Anotācija (ex-ante)

25-TA-1827: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2018. gada 13. februāra noteikumos Nr. 87 "Grāmatvedības uzskaites kārtība budžeta iestādēs"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Valsts kontroles ieteikums
Apraksts
Valsts kontrole, veicot finanšu revīziju "Par Latvijas Republikas 2024. gada konsolidēto saimnieciskā gada pārskatu", sniedza ieteikumu pilnveidot valsts budžeta ieņēmumu uzskaiti un nodrošināt, ka transportlīdzekļa ekspluatācijas nodokļa ieņēmumus saskaņā ar uzkrāšanas principu iekļauj Valsts ieņēmumu dienesta ikgadējā nodokļu pārskatā, kā arī nodrošināt uzņēmumu vieglo transportlīdzekļu nodokļa ieņēmumu iekļaušanu Valsts ieņēmumu dienesta ikgadējā nodokļu pārskatā.
Izstrādes pamatojums
Tiesību akts / Ministru Prezidenta rezolūcija
Apraksts
Ministru kabinets 2025. gada 26. augusta sēdē (protokola Nr. 33, 53. §) (turpmāk – Protokols Nr. 33, 53. §) izskatīja un atbalstīja Informatīvo ziņojumu “Par valsts pamatbudžeta un valsts speciālā budžeta bāzi un izdevumu pārskatīšanas rezultātiem 2026., 2027., 2028. un 2029. gadam”, 25-TA-2002 (turpmāk – Izdevumu pārskatīšanas ziņojums). Atbilstoši Protokola Nr. 33, 53. §, 29. punktam valsts akciju sabiedrībai “Valsts nekustamie īpašumi” (turpmāk – VNĪ) no 2026. gada 1. janvāra jānodrošina rīcību ar valstij piekritīgo nekustamo īpašumu, kustamo mantu, bezķermeniskām lietām un rīcību ar konfiscēto mantu, kura tiek realizēta, pamatojoties uz Eiropas Savienības dalībvalsts vai ārvalsts kompetentās iestādes pieprasījuma pamata, tai skaitā valstij piekritīgās kustamās mantas uzskaiti, glabāšanu, iznīcināšanu, nodošanu bez maksas, realizēšanu, izņemot finanšu līdzekļus un finanšu instrumentus, kā arī Ministru kabineta 2024. gada 17. decembra noteikumu Nr. 901 "Noteikumi par kompetentajām institūcijām un rīcību ar valstij piekritīgo mantu" 5.3. sadaļas 35.1. – 35.3. apakšpunktā minēto mantu.

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Ministru kabineta noteikumu projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2018. gada 13. februāra noteikumos Nr. 87 "Grāmatvedības uzskaites kārtība budžeta iestādēs"" (turpmāk – noteikumu projekts) mērķis ir pilnveidot valsts budžeta ieņēmumu uzskaiti, atceļot izņēmumu transportlīdzekļa ekspluatācijas nodokļa un uzņēmumu vieglo transportlīdzekļu nodokļa uzskaitē, kā arī noteikt valstij piekritīgās mantas uzskaiti saskaņā ar Protokola Nr. 33 53. § 29. punktu.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Likuma par budžetu un finanšu vadību 29. panta otrā daļa paredz, ka Valsts ieņēmumu dienests (turpmāk – VID) kārto tā administrēto nodokļu, nodevu un citu šā dienesta administrēto uz valsts budžetu attiecināmo maksājumu (turpmāk – valsts budžeta ieņēmumi) uzskaiti. Likuma "Par Valsts ieņēmumu dienestu" 8. panta trešajā punktā paredzēts, ka VID uzskaita valstij piekritīgo mantu. Sākot ar 2026. gada 1. janvāri šo likumu aizstāj Valsts ieņēmumu dienesta likums, kura 4. panta pirmajā punktā ir paredzēts, ka VID uzskaita valstij piekritīgo mantu. VID administrēto valsts budžeta ieņēmumu un valstij piekritīgās mantas grāmatvedības uzskaites kārtību nosaka saskaņā ar Likuma par budžetu un finanšu vadību 29. panta trešo daļu izdotie Ministru kabineta 2018. gada 13. februāra noteikumi Nr. 87 "Grāmatvedības uzskaites kārtība budžeta iestādēs" (turpmāk – MK noteikumi Nr. 87). Atbilstoši MK noteikumu Nr. 87 3. punktam tie neattiecas uz valsts akciju sabiedrības "Ceļu satiksmes drošības direkcija" (turpmāk – CSDD) administrēto nodokļu (transportlīdzekļa ekspluatācijas nodokļa un uzņēmumu vieglo transportlīdzekļu nodokļa) un nodevu (autoceļu lietošanas nodevas) ieņēmumu uzskaiti, kā arī uz valsts un pašvaldību administrēto nodevu ieņēmumu uzskaiti, izņemot VID administrētajām nodevām. 
Transportlīdzekļa ekspluatācijas nodokļa un uzņēmumu vieglo transportlīdzekļu nodokļa likums paredz, ka šos nodokļus administrē CSDD un VID. Autoceļu lietošanas nodeva ir valsts nodeva, kuru saskaņā ar Autoceļu lietošanas nodevas likumu administrē CSDD, VID un valsts sabiedrība ar ierobežotu atbildību "Latvijas Valsts ceļi". 

VID ikgadējo pārskatu sagatavo saskaņā ar Ministru kabineta 2025. gada 1. jūlija noteikumiem Nr. 400 "Gada pārskata sagatavošanas kārtība", kas izdoti uz Likuma par budžetu un finanšu vadību 30. panta 1.1 daļas pamata, un tajā iekļauj visus VID grāmatvedības uzskaitē atzītos valsts budžeta ieņēmumus un valstij piekritīgo nekustamo īpašumu, kuram ir zināma kadastrālā vērtība.
Pamatojoties uz MK noteikumiem Nr. 87 VID neveic uzskaiti par CSDD administrētiem nodokļiem un nodevu. Šos ieņēmumus saskaņā ar saņemtajiem maksājumiem valsts budžetā uzskaita un ikgadējā pārskatā par valsts budžeta finanšu uzskaiti iekļauj Valsts kase.

Lai nodrošinātu Ministru kabineta 2025. gada 26. augusta sēdē (protokola Nr. 33, 53. § 29. punkts) pieņemtā lēmuma izpildi, likumprojekta "Par valsts budžetu 2026. gadam un budžeta ietvaru 2026., 2027. un 2028. gadam" pavadošo likumprojektu paketē iekļauti grozījumi Valsts ieņēmumu dienesta likuma (25-TA-2203) 4. panta pirmajā punktā, kā arī Publiskas personas finanšu līdzekļu un mantas izšķērdēšanas novēršanas likumā (25-TA-2187), Civilprocesa likumā (25-TA-2188) un citos VNĪ identificētajos tiesību aktos. Saskaņā ar minētajiem grozījumiem VID paredzēts atteikties no tam neraksturīgas funkcijas – valstij piekritīgās mantas realizācijas turpmākas veikšanas, lai nodrošinātu racionālāku valsts budžeta līdzekļu izmantošanu, finansējumu novirzot nozares prioritāšu īstenošanai un aktuālu jautājumu risināšanai.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Šobrīd VID administrētie valsts budžeta ieņēmumi ir uzrādīti VID ikgadējā pārskatā, izņemot CSDD administrēto nodokļu un nodevas ieņēmumus. Lai nodrošinātu, ka visi VID administrētie nodokļu ieņēmumi ir iekļauti VID ikgadējā pārskatā, MK noteikumos Nr.87 nepieciešams veikt grozījumus un atcelt izņēmumu, ka šie noteikumi neattiecas uz CSDD administrētiem nodokļiem. 
Risinājuma apraksts
Noteikumu projektā paredzēts atcelt izņēmumu, ka šie noteikumi neattiecas uz CSDD administrētiem nodokļu ieņēmumiem, vienlaikus saglabājot izņēmumu attiecībā uz CSDD administrēto nodevu.
VID veiks transportlīdzekļa ekspluatācijas nodokļa ieņēmumu uzskaiti vienu reizi pārskata gadā atbilstoši informācijai, kas saņemta no CSDD par aprēķinātajām un samaksātajām nodokļa kopsummām, kā arī norādīs grāmatvedības uzskaites datus VID ikgadējā pārskatā. 
Uzņēmumu vieglo transportlīdzekļu nodokļa ieņēmumus paredzēts iekļaut VID grāmatvedības uzskaitē un ikgadējā pārskatā. Attaisnojuma dokumentu, uz kā pamata VID atzīst valsts budžeta ieņēmumus, kā arī kārtību, kādā veic grāmatojumus, tai skaitā atbilstoši uzkrāšanas principam vai naudas plūsmas principam, VID nosaka MK noteikumu Nr. 87 7. punktā paredzētajā grāmatvedības uzskaites kārtībā.
Atbilstoši Valsts kontroles finanšu revīzijā "Par Latvijas Republikas 2024. gada konsolidēto saimnieciskā gada pārskatu" sniegtajam ieteikumam radīt priekšnoteikumus un veikt attiecīgas darbības uzkrāšanas principa ieviešanai uzņēmumu vieglo transportlīdzekļu nodokļa ieņēmumu uzskaitē, VID veiks izmaiņas grāmatvedības uzskaites kārtībā atbilstoši pieņemtajam lēmumam par ieteikuma ieviešanu. 
Pirmo reizi šādu kārtību VID nodrošinās, sagatavojot ikgadējo pārskatu par 2025. gadu.
Problēmas apraksts
MK noteikumi Nr. 87 paredz, ka valstij piekritīgās mantas grāmatvedības uzskaiti veic VID atbilstoši Ministru kabineta 2013. gada 26. novembra noteikumiem Nr. 1354 "Kārtība, kādā veicama valstij piekritīgās mantas uzskaite, novērtēšana, realizācija, nodošana bez maksas, iznīcināšana un realizācijas ieņēmumu ieskaitīšana valsts budžetā" (turpmāk – MK noteikumi Nr. 1354). 2025. gada 1. janvārī stājās spēkā Ministru kabineta 2024. gada 17. decembra noteikumi Nr. 901 "Noteikumi par kompetentajām institūcijām un rīcību ar valstij piekritīgo mantu" (turpmāk – MK noteikumi Nr. 901), kas aizstāj MK noteikumus Nr. 1354 un kuru 2. punktā papildus VID ir noteiktas arī citas kompetentās institūcijas, kuras veic darbības ar valstij piekritīgo mantu.  
Ņemot vērā MK noteikumus Nr. 901 un paredzētos grozījumus Valsts ieņēmumu dienesta likumā, Publiskas personas finanšu līdzekļu un mantas izšķērdēšanas novēršanas likumā, Civilprocesa likumā un citos tiesību aktos saistībā ar kompetentās institūcijas, kas nodrošina rīcību ar valstij piekritīgo mantu, maiņu, nepieciešami grozījumi MK noteikumos Nr. 87 šobrīd nav paredzēti vienādi valstij piekritīgās mantas grāmatvedības uzskaites nosacījumi visām kompetentajām institūcijām.
Risinājuma apraksts
Noteikumu projektā paredzēts noteikt, ka valstij piekritīgās mantas grāmatvedības uzskaiti veic budžeta iestāde, kura Ministru kabineta noteiktajā kārtībā nodrošina rīcību ar valstij piekritīgo mantu. Lai nodrošinātu, ka Latvijas Republikas konsolidētajā saimnieciskā gada pārskatā ir uzrādīti visi valstij piekritīgie aktīvi un ieņēmumi, noteikumu projekts nosaka, ka gadījumā, ja rīcību ar valstij piekritīgo mantu nodrošina valsts kapitālsabiedrība, tad valstij piekritīgās mantas uzskaiti veic ministrija, kas ir šīs kapitālsabiedrības valsts kapitāla daļu turētāja. Ņemot vērā Protokolā Nr. 33, 53. § norādīto, ka no 2026. gada 1. janvāra rīcību ar valstij piekritīgo mantu (t.i., valstij piekritīgo nekustamo īpašumu, kustamo mantu, bezķermeniskām lietām un rīcību ar konfiscēto mantu, kura tiek realizēta, pamatojoties uz Eiropas Savienības dalībvalsts vai ārvalsts kompetentās iestādes pieprasījuma pamata, izņemot finanšu līdzekļus un finanšu instrumentus, kā arī MK noteikumu Nr. 901  5.3. sadaļas 35.1. – 35.3. apakšpunktā minēto mantu), kas līdz šim bija VID kompetencē, veiks VNĪ, kuras kapitāla daļu turētājs ir Finanšu ministrija, tad informāciju par valstij piekritīgo mantu grāmatvedības uzskaitē sākot ar 2026. gadu iekļaus Finanšu ministrija. Finanšu ministrija grāmatvedības uzskaitē var iekļaut VNĪ iesniegto kopsavilkuma informāciju, ja VNĪ nodrošina detalizētu valstij piekritīgās mantas analītisko uzskaiti. 
Noteikumu projektā paredzēts, ka valstij piekritīgās mantas uzskaiti veic daudzuma vienībās, bet pārskata gada beigās uzskaitīto nekustamo īpašumu tā aktuālajā kadastrālajā vērtībā atzīst krājumos un ieņēmumos. Nākamā gada sākumā šo grāmatojumu reversē. Grāmatvedības uzskaites vajadzībām nekustamo īpašumu novērtē universālajā kadastrālajā vērtībā.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

Budžeta iestādes atbilstoši Ministru kabineta 2025. gada 1. jūlija noteikumiem Nr. 400 "Gada pārskata sagatavošanas kārtība" (114.30. apakšpunkts) sagatavo gada pārskatu, kurā jāietver informāciju gan par pārskata gadā krājumu sastāvā un ieņēmumos atzīto valstij piekritīgo nekustamo īpašumu, gan par valstij piekritīgo mantu, kas uzskaitīta daudzuma vienībās.
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Rādītājs
2025
saskaņā ar valsts budžetu kārtējam gadam
izmaiņas kārtējā gadā, salīdzinot ar valsts budžetu kārtējam gadam
Turpmākie trīs gadi (euro)
2026
2027
2028
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
1
2
3
4
5
6
7
8
1. Budžeta ieņēmumi
0
0
236 495
0
0
0
0
1.1. valsts pamatbudžets, tai skaitā ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi
0
0
236 495
0
0
0
0
1.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
1.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
2. Budžeta izdevumi
0
0
236 495
0
0
0
0
2.1. valsts pamatbudžets
0
0
236 495
0
0
0
0
2.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
2.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
3. Finansiālā ietekme
0
0
0
0
0
0
0
3.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
0
0
0
3.2. speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
3.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
4. Finanšu līdzekļi papildu izdevumu finansēšanai (kompensējošu izdevumu palielinājumu norāda ar "-" zīmi)
0
0
0
0
0
0
0
5. Precizēta finansiālā ietekme
0
0
0
0
5.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
5.2. speciālais budžets
0
0
0
0
5.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
6. Detalizēts ieņēmumu un izdevumu aprēķins (ja nepieciešams, detalizētu ieņēmumu un izdevumu aprēķinu var pievienot anotācijas (ex-ante) pielikumā)
-
6.1. detalizēts ieņēmumu aprēķins
-
6.2. detalizēts izdevumu aprēķins
-
7. Amata vietu skaita izmaiņas (palielinājuma gadījumā: izvērsts pamatojums, izvērtējums par esošo resursu pārskatīšanas iespējām, t.sk. vakanto štata vietu, ilgstošo vakanču izmantošanu u.c.)
-
Cita informācija
Saistībā ar izmaiņām transportlīdzekļa ekspluatācijas nodokļa (TEN) un uzņēmumu vieglo transportlīdzekļu nodokļa (UVTN) ieņēmumu grāmatvedības uzskaitē VID nepieciešams veikt izmaiņas informācijas sistēmās, kur aplēstas izmaksas 236 495 euro. Nepieciešamais finansējums izmaiņu ieviešanai Valsts ieņēmumu dienesta informācijas sistēmās 2026. gadam 236 495 euro apmērā tiks nodrošināts Finanšu ministrijas pamatbudžeta programmas 33.00.00 “Valsts ieņēmumu un muitas politikas nodrošināšana” piešķirto līdzekļu ietvaros.
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-
Skaidrojums
Sabiedriskā apspriešana projekta izstrādē nav veikta, jo projekts neskar sabiedrības tiesības un tiesiskās intereses. Noteikumu projekts skar tikai valsts pārvaldes iekšējos procesus.

6.4. Cita informācija

Sabiedrība pēc normatīvā akta pieņemšanas tiks informēta ar publikāciju oficiālajā izdevumā “Latvijas Vēstnesis” un bezmaksas normatīvo aktu datu bāzē www.likumi.lv.
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Valsts ieņēmumu dienests
  • Valsts kase
  • VAS "Valsts nekustamie īpašumi"
  • Finanšu ministrija

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi