Anotācija

25-TA-115: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2024. gada 9. jūlija noteikumos Nr. 448 "Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.–2027. gadam 4.1.2. specifiskā atbalsta mērķa "Uzlabot vienlīdzīgu un savlaicīgu piekļuvi kvalitatīviem, ilgtspējīgiem un izmaksu ziņā pieejamiem veselības aprūpes, veselības veicināšanas un slimību profilakses pakalpojumiem, uzlabojot veselības aprūpes sistēmu efektivitāti un izturētspēju" 4.1.2.2. pasākuma "Veselības veicināšanas un slimību profilakses pasākumu īstenošana vietējai sabiedrībai" īstenošanas noteikumi"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Eiropas Parlamenta un Padomes 2021. gada 24. jūnija regulā (ES) Nr. 2021/1060, ar ko paredz kopīgus noteikumus par Eiropas Reģionālās attīstības fondu, Eiropas Sociālo fondu Plus, Kohēzijas fondu, Taisnīgas pārkārtošanās fondu un Eiropas Jūrlietu, zvejniecības un akvakultūras fondu un finanšu noteikumus attiecībā uz tiem un uz Patvēruma, migrācijas un integrācijas fondu, Iekšējās drošības fondu un Finansiāla atbalsta instrumentu robežu pārvaldībai un vīzu politikai un Eiropas Savienības fondu 2021. - 2027. gada plānošanas perioda vadības likuma 19. panta  6. un 13. punkts.
 

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Noteikumu projekta mērķis ir nodrošināt 4.1.2.2. pasākuma “Veselības veicināšanas un slimību profilakses pasākumu īstenošana vietējai sabiedrībai” (turpmāk – 4.1.2.2. pasākums) veselības veicināšanas un slimību profilakses pasākumu īstenošanu visiem Latvijas iedzīvotājiem, tai skaitā Ventspils novada iedzīvotājiem.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
4.1.2.2. pasākuma projektu iesniedzēju saraksts un tiem pieejamais individuālais attiecināmais finansējums noteikts ​Ministru kabineta 2024. gada 9. jūlija noteikumu Nr. 448 “Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.–2027. gadam 4.1.2. specifiskā atbalsta mērķa “Uzlabot vienlīdzīgu un savlaicīgu piekļuvi kvalitatīviem, ilgtspējīgiem un izmaksu ziņā pieejamiem veselības aprūpes, veselības veicināšanas un slimību profilakses pakalpojumiem, uzlabojot veselības aprūpes sistēmu efektivitāti un izturētspēju” 4.1.2.2. pasākuma “Veselības veicināšanas un slimību profilakses pasākumu īstenošana vietējai sabiedrībai” īstenošanas noteikumi” (turpmāk - MK noteikumi Nr.448)  pielikumā. Atbilstoši MK noteikumos Nr. 448 iekļautajiem nosacījumiem Centrālā finanšu un līgumu aģentūra 2024. gada 2. augustā izsludināja ierobežotu projektu iesniegumu atlasi, uzaicinot visus MK noteikumu Nr. 448 pielikumā noteiktos projektu iesniedzējus līdz 2024. gada 2. oktobrim sagatavot un iesniegt projektu iesniegumus. Noteiktajā termiņā, tas ir līdz 2024. gada 2. oktobrim, projektu iesniegumu atlases ietvaros projektu iesniegumus sagatavoja un iesniedza visi uzaicinātie projektu iesniedzēji, izņemot Ventspils novadu.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Lai arī situācija pakāpeniski uzlabojas, neveselīgs dzīvesveids, t. sk. uztura paradumi, mazkustīgs dzīvesveids, smēķēšana, alkohola, narkotisko un citu atkarību izraisošo vielu lietošana Latvijā joprojām ir plaši izplatīti (https://www.spkc.gov.lv/lv/veselibu-ietekmejoso-paradumu-petijumi). Ievērojot veselīga dzīvesveida principus, ir lielākas izredzes nodzīvot ilgāku mūžu, saglabāt labu veselības stāvokli un pašaprūpes spējas visa mūža garumā, tādēļ ir nepieciešams iedzīvotājus patstāvīgi izglītot un iesaistīt veselības veicināšanas pasākumos, tādējādi motivējot rīkoties atbildīgi attiecībā pret savu veselību. Mērķtiecīgiem veselības veicināšanas un slimību profilakses pasākumiem ir būtiska loma sabiedrības veselības stāvokļa uzlabošanā, kas ir svarīgs faktors veselības aprūpes sistēmas noslodzes mazināšanā. Pierādīts, ka, investējot veselības veicināšanā un hronisku neinfekcijas slimību profilaksē (mazinot riska faktoru izplatību), var samazināt priekšlaicīgu mirstību, invaliditāti, saglabāt darbspējas un dzīves kvalitāti, tādējādi veicinot iedzīvotāju darba spēju saglabāšanu un mazinot arī nabadzības risku[1]. Iedarbojoties uz sabiedrības dzīvesveida paradumiem (veicot uz pierādījumiem balstītus veselības veicināšanas pasākumus ), tiks mazināts hronisku neinfekcijas slimību slogs (burden of disease) sabiedrībai kopumā, t.sk. tiks atvieglota veselības aprūpes sistēmas veiktspēja (t.sk. pieejamība) pieaugošas slodzes apstākļos, ko rada sabiedrības novecošanās.
4.1.2.2. pasākuma atbalsts ir orientēts uz katru Latvijas iedzīvotāju un ņemot vērā kopējos sabiedrības veselības rādītājus ir būtiski, lai pasākumi būtu pieejami visiem Latvijas iedzīvotājiem. Lai nodrošinātu veselības veicināšanas un slimību profilakses pasākumus arī Ventspils novada iedzīvotājiem Veselības ministrija kā atbildīgā iestāde uzsāka neformālas pārrunas ar Ventspils valstspilsētu un Ventspils novadu par sadarbības partnerību kopīgā projekta īstenošanā. Papildus 2024. gada 26. novembrī tika nosūtīta oficiāla vēstule Nr. 01-10.1-01/4765 “Par ES fondu veselības veicināšanas un slimību profilakses pasākumu īstenošanu Ventspils novadā”, uzrunājot Ventspils valstspilsētas pašvaldības iestādi “Ventspils domes administrācija” (turpmāk - Ventspils domes administrācija) uzsākt sarunas ar Ventspils novada pašvaldību, lai vienotos par sadarbību kopīgā projekta īstenošanā, ņemot vērā, ka Ventspils novada pašvaldība neiesniedza projekta iesniegumu 4.1.2.2. pasākuma projektu iesniegumu atlases ietvaros līdz 2024. gada 2. oktobrim. Savukārt 2024. gada 3. decembrī tika saņemta Ventspils novada pašvaldības vēstule Nr. 1.2-1/IZ3468, kurā tika sniegta informācija, ka Ventspils novada pašvaldība neplāno piedalīties 4.1.2.2. pasākumā, kā iemeslu norādot ierobežotu finansējuma apjomu  līdz 2029. gada 31. decembrim un nepietiekamu administratīvo kapacitāti, lai īstenotu projektu. Kopumā pēc papildu veiktajām sarunām, Ventspils novada pašvaldība izrādīja kopēju neieinteresētību piedalīties 4.1.2.2. pasākumā.
Ņemot vērā uzsāktās sarunas un izprotot veselības veicināšanas un slimību profilakses nozīmību, nepieciešamību un ietekmi uz kopējiem sabiedrības veselības rādītājiem, kas ilgtermiņā atstāj ietekmi arī uz veselības aprūpi novadā un reģionā kopumā, Ventspils domes administrācija atsaucās aicinājumam nodrošināt veselības veicināšanas un slimību profilakses pasākumus 4.1.2.2. pasākuma ietvaros, arī Ventspils novada iedzīvotājiem. Attiecīgi 2024. gada 9. decembrī tika saņemta Ventspils domes administrācijas vēstule Nr. 1-09/2-5079-1 “Par ES fondu veselības veicināšanas un slimību profilakses pasākumu īstenošanu ”, kurā Ventspils domes administrācija apņemas veikt projekta Nr. 4.1.2.2/1/24/I/005 “Pasākumu īstenošana Ventspils valstspilsētā vietējās sabiedrības veselības veicināšanai un slimību profilaksei” līguma grozījumus  un īstenot vietējās sabiedrības veselības veicināšanas un slimību profilakses pasākumus arī Ventspils novada iedzīvotājiem.


[1] PVO “Using economic evidence to help make the case for investing in health promotion and disease prevention”, 2018. Pieejams: https://apps.who.int/iris/bitstream/handle/10665/331981/Policy-brief-2-1997-8073-2018-eng.pdf?sequence=5&isAllowed=y
 
Risinājuma apraksts
4.1.2.2. pasākuma atbalsta ietvaros Ventspils domes administrācija 2024. gada 12. decembrī noslēdza līgumu ar Centrālo finanšu un līgumu aģentūru par projekta Nr. 4.1.2.2/1/24/I/005 “Pasākumu īstenošana Ventspils valstspilsētā vietējās sabiedrības veselības veicināšanai un slimību profilaksei” īstenošanu 259 936,00 euro (t.sk.  Eiropas Sociālā fonda Plus finansējumu 220 945,60 euro un valsts budžeta finansējumu 38 990,40 euro) apmērā.

Vērtējot radušos situāciju, Veselības ministrija kā atbildīgā iestāde pieņēma lēmumu uzaicināt Ventspils domes administrāciju un atsevišķi vienojoties, noteikt, ka vietējās sabiedrības veselības veicināšanas un slimību profilakses pasākumu īstenošanu Ventspils novada iedzīvotājiem veic Ventspils domes administrācija. Attiecīgi Veselības ministrijas uzaicinājumam atsaucās Ventspils domes administrācija un apliecināja gatavību par papildu finansējumu, kas ir šo noteikumu pielikumā Ventspils novadam noteiktais finansējuma apjoms 84 169 euro apmērā (t.sk. 71 543,65 euro Eiropas Sociālā fonda finansējums un 12 625,35 euro valsts finansējums), veikt papildus darbības un iesaistīt Ventspils novada iedzīvotājus veselības veicināšanas un slimību profilakses pasākumos Ventspils valstspilsētas pašvaldības teritorijā. Ņemot vērā, ka šī ir ierobežota iesniegumu atlase, šo noteikumu pielikumā Ventspils novadam noteikto finansējuma apjomu 84 169 euro apmērā (t.sk. 71 543,65 euro Eiropas Sociālā fonda finansējums un 12 625,35 euro valsts finansējums) Ventspils domes administrācijai papildu darbību īstenošanai, var piešķirt ar projekta grozījumiem neveicot jaunu projektu iesniegumu atlasi, un vienlaikus aptverot arī plašāku mērķauditorijas loku. Attiecīgi pēc noteikumu grozījumu projekta stāšanās spēkā būs nepieciešami grozījumi īstenošanā esošajā Ventspils domes administrācijas projektā, paredzot projekta summas palielinājumu par Ventspils novadam noteikto finansējumu, kas neietekmē Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.–2027. gadam 4.1.2. specifiskā atbalsta mērķa rādītājus un kopējo 4.1.2. specifiskā atbalsta mērķa atbalsta apjomu.  Atbilstoši iepriekš minētajam Ventspils domes administrācija būs jāveic projekta Nr. 4.1.2.2/1/24/I/005 “Pasākumu īstenošana Ventspils valstspilsētā vietējās sabiedrības veselības veicināšanai un slimību profilaksei” grozījumus.

Tāpat noteikumu projekts paredz arī precizējumus MK noteikumu Nr. 448 attiecināmo izmaksu par transporta, tai skaitā specializētā transporta, mērķa grupām nokļūšanai pasākumu norises vietās, piemērojot “Vienas vienības izmaksu standarta likmes aprēķina un piemērošanas metodika 1 km izmaksām darbības programmas “Izaugsme un nodarbinātība” un Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.–2027.gadam īstenošanai.”[1] Minētās transporta izmaksas, tai skaitā specializētā transporta izmaksas, lai mērķa grupas nokļūtu pasākumu norises vietās - vieglā transportlīdzekļa degvielas izdevumi, reģionālo starppilsētu un vietējās nozīmes maršrutu sabiedriskā transporta izdevumi. Pārejās transporta izmaksas mērķa grupām nokļūšanai pasākumu norises vietās, kurām nav noteikta likme metodikā “Vienas vienības izmaksu standarta likmes aprēķina un piemērošanas metodika 1 km izmaksām darbības programmas “Izaugsme un nodarbinātība” un Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.–2027.gadam īstenošanai”, attiecināmas kā faktiskās izmaksas.

Minēto vienas vienības izmaksu metodiku nepiemēro piegādēm un pakalpojumiem, kuri iepirkti (noslēgts līgums) saskaņā ar publisko iepirkumu regulējumu.
Sabiedriskā transporta izmaksas uz MK noteikumu grozījumu veikšanas brīdi projektos vēl nav tikušas attiecinātas un vienas vienības izmaksu metodika transporta izmaksām tiks piemērota no projektu īstenošanas uzsākšanas brīža. 
Papildus noteikumu projektam pievienots protokollēmums, kurš uzdod Veselības ministrijai nodrošināt, ka finansējuma saņēmējs sadarbībā ar Centrālo finanšu un līgumu aģentūru kā sadarbības iestādi veic projekta Nr. 4.1.2.2/1/24/I/005 “Pasākumu īstenošana Ventspils valstspilsētā vietējās sabiedrības veselības veicināšanai un slimību profilaksei” līguma grozījumus, kas paredz finansējuma un darbību izmaiņas atbilstoši iepriekš minētajam.

[1] https://www.esfondi.lv/normativie-akti-un-dokumenti/2021-2027-planosanas-periods/vienas-vienibas-izmaksu-standarta-likmes-aprekina-un-piemerosanas-metodika-1-km-izmaksam-darbibas-programmas-izaugsme-un-nodarbinatiba-un-eiropas-savienibas-kohezijas-politikas-programmas-2021-2027-gadam-istenosanai
 
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija
-
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.1. Saistības pret Eiropas Savienību

Vai ir attiecināms?
ES tiesību akta CELEX numurs
32024R2509
ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Eiropas Parlamenta un Padomes Regula (ES, Euratom) 2024/2509 (2024. gada 23. septembris) par finanšu noteikumiem, ko piemēro Savienības vispārējam budžetam (pārstrādāta redakcija)
Apraksts
-

