24-TA-2715: Noteikumu projekts (Jauns)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2011.gada 15.februāra noteikumos Nr.134 "Noteikumi par kapelānu dienestu"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība
1.1. Pamatojums
Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Ministru kabineta noteikumu projekts „Grozījumi Ministru kabineta 2011. gada 15. februāra noteikumos Nr.134 „Noteikumi par kapelānu dienestu”” (turpmāk – Ministru kabineta noteikumu projekts) izstrādāts, lai papildinātu tā esošo regulējumu attiecībā uz Iekšlietu ministrijas sistēmas iestāžu kapelānu darbību.
Iekšlietu ministrijas sistēmas iestādēs kapelānu dienests tiks veidots no kapelāniem, kas ir gan civilpersonas, gan dienesta amatpersonas ar speciālo dienesta pakāpi, tādejādi ir nepieciešams izstrādāt grozījumus, lai precizētu Ministru kabineta 2011. gada 15. februāra noteikumus Nr.134 „Noteikumi par kapelānu dienestu” (turpmāk – noteikumi Nr. 134).
Iekšlietu ministrijas sistēmas iestādēs kapelānu dienests tiks veidots no kapelāniem, kas ir gan civilpersonas, gan dienesta amatpersonas ar speciālo dienesta pakāpi, tādejādi ir nepieciešams izstrādāt grozījumus, lai precizētu Ministru kabineta 2011. gada 15. februāra noteikumus Nr.134 „Noteikumi par kapelānu dienestu” (turpmāk – noteikumi Nr. 134).
1.2. Mērķis
Mērķa apraksts
Ministru kabineta noteikumu projekta mērķis ir papildināt esošo regulējumu ar nosacījumiem attiecībā uz Iekšlietu ministrijas sistēmas iestāžu kapelānu darbību.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Pašreizējā situācija
Dienests Iekšlietu ministrijas sistēmas iestādēs ir saistīts ar profesionālā riska situācijām, lielu garīgo slodzi un personāla profesionālās izdegšanas riskiem. Par likumpārkāpumu aizturētās un policijas īslaicīgās aizturēšanas vietās ievietotās personas, kuras atrodas liela stresa vai depresijas stāvoklī, mēdz piemeklēt suicidālas tieksmes. Iekšlietu ministrijas sistēmas iestāžu kompetence ir saistīta ar situācijām, kad cilvēkiem ir jāpaziņo par bojā gājušiem tuviniekiem, ja nāve iestājusies ceļu satiksmes negadījumā vai citā nelaimes gadījumā, persona gājusi bojā noziedzīga nodarījuma vai pašnāvības rezultātā.
Veicot ugunsgrēku dzēšanas un glābšanas darbus, kā arī glābšanas darbus sagruvumos, ceļu satiksmes negadījumos, katastrofu izraisīto seku likvidēšanu u.c. , ugunsgrēku dzēšanas un glābšanas vadītājs nosaka bīstamo zonu, kur var pastāvēt bīstamie faktori. Šajā bīstamajā zonā var atrasties tikai speciāli apmācītas amatpersonas, bet izņēmuma gadījumā arīpersonas, kas ir instruētas un nodrošinātas ar individuālajiem aizsardzības līdzekļiem (piemēram, Neatliekamās medīcīniskās palīdzības dienesta mediķi). Nereti bīstamajā zonā smagos apstākļos var ilgstoši atrasties cietušie, kuru glābšanai nepieciešams laiks. Arī pašiem glābējiem, kuri nevar atstāt notikuma vietu, saskaroties ar cilvēku bojāeju, it īpaši bērnu nāvi, redzot cilvēku ciešanas, var būt nepieciešama tūlītēja emocionāla un psiholoģiska palīdzība, lai varētu turpināt darbus.
Praksē minētā uzdevuma izpilde ir apgrūtinoša, jo prasa īpašas kompetences. Paaugstināta stresa situācijās nereti pašiem nodarbinātajiem ir nepieciešams psihoemocionāls un garīgs atbalsts, tāpēc kapelāna iesaiste šādās situācijās varētu būtiski atvieglot iekšlietu darbinieku ikdienu.
Nodarbināto nepietiekamība, virsstundas, palielinātā darba slodze var radīt saspīlējumu gan katrā nodarbinātā atsevišķi, gan arī personu savstarpējā komunikācijā, un nepieciešamība pēc garīgās aprūpes, mierinājuma, garīgā palīdzība un cilvēciska saruna, ko varētu sniegt kapelāns, ir ļoti aktuāla un lietderīga.
Kapelānu dienesta darbība ir valsts un reliģisko organizāciju sadarbības joma, kuras ietvaros puses sadarbojas vienotā mērķa sasniegšanai, saglabājot neitralitāti un konfidencionalitāti. Valsts nodrošina, lai katrai personai būtu tiesības saņemt garīgo aprūpi, bet veidu un kārtību valsts ir tiesīga izvēlēties pati, t.i., nenosakot kapelānu dienesta darbību, bet katrai organizācijai ļaujot pašai organizēt garīgo aprūpi, vai organizējot konkrēta no valsts budžeta apmaksāta dienesta darbību, kas nodrošina visu reliģisko organizāciju pieaicināšanu un darbības īstenošanu konkrētajās iestādēs.
Atbalstu iekšlietu resora amatpersonām pašlaik sniedz Iekšlietu ministrijas Veselības un sporta centrs, kura darbības misija cita starpā ir:
1) veicināt amatpersonu spējas īstenot valsts drošības un iekšlietu politikas pasākumus;
2) motivēt amatpersonas turpināt dienestu Iekšlietu ministrijas sistēmas iestādēs, sniedzot psiholoģisko atbalstu un nodrošinot normatīvajos aktos noteiktās sociālās garantijas.
Psiholoģiskā atbalsta nodaļā ir 7,5 psihologa amata slodzes uz vairāk kā 9000 amatpersonām, kas norāda uz būtisku kapacitātes nepietiekamību un nepieciešamību pēc papildus atbalsta formu un līdzekļu izstrādes un ieviešanas nepieciešamību.
2024. gada 7. novembrī stājas spēkā grozījumi Reliģisko organizāciju likumā (Latvijas Vēstnesis, 208, 24.10.2024.), kas ietver sevī kapelānu subjektu loka paplašināšanu, nosakot, ka kapelāni ir garīgais personāls, kas veic amata pienākumus soda izciešanas vietās, Nacionālo bruņoto spēku formējumos, Iekšlietu ministrijas sistēmas iestādēs un citur, kur nav pieejama parastā garīdznieka aprūpe.
Līdz ar to ir nepieciešami arī atbilstoši grozījumi noteikumos Nr. 134.
Veicot ugunsgrēku dzēšanas un glābšanas darbus, kā arī glābšanas darbus sagruvumos, ceļu satiksmes negadījumos, katastrofu izraisīto seku likvidēšanu u.c. , ugunsgrēku dzēšanas un glābšanas vadītājs nosaka bīstamo zonu, kur var pastāvēt bīstamie faktori. Šajā bīstamajā zonā var atrasties tikai speciāli apmācītas amatpersonas, bet izņēmuma gadījumā arīpersonas, kas ir instruētas un nodrošinātas ar individuālajiem aizsardzības līdzekļiem (piemēram, Neatliekamās medīcīniskās palīdzības dienesta mediķi). Nereti bīstamajā zonā smagos apstākļos var ilgstoši atrasties cietušie, kuru glābšanai nepieciešams laiks. Arī pašiem glābējiem, kuri nevar atstāt notikuma vietu, saskaroties ar cilvēku bojāeju, it īpaši bērnu nāvi, redzot cilvēku ciešanas, var būt nepieciešama tūlītēja emocionāla un psiholoģiska palīdzība, lai varētu turpināt darbus.
Praksē minētā uzdevuma izpilde ir apgrūtinoša, jo prasa īpašas kompetences. Paaugstināta stresa situācijās nereti pašiem nodarbinātajiem ir nepieciešams psihoemocionāls un garīgs atbalsts, tāpēc kapelāna iesaiste šādās situācijās varētu būtiski atvieglot iekšlietu darbinieku ikdienu.
Nodarbināto nepietiekamība, virsstundas, palielinātā darba slodze var radīt saspīlējumu gan katrā nodarbinātā atsevišķi, gan arī personu savstarpējā komunikācijā, un nepieciešamība pēc garīgās aprūpes, mierinājuma, garīgā palīdzība un cilvēciska saruna, ko varētu sniegt kapelāns, ir ļoti aktuāla un lietderīga.
Kapelānu dienesta darbība ir valsts un reliģisko organizāciju sadarbības joma, kuras ietvaros puses sadarbojas vienotā mērķa sasniegšanai, saglabājot neitralitāti un konfidencionalitāti. Valsts nodrošina, lai katrai personai būtu tiesības saņemt garīgo aprūpi, bet veidu un kārtību valsts ir tiesīga izvēlēties pati, t.i., nenosakot kapelānu dienesta darbību, bet katrai organizācijai ļaujot pašai organizēt garīgo aprūpi, vai organizējot konkrēta no valsts budžeta apmaksāta dienesta darbību, kas nodrošina visu reliģisko organizāciju pieaicināšanu un darbības īstenošanu konkrētajās iestādēs.
Atbalstu iekšlietu resora amatpersonām pašlaik sniedz Iekšlietu ministrijas Veselības un sporta centrs, kura darbības misija cita starpā ir:
1) veicināt amatpersonu spējas īstenot valsts drošības un iekšlietu politikas pasākumus;
2) motivēt amatpersonas turpināt dienestu Iekšlietu ministrijas sistēmas iestādēs, sniedzot psiholoģisko atbalstu un nodrošinot normatīvajos aktos noteiktās sociālās garantijas.
Psiholoģiskā atbalsta nodaļā ir 7,5 psihologa amata slodzes uz vairāk kā 9000 amatpersonām, kas norāda uz būtisku kapacitātes nepietiekamību un nepieciešamību pēc papildus atbalsta formu un līdzekļu izstrādes un ieviešanas nepieciešamību.
2024. gada 7. novembrī stājas spēkā grozījumi Reliģisko organizāciju likumā (Latvijas Vēstnesis, 208, 24.10.2024.), kas ietver sevī kapelānu subjektu loka paplašināšanu, nosakot, ka kapelāni ir garīgais personāls, kas veic amata pienākumus soda izciešanas vietās, Nacionālo bruņoto spēku formējumos, Iekšlietu ministrijas sistēmas iestādēs un citur, kur nav pieejama parastā garīdznieka aprūpe.
Līdz ar to ir nepieciešami arī atbilstoši grozījumi noteikumos Nr. 134.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Saskaņā ar Reliģisko organizāciju likuma 14.panta piekto daļu kapelāni Latvijas Republikā darbojas saskaņā ar noteikumiem Nr. 134.
Pēc grozījumu Reliģisko organizāciju likumā (Latvijas Vēstnesis, 208, 24.10.2024.) stāšanās spēkā 2024. gada 7. novembrī, noteikumu Nr. 134 saturu nepieciešams papildināt ar nosacījumiem attiecībā uz Iekšlietu ministrijas sistēmas iestāžu kapelānu darbību.
Pēc grozījumu Reliģisko organizāciju likumā (Latvijas Vēstnesis, 208, 24.10.2024.) stāšanās spēkā 2024. gada 7. novembrī, noteikumu Nr. 134 saturu nepieciešams papildināt ar nosacījumiem attiecībā uz Iekšlietu ministrijas sistēmas iestāžu kapelānu darbību.
Risinājuma apraksts
Iekšlietu ministrija ir izstrādājusi Ministru kabineta noteikumu projektu, lai papildinātu esošo regulējumu ar nosacījumiem par Iekšlietu ministrijas sistēmas iestāžu kapelānu darbību, proti:
1) kapelānu pieņemšanu darbā un kapelānu kompetenci;
2) kapelānu ar speciālo dienesta pakāpi dienesta gaitas prasību atbilstību Iekšlietu ministrijas sistēmas iestāžu un Ieslodzījuma vietu pārvaldes amatpersonu ar speciālajām dienesta pakāpēm dienesta gaitas likuma regulējuma prasībām;
3) kapelānu pakļautību.
Plānots Iekšlietu ministrijas sistēmas iestādēs ieviest ne vairāk kā 18 kapelānu amata vietas (gan amatpersonas ar speciālo dienesta pakāpi, gan darbiniekus, ar kuriem noslēgts darba līgums), kuri nodrošinās garīgo aprūpi (ietver tādas pastorālā darba sastāvdaļas kā-uzklausīšana, sarunas, padomdošana, iedrošināšana un motivēšana) dienesta vietās Iekšlietu ministrijas sistēmas iestāžu nodarbinātajiem, viņu tuviniekiem un ar nelaimes gadījumu vai likumpārkāpumu saistītām personām.
Kapelāni ar speciālo dienesta pakāpi savus pienākumus varēs veikt arī situācijās un vietās, kas nebūs pieejamas civilajam personālam, piemēram:
1) darbs notikuma vietā, t.sk. ugunsgrēka vieta, ēku sagruvuma, avāriju vietas, kas atzīstamas par bīstamām. Veicot ugunsgrēku dzēšanas un glābšanas darbus, kā arī glābšanas darbus sagruvumos, ceļu satiksmes negadījumos, katastrofu izraisīto seku likvidēšanu u.c. , ugunsgrēku dzēšanas un glābšanas vadītājs nosaka bīstamo zonu, kur var pastāvēt bīstamie faktori. Šajā bīstamajā zonā var atrasties tikai speciāli apmācītas amatpersonas, bet izņēmuma gadījumā arī cilvēki, kas ir instruēti un nodrošināti ar individuālajiem aizsardzības līdzekļiem (piemēram, Neatliekamās medicīniskās palīdzības dienesta mediķi).Nereti bīstamajā zonā smagos apstākļos var ilgstoši atrasties cietušie, kuru glābšanai nepieciešams laiks. Arī pašiem glābējiem, kuri nevar atstāt notikuma vietu, saskaroties ar cilvēku bojā eju, it īpaši bērnu nāvi, redzot cilvēku ciešanas var būt nepieciešama tūlītēja emocionāla un psiholoģiska palīdzība, lai varētu turpināt darbus.
2) dienesta (darba) vietās- notikumi, kuros dienesta pienākumus pilda Valsts ugunsdzēsības un glābšanas dienesta, Valsts policijas un Valsts robežsardzes nodarbinātie un kur civilpersonām iekļūšana ir liegta. Kapelāns nodarbinātajiem ir pieejams dienesta vietā un darba laikā, lai pēc iespējas savlaicīgāk un sekmīgāk sāktu risināt garīga rakstura problēmas, jo īpaši tās, kas radušās pildot tiešos dienesta (darba) pienākumus.
Kapelānam ir jābūt ar specifiskām zināšanām atbilstoši attiecīgās iestādes darba īpatnībām.
Kapelāniem ar speciālo dienesta pakāpi atlīdzība nosakāma atbilstoši vienotiem amatpersonu atlīdzības nosacījumiem iestādē, tostarp piemaksa par noteiktu funkciju un uzdevumu izpildi.
Līdzīgi kā Nacionālo bruņoto spēku kapelāniem Iekšlietu ministrijas sistēmas iestāžu kapelāniem ir noteikts šāds pakļautības sadalījums:
1) kapelāni savas darbības organizatoriskos un administratīvos jautājumos ir pakļauti attiecīgās Iekšlietu ministrijas sistēmas iestādes vadītājam. Tas nozīmē, ka viņu ikdienas pienākumu izpilde, darba grafiks, iesaistīšanās iestādes pasākumos un citi ar institūcijas darbību saistīti aspekti tiek pārraudzīti un koordinēti iestādes vadības ietvaros.
2) reliģiskajos jautājumos kapelāni ir pakļauti attiecīgajai reliģiskajai savienībai (baznīcai). Šajā kontekstā viņi ievēro savas reliģiskās organizācijas noteikumus, mācības un prakses, kas attiecas uz reliģisko rituālu veikšanu, teoloģiskajiem jautājumiem un garīgo vadību.
Šāda pakļautības struktūra nodrošina, ka kapelāni efektīvi pilda savus pienākumus gan institucionālajā, gan reliģiskajā kontekstā, ievērojot attiecīgās iestādes un reliģiskās organizācijas noteikumus un vadlīnijas.
Sekmīgas darbības nodrošināšanai Iekšlietu ministrijas sistēmas iestāžu kapelāni īstenos sadarbību ar Nacionālo bruņoto spēku un citu iestāžu kapelānu dienestu, kā arī Noteikumos par kapelānu dienestu minētajām reliģiskajām organizācijām.
Kapelānu pamatpienākumi ietverti šajā Ministru kabineta noteikumu projektā, bet detalizētāk – Ministru kabineta 2016.gada 13.decembra noteikumos Nr. 810 "Noteikumi par Iekšlietu ministrijas sistēmas iestāžu un Ieslodzījuma vietu pārvaldes amatpersonu ar speciālajām dienesta pakāpēm amatu klasifikāciju”, attiecīgu struktūrvienību reglamentos un amata aprakstos.
1) kapelānu pieņemšanu darbā un kapelānu kompetenci;
2) kapelānu ar speciālo dienesta pakāpi dienesta gaitas prasību atbilstību Iekšlietu ministrijas sistēmas iestāžu un Ieslodzījuma vietu pārvaldes amatpersonu ar speciālajām dienesta pakāpēm dienesta gaitas likuma regulējuma prasībām;
3) kapelānu pakļautību.
Plānots Iekšlietu ministrijas sistēmas iestādēs ieviest ne vairāk kā 18 kapelānu amata vietas (gan amatpersonas ar speciālo dienesta pakāpi, gan darbiniekus, ar kuriem noslēgts darba līgums), kuri nodrošinās garīgo aprūpi (ietver tādas pastorālā darba sastāvdaļas kā-uzklausīšana, sarunas, padomdošana, iedrošināšana un motivēšana) dienesta vietās Iekšlietu ministrijas sistēmas iestāžu nodarbinātajiem, viņu tuviniekiem un ar nelaimes gadījumu vai likumpārkāpumu saistītām personām.
Kapelāni ar speciālo dienesta pakāpi savus pienākumus varēs veikt arī situācijās un vietās, kas nebūs pieejamas civilajam personālam, piemēram:
1) darbs notikuma vietā, t.sk. ugunsgrēka vieta, ēku sagruvuma, avāriju vietas, kas atzīstamas par bīstamām. Veicot ugunsgrēku dzēšanas un glābšanas darbus, kā arī glābšanas darbus sagruvumos, ceļu satiksmes negadījumos, katastrofu izraisīto seku likvidēšanu u.c. , ugunsgrēku dzēšanas un glābšanas vadītājs nosaka bīstamo zonu, kur var pastāvēt bīstamie faktori. Šajā bīstamajā zonā var atrasties tikai speciāli apmācītas amatpersonas, bet izņēmuma gadījumā arī cilvēki, kas ir instruēti un nodrošināti ar individuālajiem aizsardzības līdzekļiem (piemēram, Neatliekamās medicīniskās palīdzības dienesta mediķi).Nereti bīstamajā zonā smagos apstākļos var ilgstoši atrasties cietušie, kuru glābšanai nepieciešams laiks. Arī pašiem glābējiem, kuri nevar atstāt notikuma vietu, saskaroties ar cilvēku bojā eju, it īpaši bērnu nāvi, redzot cilvēku ciešanas var būt nepieciešama tūlītēja emocionāla un psiholoģiska palīdzība, lai varētu turpināt darbus.
2) dienesta (darba) vietās- notikumi, kuros dienesta pienākumus pilda Valsts ugunsdzēsības un glābšanas dienesta, Valsts policijas un Valsts robežsardzes nodarbinātie un kur civilpersonām iekļūšana ir liegta. Kapelāns nodarbinātajiem ir pieejams dienesta vietā un darba laikā, lai pēc iespējas savlaicīgāk un sekmīgāk sāktu risināt garīga rakstura problēmas, jo īpaši tās, kas radušās pildot tiešos dienesta (darba) pienākumus.
Kapelānam ir jābūt ar specifiskām zināšanām atbilstoši attiecīgās iestādes darba īpatnībām.
Kapelāniem ar speciālo dienesta pakāpi atlīdzība nosakāma atbilstoši vienotiem amatpersonu atlīdzības nosacījumiem iestādē, tostarp piemaksa par noteiktu funkciju un uzdevumu izpildi.
Līdzīgi kā Nacionālo bruņoto spēku kapelāniem Iekšlietu ministrijas sistēmas iestāžu kapelāniem ir noteikts šāds pakļautības sadalījums:
1) kapelāni savas darbības organizatoriskos un administratīvos jautājumos ir pakļauti attiecīgās Iekšlietu ministrijas sistēmas iestādes vadītājam. Tas nozīmē, ka viņu ikdienas pienākumu izpilde, darba grafiks, iesaistīšanās iestādes pasākumos un citi ar institūcijas darbību saistīti aspekti tiek pārraudzīti un koordinēti iestādes vadības ietvaros.
2) reliģiskajos jautājumos kapelāni ir pakļauti attiecīgajai reliģiskajai savienībai (baznīcai). Šajā kontekstā viņi ievēro savas reliģiskās organizācijas noteikumus, mācības un prakses, kas attiecas uz reliģisko rituālu veikšanu, teoloģiskajiem jautājumiem un garīgo vadību.
Šāda pakļautības struktūra nodrošina, ka kapelāni efektīvi pilda savus pienākumus gan institucionālajā, gan reliģiskajā kontekstā, ievērojot attiecīgās iestādes un reliģiskās organizācijas noteikumus un vadlīnijas.
Sekmīgas darbības nodrošināšanai Iekšlietu ministrijas sistēmas iestāžu kapelāni īstenos sadarbību ar Nacionālo bruņoto spēku un citu iestāžu kapelānu dienestu, kā arī Noteikumos par kapelānu dienestu minētajām reliģiskajām organizācijām.
Kapelānu pamatpienākumi ietverti šajā Ministru kabineta noteikumu projektā, bet detalizētāk – Ministru kabineta 2016.gada 13.decembra noteikumos Nr. 810 "Noteikumi par Iekšlietu ministrijas sistēmas iestāžu un Ieslodzījuma vietu pārvaldes amatpersonu ar speciālajām dienesta pakāpēm amatu klasifikāciju”, attiecīgu struktūrvienību reglamentos un amata aprakstos.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Nē
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
Jā
Apraksts
Kapelānu profesionālais pienesums ir ļoti nepieciešams un nozīmīgs iekšlietu dienestu darbā, un prognozējamie ieguvumi būtiski pārsniegs veiktos ieguldījumus kapelānu dienesta darbības uzsākšanā un īstenošanā.
1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību
1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums
Vai tiks veikts?
Nē
1.6. Cita informācija
-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt
Fiziskās personas
- kapelāni
Ietekmes apraksts
Projekts nosaka nosaka kapelānu darbību Iekšlietu ministrijas sistēmas iestādēs
Juridiskās personas
- reliģiskās savienības (baznīcas)
Ietekmes apraksts
Kapelānu amatam izvirza reliģiskās savienības (baznīcas).
2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.3. Administratīvo izmaksu novērtējums juridiskām personām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.4. Administratīvā sloga novērtējums fiziskām personām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.5. Atbilstības izmaksu novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
Cita informācija
Iekšlietu ministrijas sistēmas iestādēs plānots ieviest līdz 18 kapelānu amatiem, tai skaitā Valsts policijā - līdz 7 kapelāna amatiem, Valsts robežsardzē - līdz 6 amatiem, Valsts ugunsdzēsības un glābšanas dienestā - līdz 5 amatiem. Minētie amati tiks izveidoti attiecīgajām iestādēm noteikto amata vietu skaita ietvaros, pārveidojot ilgstoši vakantos amatus par kapelāna amatiem, tādējādi nepalielinot Iekšlietu ministrijas resora kopējo amata vietu skaitu.
Kapelāniem, ar kuriem tiks slēgts darba līgums, mēnešalgu grupa tiks noteikta saskaņā ar Ministru kabineta 2022. gada 26. aprīļa noteikumiem Nr. 262 “Valsts un pašvaldību institūciju amatu katalogs, amatu klasifikācijas un amatu apraksta izstrādāšanas kārtība”.
Amatpersonām ar speciālo dienesta pakāpi mēnešalgu grupa tiks noteikta saskaņā ar Ministru kabineta 2016.gada 13.decembra noteikumiem Nr. 810 "Noteikumi par Iekšlietu ministrijas sistēmas iestāžu un Ieslodzījuma vietu pārvaldes amatpersonu ar speciālajām dienesta pakāpēm amatu klasifikāciju” (būs nepieciešami grozījumi).
Ar Ministru kabineta noteikumu projektu saistīto normu īstenošanu Iekšlietu ministrija nodrošinās tai piešķirto valsts budžeta līdzekļu ietvaros, tas ir, kapelāna amatu ieviešana un uzturēšana tiks nodrošināta attiecīgajām iestādēm piešķirto valsts budžeta līdzekļu ietvaros.
4. Tiesību akta projekta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
4.1. Saistītie tiesību aktu projekti
4.1.1. Ministru kabineta 2022. gada 26. aprīļa noteikumiem Nr. 262 “Valsts un pašvaldību institūciju amatu katalogs, amatu klasifikācijas un amatu apraksta izstrādāšanas kārtība" un Ministru kabineta 2016.gada 13.decembra noteikumiem Nr. 810 "Noteikumi par Iekšlietu ministrijas sistēmas iestāžu un Ieslodzījuma vietu pārvaldes amatpersonu ar speciālajām dienesta pakāpēm amatu klasifikāciju”.
Pamatojums un apraksts
Grozījumu projekts paredz citstarp papildināt esošo regulējumu ar nosacījumiem par Iekšlietu ministrijas sistēmas iestāžu kapelānu ar speciālo dienesta pakāpi amata pamatfunkciju, amatiem noteikto augstāko speciālās dienesta pakāpju un atbilstošo mēnešalgu grupu atbilstību Noteikumiem par Iekšlietu ministrijas sistēmas iestāžu un Ieslodzījuma vietu pārvaldes amatpersonu ar speciālajām dienesta pakāpēm amatu klasifikāciju.
Atbildīgā institūcija
Iekšlietu ministrija
4.2. Cita informācija
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
5.3. Cita informācija
Apraksts
-
6. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas un sabiedrības līdzdalības process
Sabiedrības līdzdalība uz šo tiesību akta projektu neattiecas
Nē
6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas
Valsts un pašvaldību institūcijas
Valsts policija, Valsts robežsardze, Valsts ugunsdzēsības un glābšanas dienestsNevalstiskās organizācijas
reliģiskās savienības (baznīcas)Cits
Nē6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi
Veids
Publiskā apspriešana
Saite uz sabiedrības līdzdalības rezultātiem
https://vktap.mk.gov.lv/public_participations/public_discussions/a1bca778-0b11-4da3-bb30-44302bc85c4a
6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti
Publiskās apspriešanas laikā (no 28.02.2025. līdz 14.03.2025.) TAP portālā netika saņemti iebildumi un priekšlikumi. Pēc publiskās apspriešanas termiņa tika saņemta Latvijas evaņģēliski luteriskās Baznīcas vēstule, kurā pausts atbalsts Tieslietu ministrijas izteiktajiem iebildumiem. Projekts precizēts atbilstoši Latvijas evaņģēliski luteriskās Baznīcas vēstulē izteiktajam viedoklim.
6.4. Cita informācija
-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas
Institūcijas
- Valsts robežsardze
- Valsts policija
- Valsts ugunsdzēsības un glābšanas dienests
7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru
Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
Nē
-
2. Tiks likvidēta institūcija
Nē
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
Nē
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
Nē
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
Nē
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
Nē
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
Nē
-
8. Cita informācija
Nē
-
7.5. Cita informācija
-
8. Horizontālās ietekmes
8.1. Projekta tiesiskā regulējuma ietekme
8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
Apraksts
Plānots, ka nepieciešamības gadījumā kapelāni ieradīsies notikuma vietā, lai bīstamajā zonā sniegtu garīgu un psihoemocionālu atbalstu amatpersonām, cietušajiem un viņu ģimenes locekļiem smagu psihoemocionālu pārdzīvojumu, krīzes, nelaimes gadījumu, atkarību, suicidālu draudu, smagas depresijas u.c. gadījumos.
8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.5. uz teritoriju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.6. uz vidi
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.7. uz klimatneitralitāti
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.10. uz dzimumu līdztiesību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.11. uz veselību
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
Apraksts
epieciešamības gadījumā ierasties notikuma vietā, lai bīstamajā zonā sniegtu garīgu un psihoemocionālu atbalstu amatpersonām, cietušajiem un viņu ģimenes locekļiem smagu psihoemocionālu pārdzīvojumu, krīzes, nelaimes gadījumu, atkarību, suicidālu draudu, smagas depresijas u.c. gadījumos
8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.13. uz datu aizsardzību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.14. uz diasporu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.15. uz profesiju reglamentāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.16. uz bērna labākajām interesēm
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.2. Cita informācija
-
Pielikumi
