1.1. Pamatojums
Veterinārmedicīnas likuma 25. panta 6. punkts (likuma "Grozījumi Veterinārmedicīnas likumā" redakcijā, kas Saeimā pieņemta 2021. gada 9. decembrī un stājās spēkā 2022. gada 4. janvārī).
Veterinārmedicīnas likuma pārejas noteikumu 32. punkts noteic, ka līdz šā likuma 25. panta 6. punktā minēto noteikumu spēkā stāšanās dienai, bet ne ilgāk kā līdz 2022. gada 30. jūnijam piemērojami Ministru kabineta 2011. gada 21. jūnija noteikumi Nr. 491 "Mājas (istabas) dzīvnieku reģistrācijas kārtība" (turpmāk – noteikumi Nr. 491).
1.2. Mērķis
Ministru kabineta noteikumu projekts "Mājas (istabas) dzīvnieku reģistrācijas kārtība" (turpmāk – noteikumu projekts) ir sagatavots, lai noteiktu kārtību, kādā mājas (istabas) dzīvnieku apzīmē, reģistrē un izslēdz no reģistra, noteiktu par mājas (istabas) dzīvnieka reģistrēšanu iekasējamā maksājuma apmēru, kā arī tā samaksas kārtību.
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Patlaban spēkā ir noteikumi Nr. 491. Saeima 2021. gada 9. decembrī ir pieņēmusi likumu "Grozījumi Veterinārmedicīnas likumā" (Nr. 1121/Lp13). Tajā jaunā redakcijā izteikts likuma 25. panta 6. punkts, uz kura pamata izdoti noteikumi Nr. 491. Atbilstoši likuma deleģējumam ir sagatavots Ministru kabineta noteikumu projekts.
Veterinārmedicīnas likumā grozīta arī 21. panta ceturtā daļa, nosakot, ka mājas (istabas) dzīvnieku Lauksaimniecības datu centra (turpmāk – datu centrs) reģistra datubāzē reģistrē praktizējošs veterinārārsts.
Mājas (istabas) dzīvnieku apzīmēšanas un pases izsniegšanas prasības ir noteiktas Eiropas Parlamenta un Padomes 2013. gada 12. jūnija Regulā (ES) Nr. 576/2013 par lolojumdzīvnieku nekomerciālu pārvietošanu un par Regulas (EK) Nr. 998/2003 atcelšanu Dokuments attiecas uz EEZ (turpmāk – regula Nr. 576/2013) un Komisijas Īstenošanas 2013. gada 28. jūnija regulā (ES) Nr. 577/2013 par identifikācijas dokumentu paraugiem suņu, kaķu un mājas sesku nekomerciālai pārvietošanai, teritoriju un trešo valstu saraksta izveidošanu un par deklarāciju formas, izkārtojuma un valodas prasībām atbilstoši Eiropas Parlamenta un Padomes Regulā (ES) Nr. 576/2013 paredzētajiem konkrētiem nosacījumiem Dokuments attiecas uz EEZ (turpmāk – regula Nr. 577/2013).
Patlaban noteikumi Nr. 491 paredz, ka praktizējošs veterinārārsts mājas (istabas) dzīvnieku apzīmē ar mikroshēmu un izsniedz mājas (istabas) dzīvnieka pasi vai vakcinācijas apliecību. Savukārt dzīvnieku datu centra mājas (istabas) dzīvnieku reģistra datubāzē (turpmāk – datubāze) var reģistrēt:
1) pie praktizējoša veterinārārsta;
2) vietējā pašvaldībā;
3) izmantojot valsts pārvaldes pakalpojumu portālu www.latvija.lv (pakalpojums "Mājas (istabas) dzīvnieka pirmreizēja reģistrācija");
4) vēršoties datu centra reģionālajos klientu apkalpošanas centros vai izmantojot datu centra tīmekļvietnē pieejamo e-pakalpojumu "Reģistrēt mājas (istabas) dzīvnieku".
Normatīvajā aktā paredzot tik plašas dzīvnieku reģistrēšanas iespējas, dzīvnieku īpašniekiem tika dota brīva izvēle, kā reģistrēt dzīvniekus. Pašreizējā situācija ir tāda, ka dzīvnieku īpašnieki bieži vien nereģistrē dzīvnieku nevienā no noteikumos Nr. 491 minētajiem veidiem. Pat ja dzīvnieks tiek apzīmēts ar mikroshēmu, tas ne vienmēr tiek arī reģistrēts, tāpēc datubāzē par to nav informācijas.
Ja mājas (istabas) dzīvnieka apzīmēšana un reģistrācija notiks vienlaikus kā komplekss pakalpojums, tas nodrošinās to, ka visi suņi, kas tiek apzīmēti, nekavējoties tiek arī reģistrēti datubāzē. Mērķis ir nodrošināt dzīvnieku izsekojamību.
Noteikumu projekts neparedz būtiskas izmaiņas datubāzes funkcionalitātē. Tiek samazināts tikai to personu loks, kuras reģistrēs mājas (istabas) dzīvnieku datubāzē, t.i., tikai praktizējoši veterinārārsti.
Mājas (istabas) dzīvnieku reģistrācija datubāzē notiek kopš 2009. gada 1. janvāra, kad stājās spēkā Ministru kabineta 2008. gada 15. aprīļa noteikumi Nr. 277 “Mājas (istabas) dzīvnieku reģistrācijas kārtība” (turpmāk – noteikumi Nr. 277). Noteikumos Nr. 277 tika noteikts personas datu apjoms, kāds ir jāievada datubāzē par dzīvnieka īpašnieku. Noteikumiem Nr. 277 zaudējot spēku, tika izdoti noteikumi Nr. 491, kuros tika noteikts tāds pats personas datu apjoms, kāds jāievada datubāzē par dzīvnieka īpašnieku. Izstrādātajā noteikumu projektā ir iekļauts tāds pats personas datu apjoms kā noteikumos Nr. 277 un Nr. 491, kas arī ir iespējamais minimālais personas datu apjoms, kāds nepieciešams, lai nodrošinātu datubāzes funkcionalitāti. Savukārt dzīvnieku reģistru izveido, uztur un pārzina Lauksaimniecības datu centrs, kā noteikts Veterinārmedicīnas likuma 21. panta otrajā daļā. Veterinārmedicīnas likuma 21. panta ceturtā daļa nosaka, ka mājas (istabas) dzīvnieku apzīmēšanu ar mikroshēmu, reģistrāciju Lauksaimniecības datu centra mājas (istabas) dzīvnieku reģistra datubāzē, mājas (istabas) dzīvnieku pasu un vakcinācijas apliecību izsniegšanu veic praktizējošs veterinārārsts. Savukārt Veterinārmedicīnas likuma 21. panta sestā daļa nosaka, ka praktizējošs veterinārārsts mājas (istabas) dzīvnieka pasi noformē saskaņā ar Komisijas īstenošanas regulā Nr. 577/2013 paredzētajiem konkrētiem nosacījumiem.
Ministru kabineta 2020. gada 5. maija noteikumu Nr. 266 "Lauksaimniecības datu centra nolikums" 2. punktā noteikts datu centra darbības mērķis - atbilstoši normatīvajos aktos noteiktajai kompetencei nodrošināt vienotu valsts informācijas sistēmu "Lauksaimniecības datu centra informācijas sistēma" (turpmāk – vienotā informācijas sistēma), lauksaimniecības un zivsaimniecības nozarē īstenojot vienotu, vienkāršotu un elastīgu uzraudzību un izsekojamību, lai saglabātu sabiedrības veselību un nodrošinātu pārtikas nekaitīgumu. Viena no datu centra funkcijām ir īstenot valsts politiku attiecībā uz mājas (istabas) dzīvnieku reģistrēšanu (noteikumu 3.4. apakšpunkts). Lai to izpildītu datu centrs vienotajā informācijas sistēmā uztur un aktualizē informāciju par mājas (istabas) dzīvniekiem un to īpašniekiem (turētājiem) (noteikumu 4.1.2. apakšpunkts). Saskaņā ar minēto noteikumu 4.20. apakšpunktu datu centrs nodrošina centra rīcībā esošo personas datu un citas informācijas aizsardzību atbilstoši normatīvajiem aktiem par datu aizsardzību.
Noteikumu projektā noteiktā informācija, kas jāievada datubāzē par mājas (istabas) dzīvnieka īpašnieku, ir atbilstoša mājas (istabas) dzīvnieka pasē norādītajai informācijai. Datu par dzīvnieka īpašnieku norādīšana mājas (istabas) dzīvnieka pasē un datubāzē sasaista konkrēto dzīvnieku ar tā īpašnieku, tādējādi paredzot personai lielāku atbildību par savu dzīvnieku. Piemēram, iespēja saukt pie atbildības dzīvnieka īpašnieku, kurš atstājis dzīvnieku bez aprūpes vai bezpalīdzīgā stāvoklī, vienlaicīgi pasargājot sabiedrību no pamestu un klaiņojošu dzīvnieku uzbrukumiem un infekcijas slimību, arī trakumsērgas, nekontrolētas izplatīšanās.
Saskaņā ar Dzīvnieku aizsardzības likuma 39. pantu vietējās pašvaldības izveido un uztur dzīvnieku patversmes, izķer, izmitina un aprūpē izķertos un atsavinātos mājas (istabas) dzīvniekus.
Tādējādi tas skar visas sabiedrības intereses – nodrošināt dzīvnieku izsekojamību, palielināt atbildību par dzīvniekiem, samazināt patversmē nonākušo dzīvnieku skaitu, saglabāt sabiedrības veselību.
Tā kā patlaban dzīvnieka īpašniekam ir dotas izvēles iespējas, kādā veidā reģistrēt savu dzīvnieku datubāzē, tad dzīvnieks bieži vien sākotnēji netiek piereģistrēts. Tam ir dažādi iemesli, piemēram, aizmāršība, cilvēku neizpratne, kā arī nezināšana par to, ka dzīvnieka apzīmēšana vēl nenozīmē dzīvnieka reģistrāciju datubāzē. Dzīvnieku apzīmējot ar mikroshēmu, bet nereģistrējot, netiek sasniegts izvirzītais mērķis – reģistrēt visus suņus, tādēļ dzīvnieka apzīmēšanai un reģistrēšanai ir jābūt vienotam procesam, lai izslēgtu varbūtību, ka dzīvnieka īpašnieks savu dzīvnieku nereģistrē datubāzē.
Īpaši svarīgi ir nodrošināt suņu reģistrāciju datubāzē, jo tas ir dzīvnieka īpašnieka pienākums un obligāta prasība saskaņā ar Veterinārmedicīnas likuma 59. panta 17. un 18. punktu. Suņu obligātā reģistrācija valstī tika ieviesta no 2017. gada, lai samazinātu klaiņojošo dzīvnieku skaitu, tā palielinot sabiedrības drošību un dzīvnieku īpašnieku atbildību par savu dzīvnieku.
Kaķu un mājas (istabas) sesku reģistrācija arī turpmāk būs brīvprātīga, bet tā atvieglos dzīvnieka īpašnieka iespējas ātrāk atrast savu dzīvnieku, ja tas noklīdis.
Noteikumu projektā ir noteikta kārtība, kādā apzīmē un reģistrē mājas (istabas) dzīvnieku – suni, kaķi un mājas (istabas) sesku. Par mājas (istabas) dzīvnieka reģistrāciju datubāzē ir atbildīgs tā īpašnieks, bet viņš, izdodot atbilstošu pilnvaru, var arī pilnvarot citu personu nodrošināt attiecīgā dzīvnieka reģistrāciju. Noteikumu projekts paredz, ka mājas (istabas) dzīvnieku apzīmē ar mikroshēmu, mājas (istabas) dzīvnieka pasi vai vakcinācijas apliecību izsniedz un dzīvnieku mājas (istabas) dzīvnieku reģistra datubāzē reģistrē tikai praktizējošs veterinārārsts. Saskaņā ar Veterinārmedicīnas likuma 1. panta 4. punktu praktizējošs veterinārārsts ir sertificēts veterinārārsts, kas normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā ir reģistrējies kā veterinārmedicīniskā pakalpojuma sniedzējs un nodarbojas ar veterinārmedicīnisko praksi. Veterinārārsti ir vienīgie, kas apzīmē mājas (istabas) dzīvniekus ar mikroshēmu un izsniedz pasi, tādēļ tiem tiek deleģēta arī reģistrācija. Kārtība, kādā veterinārārsts veic visas iepriekš minētās darbības, ir noteikta noteikumu projekta 6. punktā. Situācijās, kad pie praktizējoša veterinārārsta tiek atvests mājas (istabas) dzīvnieks, kas jau ir apzīmēts ar mikroshēmu, bet nav reģistrēts datubāzē, veterinārārsts pārbauda mikroshēmas numuru un to salīdzina ar mājas (istabas) dzīvnieka pasē un vakcinācijas apliecībā norādīto numuru. Ja dati ir atbilstoši, mājas (istabas) dzīvniekam izsniedz pasi (ja pases vai vakcinācijas apliecības nav) un to reģistrē datubāzē, mikroshēmas ievadīšanas datuma vietā norādot mikroshēmas nolasīšanas datumu. Vakcinācijas apliecība, kas izsniegta sunim, ir derīga saskaņā ar Veterinārmedicīnas likuma pārejas noteikumu 29. punktu.
Noteikumu projektā tiek saglabāts minimālais nepieciešamais datubāzē līdz šim ievadāmo personas datu apjoms un tiek papildināts ar informāciju, kāda datubāzē jānorāda par personu, ja tai nav piešķirts personas kods. Noteikumu projektā tiek saglabāts visas ievadāmās informācijas apjoms par dzīvnieku, kā noteikumos Nr. 491, bet tas ir papildināts ar mājas (istabas) dzīvnieka pases izdošanas datumu, tā veterinārārsta vārdu un uzvārdu, kurš izdevis pasi, un veterinārmedicīniskās prakses sertifikāta numuru, norādi par vakcinācijas apliecības esību (ja dzīvniekam tāda ir), valsti un ievešanas datumu, ja dzīvnieks ievests no citas valsts. Ievadīt informāciju par veterinārārstu, kurš izdevis mājas (istabas) dzīvnieka pasi, nepieciešams, lai nodrošinātu pases aprites izsekojamību un novērstu nelikumīgas pases izsniegšanas iespējas. Tā kā pastāv iespējamība, ka ir nepieciešams datubāzē reģistrēt suni, kas jau ir apzīmēts un, kam ir izsniegta vakcinācijas apliecība, tad jāparedz iespējamība to norādīt datubāzē. Par dzīvnieku, kas ir ievests no citas valsts, norāda valsti un ievešanas datumu, lai nodrošinātu dzīvnieka izsekojamību.
Noteikumu projektā noteiktie personas dati ir nepieciešami, lai identificētu dzīvnieka īpašnieku vai turētāju un nodrošinātu saziņu ar viņiem. Visi noteikumu projektā noteiktie saziņas līdzekļi ar dzīvnieka īpašnieku vai turētāju ir nepieciešami, jo katram saziņas veidam ir sava nozīme un savas funkcijas.
Gadījumos, kad dzīvnieks ir nokļuvis dzīvnieku patversmē, saskaņā ar Ministru kabineta 2006. gada 16. maija noteikumu Nr. 407 "Noteikumi par dzīvnieku labturības prasībām dzīvnieku patversmēs un dzīvnieku viesnīcās, kārtību, kādā dzīvnieku nodod dzīvnieku patversmē vai dzīvnieku viesnīcā, kā arī dzīvnieku patversmju un dzīvnieku viesnīcu reģistrācijas kārtību" (turpmāk – noteikumi Nr. 407) 23.1. apakšpunktu patversmes īpašnieks pēc dzīvnieka ievietošanas patversmē pārbauda dzīvnieka identifikāciju un, ja pēc dzīvnieka identifikācijas datiem ir iespējams noteikt tā īpašnieku, nekavējoties paziņo dzīvnieka īpašniekam par dzīvnieka atrašanās vietu. Šādos gadījumos vienīgais veids, kā patversme var identificēt dzīvnieka īpašnieku, ir izmantojot datubāzē norādītos datus par dzīvnieku un tā īpašnieku. Svarīgi ir izmantot visātrāko saziņas veidu, tas ir telefonisku saziņu, lai pēc iespējas ātrāk tiktu informēts īpašnieks par dzīvnieka atrašanās vietu. Dzīvnieks no patversmes tiek atdots tikai tā īpašniekam pamatojoties uz datubāzē reģistrēto informāciju par dzīvnieka īpašnieku (vārdu, uzvārdu un personas kodu). Savukārt klātienē persona, kas ieradusies pēc dzīvnieka, apstiprina savu identitāti, uzrādot personu apliecinošu dokumentu. Tādējādi dzīvnieka īpašnieks pēc iespējas ātrāk var izņemt no patversmes savu dzīvnieku, kas savukārt samazina dzīvnieka uzturēšanas izmaksas patversmē, kuras sedz dzīvnieka īpašnieks vai pašvaldība.
Ministru kabineta 2012. gada 2. oktobra noteikumu Nr. 678 “Klaiņojošu suņu un kaķu izķeršanas prasības” 15.1. apakšpunkts nosaka, ja dzīvnieku ķērājs konstatē, ka pēc dzīvnieka identifikācijas datiem (kaklasiksna ar kontaktinformāciju, mikroshēma vai tetovējums) ir iespējams noteikt dzīvnieka īpašnieku, tas nekavējoties paziņo dzīvnieka īpašniekam par dzīvnieka atrašanās vietu vai par dzīvnieku patversmi vai veterinārmedicīniskās aprūpes iestādi, uz kuru nogādās noķerto dzīvnieku. Šajos gadījumos ir būtiski nekavējoties sazināties ar dzīvnieka īpašnieku, ko ir iespējams nodrošināt tikai telefoniski. Ja notiek saziņa ar dzīvnieka īpašnieku, iespējams dzīvnieku nekavējoties var atgriezt tā īpašniekam, tādējādi neradot dzīvniekam papildus stresu, neradot dzīvnieka īpašniekam un pašvaldībām papildus finanšu izdevumus, nogādājot dzīvnieku patversmē un nodrošinot tā uzturēšanu un aprūpi.
Savukārt elektroniskā pasta adrese ir būtiska, lai nodrošinātu noteikumu projektā paredzētās informācijas par dzīvnieka un notikumu ar dzīvnieku reģistrāciju datubāzē nosūtīšanu gan esošajam, gan jaunajam dzīvnieka īpašniekam. Šajā gadījumā datubāzes funkcionalitāte neparedz šīs informācijas nosūtīšanu telefoniski īsziņas veidā.
Iepriekšminētajiem datiem var piekļūt personas, kurām tiek atļauta autorizēta piekļuve datubāzei saskaņā ar normatīvajiem aktiem par reģistrēto dzīvnieku datubāzē esošās informācijas izmantošanas kārtību (Ministru kabineta 2018. gada 6. februāra noteikumi Nr. 75 "Reģistrēto dzīvnieku datubāzē esošās informācijas izmantošanas kārtība").
Dzīvnieks tiek izslēgts no datubāzes, kad praktizējošs veterinārārsts vai dzīvnieka īpašnieks paziņo par dzīvnieka nāvi vai gadījumos, kad 20 gadu laikā pēc mājas (istabas) dzīvnieka reģistrācijas par to nav saņemta informācija. Lai datubāzē netiktu glabāta informācija par dzīvniekiem, kas ir miruši, bet nav izslēgti no datubāzes, tiek noteikts 20 gadu termiņš, kas ir tuvu maksimālajam mājas (istabas) dzīvnieka mūža ilgumam. Informācija par mājas (istabas) dzīvnieku un tā īpašnieku datubāzē ir aktuāla visu dzīvnieka dzīves laiku, un tā tiek dzēsta pēc dzīvnieka izslēgšanas no datubāzes.
Dzīvnieku patversmē uzņemtos mājas (istabas) dzīvniekus apzīmē un reģistrē datubāzē, ievērojot normatīvos aktus par dzīvnieku labturības prasībām dzīvnieku patversmēs un dzīvnieku viesnīcās, kārtību, kādā dzīvnieku nodod dzīvnieku patversmē vai dzīvnieku viesnīcā, kā arī dzīvnieku patversmju un dzīvnieku viesnīcu reģistrācijas kārtību. 2022. gada 11. janvārī tika pieņemti grozījumi noteikumos Nr. 407, kas stāsies spēkā 2022. gada 1. jūlijā un paredz detalizētu un precīzāku patversmēs nonākušo dzīvnieku apzīmēšanas un reģistrēšanas regulējumu.
Situācijās, kad tiek konstatēts, ka datubāzē par mājas (istabas) dzīvnieku, tā īpašnieku vai turētāju ir norādīta kļūdaina vai maldinoša informācija, praktizējošs veterinārārsts izdara labojumus, ja to atļauj datubāzes funkcionalitāte. Labojumus ir arī iespējams izdarīt, ja dzīvnieka īpašnieks vai praktizējošs veterinārārsts iesniedz iesniegumu (papīra formā vai elektroniski) datu centrā.
Dzīvnieka īpašniekam ir pienākums aktualizēt datubāzē savu tālruņa numuru un elektroniskā pasta adresi, autorizējoties datubāzē vai izmantot kādu no iepriekšminētajiem veidiem.
Noteikumos Nr. 491 nav noteikts samaksas apmērs par praktizējošā veterinārārsta sniegto pakalpojumu mājas (istabas) dzīvnieka reģistrācijas nodrošināšanai, jo tas ir atkarīgs no katra veterināro pakalpojumu sniedzēja piedāvāto pakalpojumu izcenojuma. Patlaban cenu amplitūda par šo pakalpojumu dažādās veterinārmedicīniskās prakses iestādēs ir ļoti atšķirīga. Tā kā turpmāk praktizējošs veterinārārsts būs vienīgais, kurš reģistrēs mājas (istabas) dzīvniekus, lai izvairītos no nepamatota pakalpojuma sadārdzināšanas, ir jānosaka vienota samaksa par praktizējoša veterinārārsta sniegto pakalpojumu mājas (istabas) dzīvnieka reģistrācijai, ņemot par pamatu vidējās šī pakalpojuma izmaksas.
Savukārt, lai apzīmētu dzīvnieku, praktizējošs veterinārārsts iegādājas nepieciešamo inventāru šīs funkcijas nodrošināšanai – mikroshēmas, pases, mikroshēmas nolasītāju, kuru cenas nav noteiktas un ir atkarīgas no brīvā tirgus. Šīs cenas ir ļoti atšķirīgas, tādēļ nav iespējams noteikt vienotu mājas (istabas) dzīvnieka apzīmēšanas pakalpojuma cenu.
Tiek saglabāta patlaban noteiktā vienreizējā maksa par mājas (istabas) dzīvnieka reģistrāciju datubāzē 7 euro apmērā. Tāpat saglabājas nosacījums, ka maksu par mājas (istabas) dzīvnieka reģistrāciju datubāzē nepiemēro par noteikumu Nr. 880 3. punktā minēto suņu reģistrāciju. Notikumu ar dzīvnieku paziņošana arī turpmāk būs bez maksas.
Vienotā samaksa par praktizējoša veterinārārsta sniegto pakalpojumu mājas (istabas) dzīvnieka reģistrācijai tiek noteikta 5,50 euro apmērā. Samaksa par reģistrāciju ir vienreizējs maksājums, kas jāsamaksā pirms dzīvnieka reģistrācijas datubāzē. Tā kā dzīvnieku patversmēm atbilstoši noteikumu Nr. 407 7.2. apakšpunktā noteiktajam jābūt noslēgtam līgumam ar praktizējošu veterinārārstu par patversmē esošo dzīvnieku veterinārmedicīnisko aprūpi, noteikumu projektā paredzēts, ka samaksa par patversmē esošo suņu reģistrācijas pakalpojumu tiek noteikta saskaņā ar minēto līgumu. Kopējās izmaksas par reģistrāciju datubāzē, ja netiek piemērots noteikumu Nr. 880 3. punkta nosacījums un netiek reģistrēts patversmē esošs suns, būs 12,50 euro. Samaksa par tāda mājas (istabas) dzīvnieka reģistrāciju, kurš ir apzīmēts pirms šo noteikumu spēkā stāšanās, bet nav reģistrēts datubāzē, arī ir 12,50 euro.
Līdz šim notikumus ar dzīvnieku bija iespējams reģistrēt pie praktizējoša veterinārārsta, pašvaldībā, izmantojot valsts pārvaldes pakalpojumu portālu www.latvija.lv, vēršoties datu centra reģionālajos klientu apkalpošanas centros vai izmantojot datu centra tīmekļvietnē pieejamo e-pakalpojumu. Noteikumu projektā paredzēts, ka notikumus ar dzīvnieku varēs reģistrēt visos iepriekšminētajos veidos, kā arī valsts un pašvaldības vienotajā klientu apkalpošanas centrā. Svarīgi ir nodrošināt iespējami plašu pakalpojumu klāstu, lai maksimāli tiktu reģistrēti visi notikumi ar dzīvnieku.
Noteikumu projektā ir noteikts 72 stundu periods, kura laikā datubāzē ir jāreģistrē notikums ar dzīvnieku. Svarīgi ir noteikt pēc iespējas īsāku periodu aktuālās informācijas par dzīvnieku un tā īpašnieku iekļaušanai datubāzē.
Noteikumos Nr. 491 ir noteikts, ka dzīvnieka īpašnieks nesniedz informāciju datubāzei par tāda suņa nāvi, kas atzīts par bīstamu. Rīcība ar suni, kas atzīts par bīstamu, ir noteikta Ministru kabineta 2012. gada 19. jūnija noteikumos Nr. 428 "Kārtība, kādā suni atzīst par bīstamu, un prasības bīstama suņa turēšanai". Lai nedublētu normatīvo aktu prasības, noteikumu projektā netiek noteikta kārtība, kādā jāziņo datubāzei par bīstama suņa nāvi.
Noteikumos Nr. 491 paredzētajā kārtībā dzīvnieka īpašnieka maiņu bija iespējams reģistrēt pie praktizējoša veterinārārsta, izmantojot valsts pārvaldes pakalpojumu portālā www.latvija.lv vai aizpildot ziņojumu un to nosūtot datu centram. Noteikumu projektā paredzēts, ka mājas (istabas) dzīvnieka īpašnieka maiņu būs iespējams reģistrēt izmantojot jau esošās iespējas, kā arī valsts un pašvaldības vienotajā klientu apkalpošanas centrā un pašvaldībā. Reģistrējot dzīvnieka īpašnieka maiņu ar valsts pārvaldes pakalpojumu portāla www.latvija.lv starpniecību, esošais dzīvnieka īpašnieks piesaka datubāzē īpašnieka maiņu, norādot jaunā īpašnieka personas datus. Savukārt datu centrs turpmāk jaunajam īpašniekam uz e-pastu nosūtīs paziņojumu par īpašnieka maiņu un instrukciju, kā to izdarīt. Jaunais dzīvnieka īpašnieks, ievērojot instrukciju, apstiprinās īpašnieka maiņu. Noteikumu projektā paredzēts, ka ir iespēja reģistrēt dzīvnieka īpašnieka maiņu, nosūtot datu centram vai veterinārmedicīniskās prakses iestādei (ja tā piedāvā šādu pakalpojumu) esošā un jaunā dzīvnieka īpašnieka abpusēji elektroniski parakstītu iesniegumu par dzīvnieka īpašnieka maiņu. Savukārt, lai sniegtu informāciju par dzīvniekiem, kas tiek izvesti uz citu valsti, ir iespējams datu centrā iesniegt iesniegumu, norādot jaunā īpašnieka vārdu, uzvārdu un izvešanas valsti.
Noteikumu projekts ir jāpapildina ar prasību datu centram sniegt informāciju mājas (istabas) dzīvnieka īpašniekam par izmaiņu izdarīšanu datubāzē saistībā ar tā dzīvnieku. Sevišķi svarīgi tas ir situācijās, kad mainās mājas (istabas) dzīvnieka īpašnieks un jaunajam īpašniekam jāpabeidz īpašnieku maiņas reģistrācija.
Tā kā veterinārārstu profesijā ir ļoti plašas iespējas specializēties kādā šaurā darbības jomā (piemēram, veterinārārsts, kas ir specializējies putnkopības jomā, liellopu ārstēšanā, cūkkopībā, bieži vien nenodarbojas ar mājas (istabas) dzīvnieku ārstēšanu un apzīmēšanu), tad datu centra tīmekļvietnē ir jāievieto un jāuztur saraksts ar veterinārmedicīniskās prakses iestādēm, kurās ir iespējams saņemt mājas (istabas) dzīvnieku apzīmēšanas un reģistrācijas pakalpojumu.
Noteikumu projekts ir papildināts ar prasību datu centram nosūtīt uz mājas (istabas) dzīvnieka īpašnieka elektroniskā pasta adresi paziņojumu par dzīvnieka reģistrāciju un notikuma ar dzīvnieku reģistrāciju datubāzē. Dzīvnieka īpašnieks, saņemot šādu informāciju par savu dzīvnieku, var pārliecināties par datu aktualitāti datubāzē.
Noteikumu projekts paredz, ka datu centrs savā tīmekļvietnē ievieto un uztur to veterinārmedicīniskās prakses iestāžu sarakstu, kuras ir noslēgušas līgumu par mājas (istabas) dzīvnieku apzīmēšanu un reģistrāciju datubāzē. Šī saraksta aktualitāte tiks nodrošināta un uzturēta sadarbībā ar Pārtikas un veterināro dienestu.
Līdz šim dzīvnieka īpašniekam dotās izvēles iespējas, kādā veidā reģistrēt savu dzīvnieku datubāzē, neattaisnoja iepriekš izvirzīto mērķi reģistrēt datubāzē visus suņus. Tā vietā dzīvnieks dažkārt tiek apzīmēts ar mikroshēmu, bet netiek piereģistrēts. Tādēļ suņa apzīmēšanai un reģistrēšanai ir jābūt vienotam procesam, lai izslēgtu varbūtību, ka dzīvnieka īpašnieks dzīvnieku nereģistrē datubāzē.
1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību
1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums
1.6. Cita informācija
2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt
- Suņu, kaķu un mājas (istabas) sesku īpašnieki vai pilnvarotās personas
- Veterinārmedicīniskās prakses iestādes
- Suņu, kaķu un mājas (istabas) sesku īpašnieki vai pilnvarotās personas
Mājas (istabas) dzīvniekus reģistrēs praktizējoši veterinārārsti, bet līgumu ar datu centru par mājas (istabas) dzīvnieka reģistrāciju datubāzē un par maksas iekasēšanu no dzīvnieka īpašnieka par dzīvnieka reģistrācijas nodrošināšanu datubāzē un norēķiniem ar datu centru slēgs veterinārmedicīniskās prakses iestādes, kurās praktizējošs veterinārārsts strādā individuāli vai sadarbībā ar citiem veterinārārstiem. Latvijā pašlaik ir reģistrētas 553 veterinārmedicīniskās prakses iestādes, bet nav iespējams precīzi noteikt, cik no tām apzīmē un reģistrē mājas (istabas) dzīvniekus. Nav iespējams objektīvi apkopot informāciju par veterinārārsta ienākumu palielināšanos vai samazināšanos, jo dzīvnieka reģistrācijas pakalpojumam bija komercpakalpojuma cena, kas katram veterināro pakalpojumu sniedzējam bija atšķirīga.
Dzīvnieka īpašniekam var palielināties izmaksas par pirmreizējo mājas (istabas) dzīvnieka reģistrāciju, jo praktizējošs veterinārārsts saņems samaksu par šo pakalpojumu, bet patlaban reģistrācija, izmantojot portāla latvija.lv iespējas un pašvaldības pakalpojumu, ir pieejama bez papildu maksas.
2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību
2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums
2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums
4.2. Cita informācija
5.1. Saistības pret Eiropas Savienību
5.2. Citas starptautiskās saistības
5.3. Cita informācija
5.4. 1. tabula. Tiesību akta projekta atbilstība ES tiesību aktiem
6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas
6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi
6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti
Atkārtotai saskaņošanai noteikumu projekts tika izsūtīts 16.03.2022. Latvijas kinoloģiskai federācijai, Latvijas veterinārārstu biedrībai, Latvijas pašvaldību savienībai, Lauksaimnieku Organizāciju Sadarbības Padomei, nodibinājumam “dzīvniekupolicija.lv”. Tika saņemta vēstule no Latvijas kinoloģiskās federācijas un nodibinājuma “dzivniekupolicija.lv” par iespējamām neprecizitātēm noteikumu projektā. No citām iepriekš minētajām organizācijām netika saņemti iebildumi vai priekšlikumi. Zemkopības ministrija 23.03.2022. Latvijas kinoloģiskai federācijai un nodibinājumam “dzīvniekupolicija.lv” nosūtīja skaidrojumu par noteikumu projektu. Atkārtoti netika saņemti iebildumi par noteikumu projektu.
6.4. Cita informācija
7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas
- Lauksaimniecības datu centrs
- Pārtikas un veterinārais dienests
- Pašvaldības