Anotācija (ex-ante)

23-TA-2327: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2018. gada 18. decembra noteikumos Nr. 811 "Noteikumi par personas īpašuma stāvokļa un ienākumu līmeņa atbilstību valsts nodrošinātās juridiskās palīdzības piešķiršanai un pieprasījuma veidlapas paraugu"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
"Grozījumi Ministru kabineta 2018. gada 18. decembra noteikumos Nr. 811 "Noteikumi par personas īpašuma stāvokļa un ienākumu līmeņa atbilstību valsts nodrošinātās juridiskās palīdzības piešķiršanai un pieprasījuma veidlapas paraugu"" (turpmāk - noteikumu projekts) izstrādāti, pamatojoties uz Ministru kabineta 2023. gada 14. jūlija rīkojumu Nr. 434 "Par Juridiskās palīdzības administrāciju" (turpmāk – Rīkojums par JPA), kurā noteikts, ka ar 2024. gada 1. janvāri Tiesu administrācija ir Juridiskās palīdzības administrācijas funkciju, pārvaldes uzdevumu, tiesību, saistību, prasību, informācijas sistēmu, mantas, finanšu līdzekļu, lietvedības un arhīva pārņēmēja.
Vienlaikus grozījumi paredz arī pārskatīt ienākumu vērtēšanas regulējumu valsts nodrošinātās juridiskās palīdzības saņemšanai.

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Noteikumu projekts izstrādāts ar mērķi Noteikumos Nr. 811 un to pielikumā aizstāt iestādes nosaukumu "Juridiskās palīdzības administrācija" ar iestādes nosaukumu "Tiesu administrācija", kā arī precizēt ienākumu vērtēšanas regulējumu valsts nodrošinātās juridiskās palīdzības saņemšanai atbilstoši Sociālās palīdzības un sociālo pakalpojumu likumā noteiktajam regulējumam, kādā tiek vērtēti ienākumi maznodrošinātas mājsaimniecības statusa piešķiršanai.
Spēkā stāšanās termiņš
01.01.2024.
Pamatojums
Paredzēts, ka Juridiskās palīdzības administrācija tiks reorganizēta ar 2024. gada 1. janvāri, līdz ar to ir nepieciešams nodrošināt vienotu spēkā stāšanās datumu.

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Pašreiz par juridiskās palīdzības nodrošināšanu atbildīgā iestāde ir Juridiskās palīdzības administrācija. Izvērtējot Juridiskās palīdzības administrācijas un Tiesu administrācijas funkcijas un darbības jomas, secināts, ka pastāv iespēja nodrošināt efektīvāku valsts pārvaldes iestāžu darbību, apvienojot resursus vienā iestādē, un Ministru kabinets pieņēmis Rīkojumu par JPA. Rīkojumā par JPA noteikts, ka, lai nodrošinātu valsts pārvaldes institucionālās sistēmas pilnveidošanu un darbības efektivitāti, ar 2024. gada 1. janvāri tiek reorganizēta Juridiskās palīdzības administrācija, to pievienojot Tiesu administrācijai.

Noteikumi Nr. 811 nosaka, kādos gadījumos īpašuma stāvoklis un ienākumu līmenis uzskatāms par atbilstošu juridiskās palīdzības piešķiršanai personai, kurai:
1) atbilstoši Latvijas Republikas noslēgtajām starptautiskajām saistībām (noslēgtajiem divpusējiem līgumiem) ir tiesības uz juridisko palīdzību;
2) juridiskā palīdzība nepieciešama pārrobežu strīdos un kuras pastāvīgā dzīvesvieta vai domicils ir kāda no Eiropas Savienības dalībvalstīm, vai
3) ārzemniekam, kurš uzturas Latvijā un Imigrācijas likumā noteiktajos gadījumos un kārtībā ir pakļauts izraidīšanas procedūrai.
Valsts nodrošinātās juridiskās palīdzības likuma 3.panta trešā daļa noteic, ka minētajām personām ir tiesības pieprasīt juridisko palīdzību, ja šīs personas, ievērojot to īpašo situāciju vai īpašuma stāvokli un ienākumu līmeni, nav spējīgas nodrošināt savu tiesību aizsardzību. Ministru kabinets nosaka, kādos gadījumos minēto personu īpašuma stāvoklis un ienākumu līmenis uzskatāms par atbilstošu juridiskās palīdzības piešķiršanai, un to izvērtēšanas kārtību.
Saskaņā ar šobrīd spēkā esošajiem noteikumiem Nr. 811 šo personu stāvokli un ienākumu līmeni uzskata par atbilstošu juridiskās palīdzības piešķiršanai, ja to vidējie mēneša ienākumi pēdējo triju mēnešu laikā nepārsniedz 50 % no Latvijas Republikā noteiktās minimālās mēneša darba algas apmēra juridiskās palīdzības pieprasīšanas dienā. Savulaik, izstrādājot Noteikumu Nr. 811 kritērijus, par pamatu tika ņemts regulējums, kas noteica maznodrošinātas un trūcīgas personas statusa piešķiršanas kritērijus, pārņemot arī paredzētos izņēmumus, kad ienākumi var būt lielāki. Šobrīd spēkā esošais ienākumu vērtēšanas regulējums sociālās palīdzības jomā (Sociālo pakalpojumu un sociālās palīdzības likumā noteiktais), kas nosaka minimālos ienākumu sliekšņus sociālās palīdzības sniegšanai, t.sk. trūcīgas un maznodrošinātas mājsaimniecības ienākumu sliekšņus, ir mainīts.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Tiesu administrācijai pārņemot Juridiskās palīdzības administrācijas funkcijas un neveicot attiecīgus precizējumus Noteikumos Nr. 811, var veidoties neskaidrības par kompetento institūciju un tiesiska nenoteiktība.
Risinājuma apraksts
Juridiskās palīdzības administrāciju pievienojot Tiesu administrācijai, Noteikumos Nr. 811 un to pielikumā iestādes nosaukums “Juridiskās palīdzības administrācija” (attiecīgā locījumā) aizstājams ar iestādes nosaukumu “Tiesu administrācija” (attiecīgā locījumā).
Ar noteikumu projektā piedāvātajiem grozījumiem pēc būtības netiek mainītas iestāžu funkcijas vai uzdevumi, bet gan tiek paredzēts, ka tās funkcijas, kuras līdz 2023.gada 31.decembrim pilda Juridiskās palīdzības administrācija, ar 2024.gada 1.janvāri būs Tiesu administrācijas kompetencē. 
Pēc Juridiskās palīdzības administrācijas pievienošanas Tiesu administrācijai, Tiesu administrācija pēc būtības pārņems Juridiskās palīdzības administrācijas funkcijas un uzdevumus atbilstoši Noteikumos Nr. 811 noteiktajam, nodrošinot līdz šim Juridiskās palīdzības administrācijas veikto funkciju un uzdevumu nepārtrauktību un attīstību.
Pārņemot Juridiskās palīdzības administrācijas funkcijas un uzdevumus, Tiesu administrācija vienlaikus pārņems arī tās cilvēkresursus. Tādējādi tiks nodrošināta zināšanu un resursu pārnese pakalpojumu sniegšanas kvalitātes nodrošināšanai.
Problēmas apraksts
Sakarā ar izmaiņām Sociālo pakalpojumu un sociālo pabalstu likumā Noteikumos Nr.811 ietvertā metodika vairs nav atbilstoša.
Risinājuma apraksts
Noteikumos Nr.811 noteiktā personu ienākumu izvērtēšanas metodika  salāgojama ar Sociālās palīdzības un sociālo pakalpojumu likumā mainīto maznodrošinātas mājsaimniecības ienākumu izvērtēšanas metodiku. Vienlaikus Noteikumos Nr. 811 ietverta atsauce uz Sociālo pakalpojumu un sociālās palīdzības likumu, lai nodrošinātu turpmāku metodikas aktualizēšanu vienlaikus ar izmaiņām minētajā likumā.
Tāpat Noteikumos Nr. 811 noteikts, ka ienākumu vērtēšanā tiek ņemti vērā neto ienākumi, proti, ienākumi pēc nodokļu nomaksas. Šāda pieeja attiecināma arī uz vērtēšanu daļēji valsts nodrošinātās juridiskās palīdzības lietās (1.2.2. apakšpunkts) un ir atbilstoša Sociālās palīdzības un sociālo pakalpojumu likumā noteiktajam.
Minēto izmaiņu ietekme uz budžetu ir vērtējama kā nebūtiska un projektā noteikto normu īstenošana tiks nodrošināta Tieslietu ministrijai piešķirto valsts budžeta līdzekļu ietvaros, jo personu skaits, kas pieprasījušas un saņēmušas pēc ienākumu vērtēšanas valsts nodrošināto juridisko palīdzību kā Valsts nodrošinātās juridiskās palīdzības likuma 2.panta pirmās daļas 6., 8. vai 9.punktā minētie subjekti, ir neliels.
2023.gadā saņemti 2 pārrobežu pieprasījumi, abos juridiskā palīdzības tika atteikta, jo vienā nebija pārrobežu strīds un otrā gadījumā persona neiesniedza ienākumus apliecinošus dokumentus; 2022.gadā saņemts 1 pārrobežu pieprasījums no Lietuvas – juridiskā palīdzība tika piešķirta; 2021.gadā saņemti 2 pārrobežu pieprasījumi un juridiskā palīdzība piešķirta abos gadījumos. Savukārt saskaņā ar Valsts nodrošinātās juridiskās palīdzības likuma 3.panta pirmās daļa 9.punktu juridiskā palīdzība kopš 2016.gada piešķirta 6 personām.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
  • Personas, kurām atbilstoši Valsts nodrošinātās juridiskās palīdzības likumam ir tiesības uz juridisko palīdzību.
Ietekmes apraksts
Personu, kurām atbilstoši Valsts nodrošinātās juridiskās palīdzības likumam ir tiesības uz juridisko palīdzību, tiesību un saistību loks paliek nemainīgs.
Minētās funkcijas pilnā apmērā turpmāk īstenos Tiesu administrācija. Lai sekmētu sabiedrības informētību par izmaiņām, tiks veikti informatīvi pasākumi.
Personām, kurām:
1) atbilstoši Latvijas Republikas noslēgtajām starptautiskajām saistībām ir tiesības uz juridisko palīdzību;
2) juridiskā palīdzība nepieciešama pārrobežu strīdos un kuras pastāvīgā dzīvesvieta vai domicils ir kāda no Eiropas Savienības dalībvalstīm, kā arī
3) ārzemniekam, kurš Imigrācijas likumā noteiktajos gadījumos un kārtībā ir pakļauts izraidīšanas procedūrai
noteikumu projekts paredz labvēlīgāku ietekmi, jo to atbilstība valsts nodrošinātās juridiskās palīdzības piešķiršanai tiek salāgota ar spēkā esošo regulējumu Sociālās palīdzības un sociālo pakalpojumu likumā, kas šobrīd paredz labvēlīgāku risinājumu priekš personas ienākumu vērtēšanas metodikā, nekā spēkā esošo Noteikumu Nr. 811 regulējums.
Juridiskās personas

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija
Noteikumu projektā noteikto normu īstenošana tiks nodrošināta Tieslietu ministrijai piešķirto valsts budžeta līdzekļu ietvaros.

4.1.1. Noteikumu projektu pakotne

Pamatojums un apraksts
Vienlaikus ar noteikumu projektu vienotā pakotnē tiek virzīti šādi Ministru kabineta noteikumu projekti: "Grozījumi Ministru kabineta 2022. gada 20. septembra noteikumos Nr. 585 "Tiesu administrācijas nolikums"",  "Grozījumi Ministru kabineta 2017. gada 16. augusta noteikumos Nr. 474 "Tieslietu ministrijas nolikums"", "Grozījumi Ministru kabineta 2018. gada 18. decembra noteikumos Nr. 814 "Noteikumi par iemaksas apmēru valsts nodrošinātās juridiskās palīdzības saņemšanai un tās veikšanas kārtību"", "Grozījumi Ministru kabineta 2017. gada 21. marta noteikumos Nr. 165 "Noteikumi par finansiālā atbalsta pieprasīšanas un izmaksāšanas kārtību"", "Grozījumi Ministru kabineta 2013. gada 23. aprīļa noteikumos Nr. 218 "Noteikumi par valsts kompensācijas pieprasījuma veidlapas paraugu"", "Grozījums Ministru kabineta 2007. gada 20. marta noteikumos Nr. 197 "Valsts kompensācijas reģistra noteikumi"", "Grozījums Ministru kabineta 2006. gada 7. februāra noteikumos Nr. 107 "Noteikumi par valsts nodrošinātās juridiskās palīdzības reģistru"", "Grozījumi Ministru kabineta 2009. gada 22. decembra noteikumos Nr. 1493 "Noteikumi par valsts nodrošinātās juridiskās palīdzības apjomu, samaksas apmēru, atlīdzināmajiem izdevumiem un to izmaksas kārtību"", "Grozījumi Ministru kabineta 2012. gada 25. septembra noteikumos Nr. 641 "Noteikumi par iesnieguma veidlapu paraugiem juridiskās palīdzības līguma slēgšanai"" un "Grozījumi Ministru kabineta 2008. gada 22. decembra noteikumos Nr. 1093 "Noteikumi par zvērinātu advokātu vecākā atlīdzības un atlīdzināmo izdevumu noteikšanas kārtību un apmēriem"".

Grozījumi Ministru kabineta 2017. gada 16. augusta noteikumos Nr. 474 "Tieslietu ministrijas nolikums"" izstrādājami, nosakot tiešo valsts pārvalžu iestāžu institucionālo uzbūvi, savukārt pārējie noteikumi attiecas uz privātpersonām, tādējādi, nodrošinot tiesisko noteiktību un skaidrību, nodrošināms faktiskai situācijai atbilstošs regulējums. Savukārt citos Ministru kabineta noteikumos, kas tiešā veidā neattiecas uz privātpersonām, paredzēts, ka grozījumi tiks veikti vienlaikus ar citiem grozījumiem pēc būtības attiecīgajos normatīvajos aktos. Attiecīgi Valsts nodrošinātās juridiskās palīdzības likumā tiks nostiprināts, ka līdz attiecīgu grozījumu izdarīšanai citos normatīvajos aktos lietotais termins "Juridiskās palīdzības administrācija" (attiecīgajā locījumā) atbilst šajā normatīvajā aktā lietotajam terminam "Tiesu administrācija" (attiecīgajā locījumā).
Atbildīgā institūcija
Tieslietu ministrija
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-

6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas

Valsts un pašvaldību institūcijas
Juridiskās palīdzības administrācija
Nevalstiskās organizācijas
Cits

6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi

Veids
Publiskā apspriešana
Saite uz sabiedrības līdzdalības rezultātiem
-

6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti

-

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Tiesu administrācija
  • Juridiskās palīdzības administrācija

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
Tiesu administrācijas funkcijas paplašinās ar tām funkcijām, uzdevumiem un saistībām, ko līdz šim īsteno Juridiskās palīdzības administrācija.
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Tiks uzlabota Noteikumu Nr.811 paredzēto personu grupu ienākumu izvērtēšanas metodika, kas salāgota ar Sociālās palīdzības un sociālo pakalpojumu likumā noteikto metodiku, kas šobrīd paredz labvēlīgāku risinājumu priekš personas ienākumu vērtēšanas, nekā spēkā esošo Noteikumu Nr. 811 regulējums.

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi