25-TA-1192: Rīkojuma projekts (Vispārīgais)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Par Ludzas novada pašvaldības nekustamā īpašuma Krāslavas ielā 1B, Ludzā, Ludzas novadā, pārņemšanu valsts īpašumā" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība
1.1. Pamatojums
Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Publiskas personas mantas atsavināšanas likuma 42. panta otrā daļa un 43. pants.
Informatīvais ziņojums “Par priekšlikumiem valsts budžeta prioritārajiem pasākumiem 2023. gadam un budžeta ietvaram 2023.–2025. gadam” (Ministru kabineta 2023. gada 13. janvāra ārkārtas sēdes protokols Nr. 2, 1. §).
Ludzas novada pašvaldības (turpmāk – Pašvaldība) domes 2025. gada 28. maija lēmums Nr. 205 (Protokols Nr. 5, 7. §) “Par Ludzas novada pašvaldībai piederošā nekustamā īpašuma ar kadastra numuru 6801 003 0298 Krāslavas ielā 1B, Ludzā, Ludzas novadā, nodošanu bez atlīdzības īpašumā valstij Iekšlietu ministrijas personā”.
Informatīvais ziņojums “Par priekšlikumiem valsts budžeta prioritārajiem pasākumiem 2023. gadam un budžeta ietvaram 2023.–2025. gadam” (Ministru kabineta 2023. gada 13. janvāra ārkārtas sēdes protokols Nr. 2, 1. §).
Ludzas novada pašvaldības (turpmāk – Pašvaldība) domes 2025. gada 28. maija lēmums Nr. 205 (Protokols Nr. 5, 7. §) “Par Ludzas novada pašvaldībai piederošā nekustamā īpašuma ar kadastra numuru 6801 003 0298 Krāslavas ielā 1B, Ludzā, Ludzas novadā, nodošanu bez atlīdzības īpašumā valstij Iekšlietu ministrijas personā”.
1.2. Mērķis
Mērķa apraksts
Ministru kabineta rīkojuma projekts “Par Ludzas novada pašvaldības nekustamā īpašuma Krāslavas ielā 1B, Ludzā, Ludzas novadā, pārņemšanu valsts īpašumā” (turpmāk – projekts) paredz no Pašvaldības pārņemt bez atlīdzības valsts īpašumā un nodot Iekšlietu ministrijas valdījumā nekustamo īpašumu Krāslavas ielā 1B, Ludzā, Ludzas novadā, lai to izmantotu Iekšlietu ministrijas padotībā esošo iestāžu valsts pārvaldes funkciju īstenošanai – sabiedriskās kārtības un drošības, civilās aizsardzības un ugunsdrošības nodrošināšanai.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Pašreizējā situācija
Īpašuma tiesības uz nekustamo īpašumu (nekustamā īpašuma kadastra Nr. 6801 003 0298) - zemes vienību (zemes vienības kadastra apzīmējums 6801 003 0288) 1,487 ha platībā - Krāslavas ielā 1B, Ludzā, Ludzas novadā (turpmāk – nekustamais īpašums) ir nostiprinātas Ludzas pilsētas zemesgrāmatas nodalījumā Nr. 100000942750 uz Pašvaldības vārda.
Saskaņā ar informāciju no Nekustamā īpašuma valsts kadastra informācijas sistēmas (turpmāk – NĪVK IS) zemes vienībai noteiktais lietošanas mērķis: 0906 – Valsts aizsardzības nozīmes objektu, drošības, policijas, ugunsdzēsības un glābšanas, robežsardzes un soda izciešanas iestāžu apbūve.
Saskaņā ar NĪVK IS datiem zemes vienībai (zemes vienības kadastra apzīmējums 6801 003 0288) ir noteikti apgrūtinājumi:
- 7316120300 - pierobeža – 1,487 ha;
- 7311090900 - vides un dabas resursu ķīmiskās aizsargjoslas teritorija ap pazemes ūdens ņemšanas vietu - 1, 487 ha.
Nekustamajam īpašumam noteiktie apgrūtinājumi neietekmēs nekustamā īpašuma turpmāko izmantošanu tā atsavināšanas gadījumā.
Nekustamā īpašuma fiskālā kadastrālā vērtība uz 2025. gada 3. martu ir 9 100 euro, universālā kadastrālā vērtība 13 704 euro.
Saskaņā ar informāciju no Nekustamā īpašuma valsts kadastra informācijas sistēmas (turpmāk – NĪVK IS) zemes vienībai noteiktais lietošanas mērķis: 0906 – Valsts aizsardzības nozīmes objektu, drošības, policijas, ugunsdzēsības un glābšanas, robežsardzes un soda izciešanas iestāžu apbūve.
Saskaņā ar NĪVK IS datiem zemes vienībai (zemes vienības kadastra apzīmējums 6801 003 0288) ir noteikti apgrūtinājumi:
- 7316120300 - pierobeža – 1,487 ha;
- 7311090900 - vides un dabas resursu ķīmiskās aizsargjoslas teritorija ap pazemes ūdens ņemšanas vietu - 1, 487 ha.
Nekustamajam īpašumam noteiktie apgrūtinājumi neietekmēs nekustamā īpašuma turpmāko izmantošanu tā atsavināšanas gadījumā.
Nekustamā īpašuma fiskālā kadastrālā vērtība uz 2025. gada 3. martu ir 9 100 euro, universālā kadastrālā vērtība 13 704 euro.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Saskaņā ar Ministru kabineta 2023. gada 13. janvāra ārkārtas sēdē nolemto (protokols Nr. 2, 1. §), plānots finansējums prioritārajam pasākumam “VUGD depo - Katastrofu pārvaldības centri (IeM)”, un daļa no plānotā finansējuma tiks piešķirta jauna katastrofu pārvaldības centra būvniecībai Ludzā.
Minētais nekustamais īpašums nepieciešams jauna katastrofu pārvaldības centra būvniecībai, kurā tiks izvietots B kategorijas ugunsdzēsības depo ar papildu telpām iekšlietu resora iestādēm (Valsts policijai, Valsts robežsardzei, Pilsonības un migrācijas lietu pārvaldei), kā arī Neatliekamās medicīniskās palīdzības dienestam.
Nodrošinājuma valsts aģentūra (turpmāk – Aģentūra) izvērtēja Iekšlietu ministrijas valdījumā un Aģentūras pārvaldīšanā esošos nekustamos īpašumus Ludzā un secināja, ka esošajās adresēs jaunu katastrofu pārvaldības centru uzbūvēt nevar, tā vietā vispiemērotākais uzskatāms minētais nekustamais īpašums. Ēkas projektēšanas pamatā tiks izmantots tipveida projekts, kas tika izstrādāts dažādu kategoriju ugunsdzēsības depo būvniecībai, plānojot papildu telpas pārējām minētajām iestādēm. Jaunās ēkas kopējā plānotā indikatīvā platība būs ap 3775 m², kā arī tiks paredzētas autotransporta stāvvietas gan dienesta, gan privātajam autotransportam, nepieciešamā teritorijas plānotā platība sastāda ap 1,5 ha.
Minētais nekustamais īpašums nepieciešams jauna katastrofu pārvaldības centra būvniecībai, kurā tiks izvietots B kategorijas ugunsdzēsības depo ar papildu telpām iekšlietu resora iestādēm (Valsts policijai, Valsts robežsardzei, Pilsonības un migrācijas lietu pārvaldei), kā arī Neatliekamās medicīniskās palīdzības dienestam.
Nodrošinājuma valsts aģentūra (turpmāk – Aģentūra) izvērtēja Iekšlietu ministrijas valdījumā un Aģentūras pārvaldīšanā esošos nekustamos īpašumus Ludzā un secināja, ka esošajās adresēs jaunu katastrofu pārvaldības centru uzbūvēt nevar, tā vietā vispiemērotākais uzskatāms minētais nekustamais īpašums. Ēkas projektēšanas pamatā tiks izmantots tipveida projekts, kas tika izstrādāts dažādu kategoriju ugunsdzēsības depo būvniecībai, plānojot papildu telpas pārējām minētajām iestādēm. Jaunās ēkas kopējā plānotā indikatīvā platība būs ap 3775 m², kā arī tiks paredzētas autotransporta stāvvietas gan dienesta, gan privātajam autotransportam, nepieciešamā teritorijas plānotā platība sastāda ap 1,5 ha.
Risinājuma apraksts
Aģentūra 2025. gada 15. maija vēstulē Nr. 1.3.2-15/3942 “Par nekustamā īpašuma pārņemšanu valsts īpašumā” lūdza Pašvaldībai pieņemt lēmumu par nekustamā īpašuma nodošanu bez atlīdzības Iekšlietu ministrijas valdījumā, Iekšlietu ministrijas padotībā esošo iestāžu valsts pārvaldes funkciju – sabiedriskās kārtības un drošības, civilās aizsardzības un ugunsdrošības, īstenošanai.
2025. gada 28. maijā pieņemts Pašvaldības domes lēmums Nr. 205 (Protokols Nr. 5, 7. §) “Par Ludzas novada pašvaldībai piederošā nekustamā īpašuma ar kadastra numuru 6801 003 0298 Krāslavas ielā 1B, Ludzā, Ludzas novadā, nodošanu bez atlīdzības īpašumā valstij Iekšlietu ministrijas personā”, nodot bez atlīdzības valstij, Iekšlietu ministrijas personā, Pašvaldībai piederošo nekustamo īpašumu ar kadastra Nr. 6801 003 0298, Krāslavas ielā 1B, Ludzā, Ludzas novadā, kas sastāv no zemes vienības ar kadastra apzīmējumu 6801 003 0288, 1,487 ha platībā, Iekšlietu ministrijas padotībā esošo iestāžu pārvaldes funkciju – sabiedriskās kārtības un drošības, civilās aizsardzības un ugunsdrošības, īstenošanai, pēc attiecīgā Ministru kabineta rīkojuma pieņemšanas.
Līdz ar to nepieciešamība iegūt un paturēt nekustamo īpašumu Iekšlietu ministrijas valdījumā ir nesaraujami saistīta ar jauna katastrofu pārvaldības centra būvniecību un uzturēšanu. Savukārt, ja iestātos neparedzēti apstākļi, kas izslēgtu jauna katastrofu pārvaldības centra būvniecību, nekustamais īpašums tiktu nodots atpakaļ Pašvaldībai.
Ja būs nepieciešams izpildīt rīkojumā noteikto pienākumu nodot rīkojuma 1. punktā minēto nekustamo īpašumu bez atlīdzības Pašvaldībai un jaunais katastrofu pārvaldības centrs jau būs uzbūvēts, atdošana atpakaļ tiks īstenota, ievērojot Civillikuma 850. pantā noteikto, ka būve ir atzīstama par nekustamā īpašuma sastāvā ietilpstošās zemes vienības blakus lietu, ir nesaraujami saistīta ar šo zemes vienību un atbilstoši Civillikuma 853. pantam ir atsavināma kopā ar galvenajām lietām, kā arī ievērojot Civillikuma 968. pantu, saskaņā ar kuru uz zemes uzcelta un cieši ar to savienota ēka atzīstama par tās sastāvdaļu.
Nekustamā īpašuma pārvaldīšanu un apsaimniekošanu nodrošinās Aģentūra piešķirto valsts budžeta līdzekļu ietvaros.
Projekts attiecas uz publiskās pārvaldes politiku.
2025. gada 28. maijā pieņemts Pašvaldības domes lēmums Nr. 205 (Protokols Nr. 5, 7. §) “Par Ludzas novada pašvaldībai piederošā nekustamā īpašuma ar kadastra numuru 6801 003 0298 Krāslavas ielā 1B, Ludzā, Ludzas novadā, nodošanu bez atlīdzības īpašumā valstij Iekšlietu ministrijas personā”, nodot bez atlīdzības valstij, Iekšlietu ministrijas personā, Pašvaldībai piederošo nekustamo īpašumu ar kadastra Nr. 6801 003 0298, Krāslavas ielā 1B, Ludzā, Ludzas novadā, kas sastāv no zemes vienības ar kadastra apzīmējumu 6801 003 0288, 1,487 ha platībā, Iekšlietu ministrijas padotībā esošo iestāžu pārvaldes funkciju – sabiedriskās kārtības un drošības, civilās aizsardzības un ugunsdrošības, īstenošanai, pēc attiecīgā Ministru kabineta rīkojuma pieņemšanas.
Līdz ar to nepieciešamība iegūt un paturēt nekustamo īpašumu Iekšlietu ministrijas valdījumā ir nesaraujami saistīta ar jauna katastrofu pārvaldības centra būvniecību un uzturēšanu. Savukārt, ja iestātos neparedzēti apstākļi, kas izslēgtu jauna katastrofu pārvaldības centra būvniecību, nekustamais īpašums tiktu nodots atpakaļ Pašvaldībai.
Ja būs nepieciešams izpildīt rīkojumā noteikto pienākumu nodot rīkojuma 1. punktā minēto nekustamo īpašumu bez atlīdzības Pašvaldībai un jaunais katastrofu pārvaldības centrs jau būs uzbūvēts, atdošana atpakaļ tiks īstenota, ievērojot Civillikuma 850. pantā noteikto, ka būve ir atzīstama par nekustamā īpašuma sastāvā ietilpstošās zemes vienības blakus lietu, ir nesaraujami saistīta ar šo zemes vienību un atbilstoši Civillikuma 853. pantam ir atsavināma kopā ar galvenajām lietām, kā arī ievērojot Civillikuma 968. pantu, saskaņā ar kuru uz zemes uzcelta un cieši ar to savienota ēka atzīstama par tās sastāvdaļu.
Nekustamā īpašuma pārvaldīšanu un apsaimniekošanu nodrošinās Aģentūra piešķirto valsts budžeta līdzekļu ietvaros.
Projekts attiecas uz publiskās pārvaldes politiku.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Nē
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
Nē
1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību
1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums
Vai tiks veikts?
Nē
1.6. Cita informācija
-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt
Fiziskās personas
JāIetekmes apraksts
Nekustamais īpašums nepieciešams jauna katastrofu pārvaldības centra būvniecībai. Sabiedrība kopumā, Iekšlietu ministrijas padotībā esošajām struktūrvienībām nodrošinot sabiedrisko kārtību un drošību, kā arī civilo aizsardzību un ugunsdrošību.
Juridiskās personas
JāIetekmes apraksts
Nekustamais īpašums nepieciešams jauna katastrofu pārvaldības centra būvniecībai. Sabiedrība kopumā, Iekšlietu ministrijas padotībā esošajām struktūrvienībām nodrošinot sabiedrisko kārtību un drošību, kā arī civilo aizsardzību un ugunsdrošību.
2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.3. Administratīvo izmaksu novērtējums juridiskām personām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.4. Administratīvā sloga novērtējums fiziskām personām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.5. Atbilstības izmaksu novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
Cita informācija
Projektam nav ietekmes uz valsts budžetu, jo papildu finanšu līdzekļi no valsts budžeta nav nepieciešami. Projekts tiks īstenots Iekšlietu ministrijas budžeta apakšprogrammai 40.02.00 “Nekustamais īpašums un centralizētais iepirkums” piešķirto valsts budžeta līdzekļu ietvaros, tajā skaitā sedzot izdevumus par nekustamā īpašuma īpašumtiesību pārreģistrāciju zemesgrāmatā uz valsts vārda Iekšlietu ministrijas personā.
4. Tiesību akta projekta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
4.2. Cita informācija
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
5.3. Cita informācija
Apraksts
-
6. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas un sabiedrības līdzdalības process
Sabiedrības līdzdalība uz šo tiesību akta projektu neattiecas
Jā
Skaidrojums
Projekts neatbilst Ministru kabineta 2024. gada 15. oktobra noteikumu Nr. 639 "Sabiedrības līdzdalības kārtība attīstības plānošanas procesā" noteiktajiem kritērijiem, sabiedrības līdzdalības kārtība projekta izstrādē netiek piemērota.
6.4. Cita informācija
-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas
Institūcijas
- Iekšlietu ministrija
- Nodrošinājuma valsts aģentūra
- Ludzas novada pašvaldība
7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru
Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
Nē
-
2. Tiks likvidēta institūcija
Nē
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
Nē
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
Nē
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
Nē
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
Nē
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
Nē
-
8. Cita informācija
-
-
7.5. Cita informācija
-
8. Horizontālās ietekmes
8.1. Projekta tiesiskā regulējuma ietekme
8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.5. uz teritoriju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.6. uz vidi
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.7. uz klimatneitralitāti
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.10. uz dzimumu līdztiesību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.11. uz veselību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.13. uz datu aizsardzību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.14. uz diasporu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.15. uz profesiju reglamentāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.16. uz bērna labākajām interesēm
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.2. Cita informācija
-
Pielikumi
