Anotācija (ex-ante)

24-TA-727: Likumprojekts (Jauns)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Nodokļu un muitas policijas likums" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Apraksts
Ministru kabineta 2024.gada 6.februāra sēdes protokola Nr.6, 33.§ “Informatīvais ziņojums “Par Valsts ieņēmumu dienesta darbības pilnveides pasākumiem”” 5.punkts, kas paredz Finanšu ministrijai noteiktā kārtībā līdz 2024.gada 1.jūnijam iesniegt izskatīšanai Ministru kabinetā likumprojektu par Nodokļu un muitas policiju.
Likumprojekts ir viens no tiesību aktu projektiem, kas izstrādāts Valsts ieņēmumu dienesta reorganizācijas nodrošināšanai.

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Likumprojekts “Nodokļu un muitas policija” (turpmāk – likumprojekts) ir izstrādāts, lai izpildītu Ministru kabineta doto uzdevumu, kas paredz izveidot jaunu valsts pārvaldes iestādi – Nodokļu un muitas policiju – kurai tiks nodotas Valsts ieņēmumu dienesta Nodokļu un muitas policijas pārvaldes īstenotās funkcijas un uzdevumi.
Spēkā stāšanās termiņš
01.01.2026.
Pamatojums
Nepieciešams sagatavošanās periods Valsts ieņēmumu dienesta reorganizācijas efektīvai īstenošanai

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Valsts ieņēmumu dienests ir lielākā nodokļu administrācija un vienīgā muitas administrācija Latvijas Republikā. Tādējādi tā galvenais pamatuzdevums ir nodrošināt nodokļu maksājumu un nodokļu maksātāju uzskaiti, valsts nodokļu, nodevu un citu valsts noteikto obligāto maksājumu iekasēšanu Latvijas Republikas teritorijā, kā arī iekasēt nodokļus, nodevas un citus obligātos maksājumus Eiropas Savienības budžetam, kā arī īstenot muitas politiku un kārtot muitas lietas.
Tomēr, neskatoties uz šo būtisko pamatuzdevumu, Valsts ieņēmumu dienestam par pienākumu ir uzlikti daudzi ar nodokļu administrēšanu un muitas lietām nesaistīti uzdevumi, tostarp novērst un atklāt noziedzīgus nodarījumus valsts ieņēmumu un muitas lietu jomā, kuru šobrīd īsteno Valsts ieņēmumu dienesta struktūrā ietilpstošā nodokļu un muitas policija (saskaņā ar Valsts ieņēmumu dienesta 2023.gada 30.augusta reglamentu Nr.9 “Valsts ieņēmumu dienesta reglaments” saukta arī par Valsts ieņēmumu dienesta Nodokļu un muitas policijas pārvaldi).
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Ministru kabinets 2023.gada 6.februāra sēdē, izskatot iesniegto informatīvo ziņojumu “Par Valsts ieņēmumu dienesta darbības pilnveides pasākumiem”, atbalstīja tajā ietvertos priekšlikumus par Valsts ieņēmumu dienesta reorganizāciju, tostarp, Valsts ieņēmumu dienesta Nodokļu un muitas policijas pārvaldes funkcijas un uzdevumu nodot finanšu ministra pārraudzībā izveidotajai tiešās pārvaldes iestādei Nodokļu un muitas policijai, kuras padotību finanšu ministrs īstenos ar Finanšu ministrijas starpniecību (sk. prot. Nr.6, 33.§, 2.1.apakšpunktu).
Saskaņā ar minēto informatīvo ziņojumu, lai nodrošinātu, ka Valsts ieņēmumu dienests izveido un sniedz uz klientu pieredzi un pieprasījumu balstītus pakalpojumus, tam atbilstoši sabiedrības interesēm ir jāvirzās uz attīstības modeli būt par servisa iestādi. Tādējādi no Valsts ieņēmumu dienesta ir nepieciešams nodalīt tās struktūrvienības, kuras ir izmeklēšanas iestādes un to pamatuzdevums ir atklāt noziedzīgus nodarījumus, nevis sniegt uz klientu orientētus pakalpojumus un konsultācijas nodokļu un muitas jomā.
Risinājuma apraksts
Lai izstrādātu priekšlikumus Valsts ieņēmumu dienesta reformas tiesiskajam regulējumam un reformas risinājumiem, Finanšu ministrija izveidoja Valsts ieņēmumu dienesta reformas darba grupu, kuras viens no uzdevumiem bija noteikt Valsts ieņēmumu dienesta Nodokļu un muitas policijas pārvaldes darbības pilnveides (reformas) pasākumus, izstrādāt reformas īstenošanas risinājumus, identificēt un izstrādāt nepieciešamos tiesību aktus.
Tādējādi likumprojektā ietvertais regulējums ir izdiskutēts minētās darba grupas ietvaros un paredz turpmāk minēto:
▪ lai atklātu, novērstu un izmeklētu noziedzīgus nodarījumus valsts ieņēmumu un muitas lietu jomā, likumprojektā tiek noteikts, ka Nodokļu un muitas policija ir operatīvās darbības subjekts un izmeklēšanas iestāde. Šo funkciju veiks Nodokļu un muitas policijas ierēdņi atbilstoši Operatīvās darbības likuma un Kriminālprocesa likuma ietvaram;
▪ lai īstenotu Nodokļu un muitas policijas funkciju – atklāt un novērst noziedzīgus nodarījumus valsts ieņēmumu un muitas lietu jomā – iestādes uzdevums būs veikt arī datu analīzi. Tādējādi likumprojektā tiek paredzētas iestādes tiesības arī turpmāk saņemt Valsts ieņēmumu dienesta rīcībā esošo informāciju, tostarp, kas iegūta no citas valsts nodokļu administrācijas, vai, veicot starptautiskās informācijas apmaiņu nodokļu jomā. Savukārt ierēdņiem tiek paredzētas tiesības iegūt, saņemt, reģistrēt, apstrādāt, apkopot, analizēt un glabāt Nodokļu un muitas policijas funkciju izpildei nepieciešamo informāciju, tai skaitā personas datus. Jānorāda, ka jau šobrīd normatīvajos aktos ir noteiktas izmeklēšanas iestādes, kā arī operatīvās darbības subjektu tiesības iegūt citu iestāžu rīcībā esošo informāciju (sk. Latvijas Bankas likuma 77.panta trešo daļu, Kontu reģistra likuma 6.panta pirmā daļa, Kredītiestāžu likuma 63.pants).
▪ Nodokļu un muitas policijas ierēdņiem likumprojektā tiek paredzētas arī citas tiesības, kas nepieciešamas, lai:
 – nodrošinātu Nodokļu un muitas policijai noteikto funkciju – atklāt un novērst noziedzīgus nodarījumus valsts ieņēmumu un muitas lietu jomā – izpildi. Piemēram, tiesības apmeklēt juridiskajām vai fiziskajām personām piederošās vai to lietošanā esošās teritorijas un telpas, pieprasīt un pārbaudīt ar aprēķiniem un budžeta maksājumiem saistītus dokumentus, pieprasīt un saņemt attiecīgus paskaidrojumus, veikt muitas kontroli;
– nodrošinātu Nodokļu un muitas policijai noteikto funkciju – izmeklēt noziedzīgus nodarījumus valsts ieņēmumu un muitas lietu jomā – izpildi. Piemēram, tiesības lietot fizisku spēku un speciālos līdzekļus, tiesības pielietot šaujamieroci, konvojēt personas, kuras tiek aizturētas, turētas aizdomās, vai ir apsūdzētas noziedzīgu nodarījumu izdarīšanā, veikt to pārmeklēšanu;
▪ uzdevumu Nodokļu un muitas policijai pildīt arī starptautiskās saistības, kuras valsts uzņēmusies attiecībā uz muitu. Šāds uzdevums ir saistīts ar konvenciju, kas izstrādāta, pamatojoties uz līguma par Eiropas Savienības K3.pantu, par  savstarpēju palīdzību un sadarbību muitas pārvalžu starpā (Neapoles II konvencija).
Minētā konvencija nosaka, ka:
– neskarot Kopienas kompetenci, Eiropas Savienības dalībvalstis cita citai sniedz savstarpēju palīdzību, un to muitas pārvaldes savstarpēji sadarbojas, lai novērstu un atklātu valstu muitas noteikumu pārkāpumus un kontrabandu, kā arī lai sauktu pie atbildības un sodītu par Kopienas un valstu muitas noteikumu pārkāpumiem;
– muitas pārvaldes piemēro šo konvenciju, atbilstoši valsts noteikumiem, ievērojot tām piešķirto pilnvaru robežas. Nekas šajā konvencijā nav iztulkojams tā, ka ļautu ietekmēt pilnvaras, kas saskaņā ar dalībvalstu noteikumiem piešķirtas muitas pārvaldēm šīs konvencijas kontekstā (sk. 2.pantu);
– muitas pārvaldes ir dalībvalstu muitas iestādes, kā arī citas iestādes ar tiesībām piemērot konvencijas noteikumus (sk. 4.panta 7.punktu);
– dalībvalstis izrauga savās muitas iestādēs galveno struktūrvienību (koordinējošo struktūrvienību). Neskarot 2.daļu, tā atbild par to, lai tiktu saņemti visi savstarpējas palīdzības pieprasījumi saskaņā ar šo konvenciju, un par savstarpējas palīdzības koordinēšanu. Šī struktūrvienība atbild arī par sadarbību ar citām iestādēm, kas iesaistītas palīdzības pasākumā saskaņā ar šo konvenciju. Dalībvalstu koordinējošās struktūrvienības savā starpā nodibina vajadzīgos tiešos sakarus, jo īpaši gadījumos, kas paredzēti IV sadaļā (sk. 5.panta pirmo daļu).
Turklāt saskaņā ar Neapoles II konvenciju izmeklēšanas iestādei vienlaikus jābūt arī muitas iestādes statusam un spējai īstenot Neapoles II konvencijas IV sadaļā paredzētās īpašās sadarbības formas – kontrolēto piegādi, aizdomās turamo pārrobežu vajāšanu, novērošanu citas valsts teritorijā un slepeno izmeklēšanu, kā arī iesaistīties vienotās īpašas izmeklēšanas vienībās.
▪ ņemot vērā, ka ar 2026.gada 1.janvāri spēku zaudēs likums “Par Valsts ieņēmumu dienestu”, stājoties spēkā Valsts ieņēmumu dienesta likumam, pārņemt vairākas spēkā esošā likuma tiesību normas, kas attiecināmas uz Valsts ieņēmumu dienesta nodokļu un policijas darbību:
– tiesības informēt sabiedrību par savu darbību un konstatētajiem pārkāpumiem;
Šāds regulējums ir saistīts ar Eiropas Parlamenta un Padomes 2016.gada 9.marta direktīvas 2016/343/ES par to, lai nostiprinātu konkrētus nevainīguma prezumpcijas aspektus un tiesības piedalīties klātienē lietas izskatīšanā tiesā kriminālprocesā, 4.pantu, kurā noteikts, ka dalībvalstis veic pasākumus, kas nepieciešami, lai nodrošinātu, ka tik ilgi, kamēr nav pierādīta aizdomās turētā vai apsūdzētā vaina saskaņā ar tiesību aktiem, publisko iestāžu publiskos paziņojumos un tiesu nolēmumos, ar kuriem netiek noteikts personas vainīgums, minētā persona netiek minēta kā vainīga. Tas neskar apsūdzības darbības, kas tiek veiktas, lai pierādītu aizdomās turētā vai apsūdzētā vainu, vai procesuāla rakstura prelimināros nolēmumus, kurus pieņem tiesu vai citas kompetentās iestādes un kuru pamatā ir aizdomas vai apsūdzoši pierādījumi. Minētais pienākums neminēt aizdomās turētos vai apsūdzētos kā vainīgus neliedz publiskām iestādēm publiski izplatīt informāciju par kriminālprocesu, ja tas ir noteikti nepieciešams ar kriminālizmeklēšanu saistītu iemeslu dēļ vai sabiedrības interešu aizsardzības vārdā.
– nostiprināts Nodokļu un muitas policijas valsts informācijas sistēmas tiesiskais regulējums;
– pārņemtas uz iestādes ierēdņiem un darbiniekiem attiecināmās prasības.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Apraksts
Alternatīvais risinājuma apraksts iekļauts informatīvajā ziņojumā “Par Valsts ieņēmumu dienesta darbības pilnveides pasākumiem” (Ministru kabinets pieņēmis zināšanai 2024.gada 6.februāra sēdē (sk. prot. Nr.6, 33.§)). Bez tam saskaņā ar Ministru kabineta 2024.gada 6.februāra sēdes protokollēmuma (prot. Nr.6 33.§) “Informatīvais ziņojums “Par Valsts ieņēmumu dienesta darbības pilnveides pasākumiem”” 11.punktu Finanšu ministrijai ir dots uzdevums sadarbībā ar Iekšlietu ministriju līdz 2026.gada 31.decembrim izvērtēt iespējamos risinājumus Nodokļu un muitas policijas institucionālās pakļautības varbūtējai maiņai, ņemot vērā Eiropas Savienības praksi, nepieciešamos resursus, riskus un ieguvumus, kā arī identificējot nepieciešamās darbības, un finanšu ministram informatīvo ziņojumu par izvērtējuma rezultātiem iesniegt izskatīšanai Ministru kabinetā.
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?
Skaidrojums
Pēcpārbaudes izvērtējums tiks veikts, pamatojoties uz Ministru kabineta 2024.gada 6.februāra sēdes protokollēmuma (prot. Nr.6 33.§) “Informatīvais ziņojums “Par Valsts ieņēmumu dienesta darbības pilnveides pasākumiem”” 11.punktā doto uzdevumu Finanšu ministrijai sadarbībā ar Iekšlietu ministriju līdz 2026.gada 31.decembrim izvērtēt iespējamos risinājumus Nodokļu un muitas policijas institucionālās pakļautības varbūtējai maiņai, ņemot vērā Eiropas Savienības praksi, nepieciešamos resursus, riskus un ieguvumus, kā arī identificējot nepieciešamās darbības, un finanšu ministram informatīvo ziņojumu par izvērtējuma rezultātiem iesniegt izskatīšanai Ministru kabinetā.

Kas veiks ex-post novērtējumu?
Saskaņā ar Ministru kabineta 2024.gada 6.februāra sēdes protokollēmuma (prot. Nr.6 33.§) “Informatīvais ziņojums “Par Valsts ieņēmumu dienesta darbības pilnveides pasākumiem”” 11.punktu ex-post novērtējumu veiks Finanšu ministrija sadarbībā ar Iekšlietu ministriju.
Kas veiks ex-post novērtējumu?
Finanšu ministrija sadarbībā ar Iekšlietu ministriju
Ietekmes pēcpārbaudes veikšanas termiņš
31.12.2026.
Rezultāti/rādītāji, pēc kā tiek vērtēta tiesību akta (vai kādas tā daļas) mērķa sasniegšana
-

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
Ietekmes apraksts
1. Valsts ieņēmumu dienesta Nodokļu un muitas policijas pārvaldes nodarbinātos;

2. Ikvienu pārkāpēju valsts ieņēmumu un muitas jomā, kas var būt arī fiziska persona.
Juridiskās personas
Ietekmes apraksts
1. Valsts ieņēmumu dienesta reforma paredz Valsts ieņēmumu dienesta Nodokļu un muitas policijas pārvaldes funkcijas un uzdevumus nodot finanšu ministra pārraudzībā izveidotajai tiešās pārvaldes iestādei Nodokļu un muitas policijai. Tādējādi regulējums skars jauno tiešās pārvaldes iestādi - Nodokļu un muitas policiju.

