Anotācija (ex-ante)

22-TA-2625: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2022. gada 21. jūnija noteikumos Nr. 377 "Noteikumi par garantiju programmu pret Ukrainu vērstās Krievijas militārās agresijas radīto ekonomisko seku mazināšanai"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Ministru kabineta noteikumu projekts "Grozījumi Ministru kabineta 2022. gada 21. jūnija noteikumos Nr. 377 "Noteikumi par garantiju programmu pret Ukrainu vērstās Krievijas militārās agresijas radīto ekonomisko seku mazināšanai""  (turpmāk - MK Noteikumu projekts) izstrādāts, lai veiktu redakcionālus pamatojoties uz 2022. gada 20. jūlija grozījumiem (C(2020)1863) 2022. gada 24. marta paziņojumā "Krīzes pagaidu regulējums valsts atbalsta pasākumiem, ar ko atbalsta ekonomiku pēc Krievijas agresijas pret Ukrainu" (2022/C 131 I/01) (turpmāk - Pagaidu Regulējuma grozījumi) un Eiropas komisijas 2022. gada 1. augustā pieņemto lēmumu Nr. SA.103400 (2022/N) par programmas saderību ar iekšējo tirgu (turpmāk - EK lēmums).

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
MK Noteikumu projekta mērķis ir veikt redakcionālus precizējumus Ministru kabineta 2022. gada 21. jūnija noteikumos Nr. 377 "Noteikumi par garantiju programmu pret Ukrainu vērstās Krievijas militārās agresijas radīto ekonomisko seku mazināšanai" (turpmāk - MK noteikumi Nr. 377), balstoties uz Pagaidu regulējuma grozījumiem un EK lēmumu.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
MK Noteikumu projekts izstrādāts, lai samazinātu Krievijas militārās agresijas pret Ukrainu izraisītās negatīvās ietekmes uz ekonomiku ietekmi uz saimnieciskās darbības veicējiem, kuriem ir nepieciešams likviditātes atbalsts.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
MK Noteikumi Nr. 377 paredz stingrākas prasības nekā to paredz Pagaidu regulējuma grozījumi, līdz ar to ir nepieciešams veikt redakcionālus precizējumus, lai atbalsts būtu pieejamāks saimnieciskās darbības veicējiem. Tāpat EK lēmums noteic kumulācijas prasības un atbalsta saņemšanas nosacījumus, kas tiek redakcionāli precizēti MK Noteikumu projektā.
Risinājuma apraksts
Ņemot vērā, ka Pagaidu regulējuma grozījumi paredz atbalsta maksimālo apmēru ar normu, ka, ja pasākuma saņēmēji ir jaunizveidoti uzņēmumi, kuriem nav trīs noslēgtu gada pārskatu  paredz piemērot maksimālo apjomu aprēķinā, pamatojoties uz uzņēmuma pastāvēšanas ilgumu brīdī, kad uzņēmums iesniedz atbalsta pieteikumu vai ja jaunizveidoti uzņēmumi, kuriem nav uzskaites par visiem iepriekšējiem divpadsmit mēnešiem paredz piemērot maksimālo apjomu aprēķinā, pamatojoties uz uzņēmuma pastāvēšanas ilgumu brīdī, kad uzņēmums iesniedz atbalsta pieteikumu. Līdz ar to aktualizēts MK Noteikumu Nr.337 11 punkts.


MK noteikumi Nr.337 paredz veikt arī redakcionālus precizējumus 19.1.apakšpunktā attiecībā uz atbalsta kumulācijas nosacījumiem, lai nodrošinātu viennozīmīgu tiesību normas interpretāciju, kas izriet no Pagaidu regulējuma 46. punkta. Tas nosaka, ka garantiju uz to pašu pamatā esošo aizdevuma pamatsummu nevar kumulēt ar atbilstoši Pagaidu regulējuma 2.3.iedaļas ietvaros izsniegto aizdevumu, kā arī Eiropas Komisijas 2020. gada 19. marta paziņojumu "Pagaidu regulējuma valsts atbalsta pasākumiem, ar ko atbalsta ekonomiku pašreizējā Covid-19 uzliesmojuma situācijā" (C(2020)1863). Tā kā MK noteikumu Nr.377 19.1. apakšpunktā iztrūkst skaidrojums (uz to pašu pamatā esošo aizdevuma pamatsummu), var lasīt, ka komersants, kurš saņēmis jebkādu atbalstu kādā no iepriekš minētajām programmām, nevar saņemt garantiju MK noteikumu Nr.377 ietvaros. Korektai interpretācijai ir svarīgi nofiksēt, ka ierobežojums attiecas tikai uz vienām un tām pašām izmaksām.


MK Noteikumu Nr. 377 spēkā esošā 25. punkta redakcija nosaka, ka Akciju sabiedrības “Attīstības finanšu institūcija Altum” sniedz garantijas, savukārt Pagaidu regulējuma 47.d nosaka, ka  “garantiju piešķir vēlākais līdz 2022. gada 31. decembrim. Ņemot vērā, ka no praktiskā programmas ieviešanas viedokļa garantijas piešķiršana (lēmuma pieņemšana) un garantijas sniegšana (garantijas vēstules nosūtīšana komercbankai) ir atšķirīgi termini, un lai novērstu interpretācijas iespējas attiecībā uz atbalsta piešķiršanu, Ekonomikas ministrija rosina veikt redakcionālus precizējumus.

