Anotācija (ex-ante)

22-TA-3761: Rīkojuma projekts (Vispārīgais)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Par valstij piederošā nekustamā īpašuma "Veckūlu iela" Ādažos, Ādažu novadā, nodošanu Ādažu novada pašvaldības īpašumā" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Publiskas personas mantas atsavināšanas likuma 42.panta pirmā daļa, 43.pants, likuma “Par autoceļiem” 4.panta pirmā daļa, Pašvaldību likuma 4.panta pirmās daļas 3.punkts, Ādažu novada pašvaldības domes 2022.gada 28.septembra lēmums Nr.460 “Par valsts vietējā autoceļa pārņemšanu īpašumā” un 2022.gada 9.decembra lēmums Nr.586 “Par grozījumiem Ādažu novada pašvaldības domes 28.09.2022. lēmumā Nr. 460 “Par valsts vietēja autoceļa pārņemšanu īpašumā””.

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Pašvaldības autonomās funkcijas īstenošanai un Eiropas Savienības finansējuma piesaistei ceļu un citas infrastruktūras sakārtošanai iedzīvotāju vajadzibām valstij Satiksmes ministrijas personā piederošais nekustamais īpašums ir nododams pašvaldības īpašumā.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Rīkojuma projekts sagatavots, ievērojot Ādažu novada pašvaldības domes 2022.gada 28.septembra lēmumu Nr.460 “Par valsts vietējā autoceļa pārņemšanu īpašumā” un 2022.gada 9.decembra lēmumu Nr.586 “Par grozījumiem Ādažu novada pašvaldības domes 28.09.2022. lēmumā Nr. 460 “Par valsts vietēja autoceļa pārņemšanu īpašumā””.
Rīkojuma projekts paredz nodot bez atlīdzības Ādažu novada pašvaldības īpašumā valstij piederošo nekustamo īpašumu “Veckūlu iela” (nekustamā īpašuma kadastra numurs 80440100106) - zemes vienību 1,3249 ha platībā (zemes vienības kadastra apzīmējums 80440100106) un uz tās izbūvēto komplekso inženierbūvi “V48 km 0,000-0,800” (būves kadastra apzīmējums 80440100106001) - Ādažos, Ādažu novadā (turpmāk – nekustamais īpašums).
Ādažu novada pašvaldības dome 2022.gada 28.septembra lēmumā Nr.460 “Par valsts vietējā autoceļa pārņemšanu īpašumā” ir norādījusi, ka nekustamajā īpašumā ir izbūvēta koplietošanas iela un tai noteikts lietošanas mērķis – zeme dzelzceļa infrastruktūras zemes nodalījuma joslā un ceļu zemes nodalījuma joslā.  Atbilstoši likuma “Par pašvaldībām” 15.panta pirmās daļas 2.punktam (redakcijā, kas bija spēkā līdz 2022.gada 31.decembrim) nekustamā īpašuma pārņemšana nodrošinās pašvaldībai tās kompetencē esošās autonomās funkcijas izpildi, proti, pašvaldība spēs gādāt par savas administratīvās teritorijas labiekārtošanu un sanitāro tīrību (t.sk., veikt ielu, ceļu un laukumu būvniecību, pārbūvi un uzturēšanu). Valsts vietējais autoceļš V48 “Baltezers-Jaunkūlas” nākotnē nodrošinās savienojumu ar Jaunkūlu ielu, izveidojot alternatīvu ceļu smagajiem transportlīdzekļiem uz Ādažu novada centru. Pārņemot valsts vietējo autoceļu V48 “Baltezers-Jaunkūlas” savā īpašumā Ādažu novada pašvaldība veiks tā labiekārtošanas darbus (ietves seguma atjaunošanu, gājēju pāreju izbūvi, lietus kanalizācijas sakārtošanu, apgaismojuma izbūvi utt.) un veiks ikdienas uzturēšanas darbus. 

