz profesiju reglamentāciju
8.1.16. uz bērna labākajām interesēm
8.2. Cita informācija
-
Pielikumi