2. Ikvienu pārkāpēju valsts ieņēmumu un muitas jomā, kas var būt arī juridiska persona.

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.2.1. uz makroekonomisko vidi:

-

2.2.2. uz nozaru konkurētspēju:

-

2.2.3. uz uzņēmējdarbības vidi:

Ietekmes apraksts
Koncentrēti visi izmeklēšanas resursi vienas iestādes ietvaros, efektīvāk izmeklējot noziedzīgus nodarījumus valsts ieņēmumu un muitas lietu jomā. Tādējādi nenoliedzami regulējumam ir pozitīva ietekme uz uzņēmējdarbības vidi.

2.2.4. uz mazajiem un vidējiem uzņēmējiem:

Ietekmes apraksts
Ikvienu likumpārkāpēju valsts ieņēmumu un muitas jomā, kas var būt arī mazais un vidējais uzņēmums.

2.2.5. uz konkurenci:

-

2.2.6. uz nodarbinātību:

Ietekmes apraksts
Regulējums skar Valsts ieņēmumu dienesta Nodokļu un muitas policijas pārvaldē nodarbinātos, kuri ar 2026.gada 1.janvāri amata pienākumus turpinās pildīt Nodokļu un muitas policijā.

2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija
Nododot Valsts ieņēmumu dienesta Nodokļu un muitas policijas pārvaldes funkcijas un uzdevumus Nodokļu un muitas policijai, tiks nodots finansējums konkrēto amata vietu atlīdzībai un uzturēšanai.

4.1.1. Kriminālprocesa likums

Pamatojums un apraksts
Nepieciešami grozījumi Kriminālprocesa likuma 386.panta 7.punktā un 387.panta septītajā daļā, nosakot Nodokļu un muitas policijas kompetenci.
Atbildīgā institūcija
Finanšu ministrija

4.1.2. Likums “Par policiju”

Pamatojums un apraksts
Ņemot vērā, ka Nodokļu un muitas policija nav iekļauta policijas sastāvā un iekšlietu ministram nav paredzēta kompetence sniegt rakstveida piekrišanu Nodokļu un policijas priekšnieka un viņa vietnieka pieņemšanai darbā (kā tas ir paredzēts attiecībā uz pašvaldības policiju un ostas policiju), ir nepieciešami grozījumi likuma “Par policiju” preambulā, nosakot, ka šī likuma noteikumi nav attiecināmi uz Nodokļu un muitas policiju.
Atbildīgā institūcija
Finanšu ministrija

4.1.3. Likums “Par skaidras naudas deklarēšanu uz valsts robežas”

Pamatojums un apraksts
Nepieciešami grozījumi likumā “Par skaidras naudas deklarēšanu uz valsts robežas”, nosakot kā kompetento iestādi arī Nodokļu un muitas policiju ar visām no tā izrietošajām tiesībām, ņemot vērā Eiropas Parlamenta un Padomes 2018.gada 23.oktobra Regulas (ES) 2018/1672 par Savienības teritorijā ievestās skaidras naudas vai no tās izvestās skaidras naudas kontroli un par Regulas (EK) Nr.1889/2005 atcelšanu tvērumu.
Atbildīgā institūcija
Finanšu ministrija

4.1.4. Administratīvās atbildības likums

Pamatojums un apraksts
Ir nepieciešami grozījumi Administratīvās atbildības likuma 71.panta otrajā daļā, nosakot, ka administratīvi aizturēt personu var arī Nodokļu un muitas policijas amatpersonas, un 115.panta pirmajā daļā, nosakot, ka administratīvo pārkāpumu procesu ir tiesīgas veikt arī amatpersonas no Nodokļu un muitas policijas.
Atbildīgā institūcija
Finanšu ministrija

4.1.5. Administratīvo sodu likums par pārkāpumiem pārvaldes, sabiedriskās kārtības un valsts valodas lietošanas jomā

Pamatojums un apraksts
Nepieciešams noteikt Nodokļu un muitas policijas kompetenci administratīvo pārkāpumu procesā par konkrētajiem pārkāpumiem.
Atbildīgā institūcija
Finanšu ministrija

4.1.6. Ieroču aprites likums

Pamatojums un apraksts
Ir nepieciešami grozījumi Ieroču aprites likuma 94.panta pirmajā daļā, to papildinot arī ar Nodokļu un muitas policiju, savukārt Valsts ieņēmumu dienestu no normas izslēdzot.
Atbildīgā institūcija
Iekšlietu ministrija

4.1.7. Apsardzes darbības likums

Pamatojums un apraksts
Saistībā ar Valsts ieņēmumu dienesta Nodokļu un muitas policijas pārvaldes funkciju un uzdevumu nodošanu Nodokļu un muitas policijai ir veicami grozījumi Apsardzes darbības likuma 2.panta trešās daļas 1.punktā, to papildinot arī ar Nodokļu un muitas policiju.
Atbildīgā institūcija
Iekšlietu ministrija

4.1.8. Gaisa kuģu pasažieru datu apstrādes likums

Pamatojums un apraksts
Saistībā ar Valsts ieņēmumu dienesta Nodokļu un muitas policijas pārvaldes funkciju un uzdevumu nodošanu Nodokļu un muitas policijai ir veicami grozījumi Gaisa kuģu pasažieru datu apstrādes likuma 10.pantā, kur šobrīd noteikts, ka tiesības pieprasīt pasažieru datus ir arī Valsts ieņēmumu dienesta nodokļu un muitas policijai.
Atbildīgā institūcija
Iekšlietu ministrija

4.1.9. Latvijas Republikas Zemessardzes likums

Pamatojums un apraksts
Saistībā ar Valsts ieņēmumu dienesta Nodokļu un muitas policijas pārvaldes funkciju un uzdevumu nodošanu Nodokļu un muitas policijai ir veicami grozījumi Latvijas Republikas Zemessardzes likuma 14.panta pirmās daļas 2.punktā, kur šobrīd noteikts, ka zemessardzē uz brīvprātības pamata uzņem tos Latvijas pilsoņus vecumā no 18.gadiem, kuri tostarp nepilda dienestu Valsts ieņēmumu dienesta nodokļu un muitas policijā.
Ņemot vērā, ka saskaņā ar Oficiālo publikāciju un tiesiskās informācijas likuma 9.panta sestās daļas 3.punktu vienāda juridiska spēka tiesību normām, piemēro jaunāko tiesību normu (noteicošais ir tiesību normas pieņemšanas datums), attiecīgi grozījumi Latvijas Republikas Zemessardzes likuma 14.panta pirmās daļas 2.punktā ir veicami vienlaikus kopā ar citiem grozījumiem minētajā likumā.
Atbildīgā institūcija
Aizsardzības ministrija

4.1.10. Imigrācijas likums

Pamatojums un apraksts
Saistībā ar Valsts ieņēmumu dienesta Nodokļu un muitas policijas pārvaldes funkciju un uzdevumu nodošanu Nodokļu un muitas policijai ir veicami grozījumi Imigrācijas likumā, ņemot vērā, ka Valsts ieņēmumu dienesta izraudzītā struktūrvienība, kurai ir tiesības veikt datu ievadi, pārbaudi, atjaunināšanu, pārskatīšanu un izņemšanu no Eiropas ceļošanas informācijas un atļauju sistēmas kontrolsaraksta, kā arī tiesības saņemt Eiropas ceļošanas informācijas un atļauju sistēmas centrālajā sistēmā glabātos datus, ir arī Valsts ieņēmumu dienesta Nodokļu un muitas policijas pārvalde.
Atbildīgā institūcija
Iekšlietu ministrija

4.1.11. Par interešu konflikta novēršanu valsts amatpersonu darbībā

Pamatojums un apraksts
Saistībā ar Valsts ieņēmumu dienesta Nodokļu un muitas policijas pārvaldes funkciju un uzdevumu nodošanu Nodokļu un muitas policijai ir veicami grozījumi likuma “Par interešu konflikta novēršanu valsts amatpersonu darbībā” 7.panta trešajā daļā un 10.pantā.
Atbildīgā institūcija
Finanšu ministrija

4.1.12. Valsts civildienesta likums

Pamatojums un apraksts
Saistībā ar Valsts ieņēmumu dienesta Nodokļu un muitas policijas pārvaldes funkciju un uzdevumu nodošanu Nodokļu un muitas policijai ir veicami grozījumi Valsts civildienesta likumā, lai noteiktu, ka ierēdnis specializētajā valsts civildienestā ir arī Nodokļu un muitas policijas ierēdnis.
Atbildīgā institūcija
Finanšu ministrija

4.1.13. Valsts un pašvaldību institūciju amatpersonu un darbinieku atlīdzības likums

Pamatojums un apraksts
Saistībā ar Valsts ieņēmumu dienesta Nodokļu un muitas policijas pārvaldes funkciju un uzdevumu nodošanu Nodokļu un muitas policijai ir veicami grozījumi Valsts un pašvaldību institūciju amatpersonu un darbinieku atlīdzības likumā, lai noteiktu, ka Nodokļu un muitas policijas ierēdņiem, kuri ir iesaistīti izmeklēšanas darbību veikšanā īpaši sarežģītās, smagu vai sevišķi smagu starpreģionāla vai starptautiska rakstura noziegumu lietās, var noteikt mēnešalgu līdz 95 procentiem no rajona (pilsētas) prokuroru mēnešalgas, kā arī noteikt piemaksu par procesuālo darbību veikšanu liela apjoma vai juridiski sarežģītās smagu vai sevišķi smagu noziegumu lietās. Tāpat ir veicami grozījumi minētā likuma 28.pantā un 37.pantā.
Atbildīgā institūcija
Finanšu ministrija

4.1.14. Pasta likums

Pamatojums un apraksts
Saistībā ar Valsts ieņēmumu dienesta Nodokļu un muitas policijas pārvaldes funkciju un uzdevumu nodošanu Nodokļu un muitas policijai ir veicami grozījumi Pasta likuma 26.panta otrajā daļā, ņemot vērā, ka Nodokļu un muitas policija veiks veikt pārrobežu pasta sūtījumu kontroli.
Atbildīgā institūcija
Finanšu ministrija

4.1.15. Ministru kabineta 2013.gada 24.septembra noteikumi Nr.975 “Latvijas pilsonības zaudēšanas un atjaunošanas kārtība”

Pamatojums un apraksts
Saistībā ar Valsts ieņēmumu dienesta Nodokļu un muitas policijas pārvaldes funkciju un uzdevumu nodošanu Nodokļu un muitas policijai ir veicami grozījumi Ministru kabineta 2013.gada 24.septembra noteikumu Nr.975 “Latvijas pilsonības zaudēšanas un atjaunošanas kārtība” 19.1.apakšpunktā, ņemot vērā, ka šobrīd minētajā normā ir noteikts, lai pārbaudītu personas atbilstību pilsonības likuma 11.pantā minētajām prasībām, Pilsonības un migrācijas lietu pārvalde rakstiski pieprasa informāciju arī no Valsts ieņēmumu dienesta Nodokļu un muitas policijas pārvaldes.
Atbildīgā institūcija
Finanšu ministrija

4.1.16. Ministru kabineta 2011.gada 30.augusta noteikumi Nr.676 “Vīzu noteikumi”

Pamatojums un apraksts
Saistībā ar Valsts ieņēmumu dienesta Nodokļu un muitas policijas pārvaldes funkciju un uzdevumu nodošanu Nodokļu un muitas policijai ir veicami grozījumi Ministru kabineta 2011.gada 30.augusta noteikumos Nr.676 “Vīzu noteikumi” 61.7.apakšpunktā, kurā šobrīd noteikts, ka piekļuve ES vīzu sistēmā iekļautajiem datiem saskaņā ar VIS regulas 3.panta noteikumiem un atbilstoši iestāžu kompetencei ir arī Valsts ieņēmumu dienesta nodokļu un muitas policijai, kā arī veicot grozījumus 61.2 4.apakšpunktā, kurā noteikts, ka Valsts ieņēmumu dienesta nodokļu un muitas policijas pilnvarotās amatpersonas ES vīzu sistēmā iekļautajiem datiem piekļūst ar Valsts robežsardzes starpniecību.
Atbildīgā institūcija
Iekšlietu ministrija

4.1.17. Ministru kabineta 2004.gada 20.janvāra noteikumi Nr.46 “Narkotiku kontroles un narkomānijas ierobežošanas koordinācijas padomes nolikums”

Pamatojums un apraksts
Saistībā ar Valsts ieņēmumu dienesta Nodokļu un muitas policijas pārvaldes funkciju un uzdevumu nodošanu Nodokļu un muitas policijai ir veicami grozījumi Ministru kabineta 2004.gada 20.janvāra noteikumos Nr.46 “Narkotiku kontroles un narkomānijas ierobežošanas koordinācijas padomes nolikums” 4.11.apakšpunktā, kurā šobrīd ir noteikts, ka Narkotiku kontroles un narkomānijas ierobežošanas koordinācijas padomes sastāvā arī ir Valsts ieņēmumu dienesta Nodokļu un muitas policijas pārvaldes direktors.
Atbildīgā institūcija
Iekšlietu ministrija

4.1.18. Grozījumi Ministru kabineta 2003.gada 29.aprīļa noteikumos Nr.239 “Finanšu ministrijas nolikums”

Pamatojums un apraksts
Ņemot vērā, ka Nodokļu un muitas policija būs ir finanšu ministra pārraudzībā esoša tiešās valsts pārvaldes iestāde un ministrs pārraudzību īstenos ar Finanšu ministrijas starpniecību, ir nepieciešami atbilstoši grozījumi Ministru kabineta 2003.gada 29.aprīļa noteikumos Nr.239 “Finanšu ministrijas nolikums”.
Atbildīgā institūcija
Finanšu ministrija

4.1.19. Ministru kabineta 2023.gada 29.augusta noteikumi Nr.496 “Noteikumi par kārtību, kādā tiesībaizsardzības iestāžu amatpersonas tiek nosūtītas izglītības iegūšanai, kā arī mācību izdevumu segšanas un atmaksāšanas kārtību”

Pamatojums un apraksts
Ņemot vērā, ka Nodokļu un muitas policija būs ir finanšu ministra pārraudzībā esoša tiešās valsts pārvaldes iestāde un ministrs pārraudzību īstenos ar Finanšu ministrijas starpniecību, ir nepieciešami atbilstoši grozījumi Ministru kabineta 2023.gada 29.augusta noteikumos Nr.496 “Noteikumi par kārtību, kādā tiesībaizsardzības iestāžu amatpersonas tiek nosūtītas izglītības iegūšanai, kā arī mācību izdevumu segšanas un atmaksāšanas kārtību”
Atbildīgā institūcija
Finanšu ministrija

4.1.20. Ministru kabineta 2022.gada 21.jūnija noteikumi Nr.361 “Noteikumi par valsts institūciju amatpersonu un darbinieku darba samaksu un tās noteikšanas kārtību, kā arī par profesijām un specifiskajām jomām, kurām piemērojams tirgus koeficients”

Pamatojums un apraksts
Ņemot vērā, ka Nodokļu un muitas policija būs ir finanšu ministra pārraudzībā esoša tiešās valsts pārvaldes iestāde un ministrs pārraudzību īstenos ar Finanšu ministrijas starpniecību, ir nepieciešami atbilstoši grozījumi Ministru kabineta 2022.gada 21.jūnija noteikumos Nr.361 “Noteikumi par valsts institūciju amatpersonu un darbinieku darba samaksu un tās noteikšanas kārtību, kā arī par profesijām un specifiskajām jomām, kurām piemērojams tirgus koeficients”, nosakot arī Nodokļu un muitas policijas ierēdņiem speciālās piemaksas un prēmijas.
Atbildīgā institūcija
Finanšu ministrija

4.1.21. Ministru kabineta noteikumi par Integrēto riska informācijas sistēmu

Pamatojums un apraksts
-
Atbildīgā institūcija
Finanšu ministrija

4.1.22. Ministru kabineta 2011.gada 18.janvāra noteikumi Nr.55 "Noteikumi par speciālo līdzekļu veidiem un to lietošanas kārtību"

Pamatojums un apraksts
Saistībā ar Valsts ieņēmumu dienesta Nodokļu un muitas policijas pārvaldes funkciju un uzdevumu nodošanu Nodokļu un muitas policijai ir veicami grozījumi Ministru kabineta 2011.gada 18.janvāra noteikumos Nr.55 “Noteikumi par speciālo līdzekļu veidiem un to lietošanas kārtību”, papildinot tos ar regulējumu par Nodokļu un muitas policiju. Attiecīgi veicot grozījumus minētajos noteikumos, jāatzīst par spēku zaudējušiem Ministru kabineta 2020.gada 4.februāra noteikumi Nr.62 “Noteikumi par speciālo līdzekļu veidiem un to glabāšanas, nēsāšanas un lietošanas kārtību Valsts ieņēmumu dienestā”.
Atbildīgā institūcija
Finanšu ministrija

4.1.23. Ministru kabineta noteikumi par Nodokļu un muitas policijas ierēdņu rīcībā esošo šaujamieroču glabāšanas un nēsāšanas kārtību

Pamatojums un apraksts
-
Atbildīgā institūcija
Finanšu ministrija

4.1.24. Ministru kabineta noteikumi par Nodokļu un muitas policijas ierēdņu un darbinieku dienesta apliecību aprakstu un paraugu

Pamatojums un apraksts
-
Atbildīgā institūcija
Finanšu ministrija

4.1.25. Ministru kabineta noteikumi par Nodokļu un muitas policijas ierēdņu formas tērpu, dienesta pakāpju atšķirības zīmju un žetonu aprakstu

Pamatojums un apraksts
-
Atbildīgā institūcija
Finanšu ministrija

4.1.26. Ministru kabineta noteikumi par Nodokļu un muitas policijas ierēdņu dienesta pakāpju nosaukumiem, piešķiršanas, saglabāšanas, pazemināšanas un atņemšanas kārtību

Pamatojums un apraksts
-
Atbildīgā institūcija
Finanšu ministrija

4.1.27. Ministru kabineta 2017.gada 31.janvāra noteikumi Nr.57 "Aizturēto, apcietināto un notiesāto personu konvojēšanas kārtība"

Pamatojums un apraksts
Saistībā ar Valsts ieņēmumu dienesta Nodokļu un muitas policijas pārvaldes funkciju un uzdevumu nodošanu Nodokļu un muitas policijai ir veicami grozījumi Ministru kabineta 2017.gada 31.janvāra noteikumos Nr.57 “Aizturēto, apcietināto un notiesāto personu konvojēšanas kārtība” vārdus “Valsts ieņēmumu dienesta Nodokļu un muitas policijas” aizstājot ar “Nodokļu un muitas policijas”.
Atbildīgā institūcija
Finanšu ministrija

4.1.28. Ministru kabineta 1999.gada 31.augusta noteikumi Nr.304 "Noteikumi par operatīvajiem transportlīdzekļiem"

Pamatojums un apraksts
Lai Nodokļu un muitas policija varētu izmantot operatīvos transportlīdzekļus bez speciālā krāsojuma ir jāgroza Ministru kabineta 1999.gada 31.augusta noteikumu Nr.304 “Noteikumi par operatīvajiem transportlīdzekļiem” II daļas 5.punkts, papildinot ar “Nodokļu un muitas policija”. Lai varētu izmantot operatīvos transportlīdzekļus ar speciālo krāsojumu, jāgroza šo pašu noteikumu II daļas 4.punkts papildinot ar “Nodokļu un muitas policija”, kas šobrīd nosaka, ka tiesības izmantot šādus transportlīdzekļus ir Valsts ieņēmumu dienestam ( 4.8.apakšpunkts ).
Atbildīgā institūcija
Finanšu ministrija

4.1.29. Ministru kabineta 2015.gada 2.jūnija noteikumi Nr.279 "Ceļu satiksmes noteikumi"

Pamatojums un apraksts
Lai Nodokļu un muitas policijas amatpersonām būtu tiesības apturēt transportlīdzekli, jāgroza Ministru kabineta 2015.gada 2.jūnija noteikumu Nr.279 “Ceļu satiksmes noteikumi” 25.7.1.apakšpunkts, to papildinot ar “Nodokļu un muitas policija”.
Atbildīgā institūcija
Finanšu ministrija

4.1.30. Latvijas Valsts standarts

Pamatojums un apraksts
Lai varētu mainīt trafarējumu automašīnām, kurām šobrīd ir noteikts krāsojums RAL 5002 un uzraksts “Valsts ieņēmumu dienests” ir jāgroza Latvijas standarts LVS 63:2021 “Operatīvie transportlīdzekļi, krāsojums, aprīkojums” izstrādājot jaunu uzrakstu “Nodokļu un muitas policija”.
Atbildīgā institūcija
Finanšu ministrija

4.1.31. Ministru kabineta 2017.gada 8.augusta noteikumi Nr.468 "Noteikumi par atsevišķiem muitas kontroles veidiem”

Pamatojums un apraksts
Saistībā ar Valsts ieņēmumu dienesta Nodokļu un muitas policijas pārvaldes funkciju un uzdevumu nodošanu Nodokļu un muitas policijai ir veicami grozījumi Ministru kabineta 2017.gada 8.augusta noteikumu Nr.468 “Noteikumi par atsevišķiem muitas kontroles veidiem” 30.punktā un 34.punktā vārdus “Valsts ieņēmumu dienesta operatīvais transportlīdzeklis” aizstājot ar “Nodokļu un muitas policijas operatīvais transportlīdzeklis”.
Atbildīgā institūcija
Finanšu ministrija

4.1.32. Nodokļu un muitas policijas nolikums

Pamatojums un apraksts
Valsts pārvaldes iekārtas likuma 16.panta pirmā daļa, kurā noteikts, ka tiešās pārvaldes iestādes darbību reglamentē Ministru kabineta apstiprināts nolikums.
Atbildīgā institūcija
Finanšu ministrija
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-

6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas

Valsts un pašvaldību institūcijas
Nevalstiskās organizācijas
Cits

6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi

Veids
Darba grupa/domnīca
Saite uz sabiedrības līdzdalības rezultātiem
-
Veids
Publiskā apspriešana
Saite uz sabiedrības līdzdalības rezultātiem
-

6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti

-

6.4. Cita informācija

Sabiedrība par plānoto Valsts ieņēmumu dienesta reorganizāciju ir informēta arī ar informatīvo ziņojumu “Par Valsts ieņēmumu dienesta darbības pilnveides pasākumiem”, kuru Ministru kabinets ir pieņēmis zināšanai 2024.gada 6.februāra sēdē (sk. prot. Nr.6, 33.§).

Savukārt, lai izstrādātu priekšlikumus Valsts ieņēmumu dienesta reformas tiesiskajam regulējumam un reformas risinājumiem, Finanšu ministrija izveidoja Valsts ieņēmumu dienesta reformas darba grupu, kuras sastāvā ir Finanšu ministrijas, Tieslietu ministrijas, Iekšējās drošības biroja, Iekšlietu ministrijas, Latvijas Republikas prokuratūras, Korupcijas novēršanas un apkarošanas biroja, Valsts policijas, Valsts ieņēmumu dienesta un Valsts kancelejas pārstāvji. Tādējādi likumprojektu izstrādājot, ir izvērtēti arī darba grupas locekļu sniegtie viedokļi.
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas

    7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

    Vai projekts skar šo jomu?

    7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

    Vai projekts skar šo jomu?

    7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

    Ietekme
    Jā/Nē
    Skaidrojums
    1. Tiks veidota jauna institūcija
    Tiks izveidota jauna valsts pārvaldes iestāde Nodokļu un muitas policija
    2. Tiks likvidēta institūcija
    -
    3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
    Valsts ieņēmumu dienesta Nodokļu un muitas policijas pārvaldes funkcijas un uzdevumi tiks nodoti Nodokļu un muitas policijai.
    4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
    Tiks sašaurinātas Valsts ieņēmumu dienesta funkcijas un uzdevumi.
    5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
    Valsts ieņēmumu dienesta reformas mērķis ir virzīties uz attīstības modeli būt par servisa iestādi. Tādējādi likumprojektam ir ietekme uz procesu efektivizāciju.
    6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
    Valsts ieņēmumu dienesta reformas mērķis ir virzīties uz “nodokļu administrācija - partneris” sadarbības modeli. Šis sadarbības modelis ir vērsts uz digitālo transformāciju, administratīvā sloga mazināšanu un ātru, ērtu datu pieejamību nodokļu un muitas saistību izpildei, iedzīvināšanai un attīstībai.
    7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
    -
    8. Cita informācija
    -

    7.5. Cita informācija

    -
    8. Horizontālās ietekmes

    8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

    Vai projekts skar šo jomu?

    8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

    Vai projekts skar šo jomu?

    8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

    Vai projekts skar šo jomu?

    8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

    Vai projekts skar šo jomu?

    8.1.5. uz teritoriju attīstību

    Vai projekts skar šo jomu?

    8.1.6. uz vidi

    Vai projekts skar šo jomu?

    8.1.7. uz klimatneitralitāti

    Vai projekts skar šo jomu?

    8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

    Vai projekts skar šo jomu?

    8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

    Vai projekts skar šo jomu?

    8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

    Vai projekts skar šo jomu?

    8.1.11. uz veselību

    Vai projekts skar šo jomu?

    8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

    Vai projekts skar šo jomu?

    8.1.13. uz datu aizsardzību

    Vai projekts skar šo jomu?
    Apraksts
    Lai nodrošinātu normatīvajos aktos noteikto funkciju un uzdevumu izpildi, Nodokļu un muitas policija apstrādās arī fizisko personu datus.

    8.1.14. uz diasporu

    Vai projekts skar šo jomu?

    8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

    Vai projekts skar šo jomu?

    8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

    Vai projekts skar šo jomu?

    8.2. Cita informācija

    -
    Pielikumi