Anotācija

25-TA-569: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2024. gada 26. novembra noteikumos Nr. 745 "Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.–2027. gadam 4.2.2. specifiskā atbalsta mērķa "Uzlabot izglītības un mācību sistēmu kvalitāti, iekļautību, efektivitāti un nozīmīgumu darba tirgū, tostarp ar neformālās un ikdienējās mācīšanās validēšanas palīdzību, lai atbalstītu pamatkompetenču, tostarp uzņēmējdarbības un digitālo prasmju, apguvi, un sekmējot duālo mācību sistēmu un māceklības ieviešanu" 4.2.2.4. pasākuma "Izglītības kvalitātes monitoringa sistēmas attīstība un nodrošināšana" īstenošanas noteikumi"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Ministru kabineta noteikumu projekts "Grozījumi Ministru kabineta 2024. gada 26. novembra noteikumos Nr. 745 "Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.–2027. gadam 4.2.2. specifiskā atbalsta mērķa "Uzlabot izglītības un mācību sistēmu kvalitāti, iekļautību, efektivitāti un nozīmīgumu darba tirgū, tostarp ar neformālās un ikdienējās mācīšanās validēšanas palīdzību, lai atbalstītu pamatkompetenču, tostarp uzņēmējdarbības un digitālo prasmju, apguvi, un sekmējot duālo mācību sistēmu un māceklības ieviešanu" 4.2.2.4. pasākuma "Izglītības kvalitātes monitoringa sistēmas attīstība un nodrošināšana" īstenošanas noteikumi"" (turpmāk – noteikumu projekts) ir izstrādāts pēc Izglītības un zinātnes ministrijas  (turpmāk – IZM) iniciatīvas un saskaņā ar Eiropas Savienības fondu 2021.–2027. gada plānošanas perioda vadības likuma 19. panta 6. un 13. punktu un Ministru kabineta 2024. gada 30. jūlija rīkojuma Nr. 635 "Par Valsts izglītības attīstības aģentūras pārveidošanu un Valsts izglītības satura centra un Jaunatnes starptautisko programmu aģentūras likvidāciju" (turpmāk – MK rīkojums) 1.1.apakšpunktu un 2. punktu.

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Noteikumu projekta mērķis ir precizēt 4.2.2.4. pasākuma "Izglītības kvalitātes monitoringa sistēmas attīstība un nodrošināšana" nosaukumu uz “Atbalsts izglītības kvalitātes attīstībai” (turpmāk – 4.2.2.4. pasākums), samazināt tā ietvaros plānoto finansējumu 4,8 milj. EUR apmērā, pārskatot plānotās atbalstāmās darbības, to apjomu, un sasniedzamos rādītājus, kā arī Valsts izglītības satura centra vietā kā sadarbības partneri noteikt Valsts izglītības attīstības aģentūru, veikt citus redakcionālus precizējumus, pārskatot aktualitāti zaudējušus nosacījumus.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Ministru kabineta 2024. gada 26. novembra noteikumi Nr. 745 "Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.–2027. gadam 4.2.2. specifiskā atbalsta mērķa "Uzlabot izglītības un mācību sistēmu kvalitāti, iekļautību, efektivitāti un nozīmīgumu darba tirgū, tostarp ar neformālās un ikdienējās mācīšanās validēšanas palīdzību, lai atbalstītu pamatkompetenču, tostarp uzņēmējdarbības un digitālo prasmju, apguvi, un sekmējot duālo mācību sistēmu un māceklības ieviešanu" 4.2.2.4. pasākuma "Izglītības kvalitātes monitoringa sistēmas attīstība un nodrošināšana" īstenošanas noteikumi"" (turpmāk – Noteikumi Nr.745) paredz 4.2.2.4. pasākumam  plānoto kopējo finansējumu 21 288 711 euro, tai skaitā Eiropas Sociālā fonda Plus finansējums – 18 095 404 euro un valsts budžeta finansējums – 3 193 307 euro. Noteikumi Nr. 745 nosaka 4.2.2.4. pasākuma atbalstāmās darbības, kas īstenojamas noteiktā finansējuma ietvaros:
1. jaunu IKM sistēmas rīku izstrāde, rīku prototipu digitalizācija, aprobācija, testēšana, ieviešana un pilnveide, kā arī esošo rīku pilnveide un attīstība atbilstoši lietotāju vajadzībām;
2. datu vākšana, izgūšana, uzkrāšana, analīze, apstrāde, IKM sistēmas pieejamības nodrošināšana un tās rīku uzturēšana un attīstība informācijas tehnoloģiju vidē;
3. informācijas tehnoloģiju vides un datu izvērtējuma izstrāde IKM sistēmas rīku un procesu tālākai attīstībai un iepirkums tehniskās specifikācijas izstrādei;
4. IKM sistēmas attīstībai nepieciešamo pētījumu (tai skaitā nozares reformu ieviešanas efektivitātes pētījumu) īstenošana un izglītības kvalitātes informatīvo ziņojumu sagatavošana;
5. datu pratības kapacitātes stiprināšana mācībās, pieredzes pārneses, mērķsadarbības un citos pasākumos IKM sistēmas administrētājiem un lietotājiem (rīcībpolitikas plānotājiem un īstenotājiem, pašvaldību izglītības ekspertiem, izglītības iestāžu vadītājiem un vadītāju vietniekiem, datu zinātniekiem, pētniekiem u. c.), tai skaitā datu pratības mācību programmas izstrāde un īstenošana, attīstot datu analītiķu tīklu pašvaldībās;
6. mērķsadarbības pasākumi, mācības un pieredzes pārneses pasākumi IKM sistēmas administrētājiem un lietotājiem, projekta vadības un īstenošanas personālam un sadarbības partneriem;
7. datu analītiķu tīkla izveide pašvaldību atbalstam;
8. IKM sistēmas analītiskās informācijas paneļu izstrāde datu vizualizācijai un tematiskam datu skatījumam dažādām lietotāju grupām, to digitalizācija, aprobācija, testēšana, ieviešana un pilnveide;
9. projekta vadības un īstenošanas nodrošināšana;
10. komunikācijas un vizuālās identitātes prasību nodrošināšanas pasākumi par projekta īstenošanu.
Vienlaikus Noteikumos Nr. 745 kā sadarbības partneris ir noteikts Valsts izglītības satura centrs, kam ir noteiktas konkrētas atbalstāmās darbības, kurās tas iesaistās īstenojot projektu sadarbībā ar finansējuma saņēmēju.  Ievērojot MK rīkojumā noteikto, Valsts izglītības satura centrs tiek likvidēts un no 2025. gada 1. janvāra Valsts izglītības attīstības aģentūra ir Valsts izglītības satura centra funkciju, pārvaldes uzdevumu, tiesību, saistību, resursu, informācijas sistēmu, mantas, finanšu līdzekļu, lietvedības un arhīva pārņēmēja. Ievērojot MK rīkojumā noteikto, nepieciešams veikt atbilstošus grozījumus Noteikumos Nr. 745, 4.2.2.4. pasākuma ietvaros Valsts izglītības satura centru aizstājot ar Valsts izglītības attīstības aģentūru kā sadarbības partneri.
