21-TA-754: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2021. gada 28. septembra noteikumos Nr. 662 "Epidemioloģiskās drošības pasākumi Covid-19 infekcijas izplatības ierobežošanai "" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība
1.1. Pamatojums
Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
No sociālajiem pakalpojumu sniedzējiem un sociālajiem dienestiem ir saņemta informācija par to, ka atsevišķu Ministru kabineta 2021.gada 28.septembra noteikumu Nr.662 "Epidemioloģiskās drošības pasākumi Covid-19 infekcijas izplatības ierobežošanai" normu piemērošana ir apgrūtināta, bet attiecībā uz prasību asistenta, pavadoņa vai aprūpes pakalpojuma sniedzējiem personai ar invaliditāti regulāri uzrādīt apliecinājumu par negatīvu Covid-19 testu, pat neiespējama.
Asistenta, pavadoņa un aprūpes pakalpojuma sniedzēji ir galvenokārt fiziskas personas, kuras ar sociālo dienestu un pakalpojuma saņēmēju vai viņa likumisko pārstāvi noslēgušas uzņēmuma līgumu par asistenta, pavadoņa vai aprūpes pakalpojuma sniegšanu personai ar invaliditāti. Tādējādi nav iespējams izvirzīt prasību sociālajam dienestam nodrošināt negatīva Covid-19 testa rezultātu uzrādīšanas pakalpojuma sniegšanas vietā pārbaudi, tāpat nav iespējams izvirzīt prasību pakalpojumu saņēmējam - personai ar invaliditāti pārliecināties par negatīva Covid-19 testa esamību asistentam. Turklāt 70-80% gadījumos asistents un asistenta pakalpojuma saņēmējs ir vienas ģimenes locekļi.
Vienlaicīgi no sociālo pakalpojumu sniedzējiem ir saņemti priekšlikumi par 69.punktā noteikto izņēmumu, kad pakalpojumu saņēmējam nav jāuzrāda sadarbspējīgs vakcinācijas vai pārslimošanas sertifikāts vai negatīvs Covid-19 tests, papildināšanu, lai neradītu risku sociālo pakalpojumu nesniegšanai, pārtraukšanai vai izbeigšanai negatīva Covid-19 testa neesamības dēļ.
Vienlaikus, tā kā ilgstošas sociālās aprūpes un sociālās rehabilitācijas institūcijas pakalpojumu saņemšanas nosacījumi ir noteikti noteikumu 70.punktā, noteikumu 69.punktā svītrots izņēmums attiecībā uz ilgstošas sociālās aprūpes un sociālās rehabilitācijas institūcijas pakalpojumu saņemšanu.
Asistenta, pavadoņa un aprūpes pakalpojuma sniedzēji ir galvenokārt fiziskas personas, kuras ar sociālo dienestu un pakalpojuma saņēmēju vai viņa likumisko pārstāvi noslēgušas uzņēmuma līgumu par asistenta, pavadoņa vai aprūpes pakalpojuma sniegšanu personai ar invaliditāti. Tādējādi nav iespējams izvirzīt prasību sociālajam dienestam nodrošināt negatīva Covid-19 testa rezultātu uzrādīšanas pakalpojuma sniegšanas vietā pārbaudi, tāpat nav iespējams izvirzīt prasību pakalpojumu saņēmējam - personai ar invaliditāti pārliecināties par negatīva Covid-19 testa esamību asistentam. Turklāt 70-80% gadījumos asistents un asistenta pakalpojuma saņēmējs ir vienas ģimenes locekļi.
Vienlaicīgi no sociālo pakalpojumu sniedzējiem ir saņemti priekšlikumi par 69.punktā noteikto izņēmumu, kad pakalpojumu saņēmējam nav jāuzrāda sadarbspējīgs vakcinācijas vai pārslimošanas sertifikāts vai negatīvs Covid-19 tests, papildināšanu, lai neradītu risku sociālo pakalpojumu nesniegšanai, pārtraukšanai vai izbeigšanai negatīva Covid-19 testa neesamības dēļ.
Vienlaikus, tā kā ilgstošas sociālās aprūpes un sociālās rehabilitācijas institūcijas pakalpojumu saņemšanas nosacījumi ir noteikti noteikumu 70.punktā, noteikumu 69.punktā svītrots izņēmums attiecībā uz ilgstošas sociālās aprūpes un sociālās rehabilitācijas institūcijas pakalpojumu saņemšanu.
1.2. Mērķis
Mērķa apraksts
Grozījumu mērķis ir precizēt normas, kas nosaka:
iespēju izņēmuma gadījumā sniegt sociālos pakalpojumus arī tad, ja persona nevar uzrādīt sadarbspējīgu vakcinācijas vai pārslimošanas sertifikātu vai negatīvu Covid-19 testu;
pienākumu asistenta, pavadoņa un aprūpes pakalpojuma sniedzējiem personām ar invaliditāti pārejas periodā – līdz 2021.gada 15.novembrim uzrādīt negatīvu Covid-19 testu,
lai novērstu risku minēto sociālo pakalpojumu nesniegšanai, pārtraukšanai vai izbeigšanai.
iespēju izņēmuma gadījumā sniegt sociālos pakalpojumus arī tad, ja persona nevar uzrādīt sadarbspējīgu vakcinācijas vai pārslimošanas sertifikātu vai negatīvu Covid-19 testu;
pienākumu asistenta, pavadoņa un aprūpes pakalpojuma sniedzējiem personām ar invaliditāti pārejas periodā – līdz 2021.gada 15.novembrim uzrādīt negatīvu Covid-19 testu,
lai novērstu risku minēto sociālo pakalpojumu nesniegšanai, pārtraukšanai vai izbeigšanai.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Pašreizējā situācija
Noteikumu 69.punkta pašreizējā redakcija ierobežo sociālās rehabilitācijas un tehnisko palīglīdzekļu pakalpojuma piešķiršanu gadījumos, kad ir neatliekama vajadzība pēc to saņemšanas, bet personai bez sadarbspējīga vakcinācijas vai pārslimošanas sertifikāta nav iespējas veikt Covid-19 testu un uzrādīt negatīvu testa rezultātu.
Noteikumu 73. punkts nosaka, ka personām, kuras saņem asistenta pakalpojumu atbilstoši Ministru kabineta noteikumu normām, kuras bija spēkā līdz 2021.gada 1.jūlijam, ir tiesības izmantot asistenta pakalpojumu iepriekšējo trīs mēnešu vidējo stundu apjomā pēc tam, kad ārkārtējā situācija atcelta. Atbilstoši Ministru kabineta 2021.gada 18.maija noteikumu Nr.316 “Noteikumi par asistenta, pavadoņa un aprūpes pakalpojumu personām ar invaliditāti” 47. punktā noteiktajam personas asistenta pakalpojumu “vecā” regulējuma ietvaros ir tiesīgas saņemt tikai līdz 2021.gada 31.decembrim.
Savukārt ārkārtējās situācijas periods ir no 2021.gada 11.oktobra līdz 2022.gada 11.janvārim.
Noteikumu 73. punkts nosaka, ka personām, kuras saņem asistenta pakalpojumu atbilstoši Ministru kabineta noteikumu normām, kuras bija spēkā līdz 2021.gada 1.jūlijam, ir tiesības izmantot asistenta pakalpojumu iepriekšējo trīs mēnešu vidējo stundu apjomā pēc tam, kad ārkārtējā situācija atcelta. Atbilstoši Ministru kabineta 2021.gada 18.maija noteikumu Nr.316 “Noteikumi par asistenta, pavadoņa un aprūpes pakalpojumu personām ar invaliditāti” 47. punktā noteiktajam personas asistenta pakalpojumu “vecā” regulējuma ietvaros ir tiesīgas saņemt tikai līdz 2021.gada 31.decembrim.
Savukārt ārkārtējās situācijas periods ir no 2021.gada 11.oktobra līdz 2022.gada 11.janvārim.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Nepieciešams grozīt noteikumu 73. punktu, lai personai būtu tiesības izmantot asistenta pakalpojumu iepriekšējo trīs mēnešu vidējo stundu apjomā ārkārtējas situācijas laikā, nevis pēc tam.
Asistenta, pavadoņa un aprūpes pakalpojuma sniedzēji ir galvenokārt fiziskas personas, kuras ar sociālo dienestu un pakalpojuma saņēmēju vai viņa likumisko pārstāvi noslēgušas uzņēmuma līgumu par to, ka persona sniegs asistenta, pavadoņa vai aprūpes pakalpojumu personai ar invaliditāti. Asistenta, pavadoņa un aprūpētāja darbs tiek apmaksāts atbilstoši iepriekšējā mēnesī nostrādātajām stundām, kas tiek norādītas atskaitē. Savukārt pārskata mēneša ietvaros asistenta, pavadoņa un aprūpētāja piesaisti sev vēlamajām darbībām un vēlamajā laikā piešķirtā pakalpojuma apjoma ietvaros persona ar invaliditāti sev organizē pati, tādējādi sociālais dienests nevar ik dienu pārliecināties par katra asistenta, pavadoņa vai aprūpētāja un personas ar invaliditāti ikdienas gaitām. Tādējādi sociālajiem dienestiem ir neiespējami nodrošināt testēšanas sertifikātu esamības pārbaudīšanu vai nodrošināt rutīnas skrīninga veikšanu.
Pakalpojuma sniegšanas “vieta” minēto pakalpojumu gadījumā ir pati persona ar invaliditāti, kurai šie pakalpojumi tiek sniegti, tā nav iestāde, kur pie ieejas varētu nodrošināt testēšanas sertifikāta esamības pārbaudi. Pakalpojumu sniedzēji un saņēmēji kontaktējas individuāli pēc savstarpējas vienošanās, tiekoties pakalpojuma saņēmēja dzīvesvietā, savukārt asistenta pakalpojuma sniegšana notiek ārpus mājokļa. Tādējādi nav iespējams izvirzīt prasību sociālajam dienestam nodrošināt negatīva Covid-19 testa rezultātu uzrādīšanas pakalpojuma sniegšanas vietā pārbaudi. Turklāt 70-80% gadījumos asistents un asistenta pakalpojuma saņēmējs ir vienas ģimenes locekļi.
Asistenta, pavadoņa un aprūpes pakalpojuma sniedzēji ir galvenokārt fiziskas personas, kuras ar sociālo dienestu un pakalpojuma saņēmēju vai viņa likumisko pārstāvi noslēgušas uzņēmuma līgumu par to, ka persona sniegs asistenta, pavadoņa vai aprūpes pakalpojumu personai ar invaliditāti. Asistenta, pavadoņa un aprūpētāja darbs tiek apmaksāts atbilstoši iepriekšējā mēnesī nostrādātajām stundām, kas tiek norādītas atskaitē. Savukārt pārskata mēneša ietvaros asistenta, pavadoņa un aprūpētāja piesaisti sev vēlamajām darbībām un vēlamajā laikā piešķirtā pakalpojuma apjoma ietvaros persona ar invaliditāti sev organizē pati, tādējādi sociālais dienests nevar ik dienu pārliecināties par katra asistenta, pavadoņa vai aprūpētāja un personas ar invaliditāti ikdienas gaitām. Tādējādi sociālajiem dienestiem ir neiespējami nodrošināt testēšanas sertifikātu esamības pārbaudīšanu vai nodrošināt rutīnas skrīninga veikšanu.
Pakalpojuma sniegšanas “vieta” minēto pakalpojumu gadījumā ir pati persona ar invaliditāti, kurai šie pakalpojumi tiek sniegti, tā nav iestāde, kur pie ieejas varētu nodrošināt testēšanas sertifikāta esamības pārbaudi. Pakalpojumu sniedzēji un saņēmēji kontaktējas individuāli pēc savstarpējas vienošanās, tiekoties pakalpojuma saņēmēja dzīvesvietā, savukārt asistenta pakalpojuma sniegšana notiek ārpus mājokļa. Tādējādi nav iespējams izvirzīt prasību sociālajam dienestam nodrošināt negatīva Covid-19 testa rezultātu uzrādīšanas pakalpojuma sniegšanas vietā pārbaudi. Turklāt 70-80% gadījumos asistents un asistenta pakalpojuma saņēmējs ir vienas ģimenes locekļi.
Risinājuma apraksts
1.Noteikumu 69. punkta redakcija precizēta, lai izņēmuma gadījumos būtu iespējams sociālo pakalpojumu sniegt arī personai, kurai nav sadarbspējīga vakcinācijas vai pārslimošanas sertifikāta vai negatīva Covid-19 testa, un kurai minētā pakalpojuma neatliekama nesniegšana, pārtraukšana vai izbeigšana var radīt invaliditātes risku, vai veselības stāvokļa pasliktināšanos, tajā skaitā darbspēju zudumu, piemēram, aprūpes mājās pakalpojuma vai tehnisko palīglīdzekļu pakalpojuma nesniegšanas gadījumā. Svarīgi akcentēt, ka izņēmuma gadījumos sociālo pakalpojumu (piemēram, sociālās rehabilitācijas pakalpojumi no vardarbības cietušiem bērniem un pieaugušām personām, sociālās rehabilitācijas pakalpojumi no cilvēku tirdzniecības cietušām personām, aprūpes mājās pakalpojumi, psihosociālās rehabilitācijas pakalpojumi paliatīvā aprūpē esošiem bērniem un viņu ģimenes locekļiem, krīzes centru pakalpojumi, patversmes vai naktspatversmes pakalpojumi u.c.) neatliekama sniegšana nepieciešama, lai neradītu risku, ka, nesaņemot pakalpojumu, tiek apdraudēta atsevišķu pamatvajadzību, piemēram, vajadzība pēc ēdiena (ietverot ne vien pārtikas, bet arī medikamentu piegādi, bet personām ar smagiem funkcionāliem traucējumiem arī ēdiena sagatavošanu un barošanu), aprūpes (ietverot palīdzību apģērbties, nomazgāties, kā arī personu ar smagiem funkcionāliem traucējumiem pozicionēšana), veselības aprūpes (atbalsts ģimenes ārsta vai citas ārstniecības personas nozīmētās medikamentozās terapijas nodrošināšanā (medikamentu iegāde un atbalsts medikamentu lietošanā), mājokļa (gan bez pajumtes palikušām personām, gan no vardarbības un cilvēku tirdzniecības cietušām personām, tajā skaitā novēršot apdraudējuma risku) nodrošināšana. Līdz ar to, ņemot vērā šos ārkārtējos apstākļus, ir jārod iespēja piešķirt sociālos pakalpojumus arī tām personām, kurām nav sadarbspējīga vakcinācijas vai pārslimošanas sertifikāta, kā arī iespējas veikt Covid-19 testu.
Vairāki no sociālajiem pakalpojumiem ir izveidoti un tiek sniegti ar mērķi nepieļaut dzīves kvalitātes krasu pazeminājumu situācijās, kad funkcionēšanas traucējumu rezultātā persona zaudējusi pašaprūpes spējas vai citu iemeslu dēļ nonākusi krīzes situācijā, kurai nepieciešams profesionāls risinājums. Līdz ar to šo personu veselībai, dzīvībai un drošībai ir būtiski, ka personas situācijas risināšanai nepieciešamais sociālais pakalpojums ir pieejams neatkarīgi no personas Covid-19 statusa (t.i.- vakcinācijas vai pārslimošanas fakta, vai no fakta, ka persona ir Covid-19 pozitīva vai negatīva). Pie tam situācijās, kad apdraudēta personas veselība, funkcionēšanas iespējas (tajā skaitā spēja nodrošināt aprūpi) vai drošība, palīdzība nepieciešama tūlīt, līdz ar to nav laika testēšanās procesa iziešanai.
Tāpat minētā norma precizēta, lai neradītu risku, ka negatīva Covid-19 testa neesamības dēļ, tiek izbeigta personai vitāli nepieciešama sociālā pakalpojuma sniegšana.
2. Noteikumu 73. punktā ir nepieciešams precizēt redakciju, jo šai normai par tiesībām izmantot pakalpojumu iepriekšējo trīs mēnešu vidējo stundu apjomā jādarbojas ārkārtējas situācijas laikā, nevis pēc tam, kad ārkārtējā situācija atcelta (kā tas šobrīd no 73. punkta izriet). 73. punktā ietvertā norma saskaņā ar 74. punktu attiecas uz personām, kuras vēl līdz gada beigām atbilstoši tiesiskās paļāvības principam drīkst turpināt saņemt pakalpojumu asistenta pakalpojuma “vecā” regulējuma ietvaros.
Atbilstoši šo noteikumu 74. punktam, 73. punkta nosacījumi ir spēkā ne ilgāk, kā līdz 2021. gada 31. decembrim, savukārt saskaņā ar Ministru kabineta 2021. gada 9. oktobra rīkojuma Nr. 720 “Par ārkārtējās situācijas izsludināšanu” 1. punktā noteikto ārkārtējā situācija valstī ir izsludināta no 2021. gada 11. oktobra līdz 2022. gada 11. janvārim. Līdz ar to grozījums paredz, ka persona asistenta pakalpojumu var izmantot sociālās iekļaušanas pasākumiem (iepirkšanās, teātru, koncertu, sporta, citu pasākumu un sabiedrisku vietu apmeklējums, kas saistīts ar brīvā laika pavadīšanu) atbilstoši vidējam stundu apjomam, kas tika izmantots iepriekšējos trijos kalendāra mēnešos ārkārtējās situācijas laikā, nevis pēc tam, kad valstī izsludinātā ārkārtējā situācija ir atcelta.
3. Lai noteiktu skaidru tiesisko regulējumu attiecībā uz personām kuras sniedz valsts finansētu asistenta pakalpojumu pašvaldībā, augstskolā vai koledžā, pavadoņa pakalpojumu vai Eiropas Savienības politiku instrumentu projekta ietvaros finansētu aprūpes pakalpojumu bērnam līdz 18 gadu vecumam ir izveidots jauns noslēguma jautājumu punkts. Ņemot vērā, ka sociālie dienesti nevar nodrošināt negatīva Covid-19 testa esamības pārbaudi pakalpojuma saņēmēja un pakalpojuma sniedzēja ikdienas gaitās, laikā līdz 2021. gada 15. novembrim pārliecināšanās par vakcinācijas vai pārslimošanas sertifikāta vai negatīva Covid-19 testa esamību pakalpojuma sniedzējam paliek paša pakalpojuma saņēmēja ziņā.
Tādējādi pakalpojuma sniedzējam ir izvirzīta prasība par vakcinācijas vai pārslimošanas sertifikāta vai negatīva Covid-19 testa esamību atbilstoši šo noteikumu 72., 329. un 335.punktam. Noteikumu projekta norma nodrošina to, ka sociālajam dienestam nav uzlikts pienākums pārbaudīt prasības par Covid-19 testa parbaudes izpildi, jo pakalpojums notiek starp cilvēku un viņa asistentu/pavadoni/ aprūpētāju, sociālajam dienestam klāt neesot. Tādejādi līdz 2021. gada 15. novembrim pati persona ar invaliditāti vai viņas likumiskais pārstāvis var pieprasīt pakalpojuma sniedzējam uzrādīt vakcinācijas vai pārslimošanas sertifikātu, vai Covid-19 testēšanas sertifikātu. No 2021. gada 15. novembra valsts finansētu asistenta pakalpojumu pašvaldībā, augstskolā vai koledžā, pavadoņa pakalpojumu vai Eiropas Savienības politiku instrumentu projekta ietvaros finansētu aprūpes pakalpojumu bērnam līdz 18 gadu vecumam, var sniegt personas, kuras var uzrādīt sadarbspējīgu vakcinācijas vai pārslimošanas sertifikātu.
Vairāki no sociālajiem pakalpojumiem ir izveidoti un tiek sniegti ar mērķi nepieļaut dzīves kvalitātes krasu pazeminājumu situācijās, kad funkcionēšanas traucējumu rezultātā persona zaudējusi pašaprūpes spējas vai citu iemeslu dēļ nonākusi krīzes situācijā, kurai nepieciešams profesionāls risinājums. Līdz ar to šo personu veselībai, dzīvībai un drošībai ir būtiski, ka personas situācijas risināšanai nepieciešamais sociālais pakalpojums ir pieejams neatkarīgi no personas Covid-19 statusa (t.i.- vakcinācijas vai pārslimošanas fakta, vai no fakta, ka persona ir Covid-19 pozitīva vai negatīva). Pie tam situācijās, kad apdraudēta personas veselība, funkcionēšanas iespējas (tajā skaitā spēja nodrošināt aprūpi) vai drošība, palīdzība nepieciešama tūlīt, līdz ar to nav laika testēšanās procesa iziešanai.
Tāpat minētā norma precizēta, lai neradītu risku, ka negatīva Covid-19 testa neesamības dēļ, tiek izbeigta personai vitāli nepieciešama sociālā pakalpojuma sniegšana.
2. Noteikumu 73. punktā ir nepieciešams precizēt redakciju, jo šai normai par tiesībām izmantot pakalpojumu iepriekšējo trīs mēnešu vidējo stundu apjomā jādarbojas ārkārtējas situācijas laikā, nevis pēc tam, kad ārkārtējā situācija atcelta (kā tas šobrīd no 73. punkta izriet). 73. punktā ietvertā norma saskaņā ar 74. punktu attiecas uz personām, kuras vēl līdz gada beigām atbilstoši tiesiskās paļāvības principam drīkst turpināt saņemt pakalpojumu asistenta pakalpojuma “vecā” regulējuma ietvaros.
Atbilstoši šo noteikumu 74. punktam, 73. punkta nosacījumi ir spēkā ne ilgāk, kā līdz 2021. gada 31. decembrim, savukārt saskaņā ar Ministru kabineta 2021. gada 9. oktobra rīkojuma Nr. 720 “Par ārkārtējās situācijas izsludināšanu” 1. punktā noteikto ārkārtējā situācija valstī ir izsludināta no 2021. gada 11. oktobra līdz 2022. gada 11. janvārim. Līdz ar to grozījums paredz, ka persona asistenta pakalpojumu var izmantot sociālās iekļaušanas pasākumiem (iepirkšanās, teātru, koncertu, sporta, citu pasākumu un sabiedrisku vietu apmeklējums, kas saistīts ar brīvā laika pavadīšanu) atbilstoši vidējam stundu apjomam, kas tika izmantots iepriekšējos trijos kalendāra mēnešos ārkārtējās situācijas laikā, nevis pēc tam, kad valstī izsludinātā ārkārtējā situācija ir atcelta.
3. Lai noteiktu skaidru tiesisko regulējumu attiecībā uz personām kuras sniedz valsts finansētu asistenta pakalpojumu pašvaldībā, augstskolā vai koledžā, pavadoņa pakalpojumu vai Eiropas Savienības politiku instrumentu projekta ietvaros finansētu aprūpes pakalpojumu bērnam līdz 18 gadu vecumam ir izveidots jauns noslēguma jautājumu punkts. Ņemot vērā, ka sociālie dienesti nevar nodrošināt negatīva Covid-19 testa esamības pārbaudi pakalpojuma saņēmēja un pakalpojuma sniedzēja ikdienas gaitās, laikā līdz 2021. gada 15. novembrim pārliecināšanās par vakcinācijas vai pārslimošanas sertifikāta vai negatīva Covid-19 testa esamību pakalpojuma sniedzējam paliek paša pakalpojuma saņēmēja ziņā.
Tādējādi pakalpojuma sniedzējam ir izvirzīta prasība par vakcinācijas vai pārslimošanas sertifikāta vai negatīva Covid-19 testa esamību atbilstoši šo noteikumu 72., 329. un 335.punktam. Noteikumu projekta norma nodrošina to, ka sociālajam dienestam nav uzlikts pienākums pārbaudīt prasības par Covid-19 testa parbaudes izpildi, jo pakalpojums notiek starp cilvēku un viņa asistentu/pavadoni/ aprūpētāju, sociālajam dienestam klāt neesot. Tādejādi līdz 2021. gada 15. novembrim pati persona ar invaliditāti vai viņas likumiskais pārstāvis var pieprasīt pakalpojuma sniedzējam uzrādīt vakcinācijas vai pārslimošanas sertifikātu, vai Covid-19 testēšanas sertifikātu. No 2021. gada 15. novembra valsts finansētu asistenta pakalpojumu pašvaldībā, augstskolā vai koledžā, pavadoņa pakalpojumu vai Eiropas Savienības politiku instrumentu projekta ietvaros finansētu aprūpes pakalpojumu bērnam līdz 18 gadu vecumam, var sniegt personas, kuras var uzrādīt sadarbspējīgu vakcinācijas vai pārslimošanas sertifikātu.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Nē
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
Nē
1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību
1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums
Vai tiks veikts?
Nē
1.6. Cita informācija
-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt
Fiziskās personas
- personas ar invaliditāti
- personu ar invaliditāti asistenti, pavadoņi un aprūpētāji bērniem ar invaliditāti
Ietekmes apraksts
Personām ar invaliditāti tiks nodrošināta iespēja līdz 2021.gada 15.novembrim saņemt kritiski nepieciešamos pakalpojumus (pārtika, veselības aprūpe, sociālā aprūpe, nodrošināšana ar tehniskajiem palīglīdzekļiem, psihosociālās rehabilitācijas pakalpojumi, krīzes centru pakalpojumi, patversmes vai naktspatversmes pakalpojumi u.c.) arī tad, ja sociālais dienests neveiks vakcinācijas vai pārslimošanas sertifikāta vai Covid-19 testa pārbaudi.
Personu ar invaliditāti asistentiem, pavadoņiem un personām, kuras sniedz Eiropas Savienības politiku instrumentu projekta ietvaros finansētu aprūpes pakalpojumu bērnam līdz 18 gadu vecumam līdz 2021.gada 15.novembrim būs iespējams sniegt pakalpojumu arī gadījumos ja pašvaldības sociālais dienests nebūs veicis vakcinācijas vai pārslimošanas sertifikāta vai negatīva Covid-19 testa pārbaudi. Taču persona ar invaliditāti pati ir tiesīga prasīt asistentam uzrādīt sadarbspējīgu vakcinācijas vai pārslimošanas sertifikātu (atbilstoši noteikumu projekta noslēguma jautājumu attiecīgajam punktam).
Personu ar invaliditāti asistentiem, pavadoņiem un personām, kuras sniedz Eiropas Savienības politiku instrumentu projekta ietvaros finansētu aprūpes pakalpojumu bērnam līdz 18 gadu vecumam līdz 2021.gada 15.novembrim būs iespējams sniegt pakalpojumu arī gadījumos ja pašvaldības sociālais dienests nebūs veicis vakcinācijas vai pārslimošanas sertifikāta vai negatīva Covid-19 testa pārbaudi. Taču persona ar invaliditāti pati ir tiesīga prasīt asistentam uzrādīt sadarbspējīgu vakcinācijas vai pārslimošanas sertifikātu (atbilstoši noteikumu projekta noslēguma jautājumu attiecīgajam punktam).
Juridiskās personas
- pašvaldību sociālie dienesti
Ietekmes apraksts
Grozījumi nodrošina to, ka sociālajam dienestam līdz 2021.gada 15.novembrim nav uzlikts pienākums pārbaudīt vakcinācijas vai pārslimošanas sertifikātu vai Covid-19 testa pārbaudi asistentiem, pavadoņiem un personām, kas sniedz Eiropas Savienības politiku instrumentu projekta ietvaros finansētu aprūpes pakalpojumu bērnam līdz 18 gadu vecumam.
2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
Cita informācija
-
4. Tiesību akta projekta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
4.2. Cita informācija
Grozījums šo noteikumu 73.punktā tiek veikts, lai personas ar invaliditāti līdz 2021.gada 31.decembrim varētu izmantot asistenta pakalpojumu saskaņā ar Ministru kabineta 2021.gada 18.maija noteikumu Nr.316 “Noteikumi par asistenta, pavadoņa un aprūpes pakalpojumu personām ar invaliditāti” 47.punktā noteikto.
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
5.3. Cita informācija
Apraksts
-
6. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas un sabiedrības līdzdalības process
Sabiedrības līdzdalība uz šo tiesību akta projektu neattiecas
Jā
Skaidrojums
Projekts paredz precizēt jau spēkā esošas normas un tiek virzīts steidzamības kārtā, lai iespējami ātri nodrošinātu tā spēkā stāšanos, kā rezultātā personām ar invaliditāti būtu iespēja saņemt kritiski svarīgus un nepieciešamos pakalpojumus.
6.4. Cita informācija
Noteikumu projekts atbalstīts Starpinstitūciju vadības grupas 2021.gada 21.oktobra sēdē. (prot. Nr.82, 16.punkts).
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.5. Cita informācija
-
8. Horizontālās ietekmes
8.1. Projekta tiesiskā regulējuma ietekme
8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.5. uz teritoriju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.6. uz vidi
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.7. uz klimatneitralitāti
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
Apraksts
Atbilstoši spēkā esošajām noteikumu normām, ja netiktu veikti grozījumi, personām ar invaliditāti, kuras saņem asistenta vai pavadoņa pakalpojumu, vai Eiropas Savienības politiku instrumentu projekta ietvaros finansētu aprūpes pakalpojumu bērnam līdz 18 gadu vecumam līdz 2021.gada 15.novembrim nebūtu iespējas saņemt attiecīgo pakalpojumu, ja sociālais dienests nebūtu pārbaudījis vakcinācijas vai pārslimošanas sertifikātu vai pārliecinājies par negatīvu Covid -19 testu (ko, sociālajam dienestam ik dienu neesot klāt cilvēka un viņa asistenta/pavadoņa/ aprūpētāja gaitās, nav iespējams nodrošināt). Grozījumi nepieciešami, lai minēto pakalpojumu saņēmēji varētu nodrošināt kritiski nepieciešamo vajadzību apmierināšanu, proti, iziet ārpus mājokļa ar asistenta vai pavadoņa atbalstu un saņemt aprūpes pakalpojumu arī tad, ja sociālais dienests sertifikāta vai testa pārbaudi nav veicis.
Grozījumi nodrošina personu ar invaliditāti tiesības uz pārvietošanās brīvību un tiesībām saņemt tās vajadzībām atbilstošus kritiski svarīgus pakalpojumus (pārtika, veselības aprūpe, sociālā aprūpe, nodrošināšana ar tehniskajiem palīglīdzekļiem, psihosociālās rehabilitācijas pakalpojumi, krīzes centru pakalpojumi, patversmes vai naktspatversmes pakalpojumi u.c.). Nesaņemot asistenta vai pavadoņa pakalpojumu, pastāv risks, ka personām arī pasliktināsies iespēja saņemt veselības aprūpes pakalpojumus, proti, nokļūt pie ārsta.
Tāpat grozījumi ir vērsti uz to, lai neatliekamos gadījumos rastu iespēju sociālo pakalpojumu piešķiršanai, neapdraudot personas, no kurām daļa ir personas ar invaliditāti, dzīvību vai veselību.
Grozījumi nodrošina personu ar invaliditāti tiesības uz pārvietošanās brīvību un tiesībām saņemt tās vajadzībām atbilstošus kritiski svarīgus pakalpojumus (pārtika, veselības aprūpe, sociālā aprūpe, nodrošināšana ar tehniskajiem palīglīdzekļiem, psihosociālās rehabilitācijas pakalpojumi, krīzes centru pakalpojumi, patversmes vai naktspatversmes pakalpojumi u.c.). Nesaņemot asistenta vai pavadoņa pakalpojumu, pastāv risks, ka personām arī pasliktināsies iespēja saņemt veselības aprūpes pakalpojumus, proti, nokļūt pie ārsta.
Tāpat grozījumi ir vērsti uz to, lai neatliekamos gadījumos rastu iespēju sociālo pakalpojumu piešķiršanai, neapdraudot personas, no kurām daļa ir personas ar invaliditāti, dzīvību vai veselību.
8.1.10. uz dzimumu līdztiesību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.11. uz veselību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.13. uz datu aizsardzību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.14. uz diasporu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.15. uz profesiju reglamentāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.16. uz bērna labākajām interesēm
8.2. Cita informācija
-
Pielikumi