Anotācija

24-TA-1424: Noteikumu projekts (Jauns)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.–2027. gadam 4.2.4. specifiskā atbalsta mērķa "Veicināt mūžizglītību, jo īpaši paredzot elastīgas kvalifikācijas paaugstināšanas un pārkvalificēšanās iespējas visiem, ņemot vērā digitālās prasmes, labāk paredzot pārmaiņas un jaunas prasības pēc prasmēm, kas balstītas uz darba tirgus vajadzībām, atvieglojot karjeras maiņu un sekmējot profesionālo mobilitāti" 4.2.4.1. pasākuma "Atbalsts nozaru vajadzībās balstītai pieaugušo izglītībai" otrās kārtas īstenošanas noteikumi" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Ministru kabineta noteikumu projekts "Eiropas Savienības Kohēzijas politikas programmas 2021.–2027. gadam 4.2.4.specifiskā atbalsta mērķa "Veicināt mūžizglītību, jo īpaši paredzot elastīgas kvalifikācijas paaugstināšanas un pārkvalificēšanās iespējas visiem, ņemot vērā digitālās prasmes, labāk paredzot pārmaiņas un jaunas prasības pēc prasmēm, kas balstītas  uz darba tirgus vajadzībām, atvieglojot karjeras maiņu un sekmējot profesionālo mobilitāti" 4.2.4.1. pasākuma "Atbalsts nozaru vajadzībās balstītai pieaugušo izglītībai" otrās kārtas īstenošanas noteikumi" (turpmāk – noteikumu projekts) ir izstrādāts pēc Izglītības un zinātnes ministrijas  iniciatīvas un saskaņā ar Eiropas Savienības fondu 2021.–2027. gada plānošanas perioda vadības likuma 19. panta 6. un 13. punktu.

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Noteikumu projekta mērķis ir izstrādāt Latvijai atbilstošu prasmju fondu finansēšanas un darbības modeli, ar nodomu tam ilgtermiņā kļūt par pašregulējošu un pašfinansējošu struktūru, attīstot sociālajā dialogā balstītu sistēmu nozares uzņēmumā nodarbināto, tai skaitā, pašnodarbināto un nozares potenciālā darba spēka prasmju attīstībai ātrai un efektīvai darbaspēka pielāgošanai darba tirgus attīstības vajadzībām.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Ekonomiskā situācija pasaulē strauji attīstās tehnoloģiju sasniegumu, globalizācijas un mainīgo tirgus prasību dēļ. Nozarēm pielāgojoties šīm pārmaiņām, pieaug nepieciešamība pēc darbaspēka, kam piemīt specializētas prasmes. Tomēr daudzas nozares saskaras ar kritisku prasmju trūkumu, kas kavē to spēju ieviest jauninājumus un saglabāt konkurētspēju.
Latvijas tautsaimniecību, atbilstoši Centrālās statistikas pārvaldes (turpmāk – CSP) 2020. gada datiem, 98,6% veido sīkie (mikro) un mazie un vidējie uzņēmumi (turpmāk – MVU). Ņemot vērā gan kopējo ekonomisko, gan tehnoloģiju dinamisko attīstību, demogrāfiskās tendences,  globalizāciju un klimata pārmaiņas, lai saglabātu konkurētspēju, MVU ir nepieciešamība pēc jaunu procesu, produktu un tehnoloģiju ieviešanas savā darbībā, kā arī būtiski ir ieguldījumi cilvēkkapitālā, jo uzņēmumiem ir nepieciešami darbinieki ar atbilstošu kvalifikāciju un prasmēm, kas spētu ne tikai strādāt ar jaunajiem produktiem, tehnoloģijām un iekārtām, bet arī integrēties visos jaunieviestajos uzņēmuma saimnieciskās darbības procesos. 
Saskaņā ar CSP Darba spēka apsekojuma datiem, 2022. gadā nodarbināto skaits Latvijā, salīdzinot ar 2021. gadu, pieauga par 1,4 procentpunktiem un bija 886,2 tūkstoši (vecumā no 15 līdz 74 gadiem) jeb 63,9%. Vīriešu nodarbinātības līmenis (66,8 %) bija par 5,4 procentpunktiem augstāks nekā sieviešu (61,4 %).
Visaugstākais nodarbinātības līmenis (79,5%) bija personām ar augstāko izglītību, bet viszemākais – personām ar pamatizglītību vai zemāku izglītību (30,2%). 
Kā liecina Pasaules ekonomikas foruma prognozes (https://www.weforum.org/publications/the-future-of-jobs-report-2023/digest/), tad sešiem no desmit darbiniekiem būs nepieciešamas apmācības līdz 2027. gadam.
Starptautiskie pētījumi liecina, ka darba tirgus atrodas uz būtisku pārmaiņu sliekšņa un nākamo 5 gadu laikā 44% darbaspēka mainīsies nepieciešamās pamatprasmes [1]. Šie pētījumi liecina, ka steidzami jāpielāgojas mainīgajai darba videi, akcentējot ne tikai digitālās prasmes, bet arī iezīmē to ka līdz 2025. gadam pusei darbinieku visā pasaulē būs jāpārkvalificējas, jo tiks ieviestas jaunas tehnoloģijas.
Neraugoties uz objektīvo nepieciešamību un nākotnes ambiciozajiem mērķiem, līdzšinējais mērķis pieaugušo izglītībā – vismaz 15% pieaugušo piedalās mūžizglītībā līdz 2020. gadam – nav sasniegts nedz Latvijā, nedz arī ES kopumā. 2022. gadā Eiropā vidēji tikai 11,9% iedzīvotāju vecumā 25-64 gadi piedalījās mācībās, Latvijā – 9,7%. Vienlaikus, saskaņā ar CSP datiem 2022. gadā, Latvijā ievērojami augusi pieaugušo dalība izglītībā. Iedzīvotāju īpatsvars vecumā no 25 līdz 64 gadiem, kuri pēdējo četru nedēļu laikā pirms aptaujas piedalījušies izglītībā, ir pieaudzis no 6,6% 2020. gadā līdz 9,7% 2022. gadā, sasniedzot augstāko līdzdalības līmeni kopš uzskaites sākuma. 
CSP aptauja par darba devēju organizētu arodmācību uzņēmumos liecina, ka2020. gadā 30,7 % darbinieku piedalījās darba devēja organizētās apmācībās, kas ir par 4,3 procentpunktiem vairāk nekā Lietuvā (26,4%) un par 0,6 procentpunktiem mazāk nekā Igaunijā (31,3 %). Vidēji Eiropas Savienībā (ES) šis rādītājs bija 42,4 %.
2010. gadā arodmācībās piedalījās 24,2 % visu uzņēmumu darbinieku, 2015. gadā – 27,2 %, 2020. gadā –30,7 %. Visaktīvāk darbiniekus apmāca lielajos uzņēmumos ar 250 un vairāk darbiniekiem – 2020. gadā apmācībās piedalījās gandrīz puse (45,7%) darbinieku.
Iepriekšējā gadā par 12,6 procentpunktiem pieaudzis arī nodarbināto pieaugušo īpatsvars, kuri piedalījās izglītības procesā apmaksāto darba stundu laikā – no 34,9% 2020. gadā līdz 47,9% 2022. gadā. OECD 2020. gadā apsekotie dati - Latvijas uzņēmumi mācību kursos ieguldīja vidēji tikai 0,6% no darba spēka izmaksām, savukārt ES vidēji ir 1,5%, līdz ar to Latvijā šis rādītājs ir vairāk kā uz pusi mazāks nekā ES vidēji. Laika ieguldījums, ko veic darba devēju nodarbinātās personas ir viens no šķēršļiem uzņēmumu darbinieku prasmju attīstībā ne tikai Latvijā, bet arī citās OECD un ES dalībvalstīs. Ar šo problēmu saskaras vairāk tieši mazie uzņēmumi, kuriem mācību laikā grūti aizvietot darbiniekus, kas iesaistījušies mācību kursu apguvē.
Saskaņā ar CSP datiem, iedzīvotāju ekonomisko aktivitāti ietekmē dažādi faktori, piemēram, dzimums, iegūtais izglītības līmenis un vecums. Vīriešu ekonomiskās aktivitātes līmenis ir augstāks nekā sievietēm ne tikai Latvijā, bet visās ES dalībvalstīs. 2022. gadā vīriešu ekonomiskās aktivitātes līmenis (72,7 %) bija par 7,7 procentpunktiem augstāks nekā sievietēm (65,0 %).
Atbilstoši pieejamiem datiem, lai atrisinātu vajadzības pēc darbiniekiem ar jaunām prasmēm un kompetencēm, visvairāk (72,5 %) uzņēmumu pieņem jaunus darbiniekus jau ar vajadzīgo kvalifikāciju un prasmēm, 45,1 % uzņēmumu veic jauno darbinieku apmācību, 38 % veic iekšējo reorganizāciju, lai labāk izmantotu darbinieku esošās prasmes un kompetences. Vien trešā daļa (33,6 %) uzņēmumu norādīja, ka veic esošo darbinieku pastāvīgas arodmācības.
2020. gadā visbiežāk arodmācību kursos ietvertās zināšanas bija tehniskās, praktiskās vai īpašas darbā nepieciešamās prasmes (67,3 %) un prasmes darbā ar klientu (24,2 %). Sekoja vadības prasmes (14,9 %), problēmu risināšanas prasmes (13,5 %), kā arī citas prasmes un kompetences (27,1 %).
Starp nozarēm daudz aktīvāka darbinieku iesaistīšana visos arodmācību veidos (t.sk. pašmācībā, ieskaitot e-mācības – 51,8 %), bija informācijas un komunikācijas pakalpojumu, kā arī finanšu un apdrošināšanas nozarē.
Latvijai pašlaik trūkst pasākumu, lai veicinātu uzņēmumu savstarpējo sadarbību, kā arī sadarbību starp uzņēmumiem un izglītības iestādēm.
Kā norādīts tehniskā atbalsta instrumenta projekta  “Atbalsts darba devējiem prasmju attīstīšanas veicināšanā Latvijā” ("Supporting employers in promote skills development in Latvia"(21LV06))” ziņojumā [2] prasmju fondu izveide varētu veicināt sadarbību mācību un prasmju attīstības jomā un mazināt bažas, kas saistītas ar darbinieku pārvilināšanu. Tajā pašā laikā prasmju fondu izveide ilgākā termiņā būtu daudzsološs pakāpiens ceļā uz ilgtspējīgu finansējuma modeli uzņēmumu nodrošinātu mācību atbalstam Latvijā. Izmantojot privātos ieguldījumus, prasmju fondi varētu kļūt neatkarīgi no ES finansējuma. Ziņojumā aprakstīti Ekonomiskās sadarbības un attīstības organizācijas (turpmāk – OECD) ieteikumi attiecībā uz rīcībpolitikas pasākumu kopumu prasmju attīstībai Latvijā un kā viens no pasākumiem norādīts prasmju fondu izmēģinājuma projekti. Caur prasmju fonda pilotprojektiem varētu pārbaudīt Latvijai piemērotu īstenošanas modeli un potenciāli sagatavoties mācību nodevas ieviešanai vidējā termiņā vai ilgtermiņā.
Darbinieku prasmju pilnveidošana, paralēli tehnoloģiskajam progresam, ir kritiski svarīga un mācību kursus ir nepieciešams piedāvāt darba devēju darbiniekiem, lai turpinātu attīstīt un ieviest inovācijas uzņēmumos, kā arī kopumā veicinātu darba spēka produktivitāti. Turklāt nozares pārstāvji ir uzsvēruši, ka mācību procesam jābūt pietiekami dažādotam, atbilstoši nozares vajadzībās balstītam procesam, kas pēc būtības atbilst arī OECD projekta “Atbalsts darba devējiem prasmju attīstīšanas veicināšanā Latvijā” projekta ietvaros paustajiem secinājumiem un izrietošajiem ieteikumiem. Lai ieviestu OECD ieteikumus un nodrošinātu ilgtspējīgu reformu darba devēju darbinieku prasmju pilnveidē, MK noteikumu izstrādē ir ņemtas vērā OECD normatīvā regulējumaveidošanas praktiskās vadlīnijas [3].  

[1] Pasaules ekonomikas forums, https://www.weforum.org/agenda/2023/05/future-of-jobs-2023-skills/
[2] https://www.oecd.org/skills/employer-training-support-Latvia.htm
[3](https://epale.ec.europa.eu/system/files/2023-09/21LV06%20Practical%20guidelines_Output%205_06.09.23_LV.pdf#) 
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Ekonomiskā situācija pasaulē strauji attīstās tehnoloģiju sasniegumu, globalizācijas un mainīgo tirgus prasību dēļ. Nozarēm pielāgojoties šīm pārmaiņām, pieaug nepieciešamība pēc darbaspēka, kam piemīt specializētas prasmes. Tomēr daudzas nozares saskaras ar kritisku prasmju trūkumu, kas kavē to spēju ieviest jauninājumus un saglabāt konkurētspēju. Šī problēma ir īpaši izteikta tādās nozarēs kā tehnoloģijas, ražošana un zaļā enerģija, kur pieprasījums pēc kvalificētiem speciālistiem pārsniedz piedāvājumu.
Tāpat arī ņemot vērā tautsaimniecības pārstrukturizāciju vidējā termiņā un ilgtermiņā, sagaidāmas izmaiņas arī darba spēka pieprasījumā pēc noteiktas kvalifikācijas speciālistiem. Nozares straujā attīstība nosaka ne tikai nepieciešamību pēc jaunām prasmēm, bet arī pieaugošu pieprasījumu darba tirgus kvalitātei un attiecīgi veido konstantu nodarbināto atlīdzības pieaugumu (iepriekšējos gados 8% gadā). Līdz 2024.gadam Ekonomikas ministrijas dati liecina par plānotu nozares attīstību 4,4 % apmērā (Par Darba tirgus vidēja un ilgtermiņa prognozēm, Ekonomikas ministrija, 2022).  
Vienlaikus Latvijas uzņēmēji šobrīd saskaras ar vairākiem būtiskiem izaicinājumiem globālajā darba tirgū. Tie ietver darbspējas vecuma iedzīvotāju skaita samazināšanos, roku darba aizstāšanu ar progresīvām tehnoloģijām un izglītības trūkumu, kas atstāj darbiniekus nesagatavotus mūsdienu darba tirgus prasībām. Tā rezultātā darba devējiem ir jāparedz un jāplāno izaugsme ar mazākiem cilvēkresursiem, uzsverot nepieciešamību attīstīt labi izglītotu un augsti kvalificētu darbaspēku. Vairāk nekā puse Pasaules ekonomikas foruma [1] aptaujāto darba devēju sagaida, ka tehnoloģiju attīstība veicinās darba vietu pieaugumu. Tomēr vairāk nekā 20% paredz, ka tehnoloģijas var izraisīt arī darbavietu zaudēšanu. Turklāt esošais prasmju trūkums darba tirgū jau rada būtiskas problēmas, un 60% darba devēju norāda, ka jaunie absolventi nav atbilstoši sagatavoti savu pašreizējo pienākumu izpildei.2 Minētā ietekmē darba devējiem kļūst arvien grūtāk aizpildīt vakances ar atbilstoši apmācītiem cilvēkiem, izraisot produktivitātes zudumus un lēnāku izaugsmi. Turklāt darbinieki piedzīvo situācijas, kad viņu pašreizējas prasmes neatbilst tām prasmēm, kas nepieciešamas darba tirgū, kā rezultātā rodas nepietiekama nodarbinātība un karjeras stagnācija.  
Esošās mācību vajadzības būtiski pārsniedz pieejamos resursus. Turklāt pieejamais finansējums primāri ir ES fondu projektos balstīts. Arodmācību kursu izmaksas vienam dalībniekam 2020. gadā Latvijā veidoja vidēji 297 eiro un bija mazākās starp Baltijas valstīm. Lietuvā šīs izmaksas bija 432 eiro, Igaunijā – 892 eiro, vidēji ES – 1441 eiro.
CSP Pieaugušo izglītības apsekojuma dati parāda, ka joprojām lielākais šķērslis dalībai ir nespēja savienot mācības ar darbu.
Pamatojoties uz CSP datiem, palielinās to darba devēju nodarbinātās personas, kas iziet dažāda veida mācību kurus prasmju pilnveidošanai. Darba devēju  nodarbinātās personas vecuma grupā no 25 līdz 64 gadiem, kuri 2023. gadā (līdz novembrim) piedalījušies mācību procesā ir 9,7%, savukārt 2021.gadā – 8,6%. Attiecīgi ir secināms, ka interese par prasmju pilnveidi darba devēju  nodarbināto personu vidū pieaug, taču nepietiekami strauji, līdz ar to ir nepieciešams attīstīt un piedāvāt darba devējiem mērķtiecīgas atbalsta programmas, kas ļauj uz nozares vajadzībām balstītu prasmju pilnveides mācību nodrošinājumu (papildus statistiku par problemātiku un izaicinājumiem skat. pie situācijas apraksta).
Eiropas Komisija: «Prasmju fondi var mobilizēt publiskos un privātos finanšu resursus, veicināt izmaksu dalīšanu un darba devēju līdzdalību mācību nodrošināšanā»
Cedefop: «.. Prasmju fondi var nodrošināt stabilu finansējumu un veicināt darba devēju līdzdalību mācību nodrošināšanā»
Cedefop: Prasmju fondi ir mērķtiecīgi fondi (institūcijas vai pasākumi), bieži ārpus parastajiem valsts budžeta kanāliem, kuru mērķis ir attīstīt cilvēkresursus, savstarpēji apvienojot ar to saistītās izmaksas starp uzņēmumiem (savstarpēja sadarbība), kur darba devējiem ir pienākums (ar likumu vai saistošu koplīgumu) sniegt finansiālu ieguldījumu (parasti mācību nodeva vai īpaša sociālās apdrošināšanas iemaksu pārpalikums) un atkarībā no fondu nosacījumiem ir tiesīgi saņemt dažāda veida atbalstu, piem., darbinieku vai bezdarbnieku mācībām, prasmju vajadzību izpētei, konsultācijām mācību plānošanai u.c.).

Līdz ar to nepieciešams veidot atbalsta instrumentus darba devējiem darbinieku papildu izglītošanā, kāpinot atbalsta pieejamību darba devēju darbinieku prasmju pilnveidei. Prasmju fonda viens no būtiskiem uzdevumiem ir konsolidēt izpratni par prasmēm, kas nepieciešamas nozarē un dažādās kvalifikācijās, iespējām nodrošināt papildinošu prasmju apguvi, pamatojoties uz esošo prasmju novērtēšanu un mērķtiecīgu izglītības piedāvājuma organizēšanu.
Tādējādi tiks sekmēta cilvēkresursu attīstība atbilstoši nākotnes pieprasījumam un tautsaimniecības transformācijai uz augstākas pievienotās vērtības radīšanu, kas dod labumu Latvijas tautsaimniecībai un sabiedrībai kopumā.
Prasmju fonda pieeja, kas uzsver mērķtiecīgu mācību un prasmju pilnveidi, ir pielāgota konkrētām nozares vajadzībām, var piedāvāt mērķtiecīgus un daudzpusīgus risinājumus: 
 1) nozaru fokuss – koncentrējoties uz konkrētām nozarēm, Prasmju fonds var izstrādāt pielāgotas mācību programmas, kas ir cieši saistītas ar šo nozaru pašreizējām un nākotnes vajadzībām. Šī mērķtiecīgā pieeja nodrošinātu, ka attīstāmās prasmes ir atbilstošas ​​un vērtīgas pašreizējām darba tirgus prasībām. 
2) nozares sadarbība – Prasmju fonda modelis attīstītu sadarbību starp nozares līderiem, politikas veidotājiem un izglītības iestādēm. Šī partnerība nodrošinātu, ka apmācību programmas tiek izstrādātas, ņemot vērā tiešu darba devēju ieguldījumu, tādējādi uzlabojot prasmju saskaņošanu ar darba tirgus prasībām. 
3) pielāgošanās spēja – Prasmju fonda pieeja ļautu ātrāk iniciēt, izstrādāt un ieviest mācību programmas, ļaujot ātrāk reaģēt uz tehnoloģiju sasniegumiem un tirgus izmaiņām. Šī veiklība palīdzētu darbiniekiem nodrošināt jaunākās prasmes. 
4) pieejamība – Nodrošinot mērķtiecīgu finansējumu un atbalstu, Prasmju fonds uzlabotu piekļuvi mācībām, nodrošinot iekļaujošāku pieeju darbaspēka attīstībai. 
Pašiem uzņēmumiem ir jāpieņem daudzveidīgāka pieeja un jāparedz kā pienākums palīdzēt uzņēmuma darbiniekiem attīstīt jaunas prasmes, pielāgoties nākotnes darba prasībām, lai tie kļūtu par vērtīgiem aktīviem, kas spēj veicināt gan uzņēmuma, gan kopienas izaugsmi.

[1] Pasaules ekonomikas forums, https://www.weforum.org/agenda/2024/01/8-global-issues-shaping-and-driving-job-creation/ 
Risinājuma apraksts
MK noteikumi paredz izstrādāt un aprobēt Latvijai atbilstošu prasmju fondu finansēšanas un darbības modeli, ar nodomu tam ilgtermiņā kļūt par pašregulējošu un pašfinansējošu struktūru, attīstot sociālajā dialogā balstītu sistēmu nozares uzņēmumā nodarbināto, tai skaitā, pašnodarbināto un nozares potenciālā darba spēka prasmju attīstībai ātrai un efektīvai darbaspēka pielāgošanai darba tirgus  attīstības vajadzībām. Prasmju fonds ir īpašs finansējuma veids ārpus valsts budžeta, lai nodrošinātu cilvēkresursu attīstību. Prasmju fondu veido kā publiskās-privātās partnerības starp nozaru (darba devēju) pārstāvošām organizācijām, nozaru ministrija/ekonomikas ministrijām un arodbiedrībiedrībām, piesaistot nozaru uzņēmumu ieguldījumus fondā, kur darba devēji tiesīgi saņemt atbalstu cilvēkresursu attīstībai. Nozaru organizācijām ir galvenā lemšana par to, kādam tiks izmantoti atbalstam piesaistītie līdzekļi, tostarp prasmju vajadzību noteikšanai, nodarbināto dažāda veida mācībām vai potenciālo darbinieku izglītošanai. Prasmju fondi vērsti uz sociālajā dialogā balstītu pārvaldības sistēmu cilvēkresursu attīstību nozarēs, veicinot nozaru un darba devēju atbildību par cilvēkresursu attīstību un plānošanu ilgtermiņā. Prasmju fonds palīdz mobilizēt publiskos un privātos finanšu resursus, veicināt izmaksu dalīšanu un darba devēju līdzdalību mācību nodrošināšanā. Ilgtermiņā Prasmju fonds varētu kļūt par pieaugušo izglītības ilgtspējīgas finansēšanas pieeju.
Projekta ietvaros vērtējot attiecīgā nozarē nodarbināto skaitu, paredzēts identificēt nepieciešamo pieaugušo apjomu, kam būs nepieciešama kvalifikācijas paaugstināšana, kā arī tās provizorisko ietekmi uz uzņēmumu saimniecisko darbību un nozares izaugsmi, lai tādējādi noteiktu tās prasmju grupas, kas ļauj efektīvāk virzīties izvirzītajiem Latvijas enerģētikas un tautsaimniecības mērķiem. Tāpat paredzēts izvērtēt nozarē esošo īstenoto pieeju pieaugušo izglītībā, lai noteiktu ekonomiski efektīvākos pieaugušo izglītības finansēšanas modeļus – vērtējot gan priekšlikumus nodokļu izmaiņām, gan līdzatbildīgai nozares mācību vajadzību finansēšanai.  
Kā norāda OECD kā viena no prioritātēm ir prasmju pilnveidošana (tehniskās zināšanas), kas ir atbilstošs darba devēju pieprasījumam. Līdz ar to jāparedz ilgtspējīgs modelis, lai nodrošināt nozarei nepieciešamo cilvēkresursu mācības, kas nepieciešamas darba devējiem, lai pilnveidotu darbinieku prasmju pilnveidi. 
Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmā 2021.–2027.gadam noteikts, ka caur prasmju fondu pieeju plānots attīstīt sociālajā dialogā balstītu sistēmu nodarbināto prasmju attīstībā ātrai un efektīvai darbaspēka pielāgošanai darba tirgus attīstības vajadzībām. Lai to realizētu 4.2.4.1. pasākuma otrās kārtas ietvaros atbalsts plānots nozares uzņēmumu pasūtītu darbinieku mācībām uzņēmumu darba ražīguma un produktivitātes veicināšanai, kā arī potenciālā darba spēka piesaistīšanai un izglītošanai atbilstoši nozares uzņēmumu vajadzībām un stratēģiskai uzņēmumu cilvēkresursu attīstībai un plānošanai.
Noteikumu projekts izstrādāts, arī ņemot vērā “Deklarācija par Evikas Siliņas vadītā Ministru kabineta iecerēto darbību” uzdevumu Nr. 25 “Palielināsim izglītības un zinātnes finansējumu, ceļot izglītības un zinātnes kvalitāti un zinātnes universitāšu konkurētspēju. Uzsāksim pāreju uz institucionālo finansējuma modeli zinātnes universitātēs. Nodrošināsim profesionālās izglītības atbilstību darba tirgus prasībām, mūžizglītības un darba vidē balstītas mācību pieejas īstenošanu.
Noteikumu mērķis: ir izstrādāt Latvijai atbilstošu prasmju fondu darbības un finansēšanas  modeli, ar nodomu tam ilgtermiņā kļūt par pašregulējošu un pašfinansējošu struktūru, attīstot sociālajā dialogā balstītu sistēmu nozares uzņēmumā nodarbināto, tai skaitā, pašnodarbināto un nozares potenciālā darba spēka prasmju attīstībai ātrai un efektīvai darbaspēka pielāgošanai darba tirgus attīstības vajadzībām. Pasākuma ietvaros paredzēts līdz 2029. gadam attīstīt un izmēģināt Latvijas situācijai un attiecīgā ekonomikas sektora vajadzībām atbilstošus Prasmju fondus vismaz trīs nozarēs.
4.2.4.1. pasākuma otrās kārtas ietvaros paredzēts sniegt atbalstu Latvijas kontekstam atbilstošas Prasmju fondu pieejas attīstībai un pilotēšanai, lai:
• attīstītu sociālajā dialogā balstītu sistēmu cilvēkresursu attīstībai nozarēs
• veicinātu nozaru un darba devēju domāšanu un atbildību par cilvēkresursu attīstību un plānošanu, tostarp ilgtermiņa domāšanu
• mazinātu spriedzi saistībā ar ieguldījumiem darbiniekos un pārpirkšanas riskiem
• veicinātu kvalitatīvā un darba devēja prasībām atbilstošā mācību piedāvājuma un pieeju attīstību konkurences apstākļos
• palielinātu darbaspēka iesaisti prasmju un kvalifikāciju pilnveidē
• palielinātu resursus izglītības ekosistēmā
• ilgtermiņā kļūtu par pieaugušo izglītības ilgtspējīgas finansēšanas pieeju (tostarp, piem., caur nodokļu pārvirzīšanu).
Ar prasmju fondu šo noteikumu izpratnē jāsaprot publiskajā un privātajā partnerībā izveidots un pārvaldīts fonds, ar mērķi  atbalstīt stratēģisku sociālā dialogā balstītu cilvēkresursu attīstību nozarē, apvienojot nozaru uzņēmumu iemaksas un citus finanšu resursus, sniegt atbalstu mācībām, prasmju vajadzību prognozēšanai, mācību rezultātu novērtēšanai un citiem atbalsta pasākumiem atbilstoši pieejamā finansējuma nosacījumiem un fonda pārvaldības lēmumiem.

Kā prasmju fonda pārvaldītājs  plānots vismaz viena Latvijas Republikas Uzņēmumu reģistra biedrību un nodibinājumu reģistrā reģistrēta biedrība vai nodibinājums, kas apvieno Latvijas Republikā reģistrētus uzņēmumus, biedrība vai nodibinājums, kas pārstāv un īsteno darba ņēmēju intereses, un nozares ministrija vai Ekonomikas ministrija, kas savstarpēji vienojoties izveido un pārvalda prasmju fondu. Savukārt kā prasmju fonda dalībnieki plānoti uzņēmumi vai iestādes, kas veic iemaksas (konkrēta naudas summa, ko prasmju fonda dalībnieki samaksā prasmju fondā, daļa no kādas samaksas) prasmju fondā un ir tiesīga saņemt prasmju fonda piedāvāto atbalstu.

Pasākuma otrās kārtas mērķa grupa ir a) Latvijas Republikā reģistrēti sīkie (mikro), mazie, vidējie un lielie uzņēmumi un to darbinieki, un pašnodarbinātie; b) nozares potenciālais darba spēks; c) Latvijas Republikas Uzņēmumu reģistra biedrību un nodibinājumu reģistrā reģistrēta biedrība vai nodibinājums, kas pārstāv un īsteno darba ņēmēju vai darba devēju darba, ekonomiskās, sociālās un profesionālās tiesības un intereses; d) valsts pārvaldes iestādes, kas izstrādā un īsteno tautsaimniecības struktūrpolitiku, nozares cilvēkresursu attīstības politiku, kā arī rūpniecības, būvniecības, enerģētikas, tūrisma, ārējo ekonomisko, iekšējā tirgus (precēm un pakalpojumiem), uzņēmējdarbības attīstības, investīciju, patērētāju tiesību aizsardzības politiku un citu politiku normatīvajos aktos noteiktajās jomās.

Pasākuma otrās kārtas ietvaros līdz 2029. gada 31. decembrim ir sasniedzami šādi uzraudzības rādītāji:
iznākuma rādītāju mācībās iesaistītājām personām -  nodarbinātas personas, tostarp pašnodarbinātas personas (personu skaits) - 4 740; (Rādītājs ietver visas nodarbinātās personas, tostarp pašnodarbinātās personas, kas saņem Eiropas Sociālā fonda Plus atbalstu 4.2.4.1.pasākuma otrās kārtas ietvaros)
- rezultāta rādītājus mācībās iesaistītājām personām:
a) dalībnieki, kuri pēc dalības pārtraukšanas ir ieguvuši kvalifikāciju (personu skaits) - 3 602; (Rādītājs ietver 4.2.4.1.pasākuma otrās kārtas dalībniekus, kuri saņēmuši Eiropas Sociālā fonda Plus atbalstu un ir ieguvuši kvalifikāciju. Kvalifikācija ir formāls vērtēšanas un apstiprināšanas procesa rezultāts, kas tiek iegūts, kad kompetentā iestāde nosaka, ka indivīds ir sasniedzis mācīšanās rezultātus atbilstoši noteiktajiem standartiem.)
b) dalībnieki, kuri sešus mēnešus pēc aiziešanas atrodas labākā darba tirgus situācijā (personu skaits) - 936; (Rādītājs ietver dalībniekus, kuri sešus mēnešus pēc jaunas kvalifikācijas iegūšanas atrodas labākā darba tirgus situācijā. Saskaņā ar Eiropas Komisijas skaidrojumu “Dalībnieki, kuri atrodas labākā darba tirgus situācijā” ir  nodarbinātas personas, kuras ir saņēmušas ESF+ atbalstu un kuriem uzlabojusies darba situācija, tostarp viņiem ir uzticēts veikt darbu, kur nepieciešama augstāka kompetence/prasmes/kvalifikācija, vai viņi ir pārcelti darbā, kas saistīts ar lielāku pienākumu apjomu, vai viņi ir saņēmuši paaugstinājumu amatā vai algas pieaugumu, kas pārsniedz gada algu inflācijas līmeni, vai pārgājuši no nestabilas uz stabilu nodarbinātību, piemēram, uz pilnas slodzes darbu u.c., aspektiem)
- nacionālie rādītāji:
a) līdz 2025. gada 1.septembrim katrā projektā izstrādāts un ar prasmju fonda pārvaldītāju apstiprināts mācību un citu nepieciešamo atbalsta pasākumu cilvēkkapitāla attīstībai nozarē īstenošanas plāns, kas ietver nozares potenciālā darba spēka darbinieku sagatavošanu nozares attīstībai, tai skaitā pārkvalificējot citās nozarēs nodarbinātos un esošo darbinieku prasmju pilnveidi; 
b) 2025. gada 30.septembrim katrā projektā uzsākta mācību īstenošana nozares uzņēmumu darbiniekiem, tai skaitā pašnodarbinātiem, un nozares potenciālam darba spēkam, iesaistot mācībās vismaz 10 procentus nodarbināto  no projektā plānotā kopskaita; 
c) līdz 2026.gada 31.martam katrā projektā izstrādāts un Izglītības un zinātnes ministrijā iesniegts ziņojums par prasmju fonda konceptuālā apraksta pilotprojekta rezultātiem un priekšlikumiem prasmju fonda pilotprojekta pilnveidošanai līdz 2029.gadam; 
d) līdz 2028.gada 30. jūnijam izstrādāts Izglītības un zinātnes ministrijā iesniegts ziņojums par prasmju fonda pilotprojekta turpināšanu un tā ilgtspējas nodrošināšanu pēc projekta noslēguma. 
Vienlaikus Pasākuma otrās kārtas ietvaros  tiek noteikts, ka viena projekta ietvaros mācībās jāiesaista vismaz 1 580 nodarbinātas personas, tostarp pašnodarbinātas personas. 

Pasākuma otro kārtu īsteno atklātas projektu iesniegumu atlases veidā. Pasākuma otrās kārtas projektu var īstenot līdz 2029. gada 30. novembrim no dienas, kad noslēgts līgums par projekta īstenošanu

Pasākuma otrās kārtas ietvaros kā Finansējuma saņēmējs ir plānotas Latvijas Republikas Uzņēmumu reģistra biedrību un nodibinājumu reģistrā reģistrētas biedrības vai nodibinājumi, kas apvieno vienas nozares uzņēmumus un kā sadarbības partneri jāpiesaista vismaz Ekonomikas ministriju vai cita nozares ministriju, kura izstrādā un organizē attiecīgās nozares politiku un tiks iesaistīta prasmju fonda koncepta izstrādē un īstenošanā, kā arī biedrību vai nodibinājumu, kas pārstāv un īsteno darba ņēmēju darba, ekonomiskās, sociālās un profesionālās tiesības un intereses/  tiesību un interešu aizstāvību nozaru un starpnozaru līmenī, kas kopā visi veido prasmju pārvaldītāju.
Projektā kā sadarbības partneri pēc nepieciešamības iesaistāmas arī citas Latvijas Republikas Uzņēmumu reģistra biedrību un nodibinājumu reģistrā reģistrētas biedrības vai nodibinājumi, kas apvieno vienas nozares Latvijas Republikā reģistrētus  uzņēmumus. 
Lai nodrošinātu, ka pieteikumus Prasmju fonda pilotprojektu īstenošanai iesniedz augstas gatavības projektu potenciālie īstenotāji, pasākuma otrās kārtās ieviešanas nosacījumi paredz, ka projekta iesniedzējs sagatavo projekta iesniegumu atbilstoši projektu iesniegumu atlases nolikumā noteiktajām prasībām un iesniedz to sadarbības iestādē, izmantojot Kohēzijas politikas fondu vadības informācijas sistēmas elektronisko vidi, pievienojot: 
1. prasmju fonda konceptuālo aprakstu; 
2.  sadarbības partneru apliecinājumu par sadarbību projektā; 
3. prasmju fonda konceptuālā aprakstā norādīto uzņēmumu apliecinājumu par dalību projektā;
4. prasmju fonda konceptuālajā aprakstā  norādīto apliecinājumu par līdzfinansējuma nodrošināšanu projektā plānotajā privātā līdzfinansējuma apmērā;
5. komercdarbības atbalsta piešķiršanas uzņēmumiem risinājuma aprakstu;
6. apliecinājumu, ka tiks izstrādāta atbilstoša iekšējās kontroles sistēma;
7. risinājuma aprakstu apkopotu datu par mērķa grupas personām uzkrāšanai, uzskaitīšanai un iesniegšanai sadarbības iestādē.
Prasmju fonda konceptā ir jāietver nepieciešamības pamatojums, attīstības vīzija un mērķi, jāapraksta sadarbības modelis, jānorāda prasmju fonda veidotāju/administratoru un Prasmju fonda dalībnieku lomu, atbildības un pienākumu sadalījums, lēmumu pieņemšanas kārtība, jāapraksta Prasmju fonda finansēšanas modelis, tostarp privātā finansējuma piesaiste un ilgtspējas nodrošināšana, kā arī jāapraksta Prasmju fonda cilvēkresuru attīstība, tostarp kā plānots prognozēt prasmju vajadzības, kā piesaistīt un atlasīt mācībās iesaistāmos darbiniekus, kā arī jānorāda sasniedzamie rezultāti projekta īstenošanas periodā un jāapraksta komunikācijas stratēģija.

Lai nodrošinātu augstas gatavības projektus, tiks vērtēti šādi projekta kvalitātes aspekti:
- Sadarbības -modelis starp uzņēmumiem, darba ņēmēju organizācijām un valsti, lai sagatavotu un apstiprinātu kopīgu atbalsta pasākumu un mācību vajadzību redzējumu, tostarp par nākotnes prasmēm attiecīgajā nozarē un saistītajās nozarēs, mācību un citiem nepieciešamiem pasākumiem;
- Publisko un privāto līdzieguldījumu proporcionalitāte, avoti un plānotā dinamika laika gaitā, tostarp piedāvātie risinājumi Prasmju fonda finansēšanai ilgtermiņā;
- Prasmju fonda ilgtspējības nodrošināšanas plāns, jo īpaši risinot privātā finansējuma piesaisti mācību īstenošanai caur Prasmju fondu,
Papildus tam atbalstīto projektu īstenotājiem pasākuma MK noteikumos ir paredzēts kopīgs uzdevums sagatavot un iesniegt IZM savstarpēji saskaņotus priekšlikumus nepieciešamajām izmaiņām normatīvajā regulējumā, atspoguļojot savstarpēji saskaņotu vienotu redzējumu jauna nodokļu politikas piedāvājuma gadījumā.
Pasākuma otrajai kārtai kopējais pieejamais attiecināmais finansējums ir ne mazāk kā 6 050 854 euro, ko veido publiskais finansējums 5 762 728 euro apmērā (tai skaitā Eiropas Sociālā fonda Plus (turpmāk - ESF+)finansējums – 4 898 319 euro un valsts budžeta līdzfinansējums – 864 409 euro) un privātais finansējums ne mazāk kā 288 126 euro apmērā.  
Pasākuma otrās kārtas ietvaros viena projekta iesnieguma maksimāli pieļaujamais finansējuma apmērs ir 2 016 951,33 euro, ko veido publiskais finansējums 1 920 909,33 euro (tai skaitā  ESF+ finansējums 1632 722,93 euro un valsts budžeta finansējums 288136,4 euro) un privātais finansējums ne mazāk kā 96 042 euro.  

Pasākuma otrās kārtas ietvaros ir atbalstāmas šādas darbības: 
1) prasmju fonda pilotēšana atsevišķās nozarēs un prasmju fonda konceptuālā apraksta pilnveide, tostarp sadarbības modeļa starp nozares uzņēmumiem un darba ņēmēju organizācijām aprobācija un attīstība; 
2) nozares nodarbināto un nozares potenciālā darba spēka prasmju vajadzību apzināšana un kopīga mācību vajadzību nozarē un saistītajās nozarēs “nākotnes prasmju” redzējuma sagatavošana, kā arī nodarbināto prasmju novērtējums par nepieciešamajām mācībām un prasmju attīstības kartējuma izstrāde; 
3) mācību un citu nepieciešamo atbalsta pasākumu cilvēkkapitāla attīstībai nozarē īstenošanas plāna izstrāde un īstenošana, kas ietver nozares potenciālā darba spēka sagatavošanu nozares attīstībai, tai skaitā pārkvalificējot citās nozarēs nodarbinātos un esošo nozares darbinieku prasmju pilnveidi; 
4) prasmju fonda atbalsts uzņēmumu nodarbināto mācībām;
5) prasmju fonda atbalsts nozares potenciālā darba spēka piesaistei, organizējot publisku pieteikšanos mācībām. Pasākuma ietvaros plānots atbalsts nozaru vajadzībās balstītām mācībām formālās vai neformālās izglītības ietvaros, kā arī citām mācību aktivitātēm klātienes, tiešsaistes vai hibrīdformā, kas nozarē esošiem darbiniekiem, tai skaitā pašnodarbinātiem, un nozares potenciālajam darba spēkam nodrošina iespēju iegūt vai pilnveidot nepieciešamās prasmes vai kvalifikāciju. Turklāt kā mācību sniedzējs var būt juridiska vai fiziska persona, kas nodrošina mācību pakalpojuma sniegšanu.
6) pasākumi mērķa grupas un sabiedrības iesaistīšanai un informēšanai par projekta mērķiem, norisi un rezultātiem (tai skaitā informācija plašsaziņas līdzekļos, darba grupu, semināru, konferenču, labās prakses un pieredzes apmaiņas un citu pasākumu īstenošana);  
7) prasmju fonda pārvaldītāju un prasmju fonda dalībnieku savstarpējās sadarbības sekmēšanas pasākumi, tai skaitā darba grupu, semināru, konferenču, pieredzes apmaiņas Latvijā un ārvalstīs un citu pasākumu īstenošana; 
8) komunikācijas un vizuālās identitātes prasību nodrošināšana; 
9) horizontālā principa "Vienlīdzība, iekļaušana, nediskriminācija un pamattiesību ievērošana" darbību īstenošana; 
10) prasmju fonda īstenoto mācību pasākumu ietekmes uz uzņēmumu vai nozaru attīstību izvērtējumi, tostarp veicot iesaistīto uzņēmumu aptaujas par personām, kuras piedalījās mācībās, lai noskaidrotu iegūto prasmju un zināšanu ietekmi; 
11) projekta īstenošanu pamatojošās dokumentācijas, tostarp prasmju fonda konceptuālā apraksta, sagatavošana, iepirkuma procedūras dokumentācijas sagatavošana un prasmju fonda konceptuālā apraksta pilnveide; 
12) projekta vadības un īstenošanas nodrošināšana.

Nosacījumi 4.2.4.1. pasākuma otrās kārtas īstenošanai
1)  lai attīstītu publiskās un privātās partnerības instrumentus prasmju fondu izveidei  (1.punka darbība), finansējuma saņēmējs izstrādā un ar Izglītības un zinātnes ministriju saskaņo:
a) ziņojumu par prasmju fonda konceptuālā apraksta pilotprojekta rezultātiem un priekšlikumiem prasmju fonda pilotprojekta pilnveidošanai līdz 2029.gadam, ziņojumā ietverot vismaz informāciju par  īstenotajiem mācību un citiem atbalsta pasākumiem, par valsts un privāto līdzieguldījumu proporcionalitāti un dinamiku laika gaitā, sniedzot aprakstu un priekšlikumus prasmju fonda pilotprojekta pilnveidošanai un funkcionēšanai līdz 2029.gadam un ilgtermiņā,  aprakstot sadarbības modeli starp uzņēmumiem un darba ņēmēju organizācijām, tostarp norādot katra lomu un pienākumus, kārtību/procedūru lēmuma pieņemšanai par mācību vajadzībām un citiem atbalsta pasākumiem, un ietverot informāciju par īstenotajiem mācību un citiem īstenotajiem atbalsta pasākumiem, kā arī identificētu un sagatavotu kopīgu mācību vajadzību redzējumu, tostarp “nākotnes prasmēm” nozarē un saistītajās nozarēs, kā arī sniedzot priekšlikumus nepieciešamajām izmaiņām normatīvajā regulējumā; 
b)  ziņojumu par prasmju fonda pilotprojekta turpināšanu un tā ilgtspējas nodrošināšanu pēc projekta noslēguma, tostarp prasmju fonda kā juridiskas personas reģistrēšanu ar patstāvīgu bilanci un savu bankas kontu/iem,  zīmogu un veidlapām, ietverot uzņēmumu un darba ņēmēju organizāciju tiesības un pienākumus tajā, valsts un privātā līdzfinansējuma nodrošinājuma apjomu un avotu, aktualizētu mācību vajadzību redzējumu, tostarp “nākotnes prasmēm” nozarē un saistītajās nozarēs, nodrošinot ar citiem pasākuma finansējuma saņēmējiem  vienotu redzējumu nodokļu politikas izmaiņu piedāvājuma gadījumā. 
2) nozares nodarbināto un nozares potenciālā darba spēka prasmju vajadzību apzināšanai un kopīga mācību vajadzību nozarē un saistītajās nozarēs “nākotnes prasmju” redzējuma sagatavošanai (2. punkta darbība) finansējuma saņēmējs nozares mācību vajadzību prognozēšanā iesaista arī nozares ministriju;
3) mācību un citu nepieciešamo pasākumu plānā izstrādē (3. puntka darbība) ņem vērā nozares mācību vajadzību redzējumu, un plānā ietver vismaz: 
a) informāciju par nozarē nodarbināto mācību vajadzībām un tā apjomu, kā arī nepieciešamajām mācībām nozares potenciālajam darba spēkam un tā apjomu, tostarp norādot pārskatīšanas /aktualizēšanas biežumu; 
b) procesu un metodes kā plānots piesaistīt un atlasīt mācībās iesaistāmos nozares uzņēmumu darbiniekus, tai skaitā pašnodarbinātos; 
c) mehānismu nozares potenciālā darba spēka piesaistei, informēšanai un sasniegšanai; 
d) informāciju par mācībām plānotā finansējuma sadalījumu, tā proporciju un pārskatīšanas biežumu; 
e) informāciju par mācību īstenotāju gan Latvijā, gan ārvalstīs (ja attiecināms) piesaistes un atlases principiem;
f) informāciju par citiem nepieciešamajiem atbalsta pasākumiem par kuriem vienosies prasmju fonda dalībnieki, to īstenošanai atvelētajiem resursiem un īstenošanas procesu. 
4) Īstenojot mācību pasākumus (4. un 5. punkta darbība) finansējuma saņēmējs nodrošina, ka atbalsts netiek sniegts un nav attiecināmas izmaksas: a) Komisijas regulas Nr. 2023/2831 1. panta 1. punktā un Komisijas regulas Nr. 651/2014  3.panta noteiktajās nozarēs; b) mācībām, kas noteiktas Komisijas regulas Nr. 651/2014 31. panta 2. punktā; c) transportlīdzekļu vadītāju kursiem AM, A1, A2, A, B1, B un BE kategorijas iegūšanai; d) mācībām augstākās izglītības studiju programmās pirmā līmeņa profesionālās augstākās izglītības diploma, bakalaura, maģistra vai doktora diploma ieguvei; e) kas nav tieši saistītas ar projekta ietvaros plānotajām darbībām, nav izmērāmas, samērīgas, pamatotas ar izdevumus apliecinošiem dokumentiem un attiecībā uz kurām nav ievēroti saimnieciskuma, lietderības un efektivitātes principi. 

Pasākuma otrās kārtas ietvaros atiecināmās izmaksas un to robežlielumi
Finansējuma saņēmējam izmaksas ir attiecināmas, ja tās atbilst MK noteikumos minētajām izmaksu pozīcijām un ir radušās no līguma par projekta īstenošanu noslēgšanas dienas, izņemot projekta īstenošanu pamatojošās dokumentācijas, tostarp prasmju fonda konceptuālā apraksta, sagatavošanas izmaksas, kas ir attiecināmas, no MK noteikumu spēkā stāšanās dienas. Sadarbības partneriem izmaksas ir attiecināmas pēc sadarbības līgumu noslēgšanas.
Pasākuma otrās kārtas ietvaros noteikti šādi izmaksu ierobežojumi no projekta kopējām attiecināmajām izmaksām: 
- projekta iesnieguma pamatojošās dokumentācijas sagatavošanas izmaksas nepārsniedz 50 000 eur; 
- projekta  vadības un projekta īstenošanas personāla izmaksas nepārsniedz 20 procentus; 
- semināru, darba grupu, pieredzes apmaiņas, konferenču un informatīvo pasākumu izmaksas nepārsniedz 10 procentus; 
- mācību izmaksām jābūt ne mazāk kā 50 procenti. 
IZM kā atbildīgā iestāde ir izvērtējusi iespējas piemērot vienkāršotās izmaksas MK noteikumus minētajām atbalstāmajām darbībām un attiecināmajām izmaksām un secinājusi, šajā pasākumā ir pārāk plašs attiecināmo darbību un izmaksu klāsts, un atbāstāmo jomu specifika, līdz ar to vienkāršotās izmaksas nav efektīvi un lietderīgi piemērot. Vienlaikus, projekta ieviešanas laikā IZM vērtēs vai pamatojoties uz projekta datiem, projekta īstenošanas laikā nevar izstrādāt vienkāršotās izmaksas metodikas piemērošanu.
Tāpat tika vērtēta iespējam piemērot vienkāršoto izmaksu metodi projekta tiešajām attiecināmām projekta vadības un īstenošanas personāla izmaksām, tomēr ievērojot plānoto projektu specifiku un ņemot vērā, ka tas paredz inovatīvu risinājumu ieviešanu Latvijas darba spēka sagatavošanā, projekta vadības un īstenošanas personāla izmaksām nav iespējams piemērot vienkāršoto metodi, jo nav līdzvērtīgu  datos balstītu aprēķinu uz iepriekšējo ES struktūrfondu apmācību programmu.

Finansējuma saņēmēja pienākumi 4.2.4.1. pasākuma otrās kārtas īstenošanā: 
1. iegūt un uzkrāt Kohēzijas politikas fondu vadības informācijas sistēmā: 
1.1. datus par projekta ietekmi uz sasniedzamajiem rezultāta rādītājiem; 
1.2.  datus par šo mērķa grupu atbilstoši Eiropas Parlamenta un Padomes 2021. gada 24. jūnija Regulas (ES)  Nr. 2021/1057, ar  ko izveido Eiropas Sociālo fondu Plus (ESF+) un atceļ Regulu (ES) Nr. 1296/2013, I pielikumam un normatīvajiem aktiem, kas nosaka Eiropas Savienības fondu projektu pārbaužu veikšanas kārtību 2021.–2027. gada plānošanas periodā;
1.3. mācībās iesaistīto dalībnieku sniegto novērtējumu apkopojumu par mācībās iegūto prasmju un zināšanu ietekmi; 
2. nodrošināt principa "nenodarīt būtisku kaitējumu" ievērošanu komercdarbības atbalsta sniegšanā, lai darba devēja iesniegumā iekļautajai atbalstāmajai darbībai ir nebūtiska vai neesoša paredzamā ietekme uz visiem vides mērķiem, vērtējot gan tiešās, gan primārās netiešās sekas visā aprites ciklā.  Lai nodrošinātu, ka tiek novērsta vai mazināta projektu ietvaros atbalstāmo darbību ietekme uz vidi, finansējuma saņēmējs sagatavo principa “Nenodarīt būtisku kaitējumu” novērtējuma aprakstu, kur norādīts, ka pasākuma pirmās kārtas ietvaros plānotās atbalstāmās darbības neradīs tiešu ietekmi uz klimata pārmaiņām, nerada kaitējumu ūdens resursu ekoloģiskajam potenciālam, kā arī pasākuma pirmās kārtas īstenošana nerada piesārņojumu un nerada kaitējumu vides ekosistēmai;
3. veikt pasākuma īstenošanai nepieciešamo preču un pakalpojumu iegādi saskaņā ar normatīvajiem aktiem publisko iepirkumu jomā, īstenojot atklātu, pārredzamu, nediskriminējošu, sociāli atbildīgu un konkurenci neierobežojošu iepirkuma procedūru; 
4.  ne retāk kā reizi sešos mēnešos ievietot savā tīmekļvietnē aktuālo informāciju par projekta īstenošanas gaitu un sniegtajām mācībām;  
5. pēc atbildīgās iestādes vai sadarbības iestādes pieprasījuma sniegt informāciju un pamatojošos dokumentus par projekta ieviešanas gaitu; 
6. ne retāk kā reizi pusgadā informēt Ekonomikas ministra izveidoto Apvienotās pieaugušo izglītības koordinācijas komisiju par projekta ieviešanas progresu, mācību un citu nepieciešamo atbalsta pasākumu cilvēkkapitāla attīstībai nozarē īstenošanas plāna izpildi;
7. sešu mēnešu laikā no līguma par projekta īstenošanu noslēgšanas noslēgt līgumu ar Valsts izglītības attīstības aģentūru, lai nodrošinātu Atveseļošanas un noturības mehānisma plāna 2. komponentes "Digitālā transformācija" 2.3. reformas un investīciju virziena "Digitālās prasmes" 2.3.1.r. reformas "Ilgtspējīgas un sociāli atbildīgas atbalsta sistēmas pieaugušo izglītībai attīstība" 2.3.1.4.i. investīcijas "Individuālo mācību kontu pieejas attīstība" pasākumā izstrādātās individuālo mācību kontu platformas lietošanu mērķa grupai; 
8. pirms uzņēmuma pieteikuma izskatīšanas pārbaudīt un novērst interešu konflikta, korupcijas un krāpšanas risku, kā arī visā projekta īstenošanas laikā nodrošināt pārbaužu dokumentēšanu un apliecinājuma parakstīšanu par interešu konflikta neesību, ja nepieciešams, novēršot identificētos riskus vai konstatēto interešu konfliktu; 
9. elektroniski parakstīt objektivitātes, konfidencialitātes un interešu konflikta neesības apliecinājumu (3. pielikums). Šis pienākums attiecas uz visiem, kas iesaistās lēmuma pieņemšanas procesā par komercdarbības atbalsta piešķiršanu uzņēmumam. Apliecinājumu paraksta pirms pieteikuma izskatīšanas; 
10. ne vēlāk kā līdz pirmajam maksājuma pieprasījumam iesniegt sadarbības iestādē iekšējās kontroles sistēmas aprakstu korupcijas un interešu konflikta riska novēršanai, ietverot tajā: 
10.1. pasākumus interešu konflikta riska kontrolei atbalsta piešķiršanas procedūrā un publiskajos iepirkumos, ietverot informāciju par interešu konflikta novēršanu saskaņā ar Komisijas regulas Nr. 2024/2509 61. pantu; 
10.2. pasākumu aprakstu aizliegtās vienošanās riska kontrolei; 
10.3. pasākumu aprakstu krāpšanas un korupcijas risku novēršanai; 
10.4. procedūras aprakstu dubultā finansējuma situācijas identificēšanai un novēršanai, tostarp no citiem finanšu instrumentiem, tai skaitā no Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.–2027. gadam, Eiropas Savienības struktūrfondu un Kohēzijas fonda 2014.–2020. gada plānošanas perioda darbības programmas "Izaugsme un nodarbinātība" un citiem ārvalstu finanšu instrumentiem; 
10.5. aprakstu, kā darbiniekiem jārīkojas, ja tie vēlas ziņot par iespējamiem pārkāpumiem (tai skaitā iespējamām korporatīvām darbībām), ietverot pasākumus, lai nodrošinātu ziņotāja anonimitāti un aizsardzību; 
10.6. ētikas kodeksu; 
10.7. ziņošanas mehānismu kompetentajām iestādēm par potenciāliem administratīvajiem vai kriminālpārkāpumiem; 
10.8. iekšējās informācijas aprites un komunikācijas pasākumu aprakstu par interešu konflikta, krāpšanas un korupcijas riska novēršanu.

4.2.4.1. pasākuma otrās kārtas projektu uzraudzībai Izglītības un zinātnes ministrija kā atbildīgā iestāde pēc nepieciešamības, bet ne retāk kā divas reizes gadā, organizē atbildīgās iestādes un finansējuma saņēmēja starpinstitūciju sanāksmes par projekta ieviešanas progresu un citiem ar projekta īstenošanu un uzraudzību saistītiem jautājumiem. Savukārt Ekonomikas ministra izveidotā Apvienotā pieaugušo izglītības koordinācijas komisija nodrošina  projekta īstenošanas rezultātu  novērtējumu, kā arī projekta mērķa un uzraudzības rādītāju izvērtējumu.

Ar atbalsta piešķiršanu un saņemšanu saistītie nosacījumi
Finansējuma saņēmējs atbilstoši uzņēmuma pieprasījumam sniedz finanšu atbalstu uzņēmumam pirms tam vienojoties par iespējamo komercdarbības atbalsta veidu saskaņā ar Komisijas regulu Nr. 2023/2831 un normatīvajiem aktiem par de minimis atbalsta uzskaites un piešķiršanas kārtību vai saskaņā ar Komisijas regulu Nr.  651/2014.  Minētā komercdarbības atbalsta veida piemērošana var būt atkarīga no dažādiem faktoriem, piemēram pieejamais de minimis atbalsta apmērs, izrietoši no attiecīgās regulas darbību vai nozaru ierobežojums. Attiecīgi, lai uzņēmums pieteiktos apmācībām, šo faktoru analītika ir būtiska turpmākai komercdarbības atbalsts saņemšanai. 
Finansējuma saņēmējs pirms de minimis atbalsta piešķiršanas uzņēmumam pārbauda, vai plānotais de minimis atbalsts kopā ar iepriekšējos trijos gados no atbalsta piešķiršanas brīža saņemto de minimis atbalstu viena vienota uzņēmuma līmenī nepārsniedz Komisijas regulas Nr. 2023/2831 3. panta 2. punktā noteikto maksimālo de minimis atbalsta apmēru. De minimis atbalsta apmērs tiek vērtēts viena vienota uzņēmuma līmenī. Kopā trīs gadu periods   saprotams ar laika periodu no konkrēta brīža, kad piešķirts pēdējais atbalsts līdz konkrētam brīdim, kas ir jaunā piešķiramā atbalsta datums, piemēram, ja jaunā atbalsta piešķiršanas datums ir 2025.gada 20.augusts, trīs gadu periods būs skaitāms līdz 2028.gada 20.augustam.

Finansējuma saņēmējs un Sadarbības iestāde lēmumu par de minimis atbalsta piešķiršanu saskaņā ar Komisijas regulu Nr. 2023/2831 var pieņemt līdz šīs regulas darbības beigām.
Uzņēmumiem, kuriem komercdarbības atbalsts tiek piešķirts saskaņā ar Komisijas regulu Nr.651/2014, ir jāievēro Komisijas regulas Nr.651/2014 6.panta 2.punktā noteikto nosacījumu – darba devējam pieteikums finansējuma saņēmējam ir jāiesniedz pirms sākas darbība.
 
Vērtēšanas komisiju locekļi, eksperti, novērotāji un finansējuma saņēmēja darbinieki, kas iesaistīti darba devēju pieteikumu vērtēšanas procesā, paraksta šo MK noteikumu 3. pielikumā esošo objektivitātes, konfidencialitātes un interešu konflikta neesamības apliecinājumu, apliecinot, ka nepiedalīsies darba devēju pieteikumu izvērtēšanā interešu konflikta situācijā un vērtēšanas komisijas sēdēs, kurās tiks apstiprināti darba devēju pieteikumi. Apliecinājumu paraksta pirms darba devēja pieteikumu izskatīšanas un vērtēšanas. Apliecinājumu finansējuma saņēmējs glabā atbilstoši Eiropas Parlamenta un Padomes 2018. gada 18. jūlija Regulas (ES, Euratom)  Nr. 2018/1046 par finanšu noteikumiem, ko piemēro Savienības vispārējam budžetam, ar kuru groza Regulas (ES) Nr. 1296/2013, (ES) Nr. 1301/2013, (ES) Nr. 1303/2013, (ES) Nr. 1304/2013, (ES) Nr. 1309/2013, (ES) Nr. 1316/2013, (ES) Nr. 223/2014, (ES) Nr. 283/2014 un Lēmumu Nr. 541/2014/ES un atceļ Regulu (ES, Euratom) Nr. 966/2012 (turpmāk – Regula Nr. 2018/1046) 132. pantam un šo noteikumu 44.18. apakšpunktam.

4.2.4.1. pasākuma otrās kārtas ietvaros atbalstu var saņemt uzņēmums: 
a) uz ko neattiecas līdzekļu atgūšanas rīkojums, kas minēts Komisijas regulas Nr. 651/2014 1. panta 4. punkta "a" apakšpunktā un tiek vērtēts uzņēmuma grupas līmenī; 
b)  kas nav uzskatāms par finansiālās grūtības nonākušu atbilstoši šo noteikumu 2.11. apakšpunktam, un tiek iesniegts apliecinājums par atbilstību Komisijas regulas Nr. 651/2014 2. panta 18. punkta "c" apakšpunktam, kas tiek vērtēts uzņēmuma grupas līmenī (nav attiecināms, ja atbalsts tiek sniegts ar Komisijas regulu Nr. 2023/2831; 
c) uz ko nav attiecināmi Eiropas Savienības fondu 2021.–2027. gada plānošanas perioda vadības likuma (turpmāk – Fondu vadības likums) 22. pantā noteiktie izslēgšanas nosacījumi; 
Finansējuma saņēmējs izvērtē uzņēmumus Fondu vadības likuma 22. pantā noteiktajiem projekta iesniedzēju izslēgšanas nosacījumiem. Minēto izslēgšanas nosacījumu kontrole tiek veikta, tostarp pārbaudot attiecīgās personas sodāmību Iekšlietu ministrijas Informācijas centra pārziņā esošajā valsts informācijas sistēmā “Sodu reģistrs” (saņemot informāciju izziņas veidā) saskaņā ar zemāk norādītajām normām. Pēc informācijas sistēmas saņemšanas no valsts informācijas sistēmas “Sodu reģistrs”, Finansējuma saņēmējs informāciju par Fondu vadības likuma 22. panta pirmās daļas 2. punktā noteiktajiem izslēgšanas nosacījumiem pārbauda Valsts ieņēmumu dienestā (turpmāk – VID) un Valsts darba inspekcijā. Informācija attiecībā uz konkurences tiesību pārkāpumu izņēmumu gadījumu, kad attiecīgā institūcija, konstatējot konkurences tiesību pārkāpumu, par sadarbību iecietības programmas ietvaros projekta iesniedzēju ir atbrīvojusi no naudas soda vai naudas sodu samazinājusi, ir publiski pieejama un pārbaudāma Konkurences padomes tīmekļvietnē sadaļā “Lēmumi”.
d) kā nodokļu parādu, valsts sociālās apdrošināšanas obligāto iemaksu un citu valsts noteikto obligāto maksājumu parādu apmērs nepārsniedz 150 euro. 
Uzņēmumam saskaņā ar publiski pieejamo informāciju VID administrēto nodokļu (nodevu) parādnieku datubāzē  nav nodokļu vai nodevu parādu, tai skaitā valsts sociālās apdrošināšanas obligāto iemaksu parādu, kas kopsummā pārsniedz 150 euro, izņemot nodokļu maksājumus, kuru maksāšanas termiņš saskaņā ar likuma "Par nodokļiem un nodevām" 24.panta pirmo, 1.3 un 1.7 daļu ir pagarināts, sadalīts termiņos, atlikts vai atkārtoti sadalīts termiņos projekta iesniegšanas dienā un precizētā projekta iesniegšanas dienā vai attiecībā uz kuriem ir noslēgts vienošanās līgums saskaņā ar iepriekšminētā likuma 41. pantu.
Finansējuma saņēmējs pirms katras atbalsta piešķiršanas divas darba dienas pēc uzņēmuma pieteikuma iesniegšanas vai tā precizējuma  (ja attiecināms) iesniegšanas pārbauda, vai uzņēmumam saskaņā ar VID administrēto nodokļu nodevu parādnieku datu bāzē pieejamo informāciju nav nodokļu vai nodevu parādu, tai skaitā valsts sociālās apdrošināšanas obligāto iemaksu parādu (ievada darba devēja vai finansējuma saņēmēja reģistrācijas numuru un nosaukumu pieejamajā VID datu bāzē un pārliecinās par darba devēja vai finansējuma saņēmēja nodokļu parādu esamību). Finansējuma saņēmējs nepiešķir atbalstu uzņēmumam nepiešķir atbalstu finansējuma saņēmējam, ja tiek konstatētas nodokļu parādsaistības virs noteiktā limita.
Darba devējs un Finansējuma saņēmējs, ievērojot Komisijas Regulas Nr. 2023/2831, 5. panta 1. un 2. punktu, de minimis atbalstu var kumulēt ar citu de minimis atbalstu līdz Komisijas Regulas Nr. 2023/2831 3. panta 2. punktā noteiktajam attiecīgajam robežlielumam, kā arī var kumulēt ar citu valsts atbalstu attiecībā uz vienām un tām pašām attiecināmajām izmaksām vai citu valsts atbalstu tam pašam riska finansējuma pasākumam pirmās kārtas, ja šīs kumulācijas rezultātā netiek pārsniegta attiecīgā maksimālā atbalsta intensitāte vai atbalsta summa, kāda noteikta valsts atbalsta programmā vai Eiropas Komisijas lēmumā.
Ja darba devējs vienlaikus darbojas vienā vai vairākās neatbalstāmajās nozarēs un veic neatbalstāmās darbības vai citas darbības, kas ietilpst Komisijas regulas Nr. 2023/2831 darbības jomā, de minimis atbalsta saņēmējs nodrošina šo nozaru darbību vai izmaksu nodalīšanu saskaņā ar Komisijas regulas Nr. 2023/2831 1. panta 2. punktu.

ES Kohēzijas politikas programmā 2021.–2027. gadam noteikts finansējuma intervences kods atbilstoši šo noteikumu atbalstāmajām darbībām ir 151 (atbalsts pieaugušo izglītībai (izņemot infrastruktūru)).
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
Ietekmes apraksts
nodarbinātās personas, tostarp pašnodarbinātie, kas, nepārtraucot darba tiesiskās attiecības, piedalās mācībās, lai sekmētu  inovāciju ieviešanu un produktivitātes paaugstināšanu.
Juridiskās personas
  • mazie uzņēmumi
  • vidējie uzņēmumi
  • lielie uzņēmumi
  • mikrouzņēmumi
  • Izglītības un zinātnes ministrija
  • Biedrības un nodibinājumi, kas pārstāv darba devējus (projekta iesniedzējs)
  • Biedrības un nodibinājumi, kas pārstāv darba ņēmējus (sadarbības partneris)
  • Ekonomikas ministrija vai cita nozares ministrija(sadarbības partneris)
Ietekmes apraksts
MK Noteikumu projekts radīs pozitīvu ietekmi mazajiem, vidējiem un lieliem uzņēmumiem, nodrošinot valsts atbalsta saņemšanas iespējas, kas nepieciešamas darba devējam nozares vajadzībās balstītai nodarbināto personu mācību kursu apguvē.
IZM šo MK Noteikumu ietvaros pilda atbildīgās iestādes funkcijas.

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.2.1. uz makroekonomisko vidi:

Ietekmes apraksts
MK Noteikumu projekts radīs pozitīvu ietekmi mazajiem, vidējiem un lieliem komersantiem, nodrošinot valsts atbalsta saņemšanas iespējas, kas nepieciešamas uzņēmumiem nozares vajadzībās balstītai nodarbināto personu mācību kursu apguvē.
Balstoties uz IZM aplēsēm, tiek prognozēts, ka MK Noteikumu ietvaros līdz 2029. gada 31. novembrim paredzēts sniegt atbalstu un pilnveidot profesionālo kompetenci  vismaz 3 602 uzņēmumu nodarbinātajām personām.

2.2.2. uz nozaru konkurētspēju:

Ietekmes apraksts
MK Noteikumu projekts radīs pozitīvu ietekmi mazajiem, vidējiem un lieliem uzņēmumiem, nodrošinot valsts atbalsta saņemšanas iespējas, kas nepieciešamas darba devējam nozares vajadzībās balstītai nodarbināto personu mācību kursu apguvē, un tādējādi veicinās nozarēs esošo nodarbināto produktivitāti un uzņēmumu konkurētspēju. 

2.2.3. uz uzņēmējdarbības vidi:

Ietekmes apraksts
MK Noteikumu projekts radīs pozitīvu ietekmi mazajiem, vidējiem un lieliem komersantiem, nodrošinot valsts atbalsta saņemšanas iespējas, kas nepieciešamas uzņēmumiem nozares vajadzībās balstītai nodarbināto personu mācību kursu apguvē.
Balstoties uz IZM aplēsēm, tiek prognozēts, ka MK Noteikumu ietvaros līdz 2029. gada 31. novembrim paredzēts sniegt atbalstu un pilnveidot profesionālo kompetenci  vismaz 3 602 uzņēmumu nodarbinātajām personām.

2.2.4. uz mazajiem un vidējiem uzņēmējiem:

Ietekmes apraksts
Ar MK Noteikumu projektu tiek nodrošināts lielāks ieguldījumu īpatsvars darbspēka kvalifikācijas celšanā, tādējādi radot stimulu privātajam sektoram elastīgāk plānot nepieciešamās investīcijas darbinieku profesionālās kompetences celšanai.

2.2.5. uz konkurenci:

2.2.6. uz nodarbinātību:

Ietekmes apraksts
Pasākuma ieviešana atstās pozitīvu ietekmi uz nodarbinātību, jo nodarbinātie apgūs darba tirgū pieprasītas profesijas un prasmes, tādējādi palielinot personu darba produktivitāti un konkurētspēju.

2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Rādītājs
2024
saskaņā ar valsts budžetu kārtējam gadam
izmaiņas kārtējā gadā, salīdzinot ar valsts budžetu kārtējam gadam
Turpmākie trīs gadi (euro)
2025
2026
2027
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
1
2
3
4
5
6
7
8
1. Budžeta ieņēmumi
0
0
0
734 748
979 664
1 224 580
979 664
1.1. valsts pamatbudžets, tai skaitā ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi
0
0
0
734 748
979 664
1 224 580
979 664
1.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
1.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
2. Budžeta izdevumi
0
0
0
864 409
0
1 440 682
1 152 546
2.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
864 409
0
1 440 682
1 152 546
2.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
2.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
3. Finansiālā ietekme
0
0
0
-129 661
979 664
-216 102
-172 882
3.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
-129 661
979 664
-216 102
-172 882
3.2. speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
3.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
4. Finanšu līdzekļi papildu izdevumu finansēšanai (kompensējošu izdevumu palielinājumu norāda ar "-" zīmi)
0
0
0
0
0
0
0
5. Precizēta finansiālā ietekme
0
-129 661
-216 102
-172 882
5.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
5.2. speciālais budžets
0
0
0
0
5.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
6. Detalizēts ieņēmumu un izdevumu aprēķins (ja nepieciešams, detalizētu ieņēmumu un izdevumu aprēķinu var pievienot anotācijas (ex-ante) pielikumā)
Pasākuma otrajai kārtai kopējais pieejamais attiecināmais finansējums ir ne mazāk kā 6 050 854 euro, ko veido publiskais finansējums 5 762 728 euro apmērā (tai skaitā Eiropas Sociālā fonda Plus finansējums – 4 898 319 euro un valsts budžeta līdzfinansējums – 864 409 euro) un privātais finansējums ne mazāk kā 288 126 euro apmērā. 
PIndikatīvais plānotā finansējuma sadalījums pa gadiem:
2025. gadā 864,409.20  euro;
2026. gadā 1,440,682.00 euro;
2027. gadā 1,152,545.60 euro;
2028. gadā 1,152,545.60 euro;
2029. gadā 1,152,545.60 euro.

Pasākuma otrās kārtas projektu var īstenot līdz 2029. gada 30. novembrim.
6.1. detalizēts ieņēmumu aprēķins
-
6.2. detalizēts izdevumu aprēķins
-
7. Amata vietu skaita izmaiņas (palielinājuma gadījumā: izvērsts pamatojums, izvērtējums par esošo resursu pārskatīšanas iespējām, t.sk. vakanto štata vietu, ilgstošo vakanču izmantošanu u.c.)
-
Cita informācija
Nepieciešamais finansējums pasākuma īstenošanai tiks piesaistīts normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā no budžeta resora “74. Gadskārtējā valsts budžeta izpildes procesā pārdalāmais finansējums” 80.00.00 programmas “Nesadalītais finansējums Eiropas Savienības politiku instrumentu un pārējās ārvalstu finanšu palīdzības līdzfinansēto projektu un pasākumu īstenošanai”.
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.1. Saistības pret Eiropas Savienību

Vai ir attiecināms?
ES tiesību akta CELEX numurs
32021R1060
ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
iropas Parlamenta un Padomes 2021. gada 24. jūnija Regula (ES) 2021/1060, ar ko paredz kopīgus noteikumus par Eiropas Reģionālās attīstības fondu, Eiropas Sociālo fondu Plus, Kohēzijas fondu, Taisnīgas pārkārtošanās fondu un Eiropas Jūrlietu, zvejniecības un akvakultūras fondu un finanšu noteikumus attiecībā uz tiem un uz Patvēruma, migrācijas un integrācijas fondu, Iekšējās drošības fondu un Finansiāla atbalsta instrumentu robežu pārvaldībai un vīzu politikai
Apraksts
-
ES tiesību akta CELEX numurs
32023R2831
ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
KOMISIJAS REGULA (ES) Nr. 2023/2831 (2023. gada 13. decembris) par Līguma par Eiropas Savienības darbību 107. un 108. panta piemērošanu de minimis atbalstam (Dokuments attiecas uz EEZ)
Apraksts
-
ES tiesību akta CELEX numurs
32024R2509
ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Eiropas Parlamenta un Padomes 2024. gada 23. septembra Regula (ES, Euratom) Nr. 2024/2509 par finanšu noteikumiem, ko piemēro Savienības vispārējam budžetam (turpmāk - Eiropas Parlamenta un Padomes Regula Nr. 2024/2509
Apraksts
-

5.2. Citas starptautiskās saistības

Vai ir attiecināms?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-

5.4. 1. tabula. Tiesību akta projekta atbilstība ES tiesību aktiem

Attiecīgā ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
iropas Parlamenta un Padomes 2021. gada 24. jūnija Regula (ES) 2021/1060, ar ko paredz kopīgus noteikumus par Eiropas Reģionālās attīstības fondu, Eiropas Sociālo fondu Plus, Kohēzijas fondu, Taisnīgas pārkārtošanās fondu un Eiropas Jūrlietu, zvejniecības un akvakultūras fondu un finanšu noteikumus attiecībā uz tiem un uz Patvēruma, migrācijas un integrācijas fondu, Iekšējās drošības fondu un Finansiāla atbalsta instrumentu robežu pārvaldībai un vīzu politikai
ES TA panta numurs
Projekta vienība, kas pārņem vai ievieš A minēto
Tiek pārņemts pilnībā vai daļēji
Vai B minētais paredz stingrākas prasības un pamatojums
A
B
C
D
Komisijas regulas Nr. 2021/1060 47. un 50. pants
MK Noteikumu projekta 28.8. apakšpunkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības
Komisijas regulas Nr. 2021/106064. panta 1. punkta "c" apakšpunkts
MK Noteikumu projekta 29. punkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības
Kā ir izmantota ES tiesību aktā paredzētā rīcības brīvība dalībvalstij pārņemt vai ieviest noteiktas ES tiesību akta normas? Kādēļ?
-
Saistības sniegt paziņojumu ES institūcijām un ES dalībvalstīm atbilstoši normatīvajiem aktiem, kas regulē informācijas sniegšanu par tehnisko noteikumu, valsts atbalsta piešķiršanas un finanšu noteikumu (attiecībā uz monetāro politiku) projektiem
-
Cita informācija
-
Attiecīgā ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
KOMISIJAS REGULA (ES) Nr. 2023/2831 (2023. gada 13. decembris) par Līguma par Eiropas Savienības darbību 107. un 108. panta piemērošanu de minimis atbalstam (Dokuments attiecas uz EEZ)
ES TA panta numurs
Projekta vienība, kas pārņem vai ievieš A minēto
Tiek pārņemts pilnībā vai daļēji
Vai B minētais paredz stingrākas prasības un pamatojums
A
B
C
D
Komisijas regulas 2023/2831 7. panta 3. punktu un 8. pants
MK Noteikumu projekta 44. punkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības
Komisijas regulas Nr. 2023/2831 3. panta 2. punkts
MK Noteikumu projekta 46., 47. un 48. punkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības
Komisijas regulas 2023/2831 1. panta 1. punkta a), b), c) un d) apakšpunkts
MK Noteikumu projekta 49. punkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības
Komisijas regulas Nr. 2023/2831 6. panta 3. un 7. punkts
MK Noteikumu projekta 54. punkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības
Kā ir izmantota ES tiesību aktā paredzētā rīcības brīvība dalībvalstij pārņemt vai ieviest noteiktas ES tiesību akta normas? Kādēļ?
-
Saistības sniegt paziņojumu ES institūcijām un ES dalībvalstīm atbilstoši normatīvajiem aktiem, kas regulē informācijas sniegšanu par tehnisko noteikumu, valsts atbalsta piešķiršanas un finanšu noteikumu (attiecībā uz monetāro politiku) projektiem
-
Cita informācija
-
Attiecīgā ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Eiropas Parlamenta un Padomes 2024. gada 23. septembra Regula (ES, Euratom) Nr. 2024/2509 par finanšu noteikumiem, ko piemēro Savienības vispārējam budžetam (turpmāk - Eiropas Parlamenta un Padomes Regula Nr. 2024/2509
ES TA panta numurs
Projekta vienība, kas pārņem vai ievieš A minēto
Tiek pārņemts pilnībā vai daļēji
Vai B minētais paredz stingrākas prasības un pamatojums
A
B
C
D
Eiropas Parlamenta un Padomes Regulas Nr. 2024/2509 132. pants
MK Noteikumu projekta 39.8. un 39.9. apakšpunkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības
Eiropas Parlamenta un Padomes Regulas Nr. 2024/2509 61.pants
MK Noteikumu projekta 39.10.1. apakšpunkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības
Kā ir izmantota ES tiesību aktā paredzētā rīcības brīvība dalībvalstij pārņemt vai ieviest noteiktas ES tiesību akta normas? Kādēļ?
-
Saistības sniegt paziņojumu ES institūcijām un ES dalībvalstīm atbilstoši normatīvajiem aktiem, kas regulē informācijas sniegšanu par tehnisko noteikumu, valsts atbalsta piešķiršanas un finanšu noteikumu (attiecībā uz monetāro politiku) projektiem
-
Cita informācija
-

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Izglītības un zinātnes ministrija
  • Centrālā finanšu un līgumu aģentūra

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?
-

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
MK Noteikumu īstenošana nodrošinās darba devēja nodarbināto zināšanu paaugstināšanu, līdz ar to sniegs ieguldījumu Nacionālā attīstības plāna rādītāju sasniegšanu, nodrošinot ieguldījumu cilvēkkapitālā, lai veicinātu attīstību un pilnveidošanos.Īstenojot noteikumu projektā plānotās aktivitātes tiks veicināta tai skaitā NAP2027 indikatora "palielināt pieaugušo (25–64 gadi), kuri pēdējo 12 mēnešu laikā piedalījušies formālajā vai neformālajā izglītībā/mācībās, līdzdalību līdz 54%" sasniegšana.

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
MK Noteikumu projekta vadībā un īstenošanā tiks nodrošināta nediskriminācija pēc vecuma, dzimuma, etniskās piederības un citām pazīmes un virzīti pasākumi, kas veicina nediskrimināciju un pamattiesību ievērošanu. Vienlaikus projektā plānots nodrošināt atbilstību vispārīgajām HP VINPI darbībām, piemēram:
- projekta vadības un īstenošanas personāla atlase tiks nodrošināta bez jebkādas tiešas vai netiešas diskriminācijas (veicina mazāk pārstāvētā dzimuma piesaisti, personu ar invaliditāti piesaisti un nediskriminē pēc rases, etniskās izcelsmes, dzimuma, vecuma, invaliditātes, reliģiskās, pārliecības, seksuālās orientācijas vai citiem apstākļiem);
-sievietēm un vīriešiem tiks nodrošināta vienlīdzīga darba samaksa un vienlīdzīgas karjeras izaugsmes iespējas, tostarp nodrošinot dalību apmācībās, semināros, komandējumos;
- īstenojot projekta informācijas un publicitātes aktivitātes, to saturs tiks rūpīgi izvērtēts un tiks izvēlēta valoda un vizuālie tēli, kas mazina diskrimināciju un stereotipu veidošanos vai uzturēšanu par kādu no dzimumiem, personām ar invaliditāti, reliģisko pārliecību, vecumu, rasi un etnisko izcelsmi vai seksuālo orientāciju.

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
MK Noteikumu projekta vadībā un īstenošanā tiks nodrošināta nediskriminācija pēc vecuma, dzimuma, etniskās piederības un citām pazīmes un virzīti pasākumi, kas veicina nediskrimināciju un pamattiesību ievērošanu. Turklāt pasākumā piedāvātās mācību programmas būs vienlīdz pieejamas visiem mērķa grupai atbilstošajiem nodarbinātajiem, neatkarīgi no dzimuma.
Projektā plānots nodrošināt atbilstību vismaz šādai vispārīgajai HP VINPI darbībai, piemēram: projekta vadības un īstenošanas personāla atlase tiks nodrošināta bez jebkādas tiešas vai netiešas diskriminācijas, veicina mazāk pārstāvētā dzimuma piesaisti, personu ar invaliditāti piesaisti un nediskriminē pēc rases, etniskās izcelsmes, dzimuma, vecuma, invaliditātes, reliģiskās, pārliecības, seksuālās orientācijas vai citiem apstākļiem; sievietēm un vīriešiem (projekta vadības un īstenošanas personālam, kā arī nodarbinātiem, kas atbilst mērķa grupai) tiks nodrošinātas vienlīdzīgas iespējas, tostarp nodrošinot dalību mācību pasākumos, semināros,  komandējumos.

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
MK Noteikumu projekts paredz, ka atbalsta programmas ietvaros tiek uzkrāta informācija, kas saistīta ar personas datiem. Minēto datu uzkrāšanas mērķis ir šo noteikumu 5. un 39. punktā rādītāju sasniegšanas uzraudzība un analītikas veikšana . Datu apstrādes primārais nolūks ir uzraudzības vajadzība, lai nodrošinātu riska novēršanu, ka viens un tas pats darba devēja nodarbinātais apgūst vienu un to pašu apmācību kursu vairāk par vienu reizi (uzraudzība nav attiecināma uz ES fondu 2014.-2020.gada īstenošanas periodu). Tāpat minēto datu apstrāde nepieciešama saskaņā Eiropas Parlamenta un Padomes 2021. gada 24. jūnija Regulas (ES)  Nr. 2021/1057, ar  ko izveido Eiropas Sociālo fondu Plus (ESF+) un atceļ Regulu (ES) Nr. 1296/2013, I pielikumu un normatīvajiem aktiem, kas nosaka Eiropas Savienības fondu projektu pārbaužu veikšanas kārtību 2021.–2027. gada plānošanas periodā.

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

Pamatojoties uz to, ka MK Noteikumos tiek atbalstīts ar Komisijas 2021.gada 24.jūnija Regulu 2021/1057 ar ko izveido Eiropas Sociālo fondu Pluss (ESF+) un atceļ Regulu (ES) Nr. 1296/2013 (turpmāk – Komisijas regula Nr. 2021/1057) 6.pantu, ka ikvienā no ESF+ mērķiem veicina horizontālos principus, finansējuma saņēmējam un komersantam visu savu lēmumu pieņemšanā, kas attiecas uz MK Noteikumu īstenošanu  jāvadās pēc noteiktajiem pamatprincipiem. Horizontālā principa mērķis ir novērst nevienlīdzību starp sievietēm un vīriešiem jebkurā jomā, veicināt iekļaušanu un nediskrimināciju rases vai etniskās izcelsmes, reliģijas vai pārliecības, invaliditātes, vecuma vai seksuālās orientācijas dēļ. Šīs darbības var ietvert darbības, ar kurām nodrošina piekļūstamības iespējas personām ar invaliditāti, tostarp informācijas un komunikācijas tehnoloģiju ziņā, un veicina pāreju no aprūpes iestādē vai ilgstošas sociālās aprūpes iestādē uz ģimenē un kopienā balstītu aprūpi. Izmantojot ESF+, dalībvalstis un Komisija arī tiecas palielināt sieviešu dalību nodarbinātībā, kā arī uzlabot darba un personīgās dzīves saskaņošanu, cīnoties pret nabadzības feminizāciju un dzimumu diskrimināciju darba tirgū un izglītībā un mācībās.

Pasākumam ir netieša ietekme uz horizontālo principu “Vienlīdzība, iekļaušana, nediskriminācija un pamattiesību ievērošana” (HP VINPI), līdz ar to projektu iesniegumu atlasē tiks ietverts kritērijs par atbilstību vispārīgajām HP VINPI darbībām.Vienlaikus  pasākuma īstenošanā tiks ievēroti vispārīgi nosacījumi, kas netieši veicina nediskrimināciju un pamattiesību ievērošanu.

Projekta personāla atlasē netiks pieļauta diskriminācija rases, etniskās izcelsmes, dzimuma, vecuma, invaliditātes, reliģiskās piederības, seksuālās orientācijas vai citiem apstākļiem. Vienlaikus visiem darbiniekiem ar invaliditāti ir jānodrošina vienlīdzīgas iespējas, tostarp nodrošinot piekļūstamību, pielāgojot darba vietu un tehnoloģijas.

Savukārt informācijas un publicitātes pasākumu nodrošināšanā tiks ievēroti nediskriminācijas principi, nepieļaujot stereotipu veidošanos par kādu no dzimumiem, personām ar invaliditāti, reliģisko pārliecību, vecumu, rasi un etnisko izcelsmi vai seksuālo orientāciju. Informācijas un publicitātes pasākumu nodrošināšana ir saskaņā ar saistošo normatīvo aktu un citu dokumentu noteiktajām prasībām, tostarp nodrošinot, ka informācijas saturs ir piekļūstams cilvēkiem ar funkcionāliem traucējumiem, izmantojot vairākus sensoros (redze, dzirde, tauste) kanālus.

Pasākumam nebūs ietekmes uz horizontālajiem principiem:
* “Klimatdrošināšana”;
* “Energoefektivitāte pirmajā vietā”.
Pielikumi