24-TA-2512: Rīkojuma (grozījumu) projekts (Vispārīgais)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījums Ministru kabineta 2023. gada 18. aprīļa rīkojumā Nr. 226 "Par pedagogu zemākās darba samaksas likmes pieauguma grafiku laikposmam no 2023. gada 1. septembra līdz 2025. gada 31. decembrim"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība
1.1. Pamatojums
Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Ministru kabineta rīkojuma projekts "Grozījums Ministru kabineta 2023. gada 18. aprīļa rīkojumā Nr. 226 "Par pedagogu zemākās darba samaksas likmes pieauguma grafiku laikposmam no 2023. gada 1. septembra līdz 2025. gada 31. decembrim"" (turpmāk – projekts) izstrādāts saskaņā ar Ministru kabineta 2024. gada 14. oktobra sēdes protokollēmuma (prot. Nr. 43 1.§ ) (turpmāk – protokollēmums) 9. punktā noteikto: “9. Pieņemt zināšanai, ka budžeta resora “74. Gadskārtējā valsts budžeta izpildes procesā pārdalāmais finansējums” programmā 23.00.00 “Valsts atbalsta programmas un citi valsts nozīmes pasākumi” rezervētais finansējums 30 000 000 euro apmērā prioritārajam pasākumam "Pedagogu atalgojuma pieaugumam, tai skaitā finansējums pedagogu darba samaksai atbilstoši aktualizētajam skolēnu skaitam" tiks novirzīts pedagogu zemākās algas likmes pieaugumam par 2,6 % no 2025. gada 1. janvāra visiem pedagogiem, tostarp, pašvaldību, privātajās, Izglītības un zinātnes ministrijas, Aizsardzības ministrijas, Zemkopības ministrijas, Labklājības ministrijas, Tieslietu ministrijas, Kultūras ministrijas un Veselības ministrijas pārraudzībā esošajās visu līmeņu izglītības iestādēs.”
1.2. Mērķis
Mērķa apraksts
Ar projektu no 2025. gada 1. janvāra tiek noteiktas par 2,6 procentiem lielākas, salīdzinājumā ar 2024. gadu, pedagogu/akadēmiskā personāla zemākās mēneša darba algas likmes un pedagogu (pamata un vispārējā vidējā, speciālā, profesionālā, interešu izglītībā un profesionālās ievirzes izglītībā; pirmsskolas izglītībā) zemākā vienas darba stundas likmes.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Pašreizējā situācija
Atbilstoši Ministru kabineta 2023. gada 18. aprīļa rīkojuma Nr. 226 "Par pedagogu zemākās darba samaksas likmes pieauguma grafiku laikposmam no 2023. gada 1. septembra līdz 2025. gada 31. decembrim" (turpmāk - rīkojums Nr. 226) pielikumam, no 2025.gada 1.janvāra pedagogu zemākā vienas darba stundas likme noteikta 10,35 euro un noteiktas akadēmiskā personāla zemākās mēneša darba algas likmes (euro).
Ņemot vērā Ministru kabineta 2024. gada 18. jūnija sēdes protokollēmuma (prot. Nr. 25 74. §) “Informatīvais ziņojums “Par vidēja termiņa budžeta prioritārajiem attīstības virzieniem”” 2. punktā noteikto, ka likumprojekta "Par valsts budžetu 2025. gadam un budžeta ietvaru 2025., 2026. un 2027. gadam" sagatavošanā vienīgais vidējā termiņa budžeta prioritārais attīstības virziens ir valsts drošība, Izglītības un zinātnes ministrija (turpmāk – ministrija) neiesniedza priekšlikumus papildu finansējuma pieprasījumiem prioritārajiem pasākumiem, kas tieši neatbilst valsts noteiktajam prioritārajam attīstības virzienam.
Tomēr, Ministru kabineta 2024. gada 19. septembra ārkārtas sēdē, izskatot Finanšu ministrijas sagatavoto informatīvo ziņojumu “Par valsts budžeta likumprojektā iekļaujamiem prioritārajiem pasākumiem 2025., 2026., 2027. un 2028. gadam”, tika atbalstīts informatīvā ziņojuma 1. pielikumā “Priekšlikumi atbalstāmajiem prioritārajiem pasākumiem 2025., 2026., 2027. un 2028. gadam, euro” norādītais prioritārais pasākums "Pedagogu atalgojuma pieaugumam, tai skaitā finansējums pedagogu darba samaksai atbilstoši aktualizētajam skolēnu skaitam (74.resors)", kas paredz piešķirt pedagogu atalgojuma pieaugumam (tai skaitā finansējumam pedagogu darba samaksai atbilstoši aktualizētajam skolēnu skaitam) papildu finansējumu trīsdesmit miljonu euro apmērā ik gadu, kas aprēķināts ar 2,6 procentu pieaugumu algu fondam, salīdzinājumā ar 2024. gadu - apjomā, kādā paredzēts algu pieaugumu ierobežot visā valsts sektorā.
Ministru kabineta 2024.gada 19. septembra ārkārtas sēdes protokollēmuma (prot. Nr. 38, 2. §) 20. punktā noteikts: "[..] Pieņemt zināšanai, ka 74. resorā paredzēts finansējums pedagogu atlīdzībai vispārējā izglītības sektorā strādājošiem 30 milj. euro apmērā ik gadu, kas aprēķināts ar 2,6 procentu pieaugumu algu fondam salīdzinājumā ar 2024. gadu.” Minētajā protokollēmuma punktā ministrijai kā nozares politikas veidotājai uzdots arī vienoties ar pašvaldībām, iesaistītajām ministrijām un nozares sociālajiem partneriem par labāko finansējuma izlietojuma veidu nozares attīstībai ar 2025. gadu."
Ministrijai notikušas sarunas ar izglītības īstenošanā iesaistītajām ministrijām, pašvaldību pārstāvjiem, Latvijas Izglītības un zinātnes darbinieku arodbiedrību (turpmāk - LIZDA), sociālajiem un sadarbības partneriem, mēģinot rast labāko risinājumu Ministru kabineta 2024.gada 19. septembra ārkārtas sēdes protokollēmuma (prot. Nr. 38, 2. §) 20. punktā minētā papildu finansējuma izlietojumam, lai nodrošinātu efektīvāko risinājumu pedagogu atalgojuma pieauguma nodrošināšanai.
Atbilstoši ministrijas 2024. gada 25. septembra LIZDA padomes sēdē paustajam un protokollēmuma 9. punktā noteiktajam, projekts paredz papildu finansējumu izmantot visu pedagogu zemākās mēneša darba algas likmes celšanai par 2,6 procentiem no 2025. gada 1. janvāra.
Ministru kabineta 2024. gada 14. oktobra sēdes protokollēmuma (Nr. 43, 1. §) 9. punkts:
“Pieņemt zināšanai, ka budžeta resora "74. Gadskārtējā valsts budžeta izpildes procesā pārdalāmais finansējums" programmā 23.00.00 "Valsts atbalsta programmas un citi valsts nozīmes pasākumi" rezervētais finansējums 30 000 000 euro apmērā prioritārajam pasākumam "Pedagogu atalgojuma pieaugumam, tai skaitā finansējums pedagogu darba samaksai atbilstoši aktualizētajam skolēnu skaitam" tiks novirzīts pedagogu zemākās algas likmes pieaugumam par 2,6% no 2025. gada 1. janvāra visiem pedagogiem, tostarp pašvaldību, privātajās, Izglītības un zinātnes ministrijas, Aizsardzības ministrijas, Zemkopības ministrijas, Labklājības ministrijas, Tieslietu ministrijas, Kultūras ministrijas un Veselības ministrijas pārraudzībā esošajās visu līmeņu izglītības iestādēs.”.
Ņemot vērā Ministru kabineta 2024. gada 18. jūnija sēdes protokollēmuma (prot. Nr. 25 74. §) “Informatīvais ziņojums “Par vidēja termiņa budžeta prioritārajiem attīstības virzieniem”” 2. punktā noteikto, ka likumprojekta "Par valsts budžetu 2025. gadam un budžeta ietvaru 2025., 2026. un 2027. gadam" sagatavošanā vienīgais vidējā termiņa budžeta prioritārais attīstības virziens ir valsts drošība, Izglītības un zinātnes ministrija (turpmāk – ministrija) neiesniedza priekšlikumus papildu finansējuma pieprasījumiem prioritārajiem pasākumiem, kas tieši neatbilst valsts noteiktajam prioritārajam attīstības virzienam.
Tomēr, Ministru kabineta 2024. gada 19. septembra ārkārtas sēdē, izskatot Finanšu ministrijas sagatavoto informatīvo ziņojumu “Par valsts budžeta likumprojektā iekļaujamiem prioritārajiem pasākumiem 2025., 2026., 2027. un 2028. gadam”, tika atbalstīts informatīvā ziņojuma 1. pielikumā “Priekšlikumi atbalstāmajiem prioritārajiem pasākumiem 2025., 2026., 2027. un 2028. gadam, euro” norādītais prioritārais pasākums "Pedagogu atalgojuma pieaugumam, tai skaitā finansējums pedagogu darba samaksai atbilstoši aktualizētajam skolēnu skaitam (74.resors)", kas paredz piešķirt pedagogu atalgojuma pieaugumam (tai skaitā finansējumam pedagogu darba samaksai atbilstoši aktualizētajam skolēnu skaitam) papildu finansējumu trīsdesmit miljonu euro apmērā ik gadu, kas aprēķināts ar 2,6 procentu pieaugumu algu fondam, salīdzinājumā ar 2024. gadu - apjomā, kādā paredzēts algu pieaugumu ierobežot visā valsts sektorā.
Ministru kabineta 2024.gada 19. septembra ārkārtas sēdes protokollēmuma (prot. Nr. 38, 2. §) 20. punktā noteikts: "[..] Pieņemt zināšanai, ka 74. resorā paredzēts finansējums pedagogu atlīdzībai vispārējā izglītības sektorā strādājošiem 30 milj. euro apmērā ik gadu, kas aprēķināts ar 2,6 procentu pieaugumu algu fondam salīdzinājumā ar 2024. gadu.” Minētajā protokollēmuma punktā ministrijai kā nozares politikas veidotājai uzdots arī vienoties ar pašvaldībām, iesaistītajām ministrijām un nozares sociālajiem partneriem par labāko finansējuma izlietojuma veidu nozares attīstībai ar 2025. gadu."
Ministrijai notikušas sarunas ar izglītības īstenošanā iesaistītajām ministrijām, pašvaldību pārstāvjiem, Latvijas Izglītības un zinātnes darbinieku arodbiedrību (turpmāk - LIZDA), sociālajiem un sadarbības partneriem, mēģinot rast labāko risinājumu Ministru kabineta 2024.gada 19. septembra ārkārtas sēdes protokollēmuma (prot. Nr. 38, 2. §) 20. punktā minētā papildu finansējuma izlietojumam, lai nodrošinātu efektīvāko risinājumu pedagogu atalgojuma pieauguma nodrošināšanai.
Atbilstoši ministrijas 2024. gada 25. septembra LIZDA padomes sēdē paustajam un protokollēmuma 9. punktā noteiktajam, projekts paredz papildu finansējumu izmantot visu pedagogu zemākās mēneša darba algas likmes celšanai par 2,6 procentiem no 2025. gada 1. janvāra.
Ministru kabineta 2024. gada 14. oktobra sēdes protokollēmuma (Nr. 43, 1. §) 9. punkts:
“Pieņemt zināšanai, ka budžeta resora "74. Gadskārtējā valsts budžeta izpildes procesā pārdalāmais finansējums" programmā 23.00.00 "Valsts atbalsta programmas un citi valsts nozīmes pasākumi" rezervētais finansējums 30 000 000 euro apmērā prioritārajam pasākumam "Pedagogu atalgojuma pieaugumam, tai skaitā finansējums pedagogu darba samaksai atbilstoši aktualizētajam skolēnu skaitam" tiks novirzīts pedagogu zemākās algas likmes pieaugumam par 2,6% no 2025. gada 1. janvāra visiem pedagogiem, tostarp pašvaldību, privātajās, Izglītības un zinātnes ministrijas, Aizsardzības ministrijas, Zemkopības ministrijas, Labklājības ministrijas, Tieslietu ministrijas, Kultūras ministrijas un Veselības ministrijas pārraudzībā esošajās visu līmeņu izglītības iestādēs.”.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Projektā rīkojuma Nr. 226 pielikumā saskaņā ar Ministru kabineta 2024. gada 14. oktobra sēdes protokollēmuma Nr. 43, 1. § 9. punktā noteikto, no 2025. gada 1. janvāra jānosaka par 2,6 procentiem lielākas, salīdzinājumā ar 2024. gadu, pedagogu/ akadēmiskā personāla zemākās mēneša darba algas likmes un pedagogu (pamata un vispārējā vidējā, speciālā, profesionālā, interešu izglītībā un profesionālās ievirzes izglītībā; pirmsskolas izglītībā) zemākā vienas darba stundas likme.
Risinājuma apraksts
Projektā rīkojuma Nr. 226 pielikumā "Pedagogu darba samaksas pieauguma grafiks" no 2025. gada 1. janvāra par 2,6 procentiem ir palielinātas, salīdzinājumā ar 2024. gadu, pedagogu (pamata un vispārējā vidējā, speciālā, profesionālā, interešu izglītībā un profesionālās ievirzes izglītībā; pirmsskolas izglītībā) zemākā vienas darba stundas likmes - 9,79 euro un pedagogu/akadēmiskā personāla zemākās mēneša darba algas likmes.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Nē
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
Nē
1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību
1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums
Vai tiks veikts?
Nē
1.6. Cita informācija
Projekts skatāms vienlaikus ar tiesību akta projektu "Grozījumi Ministru kabineta 2016. gada 5. jūlija noteikumos Nr. 445 "Pedagogu darba samaksas noteikumi"" (24-TA-2552), tiesību akta projektu "Grozījumi Ministru kabineta 2016. gada 15. jūlija noteikumos Nr. 477 "Speciālās izglītības iestāžu un vispārējās izglītības iestāžu speciālās izglītības klašu (grupu) finansēšanas kārtība"" (24-TA-2553) un tiesību akta projektu "Grozījumi Ministru kabineta 2022. gada 21. jūnija noteikumos Nr. 376 "Kārtība, kādā aprēķina un sadala valsts budžeta mērķdotāciju pedagogu darba samaksai pašvaldību vispārējās izglītības iestādēs un valsts augstskolu vispārējās vidējās izglītības iestādēs"" (24-TA-2554), rīkojuma projektu “Par apropriācijas pārdali no budžeta resora “74. Gadskārtējā valsts budžeta izpildes procesā pārdalāmais finansējums” programmas 23.00.00 “Valsts atbalsta programmas un citi valsts nozīmes pasākumi”” (24-TA-2557).
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
Cita informācija
Projekts tiks īstenots valsts budžetā pieejamo finanšu līdzekļu ietvaros, tai skaitā, pārdalot finansējumu no valsts budžeta resorā "74. Gadskārtējā valsts budžeta izpildes procesā pārdalāmais finansējums" rezervētā finansējuma prioritārajam pasākumam "Pedagogu atalgojuma pieaugumam, tai skaitā finansējums pedagogu darba samaksai atbilstoši aktualizētajam skolēnu skaitam" 30 milj. euro apmērā.
Ministru kabineta 2024. gada 14. oktobra sēdes protokollēmuma Nr. 43, 1. §, 9. punkts:
“Pieņemt zināšanai, ka budžeta resora "74. Gadskārtējā valsts budžeta izpildes procesā pārdalāmais finansējums" programmā 23.00.00 "Valsts atbalsta programmas un citi valsts nozīmes pasākumi" rezervētais finansējums 30 000 000 euro apmērā prioritārajam pasākumam "Pedagogu atalgojuma pieaugumam, tai skaitā finansējums pedagogu darba samaksai atbilstoši aktualizētajam skolēnu skaitam" tiks novirzīts pedagogu zemākās algas likmes pieaugumam par 2,6% no 2025. gada 1. janvāra visiem pedagogiem, tostarp pašvaldību, privātajās, Izglītības un zinātnes ministrijas, Aizsardzības ministrijas, Zemkopības ministrijas, Labklājības ministrijas, Tieslietu ministrijas, Kultūras ministrijas un Veselības ministrijas pārraudzībā esošajās visu līmeņu izglītības iestādēs.”.
Projekta ietekme uz valsts budžetu iekļauta tiesību akta projektu "Grozījumi Ministru kabineta 2016. gada 5. jūlija noteikumos Nr. 445 "Pedagogu darba samaksas noteikumi"" (24-TA-2552) un "Par apropriācijas pārdali no budžeta resora "74. Gadskārtējā valsts budžeta izpildes procesā pārdalāmais finansējums" programmas 23.00.00 "Valsts atbalsta programmas un citi valsts nozīmes pasākumi"" (24-TA-2557) anotāciju 3.sadaļā.
Ministru kabineta 2024. gada 14. oktobra sēdes protokollēmuma Nr. 43, 1. §, 9. punkts:
“Pieņemt zināšanai, ka budžeta resora "74. Gadskārtējā valsts budžeta izpildes procesā pārdalāmais finansējums" programmā 23.00.00 "Valsts atbalsta programmas un citi valsts nozīmes pasākumi" rezervētais finansējums 30 000 000 euro apmērā prioritārajam pasākumam "Pedagogu atalgojuma pieaugumam, tai skaitā finansējums pedagogu darba samaksai atbilstoši aktualizētajam skolēnu skaitam" tiks novirzīts pedagogu zemākās algas likmes pieaugumam par 2,6% no 2025. gada 1. janvāra visiem pedagogiem, tostarp pašvaldību, privātajās, Izglītības un zinātnes ministrijas, Aizsardzības ministrijas, Zemkopības ministrijas, Labklājības ministrijas, Tieslietu ministrijas, Kultūras ministrijas un Veselības ministrijas pārraudzībā esošajās visu līmeņu izglītības iestādēs.”.
Projekta ietekme uz valsts budžetu iekļauta tiesību akta projektu "Grozījumi Ministru kabineta 2016. gada 5. jūlija noteikumos Nr. 445 "Pedagogu darba samaksas noteikumi"" (24-TA-2552) un "Par apropriācijas pārdali no budžeta resora "74. Gadskārtējā valsts budžeta izpildes procesā pārdalāmais finansējums" programmas 23.00.00 "Valsts atbalsta programmas un citi valsts nozīmes pasākumi"" (24-TA-2557) anotāciju 3.sadaļā.
4. Tiesību akta projekta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
4.1. Saistītie tiesību aktu projekti
4.1.1. Projekts skatāms vienlaikus ar tiesību akta projektu "Grozījumi Ministru kabineta 2016. gada 5. jūlija noteikumos Nr. 445 "Pedagogu darba samaksas noteikumi"" (24-TA-2552), tiesību akta projektu "Grozījumi Ministru kabineta 2016. gada 15. jūlija noteikumos Nr. 477 "Speciālās izglītības iestāžu un vispārējās izglītības iestāžu speciālās izglītības klašu (grupu) finansēšanas kārtība"" (24-TA-2553) un tiesību akta projektu "Grozījumi Ministru kabineta 2022. gada 21. jūnija noteikumos Nr. 376 "Kārtība, kādā aprēķina un sadala valsts budžeta mērķdotāciju pedagogu darba samaksai pašvaldību vispārējās izglītības iestādēs un valsts augstskolu vispārējās vidējās izglītības iestādēs"" (24-TA-2554), rīkojuma projektu “Par apropriācijas pārdali no budžeta resora “74. Gadskārtējā valsts budžeta izpildes procesā pārdalāmais finansējums” programmas 23.00.00 “Valsts atbalsta programmas un citi valsts nozīmes pasākumi”” (24-TA-2557).
Pamatojums un apraksts
Veikti grozījumi, palielinot pedagogu zemākās mēneša darba algas likmes, kā arī, lai nodrošinātu pedagogu darba samaksu, atbilstoši projektam.
Atbildīgā institūcija
Izglītības un zinātnes ministrija
4.1.2. Tiesību akta projekts "Grozījumi Ministru kabineta 2022. gada 21. jūnija noteikumos Nr. 376 "Kārtība, kādā aprēķina un sadala valsts budžeta mērķdotāciju pedagogu darba samaksai pašvaldību vispārējās izglītības iestādēs un valsts augstskolu vispārējās vidējās izglītības iestādēs"" (24-TA-2554).
Pamatojums un apraksts
Palielināts mērķdotācijas apjoms vienam izglītojamam atbilstošai izglītības programmai, īstenošanas veidam, lai nodrošinātu pedagogu darba samaksas aprēķinu, atbilstoši projektam.
Atbildīgā institūcija
Izglītības un zinātnes ministrija
4.2. Cita informācija
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
5.3. Cita informācija
Apraksts
-
6. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas un sabiedrības līdzdalības process
Sabiedrības līdzdalība uz šo tiesību akta projektu neattiecas
Jā
Skaidrojums
Atbilstoši ministrijas 2024. gada 25. septembra LIZDA padomes sēdē paustajam, projekts paredz protokollēmumā norādīto papildu finansējumu novirzīt pedagogu zemākās mēneša darba algas likmes celšanai par 2,6 procentiem no 2025. gada 1. janvāra.
6.4. Cita informācija
Pedagogu zemākās vienas darba stundas likmes pieaugums 2,6 procentu apmērā, salīdzinājumā ar 2024. gadu, skaidrojams ar pieņemto normu 2025. gadā ierobežot algu pieaugumu visā valsts sektorā.
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.5. Cita informācija
-
8. Horizontālās ietekmes
8.1. Projekta tiesiskā regulējuma ietekme
8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu
Vai projekts skar šo jomu?
-
8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.5. uz teritoriju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.6. uz vidi
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.7. uz klimatneitralitāti
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.10. uz dzimumu līdztiesību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.11. uz veselību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.13. uz datu aizsardzību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.14. uz diasporu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.15. uz profesiju reglamentāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.16. uz bērna labākajām interesēm
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.2. Cita informācija
-
Pielikumi