Anotācija

23-TA-1085: Rīkojuma projekts (Vispārīgais)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Par valsts nekustamā īpašuma Skrundas ielā 28, Saldū, Saldus novadā, nodošanu Saldus novada pašvaldības īpašumā" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Publiskas personas mantas atsavināšanas likuma 42. panta pirmā daļa un 43. pants, Pašvaldību likuma 4. panta pirmās daļas 5. punkts.
Saldus novada pašvaldības domes 2023. gada 3. aprīļa lēmums (ārkārtas sēdes protokols Nr. 5 2. §) “Par valstij piederošā nekustamā īpašuma Skrundas ielā 28, Saldū, Saldus nov., pārņemšanu bez atlīdzības Saldus novada pašvaldības īpašumā”. 
 

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Ministru kabineta rīkojuma projekts “Par valsts nekustamā īpašuma Skrundas ielā 28, Saldū, Saldus novadā, nodošanu Saldus novada pašvaldības īpašumā” (turpmāk – projekts) paredz atļaut Iekšlietu ministrijai nodot bez atlīdzības Saldus novada pašvaldības (turpmāk - Pašvaldība) īpašumā nekustamo īpašumu Skrundas ielā 28, Saldū, Saldus novadā, lai saskaņā ar Pašvaldību likuma 4. panta pirmās daļas 5. punktu to izmantotu pašvaldības autonomo funkciju īstenošanai.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Valsts nekustamais īpašums (nekustamā īpašuma kadastra Nr. 8401 509 0031) – depo (būves kadastra apzīmējums 8401 009 0097 001) 839,2 m2 platībā – Skrundas ielā 28, Saldū, Saldus novadā (turpmāk – nekustamais īpašums), netiek izmantots Iekšlietu ministrijas un tās padotībā esošo iestāžu funkciju nodrošināšanai.
Īpašuma tiesības uz nekustamo īpašumu ir nostiprinātas Saldus pilsētas zemesgrāmatas nodalījumā Nr. 100000543129 Latvijas valstij Iekšlietu ministrijas personā.
Saskaņā ar informāciju no Nekustamā īpašuma valsts kadastra informācijas sistēmas (turpmāk – NĪVK IS)  nekustamā īpašuma kadastrālā vērtība uz 2023. gada 1. janvāri ir 12 421 euro.
Nekustamā īpašuma objekta ekspluatācija uzsākta 1936. gadā.
Nekustamais īpašums nav iznomāts.
Nekustamais īpašums saistīts ar zemes vienību (zemes vienības kadastrs apzīmējums 8401 009 0097) 0,1676 ha platībā – Skrundas ielā 28A, Saldū, Saldus novadā. Saskaņā ar NĪVK IS minētās zemes vienības lietotājs ir Saldus Brīvprātīgo ugunsdzēsēju biedrība, reģistrācijas numurs 40008064847 (turpmāk – Biedrība). Zemes vienības noteiktais lietošanas mērķis: 0906 – Valsts aizsardzības nozīmes objektu, drošības, policijas, ugunsdzēsības un glābšanas, robežsardzes un soda izciešanas iestāžu apbūve.
Zemes vienības kadastrālā vērtība uz 2023. gada 1. janvāri ir 2 145 euro.
Zemes vienība nav ierakstīta zemesgrāmatā. 
 
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Nodrošinājuma valsts aģentūra (turpmāk – Aģentūra) kā Iekšlietu ministrijas nekustamo īpašumu pārvaldītāja piešķirto valsts budžeta līdzekļu ietvaros plāno jauna katastrofu pārvaldības centra būvniecību Saldū, kurā būtu izvietots Valsts ugunsdzēsības un glābšanas dienesta (turpmāk – VUGD) B kategorijas depo, Valsts policijas 2. kategorijas iecirknis, kā arī Aģentūras un Neatliekamās medicīniskās palīdzības dienesta struktūrvienības. Iekšlietu ministrija un Aģentūra īsteno ES Atveseļošanas un noturības mehānisma plānā iekļauto pieeju, ka jauna būvniecība tiek īstenota, tikai nodrošinot esošo ēku nojaukšanu un to vietā būvējot gandrīz 0 enerģijas patēriņa ēkas.
Lai nodrošinātu šī principa ievērošanu un pamatojoties uz Pašvaldības lēmumu, kas pieņemts 2022. gada 24. martā, sēdes protokols Nr. 6, 52§ “Par nekustamā īpašuma Skrundas ielā 28, Saldū, Saldus novadā, statusu un nojaukšanu”, Aģentūra 2022. gada 6. jūnija vēstulē Nr. 1.2.8-01/3503 “Par būves nojaukšanu Skrundas ielā 28, Saldū, Saldus novadā” vērsās Nacionālā kultūras mantojuma pārvaldē (turpmāk – Pārvalde) ar lūgumu izskatīt un sniegt atļauju nekustamā īpašuma nojaukšanai.
Pārvalde, 2022. gada 1. jūlija vēstulē Nr. 08-01/2903 “Par ēkas nojaukšanas saskaņošanu” informēja, ka, lai gan nekustamais īpašums nav iekļauts valsts aizsargājamo kultūras pieminekļu sarakstā, nav arī kāda pieminekļa daļa un neatrodas pieminekļa aizsardzības zonā (aizsargjoslā), Pārvalde vērtē nekustamo īpašumu kā Saldus pilsētai kultūrvēsturiski nozīmīgu un neatbalsta tās nojaukšanu. Pārvalde izteica neizpratni un nožēlu, ka Pašvaldība, kura savos teritorijas attīstības plānošanas dokumentos (Saldus novada attīstības programma 2022.-2028. gadam) ir definējusi rīcības virzienu “Saglabāt un attīstīt kultūrvēsturiskā mantojuma infrastruktūru un materiāltehnisko bāzi”, kuras novada teritorijas plānojumā kopš 2013. gada nekustamajam īpašumam bija noteikts pašvaldības nozīmes kultūrvēsturiska objekta statuss, ar savu 2022. gada 24. marta lēmumu ir izslēgusi ēku no novada nozīmes dabas un kultūrvēsturisko objektu saraksta un piekritusi ēkas nojaukšanai.
Ņemot vērā to, ka Iekšlietu ministrijas valdījumā nav piemērotu zemes vienību katastrofu pārvaldības centra būvniecībai Saldū, Aģentūra 2023. gada 31. marta vēstulē Nr. 1.3.2-15/2615 “Par zemesgabala piešķiršanu katastrofu pārvaldības centra būvniecībai Saldū”, lūdza Pašvaldībai piešķirt bez atlīdzības nekustamo īpašumu (nekustamā īpašuma kadastra Nr. 8401 006 0123) – Brīvības ielā 16, Saldū, Saldus novadā un nekustamo īpašumu (nekustamā īpašuma kadastra Nr. 8401 006 0228) - Brīvības ielā 16A, Saldū, Saldus novadā, katastrofu pārvaldības centra būvniecībai, kā arī atkārtoti ierosināja pārņemt nekustamo īpašumu Pašvaldības īpašumā, lai saglabātu Saldus pilsētai kultūrvēsturiski nozīmīgu ēku.
Saskaņā ar Pašvaldības sniegto informāciju 2023. gada 8. maijā Pašvaldībā tika saņemts atkārtots Saldus novada iedzīvotāju iesniegums ar lūgumu saglabāt Saldus veco ugunsdzēsēju depo, kas ir ne tikai skaista un 112 gadus veca vēsturiska ēka, bet arī grūti sagraujams Saldus novada iedzīvotāju brīvās gribas apliecinājums dažādos laikos, pie dažādiem režīmiem. Šobrīd arhitektu domu biedru grupa sociālajos tīklos organizē aptauju un apkopo priekšlikumus par nekustamā īpašuma turpmāko nākotni, tās turpmākajām izmantošanas iespējām. Izvērtējot aptaujas rezultātus, Pašvaldība meklēs piemērotākos ēkas izmantošanas veidus.
Ja nododamajā nekustamajā īpašumā tiks veikta saimnieciskā darbība (piemēram, sniegti kādi pakalpojumi vai iekasētas ieejas maksas kultūras objektos), tad tai būs izteikti vietējs raksturs un sagaidāmā ietekme uz tirdzniecību un konkurenci Eiropas Savienības iekšējā tirgū būs niecīga vai neiespējama, jo pakalpojumi ir paredzēti pārsvarā vietējiem (Latvijas valsts) pakalpojuma lietotājiem. Attiecīgi nekustamā īpašuma nodošana nekvalificējas kā komercdarbības atbalsts.
Lai sasniegtu mērķi kopumā optimizēt iekšlietu struktūru un katastrofu pārvaldības sistēmā iesaistīto institūciju infrastruktūru un pakalpojumus, Aģentūra ierosināja pārņemt nekustamo īpašumu Pašvaldības īpašumā.
2023. gada 3. aprīlī pieņemts Pašvaldības domes lēmums (ārkārtas sēdes protokols Nr. 5, 2. §) (turpmāk – lēmums) pārņemt valsts nekustamo īpašumu pašvaldības īpašumā. Nekustamais īpašums nepieciešams Saldus novada domes autonomo funkciju īstenošanai saskaņā ar Pašvaldību likuma 4. panta pirmās daļas 5. punktu – sekmēt pašvaldības teritorijā esošā kultūras mantojuma saglabāšanu.
Lēmuma paskaidrojošajā daļā pieminētais Civillikuma 968. pants norādīts tikai kā informācija Pašvaldības deputātiem – lēmuma pieņēmējiem, ka pastāv šāds pants Civillikumā par zemes un ēkas vienotību. Saskaņā ar Pašvaldības sniegto informāciju, iespēja, ka Biedrībai kādreiz varētu atzīt īpašuma tiesības uz nekustamo  īpašumu (kadastra numurs 8401 009 0097) - zemes vienību (zemes vienības kadastrs apzīmējums 8401 009 0097) 0,1676 ha platībā – Skrundas ielā 28A, Saldū, Saldus novadā, ir maz ticama.
Savukārt, nekustamā īpašuma - būvju īpašuma tiesība reģistrēta Saldus pilsētas zemesgrāmatas nodalījumā Nr. 100000543129 pamatojoties uz Iekšlietu ministrijas 2015. gada 16. marta izziņu Nr. 1-89/717, kas ir izziņa par šī nekustamā īpašuma esamību valsts iestādes bilancē (likuma “Par nekustamā īpašuma ierakstīšanu zemesgrāmatās” 36.panta pirmās daļas 6.punkts).
Tādējādi apstāklis, ka būvju īpašums ir ierakstīts atsevišķā zemesgrāmatu nodalījumā kā patstāvīgs īpašuma objekts uz valsts vārda saskaņā ar likuma “Par atjaunotā Latvijas Republikas 1937.gada  Civillikuma ievada, mantojuma tiesību un lietu tiesību daļas spēkā stāšanās laiku un piemērošanas kārtību” 14. panta ceturtajā daļā noteikto izslēdz Civillikuma 968. pantā ietvertās ēkas un būves vienotības prezumpcijas piemērošanu.
Pārņemot nekustamo īpašumu, Pašvaldības attiecības ar Biedrību pēc tās iespējamo īpašuma tiesību atjaunošanas uz zemi tiks veidotas saskaņā ar likuma "Par atjaunotā Latvijas Republikas 1937. gada Civillikuma ievada, mantojuma tiesību un lietu tiesību daļas spēkā stāšanās laiku un piemērošanas kārtību" 38. – 42. pantu (lietošanas tiesība uz zemi).
Pēc nekustamā īpašuma pārņemšanas Pašvaldības īpašumā, Pašvaldība uzsāks procedūru zemes vienības (zemes vienības kadastrs apzīmējums 8401 009 0097) 0,1676 ha platībā – Skrundas ielā 28A, Saldū, Saldus novadā, uz kuras atrodas depo ēka, īpašuma tiesību sakārtošanai, kam nav tiešas ietekmes uz Ministru kabineta rīkojuma projektā iecerētās darbības realizāciju.
Saskaņā ar iepriekš minēto ir sagatavots projekts, kas paredz Iekšlietu ministrijai nodot bez atlīdzības Pašvaldības īpašumā  nekustamo īpašumu. Projekts paredz Pašvaldībai pienākumu:
- nekustamo īpašumu bez atlīdzības nodot valstij, ja tas vairs netiek izmantots
pašvaldības autonomo funkciju īstenošanai;
-nostiprinot zemesgrāmatā īpašuma tiesības uz nekustamo īpašumu, norādīt, ka īpašuma tiesības nostiprinātās uz laiku, kamēr Pašvaldība nodrošina projektā minēto pašvaldības autonomo funkciju īstenošanu, kā arī ierakstīt atzīmi par aizliegumu atsavināt nekustamo īpašumu un apgrūtināt to ar hipotēku.
Projekts attiecas uz publiskās pārvaldes politiku.

 
Risinājuma apraksts
Saskaņā ar Publiskās personas mantas atsavināšanas likuma 4. panta pirmo daļu valsts mantas atsavināšanu var ierosināt, ja tā nav nepieciešama attiecīgajai iestādei vai citām valsts iestādēm to funkciju nodrošināšanai. Atvasinātas publiskas personas mantas atsavināšanu var ierosināt, ja tā nav nepieciešama attiecīgai atvasinātai publiskai personai vai tās iestādēm to funkciju nodrošināšanai.
Atbilstoši Ministru kabineta 2011. gada 1. februāra noteikumu Nr. 109 “Kārtība, kādā atsavināma publiskas personas manta” 12. punktā noteiktajam, lai noskaidrotu, vai atsavināmais valsts nekustamais īpašums nav nepieciešams citai valsts iestādei funkciju nodrošināšanai, rīkojuma projektu izsludinot Vienotajā tiesību aktu projektu izstrādes un saskaņošanas portālā (turpmāk - TAP portāls), tiks nodrošināts noteikumos noteiktais pienākums.
Ja divu nedēļu laikā pēc Ministru kabineta rīkojuma projekta izsludināšanas TAP portālā valsts iestādes nepieprasa rīkojuma projektā minēto nekustamo īpašumu valsts pārvaldes funkciju nodrošināšanai saskaņā ar Valsts pārvaldes iekārtas likumu, to var atsavināt Publiskas personas mantas atsavināšanas likumā noteiktajā kārtībā.
 
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija

Projekta īstenošanai nav nepieciešami papildus finanšu līdzekļi no valsts budžeta. Projekta ietekme uz pašvaldības budžetu nav precīzi aprēķināma. Pašvaldībai radīsies izdevumi, reģistrējot projektā minēto nekustamo īpašumu zemesgrāmatā uz sava vārda, kā arī nekustamā īpašuma uzturēšanu saistītie izdevumi.
 
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-
Skaidrojums
Atbilstoši Ministru kabineta 2009. gada 25. augusta noteikumu Nr. 970 "Sabiedrības līdzdalības kārtība attīstības plānošanas procesā" 5. punktam sabiedrības līdzdalības kārtība ir piemērojama to tiesību aktu projektu izstrādē, kas būtiski maina esošo regulējumu vai paredz ieviest jaunas politiskās iniciatīvas. Tā kā rīkojuma projekts neatbilst minētajiem kritērijiem, sabiedrības līdzdalības kārtība rīkojuma projekta izstrādē netiek piemērota. 
 

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Iekšlietu ministrija
  • Nodrošinājuma valsts aģentūra
  • Saldus novada pašvaldība

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi
Piekrītu
Paziņojums par sīkdatņu lietošanu
Lai nodrošinātu TAP portāla pieejamību, tā darbībai tiek izmantotas tikai obligātās tehniskās sīkdatnes. Esmu informēts par sīkdatņu izmantošanu un, turpinot darboties šajā vietnē, piekrītu to izmantošanai. Lasīt vairāk