Anotācija (ex-ante)

24-TA-285: Likumprojekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījums Izglītības likumā" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Likumprojekts “Grozījums Izglītības likumā” izstrādāts pēc Izglītības un zinātnes ministrijas iniciatīvas.

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Likumprojekta “Grozījums Izglītības likumā” (turpmāk – projekts) mērķis ir nodrošināt stipendijas ieviešanu pedagogiem pedagogu profesionālās kompetences pilnveides laikā valsts augstskolas īstenotā izglītības programmā pēc darba vidē balstītās otrā cikla augstākās izglītības studiju programmas pabeigšanas.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
“Mācītspēks” ir darba vidē balstītas pedagoģijas studijas, kas sniedz iespēju dažādu jomu profesionāļiem kļūt par vispārējās izglītības mācību priekšmetu skolotājiem, kuri vēlas strādāt pamatizglītībā un vidējā izglītībā. "Mācītspēks" programma tā dalībniekiem norit divus gadus. Pirmajā gadā dalībnieki studē darba vidē balstītā otrā cikla augstākās izglītības studiju programmā “Skolotājs” Latvijas Universitātē, Daugavpils Universitātē vai Liepājas Universitātē, apgūstot pedagoģisko psiholoģiju, skolotāja profesionālo darbību un sevis izvēlētās mācību jomas metodiku. Otrajā gadā jaunie skolotāji turpina pilnveidot savas zināšanas un prasmes, apgūstot vienu no četrām profesionālās kompetenču pilnveides mācību programmām Latvijas Universitātē - “Klasvadība efektīvai mācību stundai”, “Pārmaiņu vadība izglītībā”, "Speciālā un iekļaujošā izglītība", “Tehnoloģiju bagātināta mācību procesa organizēšana”. Pēc pirmā gada "Mācītspēks" dalībnieki iegūst skolotāja kvalifikāciju, savukārt otrā gada noslēgumā - apliecinājumu par sevis izvēlētās profesionālās kompetenču pilnveides programmas apguvi.
Ministru kabineta 2023. gada 13. jūlija noteikumi Nr. 403 "Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.–2027. gadam 4.2.2. specifiskā atbalsta mērķa "Uzlabot izglītības un mācību sistēmu kvalitāti, iekļautību, efektivitāti un nozīmīgumu darba tirgū, tostarp ar neformālās un ikdienējās mācīšanās validēšanas palīdzību, lai atbalstītu pamatkompetenču, tostarp uzņēmējdarbības un digitālo prasmju, apguvi, un sekmējot duālo mācību sistēmu un māceklības ieviešanu" 4.2.2.7. pasākuma "Indukcijas gada ieviešana pedagogu sagatavošanas studiju programmās" īstenošanas noteikumi" nosaka indukcijas gada stipendiju piešķiršanu no ESF līdzekļiem pedagogu sagatavošanas studiju programmu absolventiem, taču starp šo noteikumu 2.3. apakšpunktā uzskaitītajām studiju programmām nav darba vidē balstītās otrā cikla augstākās izglītības studiju programmas "Skolotājs".
 
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Darba vidē balstītas pedagoģijas studijas programmas īstenošana, kas palīdz dažādu jomu profesionāļiem kļūt par vispārējās izglītības mācību priekšmetu skolotājiem, kuri vēlas strādāt pamatizglītībā un vidējā izglītībā, tika iesākta ar Eiropas Sociālā fonda (turpmāk – ESF) finansējumu. Proti, ESF 8.2.1.specifiskā atbalsta mērķa „Samazināt studiju programmu fragmentāciju un stiprināt resursu koplietošanu” (turpmāk – 8.2.1.SAM) ietvaros projekts tika īstenots Latvijas Universitātē, Daugavpils Universitātē un Liepājas Universitātē.

Saskaņā ar Ministru kabineta 2022. gada 14. jūlija sēdes protokola Nr. 36 111. §, ar ko tika atbalstīts ministrijas informatīvais ziņojums par darba vidē balstītas otrā līmeņa profesionālās augstākās izglītības studiju programmas „Skolotājs” ilgtspējas nodrošināšanu, pēc ESF projekta beigām šīs programmas īstenošanu ministrija turpina finansēt no valsts budžeta līdzekļiem.

Darba vidē balstītās otrā cikla augstākās izglītības studiju programmas “Skolotājs” studējošajiem pēc programmas pabeigšanas tiek noteikts profesionālo prasmju nostiprināšanas laiks darba vidē pēc studiju beigšanas jeb tā dēvētais indukcijas periods. No ESF projekta tika finansētas stipendijas programmas absolventiem indukcijas gadā.

Ministrijas skatījumā likumā ir nepieciešams veikt grozījumus, lai paredzētu stipendiju piešķiršanu no valsts budžeta līdzekļiem pedagogu profesionālās kompetences pilnveides laikā valsts augstskolas īstenotā izglītības programmā.
Risinājuma apraksts
Projekts paredz stipendijas piešķiršanu pedagogiem, kuri ieguvuši skolotāja kvalifikāciju darba vidē balstītajā otrā cikla augstākās izglītības studiju programmā un divu gadu laikā pēc skolotāja kvalifikācijas ieguves ir uzsācis pedagoga profesionālās kompetences pilnveidi valsts augstskolas īstenotā izglītības programmā, un pilnvarojumu Ministru kabinetam noteikt stipendijas apmēru, stipendijas piešķiršanas nosacījumus un piešķiršanas kārtību, tostarp to valsts augstskolu un valsts augstskolu īstenoto izglītības programmu sarakstu, uz kurām attiecas šīs daļas noteikumi, un laika periodu, kurā tiek piešķirta stipendija. Programmas tiek īstenotas saskaņā ar Izglītības likuma 49.panta trešo daļu. Stipendiju piešķirs uz Izglītības likuma 49.panta trešajā daļā minēto pedagogu profesionālās kompetences pilnveides laiku.
Indukcijas perioda stipendijas mērķis ir dot jaunajiem pedagogiem stimulu prasmju nostiprināšanas periodā strādāt izglītības iestādēs un pēc indukcijas perioda turpināt strādāt izglītības iestādēs. Stipendija daļēji kompensē to, ka pedagogs vēl nestrādā uz pilnu slodzi, bet daļu no laika velta profesionālajai pilnveidei. Plānotais stipendiju apmērs ir 200 euro.
Stipendija paredzēta darba vidē balstītās otrā cikla augstākās izglītības programmas absolventiem, kuriem pēc studiju beigšanas paredzēts indukcijas gads, praksē tām primāri esot "Mācītspēks" studiju programmām, kuras līdz 2023. gadam, kā minēts anotācijā, saņēma stipendiju no ESF līdzekļiem indukcijas gada laikā. Šādas stipendijas ieviešana darba vidē balstītās otrā cikla augstākās izglītības studiju programmas "Skolotājs" absolventiem nepārkāpj vienlīdzības principu, jo šo studiju programmu un pirmā cikla augstākās izglītības tematiskās jomas "Pedagogu izglītība un izglītības zinātne" programmu grupas "Pedagogu izglītība" studiju programmu absolventi atrodas atšķirīgās situācijās (piemēram, studiju ilguma un programmu satura/organizēšanas ziņā), tādējādi ir attaisnojams, ka darba vidē balstītās otrā cikla augstākās izglītības studiju programmas "Skolotājs" absolventiem, kuru studiju programmas ilgums ir viens gads, iepriekš iegūtā izglītība nav bijusi tematiskās jomas "Pedagogu izglītība un izglītības zinātne" programmu grupas "Pedagogu izglītība" studiju programmās, un programmas absolventiem pielāgotas pedagogu profesionālās kompetences pilnveides programmas ir būtiska sastāvdaļa programmas absolventu iesaistīšanai darbā izglītības iestādēs, tiek piešķirta stipendija šo programmu apguves laikā, šādu stipendiju neparedzot pārējo pedagoģijas programmu absolventiem. Nepieciešamas arī norādīt, ka pedagogiem, kuri nav pabeiguši mācības darba vidē balstītās otrā cikla augstākās izglītības studiju programmā "Skolotājs", atbilstoši Ministru kabineta 2004. gada 24. augusta noteikumu "Noteikumi par stipendijām" 4.1.2. apakšpunktu un ar to saistītajiem punktiem piešķir stipendiju studiju laikā. 
Turklāt, Ministru kabineta 2023. gada 13. jūlija noteikumi Nr. 403 "Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.–2027. gadam 4.2.2. specifiskā atbalsta mērķa "Uzlabot izglītības un mācību sistēmu kvalitāti, iekļautību, efektivitāti un nozīmīgumu darba tirgū, tostarp ar neformālās un ikdienējās mācīšanās validēšanas palīdzību, lai atbalstītu pamatkompetenču, tostarp uzņēmējdarbības un digitālo prasmju, apguvi, un sekmējot duālo mācību sistēmu un māceklības ieviešanu" 4.2.2.7. pasākuma "Indukcijas gada ieviešana pedagogu sagatavošanas studiju programmās" īstenošanas noteikumi" nosaka indukcijas gada stipendiju piešķiršanu no ESF līdzekļiem pedagogu sagatavošanas studiju programmu absolventiem, kas nav darba vidē balstītā otrā cikla augstākās izglītības studiju programma "Skolotājs".
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
  • Darba vidē balstīto otrā cikla augstākās izglītības studiju programmas “Skolotājs” absolventi ar iegūtu skolotāja kvalifikāciju
Ietekmes apraksts
Darba vidē balstītās otrā cikla augstākās izglītības studiju programmas “Skolotājs” absolventi ar iegūtu skolotāja kvalifikāciju pedagogu profesionālās kompetences pilnveides laikā valsts augstskolas īstenotā izglītības programmā varēs saņemt stipendiju.
Juridiskās personas

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.2.1. uz makroekonomisko vidi:

2.2.2. uz nozaru konkurētspēju:

2.2.3. uz uzņēmējdarbības vidi:

2.2.4. uz mazajiem un vidējiem uzņēmējiem:

2.2.5. uz konkurenci:

2.2.6. uz nodarbinātību:

Ietekmes apraksts
Projekts paredz stipendijas ieviešanu, kuras mērķis ir jaunu pedagogu piesaiste Latvijas izglītības iestādēm ļaujot personām, kuras ir ieguvušas arī citu augstāko izglītību, nostiprināt savas prasmes pedagoģiskajā darbā, veicinot viņu turpmāku nodarbinātību izglītības iestādēs.

2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Rādītājs
2024
saskaņā ar valsts budžetu kārtējam gadam
izmaiņas kārtējā gadā, salīdzinot ar valsts budžetu kārtējam gadam
Turpmākie trīs gadi (euro)
2025
2026
2027
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
1
2
3
4
5
6
7
8
1. Budžeta ieņēmumi
169 200
0
226 800
0
226 800
0
0
1.1. valsts pamatbudžets, tai skaitā ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi
169 200
0
226 800
0
226 800
0
0
1.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
1.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
2. Budžeta izdevumi
169 200
0
226 800
0
226 800
0
0
2.1. valsts pamatbudžets
169 200
0
226 800
0
226 800
0
0
2.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
2.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
3. Finansiālā ietekme
0
0
0
0
0
0
0
3.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
0
0
0
3.2. speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
3.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
4. Finanšu līdzekļi papildu izdevumu finansēšanai (kompensējošu izdevumu palielinājumu norāda ar "-" zīmi)
0
0
0
0
0
0
0
5. Precizēta finansiālā ietekme
0
0
0
0
5.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
5.2. speciālais budžets
0
0
0
0
5.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
6. Detalizēts ieņēmumu un izdevumu aprēķins (ja nepieciešams, detalizētu ieņēmumu un izdevumu aprēķinu var pievienot anotācijas (ex-ante) pielikumā)
Finansējums tiks nodrošināts Izglītības un zinātnes ministrijas budžeta apakšprogrammas 03.01.00 “Augstākās izglītības studiju programmu nodrošināšana” ietvaros.
6.1. detalizēts ieņēmumu aprēķins
-
6.2. detalizēts izdevumu aprēķins
-
7. Amata vietu skaita izmaiņas (palielinājuma gadījumā: izvērsts pamatojums, izvērtējums par esošo resursu pārskatīšanas iespējām, t.sk. vakanto štata vietu, ilgstošo vakanču izmantošanu u.c.)
-
Cita informācija
-

4.1.1. Ministru kabineta 2004. gada 24. augusta noteikumi Nr. 740 “Noteikumi par stipendijām”

Pamatojums un apraksts
Nepieciešami grozījumi Ministru kabineta 2004. gada 24. augusta noteikumos Nr. 740 “Noteikumi par stipendijām”, ietverot projektā minēto stipendiju, stipendijas apmēru, stipendijas piešķiršanas nosacījumus un piešķiršanas kārtību, tostarp to valsts augstskolu un valsts augstskolu īstenoto izglītības programmu sarakstu, uz kurām attiecas šīs daļas noteikumi, un laika periodu, kurā tiek piešķirta stipendija.
Atbildīgā institūcija
Izglītības un zinātnes ministrija
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-
Skaidrojums
Projekts neparedz jaunas politiskās iniciatīvas un būtiski nemaina esošo regulējumu.

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi
Pielikums
Nosaukums
Pedagogu profesionālās kompetences pilnveides posma stipendijas aprēķins.