Ministru kabineta 2024. gada 26. novembra sēdes protokola Nr. 50 40. § “Noteikumu projekts "Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.–2027. gadam 4.2.2. specifiskā atbalsta mērķa "Uzlabot izglītības un mācību sistēmu kvalitāti, iekļautību, efektivitāti un nozīmīgumu darba tirgū, tostarp ar neformālās un ikdienējās mācīšanās validēšanas palīdzību, lai atbalstītu pamatkompetenču, tostarp uzņēmējdarbības un digitālo prasmju, apguvi, un sekmējot duālo mācību sistēmu un māceklības ieviešanu" 4.2.2.4. pasākuma "Izglītības kvalitātes monitoringa sistēmas attīstība un nodrošināšana" īstenošanas noteikumi"” 7.punktā Izglītības un zinātnes ministrijai noteikts uzdevums līdz 2025. gada 30. jūnijam nodrošināt atbilstošas vienkāršoto izmaksu metodikas izstrādi un apstiprināšanu 4.2.2.4. pasākuma projekta vadības un īstenošanas personāla izmaksām. Noteikumu Nr.745 22.1.1., 22.1.2., 22.2.5., 22.2.6.apakšpunkti paredz nosacījumu, ka līdz vienkāršoto izmaksu metodikas projektu vadības un īstenošanas personāla izmaksām izstrādei un apstiprināšanai šīs izmaksas tiek segtas kā faktiskās izmaksas. Savukārt 2025.gada 5.februārī saņemta Finanšu ministrijas kā Eiropas Savienības fondu vadošās iestādes vēstule Nr. 5.1-36/11-2/368 “Par vienkāršoto izmaksu metodiku izstrādi personāla izmaksām” ar kuru sniegts skaidrojums, ka tā kā valsts pārvaldē kopumā ir samērā būtiski atšķirīgs atalgojums starp iestādēm, t.sk. viena resora ietvaros par līdzīgu vai analogu pienākumu veikšanu, tad tiek atbalstīta pieeja, ka  projekta vadības personāla atalgojums tiek segts pēc faktiskajām izmaksām neveicot vienkāršoto izmaksu metodikas izstrādi.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
IZM pēc  Noteikumu Nr.745 apstiprināšanas saņēma būtiskus sociālo partneru un sabiedrības pārstāvju jautājumus (kas tai skaitā Noteikumu Nr.745  izstrādes un saskaņošanas laikā vienotajā tiesību aktu portālā (TAP) bija diskutēti un saskaņoti) par iespējām pārskatīt 4.2.2.4.pasākuma finansējumu, ņemot vērā ierobežotos valsts budžeta līdzekļus un valsts prioritātes to novirzīšanai drošības stiprināšanai, kā arī akūtās problēmas saistībā ar trūkstošo finansējumu, piemēram, mācību līdzekļu nodrošinājumā izglītības iestādēs izglītojamajiem, pedagogiem, kas arī ir viens no stūrakmeņiem kvalitatīvas izglītības un mācību procesa īstenošanai.
Risinājuma apraksts
Sarunu un diskusiju rezultātā ar sociālajiem un sadarbības partneriem un izprotot to, ka ir ierobežoti valsts budžeta līdzekļi un valsts prioritātes to novirzīšanai drošības stiprināšanai, IZM ir pārskatījusi un radusi iespēju pārskatīt 4.2.2.4.pasākumā noteiktās atbalstāmās darbības, pārdalot finansējumu 4 800 000 euro (tai skaitā Eiropas Sociālā fonda Plus finansējums – 4 080 000 euro un valsts budžeta finansējums – 720 000 euro) uz Valsts izglītības attīstības aģentūras īstenoto projektu “Pedagogu profesionālā atbalsta sistēmas izveide”  4.2.2.3. pasākuma “Mācību procesa kvalitātes pilnveide, īstenojot pedagogu profesionālās darbības atbalsta sistēmas attīstību, izglītojamo izcilības aktivitāšu nodrošināšanu un metodiskā atbalsta materiālu izstrādi pedagogam” ietvaros, par ko ir panākta vienošanās diskusijās ar sociālajiem partneriem. Kopumā mācību līdzekļiem uz 4.2.2.3 pasākumu plānots novirzīt finansējumu no vairākiem finanšu avotiem (skat. detalizēti zemāk). 
Vienošanās ar sociālajiem un sadarbības partneriem paredz, ka: 
1) finansējumu  4 995 471 euro apmērā plāno drukātu mācību grāmatu un darba burtnīcu iegādei izglītības iestādēm vispārizglītojošā satura apguvei (neatkarīgi no to dibinātāja); 
2) finansējumu 1 337 870 euro apmērā plāno mācību līdzekļu iegādei izglītības iestādēm, kas īsteno apstiprinātas profesionālās ievirzes mākslas, mūzikas, dejas un sporta izglītības programmas. Ja Eiropas Komisija neatbalsta IZM priekšlikumu Kohēzijas politikas programmā 2021.-2027.gadam attiecībā uz ESF+ investīcijām profesionālās ievirzes izglītības programmu īstenošanai, tad šim mērķim paredzētais finansējums 1 337 870 euro apmērā tiek novirzīts mācību līdzekļu nodrošināšanai vispārizglītojošā satura apguvei; 
3) Valsts izglītības attīstības aģentūra ne vēlāk kā līdz 2025. gada 31. jūlijam vienojas ar sociālajiem un sadarbības partneriem par finansējuma 2 647 705 euro apmērā izlietojumu mācību līdzekļu izstrādei izglītojamajiem papildus identificētajām vajadzībām: prioritāri mācību līdzekļu izstrādei speciālās izglītības programmas izglītojamiem un vispārējās vidējās izglītības programmas padziļināto kursu apguvei. Minētais finansējums ietver administratīvos izdevumus, kas nepieciešami papildu plānoto darbību īstenošanai 1.-3.apakšpunktā; 
4) 2025./2026.m.g. tiek uzsākta izglītojamo pamatprasmju snieguma monitoringa darbu īstenošana, prioritāri matemātikā 3. un 6.klasei.
Tostarp sociālie un sadarbības partneri nodrošinās uzraudzību vai novirzītais finansējums atbilstoši MK protokollēmuma 4.2.apakšpunktā noteiktajam tiks izlietots atbilstoši panāktajai vienošanās.
Vienlaikus skaidrojam, ka papildu finansējums 4.2.2.3. pasākumā tiks piešķirts  šādām darbībām:
1) 4,1 milj. euro, kas ir nesadalītais ESF+ finansējums no 4.2.3.2. pasākuma “Interešu izglītības, brīvā laika un bērnu pieskatīšanas pakalpojumu pieejamības paplašināšana sociālās atstumtības riskam pakļautiem izglītojamajiem un bērniem ar speciālām vajadzībām” (turpmāk - 4.2.3.2. pasākums) un  4.2.2.10. pasākuma “Akadēmiskās karjeras sistēmas reformas ieviešana” (turpmāk - 4.2.2.10. pasākums) elastības finansējuma, novirzāms mācību grāmatu un darba burtnīcu iegādei vispārizglītojošā satura apguvei izglītojamiem pašvaldības izglītības iestādēs – profesionālās pamata un vidējās izglītības iestādes (2), speciālās izglītības iestādes (37), vispārējās izglītības iestādes (483); ieskaitot 5-6 g.v. bērnus – 241 871 izglītojamie (Valsts izglītības informācijas sistēmas (turpmāk - VIIS) dati uz 01.09.2024.). 
2) 4,8 milj. euro no 4.2.2.4. pasākuma "Izglītības kvalitātes monitoringa sistēmas attīstība un nodrošināšana" (turpmāk - 4.2.2.4. pasākums) proporcionāli novirzāms:
a) mācību grāmatu un darba burtnīcu iegādei vispārizglītojošā satura apguvei izglītojamiem citu dibinātāju vispārējās izglītības iestādēs (IZM; Kultūras ministrijas; Tieslietu ministrijas; privātās izglītības iestādes, t.sk. 5-6 g.v. bērni) – 21 818 izglītojamie (VIIS dati uz 01.09.2024.). Kopējās izmaksas: 377 151,71 euro.
b) mācību grāmatu un darba burtnīcu iegādei vispārizglītojošā satura apguvei izglītojamiem profesionālās vidējās izglītības iestādēs (IZM; Kultūras ministrijas; Aizsardzības ministrijas; privātās izglītības iestādes) – 25 296 izglītojamie (VIIS dati uz 01.09.2024.). Kopējās izmaksas: 437 273,34 euro.
c) mācību līdzekļu (t.sk. mācību grāmatu) iegādei izglītojamiem profesionālās ievirzes mākslā, mūzikā un dejā iestādēs (neatkarīgi no dibinātāja - pašvaldības; valsts; privātās izglītības iestādes) – 28 237 izglītojamie (VIIS dati uz 01.09.2024.). Kopējās izmaksas: 488 112,24 euro.
d) mācību līdzekļu (t.sk. mācību grāmatu) iegādei izglītojamiem profesionālās ievirzes sportā izglītības iestādēs (neatkarīgi no dibinātāja - pašvaldības; valsts; privātās izglītības iestādes) – 49 158 izglītojamie (VIIS dati uz 01.09.2024.). Kopējās izmaksas: 849 758,17 euro.

Rezultātā grozījumi 4.2.2.4.pasākumā paredz precizēt pasākuma nosaukumu uz “Atbalsts izglītības kvalitātes attīstībai”, kas precīzāk ataino un raksturo pasākumā plānotās aktivitātes, projekta mērķi un sasniedzamos rezultātus, izceļot saikni starp skolēnu zināšanu pamatprasmēs noteikšanu un tām nepieciešamo atbalstu, atteikties no atbalstāmās darbības (1) datu analītiķu tīkla izveide pašvaldību atbalstam (Noteikumu Nr.745 20.7. apakšpunkts un pēdējā rindkopa 20.5.apakšpunktā), kas paredzēja  piesaistīt augstskolu studentus un praktizējošus datu analītiķus, nodrošinot par paveikto darbu stipendijas (Noteikumu Nr.745 22.2.8. apakšpunkts) un vienojoties par piesaisti noteiktām pašvaldībām, lai tām sniegtu nepieciešamo atbalstu darbam ar datiem lietošanu. Šobrīd rasts risinājums valsts līmenī, kas paredz piesaistīt datu zinātniekus un analītiķus kā IZM un VIAA personālu (piem., valsts līmeņa datu analītikas metodiķi), kuru uzdevums būs nodrošināt valsts līmeņa datu apstrādi un analītiku, kā arī koordinēt datu analītiķus pašvaldības līmenī; (2) svītrota daļa atbalstāmās darbības (Noteikumu Nr.745 20.4. apakšpunkts un daļa 20.5. apakšpunkta), kas paredzēja pētījumu par nozares reformu ieviešanas efektivitāti īstenošanu, pētījumu rezultātā saņemot atbildes  par izglītības reformu ieviešanas efektivitāti un ietekmi, nodrošinātu izglītības reformu uzraudzību un pilnveidotu izglītības pārvaldības sistēmu, kā arī datu pratības mācību programmas izstrādi pašvaldību izglītības ekspertiem. Darbības īstenošanas apjoms ir samazināts  fokusējoties uz (1) pētniecībā balstītu monitoringa vērtēšanas darbu ietvaru izstrādi un (2) izglītības kvalitātes monitoringa sistēmas ieviešanas ietekmi uz izglītības iestāžu darbību - informatīvo ziņojumu sagatavošana.
Vienlaikus ar noteikumu projektu ir veikti citi precizējumi: (1) svītrojot atsauces uz vienkāršoto izmaksu metodikas projektu vadības un īstenošanas personāla izmaksām izstrādi, iekļaujot protokollēmumā punktu, kas atsauc iepriekš pieņemto punktu par šādas metodikas izstrādes nepieciešamību; (2) svītroti un precizēti rādītāju un darbību īstenošanas termiņi, atbilstoši faktiskajai situācijai:
(1) 4.1.apakšpunktā svītrota iznākuma rādītāja sasniedzamā starpvērtība līdz 2024.gada 31.decembrim viena iestāde, kas saņēmusi atbalstu, jo rādītājs tiks sasniegts tad, kad tiks noslēgta vienošanās ar finansējuma saņēmēju IZM par projekta īstenošanu un iesniegts pirmais maksājumu pieprasījums;
(2) 4.3.3.apakšpunkts, kas paredzēja līdz 2024.gada 31.decembrim izsludināt iepirkumu datu apstrādei un analītikai paredzētas datu pratības mācību programmas izstrādei pašvaldību izglītības ekspertiem, tai skaitā IKM sistēmas rīku lietošanai, svītrots ņemot vērā finansējuma pārdali;
(3) attiecīgi 37.punktā, kas paredzēja, ka finansējuma saņēmējs ar iepirkuma procedūrā izvēlētu pakalpojuma sniedzēju līdz 2025. gada 31. martam noslēdz pakalpojuma līgumu par tehniskās specifikācijas izstrādi informācijas tehnoloģiju vides un datu izvērtējumam IKM sistēmas rīku un procesu tālākai attīstībai  termiņš aizstāts ar 2025.gada 30.septembri;
(4)  Izglītības kvalitātes padomes izveides termiņš 2024.gada 31.decembris aizstāts ar 2025.gada 1.oktobri.
Saskaņā ar noteikumu projektam pievienoto protokollēmumu tiek noteikts, ka līdz vienošanās par projekta īstenošanu noslēgšanai ar Centrālo finanšu un līgumu aģentūru 4.2.2.4. pasākuma īstenošanai nepieciešamo finansējumu attiecināmo izmaksu segšanai Izglītības un zinātnes ministrijai kā 4.2.2.4. pasākuma plānotajam finansējuma saņēmējam līdz 242 799 euro apmērā 2025. gadā nodrošina no 74. resora "Gadskārtējā valsts budžeta izpildes procesā pārdalāmais finansējums" programmas 80.00.00 "Nesadalītais finansējums Eiropas Savienības politiku instrumentu un pārējās ārvalstu finanšu palīdzības līdzfinansēto projektu un pasākumu īstenošanai" normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā.
2025.gadā pieprasāmo summu 242 799 euro, aprēķins indikatīvi iekļauj laika periodu 2025.gada janvāris līdz 2025.gada 30.jūnijs (6 mēneši), ko veido: 15% netiešās izmaksas – 30 376 euro, atalgojums – 202 508: projekta vadītājs 4400 EUR + VSAOI x 3 mēneši, vecākais eksperts satura jautājumos 2714 EUR+VSAOI x 3mēnešix2 slodzes, vecākais eksperts IT jautājumos 2750EUR+VSAOI x 3mēnešix2 slodzes, datu zinātnieks 3370 EUR +VSAOI x 3mēneši, vecākais datu zinātnieks 3750 EUR +VSAOI x 6mēneši, vecākais eksperts komunikācijas jautājumos 2174 EUR + VSAOI x 3mēneši, vecākais eksperts juridiskajos un iepirkumu vadības jautājumos 2174 EUR + VSAOI x 3mēneši, vecākais eksperts finanšu jautājumos 2061 EUR + VSAOI x 6mēneši, vecākais eksperts finanšu jautājumos 2061 EUR + VSAOI x 3mēnešix0,5slodzes, vecākais eksperts 1082 EUR + VSAOI x 3mēnešiX0,3slodzes, nozares eksperts 2174 EUR + VSAOI x 3mēnešix2 slodzes, vadošais vecākais eksperts stratēģiskos un nozares satura vadības jautājumos 3377 EUR + VSAOI x 3mēneši, vecākais eksperts monitoringa darbu izstrādei 2174 EUR +VSAOI x 3 mēneši x 5 slodzes; IKMS rīku pilnveide, rādītāju datu pārskatīšana un licences - 9 915 EUR.
Vienlaikus IZM ir veikusi risku izvērtējumu 4.2.2.4. pasākuma projekta darbību uzsākšanai pirms projekta iesnieguma apstiprināšanas. Tika identificēti šādi būtiskākie riski:
1. projekta iesniegums netiek apstiprināts un līdz vienošanās noslēgšanai izlietoto finansējumu, kas piešķirts no 80. programmas, nav iespējams attiecināt no ESF+. Šī riska iestāšanās varbūtība ir vērtējama kā zema, ņemot vērā, ka projekta iesnieguma atlases kārta tiek īstenota ierobežotas projekta iesniegumu atlases veidā un projekta iesniedzējs ir IZM, kam ir jau iepriekšēja pieredze ES fondu projektu īstenošanā. Riska mazināšanai IZM projekta iesnieguma sagatavošanai piesaistīs kompetentus ekspertus ar atbilstošu pieredzi, kā arī konsultēsies ar CFLA par projekta iesnieguma sagatavošanu. Papildus tam, risku mazinās arī ES fondu 2021.-2027. gada plānošanas periodā CFLA piemērotais “konsultē vispirms” princips projektu iesniegumu atlases posmā;
2. līdz projekta iesnieguma apstiprināšanai veiktie izdevumi netiek attiecināti normatīvo aktu prasību neievērošanas rezultātā. Šī riska iestāšanās varbūtība ir vērtējama kā zema, ņemot vērā, ka 4.2.2.4. pasākuma īstenošanas noteikumu projekts precīzi nosaka gan projekta ietvaros atbalstāmās darbības, gan attiecināmās izmaksas. Darbības un izmaksas, ko paredzēts veikt pirms vienošanās noslēgšanas, atbilst 4.2.2.4. pasākumā plānotajām atbalstāmajām darbībām un attiecināmajām izmaksām. Riska mazināšanai IZM projekta īstenošanai līdz vienošanās noslēgšanai (kā arī pēc tam) piesaistīs kvalificētu projekta vadības un īstenošanas personālu, kā arī nepieciešamības gadījumā konsultēsies ar IZM kā atbildīgo iestādi un CFLA par izmaksu attiecināšanas jautājumiem, ievēros ES fondu 2021. - 2027. gada plānošanas perioda horizontālos nosacījumus, t.sk. ievēros prasības, kas ietvertas Finanšu ministrijas vadlīnijās attiecināmo izmaksu noteikšanai ES kohēzijas politikas programmas 2021. - 2027.gada plānošanas periodā, lai mazinātu neatbilstību riskus, kā arī nodrošinās prasības ievērošanu saskaņā ar Regulas 2021/1060 63. panta 6. daļu, ka darbības pirms projekta iesnieguma iesniegšanas var būt uzsāktas, bet nedrīkst būt faktiski pabeigtas vai pilnībā īstenotas;
3. IZM nav nepieciešamās kapacitātes paredzēto darbību uzsākšanai. Šī riska iestāšanās varbūtība ir vērtējama kā zema, ņemot vērā IZM līdzšinējo pieredzi ES fondu projektu īstenošanā. Vienlaikus šī riska ietekme ir vērtējama kā vidēja, tā kā nepietiekamas kapacitātes dēļ var rasties nobīdes plānotajos 4.2.2.4. pasākuma atbalstāmo darbību izpildes termiņos.
Lai arī identificēto risku iestāšanās varbūtība kopumā ir novērtēta kā zema, tomēr protokollēmumā tiek uzdots IZM nekavējoties informēt Ministru kabinetu, ja izmaksas, kas 4.2.2.4. pasākuma ietvaros veiktas pirms projekta iesnieguma apstiprināšanas, varētu netikt vai netiek attiecinātas finansēšanai no Eiropas Sociālā fonda Plus, sagatavojot attiecīgu informatīvo ziņojumu, kurā norādīts detalizēts apraksts par radušos situāciju, neatbilstības rašanās cēloņiem, finansiālo ietekmi, un sniegt fiskāli neitrālus priekšlikumus, veicot finansējuma pārdali starp IZM budžeta programmām/apakšprogrammām, lai nodrošinātu projekta neattiecināto izdevumu segšanu.

Ņemot vērā, ka ir precizēts 4.2.2.4.pasākumam pieejamais finansējums, tad ESF+ finansējuma sadalījums pa intervences kodiem 4.2.2.4.pasākumā 7 007 702 EUR plānoti 149. intervences kodā “Atbalsts pamatizglītībai un vidējai izglītībai (izņemot infrastruktūru)” un 7 007 702 EUR plānoti 148. intervences kodā. Finansējuma veids - grants 14 015 404 EUR.  Saskaņā ar Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.-2027.gadam papildinājumu plānots, ka 5% no kopējā finansējuma sniegs ieguldījumu ESF sekundāra temata 1.kodā “Videi nekaitīgu prasmju un darbvietu un zaļās ekonomikas veicināšana” – 700 771 EUR un attiecīgi 95% 9.kodā – 13 314 633EUR. Dzimumu līdztiesības dimensijas 2.kods “Dzimumu līdztiesības aspekta integrēšana” ietver visu pasākuma finansējumu attiecīgi kā teritoriālas sasniegšanas mehānisma 33.kods.

Veiktie precizējumi Noteikumos Nr.745 neradīs negatīvu ietekmi noteiktā 4.2.2.4.pasākuma mērķa sasniegšanā.
Ir izsludināta 4.2.2.4.pasākuma projekta iesnieguma atlase, kuras ietvaros š.g. 2.janvārī IZM iesniedza projekta iesniegumu priekšizskatīšanā un šobrīd ir pagarināta iesniegumu atlase līdz š.g. 19.maijam, tādējādi 4.2.2.4.pasākuma ierosināto grozījumu apstiprināšanai ir jānotiek ne vēlāk kā līdz š.g. maija beigām, lai nekavētu projekta izvērtēšanu un apstiprināšanu, kā arī attiecīgi īstenošanas uzsākšanu.

Ar Noteikumu projektu tiek precizēti arī visi tie Noteikumu Nr.475 punkti, kuros nepieciešams aizvietot Valsts izglītības satura centru ar Valsts izglītības attīstības aģentūru kā sadarbības partneri.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija
4.2.2.4.pasākuma finansējums tiek samazināts par 4,8milj. euro Sarunu un diskusiju rezultātā ar sociālajiem un sadarbības partneriem un izprotot to, ka ir ierobežoti valsts budžeta līdzekļi un valsts prioritātes to novirzīšanai drošības stiprināšanai, IZM ir pārskatījusi un radusi iespēju pārskatīt 4.2.2.4.pasākumā noteiktās atbalstāmās darbības, pārdalot finansējumu 4,8 milj. EUR uz Valsts izglītības attīstības aģentūras īstenoto projektu “Pedagogu profesionālā atbalsta sistēmas izveide”  4.2.2.3. pasākuma “Mācību procesa kvalitātes pilnveide, īstenojot pedagogu profesionālās darbības atbalsta sistēmas attīstību, izglītojamo izcilības aktivitāšu nodrošināšanu un metodiskā atbalsta materiālu izstrādi pedagogam”.
Ņemot vērā finansējuma izmaiņas indikatīvi plānotais finansējuma sadalījums pa gadiem:
2025.gads – kopējais plānotais finansējums ir 1 765 695 euro, no tā ESF+ finansējums 1 500 841 euro, valsts budžeta līdzfinansējums 264 854 euro;
2026.gads - kopējais plānotais finansējums ir 4 532 703 euro, no tā ESF+ finansējums 3 852 798 euro, valsts budžeta līdzfinansējums 679 905 euro;
2027.gads - kopējais plānotais finansējums ir 3 817 450 euro, no tā ESF+ finansējums 3 244 832 euro, valsts budžeta līdzfinansējums 572 617 euro;
2028.gads - kopējais plānotais finansējums ir 3 417 883 euro, no tā ESF+ finansējums 2 905 201 euro, valsts budžeta līdzfinansējums 512 683 euro;
2029.gads - kopējais plānotais finansējums ir 2 954 980 euro, no tā ESF+ finansējums 2 511 733 euro, valsts budžeta līdzfinansējums 443 247 euro.
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-
Skaidrojums
-

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?
-

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

8.1.5. uz teritoriju attīstību

8.1.6. uz vidi

8.1.7. uz klimatneitralitāti

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

8.1.11. uz veselību

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

8.1.13. uz datu aizsardzību

8.1.14. uz diasporu

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi