23-TA-2601: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2021. gada 6. jūlija noteikumos Nr. 503 "Noteikumi par aizdevumiem ar kapitāla atlaidi investīciju projektiem komersantiem konkurētspējas veicināšanai"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība
1.1. Pamatojums
Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Grozījumi paredz labvēlīgākas normas komersantu investīciju projektu īstenošanai - tiek pagarināts dokumentu iesniegšanas termiņš, kā arī paredz iespēju pirmās un slēgtās kārtas komersantiem pieteikties papildaizdevumam.
1.2. Mērķis
Mērķa apraksts
Lai nodrošinātu plašāku kredīta pieejamību plānoto investīciju projektu īstenošanai, tādējādi veicinātu papildus stimulus tautsaimniecības aktivitātei un turpmākai attīstībai esošās ekonomikas krīzes apstākļos, noteikumu projekts tiek virzīts steidzamības kārtā.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Pašreizējā situācija
Latvijas Investīciju un attīstības aģentūra (turpmāk - LIAA) no 2022.gada 19.janvāra līdz 2022.gada 2.maijam organizēja Aizdevumu programmas pirmās atlases kārtas pieteikumu iesniegšanu, kurā tika saņemts liels pieteikumu skaits – kapitāla atlaides pieprasījums pārsniedza gandrīz 2,5 reizes. Attiecīgi 2022.gada 3.novembrī tika sludināts paziņojums par projektu izvērtēšanas uzsākšanu slēgtā atlases kārtā, kura paredzēta pirmās atlases kārtas komersantiem, kam nepietika finansējums.
No 45 projekta pieteikumiem, par pieejamo finansējumu LIAA ir apstiprinājusi 37 lielu investīciju projektus turpmākam izvērtējumam akciju sabiedrībā "Attīstības finanšu institūcija Altum" (turpmāk - ALTUM), savukārt ALTUM, ņemot vērā atsauktos un noraidītos projektus, turpina izvērtējumu par 11 lielu investīciju projektiem par kopējo investīciju projekta attiecināmo izmaksu summu 233 819 591 euro (pirmās atlases kārtas ietvaros 12 574 500 euro un slēgtās atlases kārtas ietvaros 221 245 091 euro), un pieteikto kapitāla atlaidi 67 557 927 euro apmērā (pirmās atlases kārtas ietvaros 3 772 350 euro un slēgtās atlases kārtas ietvaros 63 785 577 euro).
ALTUM līdz šim ir pieņēmis 11 pozitīvus lēmumus par atbalsta piešķiršanu par kopējo attiecināmo izmaksu summu 249 313 798 euro apmērā un ar pieteikto kapitāla atlaidi 66 639 104 euro apmērā, t.sk., ar astoņiem ir noslēgts līgums (pieteiktā kapitāla atlaide 48 062 008 euro).
No 45 projekta pieteikumiem, par pieejamo finansējumu LIAA ir apstiprinājusi 37 lielu investīciju projektus turpmākam izvērtējumam akciju sabiedrībā "Attīstības finanšu institūcija Altum" (turpmāk - ALTUM), savukārt ALTUM, ņemot vērā atsauktos un noraidītos projektus, turpina izvērtējumu par 11 lielu investīciju projektiem par kopējo investīciju projekta attiecināmo izmaksu summu 233 819 591 euro (pirmās atlases kārtas ietvaros 12 574 500 euro un slēgtās atlases kārtas ietvaros 221 245 091 euro), un pieteikto kapitāla atlaidi 67 557 927 euro apmērā (pirmās atlases kārtas ietvaros 3 772 350 euro un slēgtās atlases kārtas ietvaros 63 785 577 euro).
ALTUM līdz šim ir pieņēmis 11 pozitīvus lēmumus par atbalsta piešķiršanu par kopējo attiecināmo izmaksu summu 249 313 798 euro apmērā un ar pieteikto kapitāla atlaidi 66 639 104 euro apmērā, t.sk., ar astoņiem ir noslēgts līgums (pieteiktā kapitāla atlaide 48 062 008 euro).
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Komercbanku kredīti ir nozīmīga veselīgas tautsaimniecības sastāvdaļa – tas ir svarīgs finansējuma avots uzņēmumiem jaunu biznesa ideju un investīciju realizēšanai, kā arī privātais sektors joprojām lielā mērā ir atkarīgs no komercbanku aizdevumiem.
Vienlaikus 2023. gada 20.jūnija Ministru kabineta sēdes izskatītajā informatīvajā ziņojumā par “Prioritārie rīcības virzieni ekonomikas transformācijas īstenošanai” tika minēts, ka privātās investīcijas veido vien 17% no Iekšzemes kopprodukta (turpmāk - IKP), bet mērķim būtu jābūt vismaz 23-25% no IKP. Ja privātā sektora kreditēšana Latvijā būtu Igaunijas līmenī, tad ekonomikā papildus nonāktu ~ 2 mljrd. euro finansējums, kas būtu ļoti būtisks faktors straujākai uzņēmumu attīstībai.
Vienlaikus 2023. gada 20.jūnija Ministru kabineta sēdes izskatītajā informatīvajā ziņojumā par “Prioritārie rīcības virzieni ekonomikas transformācijas īstenošanai” tika minēts, ka privātās investīcijas veido vien 17% no Iekšzemes kopprodukta (turpmāk - IKP), bet mērķim būtu jābūt vismaz 23-25% no IKP. Ja privātā sektora kreditēšana Latvijā būtu Igaunijas līmenī, tad ekonomikā papildus nonāktu ~ 2 mljrd. euro finansējums, kas būtu ļoti būtisks faktors straujākai uzņēmumu attīstībai.
Risinājuma apraksts
Lai nodrošinātu finansējuma pieejamību ražošanas modernizācijai un jauno tehnoloģiju ieviešanai kā arī papildu stimulu turpmākai attīstībai, noteikumu projekts paredz:
1. novirzīt papildus finansējumu aizdevumu programmai:
- 12 500 000 euro no Ukrainas garantiju programmas, kas tiek īstenota saskaņā ar Ministru kabineta 2022.gada 21.jūnija noteikumiem Nr. 377 "Noteikumi par garantiju programmu pret Ukrainu vērstās Krievijas militārās agresijas radīto ekonomisko seku mazināšanai";
- 5 000 000 euro no Ukrainas aizdevumu programmas, kas tiek īstenota saskaņā ar Ministru kabineta 2022.gada 14. jūnija noteikumiem Nr. 349 “Noteikumi par aizdevumu programmu pret Ukrainu vērstās Krievijas militārās agresijas radīto ekonomisko seku mazināšanai”;
- 13 000 000 euro atmaksāto finansējumu no Covid-19 aidevumu programmas, saskaņā ar 2020.gada 19.marta Ministru kabineta noteikumiem Nr. 149 “Noteikumi par apgrozāmo līdzekļu aizdevumiem saimnieciskās darbības veicējiem, kuru darbību ietekmējusi Covid-19 izplatība”.
Attiecīgi kopā aizdevumu programmas īstenošanai paredzot 182 565 000 euro. Papildus piešķirtais finansējums kā arī summa, kas paliek pāri no pirmās un slēgtās atlases kārtas piešķirtajiem aizdevumiem tiks izmantots papildaizdevumu sniegšanai pirmās un slēgtās projektu atlases kārtas ietvaros.
2. noteikt, ka pirmās un slēgtās atlases kārtas ietvaros komersanti, kuru investīciju projektu vērtēšana sabiedrībā “Altum” vēl turpinās, proti, tie nav noraidīti vai kuru pieteikumus komersanti paši nav atsaukuši, var pieteikties sabiedrībā “Altum” papildaizdevuma saņemšanai. Papildpieteikumu, ja nepieciešams, iesniedz līdz lēmuma pieņemšanai par aizdevuma piešķiršanu.
ALTUM piešķirtais aizdevums (ar kapitāla atlaidi) līdz 10 000 000 euro un papildaizdevums (bez kapitāla atlaides) līdz 30 000 000 euro kopā nepārsniedz 40 000 000 euro. Lai veicinātu kredīta pieejamību un lielāka aizdevuma saņemšanu komersantiem, kā arī nodrošinot finansējuma apguvi un finansējumu lielu investīciju projektu īstenošanai, tiek rosināts papildināt aizdevumu programmu ar iespēju ALTUM izsniegt papildaizdevumu līdz 30 000 000 euro, tādējādi palielinot vienam projektam pieejamā ALTUM piešķirtā finansējuma maksimālo slieksni šīs programmas ietvaros no 10 000 000 euro līdz 40 000 000 euro (ieskaitot kapitāla atlaides apmēru). Papildaizdevums šī noteikuma projekta ietvaros ir papildus piešķirts finansējums jau esošajam komersanta pieteiktajam aizdevumam, t.i, var tikt piešķirts papildaizdevums aizdevumu programmas pirmās un slēgtās atlases kārtas komersantiem, kas atbilst šīs aizdevumu programmas nosacījumiem. Atšķirībā no aizdevuma, uz papildaizdevumu nav attiecināmi kritēriji, kas noteikti, lai piešķirtu kapitāla atlaidi, attiecīgi papildaizdevumam nevar tikt piemērota kapitāla atlaide. Ņemot vērā, ka šobrīd vērtēšanā ALTUM par atbalsta piešķiršanu ir 11 lieli investīciju projekti, tiem būs iespējams pieteikties papildaizdevumam. Ja komersantam rodas nepieciešamība piesaistīt papildaizdevumu, tas iesniedz ALTUM papildpieteikumu, norādot nepieciešamo atbalsta apmēru.. Vienlaikus, lai tiktu ievērota stimulējošā ietekme, komersants var pieteikties papildaizdevumam, ja tas nav uzsācis projekta īstenošanu. Ja investīciju projektam piesaista papildaizdevumu vai citu publisko finansējumu, investīciju projektu var uzsākt tad, kad visās iestādēs, kur pretendē uz atbalstu, ir iesniegts pieteikums un ir pieņemts lēmums par atbalsta piešķiršanu vai noslēgts līgums (ja atbalstu nepiešķir ar lēmumu). Noteikumu grozījumu projektā veikta virkne grozījumu, lai nodalītu normas, kas attiecas uz Altum aizdevumu, kuram ir iespēja piemērot kapitāla atlaidi, un kas savā būtībā ir subordinēts cita finansētāja aizdevumam, proti, attiecībā uz Altum aizdevumu programmas nosacījumi paliek nemainīgi, no normām, kas attiecas uz Altum papildaizdevumu, kuram nav iespējama kapitāla atlaide un kurš nav subordinēts pret cita finansētāja aizdevumu.
Tiesiskās skaidrības nolūkos, papildaizdevums Pret Ukrainu vērstās Krievijas militārās agresijas dēļ piemēroto sankciju un pretpasākumu izraisīto ekonomisko seku pārvarēšanas atbalsta likuma izpratnē uzskatāms par šā likuma 2. panta 2.1 daļā minētā aizdevuma veidu. Papildaizdevums pēc atbalsta formas veida ir aizdevums. Paredzēts, ka vienam projektam var būt 2 aizdevumi, termins 'papildaizdevums 'ieviests, lai nodalītu normas, kas attiecas uz aizdevumu, kurš tiek kombinēts ar atbalsta formu kapitāla atlaide, no aizdevuma, kuram nav paredzēta kombinācija.
3. precizēt visu nepieciešamo dokumentu iesniegšanas termiņu līdz 2024.gada 1.aprīlim.
Saskaņā ar šo noteikumu 7.3 punktu tika uzaicināti komersanti turpināt dalību slēgtās kārtas ietvaros, ja tas pirmās un slēgtās atlases kārtas ietvaros ir ticis noraidīts vai komersants atsaucis dalību ņemot vērā īso visu nepieciešamo dokumentu iesniegšanas termiņu. Kā arī tika noteikts, ka nepieciešams iesniegt visus nepieciešamos dokumentus un informāciju ALTUM lēmuma pieņemšanai līdz 2023.gada 1.novembrim.
Šobrīd ir secināms, ka saskaņā ar šo noteikumu 7.3 punktu, komersanti par pieejamo finansējumu tika uzaicināti līdz 2023.gada septembrim. Lai nodrošinātu, ka uzaicinātie komersanti paspēj sagatavot visu nepieciešamo informāciju ALTUM lēmumu pieņemšanai, tiek rosināts precizēt noteikto visu dokumentu iesniegšanas termiņu.
Precizētais dokumentu iesniegšanas termiņš labvēlīgi ietekmētu arī komersantus, kas šobrīd vēl turpina izvērtējumu ALTUM un ņemot vērā to, ka attiecīgiem komersantiem tuvojas izvērtējuma termiņa beigas un, ja rodas risks nepaspēt iesniegt visu nepieciešamo informāciju ALTUM, termiņa pagarinājums nodrošinātu atbalstu vēl papildus kvalitatīvu lielu investīciju projektu īstenošanai.
4. iestrādāt redakcionālus precizējumus, ņemot vērā grozījumus Komisijas 2014. gada 17. jūnija Regulā (ES) Nr. 651/2014 ar ko noteiktas atbalsta kategorijas atzīst par saderīgām ar iekšējo tirgu, piemērojot Līguma 107. un 108. pantu grozījumus;
5. precizēt redakciju attiecībā uz atbalsta intensitātēm aizdevumu programmas ietvaros, lai skaidrības nolūkos noteiktu, ka no tvēruma netiek izslēgts Pierīgas atbalsta saņēmēju loks, tāpat arī precizētas intensitātes, ņemot vērā, ka Eiropas Komisija 2023.gada 24.februārī ir pieņēmusi lēmumu valsts atbalsta lietā SA.105992 (2023/N) – Grozījums Latvijas reģionālā atbalsta kartē (periodam no 2022. gada 1. janvāra līdz 2027. gada 31. decembrim) – palielinātas atbalsta intensitātes teritorijām, kas ir tiesīgas saņemt atbalstu no Taisnīgās pārkārtošanās fonda. Ar Komisijas apstiprinātajiem grozījumiem Latvijas reģionālajā atbalsta kartē ir apstiprināta iespēja par 10 procentpunktiem palielināt atbalsta intensitātes teritorijām, kas ir tiesīgas saņemt atbalstu no Taisnīgas pārkārtošanās fonda un šīs palielinātās atbalsta intensitātes ir piemērojamas no 2023. gada 1. marta līdz 2027. gada 31. decembrim. Attiecīgi šobrīd pēc atbilstošu nosacījumu ieviešanas konkrētā atbalsta programmā, sākot no 2023.gada 1.marta ir iespējams piemērot Ministru kabineta 2021. gada 2. novembra noteikumu Nr.729 "Noteikumi par reģionālās attīstības atbalstu Latvijas Republikā līdz 2027.gadam" 6. punktā paredzēto iespēju: “Latvijas Republikas teritorijām, kas ir tiesīgas saņemt Taisnīgas pārkārtošanās fonda (TPF) atbalstu saskaņā ar Eiropas Komisijas Latvijas Republikai apstiprināto Taisnīgas pārkārtošanās teritoriālo plānu, atbalsta intensitāti var palielināt par 10 % bruto subsīdijas ekvivalenta”, ja vien šādu projektu īstenošana notiek teritorijās, kuras Taisnīgas pārkārtošanās teritoriālā plānā ir noteiktas atbalstam no TPF.
1. novirzīt papildus finansējumu aizdevumu programmai:
- 12 500 000 euro no Ukrainas garantiju programmas, kas tiek īstenota saskaņā ar Ministru kabineta 2022.gada 21.jūnija noteikumiem Nr. 377 "Noteikumi par garantiju programmu pret Ukrainu vērstās Krievijas militārās agresijas radīto ekonomisko seku mazināšanai";
- 5 000 000 euro no Ukrainas aizdevumu programmas, kas tiek īstenota saskaņā ar Ministru kabineta 2022.gada 14. jūnija noteikumiem Nr. 349 “Noteikumi par aizdevumu programmu pret Ukrainu vērstās Krievijas militārās agresijas radīto ekonomisko seku mazināšanai”;
- 13 000 000 euro atmaksāto finansējumu no Covid-19 aidevumu programmas, saskaņā ar 2020.gada 19.marta Ministru kabineta noteikumiem Nr. 149 “Noteikumi par apgrozāmo līdzekļu aizdevumiem saimnieciskās darbības veicējiem, kuru darbību ietekmējusi Covid-19 izplatība”.
Attiecīgi kopā aizdevumu programmas īstenošanai paredzot 182 565 000 euro. Papildus piešķirtais finansējums kā arī summa, kas paliek pāri no pirmās un slēgtās atlases kārtas piešķirtajiem aizdevumiem tiks izmantots papildaizdevumu sniegšanai pirmās un slēgtās projektu atlases kārtas ietvaros.
2. noteikt, ka pirmās un slēgtās atlases kārtas ietvaros komersanti, kuru investīciju projektu vērtēšana sabiedrībā “Altum” vēl turpinās, proti, tie nav noraidīti vai kuru pieteikumus komersanti paši nav atsaukuši, var pieteikties sabiedrībā “Altum” papildaizdevuma saņemšanai. Papildpieteikumu, ja nepieciešams, iesniedz līdz lēmuma pieņemšanai par aizdevuma piešķiršanu.
ALTUM piešķirtais aizdevums (ar kapitāla atlaidi) līdz 10 000 000 euro un papildaizdevums (bez kapitāla atlaides) līdz 30 000 000 euro kopā nepārsniedz 40 000 000 euro. Lai veicinātu kredīta pieejamību un lielāka aizdevuma saņemšanu komersantiem, kā arī nodrošinot finansējuma apguvi un finansējumu lielu investīciju projektu īstenošanai, tiek rosināts papildināt aizdevumu programmu ar iespēju ALTUM izsniegt papildaizdevumu līdz 30 000 000 euro, tādējādi palielinot vienam projektam pieejamā ALTUM piešķirtā finansējuma maksimālo slieksni šīs programmas ietvaros no 10 000 000 euro līdz 40 000 000 euro (ieskaitot kapitāla atlaides apmēru). Papildaizdevums šī noteikuma projekta ietvaros ir papildus piešķirts finansējums jau esošajam komersanta pieteiktajam aizdevumam, t.i, var tikt piešķirts papildaizdevums aizdevumu programmas pirmās un slēgtās atlases kārtas komersantiem, kas atbilst šīs aizdevumu programmas nosacījumiem. Atšķirībā no aizdevuma, uz papildaizdevumu nav attiecināmi kritēriji, kas noteikti, lai piešķirtu kapitāla atlaidi, attiecīgi papildaizdevumam nevar tikt piemērota kapitāla atlaide. Ņemot vērā, ka šobrīd vērtēšanā ALTUM par atbalsta piešķiršanu ir 11 lieli investīciju projekti, tiem būs iespējams pieteikties papildaizdevumam. Ja komersantam rodas nepieciešamība piesaistīt papildaizdevumu, tas iesniedz ALTUM papildpieteikumu, norādot nepieciešamo atbalsta apmēru.. Vienlaikus, lai tiktu ievērota stimulējošā ietekme, komersants var pieteikties papildaizdevumam, ja tas nav uzsācis projekta īstenošanu. Ja investīciju projektam piesaista papildaizdevumu vai citu publisko finansējumu, investīciju projektu var uzsākt tad, kad visās iestādēs, kur pretendē uz atbalstu, ir iesniegts pieteikums un ir pieņemts lēmums par atbalsta piešķiršanu vai noslēgts līgums (ja atbalstu nepiešķir ar lēmumu). Noteikumu grozījumu projektā veikta virkne grozījumu, lai nodalītu normas, kas attiecas uz Altum aizdevumu, kuram ir iespēja piemērot kapitāla atlaidi, un kas savā būtībā ir subordinēts cita finansētāja aizdevumam, proti, attiecībā uz Altum aizdevumu programmas nosacījumi paliek nemainīgi, no normām, kas attiecas uz Altum papildaizdevumu, kuram nav iespējama kapitāla atlaide un kurš nav subordinēts pret cita finansētāja aizdevumu.
Tiesiskās skaidrības nolūkos, papildaizdevums Pret Ukrainu vērstās Krievijas militārās agresijas dēļ piemēroto sankciju un pretpasākumu izraisīto ekonomisko seku pārvarēšanas atbalsta likuma izpratnē uzskatāms par šā likuma 2. panta 2.1 daļā minētā aizdevuma veidu. Papildaizdevums pēc atbalsta formas veida ir aizdevums. Paredzēts, ka vienam projektam var būt 2 aizdevumi, termins 'papildaizdevums 'ieviests, lai nodalītu normas, kas attiecas uz aizdevumu, kurš tiek kombinēts ar atbalsta formu kapitāla atlaide, no aizdevuma, kuram nav paredzēta kombinācija.
3. precizēt visu nepieciešamo dokumentu iesniegšanas termiņu līdz 2024.gada 1.aprīlim.
Saskaņā ar šo noteikumu 7.3 punktu tika uzaicināti komersanti turpināt dalību slēgtās kārtas ietvaros, ja tas pirmās un slēgtās atlases kārtas ietvaros ir ticis noraidīts vai komersants atsaucis dalību ņemot vērā īso visu nepieciešamo dokumentu iesniegšanas termiņu. Kā arī tika noteikts, ka nepieciešams iesniegt visus nepieciešamos dokumentus un informāciju ALTUM lēmuma pieņemšanai līdz 2023.gada 1.novembrim.
Šobrīd ir secināms, ka saskaņā ar šo noteikumu 7.3 punktu, komersanti par pieejamo finansējumu tika uzaicināti līdz 2023.gada septembrim. Lai nodrošinātu, ka uzaicinātie komersanti paspēj sagatavot visu nepieciešamo informāciju ALTUM lēmumu pieņemšanai, tiek rosināts precizēt noteikto visu dokumentu iesniegšanas termiņu.
Precizētais dokumentu iesniegšanas termiņš labvēlīgi ietekmētu arī komersantus, kas šobrīd vēl turpina izvērtējumu ALTUM un ņemot vērā to, ka attiecīgiem komersantiem tuvojas izvērtējuma termiņa beigas un, ja rodas risks nepaspēt iesniegt visu nepieciešamo informāciju ALTUM, termiņa pagarinājums nodrošinātu atbalstu vēl papildus kvalitatīvu lielu investīciju projektu īstenošanai.
4. iestrādāt redakcionālus precizējumus, ņemot vērā grozījumus Komisijas 2014. gada 17. jūnija Regulā (ES) Nr. 651/2014 ar ko noteiktas atbalsta kategorijas atzīst par saderīgām ar iekšējo tirgu, piemērojot Līguma 107. un 108. pantu grozījumus;
5. precizēt redakciju attiecībā uz atbalsta intensitātēm aizdevumu programmas ietvaros, lai skaidrības nolūkos noteiktu, ka no tvēruma netiek izslēgts Pierīgas atbalsta saņēmēju loks, tāpat arī precizētas intensitātes, ņemot vērā, ka Eiropas Komisija 2023.gada 24.februārī ir pieņēmusi lēmumu valsts atbalsta lietā SA.105992 (2023/N) – Grozījums Latvijas reģionālā atbalsta kartē (periodam no 2022. gada 1. janvāra līdz 2027. gada 31. decembrim) – palielinātas atbalsta intensitātes teritorijām, kas ir tiesīgas saņemt atbalstu no Taisnīgās pārkārtošanās fonda. Ar Komisijas apstiprinātajiem grozījumiem Latvijas reģionālajā atbalsta kartē ir apstiprināta iespēja par 10 procentpunktiem palielināt atbalsta intensitātes teritorijām, kas ir tiesīgas saņemt atbalstu no Taisnīgas pārkārtošanās fonda un šīs palielinātās atbalsta intensitātes ir piemērojamas no 2023. gada 1. marta līdz 2027. gada 31. decembrim. Attiecīgi šobrīd pēc atbilstošu nosacījumu ieviešanas konkrētā atbalsta programmā, sākot no 2023.gada 1.marta ir iespējams piemērot Ministru kabineta 2021. gada 2. novembra noteikumu Nr.729 "Noteikumi par reģionālās attīstības atbalstu Latvijas Republikā līdz 2027.gadam" 6. punktā paredzēto iespēju: “Latvijas Republikas teritorijām, kas ir tiesīgas saņemt Taisnīgas pārkārtošanās fonda (TPF) atbalstu saskaņā ar Eiropas Komisijas Latvijas Republikai apstiprināto Taisnīgas pārkārtošanās teritoriālo plānu, atbalsta intensitāti var palielināt par 10 % bruto subsīdijas ekvivalenta”, ja vien šādu projektu īstenošana notiek teritorijās, kuras Taisnīgas pārkārtošanās teritoriālā plānā ir noteiktas atbalstam no TPF.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Nē
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
Nē
1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību
1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums
Vai tiks veikts?
Nē
1.6. Cita informācija
Ekonomikas ministrija sadarbībā ar akciju sabiedrību "Attīstības finanšu institūcija Altum" mēneša laikā no noteikumu apstiprināšanas Ministru kabinetā sagatavos un iesniegs Ministru kabinetā programmas rādītāju un sagaidāmo zaudējumu novērtējumu saskaņā ar Attīstības finanšu institūcijas likuma 12.panta trešās daļas prasībām.
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt
Fiziskās personas
Nē
Juridiskās personas
- vidējie uzņēmumi
- lielie uzņēmumi
Ietekmes apraksts
MK Noteikumu grozījumu projekts radīs pozitīvu ietekmi lielajiem un vidējiem komersantiem, nodrošinot valsts atbalsta saņemšanas iespējas, kas nepieciešamas uzņēmējdarbības nodrošināšanai un attīstībai
2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
2.2.1. uz makroekonomisko vidi:
Jā
Ietekmes apraksts
MK Noteikumu grozījumu projekts radīs pozitīvu ietekmi lielajiem un vidējiem komersantiem, nodrošinot valsts atbalsta saņemšanas iespējas, kas nepieciešamas uzņēmējdarbības nodrošināšanai un attīstībai.
Kopumā atbalsta programmā LIAA ir apstiprinājusi 37 lielu investīciju projektus turpmākam izvērtējumam ALTUM, ALTUM līdz šim ir pieņēmis 11 pozitīvus lēmumus par atbalsta piešķiršanu par kopējo attiecināmo izmaksu summu 249 313 798 euro apmērā un ar pieteikto kapitāla atlaidi 66 639 104 euro apmērā, t.sk., ar astoņiem ir noslēgts līgums (pieteiktā kapitāla atlaide 48 062 008 euro). Savukārt ALTUM, ņemot vērā atsauktos un noraidītos projektus, turpina izvērtējumu par 11 lielu investīciju projektiem par kopējo investīciju projekta attiecināmo izmaksu summu 233 819 591 euro (pirmās atlases kārtas ietvaros 12 574 500 euro un slēgtās atlases kārtas ietvaros 221 245 091 euro), un pieteikto kapitāla atlaidi 67 557 927 euro apmērā (pirmās atlases kārtas ietvaros 3 772 350 euro un slēgtās atlases kārtas ietvaros 63 785 577 euro).
Plānots, ka programmas ietvaros tiks radītas vairāk nekā 1000 jaunas augstāk kā vidējā tautsaimniecībā reģionos apmaksātas darba vietas (virs vidējā atalgojuma), nodrošināts eksporta 207,27 milj.euro gadā un veikti ieguldījumi pētniecībā un attīstībā vismaz 14 milj. euro.
Kopumā atbalsta programmā LIAA ir apstiprinājusi 37 lielu investīciju projektus turpmākam izvērtējumam ALTUM, ALTUM līdz šim ir pieņēmis 11 pozitīvus lēmumus par atbalsta piešķiršanu par kopējo attiecināmo izmaksu summu 249 313 798 euro apmērā un ar pieteikto kapitāla atlaidi 66 639 104 euro apmērā, t.sk., ar astoņiem ir noslēgts līgums (pieteiktā kapitāla atlaide 48 062 008 euro). Savukārt ALTUM, ņemot vērā atsauktos un noraidītos projektus, turpina izvērtējumu par 11 lielu investīciju projektiem par kopējo investīciju projekta attiecināmo izmaksu summu 233 819 591 euro (pirmās atlases kārtas ietvaros 12 574 500 euro un slēgtās atlases kārtas ietvaros 221 245 091 euro), un pieteikto kapitāla atlaidi 67 557 927 euro apmērā (pirmās atlases kārtas ietvaros 3 772 350 euro un slēgtās atlases kārtas ietvaros 63 785 577 euro).
Plānots, ka programmas ietvaros tiks radītas vairāk nekā 1000 jaunas augstāk kā vidējā tautsaimniecībā reģionos apmaksātas darba vietas (virs vidējā atalgojuma), nodrošināts eksporta 207,27 milj.euro gadā un veikti ieguldījumi pētniecībā un attīstībā vismaz 14 milj. euro.
2.2.2. uz nozaru konkurētspēju:
Jā
Ietekmes apraksts
MK Noteikumu grozījumu projekts radīs pozitīvu ietekmi lielajiem un vidējiem komersantiem, nodrošinot valsts atbalsta saņemšanas iespējas, kas nepieciešamas uzņēmējdarbības nodrošināšanai un attīstībai
2.2.3. uz uzņēmējdarbības vidi:
Jā
Ietekmes apraksts
MK Noteikumu grozījumu projekts radīs pozitīvu ietekmi lielajiem un vidējiem komersantiem, nodrošinot valsts atbalsta saņemšanas iespējas, kas nepieciešamas uzņēmējdarbības nodrošināšanai un attīstībai. Plānots, ka programmas ietvaros tiks radītas vairāk nekā 1000 jaunas augstāk kā vidējā tautsaimniecībā reģionos apmaksātas darba vietas (virs vidējā atalgojuma), nodrošināts eksporta 207,27 milj.euro gadā un veikti ieguldījumi pētniecībā un attīstībā vismaz 14 milj. euro.
Vienlaikus minētā atbalsta programma radīs pozitīvu efektu visā šo atbalstīto uzņēmumu piegāžu ķēdē.
Vienlaikus minētā atbalsta programma radīs pozitīvu efektu visā šo atbalstīto uzņēmumu piegāžu ķēdē.
2.2.4. uz mazajiem un vidējiem uzņēmējiem:
Jā
Ietekmes apraksts
MK Noteikumu grozījumu projekts radīs pozitīvu ietekmi lielajiem un vidējiem komersantiem, nodrošinot valsts atbalsta saņemšanas iespējas, kas nepieciešamas uzņēmējdarbības nodrošināšanai un attīstībai. Plānots, ka programmas ietvaros tiks radītas vairāk nekā 1000 jaunas augstāk kā vidējā tautsaimniecībā reģionos apmaksātas darba vietas (virs vidējā atalgojuma), nodrošināts eksporta 207,27 milj.euro gadā un veikti ieguldījumi pētniecībā un attīstībā vismaz 14 milj. euro.
Vienlaikus minētā atbalsta programma radīs pozitīvu efektu visā šo atbalstīto uzņēmumu piegāžu ķēdē.
Vienlaikus minētā atbalsta programma radīs pozitīvu efektu visā šo atbalstīto uzņēmumu piegāžu ķēdē.
2.2.5. uz konkurenci:
Nē2.2.6. uz nodarbinātību:
Jā
Ietekmes apraksts
MK Noteikumu grozījumu projekts radīs pozitīvu ietekmi lielajiem un vidējiem komersantiem, nodrošinot valsts atbalsta saņemšanas iespējas, kas nepieciešamas uzņēmējdarbības nodrošināšanai un attīstībai. Plānots, ka programmas ietvaros tiks radītas vairāk nekā 1000 jaunas augstāk kā vidējā tautsaimniecībā reģionos apmaksātas darba vietas (virs vidējā atalgojuma), nodrošināts eksporta 207,27 milj.euro gadā un veikti ieguldījumi pētniecībā un attīstībā vismaz 14 milj. euro.
Vienlaikus minētā atbalsta programma radīs pozitīvu efektu visā šo atbalstīto uzņēmumu piegāžu ķēdē.
Vienlaikus minētā atbalsta programma radīs pozitīvu efektu visā šo atbalstīto uzņēmumu piegāžu ķēdē.
2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
Sabiedrības grupa
Palielinās/samazinās
Stundas samaksas likme - euro
Laika patēriņš uz vienību - stundās
Subjektu skaits
Cik bieži - reizes gadā
Administratīvās izmaksas - euro
Aprēķinu skaidrojums
Juridiskās personas
Kopā (juridiskās personas)
294,58
vidējie uzņēmumi
palielinās
Vērtības nozīme:
26,78
euro
1,00
stunda
2
komersants
1
reizes
53,56
Aprēķins attiecas uz visiem komersantiem, vidējais izmaksu palielinājums vienam komersantam 26,78 euro. Pienākums paredz iesniegt Altum iesniegt papildus pieteikumu papildus aizdevuma saņemšanai (pārējie dokumenti komersantam nav jāiesniedz, jo atrodas jau ALTUM
lielie uzņēmumi
palielinās
Vērtības nozīme:
26,78
euro
1,00
stunda
9
komersants
1
reizes
241,02
Aprēķins attiecas uz visiem komersantiem, vidējais izmaksu palielinājums vienam komersantam 26,78 euro. Pienākums paredz iesniegt Altum iesniegt papildus pieteikumu papildus aizdevuma saņemšanai (pārējie dokumenti komersantam nav jāiesniedz, jo atrodas jau ALTUM.
Kopā
294,58
2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
Cita informācija
Paredzētais finansējuma palielinājums 30 500 000 euro apmērā tiks nodrošināts no:
- Ukrainas garantiju programmas, kas tiek īstenota saskaņā ar Ministru kabineta 2022.gada 21.jūnija noteikumiem Nr. 377 "Noteikumi par garantiju programmu pret Ukrainu vērstās Krievijas militārās agresijas radīto ekonomisko seku mazināšanai" - 12 500 000 euro;
- Ukrainas aizdevumu programmas, kas tiek īstenota saskaņā ar Ministru kabineta 2022.gada 14. jūnija noteikumiem Nr. 349 “Noteikumi par aizdevumu programmu pret Ukrainu vērstās Krievijas militārās agresijas radīto ekonomisko seku mazināšanai” (turpmāk MKN 349) - 5 000 000 euro;
- atmaksātā finansējuma no Covid-19 aidevumu programmas, saskaņā ar 2020.gada 19.marta Ministru kabineta noteikumiem Nr. 149 “Noteikumi par apgrozāmo līdzekļu aizdevumiem saimnieciskās darbības veicējiem, kuru darbību ietekmējusi Covid-19 izplatība” - 13 000 000 euro.
Noteikumu projektam nav ietekmes uz valsts budžetu, ņemot vērā, ka minētais finansējums jau ir ieskaitīts ALTUM budžetā.
Vienlaikus atbalsta pasākumu īstenošanai no MKN 349 pārdalītie līdzekļi 5 000 000 euro apmērā, indikatīvi radīs negatīvu ietekmi uz vispārējās valdības budžeta bilanci 2027.gadā – 1 000 000 euro, 2028.gadā – 2 000 000 euro un 2029.gadā – 2 000 000 euro.
Izdevumi uz vispārējās valdības budžeta bilanci radīsies programmas īstenošanas laikā un nepārsniegs atbalsta pasākumiem piešķirto publisko finansējumu. Precīzs novērtējums par programmu tiks sagatavots saskaņā ar protokollēmumā noteikto.
- Ukrainas garantiju programmas, kas tiek īstenota saskaņā ar Ministru kabineta 2022.gada 21.jūnija noteikumiem Nr. 377 "Noteikumi par garantiju programmu pret Ukrainu vērstās Krievijas militārās agresijas radīto ekonomisko seku mazināšanai" - 12 500 000 euro;
- Ukrainas aizdevumu programmas, kas tiek īstenota saskaņā ar Ministru kabineta 2022.gada 14. jūnija noteikumiem Nr. 349 “Noteikumi par aizdevumu programmu pret Ukrainu vērstās Krievijas militārās agresijas radīto ekonomisko seku mazināšanai” (turpmāk MKN 349) - 5 000 000 euro;
- atmaksātā finansējuma no Covid-19 aidevumu programmas, saskaņā ar 2020.gada 19.marta Ministru kabineta noteikumiem Nr. 149 “Noteikumi par apgrozāmo līdzekļu aizdevumiem saimnieciskās darbības veicējiem, kuru darbību ietekmējusi Covid-19 izplatība” - 13 000 000 euro.
Noteikumu projektam nav ietekmes uz valsts budžetu, ņemot vērā, ka minētais finansējums jau ir ieskaitīts ALTUM budžetā.
Vienlaikus atbalsta pasākumu īstenošanai no MKN 349 pārdalītie līdzekļi 5 000 000 euro apmērā, indikatīvi radīs negatīvu ietekmi uz vispārējās valdības budžeta bilanci 2027.gadā – 1 000 000 euro, 2028.gadā – 2 000 000 euro un 2029.gadā – 2 000 000 euro.
Izdevumi uz vispārējās valdības budžeta bilanci radīsies programmas īstenošanas laikā un nepārsniegs atbalsta pasākumiem piešķirto publisko finansējumu. Precīzs novērtējums par programmu tiks sagatavots saskaņā ar protokollēmumā noteikto.
4. Tiesību akta projekta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
4.1. Saistītie tiesību aktu projekti
4.1.1. Ministru kabineta 2022. gada 14. jūnija noteikumi Nr. 349 "Noteikumi par aizdevumu programmu pret Ukrainu vērstās Krievijas militārās agresijas radīto ekonomisko seku mazināšanai"
Pamatojums un apraksts
Valsts budžeta finansējums 5 000 000 EUR apmērā tiek pārcelts no Ministru kabineta 2022. gada 14. jūnija noteikumiem Nr. 349 "Noteikumi par aizdevumu programmu pret Ukrainu vērstās Krievijas militārās agresijas radīto ekonomisko seku mazināšanai"
Atbildīgā institūcija
Ekonomikas ministrija
4.1.2. Ministru kabineta 2022. gada 21. jūnija noteikumi Nr. 377 "Noteikumi par garantiju programmu pret Ukrainu vērstās Krievijas militārās agresijas radīto ekonomisko seku mazināšanai"
Pamatojums un apraksts
Valsts budžeta finansējums 12 500 000 EUR apmērā tiek pārcelts no Ministru kabineta 2022. gada 21. jūnija noteikumiem Nr. 377 "Noteikumi par garantiju programmu pret Ukrainu vērstās Krievijas militārās agresijas radīto ekonomisko seku mazināšanai"
Atbildīgā institūcija
Ekonomikas ministrija
4.2. Cita informācija
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
5.1. Saistības pret Eiropas Savienību
Vai ir attiecināms?
Jā
ES tiesību akta CELEX numurs
32014R0651
ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Eiropas Komisijas 2014. gada 17. jūnija Regula (ES) Nr. 651/2014 , ar ko noteiktas atbalsta kategorijas atzīst par saderīgām ar iekšējo tirgu, piemērojot Līguma 107. un 108. pantu Dokuments attiecas uz EEZ
Apraksts
-
5.2. Citas starptautiskās saistības
Vai ir attiecināms?
Nē
5.3. Cita informācija
Apraksts
Pēc MK Noteikumu projekta apstiprināšanas Ministru kabineta sēdē, Ekonomikas ministrija 20 darbdienu laikā sagatavos un iesniegs informāciju Eiropas Komisijai, izmantojot SANI 2 sistēmu.
5.4. 1. tabula. Tiesību akta projekta atbilstība ES tiesību aktiem
Attiecīgā ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Eiropas Komisijas 2014. gada 17. jūnija Regula (ES) Nr. 651/2014 , ar ko noteiktas atbalsta kategorijas atzīst par saderīgām ar iekšējo tirgu, piemērojot Līguma 107. un 108. pantu Dokuments attiecas uz EEZ
ES TA panta numurs
Projekta vienība, kas pārņem vai ievieš A minēto
Tiek pārņemts pilnībā vai daļēji
Vai B minētais paredz stingrākas prasības un pamatojums
A
B
C
D
Komisijas Regula (ES) Nr. 651/2014) 6.panta 2.punkts
Noteikumu 14.1., 14.1.1. apakšpunkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības
Komisijas Regula (ES) Nr. 651/2014) 2.panta 23.punkts
Noteikumu 14.1.2. apakšpunkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības
Komisijas Regula (ES) Nr. 651/2014) 5.pants
Noteikumu 18. punkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības
Komisijas Regula (ES) Nr. 651/2014 14. panta 8. punkts
Noteikumu 13.15. apakšpunkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības
Komisijas Regula (ES) Nr. 651/2014 14. panta 7. punkts
Noteikumu 15. punkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības
Komisijas Regula (ES) Nr. 651/2014) 14. panta 7. punkts
Noteikumu 15.1 punkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības
Komisijas Regula (ES) Nr. 651/2014) 2. panta 50. punkts
Noteikumu 33.punkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības
Komisijas Regula (ES) Nr. 651/2014 2. panta 49. punkts
Noteikumu 13.11. apakšpunkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības
Komisijas Regula (ES) Nr. 651/2014 14. panta 6.punkts
Noteikumu 13.11. apakšpunkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības
Komisijas Regula (ES) Nr. 651/2014) 2. panta 13., 43. un 43a. punktā noteiktajām definīcijām
Noteikumu 40.3.1. apakšpunkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības
Komisijas Regula (ES) Nr. 651/2014 13.pants
Noteikumu 40.4. apakšpunkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības
Kā ir izmantota ES tiesību aktā paredzētā rīcības brīvība dalībvalstij pārņemt vai ieviest noteiktas ES tiesību akta normas? Kādēļ?
n/a
Saistības sniegt paziņojumu ES institūcijām un ES dalībvalstīm atbilstoši normatīvajiem aktiem, kas regulē informācijas sniegšanu par tehnisko noteikumu, valsts atbalsta piešķiršanas un finanšu noteikumu (attiecībā uz monetāro politiku) projektiem
n/a
Cita informācija
nav
6. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas un sabiedrības līdzdalības process
Sabiedrības līdzdalība uz šo tiesību akta projektu neattiecas
Jā
Skaidrojums
Projekts tiešā veidā neietekmē sabiedrību. Noteikumu projekts tiek virzīts steidzamības kārtībā, tādējādi neattiecinot sabiedrības līdzdalības procesu uz šo noteikumu projektu.
6.4. Cita informācija
-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.5. Cita informācija
-
8. Horizontālās ietekmes
8.1. Projekta tiesiskā regulējuma ietekme
8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.5. uz teritoriju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.6. uz vidi
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.7. uz klimatneitralitāti
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.10. uz dzimumu līdztiesību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.11. uz veselību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.13. uz datu aizsardzību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.14. uz diasporu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.15. uz profesiju reglamentāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.16. uz bērna labākajām interesēm
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.2. Cita informācija
-
Pielikumi