Anotācija (ex-ante)

23-TA-1339: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījums Ministru kabineta 2004. gada 26. oktobra noteikumos Nr. 887 "Valsts noslēpuma objektu saraksts"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Ministru kabineta noteikumu projekts "Grozījums Ministru kabineta 2004. gada 26. oktobra noteikumos Nr. 887 "Valsts noslēpuma objektu saraksts"" (turpmāk – noteikumu projekts) izstrādāts pēc Tieslietu ministrijas iniciatīvas, ņemot vērā likumprojektā "Grozījumi Ieslodzījuma vietu pārvaldes likumā" (23-TA-1938) ietverto normu, kas noteic apdraudējuma situācijas ieslodzījuma vietā un to novēršanu, un Ieslodzījuma vietu pārvaldē (turpmāk – Pārvalde) lietoto jēdzienu specifiku.

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Noteikumu projekta mērķis ir valsts noslēpuma objektu saraksta aktualizēšana atbilstoši likumprojektā "Grozījumi Ieslodzījuma vietu pārvaldes likumā" (23-TA-1938) ietvertajai normai, kas noteic apdraudējuma situācijas ieslodzījuma vietā un to novēršanu, un Pārvaldē lietoto jēdzienu būtībai.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Likuma "Par valsts noslēpumu" (turpmāk – Likums) 2. panta pirmā daļa noteic, ka valsts noslēpums ir tāda militāra, politiska, ekonomiska, zinātniska, tehniska vai cita rakstura informācija, kuras nozaudēšana vai nelikumīga izpaušana var nodarīt kaitējumu valsts drošībai, ekonomiskajām vai politiskajām interesēm. Saskaņā ar Likuma 2. panta trešo daļu valsts noslēpuma objekts ir informācija (ziņa, ziņu kopums) jebkurā tehniski iespējamā tās fiksēšanas veidā, kura saskaņā ar šo likumu ir atzīta vai var tikt atzīta par valsts noslēpumu, kā arī materiāls objekts, priekšmets, viela vai elektromagnētiskais lauks, kas ietver, uzglabā, uzkrāj vai atspoguļo informāciju, kura likumā noteiktajā kārtībā atzīta par valsts noslēpumu. Savukārt Likuma 4. panta pirmās daļas 1. teikums noteic, ka informācijas un citu par konfidenciālu, slepenu un sevišķi slepenu valsts noslēpumu atzīstamo objektu sarakstu, to apjomu un saturu nosaka Ministru kabinets, ievērojot šajā likumā noteiktos principus un informācijas klasifikācijas noteikumus, kā arī Nacionālās drošības padomes un Satversmes aizsardzības biroja priekšlikumus. Ievērojot Likuma 4. panta pirmajā daļā norādīto deleģējumu, Ministru kabinets 2004. gada 26. oktobrī pieņēma Ministru kabineta noteikumus Nr. 887 "Valsts noslēpuma objektu sarakstu", kas stājās spēkā 2004. gada 29. oktobrī (turpmāk – Noteikumi Nr. 887). Noteikumi Nr. 887 nosaka informācijas un citu par valsts noslēpumu atzīstamo objektu sarakstu, to apjomu un saturu, tostarp arī informāciju (objektus), kas attiecas uz Pārvaldi (Noteikumu Nr. 887 2.8. punkts), un ir atzīstama par valsts noslēpuma objektu. Pārvalde konstatē, ka nepieciešams precizēt valsts noslēpuma objektu sarakstā ietverto informāciju (objektus), kas attiecas tieši uz tās darbību, ņemot vērā gan Pārvaldē lietoto jēdzienu specifiku, gan Tieslietu ministrija izstrādāto likumprojektu "Grozījumi Ieslodzījuma vietu pārvaldes likumā" (23-TA-1938), kas, cita starpā, paredz papildināt Ieslodzījuma vietu pārvaldes likumu ar normu, kas noteic apdraudējuma situācijas ieslodzījuma vietās un to novēršanu. Ievērojot minēto, lai nodrošinātu vienotu tiesību aktu normu interpretāciju, ievērošanu un piemērošanu, ir nepieciešams aktualizēt valsts noslēpuma objektu sarakstu attiecībā uz Pārvaldi.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Noteikumu Nr. 887 2.8.1. apakšpunkts noteic, ka par valsts noslēpuma objektu atzīstami ieslodzījuma vietu struktūrvienību rīcības plāni izņēmuma stāvoklī vai ārkārtas situācijā, tomēr, ņemot vērā likumprojektā "Grozījumi Ieslodzījuma vietu pārvaldes likumā" (23-TA-1938) noteikto attiecībā uz apdraudējuma situācijām ieslodzījuma vietās, nepieciešams atbilstoši precizēt Noteikumu Nr. 887 2.8.1. apakšpunktu.
Risinājuma apraksts
Izteikt Noteikumu Nr. 887 2.8.1. apakšpunktu šādā redakcijā "2.8.1. Ieslodzījuma vietu pārvaldes plāni apdraudējuma situāciju pārvaldīšanai un novēršanai".
Problēmas apraksts
Saskaņā ar Noteikumu Nr. 887 2.8.2. apakšpunktu par valsts noslēpuma objektu ir atzīstama konkrēta informācija par operatīviem, organizatoriskiem vai tehniskiem pasākumiem, lai novērstu to apcietināto, tiesājamo un notiesāto personu bēgšanas mēģinājumus, režīma pārkāpumus vai citu pretlikumīgu darbību, kuras izcieš sodu ieslodzījuma vietās. Turklāt Noteikumu Nr. 887 2.8.3. apakšpunkts noteic, ka par valsts noslēpuma objektu ir atzīstama informācija par apcietināmo, tiesājamo un notiesāto personu apsardzes sistēmu un tās inženiertehniskā aprīkojuma organizāciju un apsardzes faktisko stāvokli ieslodzījuma vietās un pārvadāšanas gaitā.
Pārvalde norāda, ka informācija par operatīvajiem pasākumiem ir aizsargājama, ņemot vērā ārējos normatīvajos aktos noteikto regulējumu, bet jēdzieni "organizatoriskie" un "tehniskie" pasākumi ir vispārēji un lietojami plaši, tādējādi pieļaujot dažādas interpretācijas iespējas attiecībā uz informācijas klasificēšanu. Turklāt informāciju par pasākumiem, kas tiek veikti, lai novērstu ieslodzīto režīma (iekšējās kārtības noteikumi vai ieslodzījuma vietas priekšnieka noteiktā dienas kārtība) un disciplīnas pārkāpumu vai cita veida prettiesisku rīcību, kā arī informāciju par ieslodzītā pārvešanas un apsardzes kārtību veselības aprūpes pakalpojuma nodrošināšanā ārstniecības iestādē ārpus ieslodzījuma vietas teritorijas, nav nepieciešams iekļaut valsts noslēpumu objektā, jo ieslodzījuma vietas amatpersonas pasākumus, kurus nepieciešams veikt attiecīgajos gadījumos, veic saskaņā ar Latvijas Sodu izpildes kodeksu, Apcietinājumā turēšanas kārtības likumu, Ieslodzījuma vietu pārvaldes likumu un uz iepriekš minēto likumu pamata izdotajiem Ministru kabineta noteikumiem. Savukārt informācija, kura satur attiecīgās ieslodzījuma vietas ieslodzīto uzraudzības, apsardzes un ieslodzīto pārvešanas un apsardzes organizatoriskos jautājumus veselības aprūpes pakalpojumu nodrošināšanā ārstniecības iestādē ārpus ieslodzījuma vietās, ir noteikta attiecīgās ieslodzījuma vietas Uzraudzības vai Apsardzes plāna pirmajā daļā un ir uzskatāma par informāciju dienesta vajadzībām atbilstoši likuma "Par valsts noslēpumu" 3. panta sestajai daļai un 8. panta pirmajai daļai.
Bez tam Noteikumos Nr. 887 nepārprotami jānoteic, ka ieslodzījuma vietu ieslodzīto uzraudzības un apsardzes inženiertehnisko līdzekļu, videonovērošanas sistēmu un ieslodzīto uzraudzības un apsardzes signalizāciju sistēmu tehniskie projekti ir uzskatāmi par valsts noslēpuma objektu, ņemot vērā, ka atbilstoši šiem tehniskajiem projektiem ir izbūvēti un uzstādīti inženiertehniskie līdzekļi, videonovērošanas un ieslodzīto uzraudzības un apsardzes signalizāciju sistēmas, kuras tiek klasificētas kā valsts noslēpuma objekts. Turklāt šo inženiertehnisko līdzekļu, videonovērošanas un ieslodzīto uzraudzības un apsardzes signalizāciju sistēmu tehniskos apkalpošanas darbus vai remontdarbus šajās sistēmās var veikt tikai persona, kurai ir piešķirta attiecīgā līmeņa pielaide valsts noslēpuma objektam, vai komersants, kuram ir piešķirts attiecīgs industriālais drošības sertifikāts.
Risinājuma apraksts
Ņemot vērā minēto, nepieciešams precizēt Noteikumu Nr. 887 2.8.2. un 2.8.3. apakšpunktu, konkretizējot informāciju, kas uzskatāma par valsts noslēpuma objektu.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
  • Pārvaldes amatpersonas ar speciālajām dienesta pakāpēm, vispārējā valsts civildienesta ierēdņus un darbiniekus (turpmāk – nodarbinātais)
Ietekmes apraksts
Noteikumu projekts tiešā veidā ietekmē Pārvaldes nodarbināto, jo informācijai, kas klasificējama kā valsts noslēpuma objekts, nodarbinātais dienesta vai darba vajadzībām varēs piekļūt tikai tad, ja būs ieguvis attiecīgā līmeņa pielaidi valsts noslēpumam.
Juridiskās personas

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija
-
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-

6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas

Valsts un pašvaldību institūcijas
Valsts drošības dienests
Nevalstiskās organizācijas
Cits

6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi

Veids
Publiskā apspriešana
Saite uz sabiedrības līdzdalības rezultātiem
-

6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti

no 2023. gada 5. jūnija līdz 2023. gada 19. jūnijam tika izsludināta publiskā apspriešana. Sabiedrības pārstāvju viedokli netika saņemti.

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Tieslietu ministrija
  • Ieslodzījuma vietu pārvalde

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi