Anotācija (ex-ante)

24-TA-427: Rīkojuma projekts (Vispārīgais)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Par nekustamā īpašuma "Priedes" Iecavas pagastā, Bauskas novadā, daļas pirkšanu projekta "Eiropas standarta platuma 1435 mm dzelzceļa līnijas izbūve "Rail Baltica" koridorā caur Igauniju, Latviju un Lietuvu" īstenošanai" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Tiesību akts / Ministru Prezidenta rezolūcija
Apraksts
Sabiedrības vajadzībām nepieciešamā nekustamā īpašuma atsavināšanas likuma (turpmāk – Atsavināšanas likums) 9. panta pirmā daļa.

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Projekta "Eiropas standarta platuma 1435 mm dzelzceļa līnijas izbūve "Rail Baltica" koridorā caur Igauniju, Latviju un Lietuvu" īstenošanai atsavināt īpašuma "Priedes" (kadastra Nr. 40640140007) Iecavas pagastā, Bauskas novadā, daļu - zemes vienību (kadastra apzīmējums 40640140471) 0,0712 ha platībā, zemes vienību (kadastra apzīmējums 40640140472) 0,8 ha platībā, zemes vienību (kadastra apzīmējums 40640140473) 0,82 ha platībā, zemes vienību (kadastra apzīmējums 40640140474) 0,23 ha platībā, zemes vienību (kadastra apzīmējums 40640140475) 0,35 ha platībā.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Projekta "Eiropas standarta platuma 1435 mm dzelzceļa līnijas izbūve "Rail Baltica" koridorā caur Igauniju, Latviju un Lietuvu" (turpmāk - Rail Baltica projekts) īstenošanai paredzētā darbība, nosakot dzelzceļa līnijas trases novietojumu Latvijas teritorijā, akceptēta ar Ministru kabineta 2016. gada 24. augusta rīkojumu Nr. 467 "Par Eiropas standarta platuma publiskās lietošanas dzelzceļa infrastruktūras līnijas Rail Baltica būvniecībai paredzētās darbības akceptu". Ar Ministru kabineta 2016. gada 24. augusta rīkojumu Nr. 468 "Par nacionālo interešu objekta statusa noteikšanu Eiropas standarta platuma publiskās lietošanas dzelzceļa infrastruktūrai Rail Baltica" noteikts nacionālo interešu objekta statuss.
Atbilstoši būvatļaujai Nr. BIS-BL-353503-257 "Ātrgaitas dzelzceļa "Rail Baltica" DS4 posma "Misa - Latvijas/Lietuvas robeža" apakšposms DPS1" (būvatļauja Nr. 5) izstrādātajiem būvprojekta tehniskajiem risinājumiem Rail Baltica projekta īstenošanai ir nepieciešama nekustamā īpašuma "Priedes" (nekustamā īpašuma kadastra Nr. 40640140007) Iecavas pagastā, Bauskas novadā (turpmāk – Nekustamais īpašums), daļa (atdalīta no zemes vienības ar kadastra apzīmējumu 40640140004):
- zemes vienība (zemes vienības kadastra apzīmējums 40640140471) 0,0712 ha platībā, kas būs izmantojama saistītās infrastruktūras – pašvaldības nozīmes ceļa (ceļa nodalījuma josla) izbūvei;
- zemes vienība (zemes vienības kadastra apzīmējums 40640140472) 0,8 ha platībā, kas būs izmantojama saistītās infrastruktūras – pašvaldības nozīmes ceļa (ceļa nodalījuma josla) izbūvei;
- zemes vienība (zemes vienības kadastra apzīmējums 40640140473) 0,82 ha platībā, kas būs izmantojama dzelzceļa infrastruktūras (dzelzceļa nodalījuma josla) izbūvei;
- zemes vienība (zemes vienības kadastra apzīmējums 40640140474) 0,23 ha platībā, kas būs izmantojama saistītās infrastruktūras – pašvaldības nozīmes ceļa (ceļa nodalījuma josla) izbūvei.
Papildus saskaņā ar Atsavināšanas likuma 6. panta pirmo daļu atsavināma zemes vienība (zemes vienības kadastra apzīmējums 40640140475) 0,35 ha platībā.
Nekustamā īpašuma daļa tiek atsavināta publiskās lietošanas dzelzceļa transporta infrastruktūras projekta attīstībai un atbilstoši akciju sabiedrības "RB Rail" sniegtajai informācijai par būvprojekta tehniskajiem risinājumiem un projektēto autoceļu nozīmi atsavināšana ir vienīgais veids šī mērķa sasniegšanai, ievērojot Dzelzceļa likuma 15. panta pirmās daļas un likuma "Par autoceļiem" 4. panta regulējumu.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Nekustamais īpašums ir ierakstīts Zemgales rajona tiesas Iecavas pagasta zemesgrāmatas nodalījumā Nr. 131. Īpašuma tiesības uz Nekustamo īpašumu ir nostiprinātas juridiskai personai (turpmāk – Īpašnieks).
Nekustamais īpašums sastāv no zemes vienības (zemes vienības kadastra apzīmējums 40640140007) 24,9 ha platībā, zemes vienības (zemes vienības kadastra apzīmējums 40640140184) 11,3 ha platībā un pēc zemes vienības (zemes vienības kadastra apzīmējums 40640140004) sadales sešām jaunizveidotām zemes vienībām:
1. zemes vienība (zemes vienības kadastra apzīmējums 40640140470) 7,79 ha platībā;
2. zemes vienība (zemes vienības kadastra apzīmējums 40640140471) 0,0712 ha platībā;
3. zemes vienība (zemes vienības kadastra apzīmējums 40640140472) 0,8 ha platībā;
4. zemes vienība (zemes vienības kadastra apzīmējums 40640140473) 0,82 ha platībā;
5. zemes vienība (zemes vienības kadastra apzīmējums 40640140474) 0,23 ha platībā;
6. zemes vienība (zemes vienības kadastra apzīmējums 40640140475) 0,35 ha platībā.
Nekustamajam īpašumam zemesgrāmatas nodalījumā ir ierakstīti lietu tiesību apgrūtinājumi:
- nostiprināta hipotēka par labu kreditoram - akciju sabiedrībai "SEB banka";
- atzīme – 050510 - servitūts - tiesība uz braucamo ceļu par labu nekustamajam īpašumam ar kadastra Nr. 40600140245 – 0,06 ha;
- atzīme – 050510 - servitūts ar tiesību uz braucamo ceļu par labu autoceļam – 0,04 ha.
Sabiedrība ar ierobežotu atbildību "Eiropas Dzelzceļa līnijas" (turpmāk – Institūcija) atbilstoši Atsavināšanas likuma 7.1 pantā noteiktajam, ka, atsavinot nekustamo īpašumu sabiedrības vajadzībām, ievēro arī tās personas intereses, kurai par labu attiecībā uz nekustamo īpašumu ir nostiprināta ķīlas tiesība, saskaņā ar šī likuma 18. panta pirmajā daļā noteikto 2023. gada 30. janvāra vēstulē Nr. 2.3.N/2023-210 informēja akciju sabiedrību "SEB banka" par Nekustamā īpašuma daļas atsavināšanas nepieciešamību.
Akciju sabiedrība "SEB banka", atbildot uz Institūcijas 2023. gada 28. jūnija vēstuli Nr. 2.3.N/2023-1839, 2023. gada 13. jūlija vēstulē Nr. SEBLV/23/CR12968 sniedza rakstisku piekrišanu zemes ierīcības projekta izstrādei un apstiprināšanai ar mērķi no Nekustamā īpašuma atdalīt atsavināmo daļu, uz kuru īpašuma tiesības tiks nostiprinātas valstij Satiksmes ministrijas personā, nesaglabājot par labu akciju sabiedrībai "SEB banka" nostiprināto hipotēku un ar to saistīto aizlieguma atzīmi.
Saskaņā ar Atsavināšanas likuma 11. panta ceturtajā daļā noteikto, ka Īpašnieks un persona, kurai par labu attiecībā uz nekustamo īpašumu ir nostiprināta ķīlas tiesība, var vienoties par atlīdzības sadali, šīs personas par to tiks informētas uzaicinājumā noslēgt līgumu par Nekustamā īpašuma daļas labprātīgu atsavināšanu, aicinot iesniegt attiecīga satura paziņojumu.
Atbilstoši Atsavināšanas likuma 12. panta otrajai un trešajai daļai, saņemot paziņojumu par atlīdzības sadali, līgumā par Nekustamā īpašuma daļas labprātīgu atsavināšanu tiks paredzēta atlīdzības kompensācijas kārtība atbilstoši paziņojumā noteiktajam, savukārt, ja līdz dienai, kad tiks noslēgts līgums par Nekustamā īpašuma daļas labprātīgu atsavināšanu, nebūs saņemts paziņojums par atlīdzības sadali, atlīdzības izmaksa būs veicama Atsavināšanas likuma 29.2 pantā noteiktajā kārtībā.
Atsavināšanas likuma 12.1 pantā noteikts, ka, nostiprinot zemesgrāmatā īpašuma tiesības uz nekustamo īpašumu, kas atsavināts, pamatojoties uz līgumu, ķīlas tiesību un ar to saistīto aizlieguma atzīmi dzēš bez tās personas piekrišanas, kurai par labu attiecībā uz nekustamo īpašumu ir nostiprināta ķīlas tiesība. Saskaņā ar Atsavināšanas likuma 16. panta pirmo daļu, nostiprinot zemesgrāmatā īpašuma tiesības uz nekustamo īpašumu, kas atsavināts, pamatojoties uz likumu par konkrētā nekustamā īpašuma atsavināšanu, attiecīgais nekustamais īpašums pāriet valsts vai pašvaldības īpašumā brīvs no visiem apgrūtinājumiem un nastām, kuras nekustamajam īpašumam bija uzliktas saistību rezultātā (tai skaitā dzēšot visas uz šo nekustamo īpašumu ierakstītās parādu saistības, ķīlas tiesības, prasības nodrošinājuma atzīmes, maksātnespējas atzīmes, procesa virzītāju aizliegumus, apgrūtinājumus, kas pieņemti kā nosacījums, īpašumu iegūstot, kā arī uz nomas, īres, uztura un mantojuma līgumu pamata nostiprinātās tiesības) un par kurām institūcija nav tieši paziņojusi, ka tā uzņemas attiecīgos apgrūtinājumus un nastas.

Atbilstoši tiesu praksei atzīmes veidā zemesgrāmatā izdarīts ieraksts par ceļa servitūtu neapliecina ceļa servitūta nodibināšanu par labu kādam nekustamajam īpašumam. Zemesgrāmatā ierakstīta atzīme nerada lietu tiesību, kas lietošanas ziņā aprobežo svešu lietu, un nepiešķir tiesības pārvietoties pa strīdus ceļu. Tādējādi zemesgrāmatā ierakstītajai atzīmei par ceļa servitūtu nav lietu tiesību nodibinoša spēka par labu noteiktām personām vai īpašumiem. Atzīme par ceļa servitūtu neattiecas uz atsavināmo Nekustamā īpašuma daļu.
Atbilstoši Nekustamā īpašuma valsts kadastra informācijas sistēmas (turpmāk – NĪVKIS) datiem atsavināmās Nekustamā īpašuma daļas sastāvs pēc zemes vienības (zemes vienības kadastra apzīmējums 40640140004) sadales un kadastrālās uzmērīšanas:
1. zemes vienība (zemes vienības kadastra apzīmējums 40640140471) 0,0712 ha platībā;
1.1. apgrūtinājumi:
- 7312030303 ekspluatācijas aizsargjoslas teritorija gar valsts vietējiem un pašvaldību autoceļiem lauku apvidos 0,0712 ha;
1.2. platības sadalījums pa lietošanas veidiem:
- lauksaimniecībā izmantojamās zemes platība 0,0712 ha, tajā skaitā, aramzemes platība 0,0712 ha;
2. zemes vienība (zemes vienības kadastra apzīmējums 40640140472) 0,8 ha platībā;
2.1. apgrūtinājumi:
- 7312030303 ekspluatācijas aizsargjoslas teritorija gar valsts vietējiem un pašvaldību autoceļiem lauku apvidos 0,33 ha;
- 7311041000 ūdensnotekas (ūdensteču regulēta posma un speciāli raktas gultnes), kā arī uz tās esošas hidrotehniskas būves un ierīces ekspluatācijas aizsargjoslas teritorija lauksaimniecībā izmantojamās zemēs 0,03 ha;
2.2. platības sadalījums pa lietošanas veidiem:
- lauksaimniecībā izmantojamās zemes platība 0,79 ha, tajā skaitā, aramzemes platība 0,79 ha;
- ūdens objektu zeme 0,01 ha, tajā skaitā, zeme zem ūdeņiem 0,01 ha;
3. zemes vienība (zemes vienības kadastra apzīmējums 40640140473) 0,82 ha platībā;
3.1. apgrūtinājumi:
- 7312030303 ekspluatācijas aizsargjoslas teritorija gar valsts vietējiem un pašvaldību autoceļiem lauku apvidos 0,01 ha;
- 7311041000 ūdensnotekas (ūdensteču regulēta posma un speciāli raktas gultnes), kā arī uz tās esošas hidrotehniskas būves un ierīces 0,07 ha;
3.2. platības sadalījums pa lietošanas veidiem:
-  lauksaimniecībā izmantojamās zemes platība 0,79 ha, tajā skaitā, aramzemes platība 0,79 ha;
- ūdens objektu zeme 0,03 ha, tajā skaitā, zeme zem ūdeņiem 0,03 ha;
4. zemes vienība (zemes vienības kadastra apzīmējums 40640140474) 0,23 ha platībā;
4.1. apgrūtinājumi:
- 7311041000 ūdensnotekas (ūdensteču regulēta posma un speciāli raktas gultnes), kā arī uz tās esošas hidrotehniskas būves un ierīces ekspluatācijas aizsargjoslas teritorija lauksaimniecībā izmantojamās zemēs 0,02 ha;
4.2. platības sadalījums pa lietošanas veidiem:
- lauksaimniecībā izmantojamās zemes platība 0,22 ha, tajā skaitā, aramzemes platība 0,22 ha;
- ūdens objektu zeme 0,01 ha, tajā skaitā, zeme zem ūdeņiem 0,01 ha;
5. zemes vienība (zemes vienības kadastra apzīmējums 40640140475) 0,35 ha platībā, kas būs izmantojama saistītās infrastruktūras – pašvaldības nozīmes ceļa (ceļa nodalījuma josla) izbūvei;
5.1. apgrūtinājumi:
- 7311041000 ūdensnotekas (ūdensteču regulēta posma un speciāli raktas gultnes), kā arī uz tās esošas hidrotehniskas būves un ierīces ekspluatācijas aizsargjoslas teritorija lauksaimniecībā izmantojamās zemēs 0,01 ha;
5.2. platības sadalījums pa lietošanas veidiem:
lauksaimniecībā izmantojamās zemes platība 0,35 ha, tajā skaitā, aramzemes platība 0,35 ha.
Atbilstoši Aizsargjoslu likumā noteiktajam, lai ievērotu ar attiecīgās aizsargjoslas veidu noteiktos ierobežojumus un aizsargātu objektus vai arī vidi un cilvēkus, Rail Baltica projekta īstenošanai nepieciešamo būvdarbu izpildē būs ievērojami vispārējie un speciālie būvnoteikumi, kas noteic pienākumu pie būvdarbu ieceres dokumentācijas izstrādes saņemt atbildīgo institūciju (valsts institūciju) un inženiertīklu īpašnieku tehniskos noteikumus, tai skaitā arī vietējās pašvaldības saskaņojumu, ja to paredz saistošie noteikumi.
Ņemot vērā, ka Nekustamā īpašuma daļa ir apgrūtināta ar vides un dabas resursu aizsardzības aizsargjoslām, saskaņā ar Aizsargjoslu likuma normām par darbības ierobežojumiem būvdarbi šāda veida teritorijās nav aizliegti, bet to veikšanai ir nepieciešams saņemt saskaņojumu no atbildīgās valsts iestādes vai arī no aizsargjoslas izveidotāja – attiecīgā objekta īpašnieka vai valdītāja.
Līdz ar to secināms, ka Nekustamā īpašuma daļai noteiktie apgrūtinājumi ietekmēs Rail Baltica projekta ietvaros veicamos būvdarbus veidā, kas paredz papildus nosacījumu iekļaušanu būvdarbu risinājumos un to izpildes ievērošanu būvdarbu procesa laikā.
Nekustamā īpašuma daļas sastāvā esošajām zemes vienībām NĪVKIS reģistrēts nekustamā īpašuma lietošanas mērķis "Zeme dzelzceļa infrastruktūras zemes nodalījuma joslā un ceļu zemes nodalījuma joslā".
Nodalot no zemes vienības (zemes vienības kadastra apzīmējums 40640140004) Rail Baltica projekta īstenošanai nepieciešamās zemes vienības (zemes vienības kadastra apzīmējums 40640140471, 40640140472, 40640140473, 40640140474), atlikumā paliek zemes vienība (zemes vienības kadastra apzīmējums 40640140475) 0,35 ha platībā un zemes vienība (zemes vienības kadastra apzīmējums 40640140470) 7,79 ha platībā.
Atbilstoši Bauskas novada pašvaldības 2022. gada 20. septembra atzinumam Nr. BNP/2022/4.7/1650/N bijusī zemes vienība (zemes vienības kadastra apzīmējums 40640140004) saskaņā ar pašvaldības teritorijas plānojumu atrodas funkcionālajā zonā - Lauksaimniecības teritorija (L), kurā minimālā jaunveidojamā zemesgabala platība ir 2 ha. Līdz ar to saskaņā ar pašvaldības teritorijas plānojumu zemes vienība (zemes vienības kadastra apzīmējums 40640140475) 0,35 ha platībā neatbilst pašvaldības teritorijas plānojumā noteiktajam, savukārt zemes vienība (zemes vienības kadastra apzīmējums 40640140470) 7,79 ha platībā atbilst teritorijas plānojumā noteiktajai platībai un turpmāk ir izmantojama patstāvīgi.
Atsavināšanas likuma 6. panta pirmajā daļā ir noteikts, ja sabiedrības vajadzībām nepieciešama tikai nekustamā īpašuma daļa un atlikusī tā daļa nepietiekamās platības, apgrūtinājumu, konfigurācijas vai citu apstākļu dēļ nav izmantojama atbilstoši vietējās pašvaldības teritorijas plānojumam, institūcija ierosina visa nekustamā īpašuma atsavināšanu un atsavina visu nekustamo īpašumu, ja ar nekustamā īpašuma īpašnieku nevienojas citādi.
Vienošanās ar Īpašnieku par zemes vienības (zemes vienības kadastra apzīmējums 40640140475) saglabāšanu Nekustamā īpašuma Īpašnieka īpašumā netika panākta. Ņemot vērā minēto, zemes vienība (zemes vienības kadastra apzīmējums 40640140475) 0,35 ha platībā atsavināma saskaņā ar Atsavināšanas likuma 6. panta pirmo daļu.
2023. gada 7. jūnijā saņemts Īpašnieka iesniegums ar šādiem prasījumiem:
- kompensēt lauka konfigurācijas būtisku pasliktināšanu, kas apgrūtinās lauka apstrādi un prasīs papildu izdevumus ģeometrisku disproporciju dēļ, jo lauku nebūs iespējams pilnvērtīgi apstrādāt ar saimniecības lielo tehniku;
- noteikt atlīdzību par zemesgabaliem, kurus pēc sadalīšanas maza izmēra dēļ nebūs vairs iespējams apstrādāt ar saimniecības tehniku;
- kompensēt materiālos ieguldījumus, kas ietver gan minerālmēslojumu lauksaimniecības zemes ielabošanai, gan ieguldītā darba resursus; veiktie ieguldījumi orientēti uz nākotnes peļņu, ielabojot zemi nākamajām ražām, kuras plānotas iegūt un kuras iekļautas nākotnes naudas plūsmas grafikā;
- nodrošināt meliorācijas sistēmas saglabāšanu būvdarbu laikā, jo jebkādi rakšanas, izbūves, lielās tehnikas darbi būtiski ietekmēs un pasliktinās meliorācijas sistēmu arī pieguļošajā teritorijā;
- saglabāt tālākai izmantošanai zemes auglīgo virskārtu pēc būvdarbiem.
Par atlīdzības apmēru un par jautājuma tālāko virzību Satiksmes ministrijas un Ministru kabineta lēmuma pieņemšanai, ievērojot Ministru kabineta 2011. gada 15. marta noteikumu Nr. 204 "Kārtība, kādā nosaka taisnīgu atlīdzību par sabiedrības vajadzībām atsavināmo nekustamo īpašumu" (turpmāk - Ministru kabineta noteikumi Nr.204) 35. un 36. punktu regulējumu, Īpašnieks ir informēts rakstiski.
Pamatojoties uz Atsavināšanas likuma 9. pantu un Ministru kabineta noteikumu Nr. 204 36.1. apakšpunktu, Satiksmes ministrija ar 2024. gada 16. februāra lēmumu Nr. 03.1-14/600 apstiprināja taisnīgas atlīdzības apmēru par Nekustamā īpašuma daļas atsavināšanu, nosakot to 27 320,20 EUR, ko veido:
- zemes vienības (zemes vienības kadastra apzīmējums 40640140471) 0,0712 ha platībā tirgus vērtība 783,20 EUR;
- zemes vienības (zemes vienības kadastra apzīmējums 40640140472) 0,8 ha platībā tirgus vērtība 8 800,00 EUR;
- zemes vienības (zemes vienības kadastra apzīmējums 40640140473) 0,82 ha platībā tirgus vērtība 9 020,00 EUR;
- zemes vienības (zemes vienības kadastra apzīmējums 40640140474) 0,23 ha platībā tirgus vērtība 2 530,00 EUR;
- zemes vienības (zemes vienības kadastra apzīmējums 40640140475) 0,35 ha platībā tirgus vērtība 3 850,00 EUR;
- atlikušās (neatsavināmās) zemes vienības (zemes vienības kadastra apzīmējums 40640140470) 7,79 ha platībā vērtības samazinājums 2 337,00 EUR.
Par Īpašnieka prasījumiem:
 - kompensēt materiālos ieguldījumus, kas ietver gan minerālmēslojumu lauksaimniecības zemes ielabošanai, gan ieguldītā darba resursus, kā arī kompensēt par lauka konfigurācijas būtisku pasliktināšanu, kas apgrūtinās lauka apstrādi un prasīs papildus izdevumus ģeometrisku disproporciju dēļ, tostarp atlīdzināt par zemesgabaliem, kurus pēc sadalīšanas maza izmēra dēļ nebūs vairs iespējams apstrādāt ar saimniecības tehniku – attiecīgie apstākļi ir izvērtēti un ņemti vērā, nosakot atsavināmās Nekustamā īpašuma daļas tirgus vērtību un atlikušās (neatsavināmās) daļas vērtības samazinājumu. Savukārt ar ražas novākšanu saistītie jautājumi būs risināmi kopsakarā ar atsavināmās Nekustamā īpašuma daļas atbrīvošanas termiņu, vienojoties par pirkuma līguma noteikumiem, ievērojot arī plānotos būvdarbu uzsākšanas termiņus;
- iespēju robežās pēc būvdarbu uzsākšanas saglabāt un atļaut rīkoties ar augsnes virskārtu – nosakot atsavināmās Nekustamā īpašuma daļas tirgus vērtību, ir izvērtēts un ņemts vērā atsavināmās Nekustamā īpašuma daļas faktiskais stāvoklis, tostarp lauksaimniecības zemes kvalitātes novērtējums. Tādējādi konstatējams, ka pēc lauksaimniecības zemes atsavināšanas nav pieļaujama tiesību piešķiršana bijušajam atsavināmās Nekustamā īpašuma daļas īpašniekam izmantot atsavinātās zemes virskārtu savās interesēs;
- nodrošināt meliorācijas sistēmas funkcionalitātes saglabāšanu – atbilstoši par projektēšanu atbildīgās akciju sabiedrības "RB Rail" sniegtajai informācijai Nekustamā īpašuma atlikušajā (neatsavināmajā) daļā likumīgi izbūvētā meliorācijas sistēma Rail Baltica projekta būvniecības procesa ietvaros būs saglabājama atbilstoši apstiprinātajiem būvprojekta risinājumiem, kas tiks izstrādāti pēc valsts sabiedrības ar ierobežotu atbildību "Zemkopības ministrijas nekustamie īpašumi" izdotajiem tehniskajiem noteikumiem.
Saņemta Īpašnieka piekrišana atlīdzības apmēram.
Saskaņā ar Atsavināšanas likuma 27. panta pirmajā un otrajā daļā noteikto Īpašniekam ir tiesības apstrīdēt Satiksmes ministrijas noteikto atlīdzības apmēru.
Ja netiks noslēgts pirkuma līgums par Nekustamā īpašuma daļas labprātīgu atsavināšanu, tiks virzīts likumprojekts par Nekustamā īpašuma daļas piespiedu atsavināšanu sabiedrības vajadzībām.
Pēc Nekustamā īpašuma sadalīšanas un Nekustamā īpašuma daļas atsavināšanas, Satiksmes ministrija normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā nostiprinās īpašuma tiesības uz Nekustamā īpašuma daļu zemesgrāmatā uz valsts vārda Satiksmes ministrijas personā.
Saskaņā ar Dzelzceļa likuma pārejas noteikumu 53. punktu Satiksmes ministrija Nekustamā īpašuma daļu nodos Rail Baltica projekta īstenotājam pārvaldīšanā tā pienācīgai apsaimniekošanai līdz būvdarbu uzsākšanai.
Risinājuma apraksts
Ministru kabineta rīkojuma projekts paredz no privātpersonas atsavināt nekustamā īpašuma "Priedes" (nekustamā īpašuma kadastra Nr. 40640140007) Iecavas pagastā, Bauskas novadā, daļu - zemes vienību (zemes vienības kadastra apzīmējums 40640140471) 0,0712 ha platībā, zemes vienību (zemes vienības kadastra apzīmējums 40640140472) 0,8 ha platībā, zemes vienību (zemes vienības kadastra apzīmējums 40640140473) 0,82 ha platībā, zemes vienību (zemes vienības kadastra apzīmējums 40640140474) 0,23 ha platībā, zemes vienību (zemes vienības kadastra apzīmējums 40640140475) 0,35 ha platībā.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Apraksts
Nekustamā īpašuma daļa tiek atsavināta transporta infrastruktūras attīstībai un atsavināšana ir vienīgais veids šī mērķa sasniegšanai.
Dzelzceļa likuma 15. panta pirmā daļa noteic, ka zeme valsts publiskās lietošanas dzelzceļa infrastruktūras zemes nodalījuma joslā ir valsts īpašums.
Likuma "Par autoceļiem" 4. panta pirmā daļa noteic, ka valsts autoceļi un to zemes, tai skaitā ceļu zemes nodalījuma joslas, ar visām šo autoceļu kompleksā ietilpstošajām būvēm ir Latvijas Republikas īpašums, savukārt šā panta trešā daļa noteic, ka pašvaldību ceļi un to zemes, tai skaitā ceļu zemes nodalījuma joslas, ir attiecīgo pašvaldību īpašums.
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
Apraksts
Taisnīga atlīdzība par Nekustamā īpašuma daļu aprēķināta un apstiprināta, ievērojot normatīvajos aktos noteikto kārtību.

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

Nosaukums
-
Apraksts
Nekustamā īpašuma daļas nepieciešamība sabiedrības vajadzībām konstatēta Rail Baltica projekta īstenošanas ietvaros izstrādātajos detalizētajos tehniskajos risinājumos būvprojektā.

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

Rail Baltica projekta īstenošanas ietvaros pēc būvdarbu pabeigšanas un inženierbūves nodošanas ekspluatācijā plānots attiecīgo izveidoto nekustamo īpašumu - zemes vienības un uz tām izbūvēto pašvaldības nozīmes autoceļu - nodot pašvaldības īpašumā saskaņā ar Publiskas personas mantas atsavināšanas likuma 42. panta un likuma "Par autoceļiem" 4. panta trešās daļas noteikumiem.
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
Ietekmes apraksts
Nekustamā īpašuma daļa ir nepieciešama transporta infrastruktūras attīstībai - Rail Baltica projekta īstenošanai.
Rīkojuma projekts netiešā veidā skar Rail Baltica projekta ietvaros pārbūvējamās un jaunbūvējamās publiskās lietošanas transporta infrastruktūras lietotājus.
Juridiskās personas
Ietekmes apraksts
Nekustamā īpašuma daļa ir nepieciešama transporta infrastruktūras attīstībai - Rail Baltica projekta īstenošanai.
Rīkojuma projektā risinātie jautājumi tiešā veidā skar Īpašnieku, kuram piederošā Nekustamā īpašuma daļa atsavināma sabiedrības vajadzībām.
Rīkojuma projekts netiešā veidā skar Rail Baltica projekta ietvaros pārbūvējamās un jaunbūvējamās publiskās lietošanas transporta infrastruktūras lietotājus, piemēram, pārvadātājus.

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.2.1. uz makroekonomisko vidi:

Ietekmes apraksts
Nekustamā īpašuma daļa ir nepieciešama transporta infrastruktūras attīstībai - Rail Baltica projekta īstenošanai. Rail Baltica projekta ietvaros īstenojamie transporta infrastruktūras uzlabojumi un jaunas izbūves veicinās attiecīgā reģiona un valsts ekonomisko izaugsmi.

2.2.2. uz nozaru konkurētspēju:

Ietekmes apraksts
Nekustamā īpašuma daļa ir nepieciešama transporta infrastruktūras attīstībai - Rail Baltica projekta īstenošanai, kas labvēlīgi ietekmēs citas tautsaimniecības nozares, radot iespējas palielināt eksporta apjomu un ātrumu.

2.2.3. uz uzņēmējdarbības vidi:

Ietekmes apraksts
Rīkojuma projekta tiesiskais regulējums nākotnē varētu ietekmēt uzņēmējdarbības vidi, jo, plānojot un īstenojot Rail Baltica projektu, tiek veidota tautsaimniecības vajadzībām un tās attīstībai, stabilas satiksmes interesēm, kā arī vides aizsardzības prasībām atbilstoša infrastruktūra.

2.2.4. uz mazajiem un vidējiem uzņēmējiem:

Ietekmes apraksts
Rīkojuma projekta tiesiskais regulējums nākotnē varētu radīt labvēlīgu vidi mazās un vidējās uzņēmējdarbības attīstībai.

2.2.5. uz konkurenci:

Ietekmes apraksts
Rīkojuma projekta tiesiskais regulējums nākotnē varētu radīt labvēlīgu vidi konkurences attīstībai gan Latvijā, gan ārpus tās, ņemot vērā Rail Baltica projekta pārnacionālo nozīmi.

2.2.6. uz nodarbinātību:

Ietekmes apraksts
Rīkojuma projekta tiesiskais regulējums nākotnē varētu ietekmēt tautsaimniecību kā valsts saimniecības nozari, tostarp nodarbinātību un darbaspēka migrācijas iespējas, jo, plānojot un īstenojot Rail Baltica projektu, tiek veidota tautsaimniecības vajadzībām un tās attīstībai, stabilas satiksmes interesēm, kā arī vides aizsardzības prasībām atbilstoša infrastruktūra.

2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija
Rīkojuma projektam nav ietekmes uz valsts budžetu, jo papildu līdzekļi no valsts budžeta nav nepieciešami.
Izdevumi, kas saistīti ar Nekustamā īpašuma daļas pirkšanu un īpašuma tiesību nostiprināšanu zemesgrāmatā, tiks segti no finansēšanas līgumā Nr. INEA/CEF/TRAN/M2019/2098073, kas noslēgts 2020. gada 13. novembrī starp akciju sabiedrību "RB Rail" un Eiropas Inovācijas un tīklu izpildaģentūru, par līdzfinansējumu triju Baltijas valstu ātrgaitas dzelzceļa līnijas Rail Baltica projekta attīstībai paredzētajiem līdzekļiem.
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-
Skaidrojums
Atbilstoši Ministru kabineta 2009. gada 25. augusta noteikumu Nr. 970 "Sabiedrības līdzdalības kārtība attīstības plānošanas procesā" 5. punktam sabiedrības līdzdalības kārtība ir piemērojama tiesību aktu projektu izstrādē, kas būtiski maina esošo regulējumu vai paredz ieviest jaunas politiskās iniciatīvas. Ņemot vērā, ka projekts neatbilst minētajiem kritērijiem, sabiedrības līdzdalības kārtība projekta izstrādē netiek piemērota. Projekts un tā anotācija būs publiski pieejami Ministru kabineta tīmekļvietnē – sadaļā/Tiesību aktu projekti.

Projektā iesaistītās institūcijas - Satiksmes ministrija un sabiedrība ar ierobežotu atbildību "Eiropas dzelzceļa līnijas".

6.4. Cita informācija

Saskaņā ar Oficiālo publikāciju un tiesiskās informācijas likuma 2. panta pirmo daļu un 3. panta pirmo daļu tiesību aktus publicē oficiālajā izdevumā "Latvijas Vēstnesis", tos publicējot elektroniski tīmekļa vietnē www.vestnesis.lv.
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Satiksmes ministrija
  • SIA "Eiropas dzelzceļa līnijas"

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

Rīkojuma projekta īstenošana tiks veikta esošo valsts pārvaldes funkciju ietvaros, tā neietekmēs pārvaldes funkcijas vai institucionālo struktūru.
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Rīkojuma projekts ietekmē transporta infrastruktūru un tās attīstību.

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Rīkojuma projekts ietekmē transporta infrastruktūru un tās attīstību.

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Izstrādes procesā izmantoto dokumentu, kas satur personas datus, apstrādes mērķis ir nodrošināt pilnvērtīgu Rīkojuma projekta par nekustamā īpašuma atsavināšanu atbilstības izvērtēšanu gan normatīvajiem aktiem, gan dokumentiem, tādējādi nodrošinot, ka tiek aizsargātas visu nekustamā īpašuma atsavināšanā iesaistīto pušu tiesības. Dokumenti, kas satur personas datus, ir paredzēti šauram subjektu lokam – noteiktajiem saskaņošanas dalībniekiem, kas veic Rīkojuma projekta un anotācijas vērtēšanu.

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi