24-TA-1871: Rīkojuma projekts (Vispārīgais)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Par apropriācijas pārdali" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība
1.1. Pamatojums
Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
1. Likuma "Par valsts budžetu 2024. gadam un budžeta ietvaru 2024., 2025. un 2026. gadam" 54. pants:
Finanšu ministram, veicot apropriāciju pārdales ministrijai vai citai centrālajai valsts iestādei likumā noteiktās apropriācijas ietvaros starp programmām, apakšprogrammām un izdevumu kodiem atbilstoši ekonomiskajām kategorijām, ir tiesības veikt apropriācijas pārdali citiem mērķiem no prioritārajiem pasākumiem 2022.—2024. gadam, 2023.—2025. gadam un 2024.—2026. gadam piešķirtā finansējuma, ja tam nav negatīvas ietekmes uz vispārējās valdības budžeta strukturālo bilanci un ir pieņemts attiecīgs Ministru kabineta lēmums un Saeimas Budžeta un finanšu (nodokļu) komisija piecu darba dienu laikā no attiecīgās informācijas saņemšanas dienas ir to izskatījusi un nav iebildusi pret apropriācijas pārdali.
2. Likuma par budžetu un finanšu vadību 9. panta trīspadsmitās daļas 1.punkts:
Finanšu ministram ir tiesības Ministru kabineta noteiktajā kārtībā, informējot par to Saeimu, veikt šādas apropriāciju pārdales:
1) ministrijai vai citai centrālajai valsts iestādei valsts budžeta likumā noteiktās apropriācijas ietvaros starp programmām, apakšprogrammām un izdevumu kodiem atbilstoši ekonomiskajām kategorijām.
3. Ministru kabineta 2018. gada 17. jūlija noteikumi Nr. 421 “Kārtība, kādā veic gadskārtējā valsts budžeta likumā noteiktās apropriācijas izmaiņas”.
Finanšu ministram, veicot apropriāciju pārdales ministrijai vai citai centrālajai valsts iestādei likumā noteiktās apropriācijas ietvaros starp programmām, apakšprogrammām un izdevumu kodiem atbilstoši ekonomiskajām kategorijām, ir tiesības veikt apropriācijas pārdali citiem mērķiem no prioritārajiem pasākumiem 2022.—2024. gadam, 2023.—2025. gadam un 2024.—2026. gadam piešķirtā finansējuma, ja tam nav negatīvas ietekmes uz vispārējās valdības budžeta strukturālo bilanci un ir pieņemts attiecīgs Ministru kabineta lēmums un Saeimas Budžeta un finanšu (nodokļu) komisija piecu darba dienu laikā no attiecīgās informācijas saņemšanas dienas ir to izskatījusi un nav iebildusi pret apropriācijas pārdali.
2. Likuma par budžetu un finanšu vadību 9. panta trīspadsmitās daļas 1.punkts:
Finanšu ministram ir tiesības Ministru kabineta noteiktajā kārtībā, informējot par to Saeimu, veikt šādas apropriāciju pārdales:
1) ministrijai vai citai centrālajai valsts iestādei valsts budžeta likumā noteiktās apropriācijas ietvaros starp programmām, apakšprogrammām un izdevumu kodiem atbilstoši ekonomiskajām kategorijām.
3. Ministru kabineta 2018. gada 17. jūlija noteikumi Nr. 421 “Kārtība, kādā veic gadskārtējā valsts budžeta likumā noteiktās apropriācijas izmaiņas”.
1.2. Mērķis
Mērķa apraksts
Projekts paredz Tieslietu ministrijas budžeta programmas "07.00.00 Nekustamā īpašuma tiesību politikas īstenošana" ietvaros no 2023. – 2025. gada un no 2024.–2026. gada prioritārajiem pasākumiem pārdalīt finansējumu 418 091 euro apmērā, lai nodrošinātu vienotā īpašumu novērtēšanas principa ieviešanu 2025. gadā.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Pašreizējā situācija
Kadastrālā vērtība ir valsts reģistrā reģistrēta nekustamā īpašuma vērtība, kas tiek noteikta automatizēti un saskaņā ar vienotiem vērtēšanas kritērijiem, t.sk. nodokļu un nodevu vajadzībām. Latvijā kadastrālā vērtība tiek balstīta nekustamā īpašuma tirgus informācijā un kadastra objektu datos. Neaktuālas kadastrālās vērtības, kas ilgstoši nesniedz patiesu informāciju par valstī esošo nekustamo īpašumu objektu vērtību, negatīvi ietekmē investīciju piesaisti, teritoriju attīstību, dažādus politikas plānošanas lēmumus un lēmumus par attīstības jautājumiem dažādās jomās.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Paredzēto pasākumu īstenošanai, t.sk. datu atjaunošanai Nekustamā īpašuma valsts kadastra informācijas sistēmā (turpmāk – Kadastra informācijas sistēma), pētījumam par ieguldījumu un ienākumu metodei trūkstošiem datiem, Kadastra informācijas sistēmas un Apgrūtināto teritoriju informācijas sistēmas pilnveidei, datu analītikas sistēmas ieviešanai, kadastrālo vērtību datu automātiskai apstrādei, datu apkopošanai un datu publicēšanai nepieciešams finansējums 2024. gadā 418 091 euro apmērā.
Risinājuma apraksts
Tieslietu ministrijas budžeta programmā "07.00.00 Nekustamā īpašuma tiesību politikas īstenošana" atbilstoši Ministru kabineta 2023.gada 13.janvāra sēdes protokola Nr.2 1.§ 2.punktam tika piešķirts finansējums 2024.gadam prioritārajiem pasākumiem "Piespiedu dalītā īpašuma izbeigšana privatizētajās daudzdzīvokļu mājās" 515 520 euro apmērā, "Par valsts budžeta līdzekļiem veicamās zemes kadastrālās uzmērīšanas nodrošināšana" 297 950 euro apmērā un atbilstoši Ministru kabineta 2023.gada 26.septembra sēdes protokola Nr.47 43.§ prioritārajam pasākumam "EK regulas Nr. 2023/138, ar ko nosaka konkrētu augstvērtīgu datu kopu sarakstu un to publicēšanas un atkalizmantošanas kārtību, prasību izpildei" piešķirts finansējums 181 984 euro apmērā.
Izvērtējot budžeta programmā "07.00.00 Nekustamā īpašuma tiesību politikas īstenošana" paredzēto finansējumu ir secināts, ka piešķirtie līdzekļi netiks izlietoti plānotā apmērā un tos ir iespējams novirzīt, lai nodrošinātu vienotā īpašumu novērtēšanas principa ieviešanu 2025. gadā, paredzēto pasākumu īstenošanai.
Prioritārajiem pasākumiem piešķirtie līdzekļi netiks izlietoti:
- pasākumam "Piespiedu dalītā īpašuma izbeigšana privatizētajās daudzdzīvokļu mājās" 211 260 euro apmērā, jo pašvaldībām nepieciešams būtiski lielāks laiks lēmumu pieņemšanai, Valsts zemes dienestā iesniegtie pašvaldību sagatavotie juridiskie dokumenti ir neatbilstoši tālākām darbībām reģistrācijai Kadastra informācijas sistēmā, kā arī dalītā īpašuma procesā iesaistītām ēkām (īpašniekiem) nepieciešams lielāks laiks dalītā īpašuma izbeigšanas procesa uzsākšanai;
- pasākumam "Par valsts budžeta līdzekļiem veicamās zemes kadastrālās uzmērīšanas nodrošināšana" 76 030 euro apmērā, jo samazinās zemes vienību skaits, kurām ir jāveic zemes mērniecības darbi par valsts budžeta līdzekļiem. Ministru kabinetā 2024. gada 16.maijā pieņemti grozījumi Ministru kabineta 2012. gada 17. janvāra noteikumos Nr. 60 "Kārtība, kādā veic zemes kadastrālo uzmērīšanu par valsts budžeta līdzekļiem", kā rezultātā Valsts zemes dienestam tagad ir tiesības aicināt mirušo zemes lietotāju mantiniekus sakārtot mantojuma dokumentus un pieteikties uz zemes mērniecību par valsts budžeta līdzekļiem. Atsaucība no mantiniekiem ir minimāla, vai tiem nepienākas zemes mērniecība par valsts budžeta līdzekļiem, tādēļ uzmērāmo zemes vienību skaits būtiski samazināsies;
- pasākumam "EK regulas Nr. 2023/138, ar ko nosaka konkrētu augstvērtīgu datu kopu sarakstu un to publicēšanas un atkalizmantošanas kārtību, prasību izpildei" 130 801 euro apmērā, jo izmaiņu pieprasījums tika realizēts par mazāku finansējumu, kas saistīts ar veiktajiem ieguldījumiem Kadastra informācijas sistēmā un informāciju un komunikāciju tehnoloģiju infrastruktūras pilnveidošanu Eiropas Reģionālās attīstības fonda projektā "Kadastra informācijas sistēmas modernizācija un datu pakalpojumu attīstība".
Rīkojuma projekts paredz atbalstīt apropriācijas pārdali Tieslietu ministrijas budžeta programmas "07.00.00 Nekustamā īpašuma tiesību politikas īstenošana" ietvaros 2024. gadā 418 091 euro apmērā no 2023.–2025. gada prioritārā pasākuma "Piespiedu dalītā īpašuma izbeigšana privatizētajās daudzdzīvokļu mājās" samazinot izdevumus precēm un pakalpojumiem 211 260 euro apmērā, no 2023.–2025. gada prioritārā pasākuma "Par valsts budžeta līdzekļiem veicamās zemes kadastrālās uzmērīšanas nodrošināšana" samazinot izdevumus precēm un pakalpojumiem 76 030 euro apmērā un no 2024.–2026. gada prioritārā pasākuma "EK regulas Nr. 2023/138, ar ko nosaka konkrētu augstvērtīgu datu kopu sarakstu un to publicēšanas un atkalizmantošanas kārtību, prasību izpildei" samazinot izdevumus precēm un pakalpojumiem 130 801 euro apmērā un attiecīgi palielinot izdevumus precēm un pakalpojumiem 192 966 euro apmērā un pamatkapitāla veidošanai 225 125 euro apmērā, lai nodrošinātu vienotā īpašumu novērtēšanas principa ieviešanu 2025. gadā.
Izvērtējot budžeta programmā "07.00.00 Nekustamā īpašuma tiesību politikas īstenošana" paredzēto finansējumu ir secināts, ka piešķirtie līdzekļi netiks izlietoti plānotā apmērā un tos ir iespējams novirzīt, lai nodrošinātu vienotā īpašumu novērtēšanas principa ieviešanu 2025. gadā, paredzēto pasākumu īstenošanai.
Prioritārajiem pasākumiem piešķirtie līdzekļi netiks izlietoti:
- pasākumam "Piespiedu dalītā īpašuma izbeigšana privatizētajās daudzdzīvokļu mājās" 211 260 euro apmērā, jo pašvaldībām nepieciešams būtiski lielāks laiks lēmumu pieņemšanai, Valsts zemes dienestā iesniegtie pašvaldību sagatavotie juridiskie dokumenti ir neatbilstoši tālākām darbībām reģistrācijai Kadastra informācijas sistēmā, kā arī dalītā īpašuma procesā iesaistītām ēkām (īpašniekiem) nepieciešams lielāks laiks dalītā īpašuma izbeigšanas procesa uzsākšanai;
- pasākumam "Par valsts budžeta līdzekļiem veicamās zemes kadastrālās uzmērīšanas nodrošināšana" 76 030 euro apmērā, jo samazinās zemes vienību skaits, kurām ir jāveic zemes mērniecības darbi par valsts budžeta līdzekļiem. Ministru kabinetā 2024. gada 16.maijā pieņemti grozījumi Ministru kabineta 2012. gada 17. janvāra noteikumos Nr. 60 "Kārtība, kādā veic zemes kadastrālo uzmērīšanu par valsts budžeta līdzekļiem", kā rezultātā Valsts zemes dienestam tagad ir tiesības aicināt mirušo zemes lietotāju mantiniekus sakārtot mantojuma dokumentus un pieteikties uz zemes mērniecību par valsts budžeta līdzekļiem. Atsaucība no mantiniekiem ir minimāla, vai tiem nepienākas zemes mērniecība par valsts budžeta līdzekļiem, tādēļ uzmērāmo zemes vienību skaits būtiski samazināsies;
- pasākumam "EK regulas Nr. 2023/138, ar ko nosaka konkrētu augstvērtīgu datu kopu sarakstu un to publicēšanas un atkalizmantošanas kārtību, prasību izpildei" 130 801 euro apmērā, jo izmaiņu pieprasījums tika realizēts par mazāku finansējumu, kas saistīts ar veiktajiem ieguldījumiem Kadastra informācijas sistēmā un informāciju un komunikāciju tehnoloģiju infrastruktūras pilnveidošanu Eiropas Reģionālās attīstības fonda projektā "Kadastra informācijas sistēmas modernizācija un datu pakalpojumu attīstība".
Rīkojuma projekts paredz atbalstīt apropriācijas pārdali Tieslietu ministrijas budžeta programmas "07.00.00 Nekustamā īpašuma tiesību politikas īstenošana" ietvaros 2024. gadā 418 091 euro apmērā no 2023.–2025. gada prioritārā pasākuma "Piespiedu dalītā īpašuma izbeigšana privatizētajās daudzdzīvokļu mājās" samazinot izdevumus precēm un pakalpojumiem 211 260 euro apmērā, no 2023.–2025. gada prioritārā pasākuma "Par valsts budžeta līdzekļiem veicamās zemes kadastrālās uzmērīšanas nodrošināšana" samazinot izdevumus precēm un pakalpojumiem 76 030 euro apmērā un no 2024.–2026. gada prioritārā pasākuma "EK regulas Nr. 2023/138, ar ko nosaka konkrētu augstvērtīgu datu kopu sarakstu un to publicēšanas un atkalizmantošanas kārtību, prasību izpildei" samazinot izdevumus precēm un pakalpojumiem 130 801 euro apmērā un attiecīgi palielinot izdevumus precēm un pakalpojumiem 192 966 euro apmērā un pamatkapitāla veidošanai 225 125 euro apmērā, lai nodrošinātu vienotā īpašumu novērtēšanas principa ieviešanu 2025. gadā.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Nē
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
Nē
1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību
1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums
Vai tiks veikts?
Nē
1.6. Cita informācija
-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
Rādītājs
2024
saskaņā ar valsts budžetu kārtējam gadam
izmaiņas kārtējā gadā, salīdzinot ar valsts budžetu kārtējam gadam
Turpmākie trīs gadi (euro)
2025
2026
2027
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
1
2
3
4
5
6
7
8
1. Budžeta ieņēmumi
0
0
0
0
0
0
0
1.1. valsts pamatbudžets, tai skaitā ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi
0
0
0
0
0
0
0
1.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
1.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
2. Budžeta izdevumi
0
418 091
0
0
0
0
0
2.1. valsts pamatbudžets
0
418 091
0
0
0
0
0
2.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
2.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
3. Finansiālā ietekme
0
-418 091
0
0
0
0
0
3.1. valsts pamatbudžets
0
-418 091
0
0
0
0
0
3.2. speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
3.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
4. Finanšu līdzekļi papildu izdevumu finansēšanai (kompensējošu izdevumu palielinājumu norāda ar "-" zīmi)
0
418 091
0
0
0
0
0
5. Precizēta finansiālā ietekme
0
0
0
0
5.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
5.2. speciālais budžets
0
0
0
0
5.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
6. Detalizēts ieņēmumu un izdevumu aprēķins (ja nepieciešams, detalizētu ieņēmumu un izdevumu aprēķinu var pievienot anotācijas (ex-ante) pielikumā)
Rīkojuma projekts nerada ietekmi uz kopējiem valsts budžeta izdevumiem.
Ar rīkojuma projektu paredzēts budžeta programmas "07.00.00 Nekustamā īpašuma tiesību politikas īstenošana" ietvaros veikt pārdali no 2023. – 2025. gada prioritārajiem pasākumiem "Piespiedu dalītā īpašuma izbeigšana privatizētajās daudzdzīvokļu mājās" samazinot izdevumus 211 260 euro apmērā, "Par valsts budžeta līdzekļiem veicamās zemes kadastrālās uzmērīšanas nodrošināšana" 76 030 euro apmērā, no 2024. – 2026. gada prioritārā pasākuma "EK regulas Nr. 2023/138, ar ko nosaka konkrētu augstvērtīgu datu kopu sarakstu un to publicēšanas un atkalizmantošanas kārtību, prasību izpildei" 130 801 euro apmērā un palielinot izdevumus budžeta programmā "07.00.00 Nekustamā īpašuma tiesību politikas īstenošana" precēm un pakalpojumiem 192 966 euro apmērā un pamatkapitāla veidošanai 225 125 euro apmērā, lai nodrošinātu vienotā īpašumu novērtēšanas principa ieviešanu 2025. gadā, paredzēto pasākumu īstenošanu:
- Datu analīzes rīkam kadastrālo vērtību datu apstrādei 225 125 euro (Licences, koncesijas un patenti, preču zīmes un līdzīgas tiesības EKK (5120);
- Kadastra informācijas sistēmas, Apgrūtināto teritoriju informācijas sistēmas pilnveidei 192 966 euro (Informācijas tehnoloģiju pakalpojumi EKK (2200) EUR 443,60 cilvēkdienas likme uzturēšanas ārpakalpojumam x 435 cilvēkdienas).
Ar rīkojuma projektu paredzēts budžeta programmas "07.00.00 Nekustamā īpašuma tiesību politikas īstenošana" ietvaros veikt pārdali no 2023. – 2025. gada prioritārajiem pasākumiem "Piespiedu dalītā īpašuma izbeigšana privatizētajās daudzdzīvokļu mājās" samazinot izdevumus 211 260 euro apmērā, "Par valsts budžeta līdzekļiem veicamās zemes kadastrālās uzmērīšanas nodrošināšana" 76 030 euro apmērā, no 2024. – 2026. gada prioritārā pasākuma "EK regulas Nr. 2023/138, ar ko nosaka konkrētu augstvērtīgu datu kopu sarakstu un to publicēšanas un atkalizmantošanas kārtību, prasību izpildei" 130 801 euro apmērā un palielinot izdevumus budžeta programmā "07.00.00 Nekustamā īpašuma tiesību politikas īstenošana" precēm un pakalpojumiem 192 966 euro apmērā un pamatkapitāla veidošanai 225 125 euro apmērā, lai nodrošinātu vienotā īpašumu novērtēšanas principa ieviešanu 2025. gadā, paredzēto pasākumu īstenošanu:
- Datu analīzes rīkam kadastrālo vērtību datu apstrādei 225 125 euro (Licences, koncesijas un patenti, preču zīmes un līdzīgas tiesības EKK (5120);
- Kadastra informācijas sistēmas, Apgrūtināto teritoriju informācijas sistēmas pilnveidei 192 966 euro (Informācijas tehnoloģiju pakalpojumi EKK (2200) EUR 443,60 cilvēkdienas likme uzturēšanas ārpakalpojumam x 435 cilvēkdienas).
6.1. detalizēts ieņēmumu aprēķins
-
6.2. detalizēts izdevumu aprēķins
-
7. Amata vietu skaita izmaiņas (palielinājuma gadījumā: izvērsts pamatojums, izvērtējums par esošo resursu pārskatīšanas iespējām, t.sk. vakanto štata vietu, ilgstošo vakanču izmantošanu u.c.)
-
Cita informācija
-
4. Tiesību akta projekta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
4.2. Cita informācija
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
5.3. Cita informācija
Apraksts
-
6. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas un sabiedrības līdzdalības process
Sabiedrības līdzdalība uz šo tiesību akta projektu neattiecas
Nē
6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas
Valsts un pašvaldību institūcijas
NēNevalstiskās organizācijas
NēCits
Nē6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi
6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti
-
6.4. Cita informācija
-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.5. Cita informācija
-
8. Horizontālās ietekmes
8.1. Projekta tiesiskā regulējuma ietekme
8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.5. uz teritoriju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.6. uz vidi
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.7. uz klimatneitralitāti
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.10. uz dzimumu līdztiesību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.11. uz veselību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.13. uz datu aizsardzību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.14. uz diasporu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.15. uz profesiju reglamentāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.16. uz bērna labākajām interesēm
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.2. Cita informācija
-
Pielikumi