25-TA-711: Rīkojuma projekts (Vispārīgais)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Par pirmtiesību izmantošanu un bezmantinieka mantas – nekustamo īpašumu Tukumā – pārņemšanu valsts īpašumā un nodošanu Tukuma novada pašvaldības īpašumā" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība
1.1. Pamatojums
Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Publiskas personas mantas atsavināšanas likuma (turpmāk – Atsavināšanas likums) 5. panta desmitā daļa, Tukuma novada domes 2025. gada 27. februāra lēmums Nr. TND/1-1.1/25/129 (prot. Nr. 2, 57. §) "Par pirmtiesību izmantošanu un bezmantinieka mantas pārņemšanu Tukuma novada pašvaldības īpašumā".
1.2. Mērķis
Mērķa apraksts
Ministru kabineta rīkojuma projekts paredz izmantot pirmtiesības un pārņemt valsts īpašumā divus nekustamos īpašumus, kas atzīti par bezmantinieka mantu un uz kuriem ir pieteiktas kreditoru pretenzijas, un nodot tos Tukuma novada pašvaldības īpašumā.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Pašreizējā situācija
Informācija par bezmantinieka nekustamajiem īpašumiem:
1) Dzīvokļa īpašums Nr. 3, Brīvības laukumā Nr. 21 k-1, Tukumā, Tukuma novadā
Zemgales apgabaltiesas zvērināta notāre Ilze Roze 2024. gada 21. oktobrī izdevusi aktu par mantojuma lietas izbeigšanu Nr. 2980, ar kuru par bezmantinieka mantu atzīts nekustamais īpašums Brīvības laukumā 21 k-1-3, Tukumā, Tukuma novadā, kadastra numurs 90019002757 (turpmāk – dzīvokļa īpašums Nr. 3).
Dzīvokļa īpašums Nr. 3 sastāv no telpu grupas ar kopējo platību 31 m2 platībā (telpu grupas kadastra apzīmējums 9001 004 0590 001 001), kā arī no 310/7932 kopīpašuma domājamām daļām no būvēm (kadastra apzīmējumi 9001 004 0590 001, 9001 004 0590 002, 9001 004 0590 005, 9001 004 0590 006) un 310/7932 kopīpašuma domājamām daļām no zemes vienības (kadastra apzīmējums 9001 004 0590).
Dzīvokļa īpašums Nr. 3 ir reģistrēts Tukuma pilsētas zemesgrāmatas nodalījumā Nr. 100000000546 – 3.
Mantojuma lietā ir iesniegtas piecas kreditoru pretenzijas.
Atbilstoši Ministru kabineta 2013. gada 2. jūlija noteikumu Nr. 364 "Noteikumi par zvērināta tiesu izpildītāja rīcību ar bezmantinieku mantu" 1.1. apakšpunktam (turpmāk – MK noteikumi Nr. 364) dzīvokļa īpašuma Nr. 3 pārvaldīšanu pašlaik nodrošina Zemgales apgabaltiesas zvērināta tiesu izpildītāja Pārsla Bērziņa. Tiesu izpildītāja ar 2025. gada 21. februāra vēstuli Nr. 02342/114/2025-NOS ir informējusi Tukuma novada pašvaldību, ka dzīvokļa īpašuma Nr. 3 noteiktā piespiedu pārdošanas vērtība ir 5850 euro, tirgus vērtība ir 9000 euro.
Informācija par bezmantinieka īpašumu saskaņā ar Publiskas personas mantas atsavināšanas likuma 5. panta astoto daļu ir bijusi publicēta valsts akciju sabiedrības "Valsts nekustamie īpašumi" (turpmāk - VNĪ) tīmekļvietnē no 2025. gada 21. janvāra līdz 2025. gada 28. janvārim.
2)Nekustamais īpašums Lielajā ielā 25A, Tukumā, Tukuma novadā
Zemgales apgabaltiesas zvērināta notāre Ilze Roze 2024. gada 21. oktobrī izdevusi aktu par mantojuma lietas izbeigšanu Nr. 2978, ar kuru par bezmantinieka mantu atzīts nekustamais īpašums Lielajā ielā 25A, Tukumā, Tukuma novadā, kadastra numurs 90010040750 (turpmāk – nekustamais īpašums Lielajā ielā 25A).
Nekustamais īpašums Lielajā ielā 25A sastāv no zemes vienības 307 m2 platībā (kadastra apzīmējums 9001 004 0750), uz kuras atrodas vienstāva dzīvojamā ēka (būves kadastra apzīmējums 9001 004 0750 001) ar kopējo platību 61,6 m2, un divas būves (kadastra apzīmējumi 9001 004 0750 002, 9001 004 0750 003).
Nekustamais īpašums Lielajā ielā 25A ir reģistrēts Tukuma pilsētas zemesgrāmatas nodalījumā Nr. 1922.
Mantojuma lietā ir iesniegta viena kreditora pretenzija – kreditors Tukuma novada pašvaldība.
Atbilstoši MK noteikumu Nr. 364 1.1. apakšpunktam nekustamā īpašuma Lielajā ielā 25A pārvaldīšanu pašlaik nodrošina Zemgales apgabaltiesas zvērināta tiesu izpildītāja Pārsla Bērziņa. Tiesu izpildītāja ar 2025. gada 16. janvāra vēstuli Nr. 00801/114/2025-NOS ir informējusi Tukuma novada pašvaldību, ka nekustamā īpašuma Lielajā ielā 25A noteiktā piespiedu pārdošanas vērtība ir 15000 euro, tirgus vērtība ir 25000 euro.
Informācija par bezmantinieka īpašumu saskaņā ar Publiskas personas mantas atsavināšanas likuma 5. panta astoto daļu ir bijusi publicēta VNĪ tīmekļvietnē no 2025. gada 21. janvāra līdz 2025. gada 28. janvārim.
Dzīvokļa īpašums Nr. 3 un nekustamais īpašums Lielajā ielā 25A – turpmāk kopā Nekustamie īpašumi.
Kā izriet no Atsavināšanas likuma 5. panta devītās daļas, ja nekustamais īpašums nepieciešams valsts pārvaldes funkciju veikšanai, ministrija septiņu dienu laikā no šā panta astotajā daļā minētās informācijas publicēšanas dienas nosūta zvērinātam tiesu izpildītājam lūgumu veikt nekustamā īpašuma novērtēšanu un izdara VNĪ tīmekļvietnē atzīmi par pirmtiesību izmantošanu. Ja nekustamais īpašums nepieciešams pašvaldības funkciju veikšanai un pašvaldība par to ir informējusi Viedās administrācijas un reģionālās attīstības ministriju (turpmāk – VARAM), atzīmi izdara VARAM.
Tukuma novada pašvaldības 2025. gada 5. februāra VARAM adresētajā vēstulē Nr. TND/1-26/25/363 pašvaldība informē VARAM, ka Nekustamie īpašumi nepieciešami pašvaldībai tās funkciju veikšanai.
No VNĪ sniegtās informācijas izriet, ka informācija par Nekustamajiem īpašumiem publicēta VNĪ tīmekļvietnē no 2025. gada 21. janvāra līdz 2025. gada 28. janvārim. Ņemot vērā, ka sākotnējā Tukuma novada pašvaldības vēstule par to, ka Nekustamie īpašumi ir nepieciešami pašvaldības funkciju izpildei, saņemta 2025. gada 5. februārī, atzīmes par pirmtiesību izmantošanu no VARAM puses nav bijis iespējams izdarīt. Vienlaikus atzīmes nav izdarītas arī no citu institūciju puses.
2025. gada 12. februārī VARAM saņēma Tukuma novada pašvaldības vēstuli Nr. TND/1-26/25/446, kurā pašvaldība atkārtoti informē, ka vēlas izmantot pirmtiesības uz Nekustamajiem īpašumiem, kā arī lūdz VARAM sagatavot attiecīgu rīkojuma projektu un virzīt to izskatīšanai Ministru kabinetā. Tāpat minētajā vēstulē pašvaldība apliecina, ka Tukuma novada domes lēmums par Nekustamo īpašumu iegūšanu pašvaldības īpašumā tiks izskatīts 2025. gada 27. februāra domes sēdē un tiks nosūtīts VARAM nekavējoties pēc lēmuma parakstīšanas.
Pamatojoties uz no Tukuma novada pašvaldības saņemto informāciju, VARAM 2025. gada 13. februārī vērsās pie zvērinātas tiesu izpildītājas Pārslas Bērziņas, informējot, ka tā kā Nekustamie īpašumi ir nepieciešami pašvaldībai tās funkciju veikšanai, atbilstoši Atsavināšanas likuma 5. panta desmitajai daļai VARAM ir uzsākusi Ministru kabineta rīkojuma projekta sagatavošanu par pašvaldības pirmtiesību izmantošanu. Tāpat VARAM, lai nodrošinātu pašvaldības pirmtiesību izmantošanu un Nekustamo īpašumu pārņemšanu pašvaldības īpašumā, lūdza minēto zvērināto tiesu izpildītāju neuzsākt par bezmantinieka mantu atzīto Nekustamo īpašumu pārdošanu izsolē un sniegt informāciju par šo īpašumu vērtību.
2025. gada 21. februārī VARAM no zvērinātas tiesu izpildītājas Pārslas Bērziņas tika saņemta informācija par abu Nekustamo īpašumu vērtību. Tāpat zvērināta tiesu izpildītāja VARAM ir apliecinājusi (2025. gada 2. aprīļa apliecinājums Nr. 04055/114/2025-NOS), ka Nekustamo īpašumu izsoles netiks uzsāktas, ņemot vērā, ka Tukuma novada pašvaldība vēlas izmantot pirmtiesības uz Nekustamajiem īpašumiem.
Saskaņā ar Tukuma novada domes 2025. gada 27. februāra lēmumu Nr. TND/1-1.1/25/129 (prot. Nr. 2, 57. §) "Par pirmtiesību izmantošanu un bezmantinieka mantas pārņemšanu Tukuma novada pašvaldības īpašumā" nolemts izmantot pirmtiesības un pārņemt Tukuma novada pašvaldības īpašumā, iemaksājot no pašvaldības budžeta līdzekļiem zvērināta tiesu izpildītāja depozīta kontā naudas līdzekļus nekustamo īpašumu novērtējuma (tirgus vērtība) apmērā, par bezmantinieka mantu atzītos Nekustamos īpašumus.
Atbilstoši Civillikuma 416. pantā noteiktajam, valsts vai pašvaldība ar tai piekritušo bezmantinieku mantu atbild par normatīvajos aktos noteiktā kārtībā pieteiktiem un atzītiem mantojuma atstājēja parādiem. Izmantojot tai piešķirto pirmtiesību, valsts vai pašvaldība var pārņemt par bezmantinieku mantu atzīto nekustamo īpašumu, kas tai nepieciešams savu funkciju veikšanai, arī tad, ja uz šo bezmantinieku mantu pieteiktas mantojuma atstājēja kreditoru pretenzijas. Minētais izdarāms, ievērojot normatīvajos aktos noteikto kārtību, proti, atpērkot šo īpašumu par tā tirgus vērtību (MK noteikumu Nr. 364 11.2. apakšpunkts). No valsts vai pašvaldības samaksātās summas zvērinātam tiesu izpildītājam jānorēķinās ar mantojuma atstājēja kreditoriem, kā arī jāsedz citi lietā radušies izdevumi (zvērināta notāra un zvērināta tiesu izpildītāja amata atlīdzība, ar nekustamā īpašuma uzturēšanu saistītie izdevumi un tml.). Ievērojot minēto, pašvaldībai pārņemot par bezmantinieka mantu atzītos nekustamos īpašumus, kreditoru intereses netiek aizskartas.
1) Dzīvokļa īpašums Nr. 3, Brīvības laukumā Nr. 21 k-1, Tukumā, Tukuma novadā
Zemgales apgabaltiesas zvērināta notāre Ilze Roze 2024. gada 21. oktobrī izdevusi aktu par mantojuma lietas izbeigšanu Nr. 2980, ar kuru par bezmantinieka mantu atzīts nekustamais īpašums Brīvības laukumā 21 k-1-3, Tukumā, Tukuma novadā, kadastra numurs 90019002757 (turpmāk – dzīvokļa īpašums Nr. 3).
Dzīvokļa īpašums Nr. 3 sastāv no telpu grupas ar kopējo platību 31 m2 platībā (telpu grupas kadastra apzīmējums 9001 004 0590 001 001), kā arī no 310/7932 kopīpašuma domājamām daļām no būvēm (kadastra apzīmējumi 9001 004 0590 001, 9001 004 0590 002, 9001 004 0590 005, 9001 004 0590 006) un 310/7932 kopīpašuma domājamām daļām no zemes vienības (kadastra apzīmējums 9001 004 0590).
Dzīvokļa īpašums Nr. 3 ir reģistrēts Tukuma pilsētas zemesgrāmatas nodalījumā Nr. 100000000546 – 3.
Mantojuma lietā ir iesniegtas piecas kreditoru pretenzijas.
Atbilstoši Ministru kabineta 2013. gada 2. jūlija noteikumu Nr. 364 "Noteikumi par zvērināta tiesu izpildītāja rīcību ar bezmantinieku mantu" 1.1. apakšpunktam (turpmāk – MK noteikumi Nr. 364) dzīvokļa īpašuma Nr. 3 pārvaldīšanu pašlaik nodrošina Zemgales apgabaltiesas zvērināta tiesu izpildītāja Pārsla Bērziņa. Tiesu izpildītāja ar 2025. gada 21. februāra vēstuli Nr. 02342/114/2025-NOS ir informējusi Tukuma novada pašvaldību, ka dzīvokļa īpašuma Nr. 3 noteiktā piespiedu pārdošanas vērtība ir 5850 euro, tirgus vērtība ir 9000 euro.
Informācija par bezmantinieka īpašumu saskaņā ar Publiskas personas mantas atsavināšanas likuma 5. panta astoto daļu ir bijusi publicēta valsts akciju sabiedrības "Valsts nekustamie īpašumi" (turpmāk - VNĪ) tīmekļvietnē no 2025. gada 21. janvāra līdz 2025. gada 28. janvārim.
2)Nekustamais īpašums Lielajā ielā 25A, Tukumā, Tukuma novadā
Zemgales apgabaltiesas zvērināta notāre Ilze Roze 2024. gada 21. oktobrī izdevusi aktu par mantojuma lietas izbeigšanu Nr. 2978, ar kuru par bezmantinieka mantu atzīts nekustamais īpašums Lielajā ielā 25A, Tukumā, Tukuma novadā, kadastra numurs 90010040750 (turpmāk – nekustamais īpašums Lielajā ielā 25A).
Nekustamais īpašums Lielajā ielā 25A sastāv no zemes vienības 307 m2 platībā (kadastra apzīmējums 9001 004 0750), uz kuras atrodas vienstāva dzīvojamā ēka (būves kadastra apzīmējums 9001 004 0750 001) ar kopējo platību 61,6 m2, un divas būves (kadastra apzīmējumi 9001 004 0750 002, 9001 004 0750 003).
Nekustamais īpašums Lielajā ielā 25A ir reģistrēts Tukuma pilsētas zemesgrāmatas nodalījumā Nr. 1922.
Mantojuma lietā ir iesniegta viena kreditora pretenzija – kreditors Tukuma novada pašvaldība.
Atbilstoši MK noteikumu Nr. 364 1.1. apakšpunktam nekustamā īpašuma Lielajā ielā 25A pārvaldīšanu pašlaik nodrošina Zemgales apgabaltiesas zvērināta tiesu izpildītāja Pārsla Bērziņa. Tiesu izpildītāja ar 2025. gada 16. janvāra vēstuli Nr. 00801/114/2025-NOS ir informējusi Tukuma novada pašvaldību, ka nekustamā īpašuma Lielajā ielā 25A noteiktā piespiedu pārdošanas vērtība ir 15000 euro, tirgus vērtība ir 25000 euro.
Informācija par bezmantinieka īpašumu saskaņā ar Publiskas personas mantas atsavināšanas likuma 5. panta astoto daļu ir bijusi publicēta VNĪ tīmekļvietnē no 2025. gada 21. janvāra līdz 2025. gada 28. janvārim.
Dzīvokļa īpašums Nr. 3 un nekustamais īpašums Lielajā ielā 25A – turpmāk kopā Nekustamie īpašumi.
Kā izriet no Atsavināšanas likuma 5. panta devītās daļas, ja nekustamais īpašums nepieciešams valsts pārvaldes funkciju veikšanai, ministrija septiņu dienu laikā no šā panta astotajā daļā minētās informācijas publicēšanas dienas nosūta zvērinātam tiesu izpildītājam lūgumu veikt nekustamā īpašuma novērtēšanu un izdara VNĪ tīmekļvietnē atzīmi par pirmtiesību izmantošanu. Ja nekustamais īpašums nepieciešams pašvaldības funkciju veikšanai un pašvaldība par to ir informējusi Viedās administrācijas un reģionālās attīstības ministriju (turpmāk – VARAM), atzīmi izdara VARAM.
Tukuma novada pašvaldības 2025. gada 5. februāra VARAM adresētajā vēstulē Nr. TND/1-26/25/363 pašvaldība informē VARAM, ka Nekustamie īpašumi nepieciešami pašvaldībai tās funkciju veikšanai.
No VNĪ sniegtās informācijas izriet, ka informācija par Nekustamajiem īpašumiem publicēta VNĪ tīmekļvietnē no 2025. gada 21. janvāra līdz 2025. gada 28. janvārim. Ņemot vērā, ka sākotnējā Tukuma novada pašvaldības vēstule par to, ka Nekustamie īpašumi ir nepieciešami pašvaldības funkciju izpildei, saņemta 2025. gada 5. februārī, atzīmes par pirmtiesību izmantošanu no VARAM puses nav bijis iespējams izdarīt. Vienlaikus atzīmes nav izdarītas arī no citu institūciju puses.
2025. gada 12. februārī VARAM saņēma Tukuma novada pašvaldības vēstuli Nr. TND/1-26/25/446, kurā pašvaldība atkārtoti informē, ka vēlas izmantot pirmtiesības uz Nekustamajiem īpašumiem, kā arī lūdz VARAM sagatavot attiecīgu rīkojuma projektu un virzīt to izskatīšanai Ministru kabinetā. Tāpat minētajā vēstulē pašvaldība apliecina, ka Tukuma novada domes lēmums par Nekustamo īpašumu iegūšanu pašvaldības īpašumā tiks izskatīts 2025. gada 27. februāra domes sēdē un tiks nosūtīts VARAM nekavējoties pēc lēmuma parakstīšanas.
Pamatojoties uz no Tukuma novada pašvaldības saņemto informāciju, VARAM 2025. gada 13. februārī vērsās pie zvērinātas tiesu izpildītājas Pārslas Bērziņas, informējot, ka tā kā Nekustamie īpašumi ir nepieciešami pašvaldībai tās funkciju veikšanai, atbilstoši Atsavināšanas likuma 5. panta desmitajai daļai VARAM ir uzsākusi Ministru kabineta rīkojuma projekta sagatavošanu par pašvaldības pirmtiesību izmantošanu. Tāpat VARAM, lai nodrošinātu pašvaldības pirmtiesību izmantošanu un Nekustamo īpašumu pārņemšanu pašvaldības īpašumā, lūdza minēto zvērināto tiesu izpildītāju neuzsākt par bezmantinieka mantu atzīto Nekustamo īpašumu pārdošanu izsolē un sniegt informāciju par šo īpašumu vērtību.
2025. gada 21. februārī VARAM no zvērinātas tiesu izpildītājas Pārslas Bērziņas tika saņemta informācija par abu Nekustamo īpašumu vērtību. Tāpat zvērināta tiesu izpildītāja VARAM ir apliecinājusi (2025. gada 2. aprīļa apliecinājums Nr. 04055/114/2025-NOS), ka Nekustamo īpašumu izsoles netiks uzsāktas, ņemot vērā, ka Tukuma novada pašvaldība vēlas izmantot pirmtiesības uz Nekustamajiem īpašumiem.
Saskaņā ar Tukuma novada domes 2025. gada 27. februāra lēmumu Nr. TND/1-1.1/25/129 (prot. Nr. 2, 57. §) "Par pirmtiesību izmantošanu un bezmantinieka mantas pārņemšanu Tukuma novada pašvaldības īpašumā" nolemts izmantot pirmtiesības un pārņemt Tukuma novada pašvaldības īpašumā, iemaksājot no pašvaldības budžeta līdzekļiem zvērināta tiesu izpildītāja depozīta kontā naudas līdzekļus nekustamo īpašumu novērtējuma (tirgus vērtība) apmērā, par bezmantinieka mantu atzītos Nekustamos īpašumus.
Atbilstoši Civillikuma 416. pantā noteiktajam, valsts vai pašvaldība ar tai piekritušo bezmantinieku mantu atbild par normatīvajos aktos noteiktā kārtībā pieteiktiem un atzītiem mantojuma atstājēja parādiem. Izmantojot tai piešķirto pirmtiesību, valsts vai pašvaldība var pārņemt par bezmantinieku mantu atzīto nekustamo īpašumu, kas tai nepieciešams savu funkciju veikšanai, arī tad, ja uz šo bezmantinieku mantu pieteiktas mantojuma atstājēja kreditoru pretenzijas. Minētais izdarāms, ievērojot normatīvajos aktos noteikto kārtību, proti, atpērkot šo īpašumu par tā tirgus vērtību (MK noteikumu Nr. 364 11.2. apakšpunkts). No valsts vai pašvaldības samaksātās summas zvērinātam tiesu izpildītājam jānorēķinās ar mantojuma atstājēja kreditoriem, kā arī jāsedz citi lietā radušies izdevumi (zvērināta notāra un zvērināta tiesu izpildītāja amata atlīdzība, ar nekustamā īpašuma uzturēšanu saistītie izdevumi un tml.). Ievērojot minēto, pašvaldībai pārņemot par bezmantinieka mantu atzītos nekustamos īpašumus, kreditoru intereses netiek aizskartas.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Nekustamie īpašumi ir atzīti par bezmantinieka mantu un piekrīt valstij. Nepieciešams nodrošināt īpašumu efektīvu izmantošanu.
Risinājuma apraksts
Pašvaldību likuma 73. panta ceturtā daļa paredz pašvaldības tiesības iegūt un atsavināt kustamo un nekustamo īpašumu, kā arī veikt citas privāttiesiskas darbības, ievērojot likumā noteikto par rīcību ar publiskas personas finanšu līdzekļiem un mantu.
Tukuma novada dome 2025. gada 27. februārī pieņēma lēmumu Nr. TND/1-1.1/25/129 (prot. Nr. 2, 57. §) "Par pirmtiesību izmantošanu un bezmantinieka mantas pārņemšanu Tukuma novada pašvaldības īpašumā", ar kuru nolemts izmantot pirmtiesības un pārņemt Nekustamos īpašumus pašvaldības īpašumā. Kā norādīts minētajā lēmumā – dzīvokļa īpašums Nr. 3 tiek pārņemts, lai nodrošinātu pašvaldības autonomās funkcijas sekmēt pašvaldības teritorijā esošā kultūras mantojuma saglabāšanu, sniegt iedzīvotājiem daudzveidīgu kultūras piedāvājumu izpildi. Savukārt Nekustamais īpašums Lielajā ielā 25A tiek pārņemts pašvaldības autonomo funkciju gādāt par profesionālās ievirzes izglītības un interešu izglītības pieejamību, kā arī sekmēt pašvaldības teritorijā esošā kultūras mantojuma saglabāšanu izpildei.
Tukuma novada pašvaldība VARAM ir sniegusi informāciju, ka nekustamais īpašums Lielajā ielā 25A ir vienstāva koka ēka, kas atrodas starp īpašumiem Lielajā ielā 27 un Lielajā ielā 25, kas abas ir pašvaldības iestādes "Tukuma Mākslas skola" (turpmāk – Mākslas skola) izmantotas ēkas. Mākslas skolai trūkst telpu pilnvērtīgam mācību procesam, tādēļ pašvaldība plāno nekustamo īpašumu Lielajā ielā 25A izmantot Mākslas skolas nodrošinātai interešu izglītībai. Kā norāda pašvaldība – pašreiz nav izstrādāts būvprojekts nekustamā īpašuma Lielajā ielā 25A sastāvā esošās ēkas pārbūvei, jo šis īpašums nepieder pašvaldībai. Tukuma novada pašvaldība plāno uzreiz pēc nekustamā īpašuma Lielajā ielā 25A iegūšanas īpašumā sākt darbu pie pārbūves projekta izstrādes, lai ēku varētu pielāgot Mākslas skolas vajadzībām.
Papildus Tukuma novada pašvaldības iepriekš minētajā 2025. gada 5. februāra VARAM adresētajā vēstulē norādīts, ka nekustamais īpašums Lielajā ielā 25A pašvaldībai ir nepieciešams, jo atrodas reģiona nozīmes pilsētbūvniecības pieminekļa "Tukuma pilsētas vēsturiskais centrs" (valsts aizsardzības Nr. 7453) teritorijā un ir tā daļa – kompleksa kultūras pieminekļa sastāvdaļa ar Tukuma pilsētvidei raksturīgo apjomu un fasāžu risinājumiem.
Pamatojums dzīvokļa īpašuma Nr. 3 nepieciešamībai ietverts zvērinātam notāram adresētajā ieinteresētās personas lūgumā izsludināt mantojuma atklāšanos, kurā Tukuma novada pašvaldība norāda, ka ēka Brīvības laukumā Nr. 21, Tukumā, Tukuma novadā ir tipiska 18. gadsimta būve un viena no retajām, kas vēl saglabājusies Tukuma pilsētas centrā. Ēka ir Valsts nozīmes pilsētbūvniecības piemineklis Nr. 7453 (Tukuma pilsētas vēsturiskais centrs). Ēkā saglabājušās daudzas arhitektoniski un mākslinieciski vērtīgas būvdetaļas. 20. gadsimta veikalu vajadzībām veikta ēkas fasādes pārbūve un ēkas plānojuma būtiskas izmaiņas, izņemtas nesošās sienas, kā rezultātā ir sākusies ēkas deformācija. Sliktā stāvoklī ir ēkas jumta konstrukcijas, kas bojātas apmēram 2006. – 2007. gadā notikušā ugunsgrēkā. Ēka atrodas Tukuma pilsētas pašā centrā un tās vizuālais izskats ir vides kvalitāti degradējošs. Metodiski pareizi virzīts ēkas restaurācijas plānošanas process varētu būt kā pilotprojekts Tukuma pilsētā, kas apliecinātu plašākai sabiedrībai, ka veco ēku saglabāšana ir iespējama. Restaurācijas gaita varētu piesaistīt iedzīvotāju uzmanību un modināt interesi ne tikai par konkrēto ēku, bet arī par 18. gadsimta koka arhitektūru un pilsētas vēsturi.
Pašvaldība ēkas restaurācijas plānus iekļāvusi Tukuma novada Attīstības programmas 2022. – 2028. gadam Rīcības un investīciju plānā U.2.1/4 P "Tukumnieka māja" izveide Tukumā – Saglabāts un attīstīts Tukuma pilsētas kultūrvēsturiskais mantojums, veicot ēkas Brīvības laukumā 21, Tukumā, restaurāciju/atjaunošanu un izveidojot ekspozīciju "Tukumnieka māja".
Rīkojuma projekts paredz izmantot noteiktās pirmtiesības un pārņemt Nekustamos īpašumus valsts īpašumā un nodot tos Tukuma novada pašvaldībai. Atbilstoši Atsavināšanas likuma 5. panta desmitajai daļai rīkojuma projekts paredz, ka Tukuma novada pašvaldībai, pārņemot Nekustamos īpašumus, no pašvaldības budžeta līdzekļiem jāveic naudas līdzekļu iemaksas zvērināta tiesu izpildītāja depozīta kontos Nekustamo īpašumu novērtējumu apmērā.
Ņemot vērā pašvaldības sniegto pamatojumu Nekustamo īpašumu nepieciešamībai pašvaldības funkciju veikšanai, kā arī to, ka atzīmi par pirmtiesību izmantošanu uz Nekustamajiem īpašumiem nav izdarījusi neviena no ministrijām, ir virzāms Ministru kabineta rīkojuma projekts par pirmtiesību izmantošanu. Lai arī ir konstatējama Atsavināšanas likumā noteikto termiņu neievērošana, konkrētajā gadījumā tas nevar būt par pamatu liegt pašvaldībai iegūt bezmantinieka Nekustamos īpašumus, kas tai nepieciešami konkrētu autonomo funkciju veikšanai, tādējādi nodrošinot šo īpašumu turpmāku efektīvu izmantošanu.
Attiecībā uz Atsavināšanas likumā noteikto termiņu kavēšanu Tukuma novada pašvaldība norādījusi, ka “pašvaldībai nav līdzšinējas pieredzes ar šādiem gadījumiem” un, ka tā informēja zvērinātu notāri par to, ka abi nekustamie īpašumi nepieciešami pašvaldībai tās funkciju veikšanai (iesniedzot ieinteresētās personas lūgumu izsludināt mantojuma atklāšanos un iesniedzot kreditora pretenziju un lūgumu izsludināt mantojuma atklāšanos). Secināms, ka pašvaldībai nebija skaidra un, iespējams, mantojuma lietas ietvaros netika paskaidrota pirmtiesību uz Nekustamajiem īpašumiem izmantošanas kārtība, tādēļ pieļauta kavēšanās no pašvaldības puses. Kā norādījusi Tukuma novada pašvaldība, – “abu aktu par mantojuma lietas izbeigšanu izrakstus zvērināta notāre pēc pašvaldības aicinājuma nosūtījusi valsts akciju sabiedrībai “Valsts nekustamie īpašumi” 2025. gada 16. janvārī” (Tukuma novada pašvaldības 2025. gada 5. februāra VARAM adresētā vēstule Nr. TND/1-26/25/363). Ievērojot minēto, secināms, ka zvērināta notāre nav savlaicīgi izpildījusi Atsavināšanas likuma 5. panta astotajā daļā noteikto pienākumu izrakstu no notariālā akta grāmatas par mantojuma lietas izbeigšanu normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā nosūtīt VNĪ.
Savukārt Ministru kabinets lēmumu par bezmantinieka īpašumu pārņemšanu var pieņemt tikai pēc tam, kad gribu pārņemt īpašumus ir izteikusi pašvaldība. Atbilstoši Pašvaldību likuma 10. panta pirmās daļas 16. punktam tikai pašvaldības dome var lemt par nekustamā īpašuma iegūšanu. Kā norādīts jau iepriekš, Tukuma novada pašvaldības dome lēmumu par pirmtiesību izmantošanu un īpašumu pārņemšanu pieņēma 2024. gada 27. februārī, VARAM tas tika saņemts 2024. gada 28. februārī. VARAM attiecīga Ministru kabineta rīkojuma projekta izstrādi uzsāk tikai pēc tam, kad ir pieņemts atbilstošs domes lēmums. Ministru kabineta rīkojuma projekta un tā anotācijas izstrādei VARAM bija nepieciešams saņemt papildu informāciju no Tukuma novada pašvaldības un zvērinātas tiesu izpildītājas, kā arī ievērot VARAM noteikto tiesību akta projekta iekšējo saskaņošanas kārtību. VARAM jau iepriekš ir vērsusi uzmanību, ka attiecināmajā tiesiskajā regulējumā pašlaik noteiktie procesuālie termiņi nav samērīgi, tostarp Atsavināšanas likuma 5. panta desmitajā daļā noteiktais 28 dienu termiņš, kura laikā Ministru kabinetam ir jāpieņem lēmumu par bezmantinieku mantas pārņemšanu valsts vai pašvaldības īpašumā. Vēršam uzmanību, ka arī konkrētajā gadījumā nekustamo īpašumu vērtējums VARAM bija saņemts pirms domes lēmuma pieņemšanas, taču VARAM Ministru kabineta rīkojuma projekta izstrādi var uzsākt tikai pēc domes lēmuma pieņemšanas. Praksē ir bijuši gadījumi, kad pašvaldība mainījusi sākotnējo viedokli par pirmtiesību izmantošanu uz bezmantinieka nekustamajiem īpašumiem. Iepriekš minēto 28 dienu laikā VARAM ir jāizstrādā Ministru kabineta rīkojuma projekts un ar to saistītie dokumenti, kas attiecīgi virzāmi saskaņošanai ar institūcijām. Saskaņā ar Ministru kabineta 2021. gada 7. septembra noteikumu Nr. 606 “Ministru kabineta kārtības rullis” (turpmāk – MK kārtības rullis) 55.1. apakšpunktu – atbildīgā ministrija, novirzot projektu saskaņošanai vispārējā kārtībā, nosaka atzinuma sniegšanas termiņu – no 10 darbdienām. Minēto noteikumu 55.2. apakšpunktā noteiktā steidzamības kārtība (trīs darbdienas) var tikt piemērota tikai izņēmuma gadījumos - ja jautājumu nepieciešams risināt nekavējoties saistībā ar tādu valstij nelabvēlīgu seku iestāšanos, kas skar būtiskas sabiedrības intereses vai valsts starptautiskās, finanšu, ekonomiskās vai drošības intereses. Konkrētajā gadījumā VARAM, novirzot projektu saskaņošanai, noteica 10 darbdienu saskaņošanas termiņu. Saskaņā ar MK Kārtības ruļļa 66. punkta pirmo teikumu, ja atzinumos par projektu izteikti iebildumi un priekšlikumi, atbildīgā ministrija izvērtē tos, precizē projektu un aizpilda izziņu. Turpmākajos MK Kārtības ruļļa punktos norādīta projekta atkārtotas saskaņošanas kārtība, tostarp novirzīšana atkārtotai piecu darbdienu saskaņošanai un pēc nepieciešamības arī kopīgu starpinstitūciju sanāksmju sasaukšana. Ievērojot minēto, gan projekta izstrādei, kas tiek uzsākta tikai pēc domes lēmuma pieņemšanas, gan projekta starpinstitūciju saskaņošanai nepieciešamais laiks praksē pārsniedz iepriekš minētās 28 dienas, kuru laikā jau būtu jābūt pieņemtam Ministru kabineta lēmumam.
Tukuma novada dome 2025. gada 27. februārī pieņēma lēmumu Nr. TND/1-1.1/25/129 (prot. Nr. 2, 57. §) "Par pirmtiesību izmantošanu un bezmantinieka mantas pārņemšanu Tukuma novada pašvaldības īpašumā", ar kuru nolemts izmantot pirmtiesības un pārņemt Nekustamos īpašumus pašvaldības īpašumā. Kā norādīts minētajā lēmumā – dzīvokļa īpašums Nr. 3 tiek pārņemts, lai nodrošinātu pašvaldības autonomās funkcijas sekmēt pašvaldības teritorijā esošā kultūras mantojuma saglabāšanu, sniegt iedzīvotājiem daudzveidīgu kultūras piedāvājumu izpildi. Savukārt Nekustamais īpašums Lielajā ielā 25A tiek pārņemts pašvaldības autonomo funkciju gādāt par profesionālās ievirzes izglītības un interešu izglītības pieejamību, kā arī sekmēt pašvaldības teritorijā esošā kultūras mantojuma saglabāšanu izpildei.
Tukuma novada pašvaldība VARAM ir sniegusi informāciju, ka nekustamais īpašums Lielajā ielā 25A ir vienstāva koka ēka, kas atrodas starp īpašumiem Lielajā ielā 27 un Lielajā ielā 25, kas abas ir pašvaldības iestādes "Tukuma Mākslas skola" (turpmāk – Mākslas skola) izmantotas ēkas. Mākslas skolai trūkst telpu pilnvērtīgam mācību procesam, tādēļ pašvaldība plāno nekustamo īpašumu Lielajā ielā 25A izmantot Mākslas skolas nodrošinātai interešu izglītībai. Kā norāda pašvaldība – pašreiz nav izstrādāts būvprojekts nekustamā īpašuma Lielajā ielā 25A sastāvā esošās ēkas pārbūvei, jo šis īpašums nepieder pašvaldībai. Tukuma novada pašvaldība plāno uzreiz pēc nekustamā īpašuma Lielajā ielā 25A iegūšanas īpašumā sākt darbu pie pārbūves projekta izstrādes, lai ēku varētu pielāgot Mākslas skolas vajadzībām.
Papildus Tukuma novada pašvaldības iepriekš minētajā 2025. gada 5. februāra VARAM adresētajā vēstulē norādīts, ka nekustamais īpašums Lielajā ielā 25A pašvaldībai ir nepieciešams, jo atrodas reģiona nozīmes pilsētbūvniecības pieminekļa "Tukuma pilsētas vēsturiskais centrs" (valsts aizsardzības Nr. 7453) teritorijā un ir tā daļa – kompleksa kultūras pieminekļa sastāvdaļa ar Tukuma pilsētvidei raksturīgo apjomu un fasāžu risinājumiem.
Pamatojums dzīvokļa īpašuma Nr. 3 nepieciešamībai ietverts zvērinātam notāram adresētajā ieinteresētās personas lūgumā izsludināt mantojuma atklāšanos, kurā Tukuma novada pašvaldība norāda, ka ēka Brīvības laukumā Nr. 21, Tukumā, Tukuma novadā ir tipiska 18. gadsimta būve un viena no retajām, kas vēl saglabājusies Tukuma pilsētas centrā. Ēka ir Valsts nozīmes pilsētbūvniecības piemineklis Nr. 7453 (Tukuma pilsētas vēsturiskais centrs). Ēkā saglabājušās daudzas arhitektoniski un mākslinieciski vērtīgas būvdetaļas. 20. gadsimta veikalu vajadzībām veikta ēkas fasādes pārbūve un ēkas plānojuma būtiskas izmaiņas, izņemtas nesošās sienas, kā rezultātā ir sākusies ēkas deformācija. Sliktā stāvoklī ir ēkas jumta konstrukcijas, kas bojātas apmēram 2006. – 2007. gadā notikušā ugunsgrēkā. Ēka atrodas Tukuma pilsētas pašā centrā un tās vizuālais izskats ir vides kvalitāti degradējošs. Metodiski pareizi virzīts ēkas restaurācijas plānošanas process varētu būt kā pilotprojekts Tukuma pilsētā, kas apliecinātu plašākai sabiedrībai, ka veco ēku saglabāšana ir iespējama. Restaurācijas gaita varētu piesaistīt iedzīvotāju uzmanību un modināt interesi ne tikai par konkrēto ēku, bet arī par 18. gadsimta koka arhitektūru un pilsētas vēsturi.
Pašvaldība ēkas restaurācijas plānus iekļāvusi Tukuma novada Attīstības programmas 2022. – 2028. gadam Rīcības un investīciju plānā U.2.1/4 P "Tukumnieka māja" izveide Tukumā – Saglabāts un attīstīts Tukuma pilsētas kultūrvēsturiskais mantojums, veicot ēkas Brīvības laukumā 21, Tukumā, restaurāciju/atjaunošanu un izveidojot ekspozīciju "Tukumnieka māja".
Rīkojuma projekts paredz izmantot noteiktās pirmtiesības un pārņemt Nekustamos īpašumus valsts īpašumā un nodot tos Tukuma novada pašvaldībai. Atbilstoši Atsavināšanas likuma 5. panta desmitajai daļai rīkojuma projekts paredz, ka Tukuma novada pašvaldībai, pārņemot Nekustamos īpašumus, no pašvaldības budžeta līdzekļiem jāveic naudas līdzekļu iemaksas zvērināta tiesu izpildītāja depozīta kontos Nekustamo īpašumu novērtējumu apmērā.
Ņemot vērā pašvaldības sniegto pamatojumu Nekustamo īpašumu nepieciešamībai pašvaldības funkciju veikšanai, kā arī to, ka atzīmi par pirmtiesību izmantošanu uz Nekustamajiem īpašumiem nav izdarījusi neviena no ministrijām, ir virzāms Ministru kabineta rīkojuma projekts par pirmtiesību izmantošanu. Lai arī ir konstatējama Atsavināšanas likumā noteikto termiņu neievērošana, konkrētajā gadījumā tas nevar būt par pamatu liegt pašvaldībai iegūt bezmantinieka Nekustamos īpašumus, kas tai nepieciešami konkrētu autonomo funkciju veikšanai, tādējādi nodrošinot šo īpašumu turpmāku efektīvu izmantošanu.
Attiecībā uz Atsavināšanas likumā noteikto termiņu kavēšanu Tukuma novada pašvaldība norādījusi, ka “pašvaldībai nav līdzšinējas pieredzes ar šādiem gadījumiem” un, ka tā informēja zvērinātu notāri par to, ka abi nekustamie īpašumi nepieciešami pašvaldībai tās funkciju veikšanai (iesniedzot ieinteresētās personas lūgumu izsludināt mantojuma atklāšanos un iesniedzot kreditora pretenziju un lūgumu izsludināt mantojuma atklāšanos). Secināms, ka pašvaldībai nebija skaidra un, iespējams, mantojuma lietas ietvaros netika paskaidrota pirmtiesību uz Nekustamajiem īpašumiem izmantošanas kārtība, tādēļ pieļauta kavēšanās no pašvaldības puses. Kā norādījusi Tukuma novada pašvaldība, – “abu aktu par mantojuma lietas izbeigšanu izrakstus zvērināta notāre pēc pašvaldības aicinājuma nosūtījusi valsts akciju sabiedrībai “Valsts nekustamie īpašumi” 2025. gada 16. janvārī” (Tukuma novada pašvaldības 2025. gada 5. februāra VARAM adresētā vēstule Nr. TND/1-26/25/363). Ievērojot minēto, secināms, ka zvērināta notāre nav savlaicīgi izpildījusi Atsavināšanas likuma 5. panta astotajā daļā noteikto pienākumu izrakstu no notariālā akta grāmatas par mantojuma lietas izbeigšanu normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā nosūtīt VNĪ.
Savukārt Ministru kabinets lēmumu par bezmantinieka īpašumu pārņemšanu var pieņemt tikai pēc tam, kad gribu pārņemt īpašumus ir izteikusi pašvaldība. Atbilstoši Pašvaldību likuma 10. panta pirmās daļas 16. punktam tikai pašvaldības dome var lemt par nekustamā īpašuma iegūšanu. Kā norādīts jau iepriekš, Tukuma novada pašvaldības dome lēmumu par pirmtiesību izmantošanu un īpašumu pārņemšanu pieņēma 2024. gada 27. februārī, VARAM tas tika saņemts 2024. gada 28. februārī. VARAM attiecīga Ministru kabineta rīkojuma projekta izstrādi uzsāk tikai pēc tam, kad ir pieņemts atbilstošs domes lēmums. Ministru kabineta rīkojuma projekta un tā anotācijas izstrādei VARAM bija nepieciešams saņemt papildu informāciju no Tukuma novada pašvaldības un zvērinātas tiesu izpildītājas, kā arī ievērot VARAM noteikto tiesību akta projekta iekšējo saskaņošanas kārtību. VARAM jau iepriekš ir vērsusi uzmanību, ka attiecināmajā tiesiskajā regulējumā pašlaik noteiktie procesuālie termiņi nav samērīgi, tostarp Atsavināšanas likuma 5. panta desmitajā daļā noteiktais 28 dienu termiņš, kura laikā Ministru kabinetam ir jāpieņem lēmumu par bezmantinieku mantas pārņemšanu valsts vai pašvaldības īpašumā. Vēršam uzmanību, ka arī konkrētajā gadījumā nekustamo īpašumu vērtējums VARAM bija saņemts pirms domes lēmuma pieņemšanas, taču VARAM Ministru kabineta rīkojuma projekta izstrādi var uzsākt tikai pēc domes lēmuma pieņemšanas. Praksē ir bijuši gadījumi, kad pašvaldība mainījusi sākotnējo viedokli par pirmtiesību izmantošanu uz bezmantinieka nekustamajiem īpašumiem. Iepriekš minēto 28 dienu laikā VARAM ir jāizstrādā Ministru kabineta rīkojuma projekts un ar to saistītie dokumenti, kas attiecīgi virzāmi saskaņošanai ar institūcijām. Saskaņā ar Ministru kabineta 2021. gada 7. septembra noteikumu Nr. 606 “Ministru kabineta kārtības rullis” (turpmāk – MK kārtības rullis) 55.1. apakšpunktu – atbildīgā ministrija, novirzot projektu saskaņošanai vispārējā kārtībā, nosaka atzinuma sniegšanas termiņu – no 10 darbdienām. Minēto noteikumu 55.2. apakšpunktā noteiktā steidzamības kārtība (trīs darbdienas) var tikt piemērota tikai izņēmuma gadījumos - ja jautājumu nepieciešams risināt nekavējoties saistībā ar tādu valstij nelabvēlīgu seku iestāšanos, kas skar būtiskas sabiedrības intereses vai valsts starptautiskās, finanšu, ekonomiskās vai drošības intereses. Konkrētajā gadījumā VARAM, novirzot projektu saskaņošanai, noteica 10 darbdienu saskaņošanas termiņu. Saskaņā ar MK Kārtības ruļļa 66. punkta pirmo teikumu, ja atzinumos par projektu izteikti iebildumi un priekšlikumi, atbildīgā ministrija izvērtē tos, precizē projektu un aizpilda izziņu. Turpmākajos MK Kārtības ruļļa punktos norādīta projekta atkārtotas saskaņošanas kārtība, tostarp novirzīšana atkārtotai piecu darbdienu saskaņošanai un pēc nepieciešamības arī kopīgu starpinstitūciju sanāksmju sasaukšana. Ievērojot minēto, gan projekta izstrādei, kas tiek uzsākta tikai pēc domes lēmuma pieņemšanas, gan projekta starpinstitūciju saskaņošanai nepieciešamais laiks praksē pārsniedz iepriekš minētās 28 dienas, kuru laikā jau būtu jābūt pieņemtam Ministru kabineta lēmumam.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Nē
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
Nē
1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību
1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums
Vai tiks veikts?
Nē
1.6. Cita informācija
-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt
Fiziskās personas
JāIetekmes apraksts
Tukuma novada iedzīvotāji saistībā ar pašvaldības autonomo funkciju – sekmēt pašvaldības teritorijā esošā kultūras mantojuma saglabāšanu, sniegt iedzīvotājiem daudzveidīgu kultūras piedāvājumu izpildi un gādāt par profesionālās ievirzes izglītības un interešu izglītības pieejamību – izpildi.
Juridiskās personas
Nē
2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.3. Administratīvo izmaksu novērtējums juridiskām personām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.4. Administratīvā sloga novērtējums fiziskām personām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.5. Atbilstības izmaksu novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
Cita informācija
Ar Nekustamo īpašumu pārņemšanu saistītos izdevumus sedz Tukuma novada pašvaldība.
4. Tiesību akta projekta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
4.2. Cita informācija
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
5.3. Cita informācija
Apraksts
-
6. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas un sabiedrības līdzdalības process
Sabiedrības līdzdalība uz šo tiesību akta projektu neattiecas
Jā
Skaidrojums
Sabiedrības līdzdalības process netika organizēts, kā to pieļauj Ministru kabineta 2024. gada 15. oktobra noteikumu Nr. 639 “Sabiedrības līdzdalības kārtība attīstības plānošanas procesā” 4. punkts. Ar rīkojuma projektu netiek mainīts normatīvais regulējums, kā arī tas neparedz ieviest jaunas politiskās iniciatīvas.
Ministru kabineta rīkojuma projekts un tā anotācija pēc apstiprināšanas un nodošanas atzinumu sniegšanai ir publiski pieejami TAP portālā, kur ar tiem var iepazīties jebkurš interesents.
Ministru kabineta rīkojuma projekts un tā anotācija pēc apstiprināšanas un nodošanas atzinumu sniegšanai ir publiski pieejami TAP portālā, kur ar tiem var iepazīties jebkurš interesents.
6.4. Cita informācija
-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas
Institūcijas
- Tukuma novada pašvaldība, zvērināta tiesu izpildītāja
7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru
Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
Nē
-
2. Tiks likvidēta institūcija
Nē
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
Nē
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
Nē
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
Nē
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
Nē
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
Nē
-
8. Cita informācija
Nē
-
7.5. Cita informācija
-
8. Horizontālās ietekmes
8.1. Projekta tiesiskā regulējuma ietekme
8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.5. uz teritoriju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
Apraksts
Projekta tiesiskais regulējums ietekmē pašvaldības teritorijas attīstību, ņemot vērā, pašvaldības norādīto, ka plānots veikt kultūrvēsturiskās ēkas, kurā atrodas dzīvokļa īpašums Nr. 3, atjaunošanas, restaurācijas procesu (ēkas pašreizējais vizuālais izskats ir vides kvalitāti degradējošs). Pašvaldība ēkas restaurācijas plānus iekļāvusi Tukuma novada Attīstības programmas 2022. – 2028. gadam Rīcības un investīciju plānā U.2.1/4 P "Tukumnieka māja" izveide Tukumā – Saglabāts un attīstīts Tukuma pilsētas kultūrvēsturiskais mantojums, veicot ēkas Brīvības laukumā 21, Tukumā, restaurāciju/atjaunošanu un izveidojot ekspozīciju "Tukumnieka māja". Savukārt nekustamo īpašumu Lielajā ielā 25A, kas arī ir kultūrvēsturisks objekts, pašvaldība plāno pārbūvēt, lai ēku varētu pielāgot Mākslas skolas vajadzībām.
8.1.6. uz vidi
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.7. uz klimatneitralitāti
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.10. uz dzimumu līdztiesību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.11. uz veselību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.13. uz datu aizsardzību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.14. uz diasporu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.15. uz profesiju reglamentāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.16. uz bērna labākajām interesēm
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.2. Cita informācija
Papildus norādāms, ka nekustamā īpašuma Lielajā ielā 25A pārbūve un nodošana Mākslas skolas vajadzībām nodrošinās vēl plašāku profesionālās ievirzes izglītības un interešu izglītības pieejamību pašvaldībā. Savukārt pēc pašvaldības plānotās ēkas, kurā atrodas dzīvokļa īpašums Nr. 3, atjaunošanas un restaurācijas procesa iedzīvotājiem būs pieejams daudzveidīgāks kultūras piedāvājums pašvaldībā - izveidota ekspozīcija "Tukumnieka māja"
Pielikumi
