Anotācija (ex-ante)

22-TA-1112: Noteikumu projekts (Jauns)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Kārtība, kādā publisko informāciju par Eiropas Komisijas apstiprinātajām Interreg programmām Latvijas Republikā un to ietvaros apstiprinātajiem projektiem ar Latvijas Republikā reģistrētiem finansējuma saņēmējiem, kā arī sniedzamās informācijas apjomu" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Tiesību akts / Ministru Prezidenta rezolūcija
Apraksts
Ministru kabineta noteikumu projekts “Kārtība, kādā publisko informāciju par Eiropas Komisijas apstiprinātajām Interreg programmām Latvijas Republikā un to ietvaros apstiprinātajiem projektiem ar Latvijas Republikā reģistrētiem finansējuma saņēmējiem, kā arī sniedzamās informācijas apjomu” (turpmāk – noteikumu projekts) izstrādāts saskaņā ar Eiropas Savienības Kohēzijas politikas mērķa “Eiropas teritoriālā sadarbība” (Interreg) 2021. - 2027.gadam programmu vadības likuma (turpmāk – Interreg likums) 14.panta 2.punktu.
 

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Noteikumu projekta mērķis ir noteikt kārtību, kādā tiek publiskota informācija par Eiropas Savienības Kohēzijas politikas mērķa “Eiropas teritoriālā sadarbība” (Interreg) 2021. - 2027.gadam  apstiprinātajām Interreg programmām Latvijas Republikā un to ietvaros apstiprinātajiem projektiem, kuros piedalās Latvijas Republikā reģistrētie finansējuma saņēmēji.
 
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Sākot ar 2021.gada 1.janvāri sākās jaunais 2021.-2027.gada Eiropas Savienības (turpmāk - ES) Kohēzijas politikas, tai skaitā, Interreg programmu, ieviešanas plānošanas periods, kuru regulē 2021.gada 24.jūnijā apstiprināts ES Kohēzijas politikas regulējums 2021.-2027.gadam:
1. Eiropas Parlamenta un Padomes 2021.gada 24.jūnija regula (ES) Nr. 2021/1060, ar ko paredz kopīgus noteikumus par Eiropas Reģionālās attīstības fondu, Eiropas Sociālo fondu Plus, Kohēzijas fondu, Taisnīgas pārkārtošanās fondu un Eiropas Jūrlietu, zvejniecības un akvakultūras fondu un finanšu noteikumus attiecībā uz tiem un uz Patvēruma, migrācijas un integrācijas fondu, Iekšējās drošības fondu un Finansiāla atbalsta instrumentu robežu pārvaldībai un vīzu politikai (turpmāk – Kopīgo noteikumu regula);
2. Eiropas Parlamenta un Padomes 2021.gada 24.jūnija regula (ES) Nr.2021/1058 par Eiropas Reģionālās attīstības fondu un Kohēzijas fondu (turpmāk – ERAF un Kohēzijas fondu regula);
3. Eiropas Parlamenta un Padomes 2021.gada 24.jūnija regula (ES) Nr.2021/1059 par īpašajiem noteikumiem attiecībā uz Eiropas teritoriālās sadarbības mērķi (Interreg), kas saņem atbalstu no Eiropas Reģionālās attīstības fonda un ārējās finansēšanas instrumentiem (turpmāk – Interreg regula).

Saskaņā ar Ministru kabineta 2019.gada 8.oktobra sēdes Protokollēmuma  Nr.46  37.§ 3. punktu Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrija (turpmāk – VARAM) ir noteikta par nacionālo atbildīgo iestādi par Eiropas Savienības (turpmāk – ES) Interreg programmu 2021.-2027.gadam politikas izstrādi un koordinēšanu Latvijas Republikā. 2022.gada 2.martā stājās spēkā Eiropas teritoriālās sadarbības mērķa (Interreg) programmu 2021.-2027.gadam vadības likums (turpmāk – Interreg likums), un tā 14.panta 2.punkts nosaka, ka, lai nodrošinātu programmu vadību, Ministru kabinets nosaka kārtību, kādā tiek publiskota informācija par Eiropas Komisijas apstiprinātajām Eiropas Savienības Kohēzijas politikas mērķa "Eiropas teritoriālā sadarbība" (Interreg) programmām Latvijas Republikā un to ietvaros apstiprinātajiem projektiem, kuros piedalās Latvijas Republikā reģistrēti finansējuma saņēmēji, kā arī publiskojamās informācijas apjomu.
 
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Pašlaik spēkā esošie Ministru kabineta 2015.gada 16.jūnija noteikumi Nr. 319 “Kārtība, kādā publiskojama Eiropas Strukturālo un investīciju fondu mērķa "Eiropas teritoriālā sadarbība" programmu vadībā Latvijā iesaistīto institūciju informācija par programmām un to ietvaros apstiprinātajiem projektiem” attiecas tikai uz 2014.-2020.gada plānošanas periodā īstenojamiem projektiem un pašlaik nav spēkā esoša nacionālā regulējuma par informācijas publiskošanu jaunajā 2021.-2027.gada plānošanas periodā.

Kārtība, kādā tiek publiskota informācija par Interreg programmām un to ietvaros apstiprinātajiem projektiem Latvijas Republikā, ir nepieciešama, lai veicinātu Interreg programmu atpazīstamību un Latvijas Republikā reģistrēto potenciālo finansējuma saņēmēju dalību attiecīgās Interreg programmas konkursā, kā arī informētu sabiedrību par Interreg programmu projektu iesniegumu konkursos apstiprinātiem projektiem ar Latvijas partneriem.
 
Risinājuma apraksts
Lai nodrošinātu informācijas publiskošanu saskaņā ar Interreg likumu, ir nepieciešams noteikt kārtību, kādā tā tiks publiskota, nosakot, kādu informācijas publiskošanu nodrošina nacionālā atbildīgā iestāde, Latvijas – Lietuvas pārrobežu sadarbības programmas vadošā iestāde un Latvijas partneri, kā arī, kādās tīmekļa vietnēs informācija tiks publiskota.

Noteikumu projekts nosaka, ka tiks nodrošināta šāda informācijas publiskošana jaunajā 2021.-2027.gada plānošanas periodā:
vispārīga informācija par Interreg programmām un apstiprinātie programmu dokumenti;
attiecīgie Eiropas Savienības tiesību akti un Latvijas Republikas normatīvie akti;
Interreg programmas vadošās iestādes, kopīgā sekretariāta un to kontaktpunktu Latvijā kontaktinformācija, tai skaitā, saites uz Interreg programmu tīmekļa vietnēm, kā arī nacionālās atbildīgās iestādes par attiecīgo Interreg programmu atbildīgā darbinieka kontaktinformācija;
informācija par aktuāliem pasākumiem Interreg programmu ietvaros;
informācija par Interreg programmu izsludinātiem konkursiem (konkursu norises laiki un nosacījumi, konkursam plānotā finansējuma summas, programmu informatīvo pasākumu norises laiki, kā arī cita ar projektu iesniegumu konkursu saistītā informācija);
informācija par konkursos apstiprinātiem projektiem ar Latvijas partneriem, norādot šādu detalizētu informāciju: programmas nosaukums, programmas prioritāte, projekta numurs, projekta nosaukums un tā saīsinājums, projekta vadošais partneris, visu pārējo projekta partneru uzskaitījums, kopējais projekta finansējums, programmas piešķirtais finansējums projektam, katram Latvijas partnerim piešķirtais programmas finansējums, katra Latvijas partnera nacionālais līdzfinansējums projektā, kopsavilkums par projekta mērķiem, aktivitātēm un sasniedzamajiem rezultātiem, ka arī, ja atsevišķi izdalāms – Latvijas partnera plānotais ieguldījums, aktivitātes un ieguvums no dalības projektā.
Nacionālā atbildīgā iestāde nodrošina augstākminētās informācijas publiskošanu tās pārvaldībā esošā tīmekļvietnē www.interreg.lv, sociālajos tīklos, kā arī citos plašsaziņas līdzekļos, tai skaitā Finanšu ministrijas pārvaldībā esošā tīmekļvietnē www.esfondi.lv un Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrijas pārvaldībā esošā tīmekļvietnē www.varam.gov.lv.
Latvijas – Lietuvas pārrobežu sadarbības programmas vadošā iestāde tās pārvaldībā esošā programmas tīmekļvietnē www.latlit.eu publiskos informāciju (galvenokārt angļu valodā) par programmas mērķiem, ieviešanas aktivitātēm, pieejamo finansējumu, atbalsta iespējām, finansētajiem projektiem un sasniegtajiem rezultātiem.
Nacionālā atbildīgā iestāde nodrošina informācijas izplatīšanu par aktuālajiem projektu konkursiem un iespēju pieteikt projektu, nosūtot informāciju nacionālās apakškomitejas pārstāvjiem.
Savukārt, Latvijas partnera pienākums ir nodrošināt projekta īstenošanu saskaņā ar Eiropas Savienības tiesību aktiem un Latvijas Republikas normatīvajiem aktiem, programmas īstenošanas nolikumu, noslēgto civiltiesisko līgumu (ja finansējuma saņēmējs ir fiziskā persona, privāto tiesību juridiskā persona vai šādu personu apvienība) vai vienošanos (ja finansējuma saņēmējs ir Latvijas Republikas tiešās vai pastarpinātās pārvaldes iestāde, atvasināta publiska persona vai cita valsts iestāde) ar vadošo iestādi par projekta īstenošanu, tai skaitā, attiecībā uz informācijas un publicitātes prasībām.

 
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija
-
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-
Skaidrojums
Noteikumu projekts tiek izsludināts Valsts sekretāru sanāksmē, pēc tam to vērtē ar Valsts sekretāru sanāksmes protokollēmumu noteiktās institūcijas.

6.4. Cita informācija

Saskaņā ar Ministru kabineta 2009. gada 25. augusta noteikumiem Nr. 970 „Sabiedrības līdzdalības kārtība attīstības plānošanas procesā” Programmas dokumenta projekts nodots publiskajai apspriešanai Latvijas Republikā laikā no 2022.g. 12.aprīļa. Sabiedrības pārstāvji aicināti rakstiski sniegt viedokli par noteikumu projektu tā izstrādes laikā.
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi