Anotācija (ex-ante)

23-TA-1728: Rīkojuma projekts (Vispārīgais)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Par valsts kustamās mantas nodošanu bez atlīdzības Ukrainai" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Ministru kabineta 2006.gada 25.jūlija noteikumu Nr.618 "Kārtība, kādā valsts kustamo mantu nodod bez atlīdzības ārvalstu valdību un starpvalstu organizāciju īpašumā" (turpmāk - MK noteikumi Nr.618) 2. punkts.

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Ministru kabineta rīkojuma projekta “Par valsts kustamās mantas nodošanu bez atlīdzības Ukrainai” (turpmāk – projekts) mērķis ir sniegt atbalstu Ukrainai, nododot bez atlīdzības Ukrainai (Ukrainas Čerņigivas Reģionālajai valsts administrācijai, Ukrainas Sociālās politikas ministrijai un Hersonas Reģionālajai militārajai administrācijai) Iekšlietu ministrijas Informācijas centra grāmatvedības uzskaitē esošo valsts kustamo mantu.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Saistībā ar Krievijas militārā iebrukuma izraisīto situāciju Ukrainā, Iekšlietu ministrijas informācijas centrs (turpmāk – Centrs) ir saņēmis palīdzības lūgumu no Ukrainas Čerņigivas Reģionālās valsts administrācijas, Ukrainas Sociālās politikas ministrijas un Hersonas Reģionālās militārās administrācijas (turpmāk – Ukrainas iestādes) (Čerņigivas Reģionālās valsts administrācijas 2023.gada 17.maija vēstule Nr.01-01-46/8907; Ukrainas Sociālās politikas ministrijas 2023.gada 11.jūnija vēstule Nr.7654/0/2-23/19, Hersonas Reģionālās militārās administrācijas 2023.gada 30.jūnija vēstule Nr.01-01-65-5075/0/23/15) par nepieciešamo biroja tehnikas un datortehnikas nodrošinājumu.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Izvērtējot saņemto palīdzības pieprasījumu, Centrs ir radis iespēju, veicot grāmatvedības uzskaitē esošo materiālo vērtību apzināšanu, nodot bez atlīdzības Ukrainas iestādēm:
187 datorus Lenovo M93 Tiny;
divus portatīvos datorus Lenovo ThinkPad T470s;
324 datorus Lenovo ThinkCentre M83 SFF;
sešus procesorus HP compaq 6200 Pro SFF;
vienu portatīvo datoru HP Folio 9470m;
septiņus datorus Dell OptiPlex 7010;
117 datorus Dell Optiplex 3050;
70 datorus Dell optiplex 7040;
divus datorus Dell optiplex 7040 komplektā ar diviem monitoriem Dell E2417H 23,8'';
divus datorus Dell OptiPlex 9010 DT;
30 datorus Dell Precision T1700 SFF;
vienu portatīvo datoru Dell Vostro 3550;
divus datorus Dell Latitude E5450;
135 datorus HP EliteDesk 800;
vienu portatīvo datoru HP Elitebook 84;
13 monitorus Samsung S22E 450B;
92 monitorus Samsung LS 22 C20KBW;
divus monitorus AOC LED e2260S.
Risinājuma apraksts
Ievērojot Publiskas personas mantas atsavināšanas likuma 43.1 panta pirmo daļu un MK noteikumu Nr. 618 2. punktu, projekts paredz atļaut Centram nodot bez atlīdzības Ukrainai valsts kustamo mantu:
datorus Lenovo M93 Tiny – 187 gab. (tehniskais stāvoklis – darba kārtībā; bilances vērtība 0,00 euro);
portatīvos datorus Lenovo ThinkPad T470s – 2 gab. (tehniskais stāvoklis – darba kārtībā; bilances vērtība 0,00 euro);
datorus Lenovo ThinkCentre M83 SFF – 324 gab. (tehniskais stāvoklis – darba kārtībā; bilances vērtība 0,00 euro);
procesorus HP compaq 6200 Pro SFF – 6 gab. (tehniskais stāvoklis – darba kārtībā; bilances vērtība 0,00 euro);
portatīvo datoru HP Folio 9470m – 1 gab. (tehniskais stāvoklis – darba kārtībā; bilances vērtība 0,00 euro);
datorus Dell OptiPlex 7010 – 7 gab. (tehniskais stāvoklis – darba kārtībā; bilances vērtība 0,00 euro);
datorus Dell Optiplex 3050 – 117 gab. (tehniskais stāvoklis – darba kārtībā; bilances vērtība 0,00 euro);
datorus Dell optiplex 7040 – 70 gab. (tehniskais stāvoklis – darba kārtībā; bilances vērtība 0,00 euro);
divus datorus Dell optiplex 7040 komplektā ar diviem monitoriem Dell E2417H 23,8'' (tehniskais stāvoklis – darba kārtībā; bilances vērtība 0,00 euro);
dators Dell OptiPlex 9010 DT – 2 gab. (tehniskais stāvoklis – darba kārtībā; bilances vērtība 0,00 euro);
dators Dell Precision T1700 SFF – 30 gab. (tehniskais stāvoklis – darba kārtībā; bilances vērtība 0,00 euro);
portatīvo datoru Dell Vostro 3550 – 1 gab. (tehniskais stāvoklis – darba kārtībā; bilances vērtība 0,00 euro);
datorus Dell Latitude E5450 – 2 gab. (tehniskais stāvoklis – darba kārtībā; bilances vērtība 0,00 euro);
datorus HP EliteDesk 800 – 135 gab. (tehniskais stāvoklis – darba kārtībā; bilances vērtība 0,00 euro);
portatīvo datoru HP Elitebook 84 – 1 gab. (tehniskais stāvoklis – darba kārtībā; bilances vērtība 0,00 euro);
monitorus Samsung S22E 450B – 13 gab. (tehniskais stāvoklis – darba kārtībā; bilances vērtība 0,00 euro);
monitorus Samsung LS 22 C20KBW – 92 gab. (tehniskais stāvoklis – darba kārtībā; bilances vērtība 0,00 euro);
monitorus AOC LED e2260S – 2 gab. (tehniskais stāvoklis – darba kārtībā; bilances vērtība 0,00 euro),
par nodošanu noformējot un parakstot nodošanas un pieņemšanas aktu, atbilstoši MK noteikumu Nr.618 4. punktā noteiktajai procedūrai.

Iekšlietu ministrijas pakļautībā esošajām iestādēm lietošanā nodotajās darbstacijās (stacionārajos/portatīvais datoros) pamatā tiek izmantota Windows 10 operētājsistēma, taču tās izstrādātājs (Microsoft) jau ir noteicis datumu – 2025.gada 14.oktobri, pēc kura Windows 10 operētājsistēma nesaņems nekādus programmatūras labojumus, kas būtiski palielinās informācijas aizsardzības un apstrādes riskus, it sevišķi Iekšlietu ministrijas padotības iestādēm, kuru IT infrastruktūras kiberapdraudējuma iespējamība ir augsta. Lai no šī apdraudējuma izvairītos, Centrs ir uzsācis pakāpenisku datoru atjaunošanu uz darbstacijām, kuras ir savietojamas ar jaunāko operētājsistēmas versiju - Windows 11. Pēc veiktajiem aprēķiniem līdz 2025. gada 14. oktobrim ir veicama aptuveni 4000 gab. Windows 11 versiju neatbalstošu datoru nomaiņa. Ņemot vērā pastāvīgi augstos kiberapdraudējuma riskus, Iekšlietu ministrijas iestādes nevar atļauties riskēt un masveidā izmantot datorus ar operētājsistēmām, kurām ir virkne zināmu ievainojamību, vienlaicīgi liela daļa nomaināmās datortehnikas, neskatoties uz to ekspluatācijas ilgumu (vairāk nekā 5 gadi), ir darba kārtībā un var tikt atkārtoti izmantota drošā veidā līdz 2025. gada 14. oktobrim, kā arī pēc tam vietās, kur kiberdrošības prasības ir zemākas vai bezsaistē. Bez atlīdzības nododamajiem monitoriem ir beidzies lietderīgais izmantošanas laiks (ekspluatēti ilgāk par 5 gadiem), tie ir darba kārtībā, taču to izmēri neatbilst lietotāju vajadzībām – intensīvam un ilgstošam darbam.
 
Pamatojoties uz iepriekš minēto, Centrs ir izvērtējis visus vērā ņemamos aspektus un tika pieņemts lēmums, ka minēto materiālo vērtību nodošana bez atlīdzības Ukrainai neietekmēs Centra un Iekšlietu ministrijas pakļautībā esošo iestāžu darbību, noteikto funkciju izpildi un to kvalitāti.
Papildu finanšu resursi materiālo vērtību transportēšanai, ar to saistītās dokumentācijas noformēšanai un nodošanai Ukrainai nebūs nepieciešami, jo no biedrības "Bruņotava", Reģ. Nr.40008317830, (turpmāk - biedrība "Bruņotava") saņemts 2023.gada 30.jūnija apliecinājums (Centrā reģistrēts ar Nr. 14-24-1/8557/23), ka nododamās materiālās vērtības uz Ukrainu transportēs biedrība "Bruņotava" par saviem līdzekļiem, un arī organizēs nodošanas un pieņemšanas aktu parakstīšanu.

Saskaņā ar MK noteikumu Nr.618 3. punktā noteikto - valsts kustamo mantu nodod bez atlīdzības ārvalstu valdību vai starpvalstu organizāciju īpašumā, slēdzot rakstveida līgumu. MK noteikumu Nr.618 4. punkts nosaka, ka, ja objektīvu iemeslu dēļ nav iespējams noslēgt MK noteikumu Nr.618 3. punktā minēto līgumu, valsts kustamo mantu var nodot bez atlīdzības ārvalstu valdību vai starpvalstu organizāciju īpašumā, noformējot citus valsts kustamās mantas nodošanu un pieņemšanu apliecinošus dokumentus.
Krievijas izraisītais karš pret Ukrainu ir radījis ārkārtas apstākļus, kuros mazinājušās Ukrainas institūciju iespējas izvērtēt un abpusēji saskaņot dažādus ar ienākošajām palīdzības kravām saistītos dokumentus, tai skaitā līgumus. Iekšlietu ministrijas ieskatā minētie apstākļi ir objektīvs iemesls, kā dēļ nav iespējama MK noteikumu Nr.618 3. punktā minētā līguma noslēgšana. Līdz ar to, lai mazinātu Ukrainas puses administratīvo slogu, kā arī ņemot vērā, ka atbalsta sniegšanā Ukrainai nepieciešama operatīva rīcība, Iekšlietu ministrija uzskata par nepieciešamu piemērot MK noteikumu Nr.618 4. punktā noteikto procedūru - valsts kustamo mantu nodot bez atlīdzības, neslēdzot rakstisku līgumu, bet noformējot citus valsts kustamās mantas nodošanu un pieņemšanu apliecinošus dokumentus t.i. noformējot nodošanas un pieņemšanas aktu.
Par kustamās mantas nodošanu un pieņemšanu ir noformējams trīspusējs mantas nodošanas un pieņemšanas akts, ko parakstīs attiecīgi:
1) Centra atbildīgā amatpersona;
2) biedrības "Bruņotava" pārstāvis, apliecinot, ka pieņem valsts kustamo mantu nogādāšanai Ukrainā un nodošanai Ukrainas iestādēm, tajā skaitā veicot visas nepieciešamās darbības un sedzot visus saistītos izdevumus, kā arī nodrošinās nodošanas un pieņemšanas akta parakstīšanu no Ukrainas valdības institūcijas pārstāvja puses, un parakstīta nodošanas un pieņemšanas akta iesniegšanu Centrā;
3) Ukrainas valdības institūcijas pārstāvis, kurš saņēmis valsts kustamo mantu no biedrības "Bruņotava".
Atbilstoši noteikumu Nr. 618 5. punktam parakstīto valsts kustamās mantas nodošanas un pieņemšanas aktu apstiprinās Centra priekšnieks.
 
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
Apraksts
Izmaksu samērīgums ir izvērtēts, papildus izmaksas nav paredzētas.

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija
Centrs ir izvērtējis visus vērā ņemamos aspektus un tika pieņemts lēmums, ka projektā minētās valsts kustamās mantas nodošana bez atlīdzības Ukrainas iestādēm neietekmēs Centra un Iekšlietu ministrijas padotībā esošo iestāžu darbību, noteikto funkciju izpildi un to kvalitāti.
Papildu finanšu resursi projektā minētās valsts kustamās mantas transportēšanai, ar to saistītās dokumentācijas noformēšanai un nodošanai Ukrainas iestādēm nebūs nepieciešami, jo no biedrības "Bruņotava" saņemts 2023.gada 30.jūnija apliecinājums, ka nododamā valsts kustamā manta uz Ukrainu tiks transportētas par biedrības "Bruņotava" līdzekļiem.
Centram papildu finanšu resursi nododamās kustamās mantas atjaunošanai nebūs nepieciešami.
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-
Skaidrojums
Atbilstoši Ministru kabineta 2009. gada 25. augusta noteikumu Nr. 970 "Sabiedrības līdzdalības kārtība attīstības plānošanas procesā" 5. punktam sabiedrības līdzdalības kārtība ir piemērojama tiesību aktu projektu izstrādē, kas būtiski maina esošo regulējumu vai paredz ieviest jaunas politiskās iniciatīvas. Tā kā projekts neatbilst minētajiem kritērijiem, sabiedrības līdzdalības kārtība projekta izstrādē netiek piemērota. Projekts un tā anotācija būs publiski pieejami Ministru kabineta tīmekļvietnes sadaļā "Tiesību aktu projekti".

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Iekšlietu ministrijas Informācijas centrs
  • Nevalstiskā organizācija - biedrība "Bruņotava"

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi