Anotācija (ex-ante)

22-TA-3216: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2005. gada 20. decembra noteikumos Nr. 992 "Noteikumi par jūrnieka grāmatiņu"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Ministru kabineta noteikumu projekts "Grozījumi Ministru kabineta 2005. gada 20. decembra noteikumos Nr. 992 "Noteikumi par jūrnieka grāmatiņu"" (turpmāk – Projekts) ir izstrādāts, lai pilnveidotu noteikumus atbilstoši praksē konstatētajām nepieciešamībām.

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Projekts ir izstrādāts, lai uzlabotu un vienkāršotu jūrnieka grāmatiņas izsniegšanas un apmaiņas procesu, kā arī precizētu un pilnveidotu tiesību normas atbilstoši šā brīža situācijai, ņemot vērā praksē konstatētās nepieciešamības.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Jūrnieka grāmatiņā iekļaujamo informāciju un kārtību, kādā valsts sabiedrības ar ierobežotu atbildību „Latvijas Jūras administrācija” Jūrnieku reģistrs (turpmāk – Jūrnieku reģistrs) noformē, izsniedz, apmaina, aiztur, anulē, atzīst par nederīgām un uzskaita jūrnieku grāmatiņas nosaka Ministru kabineta 2005. gada 20. decembra noteikumi Nr. 992 „Noteikumi par jūrnieka grāmatiņu” (turpmāk – Noteikumi).
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Noteikumu 1. punktā un 32.punktā ir minēta valsts akciju sabiedrība “Latvijas Jūras administrācija”. Kopš 2020. gada 23. decembra Latvijas Jūras administrācijas tiesiskā forma ir nevis valsts akciju sabiedrība, bet valsts sabiedrība ar ierobežotu atbildību.
Risinājuma apraksts
Ar Projektu tiks precizēts valsts sabiedrības ar ierobežotu atbildību “Latvijas Jūras administrācija” nosaukums, ņemot vērā Latvijas Republikas Uzņēmumu reģistra lēmumu par “Latvijas Jūras administrācijas” tiesiskās formas un nosaukuma maiņu uz valsts sabiedrība ar ierobežotu atbildību.
Problēmas apraksts
Ar Fizisko personu reģistra likuma spēkā stāšanos civilstāvokļa aktu reģistrācijas procesi un iedzīvotāju reģistrācijas procesi ir ietverti Fizisko personu reģistrā.
Risinājuma apraksts
Ar Projektu tiks precizēta lietotā terminoloģija, proti, Noteikumu 9. punktā “Iedzīvotāju reģistrs” tiks aizstāts ar “Fizisko personu reģistrs”.
Problēmas apraksts
Noteikumos ir norādīts, ka jūrniekam visos gadījumos ir jāuzrāda nepieciešamo dokumentu oriģināli. Praksē konstatēts, ka gadījumā, ja jūrnieka dokumenti ir pārbaudīti un reģistrēti Latvijas Jūrnieku sertificēšanas datu bāzē, tad Jūrnieku reģistram nav nepieciešamības atkārtoti pieprasīt jūrniekam uzrādīt un pārbaudīt šo dokumentu saturu, līdz ar to nepieciešams Noteikumu saturu precizēt atbilstoši esošajai situācijai.
Risinājuma apraksts
Noteikumu 12. un 15. punktā tiks ietverts, ka jūrnieks uzrāda Noteikumos minēto dokumentu oriģinālu gadījumā, ja dokuments nav reģistrēts Latvijas Jūrnieku sertificēšanas datu bāzē vai tā autentiskums nav pārbaudīts.
Problēmas apraksts
Konstatētas pastāvīgās uzturēšanās atļauju terminoloģijas atšķirības.
Risinājuma apraksts
Pastāvīgās uzturēšanās atļaujas terminoloģija Noteikumu 15. un 20. punktā tiek saskaņota ar Jūrlietu pārvaldes un jūras drošības likuma 27. pantā "Jūrnieka grāmatiņa" ietverto regulējumu.
Problēmas apraksts
Ir mainījies mācību kursu programmas nosaukums.
Risinājuma apraksts
Noteikumu 15.3. apakšpunktā tiks precizēts mācību kursu "Drošības pamatkurss" programmas nosaukums.
Problēmas apraksts
Lai saņemtu vai apmainītu jūrnieka grāmatiņu, jūrniekam ir jāuzrāda dokuments, kas apliecina, ka jūrnieks ir apguvis mācību kursu programmu "Drošības pamatkurss". Ņemot vērā, ka 1978. gada Starptautiskajai konvencijai par jūrnieku sagatavošanu un diplomēšanu, kā arī sardzes pildīšanu (turpmāk – STCW konvencija) atbilstoša kvalifikācijas dokumenta esība pati par sevi apliecina, ka jūrnieks ir apguvis mācību kursu programmu "Drošības pamatkurss", jo kvalifikācijas dokumenta saņemšanas priekšnosacījums ir mācību kursu programmas "Drošības pamatkurss" apguve, tad jūrniekam šajā gadījumā nav nepieciešams papildus uzrādīt Noteikumu 15.3. apakšpunktā minēto dokumentu.
Risinājuma apraksts
Projekts paredz, ka Noteikumu 15.3. apakšpunktā minētā prasība neattiecas uz jūrnieku, kuram ir derīgs STCW konvencijai atbilstošs kvalifikācijas dokuments.
Problēmas apraksts
Noteikumi paredz, ka jūrniekam, kurš nodarbināts ārvalstu kuģošanas kompānijā, kurai nav pārstāvības Latvijas Republikā, Jūrnieku reģistrs tikai atkārtoti izsniedz jūrnieka grāmatiņu. Praksē ir konstatēts, ka jūrnieki, kuri tiek nodarbināti ārvalstu kuģošanas kompānijā, ir vērsušies Jūrnieku reģistrā ar lūgumu pirmreizēji izsniegt jūrnieka grāmatiņu.
Risinājuma apraksts
Personām, kuras tiek nodarbinātas tādā ārvalstu kuģošanas kompānijā, kuru nepārstāv Latvijas Kuģu reģistrā reģistrēta kuģa īpašnieka pilnvarota persona vai Latvijas Republikā licencēts komersants, kas sniedz darbiekārtošanas pakalpojumus kuģa apkalpes komplektēšanā, jūrnieka grāmatiņu apmaina līdzšinējā kārtībā.
Noteikumi tiek papildināti ar izņēmuma gadījumu –  pirmreizēji izdot jūrnieka grāmatiņu personai, kura tiek nodarbināta tādā ārvalstu kuģošanas kompānijā, kuru nepārstāv Latvijas Kuģu reģistrā reģistrēta kuģa īpašnieka pilnvarota persona vai Latvijas Republikā licencēts komersants, kas sniedz darbiekārtošanas pakalpojumus kuģa apkalpes komplektēšanā. Jūrnieku reģistrs, pamatojoties uz ārvalstu kuģošanas kompānijas rakstveida pieprasījumu, kas apliecina personas nodarbinātību uz kuģa, izvērtē katru konkrēto gadījumu individuāli, tostarp personas iespējas saņemt savu nacionālo jūrnieka grāmatiņu, jūrnieka kvalifikāciju, jūras cenzu un iepriekšējo sadarbību ar attiecīgo ārvalstu kompāniju, un pie objektīviem apstākļiem Jūrnieku reģistrs šādai personai var pirmreizēji izdot jūrnieka grāmatiņu.
Attiecībā uz jūrniekiem, kuri tiek nodarbināti ārvalstu kuģošanas kompānijā, kuru pārstāv Latvijas Republikā reģistrēts komersants, attiecināma līdzšinējā kārtība – dokumenti iesniedzami Noteikumu 15. punktā paredzētajā kārtībā.
Problēmas apraksts
Jūrlietu pārvaldes un jūras drošības likuma 29. panta pirmā daļa noteic, ka jūrniekam, kurš ir nodarbināts vai vēlas sākt darbu uz kuģa, ir jābūt derīgam ārsta izsniegtam atzinumam par veselības atbilstību darbam uz kuģa. Ņemot vērā iepriekš minēto, nav pamatojuma izsniegt jūrnieka grāmatiņu personai, kuras veselības stāvoklis neatbilst darbam uz kuģa.
Risinājuma apraksts
Noteikumi tiek papildināti ar 27.5. apakšpunktu, nosakot, ka Jūrnieku reģistrs neizsniedz jūrnieka grāmatiņu personai, kurai jūrnieku ārsts ir izdevis atzinumu par jūrnieka veselības neatbilstību darbam uz kuģa.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
  • Jūrnieki, kuri vēlēsies saņemt vai apmainīt jūrnieka grāmatiņu.
Ietekmes apraksts
Jūrniekiem būs jāievēro Projektā ietvertās prasības attiecībā uz jūrnieka grāmatiņu saņemšanu.
Juridiskās personas
  • Latvijas Kuģu reģistrā reģistrēta kuģa īpašnieka pilnvarotas personas un komersanti, kas sniedz darbiekārtošanas pakalpojumus kuģa apkalpes komplektēšanā.
Ietekmes apraksts
Ārvalstu komersantiem, kas sniedz darbiekārtošanas pakalpojumus kuģa apkalpes komplektēšanā, būs jāiesniedz Jūrnieku reģistrā izziņa, ka persona, kura pirmreizēji pretendē uz jūrnieka grāmatiņas saņemšanu, tiks nodarbināta uz kuģa. Iepriekš minētā kārtība jau šobrīd tiek īstenota gadījumos, kad persona atkārtoti pretendē uz jūrnieka grāmatiņas saņemšanu.

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija
-
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-

6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas

Valsts un pašvaldību institūcijas
Satiksmes ministrija, VSIA "Latvijas Jūras administrācija"
Nevalstiskās organizācijas
Cits

6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi

Veids
Publiskā apspriešana
Saite uz sabiedrības līdzdalības rezultātiem
https://tapportals.mk.gov.lv/public_participation/a9d91710-027a-4339-bd99-b2a7a440b551

6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti

Iebildumi vai priekšlikumi netika saņemti. 

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • VSIA "Latvijas Jūras administrācija"

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

Projekta izpildi nodrošinās VSIA „Latvijas Jūras administrācija” Jūrnieku reģistrs. Projekta īstenošana tiks veikta esošo cilvēkresursu ietvaros. Saistībā ar projekta izpildi nebūs nepieciešams veidot jaunas institūcijas vai likvidēt, reorganizēt esošās.
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi