24-TA-2670: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījums Ministru kabineta 2015. gada 29. septembra noteikumos Nr. 545 "Pārtikas apritē nodarbināto personu apmācības kārtība pārtikas higiēnas jomā"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība
1.1. Pamatojums
Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Jānodrošina, lai visas pārtikas apritē iesaistītās personas ir apliecinājušas nepieciešamo zināšanu apguvi pārtikas higiēnas jomā, tā veicinot nekaitīgas pārtikas apriti un sabiedrības veselības aizsardzību.
1.2. Mērķis
Mērķa apraksts
Grozījums Ministru kabineta 2015. gada 29. septembra noteikumos Nr. 545 "Pārtikas apritē nodarbināto personu apmācības kārtība pārtikas higiēnas jomā" (turpmāk – noteikumi Nr. 545) sagatavots, lai noteiktu, ka pārtikas apritē iesaistītajām personām pēc minimālo higiēnas prasību obligātās apmācības ir jānokārto zināšanu rakstveida pārbaude.
Spēkā stāšanās termiņš
01.05.2025.
Pamatojums
Ir jāparedz laiks, lai mācību kursa "Minimālās higiēnas prasības pārtikas uzņēmumā" (turpmāk – mācību kurss) organizētāji varētu sagatavot nepieciešamos materiālus rakstveida pārbaudei.
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Pašreizējā situācija
Spēkā esošajos noteikumos Nr. 545 nav noteikts, ka pirms apliecības izsniegšanas par mācību kursa apguvi obligāta ir zināšanu pārbaude.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Pastāv iespējamība, ka pārtikas apritē iesaistītās personas nav apguvušas nepieciešamās zināšanas pārtikas higiēnas jautājumos. Tas var radīt higiēnas pārkāpumus un pārtikas nekaitīguma apdraudējumu, īpaši tad, ja persona piegādā pārtiku, tostarp gatavos ēdienus (kurjers), lai gan šīs zināšanas ir svarīgas ikdienas darbā.
Eiropas Parlamenta un Padomes 2011. gada 25. oktobra Regulas (ES) Nr. 1169/2011 par pārtikas produktu informācijas sniegšanu patērētājiem un par grozījumiem Eiropas Parlamenta un Padomes Regulās (EK) Nr. 1924/2006 un (EK) Nr. 1925/2006, un par Komisijas Direktīvas 87/250/EEK, Padomes Direktīvas 90/496/EEK, Komisijas Direktīvas 1999/10/EK, Eiropas Parlamenta un Padomes Direktīvas 2000/13/EK, Komisijas Direktīvu 2002/67/EK un 2008/5/EK un Komisijas Regulas (EK) Nr. 608/2004 atcelšanu 2. panta 2. punkta "e" apakšpunktā dotajā definīcijā skaidrots, ka fasēti pārtikas produkti ir jebkura atsevišķa vienība, kas ir gatava piegādei galapatērētājam un ēdināšanas iestādei un kas sastāv no pārtikas produkta un iepakojuma, kurā tas ievietots, pirms to piedāvā pārdošanai, ja šāds iepakojums pārtikas produktu aptver pilnībā vai daļēji tā, ka saturu nevarētu mainīt citādi, kā vien atverot vai nomainot iepakojumu, un fasēti pārtikas produkti nav pārtikas produkti, kurus iepako tirdzniecības vietā pēc patērētāja lūguma vai kuri tiek fasēti tiešai pārdošanai.
Jau pašlaik pārtikas, tostarp gatavo ēdienu, piegādātājiem (kurjeriem), kas piegādā pārtiku, kura tiek iepakota tirdzniecības vietā pēc patērētāja lūguma vai fasēta tiešai pārdošanai, ir jābūt apmācītiem pārtikas higiēnas jomā, jo pārtikas piegādes kurjeri ir pārtikas apritē iesaistītās personas un mācību kursa "Minimālās higiēnas prasības pārtikas uzņēmumā" apgūšana šīm personām ir obligāta.
Eiropas Parlamenta un Padomes 2011. gada 25. oktobra Regulas (ES) Nr. 1169/2011 par pārtikas produktu informācijas sniegšanu patērētājiem un par grozījumiem Eiropas Parlamenta un Padomes Regulās (EK) Nr. 1924/2006 un (EK) Nr. 1925/2006, un par Komisijas Direktīvas 87/250/EEK, Padomes Direktīvas 90/496/EEK, Komisijas Direktīvas 1999/10/EK, Eiropas Parlamenta un Padomes Direktīvas 2000/13/EK, Komisijas Direktīvu 2002/67/EK un 2008/5/EK un Komisijas Regulas (EK) Nr. 608/2004 atcelšanu 2. panta 2. punkta "e" apakšpunktā dotajā definīcijā skaidrots, ka fasēti pārtikas produkti ir jebkura atsevišķa vienība, kas ir gatava piegādei galapatērētājam un ēdināšanas iestādei un kas sastāv no pārtikas produkta un iepakojuma, kurā tas ievietots, pirms to piedāvā pārdošanai, ja šāds iepakojums pārtikas produktu aptver pilnībā vai daļēji tā, ka saturu nevarētu mainīt citādi, kā vien atverot vai nomainot iepakojumu, un fasēti pārtikas produkti nav pārtikas produkti, kurus iepako tirdzniecības vietā pēc patērētāja lūguma vai kuri tiek fasēti tiešai pārdošanai.
Jau pašlaik pārtikas, tostarp gatavo ēdienu, piegādātājiem (kurjeriem), kas piegādā pārtiku, kura tiek iepakota tirdzniecības vietā pēc patērētāja lūguma vai fasēta tiešai pārdošanai, ir jābūt apmācītiem pārtikas higiēnas jomā, jo pārtikas piegādes kurjeri ir pārtikas apritē iesaistītās personas un mācību kursa "Minimālās higiēnas prasības pārtikas uzņēmumā" apgūšana šīm personām ir obligāta.
Risinājuma apraksts
Noteikumi Nr. 545 jāpapildina ar 5.1 punktu, nosakot, ka ir obligāta rakstveida pārbaudes darba kārtošana pēc mācību kursa noklausīšanās (papīra vai elektroniskā formā). Šī prasība attieksies uz visām pārtikas apritē iesaistītajām personām, kurām ir jāapgūst mācību kurss saskaņā ar noteikumu Nr. 545 1. pielikumu. Pārbaudes darbā ir jāietver vismaz trīs jautājumi par katru no noteikumu Nr. 545 1. pielikumā minētajiem apakšpunktiem. Lai pārbaudes darbu uzskatītu par nokārtotu, pareizi ir jāatbild uz vismaz 70 % jautājumu, t. i., pareiza atbilde ir jāsniedz uz vismaz 21 no 30 pārbaudes darba jautājumiem.
Rakstveida pārbaudes darba kārtošanas iespējas ir plašas un pielāgojamas dažādām situācijām un vajadzībām. Kursu organizatoriem ir iespēja izmantot daudzveidīgus tehnoloģiju risinājumus, kas ir viegli pieejami un ērti lietojami. Šiem risinājumiem jānodrošina pārbaudes procesa efektivitāte un apmācāmā pilnvērtīga iesaistīšanās, vienlaikus veicinot mērķu sasniegšanu un iegūto zināšanu vai prasmju kvalitatīvu novērtēšanu. Organizatori var izvēlēties dažādas pieejas, piemēram, tiešsaistes platformas ar interaktīviem elementiem, automatizētas novērtēšanas sistēmas vai radošus digitālus rīkus, kas piemēroti gan individuālām, gan grupu pārbaudēm, tādējādi nodrošinot optimālu atbilstību apmācības specifikai un rezultātu prasībām.
Rakstveida pārbaudes darba kārtošanas iespējas ir plašas un pielāgojamas dažādām situācijām un vajadzībām. Kursu organizatoriem ir iespēja izmantot daudzveidīgus tehnoloģiju risinājumus, kas ir viegli pieejami un ērti lietojami. Šiem risinājumiem jānodrošina pārbaudes procesa efektivitāte un apmācāmā pilnvērtīga iesaistīšanās, vienlaikus veicinot mērķu sasniegšanu un iegūto zināšanu vai prasmju kvalitatīvu novērtēšanu. Organizatori var izvēlēties dažādas pieejas, piemēram, tiešsaistes platformas ar interaktīviem elementiem, automatizētas novērtēšanas sistēmas vai radošus digitālus rīkus, kas piemēroti gan individuālām, gan grupu pārbaudēm, tādējādi nodrošinot optimālu atbilstību apmācības specifikai un rezultātu prasībām.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Nē
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
Nē
1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību
1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums
Vai tiks veikts?
Nē
1.6. Cita informācija
-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt
Fiziskās personas
- Pārtikas apritē iesaistītās personas
Ietekmes apraksts
Pārtikas apritē iesaistītajām personām, kurām saskaņā ar noteikumos Nr. 545 noteiktajām prasībām ir jāapgūst mācību kurss, turpmāk pēc kursa noklausīšanās būs jākārto rakstveida pārbaudes darbs.
Juridiskās personas
- Personas, kas pasniedz mācību kursu
Ietekmes apraksts
Pārtikas apritē iesaistītajām personām, kurām saskaņā ar noteikumos Nr. 545 noteiktajām prasībām ir jāapgūst mācību kurss, turpmāk pēc kursa noklausīšanās būs jākārto rakstveida pārbaudes darbs.
Personām, kas pasniedz mācību kursu, jāsagatavo pārbaudes darba jautājumi mācību kursa apguvējiem.
Personām, kas pasniedz mācību kursu, jāsagatavo pārbaudes darba jautājumi mācību kursa apguvējiem.
2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.3. Administratīvo izmaksu novērtējums juridiskām personām
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
Sabiedrības grupa
Palielinās/samazinās
Stundas samaksas likme - euro
Laika patēriņš uz vienību - stundās
Subjektu skaits
Cik bieži - reizes gadā
Administratīvās izmaksas - euro
Aprēķinu skaidrojums
Personas, kas pasniedz mācību kursu
palielinās
Vērtības nozīme:
10,97
Eiro, dati no VID datu bāzes
8,00
stundas
1
Nav nosakāms
1
reizi trīs gados vai retāk
87,76
Rakstveida zināšanu pārbaudei ir jāizstrādā metodika. Būtībā tas vienreizējs pasākums, tikai sagatavotā metodika, iespējams, reizi trijos gados ir jāpārskata, ja, piemēram, mainās normatīvo aktu prasības. Aprēķins attiecināms uz noteikumu projekta 1. punktu, kas paredz papildināt spēkā esošos noteikumus ar 5.1 punktu.
Kopā
87,76
2.4. Administratīvā sloga novērtējums fiziskām personām
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
Sabiedrības grupa
Palielinās/samazinās
Laika patēriņš uz vienību - stundās
Subjektu skaits
Cik bieži - reizes gadā
Patērētais laiks - stundās
Aprēķinu skaidrojums
Pārtikas apritē iesaistītās personas
palielinās
Vērtības nozīme:
5,00
stundas
1
nav nosakāms
1
vienu reizi trīs gados
5,00
Mācību kurss jānoklausās un rakstveida pārbaudījums jākārto vienu reizi trijos gados. Aprēķins attiecināms uz spēkā esošo noteikumu 6. punktu.
Kopā
5,00
Sabiedrības grupa
Palielinās/samazinās
Stundas samaksas likme vai dokumentu sagatavošanas un iesniegšanas izdevumi - euro
Subjektu skaits
Cik bieži - reizes gadā
Izlietotie naudas līdzekļi - euro
Aprēķinu skaidrojums
Pārtikas apritē iesaistītās personas
palielinās
Vērtības nozīme:
6,00
eiro
1
nav nosakāms
1
vienu reizi trīs gados
6,00
Mācību kurss jānoklausās un rakstveida pārbaudījums jākārto vienu reizi trijos gados. Aprēķinam izmantotas apmācības organizatoru tīmekļvietnēs norādītās vidējās cenas par mācību kursu. Aprēķins attiecināms uz spēkā esošo noteikumu 6. punktu.
Kopā
6,00
2.5. Atbilstības izmaksu novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
Sabiedrības grupa
Vai ietekmē?
Izmaksas par vienību - euro
Vienību skaits
Atbilstības izmaksas - euro
Aprēķinu skaidrojums
Fiziskās personas
Kopā (fiziskās personas)
30,00
Pārtikas apritē iesaistītās personas
Jā
Vērtības nozīme:
30,00
eiro
1
personas
30,00
Aprēķinam izmantotas apmācības organizatoru tīmekļvietnēs norādītās vidējās cenas par pilnu mācību kursu. Aprēķins attiecināms uz spēkā esošo noteikumu 6. punktu.
Juridiskās personas
Kopā (juridiskās personas)
87,76
Personas, kas pasniedz mācību kursu
Jā
Vērtības nozīme:
87,76
eiro
1
personas
87,76
Rakstveida zināšanu pārbaudei ir jāsagatavo metodika. Būtībā tas vienreizējs pasākums, tikai sagatavotā metodika, iespējams, reizi trijos gados ir jāpārskata, ja, piemēram, mainās normatīvo aktu prasības. Aprēķinam izmantoti dati no VID datubāzes. Nav datu par to juridisko personu skaitu, kuras nodrošina šādu apmācību. Aprēķins attiecināms uz noteikumu projekta 1. punktu, kas paredz papildināt spēkā esošos noteikumus ar 5.1 punktu.
Kopā
117,76
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
Cita informācija
-
4. Tiesību akta projekta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
4.2. Cita informācija
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
5.3. Cita informācija
Apraksts
-
6. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas un sabiedrības līdzdalības process
Sabiedrības līdzdalība uz šo tiesību akta projektu neattiecas
Nē
6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas
Valsts un pašvaldību institūcijas
Pārtikas un veterinārais dienestsNevalstiskās organizācijas
NēCits
Nē6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi
Veids
Publiskā apspriešana
Saite uz sabiedrības līdzdalības rezultātiem
https://tapportals.mk.gov.lv/public_participation/539ad53a-3049-4db8-8810-d735cab130cc
6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti
Sabiedrības līdzdalības laikā priekšlikumus ir sniegusi biedrība "Latvijas Pārtikas Tirgotāju Asociācija", SIA "Latvijas Lauku konsultāciju un izglītības centrs" un biedrība "Latvijas Biškopības biedrība". Galvenie priekšlikumi ir samazināt rakstveida pārbaudes jautājumu skaitu un nepieciešamo procentu daudzumu, lai rakstveida pārbaudījumu varētu uzskatīt par sekmīgi nokārtotu, kā arī noteikt digitālas pārbaudījuma kārtošanas iespējas. Izteiktie priekšlikumi ir ņemti vērā.
6.4. Cita informācija
-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas
Institūcijas
- Pārtikas un veterinārais dienests
7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru
Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
Nē
-
2. Tiks likvidēta institūcija
Nē
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
Nē
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
Nē
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
Nē
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
Nē
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
Nē
-
8. Cita informācija
Nē
-
7.5. Cita informācija
-
8. Horizontālās ietekmes
8.1. Projekta tiesiskā regulējuma ietekme
8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.5. uz teritoriju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.6. uz vidi
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.7. uz klimatneitralitāti
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.10. uz dzimumu līdztiesību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.11. uz veselību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
-
8.1.13. uz datu aizsardzību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.14. uz diasporu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.15. uz profesiju reglamentāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.16. uz bērna labākajām interesēm
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.2. Cita informācija
-
Pielikumi