5.2. Citas starptautiskās saistības

Vai ir attiecināms?
-

5.3. Cita informācija

Apraksts
-

5.4. 1. tabula. Tiesību akta projekta atbilstība ES tiesību aktiem

Attiecīgā ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Eiropas Parlamenta un Padomes Regula (ES, Euratom) 2024/2509 (2024. gada 23. septembris) par finanšu noteikumiem, ko piemēro Savienības vispārējam budžetam (pārstrādāta redakcija)
ES TA panta numurs
Projekta vienība, kas pārņem vai ievieš A minēto
Tiek pārņemts pilnībā vai daļēji
Vai B minētais paredz stingrākas prasības un pamatojums
A
B
C
D
Regulas 2024/2509 61.pants
MK noteikumu 20.punktā un 37.2. apakšpunktā
Pārņemtas pilnībā
Netiek paredzētas stingrākas prasības
Kā ir izmantota ES tiesību aktā paredzētā rīcības brīvība dalībvalstij pārņemt vai ieviest noteiktas ES tiesību akta normas? Kādēļ?
MK noteikumu projekts šo jomu neskar.
Saistības sniegt paziņojumu ES institūcijām un ES dalībvalstīm atbilstoši normatīvajiem aktiem, kas regulē informācijas sniegšanu par tehnisko noteikumu, valsts atbalsta piešķiršanas un finanšu noteikumu (attiecībā uz monetāro politiku) projektiem
MK noteikumu projekts šo jomu neskar.
Cita informācija
-
Skaidrojums
Tiesību akta projekta ietvarā tika iesaistīti potenciālie finansējuma saņēmēji - pašvaldības. Papildus diskusijas tiek rīkotas ar biedrību "Latvijas pašvaldību asociācija" un biedrību „Latvijas Lielo pilsētu asociācija”. 

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Veselības ministrija
  • Centrālā finanšu un līgumu aģentūra
  • Ventspils valstspilsētas pašvaldība

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
Sabiedrības grupa
Palielinās/samazinās
Stundas samaksas likme - euro
Laika patēriņš uz vienību - stundās
Subjektu skaits
Cik bieži - reizes gadā
Administratīvās izmaksas - euro
Aprēķinu skaidrojums
Veselības ministrija
neietekmē
Centrālā finanšu un līgumu aģentūra
neietekmē
Ventspils valstspilsētas pašvaldība
palielinās
Vērtības nozīme:
10,19
euro/h
8,00
stundas
3
darbinieku skaits, kas iesaistīti projekta iesnieguma sagatavošanā
2
projektu iesniegšanas reižu skaits
489,12
Aprēķinam izmantots pieņēmums, ka projekta iesniegums tiek iesniegts elektroniski, šo pienākumu veic darbinieki ar vidējo mēneša darba samaksu sabiedriskajā sektorā, kas 2023. gadā Latvijā bija 1 433 euro mēnesī (https://data.stat.gov.lv/pxweb/lv/OSP_PUB/START__EMP__DS__DSV/DSV070/table/tableViewLayout1/), kam atbilst stundas samaksas likme 10,19 euro. Aprēķinam tiek izmantots pieņēmums, ka finansējuma saņēmējs datu ievadei un iesniegšanai sadarbības iestādē izmanto Kohēzijas politikas vadības informācijas sistēmu, projektu ievada, apstiprina un paraksta 3 darbinieki (divi darbinieki un atbildīgā persona), un paredzēts, ka projektu iesniegs vienu reizi pirmreizēji un otru reizi izpildīt apstiprinājumu ar nosacījumu, ja par tādu lems sadarbības iestāde.
Kopā
489,12

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Pasākums ir tiešā veidā vērsts uzlabot vienlīdzīgu un savlaicīgu pieejamību veselības veicināšanas un slimību profilakses pakalpojumiem, nodrošinot vietējā mēroga veselības veicināšanas un slimību profilakses pasākumus dažādām sabiedrības grupām, līdz ar to, tiešā veidā ietekmēs arī iedzīvotāju sociālo situāciju – darbaspējas, mentālo veselība u.tml.
 

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
4.1.2.2. pasākuma ietvaros ir pieejams atbalsts personām ar invaliditāti un to integrāciju sabiedrībā. Projektu iesniegumu vērtēšanas kritēriju komplekts iekļauj specifisko atbilstības kritēriju par horizontālā principa “Vienlīdzība, iekļaušana, nediskriminācija un pamattiesību ievērošana” ievērošanu, kura ietvaros tiek vērtēts, vai projekta iesniedzējam projektā tiek paredzētas darbības, kas īpaši veicina cilvēku ar invaliditāti, senioru, riska grupu (t.sk. grūti aizsniedzamo), kā arī mērķa grupu atbilstoši dzimumu specifikai iesaisti veselības veicināšanas un slimību profilakses pasākumos.

Pasākuma ietvaros tiks īstenotas darbības, kas veicinās personu ar invaliditāti vienlīdzīgas iespējas un tiesības un radīs pozitīvu ietekmi uz personu ar invaliditāti situāciju un problēmu risināšanu, kā arī sniegs ieguldījumu un atbalstīs invaliditātes politiku, mērķtiecīgi un sistemātiski projekta īstenošanā integrējot vispārīgas un specifiskas darbības. 
(Vispārīgās HP darbības)
- projekta vadībā un īstenošanā tiks ievēroti tādi personāla atlases nosacījumi un prakses, kas ir nediskriminējošas un iekļaujošas cilvēkiem ar invaliditāti;
- īstenojot projekta komunikācijas aktivitātes, tiks izvēlēta valoda un vizuālie tēli, kas mazina diskrimināciju un stereotipu veidošanos par kādu no dzimumiem, personām ar invaliditāti, reliģisko pārliecību, vecumu, rasi un etnisko izcelsmi vai seksuālo orientāciju;
- projekta vadība un īstenošana notiks personām ar funkcionāliem traucējumiem pielāgotās telpās, tostarp pielāgotas informācijas un komunikāciju tehnoloģijas, ja tas ir nepieciešams;
- tiks nodrošināts, ka prasībās iepirkumu līgumu izpildītājiem (Iepirkuma nolikumos) tiek izvirzīta prasība nodrošināt, ka apmācību norises vietai ir iespēja fiziski piekļūt un to var izmantot personas ar dažādiem funkcionāliem traucējumiem patstāvīgi;
- tiks nodrošināts, ka informācija publiskajā telpā, t.sk. tīmeklī, ir piekļūstama cilvēkiem ar funkcionāliem traucējumiem, izmantojot vairākus sensoros (redze, dzirde, tauste) kanālus.
(Specifiskās HP darbības)
- veselību veicinošos pasākumu saturā tiks integrēti vienlīdzīgu iespēju un nediskriminācijas jautājumi;
- tiks īstenoti dažādi veselības veicināšanas un slimību profilakses pasākumi dažādām mērķa grupām, t.sk. personām ar invaliditāti;
- plānojot un īstenojot pasākumus tiks nodrošināti konsultatīva rakstura pasākumi par personu ar invaliditāti vienlīdzīgu iespēju jautājumiem, tostarp tiks nodrošināti surdotulka pakalpojumi, informatīvu materiālu sagatavošana Braila rakstā neredzīgajiem un informatīvi materiāli vieglajā  valodā, kā arī sociālo TV reklāmu īstenošana paredzot ar surdotulkojumu.

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Pasākuma ietvaros tiks īstenotas HP vispārīgas darbības, kas veicina dzimumu līdztiesību: 
- īstenojot projekta komunikācijas aktivitātes, tiks izvēlēta valoda un vizuālie tēli, kas mazina diskrimināciju un stereotipu veidošanos (skat. metodisko materiālu “Ieteikumi diskrimināciju un stereotipus mazinošai komunikācijai ar sabiedrību”; https://www.lm.gov.lv/lv/vadlinijas-rekomendacijas-informativie-materiali);
- tiks nodrošinātas veselības veicināšanas un slimību profilakses aktivitātes, kas vērstas uz informatīvo semināru, konferenču, apmācību un darbnīcu interaktīvo informatīvo izglītojošo nodarbību saturā integrētiem jautājumiem par sabiedrībā valdošo stereotipu un priekšstatu maiņas pasākumiem par sievietes un vīrieša lomām un tām atbilstošu uzvedību attiecībā uz rūpēm par savu veselību un dzīvesveidu;
Pasākuma ietvaros tiks īstenotas specifiskas darbības:
- tiks nodrošināti veselības veicināšanas un slimību profilakses pasākumi, kas vērsti uz atšķirību mazināšanu sieviešu un vīriešu paredzamajā mūža ilgumā t.sk. veselībai negatīvo riska faktoru mazināšana, uzrunājot atsevišķi vīriešu un sieviešu mērķauditoriju.

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Mērķtiecīgiem veselības veicināšanas un slimību profilakses pasākumiem ir būtiska loma sabiedrības veselības stāvokļa uzlabošanā, kas ir svarīgs faktors veselības aprūpes sistēmas noslodzes mazināšanā veselības aprūpes pakalpojumu pieejamība.

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Kopumā īstenojot projektu, finansējuma saņēmēji nodrošinās informācijas un datu uzkrāšanu par sniegto atbalstu mērķa grupām, t.sk. pasākumā iesaistītiem dalībniekiem, kuri uzskaitāmi atbilstoši Eiropas Parlamenta un Padomes 2021. gada 24. jūnija Regulas (ES) Nr. 2021/1057, ar ko izveido Eiropas Sociālo fondu Plus (ESF+) un atceļ Regulu (ES) Nr. 1296/2013 I pielikumam un normatīvo aktu par Eiropas Savienības fondu projektu pārbaužu veikšanas kārtība 2021.–2027. gada plānošanas periodā 1. pielikumam, ievērojot Eiropas Parlamenta un Padomes 2016. gada 27. aprīļa regulas Nr.2016/679 par fizisku personu aizsardzību attiecībā uz personas datu apstrādi un šādu datu brīvu apriti un ar ko atceļ Direktīvu 95/46/EK prasības, tostarp 5. pantā nostiprinātos datu apstrādes principus, informācijas par personu datu apstrādi, nosakot:
1) skaidrus datu apstrādes nolūkus (gana skaidrs, lai varētu izsecināt iespējamos apstrādājamos datu veidus jeb kategorijas);
2) datu subjektus, kuru datus paredzēts apstrādāt;
3) datu veidus jeb kategorijas, kuras paredzēts apstrādāt;
4) datu glabāšanas termiņus (ja datus ir paredzēts uzglabāt);
5) institūcijas, kam dati var tikt nodoti un kādā nolūkā (ja datus paredzēts kādam nodot).
Datu apstrādes tiesiskais pamatojums - Eiropas Parlamenta un Padomes 2021. gada 24. jūnija Regulas (ES) Nr. 2021/1057, ar ko izveido Eiropas Sociālo fondu Plus (ESF+) un atceļ Regulu (ES) Nr. 1296/2013.
Datu subjekts - Pasākuma mērķa grupa.

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
4.1.2.2. pasākuma ietvaros ir atbalstāmi veselības veicināšanas un slimību profilakses pasākumi Latvijas iedzīvotājiem visos vecuma posmos un dažādām mērķa grupām, tai skaitā bērniem un jauniešiem.

8.2. Cita informācija


Projekta iesniegumā ir:
1) identificētas galvenās problēmas, kas skar mērķa grupu, jomā, kurā darbojas projekta iesniedzējs un apraksts, kā projektā paredzētās HP VINPI darbības risinās identificētās problēmas;
2) ir sniegta informācija par projekta vadības un īstenošanas personālu dalījumā pēc dzimuma u.c. pazīmes (vai plānots sniegt) un sniegta (vai plānots sniegt)  informācija sadalījumā pēc dzimumu u.c. pazīmes par projekta mērķa grupām;
3) paskaidrots, kā projektu vadībā un īstenošanā tiks nodrošināta nediskriminācija pēc vecuma, dzimuma, etniskās piederības u.c. pazīmes un virzīti pasākumi, kas veicina nediskrimināciju un pamattiesību ievērošanu.

Ja pasākuma ietvarā nepieciešams veikt iepirkumu, finansējuma saņēmējs veic sociāli atbildīgu publisko iepirkumu saskaņā ar Iepirkumu uzraudzības biroja sagatavoto informāciju par Sociāli atbildīgu publisko iepirkumu, kā arī Latvijas Sociālās uzņēmējdarbības asociācijas izstrādātajām “Vadlīnijām sociāli atbildīga publiskā iepirkuma īstenošanai”, pienācīgi ievērojot tādus principus kā personu ar invaliditāti vienlīdzīgu iespēju principu visās dzīves jomās, personai piemītošās cieņas, personīgās patstāvības un neatkarības, t.sk. personīgās izvēles brīvības un personas neatkarības ievērošanas, diskriminācijas aizlieguma principu, piekļūstamības principu, līdzdalības principu, iekļaušanas principu un izpratnes veicināšanas principu, neveicinot nelabvēlīgākā situācijā esošu grupu segregāciju/ izolāciju, piemēram, personu ar invaliditāti un migrantu izcelsmes personu segregāciju/ izolāciju.

Plānotajām vispārīgajām HP VINPI darbībām jāaptver visas vispārīgo darbību jomas – informāciju un publicitāti, projekta vadību un īstenošanu un publiskos iepirkumus (ja attiecināms).
Pasākumam nav ietekmes uz horizontālajiem principiem “Klimatdrošināšana”, “Energoefektivitāte pirmajā vietā” un “Nenodarīt būtisku kaitējumu”, savukārt, uz horizontālo principu “Vienlīdzība, iekļaušana, nediskriminācija un pamattiesību ievērošana” ir netieša ietekme, attiecīgi projektu iesniegumu atlasē vērtējot kritēriju vai projektā paredzētas darbības, kas veicina horizontālā principa ”Vienlīdzība, iekļaušana, nediskriminācija un pamattiesību ievērošana” īstenošanu.

Projekta iesniegumā ir jābūt: vismaz trīs vispārīgām darbībām, vismaz trīs specifiskām darbībām un jānosaka vismaz viens horizontālā principa “Vienlīdzība, iekļaušana, nediskriminācija un pamattiesību ievērošana” rādītājs: - atbalstu saņēmušo sociālās atstumtības un nabadzības riskam pakļauto personu skaits – kas attiecīgi noteikts noteikumu projektā.

Starpreģionālās, pārrobežu un transnacionālās darbības ietvaros, intervenci tiek īstenota papildinātībā ar Eiropas Savienības stratēģiju Baltijas jūras reģionam (turpmāk - ESSBJR). 4.1.2.SAM paredzētās darbības var sniegt ieguldījumu ESSBJR politikas virziena “Veselība” īstenošanā. Pasākuma ietvaros īstenotās investīcijas veselības veicināšanas un slimību profilakses pasākumos, uzlabos Latvijas iedzīvotāju veselību, pagarinot labā veselībā nodzīvoto mūžu, novēršot priekšlaicīgu mirstību un mazinot nevienlīdzību veselības jomā. Lai nodrošinātu veselības veicināšanas un slimību profilakses pasākumu pēc iespējas plašāku teritoriālo pārklājumu, kā arī sasniegtu pēc iespējas plašāku mērķa grupu, kas ir svarīgi, lai nodrošinātu sabiedrības veselības rādītāju būtiskus uzlabojumus, plānots īstenot gan mērķētus pasākumus vietējai sabiedrībai, ko vislabāk var īstenot pašvaldības, gan arī nacionāla līmeņa visaptverošus pasākumus, ko 4.1.2.1. pasākuma ietvaros īstenotu Veselības ministrija un Paula Stradiņa Medicīnas vēstures muzejs. Tāpat pasākuma ietvaros paredzētie pasākumi vienlaicīgi veicinās arī Latvijas ekonomiskās izaugsmes, labklājības līmeņa celšanos un ESSBJR apakšmērķa “celt labklājību” sasniegšanu.
 
Nepieciešamības gadījumā finansējuma saņēmējs var plānot arī inovatīvu iepirkumu.
Pielikumi