MK Noteikumu projekts neparedz papildu ietekmi uz vispārējās valdības budžeta bilanci (atbilstoši Programmas “Garantijas Krievijas militārās agresijas pret Ukrainu radīto seku uz ekonomiku mazināšanai” rādītāju novērtējums).


Ņemot vērā uzņēmēju interesi un aktīvo dalību aizdevumiem ar kapitāla atlaidi iesniegumu uzsaukumā pierāda, ka aizdevumi ar kapitāla atlaidi esošajā tautsaimniecības situācijā, kad īpaši jūtama militāras agresijas sekas, ir pieprasītāks un uzņēmējiem pievilcīgāks. Tāpat ņemot vērā Grozījumus Pret Ukrainu vērstās Krievijas militārās agresijas dēļ piemēroto sankciju un pretpasākumu izraisīto ekonomisko seku pārvarēšanas atbalsta likumā, valsts budžeta finansējums 10 000 000 EUR apmērā tiek pārcelts uz Ministru kabineta 2021. gada 6. jūlija noteikumiem Nr. 503 "Noteikumi par aizdevumiem ar kapitāla atlaidi investīciju projektiem komersantiem konkurētspējas veicināšanai". Vienlaikus pārceltā finansējuma mērķis ir atbalstīt tādas investīcijas, kas ir vērstas uz Latvijas eksportspējas palielināšanu, atbilstoši Nacionālo industriālo pamatnostādņu 2021.-2027.gadam noteiktajam mērķim, un tādējādi nodrošina efektīvāko valsts līdzekļu ieguldījuma atdevi. 
Līdz ar to ar MK Noteikumu projektu tiek noteikts, ka garantiju programmā pieejamais finansējums ir 12 500 000 EUR apmērā, kas ir Covid-19 infekcijas izplatības seku pārvarēšanai krīzes garantiju programmas ietvaros valsts budžeta finansējums.


MK Noteikumos precizēts tiesiskais pamatojums atbilstoši Pret Ukrainu vērstās Krievijas militārās agresijas dēļ piemēroto sankciju un pretpasākumu izraisīto ekonomisko seku pārvarēšanas atbalsta likumam.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija
MK Noteikumu projekts neparedz papildu ietekmi uz vispārējās valdības budžeta bilanci (atbilstoši Programmas “Garantijas Krievijas militārās agresijas pret Ukrainu radīto seku uz ekonomiku mazināšanai” rādītāju novērtējums).

Noteikumu projekts paredz samazināt sabiedrībai "Altum" piešķirto valsts budžeta finansējumu garantiju programmai 10 000 000 euro apmērā, pārceļot to uz Ministru kabineta 2021. gada 6. jūlija noteikumiem Nr. 503 "Noteikumi par aizdevumiem ar kapitāla atlaidi investīciju projektiem komersantiem konkurētspējas veicināšanai".
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.1. Saistības pret Eiropas Savienību

Vai ir attiecināms?
ES tiesību akta CELEX numurs
2022/C 131 I/01
ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Komisijas 2022.gada 24.marta paziņojums "Krīzes pagaidu regulējums valsts atbalsta pasākumiem, ar ko atbalsta ekonomiku pēc Krievijas agresijas pret Ukrainu" (turpmāk - Pagaidu regulējums)
Apraksts
-

5.2. Citas starptautiskās saistības

Vai ir attiecināms?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-

5.4. 1. tabula. Tiesību akta projekta atbilstība ES tiesību aktiem

Attiecīgā ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Komisijas 2022.gada 24.marta paziņojums "Krīzes pagaidu regulējums valsts atbalsta pasākumiem, ar ko atbalsta ekonomiku pēc Krievijas agresijas pret Ukrainu" (turpmāk - Pagaidu regulējums)
ES TA panta numurs
Projekta vienība, kas pārņem vai ievieš A minēto
Tiek pārņemts pilnībā vai daļēji
Vai B minētais paredz stingrākas prasības un pamatojums
A
B
C
D
Pagaidu regulējums 46. punkts
MK Noteikumu projekta 4. punkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības.
Pagaidu regulējums 47.e (i) punkts
MK Noteikumu projekta 2.punkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības.
Pagaidu regulējums 47.e (ii) punkts
MK Noteikumu projekta 3.punkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības.
Pagaidu regulējums 47.d punkts
MK Noteikumu projekta 5.punkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības.
Kā ir izmantota ES tiesību aktā paredzētā rīcības brīvība dalībvalstij pārņemt vai ieviest noteiktas ES tiesību akta normas? Kādēļ?
-
Saistības sniegt paziņojumu ES institūcijām un ES dalībvalstīm atbilstoši normatīvajiem aktiem, kas regulē informācijas sniegšanu par tehnisko noteikumu, valsts atbalsta piešķiršanas un finanšu noteikumu (attiecībā uz monetāro politiku) projektiem
-
Cita informācija
-

6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas

Valsts un pašvaldību institūcijas
Nevalstiskās organizācijas
Cits

6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi

6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti

-

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi