Anotācija (ex-ante)

24-TA-1164: Noteikumu projekts (Jauns)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Latvijas Nacionālā botāniskā dārza publisko maksas pakalpojumu cenrādis" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Izstrādāts saskaņā ar Likuma par budžetu un finanšu vadību 5. panta devīto daļu.

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Tiesību akta projekta "Latvijas Nacionālā botāniskā dārza publisko maksas pakalpojumu cenrādis" (turpmāk - Noteikumu projekts) mērķis ir noteikt Latvijas Nacionālā botāniskā dārza publisko maksas pakalpojumu veidus un to cenas atbilstoši veiktajiem ieguldījumiem pakalpojumu dažādošanā un kvalitātes nodrošināšanā, attīstībā, kā arī pastāvīgajiem uzlabojumiem vides izglītības darbā.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Latvijas Nacionālais botāniskais dārzs līdz šim darbojās valsts zinātniskā institūta, atvasinātas publiskas personas statusā. Līdz šim Latvijas Nacionālajam botāniskajam dārzam ar Viedās administrācijas un reģionālās attīstības ministriju ir noslēgts Atsevišķs pārvaldes uzdevumu deleģēšanas līgums par deleģēto pārvaldes uzdevumu izpildi - veidot un uzturēt savvaļas un kultūraugu genofonda kolekcijas bioloģiskās daudzveidības un ar dabas zinātnēm saistītā kultūras mantojuma saglabāšanai, zinātniskiem pētījumiem un vides izglītībai, kā arī maksas pakalpojumu cenas ir noteiktas atbilstoši Ministru kabineta 2011. gada 3. maija noteikumu Nr. 333 "Kārtība, kādā plānojami un uzskaitāmi ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un ar šo pakalpojumu sniegšanu saistītie izdevumi, kā arī maksas pakalpojumu izcenojumu noteikšanas metodika un izcenojumu apstiprināšanas kārtība" (turpmāk - Noteikumi Nr. 333) prasībām. Pakalpojumu cenrādis regulāri tika pārskatīts un aktualizēts, pēdējā aktualizācija veikta salīdzinoši nesen, cenrādis apstiprināts 2024. gada 11. martā,  stājās spēkā 2024. gada 1. aprīlī, ievietots un skatāms tīmekļvietnē www.nbd.gov.lv. Tā kā zinātniskā institūta pašu ieņēmumu gūšanas iespējas ir objektīvi ierobežotas un tas nespēj segt ar kolekciju uzturēšanu saistītos izdevumus, tad izvērtējot zinātniskā institūta finansiālu uzturēšanu, secināms, ka tas nespēs nodrošināt savu darbību un valsts pārvaldes deleģētos uzdevumus, sniedzot maksas pakalpojumus. Līdzīga citu valstu pieredze liecina, ka pat pilsētās ar lielu iedzīvotāju skaitu un, līdz ar to, arī salīdzinoši lielāku apmeklētāju skaitu nav zināmi pilnvērtīgi funkcionējoši botāniskie dārzi, kuri bez ārēja atbalsta spētu nodrošināt augu valsts bioloģiskās daudzveidības saglabāšanas, informācijas un izglītības uzdevumu pilnvērtīgu izpildi.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Atbilstoši Latvijas Nacionālā botāniskā dārza iestādes statusa maiņai ir nepieciešams noteikt publisko maksas pakalpojumu cenrādi.
Risinājuma apraksts
Ievērojot to, ka ir plānots mainīt Latvijas Nacionālā botāniskā dārza statusu, izveidojot viedās administrācijas aizsardzības un reģionālās attīstības ministra pakļautībā esošu tiešās pārvaldes iestādi, vienlaikus ir nepieciešams noteikt arī publisko maksas pakalpojumu cenrādi. Maksas pakalpojumu izcenojumi noteikti atbilstoši Noteikumu Nr. 333 prasībām, ir izvērtēti katra maksas pakalpojuma nodrošināšanai nepieciešamie tiešie izdevumi un ņemtas vērā uz katra pakalpojuma sniegšanu attiecināmās netiešās izmaksas, vienlaikus paredzot atvieglojumus  noteiktajām mērķa grupām, kā arī prognozēti ieņēmumi atbilstoši sniegto maksas pakalpojumu apjomam.

Noteikumu projekta pielikuma Cenrādī ir noteikta cena jauniem pakalpojuma veidiem: āra ekspozīcijas apmeklējumam, kā arī apvienotajam oranžērijas un āra ekspozīcijas apmeklējumam, paredzot ieejas biļetes cenu individuāliem apmeklētājiem un ģimenēm, kā arī skolēnu, studentu un pieaugušo, tajā skaitā arī pensionāru, grupu apmeklētājiem, kas vienlaicīgi izmanto arī gida pakalpojumus. Tāpat cenrādis nosaka maksu par telpu un teritorijas izmantošanu, tajā skaitā par autostāvvietas izmantošanu Latvijas Nacionālā botāniskā dārza apmeklētājiem, neatkarīgi no transportlīdzekļa veida.