Likums “Par pašvaldībām” zaudējis spēku ar 2023.gada 1.janvārī spēkā stājušos Pašvaldību likumu, kurā pašvaldības autonomās funkcijas uzskaitījums ir ietverts 4.panta pirmajā daļā. Tās 3.punkts noteic, ka pašvaldības autonomā funkcija ir gādāt par pašvaldības īpašumā esošo ceļu būvniecību, uzturēšanu un pārvaldību.

Nekustamais īpašums ir ierakstīts Rīgas rajona tiesas Ādažu pilsētas zemesgrāmatas nodalījumā Nr. 100000639767 uz Latvijas valsts vārda Satiksmes ministrijas personā.
Kadastra informācijas sistēmas teksta datos nekustamo īpašumu veidojošai zemes vienībai (zemes vienības kadastra apzīmējums 8044 010 0106) apgrūtinājumi nav reģistrēti.
VSIA “Latvijas Valsts ceļi” ar 2022.gada 1.septembra izziņu Nr.4.9/14228 apliecina, ka uz Satiksmes ministrijai piederošā zemes īpašuma „Veckūlu iela” Ādažos, Ādažu novadā, kadastra Nr.80440100106, sastāvā ietilpstošās zemes vienības ar kadastra apzīmējumu 80440100106, ir  izbūvēta  kompleksa inženierbūve ar kadastra apzīmējumu 80440100106001 (“Autoceļš V48 km 0,000-0,800”) - valsts vietējais autoceļš V48 “Baltezers-Jaunkūlas” km 0,000-0,800, kas atrodas LR Satiksmes ministrijas Valsts autoceļu fonda bilancē un saskaņā ar Deleģēšanas līgumu Nr. SM 2019/-49, noslēgtu 2019.gada 27.decembrī starp LR Satiksmes ministriju un VSIA „Latvijas Valsts ceļi”, nodots VSIA „Latvijas Valsts ceļi” pārvaldījumā.

Par valsts vietējo autoceļu V48  “Baltezers-Jaunkūlas” Ministru kabineta 2009.gada 29.septembra noteikumu Nr.1104 “Noteikumi par valsts autoceļu un valsts autoceļu maršrutā ietverto pašvaldībām piederošo autoceļu posmu sarakstiem” 3.pielikumā “Vietējie autoceļi” ir norādīts, ka tas autoceļa maršruta posma kopgarumā no 0 līdz 0,8 km pieder valstij.
Kompleksa inženierbūve V48 km 0,000-0,800 ar kadastra apzīmējumu 80440100106001 ir reģistrēta Nekustamā īpašuma valsts kadastrā nekustamā īpašuma sastāvā.
Pašvaldību likuma 4.panta pirmās daļas 3.punktā minēts, ka pašvaldības autonomā funkcija ir gādāt par pašvaldības īpašumā esošo ceļu būvniecību, uzturēšanu un pārvaldību.
Atbilstoši likuma “Par autoceļiem” 5.panta pirmajai daļai ceļu lietotājiem ir tiesības transportlīdzekļu satiksmei lietot visus autoceļus, uz kuriem neattiecas īpašs aizliegums, ievērojot ceļu satiksmes noteikumus un Ministru kabineta noteikumus par autoceļu valsts aizsardzību. Savukārt likuma “Par autoceļiem” 6. panta pirmā daļa, ceturtā daļa un ceturtā prim daļa noteic, ka valsts autoceļi un pašvaldību autoceļi un ielas lietojamas bez maksas, ja likumā nav noteikts citādi.
Maksu var ņemt par tādu autoceļu lietošanu, kas izbūvēti par privātiem līdzekļiem. Šādos gadījumos maksu nosaka autoceļa īpašnieks. Pašvaldība ar saistošajiem noteikumiem var paredzēt, ka par transportlīdzekļa novietošanu uz pašvaldības autoceļa vai ielas stāvēšanai drīkst iekasēt maksu.
Pašvaldība ar saistošajiem noteikumiem var paredzēt, ka par transportlīdzekļa novietošanu uz pašvaldības autoceļa vai ielas stāvēšanai drīkst iekasēt maksu.
Līdz ar to, Ādažu novada pašvaldībai, lemjot par maksas transportlīdzekļu novietošanas vietas izveidošanu, būs nepieciešams ievērot, ka tā būs saimnieciskā darbība.
Publiskas personas mantas atsavināšanas likuma 42.panta 2.5 daļa noteic, ka publiska personas nekustamo īpašumu, kas nodots bez atlīdzības funkciju vai deleģēta pārvaldes uzdevuma veikšanai, ir tiesības izmantot papildinošu saimniecisku darbību veikšanai tikai tiktāl, ciktāl šī saimnieciskā darbība ir nepieciešama un saistīta ar funkcijas vai deleģēta pārvaldes uzdevuma veikšanu, kā arī ievērojot nosacījumus, kas izriet no Eiropas Savienības aktiem komercdarbības atbalsta kontroles jomā.
Papildinošas saimnieciskās darbības apjomam ir jābūt ierobežotam attiecībā pret infrastruktūras jaudu, proti, tā ir papildinoša arī tikai tad, ja šai darbībai ik gadu atvēlētā jauda nepārsniedz 20% no infrastruktūras kopējās gada jaudas (platības vai laika izteiksmē).
Ādažu novada pašvaldība sekos līdzi tam, lai iepriekšminētie papildinošās saimnieciskās darbības nosacījumi tiktu ievēroti. Lai varētu gūt patiesu un skaidru priekšstatu par papildinošās saimnieciskās darbības nosacījumu ievērošanu, pašvaldība, ja nepieciešams, izstrādās iekšējās kārtības noteikumus jeb metodiku.

Izbeidzoties nepieciešamībai Ādažu novada pašvaldībai izmantot nekustamo īpašumu iepriekš minētās autonomās funkcijas izpildei, nekustamais īpašums būs atdodams valstij visā tā sastāvā, proti, kopā ar visiem pašvaldības veiktiem neatdalāmiem uzlabojumiem, uz tā izbūvētām būvēm un citiem labiekārtojama elementiem attiecīgi Civillikuma 854.pantam, kas noteic galvenās lietas būtiskās daļas ir visas tās, kas atrodas ar viņu nesaraujamā sakarā un ietilpst viņas sastāvā, tā ka bez tām galvenā lieta pēc būtības nevarētu nemaz pastāvēt vai nebūtu atzīstama par pilnīgu.
Nostiprinot zemesgrāmatā īpašuma tiesības, Ādažu novada pašvaldībai jāieraksta atzīme par aizliegumu atsavināt nekustamo īpašumu un apgrūtināt to ar hipotēku.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Nekustamais īpašums ir nepieciešams Ādažu novada pašvaldībai Pašvaldību likuma 4.panta pirmās daļas 3.punktā minētās autonomās funkcijas izpildes nodrošināšanai – gādāt par pašvaldības īpašumā esošo ceļu būvniecību, uzturēšanu un pārvaldību.
Risinājuma apraksts
Pašvaldības autonomās funkcijas īstenošanai un Eiropas Savienības finansējuma piesaistei ceļu un citas infrastruktūras sakārtošanai valstij Satiksmes ministrijas personā piederošais nekustamais īpašums ir nododams pašvaldības īpašumā.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Apraksts
Pamatojoties uz Pašvaldību likuma 4.panta pirmās daļas 3.punktu, Ādažu novada pašvaldība rīcībā ar nekustamo īpašumu gādās par tās īpašumā esošo ceļu būvniecību, uzturēšanu un pārvaldību, veiksmīgāk un operatīvāk realizējot dažādu inženierkomunikāciju izbūves un uzturēšanas pasākumus un normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā piesaistot līdzekļus no valsts pamatbudžeta programmas “Valsts autoceļa fonds” apakšprogrammas “Mērķdotācija pašvaldību autoceļiem (ielām), un rīkojuma izdošana ir vienīgais veids kā nodrošināt šā uzdevuma izpildi.
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
Ietekmes apraksts
Ministru kabineta rīkojuma tiesiskais regulējums tiešā veidā neietekmē un nemaina sabiedrības mērķgrupas tiesības un pienākumus. Ministru kabineta rīkojuma projektā risinātie jautājumi netiešā veidā skar autoceļa V48 “Baltezers-Jaunkūlas” lietotājus.
Juridiskās personas
Ietekmes apraksts
Uzlabojot transporta infrastruktūru, pastarpināti tiek veicināta arī uzņēmējdarbība autopārvadājumu jomā.

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.2.1. uz makroekonomisko vidi:

2.2.2. uz nozaru konkurētspēju:

2.2.3. uz uzņēmējdarbības vidi:

Ietekmes apraksts
Ietekme uz tautsaimniecību ir konstatējama vides sakārtošanas jomā. Pašvaldībai izbūvējot jaunus objektus un tos labiekārtojot, tiek veicināta attiecīgo objektu (infrastruktūras) izmantošanas iespējamība.

2.2.4. uz mazajiem un vidējiem uzņēmējiem:

2.2.5. uz konkurenci:

2.2.6. uz nodarbinātību:

2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija
Izdevumus, kas saistīti ar nekustamā īpašuma ierakstīšanu zemesgrāmatā, segs Ādažu novada pašvaldība. Ādažu novada pašvaldībai, pārņemot īpašumā nekustamo īpašumu, saskaņā ar Ministru kabineta 2008.gada 11.marta noteikumu Nr.173 „Valsts pamatbudžeta valsts autoceļu fonda programmai piešķirto līdzekļu izlietošanas kārtība” 1.pielikumu piešķirtais valsts pamatbudžeta programmas „Valsts autoceļu fonds” apakšprogrammas „Mērķdotācija pašvaldību autoceļiem (ielām)” apmērs paliek nemainīgs un papildus līdzekļi no valsts budžeta netiek piešķirti.

4.1.1. Ministru kabineta 2009.gada 29.septembra noteikumi Nr.1104 “Noteikumi par valsts autoceļu un valsts autoceļu maršrutā ietverto pašvaldībām piederošo autoceļu posmu sarakstiem”.

Pamatojums un apraksts
Nepieciešams precizēt norādes par rīkojuma projektā minētā nekustamā īpašuma piederību Ādažu novada pašvaldībai.
Atbildīgā institūcija
Satiksmes ministrija
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-
Skaidrojums
Atbilstoši Ministru kabineta 2009.gada 25.augusta noteikumu Nr.970 „Sabiedrības līdzdalības kārtība attīstības plānošanas procesā” 5.punktam sabiedrības līdzdalības kārtība ir piemērojama tiesību aktu projektu izstrādē, kas būtiski maina esošo regulējumu vai paredz ieviest jaunas politiskās iniciatīvas. Ņemot vērā, ka projekts neatbilst minētajiem kritērijiem, sabiedrības līdzdalības kārtība projekta izstrādē netiek piemērota. Projekts un tā anotācija būs publiski pieejami Ministru kabineta tīmekļvietnē – sadaļā/Tiesību aktu projekti.

Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas - Satiksmes ministrija, VSIA "Latvijas Valsts ceļi" un Ādažu novada pašvaldība.

6.4. Cita informācija

Saskaņā ar Oficiālo publikāciju un tiesiskās informācijas likuma 2. panta pirmo daļu un 3. panta pirmo daļu tiesību aktus publicē oficiālajā izdevumā „Latvijas Vēstnesis”, tos publicējot elektroniski tīmekļvietnē www.vestnesis.lv.
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • VSIA "Latvijas Valsts ceļi"
  • Satiksmes ministrija
  • Ādažu novada pašvaldība

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Saskaņā ar Pašvaldību likuma 4.panta pirmās daļas 3.punktu Ādažu novada pašvaldība nodrošinās īpašumā esošo ceļu būvniecību, uzturēšanu un pārvaldību.

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Skar transporta infrastruktūras attīstību.

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Tiks nodrošināta transporta infrastruktūras izbūves teritorijas sakārtošana.

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi