Anotācija

25-TA-1015: Rīkojuma projekts (Vispārīgais)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Par Latvijas brīvprātīgajām starptautiskajām iemaksām " sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Latvijas brīvprātīgās iemaksas ANO struktūrās stiprina Latvijas kā uzticamas sabiedrotās tēlu, demonstrējot Latvijas gatavību un spēju uzņemties atbildību par pasaules mēroga procesiem. Tādēļ ar šo rīkojumu Ārlietu ministrija tiktu pilnvarota veikt vienreizējas brīvprātīgās iemaksas par kopējo summu 100 000 euro piecu ANO struktūru budžetos (1) ANO Mīnu dienestam; (2) ANO verifikācijas un inspekcijas mehānismam Jemenā; (3) ANO Humānās palīdzības koordinācijas aģentūras palīdzības plānam Haiti; (4) ANO Augstā komisāra bēgļu jautājumos biroja darbam Sudānā; (5) Ķīmisko ieroču aizlieguma organizācijai. Ar šīm iemaksām tiktu īstenots Latvijas prioritārais pasākums, kandidējot vēlēšanās uz ANO Drošības padomi “Latvijas kandidatūras ANO Drošības padomes vēlēšanās 2025.g. lobija kampaņas nodrošināšana Latvijas dalībai ANO Drošības padomē 2026.-2027.g.”. 

Minētās ANO struktūras brīvprātīgo iemaksu veikšanai tika izvēlētas, izvērtējot politisko un reģionālo nestabilitāti, kas novedusi pie lielākajām humānajām krīzēm un pieaugošām vajadzībām globālā mērogā. Piemēram, iemaksas ANO Mīnu dienestam demonstrētu Latvijas apņemšanos turpināt atbalstīt globālos atmīnēšanas centienus; humānā krīze Jemenā, ko izraisa vairāk nekā 10 gadus ilgais konflikts, ir viena no smagākajām pasaulē; Sudāna šobrīd piedzīvo humāno un visstraujāk augošo piespiedu pārvietoto personu krīzi; līdzīgi arī Haiti ilgstoši turpinās humānā krīze un plaša bandu vardarbība; situācija ar ķīmiskajiem ieročiem Sīrijā ietekmē ne tikai Tuvo Austrumu reģionu, bet pasauli kopumā.

Jāizceļ, ka šo ANO struktūru sekmīga darbība ir tieši atkarīga no valstu un citu donoru brīvprātīgām iemaksām.

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Rīkojuma mērķis ir uzdot Ārlietu ministrijai 2025.gadā veikt iemaksas piecu ANO struktūru budžetos kopumā 100 000 euro apmērā.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
1. ANO Mīnu dienests (United Nations Mine Action Service, turpmāk - UNMAS)
Katru gadu tūkstošiem cilvēku, galvenokārt civiliedzīvotāju, gūst ievainojumus un iet bojā mīnu, sprādzienbīstamu kara palieku un improvizēto eksplozīvo ierīču dēļ. UNMAS dibināts 1997.gadā ar mērķi novērst šos draudus. UNMAS sniedz atbalstu 19 valstīm, teritorijām un ANO misijām. 2023.gadā ar UNMAS palīdzību tika iznīcinātas 137’399 sprādzienbīstamas kara paliekas un 2820 mīnas un kopumā atbrīvota 419 kvadrātkilometru liela platība. Ņemot vērā Latvijas izstāšanos no Konvencijas par kājnieku mīnu lietošanas, uzglabāšanas un ražošanas aizliegumu un iznīcināšanu, šī iemaksa ir svarīga, lai demonstrētu Latvijas apņemšanos turpināt atbalstīt globālos atmīnēšanas centienus.

2. ANO verifikācijas un inspekciju mehānisms Jemenā (United Nations Verification and Inspection Mechanism for Yemen, turpmāk - UNVIM)  
Humānā krīze Jemenā, ko izraisa vairāk nekā 10 gadus ilgais konflikts, ir viena no smagākajām pasaulē. Vairāk nekā 19,5 miljoniem cilvēku, kas veido gandrīz 60% Jemenas iedzīvotāju, ir nepieciešama humānā palīdzība, īpaša riska grupa ir sievietes un bērni – 9,6 miljoni, kam nepieciešama dzīvību glābjoša palīdzība. Pārtikas nodrošinājuma problemātikā īpaši neaizsargāti ir bērni, no kuriem aptuveni 2,3 miljoni cieš no akūtas uztura nepietiekamības, kritisku situāciju piedzīvo arī iekšēji pārvietoti cilvēki. Veselības aprūpe joprojām ir kritiskā stāvoklī, kā rezultātā pēdējos gados ir palielinājusies infekcijas slimību izplatība. Pieaug arī nevakcinēto bērnu īpatsvars, kas veicina šādu slimību izplatīšanos.
UNVIM ir būtiska loma, nodrošinot pārtikas, degvielas un medicīnas piederumu, plūsmu uz Jemenas Sarkanās jūras ostām. Importētās pārtikas preces veido apmēram 70% no pārtikas apjoma valstī. UNVIM pārbaudes ir būtiskas, lai nodrošinātu drošu un raitu kravu nosūtīšanu, novēršot kavējumus, kas varētu pasliktināt preču, it īpaši pārtikas un medikamentu, trūkumu. UNVIM darbs nodrošina ne tikai humānās palīdzības nodrošināšanu, bet arī uzraudzību, lai tiktu ievērota 2015.gada ANO Drošības padomes rezolūcija 2216, kas nosaka ieroču embargo Jemenai.
Humānās palīdzības kravas ir viena no piegādes ķēdēm, kas tiek izmantotas hutiešu militārā aprīkojuma nodrošinājumam. Stiprinot UNVIM darbības kapacitāti, Latvija sniedz atbalstu cīņā pret hutiešu veikto agresiju reģionā, apkarojot militārā aprīkojuma apriti.
Situācija Jemenā būtiski ietekmē starptautiskās tirdzniecības un preču aprites brīvību Sarkanajā jūrā un Bābelmandeba šaurumā, un arī Latvija ir daļa no šis globālās ekonomikas. Drošības situācija šajā reģionā ir būtiska ne tikai Eiropas Savienībai, bet arī citiem Latvijas sabiedrotajiem, t.sk. ASV, kas vairākkārt aicinājusi Latviju aktīvāk iesaistīties kopīgos pasākumos krīzes mazināšanai. Veicot iemaksas UNVIM Latvija ne tikai veicinātu starptautiskās tirdzniecības un preču aprites brīvību, bet arī līdzdarbotos drošības risku novēršanā stratēģiski svarīgos jūras tirdzniecības ceļos, kā arī izceltu Latvijas kā uzticama sabiedrotā daudzpusējo iesaisti globālo konfliktu un krīzes situāciju risināšanā.

3. ANO Humānās palīdzības koordinācijas aģentūras (United Nations Office for the Coordination of Humanitarian Affairs, turpmāk - OCHA) palīdzības plāns Haiti
Haiti ilgstoši turpinās krīze, kuru raksturo politiskā nestabilitāte, plaša bandu vardarbība un humānā krīze. 85% galvaspilsētas Portoprensas kontrolē bandas, kas rīko regulārus slaktiņus. 30-50% bandu dalībnieku ir nepilngadīgie. Vairāk nekā 1 miljons cilvēku ir pārvietoti iekšzemē (puse − bērni), bet 48% saskaras ar akūtu nenodrošinātību ar pārtiku, tostarp 2 miljoni cieš badu. Pēdējā gada laikā 200 000 migrantu tika deportēti atpakaļ uz Haiti no kaimiņu valstīm. 2024.gadā humānā palīdzība bija nepieciešama aptuveni 5,5 miljoniem Haiti iedzīvotāju, šis skaits turpina augt. OCHA ir apņēmusies sniegt atbalstu vairāk kā 3 miljoniem Haiti iedzīvotāju, jo īpaši sievietēm un bērniem, kas cietuši un pakļauti ar dzimumu saistītas vardarbības riskam.  OCHA palīdzība ietver neatliekamo pārtikas un uztura vajadzību apmierināšanu un bada novēršanu, piekļuvi būtiskiem medicīnas pakalpojumiem, ārkārtas ūdens, higiēnas un sanitārijas pakalpojumu sniegšanu, jo īpaši tiem, kas ir visneaizsargātākie pret holeras epidēmiju; atbalstu deportētajiem Haiti iedzīvotājiem un aizsardzības un dzīves apstākļu uzlabošanu pārvietotajiem iedzīvotājiem. Latvija ir konsekventi apliecinājusi solidaritāti ar Karību reģionu, regulāri veicot iemaksas OCHA, lai sniegtu atbalstu šīs milzīgās krīzes risināšanā.

4. ANO Augstā komisāra bēgļu jautājumos biroja (United Nations High Commissioner for Refugees, turpmāk - turpmāk UNHCR) darbs Sudānā
Sudānā šobrīd ir lielākā humānā krīze pasaulē, kā arī lielākā un visstraujāk augošā piespiedu pārvietoto personu krīze globālā mērogā. Kopš esošā konflikta sākuma 2023.gada aprīlī liels skaits civiliedzīvotāju ir bijuši spiesti pārvietoties valsts iekšienē vai bēgt uz kaimiņvalstīm – Centrālāfrikas Republiku, Čadu, Ēģipti, Etiopiju, Lībiju, Dienvidsudānu un Ugandu, tādējādi palielinot reģionālo nestabilitāti. Saskaņā ar UNHCR datiem Sudānā ir aptuveni 12,6 milj. piespiedu pārvietoto personu, no kurām vairāk nekā 3 milj. ir bēgļi un patvēruma meklētāji – liela daļa no tiem ir sievietes un bērni. Daudzās kaimiņvalstīs bēgļu ieplūšana ļoti apgrūtina pamata pakalpojumu sniegšanu un resursu pieejamību. Apgrūtināta ir arī piekļuve pārtikai, bēgļu nometnēs raksturīgi slimību uzliesmojumi. Bēgļu situācija draud destabilizēt jau tā trauslo reģionu, un tai ir postoša ietekme uz drošības, ekonomikas un sociālajām jomām.
Atbalstot UNHCR darbu Sudānā, Latvija demonstrēs solidaritāti ar konflikta un humānās krīzes skartajām kopienām, tādējādi apliecinot sevi kā atbildīgu starptautiskās palīdzības sniedzēju. Iemaksa atbalstīs UNHCR centienus sniegt humāno palīdzību, novērst reģionālo nestabilitāti un migrācijas riskus. Iemaksa iekļaujama Latvijas oficiālās attīstības palīdzības (turpmāk – OAP) statistikā, tādējādi būs ieguldījums Latvijas OAP mērķu sasniegšanā.

5. Ķīmisko ieroču aizlieguma organizācija (Organisation on Prohibition of Chemical Weapons, turpmāk - OPCW)
5.1. OPCW Trasta fonds Sīrijas misijām šobrīd ir OPCW lielākā prioritāte ar 6 miljonu euro finansiālu iztrūkumu 2025.gadā. Sīrijas Arābu Republikas jaunā valdība ir apņēmusies sadarboties ar OPCW, lai tās teritorijā esošie ķīmiskie ieroči, ko izmantoja un uzglabāja Sīrijas iepriekšējā valdība, tiktu atrasti, uzskaitīti un iznīcināti. Iepriekšējā Sīrijas valdība neiesaistījās konstruktīvā sadarbībā ar OPCW. Jāņem vērā, ka Sīrijas ķīmisko ieroču situācija ir ar plašāku ģeogrāfiskās ietekmes potenciālu, pirmām kārtām Tuvo Austrumu reģionā. 
5.2. OPCW Trasta fonds Ķīmisko ieroču konvencijas X panta ieviešanai, specifiski novirzot atbalstu slimnīcu gatavības nodrošināšanas kursiem Āzijas valstīm, kuru plānots organizēt Bangladešā. 
 
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Lai realizētu uzskaitīto starptautisko organizāciju un fondu īstenoto programmu un projektu ieviešanu, tiem ir nepieciešams papildus finansiālais atbalsts dalībvalstu brīvprātīgo iemaksu veidā. Tādēļ Latvijai ir nepieciešams sniegt finansiālo atbalstu minētajām starptautiskajām organizācijām un fondiem, kas pavērtu iespēju īstenot Latvijai svarīgo ārpolitiskos uzdevumus un sekmētu Latvijas kā palīdzības sniedzējas tēlu.
Risinājuma apraksts
Veikt sekojošas vienreizējas brīvprātīgās iemaksas šādās starptautiskajās organizācijās un fondos 100 000 euro apmērā:
1. 20 000 euro ANO Mīnu dienesta budžetā;
2. 20 000 euro ANO verifikācijas un inspekciju mehānisma Jemenā budžetā;
3. 20 000 euro ANO Humānās palīdzības koordinācijas aģentūras budžetā;
4. 20 000 euro ANO Augstā komisāra bēgļu jautājumos biroja budžetā; 
5. 20 000 euro Ķīmisko ieroču aizlieguma organizācijas budžetā.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Rādītājs
2025
saskaņā ar valsts budžetu kārtējam gadam
izmaiņas kārtējā gadā, salīdzinot ar valsts budžetu kārtējam gadam
Turpmākie trīs gadi (euro)
2026
2027
2028
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
1
2
3
4
5
6
7
8
1. Budžeta ieņēmumi
100 000
0
0
0
0
0
0
1.1. valsts pamatbudžets, tai skaitā ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi
100 000
0
0
0
0
0
0
1.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
1.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
2. Budžeta izdevumi
100 000
0
0
0
0
0
0
2.1. valsts pamatbudžets
100 000
0
0
0
0
0
0
2.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
2.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
3. Finansiālā ietekme
0
0
0
0
0
0
0
3.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
0
0
0
3.2. speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
3.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
4. Finanšu līdzekļi papildu izdevumu finansēšanai (kompensējošu izdevumu palielinājumu norāda ar "-" zīmi)
0
0
0
0
0
0
0
5. Precizēta finansiālā ietekme
0
0
0
0
5.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
5.2. speciālais budžets
0
0
0
0
5.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
6. Detalizēts ieņēmumu un izdevumu aprēķins (ja nepieciešams, detalizētu ieņēmumu un izdevumu aprēķinu var pievienot anotācijas (ex-ante) pielikumā)
-
6.1. detalizēts ieņēmumu aprēķins
-
6.2. detalizēts izdevumu aprēķins
-
7. Amata vietu skaita izmaiņas (palielinājuma gadījumā: izvērsts pamatojums, izvērtējums par esošo resursu pārskatīšanas iespējām, t.sk. vakanto štata vietu, ilgstošo vakanču izmantošanu u.c.)
-
Cita informācija
Finansējums 100 000 euro apmērā brīvprātīgo iemaksu veikšanai 2025. gadā tiks nodrošināts Ārlietu ministrijas budžeta programmā 02.00.00 “Iemaksas starptautiskajās organizācijās” prioritārajam pasākumam “Latvijas kandidatūras ANO Drošības padomes vēlēšanās 2025.g. lobija kampaņas nodrošināšana Latvijas dalībai ANO Drošības padomē 2026.-2028.g." piešķirto līdzekļu ietvaros. 
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-
Skaidrojums
-

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi
Piekrītu
Paziņojums par sīkdatņu lietošanu
Lai nodrošinātu TAP portāla pieejamību, tā darbībai tiek izmantotas tikai obligātās tehniskās sīkdatnes. Esmu informēts par sīkdatņu izmantošanu un, turpinot darboties šajā vietnē, piekrītu to izmantošanai. Lasīt vairāk