Tā kā Latvijas Nacionālā botāniskā dārza infrastruktūra ir piemērota intereses par dabu un vidi veidošanai un vides izglītības pakalpojuma sniegšanai, tad Cenrādis nosaka maksu par izglītojošu ekskursiju Latvijas Nacionālā botāniskā dārza ekspozīcijās latviešu, krievu vai angļu valodā (1,5 h) gan darba laikā, gan arī ārpus oficiālā iestādes darba laika atbilstoši interesentu pieprasījumam.

Tāpat atbilstoši līdzšinējai praksei ir noteikta cena 1 stundas pakalpojumam, kas paredz Latvijas Nacionālā botāniskā dārza speciālista mutisku konsultāciju par augu kopšanu, rakstisku konsultāciju, lekciju vai tematisko pasākumu. Atzinuma sagatavošanai par dendroloģisko stādījumu vai atsevišķu koku stāvokli un apsaimniekošanas pasākumiem (atsevišķi tiek aprēķinātas faktiskās transporta pakalpojumu izmaksas) ir noteikta cena par vienu stundu, jo var būt nepieciešams būtiski atšķirīgs darba apjoms viena atzinuma sagatavošanai. Atzinums var būt par vienu koku vai arī parku, līdz ar to var būt vienkārši atzinumi un ļoti komplicēti atzinumi. 
 
Noteikumu projekta pielikuma cenrāža 1. un 2. punktā norādītajiem pakalpojumiem pievienotās vērtības nodoklis netiek piemērots saskaņā ar Pievienotās vērtības nodokļa likuma 52. panta pirmās daļas 17. punkta „d” apakšpunktu.
 
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
Apraksts
Pielikumā ir pievienoti Cenrāža izmaksu pamatojošie aprēķini.

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
  • studenti
  • skolēni
  • pirmsskolas vecuma bērni
  • pensionāri
  • personas ar invaliditāti
Ietekmes apraksts
Apmeklētāji, kas interesējas par dabu, dabas aizsardzību, augiem, biotopiem, ekosistēmām, dabas apsaimniekošanu, aktuālajiem procesiem (skolēni, studenti, izglītojamie un pieaugušie, tostarp pensionāri, ģimenes, kā arī ārvalstu tūristi).
Juridiskās personas
  • visi uzņēmumi
  • nevalstiskās organizācijas
Ietekmes apraksts
Komersanti, iestādes, biedrības, kuru darbības un organizētie pasākumi var tikt īstenoti Latvijas Nacionālā botāniskā dārza teritorijā un ēkās.
Nozare
Izglītība, Māksla, izklaide un atpūta
Nozaru ietekmes apraksts
-

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Rādītājs
2024
saskaņā ar valsts budžetu kārtējam gadam
izmaiņas kārtējā gadā, salīdzinot ar valsts budžetu kārtējam gadam
Turpmākie trīs gadi (euro)
2025
2026
2027
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
1
2
3
4
5
6
7
8
1. Budžeta ieņēmumi
1 808 150
0
1 808 150
0
1 808 150
0
0
1.1. valsts pamatbudžets, tai skaitā ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi
1 808 150
0
1 808 150
0
1 808 150
0
0
1.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
1.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
2. Budžeta izdevumi
1 808 150
0
1 808 150
0
1 808 150
0
0
2.1. valsts pamatbudžets
1 808 150
0
1 808 150
0
1 808 150
0
0
2.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
2.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
3. Finansiālā ietekme
0
0
0
0
0
0
0
3.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
0
0
0
3.2. speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
3.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
4. Finanšu līdzekļi papildu izdevumu finansēšanai (kompensējošu izdevumu palielinājumu norāda ar "-" zīmi)
0
0
0
0
0
0
0
5. Precizēta finansiālā ietekme
0
0
0
0
5.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
5.2. speciālais budžets
0
0
0
0
5.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
6. Detalizēts ieņēmumu un izdevumu aprēķins (ja nepieciešams, detalizētu ieņēmumu un izdevumu aprēķinu var pievienot anotācijas (ex-ante) pielikumā)
Detalizēts publisko maksas pakalpojumu ieņēmumu un izdevumu aprēķins pievienots šīs anotācijas pielikumā.
6.1. detalizēts ieņēmumu aprēķins
-
6.2. detalizēts izdevumu aprēķins
-
7. Amata vietu skaita izmaiņas (palielinājuma gadījumā: izvērsts pamatojums, izvērtējums par esošo resursu pārskatīšanas iespējām, t.sk. vakanto štata vietu, ilgstošo vakanču izmantošanu u.c.)
-
Cita informācija
Latvijas Nacionālā botāniskā dārza vidējais gada budžets ir 1 808 150 euro  t.sk. Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrijas 24.00.00 apakšprogrammā “24.05.00 Zinātniskā institūta „Nacionālais botāniskais dārzs” valsts funkciju nodrošinājums” piešķirtais gada finansējums 1 418 900 euro (2024. – 2028.gadā) un gada ieņēmumi no  maksas pakalpojumiem un citiem pakalpojumiem ir 389 250 euro, no kuriem maksas pakalpojumi  saskaņā ar cenrādi ir 336 696 euro, ieņēmumi par nomu un īri 31 350 euro, ieņēmumi no kolekciju pārpalikumu realizācijas 21 204 euro.

Detalizētie ieņēmumu un izdevumu aprēķini (pielikumā) veikti, ņemot vērā iedzīvotāju brīvā laika paradumu un vietējā tūrisma tendences. Nosakot maksas pakalpojumu cenas, netiek paredzēts, ka palielināsies valsts budžeta ieņēmumi no maksas pakalpojumiem. Lai gan ir grūtības precīzi prognozēt pieprasījumu turpmākajiem gadiem, un sniegto maksas pakalpojumu apjoms pa sezonām un gadiem var būt svārstīgs, tomēr ilgtermiņā ir plānota esošā maksas pakalpojumu ieņēmumu saglabāšanās iepriekšējā apjomā.
Iegūtie finanšu līdzekļi par LNBD sniegtajiem publiskajiem maksas pakalpojumiem tiks izlietoti LNBD sniegto maksas pakalpojumu faktisko izmaksu segšanai.

4.1.1. Ministru kabineta noteikumu projekts "Latvijas Nacionālā botāniskā dārza nolikums"

Pamatojums un apraksts
Noteikumu projekta mērķis ir reglamentēt Latvijas Nacionālā botāniskā dārza darbību un cita starpā noteikt Latvijas Nacionālā botāniskā dārza funkcijas, uzdevumus un kompetenci.
Atbildīgā institūcija
Viedās administrācijas un reģionālās attīstības ministrija

4.1.2. Rīkojuma projekts "Par valsts zinātniskā institūta - atvasinātas publiskās personas "Nacionālais botāniskais dārzs" likvidāciju un Latvijas Nacionālā botāniskā dārza izveidošanu"

Pamatojums un apraksts
Rīkojuma projekta mērķis ir likvidēt valsts zinātnisko institūtu - atvasinātu publisko personu "Nacionālais botāniskais dārzs", izveidojot vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministra pakļautībā esošu tiešās pārvaldes iestādi “Latvijas Nacionālais botāniskais dārzs”
Atbildīgā institūcija
Viedās administrācijas un reģionālās attīstības ministrija
Atbilstoši Ministru kabineta 2024. gada 7. jūnija noteikumu Nr. 446 "Par Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrijas un Klimata un enerģētikas ministrijas reorganizāciju" 3. punktam, ar 2024. gada 1. jūliju Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrijas nosaukums ir Viedās administrācijas un reģionālās attīstības ministrija un tā ir vadošā valsts pārvaldes iestāde dabas aizsardzības jomā.
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-

6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas

Valsts un pašvaldību institūcijas
Latvijas Nacionālais botāniskais dārzs
Nevalstiskās organizācijas
Cits

6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi

Veids
Publiskā apspriešana
Saite uz sabiedrības līdzdalības rezultātiem
-

6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti

-

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Noteikumu projekts nosaka publisko maksas pakalpojumu veidus un to cenrādi.

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Maksas pakalpojumu cenrādī ir vides izglītības pakalpojumu sadaļa, paredzot izglītojošas ekskursijas dažādām interešu un vecuma grupām.

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

Lai gan tiesību akts tieši nav vērsts, lai nodrošinātu, piemēram, personu ar invaliditāti un citu mazāk aizsargāto sabiedrības grupu vienlīdzīgas iespējas un tiesības, tomēr nosakot Cenrādī pakalpojumu veidus, par kuriem konkrētām sabiedrības grupām maksu neiekasē (piemēro 100% atlaidi), netieši šis tiesību akts palīdz nodrošināt vienlīdzīgas iespējas apmeklēt LNBD teritoriju, apgūt jaunas zināšanas, veidot vides apziņu.  
Pielikumi
Pielikums
Nosaukums
Latvijas Nacionālā botāniskā dārza publisko maksas pakalpojumu cenrāža aprēķini