Anotācija (ex-ante)

23-TA-3192: Noteikumu projekts (Jauns)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Maksātnespējas procesa administratoru pretendentu apmācības, eksaminācijas un maksātnespējas procesa administratoru amata darbības kārtība" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Noteikumu projekts "Maksātnespējas procesa administratora pretendentu apmācības, eksaminācijas un maksātnespējas procesa administratora amata darbības kārtība" (turpmāk – noteikumu projekts) izstrādāts pēc Maksātnespējas kontroles dienesta (turpmāk – MKD) iniciatīvas, ņemot vērā, ka 2021. gada 7. septembrī stājās spēkā grozījumi Maksātnespējas likumā (Latvijas Vēstnesis, Nr. 171A, 06.09.2021.) (turpmāk – grozījumi Maksātnespējas likumā), tostarp eksaminācijas un maksātnespējas procesa administratora (turpmāk – administrators) amata darbības jautājumos. Lai salāgotu Ministru kabineta 2017. gada 30. maija noteikumus Nr. 288 "Maksātnespējas procesa administratora pretendentu apmācības, eksaminācijas kārtība, eksaminācijas komisijas darbības kārtība un maksātnespējas procesa administratoru amatā iecelšanas, atbrīvošanas, atcelšanas un atstādināšanas no amata un amata darbības apturēšanas kārtība" (turpmāk – MK noteikumi Nr. 288) ar grozījumiem Maksātnespējas likumā, un, ņemot vērā grozāmo normu apjomu, nepieciešams izstrādāt jaunu noteikumu projektu.

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Noteikumu projekts izstrādāts, lai nodrošinātu Maksātnespējas likuma 174.1 panta 8., 9. un 10. punktā ietvertos uzdevumus – organizēt administratora eksāmenu un kvalifikācijas eksāmenu, iecelt amatā administratoru un atbrīvot, atcelt un atstādināt no amata administratoru, apturēt administratora amata darbību, kā arī atbilstoši Maksātnespējas likuma 13.1 panta trešajai daļai noteikt administratora amata apliecības formu un saturu, izdošanas un izsniegšanas kārtību.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Atbilstoši 2017. gadā uzsāktajai administratora profesijas reformai administratori pēc iecelšanas amatā ik pēc diviem gadiem kārtoja kvalifikācijas eksāmenu, un otrais divu gadu kvalifikācijas posms noslēdzās 2021. gadā. Savukārt saskaņā ar grozījumiem Maksātnespējas likumā no 2021. gada uzsākts pārejas periods uz piecu gadu kvalifikācijas periodu, kas noslēgsies 2024. gadā. Šobrīd administratora pretendentu un administratora eksamināciju, kā arī ar administratora amata darbību saistītos jautājumus regulē MK noteikumi Nr. 288, kas tika izstrādāti, lai īstenotu jau pieminēto administratoru profesijas reformu. Ņemot vērā, ka MK noteikumi Nr. 288 jāpārskata grozījumu Maksātnespējas likumā kontekstā, noteikumu projekts ne tikai salāgo regulējumu ar spēkā esošo normatīvo aktu, bet ietver arī vairākas izmaiņas, kuru nepieciešamība pamatota praksē.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
No 2020. gada 1. janvāra administratori ir Noziedzīgi iegūtu līdzekļu legalizācijas un terorisma un proliferācijas finansēšanas novēršanas likuma subjekti, kas uzliek viņiem par pienākumu pārzināt un ievērot minētajā likumā noteikto. Tāpat saskaņā ar Eiropas Parlamenta un Padomes 2016. gada 27. aprīļa regulas (ES) 2016/679 par fizisku personu aizsardzību attiecībā uz personas datu apstrādi un šādu datu brīvu apriti un ar ko atceļ Direktīvu 95/46/EK, administratori, veicot Maksātnespējas likumā noteiktos pienākumus, ir datu pārziņi. Līdz ar to kopš MK noteikumu Nr. 288 spēkā stāšanās administratoru kompetences loks ir paplašinājies. Šobrīd administratora pretendenta apgūstamās apmācību jomas neaptver noziedzīgi iegūtu līdzekļu legalizācijas un terorisma un proliferācijas finansēšanas novēršanas un datu aizsardzības jomu. Attiecīgi, noklausoties administratora pretendentu apmācības, administratora pretendents neiegūtu zināšanas noziedzīgi iegūtu līdzekļu legalizācijas un terorisma un proliferācijas finansēšanas novēršanas un datu aizsardzības jomā, kas savukārt nozīmē, ka šādam administratora pretendentam, tiekot ieceltam administratora amatā, trūktu būtiskas un nepieciešamas zināšanas, lai varētu sekmīgi vadīt maksātnespējas procesu. Vienlaikus uz nepieciešamību iekļaut noziedzīgi iegūtu līdzekļu legalizācijas un terorisma un proliferācijas finansēšanas novēršanas jomu administratora pretendenta apmācību programmā MKD norādīts arī Maksātnespējas sektora risku novērtējumā.
Risinājuma apraksts
Noteikumu projektā aktualizēta apmācību programma un norādītajās jomās apgūstamo akadēmisko stundu apmērs, vienlaikus apmācību programmu papildinot ar divām jaunām jomām – noziedzīgi iegūtu līdzekļu legalizācijas un terorisma un proliferācijas finansēšanas novēršana un fizisko personu datu aizsardzība, kura jāapgūst 10 akadēmiskajās stundās.
Lai salāgotu apgūstamo apmācību saturu un to minimālo apjomu atbilstoši veicamajiem administratora amata pienākumiem, kas ikdienā ir nepieciešamas, administrējot juridiskās un fiziskās personas maksātnespējas procesus, salīdzinot ar MK noteikumiem Nr. 288, mainīts atsevišķu jomu apgūstamais akadēmiskais stundu skaits. Proti, līdzsvarojot ar citām apmācībās apgūstamajām jomām un to saturu, kā arī nepieciešamo iemaņu apjomu administratora amata pienākumu pildīšanai,  grāmatvedību un finanses,  nodokļu un to administrēšanu paredzēts apgūt 30 akadēmiskajās stundās, kas ir optimāls stundu apmērs minēto jomu apguvei. 
Problēmas apraksts
MK noteikumu Nr. 288 noteiktā administratora eksāmena (pretendentiem) kārtība izriet no Maksātnespējas likuma regulējuma, kas bija spēkā līdz 2021. gada 6. septembrim, un tā neatbilst šī brīža spēkā esošajam regulējumam. Proti, šobrīd noteikts, ka MKD administratora eksāmenu organizē ne retāk kā reizi divos gados, savukārt Maksātnespējas likuma 16.panta 1.daļa noteic, ka Maksātnespējas jautājumu konsultatīvā padome (turpmāk – padome) pēc padomes locekļa vai MKD direktora ierosinājuma lemj par administratora eksāmena organizēšanu. Attiecīgi pirms grozījumiem Maksātnespējas likumā administratora eksāmena norisi plānoja un organizēja MKD MK noteikumu Nr. 288 noteiktā termiņa ietvaros. Savukārt šobrīd par administratora eksāmena nepieciešamību lems padome, un tas ietekmē eksāmena organizēšanas kārtību.
Risinājuma apraksts
Noteikumu projekts paredz, ka MKD administratora eksāmenu organizē ne vēlāk kā viena gada laikā pēc padomes pieņemtā lēmuma par minētā eksāmena organizēšanu publicēšanas MKD tīmekļvietnē, lai dotu laiku apmācību organizētājiem (piemēram, Administratoru asociācijai) nodrošināt apmācību programmas norisi un administratora pretendentiem būtu iespēja to noklausīties, jo tas ir viens no priekšnoteikumiem administratora eksāmena kārtošanai.
Problēmas apraksts
Ņemot vērā, ka administratoriem prasība pēc nevainojamas reputācijas tika ieviesta līdz ar 2017. gadu, to var uzskatīt par salīdzinoši jaunu institūtu Maksātnespējas likumā. Līdz ar to MK noteikumu Nr. 288 izstrādes laikā MKD un eksaminācijas komisijai (turpmāk – komisija) vēl nebija praktiskās pieredzes, kā noritēs administratora pretendentu un administratoru atbilstības pārbaude nevainojamas reputācijas prasībai. Līdz ar to MK noteikumu Nr. 288 normas par nevainojamas reputācijas izvērtēšanu ir pārskatāmas.
Risinājuma apraksts
Atšķirībā no MK noteikumiem Nr. 288, noteikumu projektā noteikts konkrēts termiņš – divi mēneši, kad komisijai pēc MKD sniegtās informācijas jāsagatavo atzinums par administratora pretendenta atbilstību vai neatbilstību prasībai par nevainojamu reputāciju. Tāpat noteikts, ka atzinumu komisija nosūta MKD divu darbdienu laikā. Savukārt, pastāvot objektīviem apstākļiem (piemērām, jāpieprasa papildus pierādījumi, jāuzklausa papildus paskaidrojumi, vai arī persona atrodas attaisnojošajā prombūtnē), tad šajā gadījumā, lai izslēgtu šaubas par komisijas objektivitāti, komisija var sagatavot atzinumu par atbilstību vai neatbilstību prasībai par nevainojamu reputāciju citā termiņā, par to paziņojot MKD. Minētais nosacījums nevainojamas reputācijas izvērtēšanai attiecas gan uz administratora pretendentu, gan  uz pašu administratoru, turklāt visu laiku, kamēr persona ieņem administratora amatu.
Problēmas apraksts
MK noteikumu Nr. 288 4. nodaļā noteikta komisijas darbības kārtība, tostarp arī komisijas priekšsēdētāja un tā vietnieka ievēlēšana uz diviem gadiem. Ņemot vērā Maksātnespējas likumā noteikto regulējumu attiecībā uz administratora pretendentu eksāmena organizēšanas neregularitāti, kā arī kvalifikācijas eksāmena organizēšanas cikliskumu ik pēc pieciem gadiem, divu gadu termiņš komisijas priekšsēdētāja un tā vietnieka darbībai komisijā atbilstoši spēkā esošajam regulējumam ir pārāk īss un ietekmē administratīvo slogu komisijas darbā. Proti, nesamērīgi bieža izmaiņu veikšana attiecībā uz komisijas priekšsēdētāja un tā vietnieka pārvēlēšanu var skart arī citus organizatoriskus jautājumus.
Risinājuma apraksts
Noteikumu projektā paredzēts, ka komisijas priekšsēdētāju un komisijas priekšsēdētāja vietnieku no komisijas locekļu vidus uz pieciem gadiem ievēlē komisijas locekļi. Minētais termiņš primāri sasaistās ar Maksātnespējas likuma 16.2 panta pirmajā daļā noteikto kvalifikācijas periodu, kas būtu optimāls termiņš komisijas priekšsēdētāja un tā vietnieka darbībai komisijā.
Vienlaikus norādāms, ka komisija ir neatkarīgi izveidota institūcija, kurai deleģētas Maksātnespējas likumā noteiktas funkcijas attiecībā uz personu, kuras vēlas ieņemt administratora amatu, pārbaudi. Līdz ar to noteikumu projektā reglamentēts, ka komisija vai izdot nolikumu, tostarp arī to nepieciešamības gadījumā grozīt, papildināt u. tml.
Problēmas apraksts
MKD normatīvā regulējuma piemērošanas praksē secināja, ka MK noteikumu Nr. 288 normas, kas regulē eksāmenu darbu vērtēšanas kārtību, nav pietiekami precīzas un var tikt interpretētas dažādi. Līdz ar to, lai nodrošinātu tiesisko noteiktību un skaidrību, eksāmena vērtēšanas kārtībai ir jābūt regulētai ar tādu detalizācijas pakāpi, lai ikvienam ir skaidra šīs procedūras tiesiskā norise, izslēdzot interpretācijas.
Risinājuma apraksts
Noteikumu projektā precizēts, ka administratora eksāmena otrās daļas atbildes patstāvīgi vērtē vismaz divi komisijas locekļi, savukārt komisijas locekļu kvorums (vismaz četri komisijas locekļi) eksāmena darbu vērtēšanas procesā nav nepieciešams. Komisijas locekļu kvorums lemj par pārējiem komisijas kompetencē esošajiem jautājumiem, piemēram, atbilstību vai neatbilstību prasībai par nevainojamu reputāciju.
Noteikumu projektā noteikta eksāmena darbu noapaļošanas kārtība, paredzot, ka iegūto aritmētisko rezultātu, ja nepieciešams, noapaļo līdz veselam skaitlim (decimāldaļskaitli, kuram aiz komata ir cipars "5" vai lielāks, apaļo uz augšu un decimāldaļskaitli, kuram aiz komata ir cipars "4" vai mazāks – apaļo uz leju).
Problēmas apraksts
Līdz ar 2017. gada administratoru profesijas reformu, kuras mērķis bija stiprināt administratora institūtu, tika noteikts, ka administratoru ar rīkojumu ieceļ MKD direktors, izdodot arī administratoram viņa amata apliecību. Atbilstoši Maksātnespējas likumā ietvertajam deleģējumam MK noteikumi Nr. 288 šobrīd nosaka amata apliecības formu un saturu – tā ir plastikāta karte, kurā norāda administratora vārdu, uzvārdu, ieņemamo amatu, izdošanas datumu, un uz apliecības ir administratora fotogrāfija. Atbilstoši Ministru kabineta 2017. gada 30. maija noteikumiem Nr. 287 "Maksātnespējas kontroles dienesta maksas pakalpojumu cenrādis un samaksas kārtība" (turpmāk – MK noteikumi Nr. 287) maksa par amata apliecības izdošanu ir septiņi euro. Amata apliecība ir administratora amata un tā tiesības un pienākumu apliecinošs dokuments. Vienlaikus norādāms, ka informāciju par administratora atrašanās amatā ir iespējams pārbaudīt Latvijas Republikas Uzņēmumu reģistra vestajā maksātnespējas reģistrā (turpmāk – maksātnespējas reģistrs), kam ir publiska ticamība.
Praksē administratori vairākkārt ir norādījuši, ka amata apliecību ikdienā neizmanto un to arī viņiem neprasa uzrādīt, piemēram, tiesās vai citās iestādēs. Līdz ar to secināms, ka plastikāta amata apliecībai nav praktiskā pielietojuma, turklāt ar to nevar aizstāt personu apliecinošu dokumentu. Tādējādi nav lietderīgi un ekonomiski pamatoti saglabāt līdzšinējās formas un satura amata apliecību, jo tās izdošana prasa gan finansiālu ieguldījumu no administratoriem, gan tiek būtiski patērēts MKD administratīvais resurss. Tāpat būtiski uzsvērt, ka šādā gadījumā tiek veikta nelietderīga administratora biometrisko datu apstrāde (sejas digitālā attēla veidā).
Risinājuma apraksts
Noteikumu projektā paredzēta administratora amata apliecības izsniegšana elektroniskā formā bez administratora fotogrāfijas. Ar amata apliecības izsniegšanu jāsaprot, ka MKD administratoram to nosūtīs elektroniski. Administratora amata apliecība tiks noformēta atbilstoši Elektronisko dokumentu likuma prasībām, proti, tā tiks parakstīta ar drošu elektronisko parakstu un saturēs laika zīmogu.
Līdz ar amata apliecības elektroniskās formas ieviešanu nebūs nepieciešama apliecības dublikāta izgatavošana, piemēram, nozaudēšanas gadījumā. Šāda procedūra sasniegs likumdevēja noteikto mērķi – mazāku resursu iesaiste gan no administratoru, gan no valsts puses.
Vienlaikus noteikuma projektā paredzēts pārejas periods: MKD iznīcina tā rīcībā esošās amata apliecības, kas izdotas līdz šo noteikumu projekta spēkā stāšanās brīdim, pēc tam, kad ir pagājis kvalifikācijas eksāmena norises un administratoru amata apliecības termiņa pagarināšanas termiņš, kas ir paredzēts Maksātnespējas likuma pārejas noteikumu 75. vai 76. punktā. Attiecīgi, kad visiem administratoriem, kuriem atbilstoši Maksātnespējas likumā noteiktajam pārejas periodam bija jākārto kvalifikācijas eksāmens, būs bijusi iespēja to nokārtot, ņemot arī vērā apstākli, ka administratoriem ir tiesības vienu reizi lūgt kārtot kvalifikācijas eksāmenu nākamajā tuvākajā tā rīkošanas reizē un arī vienu reizi kārtot kvalifikācijas eksāmenu atkārtoti, ja saņemts negatīvs vērtējums.
Problēmas apraksts
Lai pieteiktos kvalifikācijas eksāmenam administratoram jāapmeklē kvalifikācijas pilnveides pasākumi MK noteikumu Nr. 288 3. punktā norādītajās jomās Maksātnespējas likuma 16.panta otrajā daļā noteiktajā apmērā.
Šobrīd kvalifikācijas pilnveides pasākumus organizē kā privātpersonas (piemēram, Administratoru asociācijas Apmācību cents u.c. apmācību pakalpojumu sniedzēji), tā valsts iestādes. Vienlaikus valsts iestāžu pasākumi lielākoties  ir pieejami bezmaksas un par to apmeklējumu var tikt izsniegti apliecinājumi.
MK noteikumos Nr. 288 noteikts, ka MKD vērtē, vai apmeklētais kvalifikācijas pilnveides pasākums atbilst MK noteikumos Nr. 288 noteiktajām jomām, nevērtējot, vai kvalifikācijas pilnveides pasākuma organizētājs ir privātpersona vai valsts iestāde. Konkurences padome vērsa Tieslietu ministrijas uzmanību, ka pašreizējais regulējums satur būtiskus konkurences neitralitātes riskus un var būtiski ietekmēt esošā, kā arī potenciālā tirgus dalībnieka konkurētspēju un pastāvēšanu konkrētajā tirgū. Kontekstā ar MKD tiesībām izsniegt apliecinājumus par iestādes organizētajiem informatīvajiem pasākumiem atbilstoši Konkurences padomes aicinājumam tika uzklausīts tirgus dalībnieka – Administratoru asociācijas - viedoklis. Administratoru asociācija arī vērsa uzmanību, ka pašreizējais regulējums, kas neierobežo, kāda apmācību sniedzēja (neatkarīgi, vai tā ir privātpersona vai valsts iestāde) kvalifikācijas pilnveides pasākumi tiek ņemti vērā, varētu potenciāli negatīvi atsaukties uz tirgus dalībniekiem – privātpersonām, jo administrators piecu gadu laikā teorētiski nepieciešamo akadēmisko stundu skaitu varētu apgūt arī tikai pie valsts iestādēm (pieņemot, ka apmeklētie pasākumi atbilst noteiktajām jomām).
Ņemot vērā, ka valsts iestāžu rīkotajos pasākumos iespējams iegūt aktuālāko informāciju (piemēram, pieļautās kļūdas, aktuālā prakse, tendences, konstatētie pārkāpumi u. tml.), kas nepieciešama administratora darbam, un šāda informācija dažreiz nav pieejama privātajiem tirgus dalībniekiem, nepieciešams skaidrot, kas ir kvalifikācijas pilnveides pasākums.
Risinājuma apraksts
Izvērtējot Konkurences padomes iezīmēto problēmu konkurences neitralitātes riska pastāvēšanai attiecībā uz kvalifikācijas pilnveides pasākumu apmeklējumu, ko organizē privātpersona un valsts iestāde, [1] noteikumu projektā iekļauts sadalījums, cik no Maksātnespējas likumā noteiktā kvalifikācijas pilnveides pasākumu apmēra var tikt ieskaitīti valsts iestādes organizētie pasākumi, jo šādi valsts iestāžu organizētie pasākumi veicinās administratoru kvalifikācijas paaugstināšanos un sekmīgu administratoru darbību. Tādējādi tiek novērsta iespējamā negatīvā ietekme jeb konkurences neitralitātes riska pastāvēšana uz tirgus dalībniekiem un to konkurētspēju. Līdz ar to izstrādātā kārtība novērš Administratoru asociācijas izteiktās bažas, jo administratori nevarēs apmeklēt tikai valsts iestāžu organizētus kvalifikācijas pilnveides pasākumus, lai īstenotu Maksātnespējas likuma 16.2 panta otrajā daļā noteikto prasību izpildi. Jāatzīmē, ka iepriekš minētais Konkurences padomes apsvērums nav attiecināms uz administratoru pretendentu apmācību organizētajiem, jo administratoru pretendentu apmācības primāri organizē privātais sektors. Vienlaikus, ja brīdī, kad padome lemj par nepieciešamību organizēt pretendentu eksāmenu, neviens no privātā sektora neorganizētu apmācības administratoru pretendentiem, tad šo funkciju vajadzētu uzņemties valstij (proti, apmācības organizētu valsts iestāde). Attiecīgi attiecībā uz administratoru pretendentu apmācību organizēšanu valsts iestādes iesaistītos šī pakalpojuma sniegšanā tikai gadījumā, ja privātais sektors izvēlētos šo pakalpojumu nesniegt konkrētajā brīdī, kad tas ir nepieciešams.
Papildus norādāms, ka kvalifikācijas pilnveides pasākuma mērķis pēc būtības ir vērsts uz kvalifikācijas celšanu, nevis uz profesionālo apmācību. Katrs apmeklētais kvalifikācijas pilnveides pasākums izvērtējams individuāli atbilstoši regulējumā noteiktajām jomām. Piemēram, Administratoru asociācija profesionālos pilnveides pasākumos iekļauj seminārus, kursus, praktiskās nodarbības, kā arī konferences. [2] Līdz ar to būtiski ņemt vērā ne tikai tiesību normas vārdisko jēgu – kvalifikācijas pilnveides pasākums, bet arī likumdevēja gribu un mērķi – administratora kvalifikācijas (zināšanu) pilnveide. No minētā izriet, ka kvalifikācijas pilnveides pasākumi aptver arī valsts iestāžu rīkotos informatīvos pasākumus, piemēram, seminārus, kursus, vebinārus, konferences un citus kompetenci paaugstinošus pasākumus.
Vienlaikus minētajam regulējumam nepieciešams noteikt pārejas periodu, jo esošajiem administratoriem, iespējams, uz šo brīdi visi apmeklētie kvalifikācijas pilnveides pasākumi ir valsts iestāžu organizēti. Attiecīgi administratoriem bija tiesiskā paļāvība, ka valsts iestāžu organizētie pasākumi tiks ieskaitīti Maksātnespējas likumā norādītajā nepieciešamajā kvalifikācijas pilnveides pasākumu apmērā (pieņemot, ka tie atbilst MK noteikumos noteiktajām jomām). Nosakāms, ka attiecīgais regulējums stājas spēkā pēc Maksātnespējas likuma pārejas noteikumu 75. un 76. punktā noteikto kvalifikācijas eksāmenu norises un attiecīgi administratoru amata apliecības termiņa pagarināšanas. Tas nozīmē, ka minētais regulējums nav attiecināms uz administratoriem, kuriem ir pienākums 2024. gada aprīlī vai oktobrī kārtot kvalifikācijas eksāmenu. Noteikumu projektā noteikts, ka regulējums stājas spēkā 2026. gada 1. janvārī, jo ņemot vērā, ka administratoriem ir tiesības vienu reizi lūgt kārtot kvalifikācijas eksāmenu nākamajā tuvākajā tā rīkošanas reizē un arī vienu reizi kārtot kvalifikācijas eksāmenu atkārtoti, ja saņemts negatīvs vērtējums, tad iespējami pēdējais kvalifikācijas eksāmens varētu tikt organizēts 2025. gada oktobrī (ja administrators, kuram kvalifikācijas eksāmenu ir pienākums kārtot 2024. gada oktobrī izmanto abas šīs Maksātnespējas likumā paredzētās tiesības).

[1] Konkurences padomes 2023. gada 14. marta vēstule Nr. 1.7-1/342 "Par atzinuma sniegšanu".
[2] sk. https://www.administratori.lv/lv/par-biedribu/aa-par-biedribu.

 
Problēmas apraksts
Līdz ar grozījumiem Maksātnespējas likumā komisijas sastāvā iekļautais Administratoru asociācijas pārstāvis ir atbrīvots no kvalifikācijas eksāmena kārtošanas, ja viņš komisijas sastāvā bijis nepārtraukti vismaz piecus gadus pirms dienas, kad MKD iesniegts iesniegums par amata apliecības derīguma termiņa pagarināšanu, un viņš apliecina, ka ir apmeklējis kvalifikācijas pilnveides pasākumus.[1] MK noteikumos Nr. 288 nav paredzēta kārtība, kā Administratoru asociācijas pārstāvim pagarināms amata apliecības derīguma termiņš.


[1] Atbilstoši Maksātnespējas likuma 16.2 panta otrajai daļai kvalifikācijas pilnveides pasākumu apmeklējumiem jābūt 80 akadēmisko stundu apmērā.
Risinājuma apraksts
Noteikumu projektā noteikts, ka, iestājoties Maksātnespējas likumā paredzētajiem nosacījumiem, komisijas sastāvā esošajam Administratoru asociācijas pārstāvim noteiktajā termiņā jāiesniedz MKD iesniegums par amata apliecības termiņa pagarināšanu, tostarp apliecinot kvalifikācijas pilnveides pasākumu apmeklējumu Maksātnespējas likumā noteiktā periodā un apmērā.
Problēmas apraksts
MK noteikumos Nr. 288 paredzēts, ka kvalifikācijas eksāmens sastāv no divām daļām – teorētisko zināšanu pārbaudes un praktiskā uzdevuma (kāzusa) risināšanas. Attiecīgi šāda kvalifikācijas eksāmena norise aizņem kopumā vienu darbdienu. Gan Administratoru asociācija, gan administratori ir pauduši viedokli, ka nav samērīgi kvalifikācijas eksāmenā pārbaudīt administratora teorētiskās zināšanas. Kvalifikācijas eksāmena mērķis ir pārbaudīt, vai administratoram joprojām ir pietiekamas profesionālās iemaņas un zināšanas, lai sekmīgi pildītu administratora amata pienākumus. To var pārbaudīt, administratoram kvalifikācijas eksāmenā risinot praktisko uzdevumu (kāzusu), jo bez atbilstošām zināšanām, tostarp teorētiskām zināšanām, ir maz ticams, ka administrators sekmīgi nokārtotu kvalifikācijas eksāmenu.
Risinājuma apraksts
Salīdzinājumā ar administratora eksāmenu, kur administratora pretendenta teorētiskās zināšanas tiek pārbaudītas atsevišķā eksāmena daļā,  noteikumu projekts paredz, ka kvalifikācijas eksāmens sastāv no vienas daļas – praktiskā uzdevuma (kāzusa) risināšanas, kurā administrators tostarp pierāda savas teorētiskās zināšanas. Līdz ar to atbilstoši Maksātnespējas likuma 16.2 panta trešajai daļai kvalifikācijas eksāmenā tiks pārbaudītas teorētiskās zināšanas, administratoram risinot praktisko uzdevumu un atbildot uz jautājumiem. Minētā kārtība ieviesta ar mērķi atkārtoti neveikt teorētisko zināšanu pārbaudi atsevišķā kvalifikācijas eksāmena daļā jau praktizējušajiem administratoriem, kuri teorētiskās zināšanas jau ir pierādījuši, bet to pastarpināti iekļaut praktiskā uzdevuma risināšanā, kas būtu attiecināma uz atbilžu sniegšanu saistībā ar teorijas jautājumiem, risinot praktisko uzdevumu (kāzusu). Tāpat komisija kvalifikācijas eksāmena biļetes sagatavos, ņemot vērā eksāmena tēmu katalogu.
Eksāmena norisē veiktas izmaiņas attiecībā uz eksāmena trešo daļu, izslēdzot mutvārdu teorētisko zināšanu pārbaudi. Proti, paredzēts, ka eksāmena trešā daļa sastāvēs tikai no strukturētas intervijas, kur  komisija pārbaudīs administratora pretendenta kompetences. Administratora pretendenta teorētiskās zināšanas tiks pārbaudītas eksāmena pirmajā daļā un pastarpināti arī otrajā daļā, risinot praktisko uzdevumu (kāzusu), līdz ar to nav lietderīgi tās pārbaudīt vēl trešo reizi. Eksāmena trešās daļas pamatuzdevums ir komisijai gūt pārliecību, vai administratora pretendenta kompetences ir tādas, kas viņam ļautu sekmīgi pildīt administratora amata pienākumus.
Problēmas apraksts
Noteikumu projektā noteikts, ka eksāmena darbi ir anonīmi. Savukārt, iestājoties Maksātnespējas likuma 16.2 panta piektajā daļā minētajam gadījumam, kad MKD rīkos papildu kvalifikācijas eksāmenu, kā arī pretendentu eksāmenu, praksē var būt situācija, kad kvalifikācijas eksāmenu vai administratoru eksāmenu kārtos, piemēram, viens vai divi administratori vai pretendenti. Šādā situācijā nav iespējams pilnībā nodrošināt eksāmena darba anonimitāti.
Risinājuma apraksts
Lai nodrošinātu objektīvu vērtēšanu gadījumos, kad kvalifikācijas eksāmenu kārto tikai viens administrators, un lai tādējādi izpildītu Maksātnespējas likumā noteikto par papildu kvalifikācijas eksāmena rīkošanu noteiktos gadījumos, vērtēšanas objektivitāti tiks nodrošināta ar noteikumu projektā paredzētajiem līdzekļiem, piemēram, darbs tiek vērtēts atbilstoši eksāmena vērtējuma aprakstam un tā vērtēšanā piedalās vairāki komisijas locekļi, komisijas loceklis atsevišķos gadījumos var atturēties no eksāmena darba vērtēšanas.
Vienlaikus atzīmējams, ja saskaņā ar Maksātnespējas likuma 16.2 panta piekto daļu MKD rīkos papildu kvalifikācijas eksāmenu, tad šajā gadījumā piemērojama vispārējā kārtība, kāda noteikta kvalifikācijas eksāmena organizēšanai.
Problēmas apraksts
2017. gada administratoru profesionālās reformas ietvaros MK noteikumos Nr. 288 tika noteikti salīdzinoši īsi procesuālie termiņi lēmumu pieņemšanai administratora amata darbības jautājumos, lai reformas īstenošana noritētu pēc iespējas raitāk. Tomēr šobrīd nepieciešamība pēc īsiem procesuālajiem termiņiem ir mazinājusies un līdz ar to tie ir pārskatāmi.
Risinājuma apraksts
Ņemot vērā MKD resursus un administratoru skaita attīstības tendences,[1] noteikumu projektā precizēti procesuālie termiņi, kādos MKD direktors pieņem lēmumus par administratora amata darbības jautājumiem.


[1] Informācija iegūta no MKD 2022. gada publicētā gada ziņojuma, kur atspoguļoti MKD darba rezultāti un paveiktais pārskata gadā, kā arī sniegts ieskats maksātnespējas procesa rādītāju attīstības tendencēs. Pieejams: https://www.mkd.gov.lv/lv/gada-zinojumi.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

Nosaukums
-
Apraksts
2023. gadā izstrādātajā Maksātnespējas sektora risku novērtējumā secināts, ka šobrīd spēkā esošajā regulējumā noziedzīgi iegūtu līdzekļu legalizācijas un terorisma un proliferācijas finansēšanas novēršana nav iekļauta noteiktajās jomās, kuras administratora pretendentam ir nepieciešams apgūt, lai viņš tiktu pielaists administratora eksāmena kārtošanai. Līdz ar to izvirzīts priekšlikums iekļaut noziedzīgi iegūtu līdzekļu legalizācijas un terorisma un proliferācijas finansēšanas novēršanu apmācību minimālā satura prasībās, veicot attiecīgas izmaiņas tiesiskajā regulējumā.

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
  • Administratora pretendenti, administratori
Ietekmes apraksts
Laika posmā no 2017. gada MKD organizēja divus administratora eksāmenus (pretendentiem): 2018. gadā to kārtoja 26 pretendenti un 2020. gadā – 17 pretendenti.[1] Ņemot vērā minēto, kā arī Maksātnespējas likuma 13. panta pirmajā daļā administratoram izvirzītās prasības un to, ka par administratora pretendentu var būt jebkura persona, kura noteikumu projektā noteiktajā kārtībā ir izteikusi vēlmi kārtot administratora eksāmenu, kā arī grozījumus Maksātnespējas likumā par to, ka padome lemj par administratora eksāmena organizēšanas nepieciešamību, nav iespējams noteikt konkrētu pretendentu skaitu, kuri vēlētos kļūt par administratoru.
Administratoriem administratīvais slogs samazinās, jo administratoru eksaminācija tiks īstenota reizi piecos gados. Saskaņā ar maksātnespējas reģistra datiem uz 2023. gada 8. decembri reģistrēts 149 administrators. Vienlaikus administratoriem samazinās administratīvais slogs saistībā ar amata apliecības iegūšanu, jo nebūs nepieciešams iesniegt MKD savu fotogrāfiju digitāla attēla veidā, kā arī ierasties klātienē amata apliecības saņemšanai, vai lūgt tās dublikāta izgatavošanu nozaudēšanas, nozagšanas vai iznīcināšanas gadījumā.


[1] Informācija iegūta no MKD 2018. un 2020. gada publicētā gada ziņojuma, kur atspoguļoti MKD darba rezultāti un paveiktais pārskata gadā, kā arī sniegts ieskats maksātnespējas procesa rādītāju attīstības tendencēs. Pieejams: https://www.mkd.gov.lv/lv/gada-zinojumi.
Juridiskās personas
  • MKD, komisija
Ietekmes apraksts
Noteikumu projekts samazinās MKD administratīvo slogu administratora eksāmena un kvalifikācijas eksāmena organizēšanā, ņemot vērā Maksātnespējas likumā noteikto regulējumu. Tāpat, līdz ar administratora amata apliecības elektroniskās formas ieviešanu samazinās MKD administratīvais slogs.
Ņemot vērā, ka administratora eksāmena trešajā daļā netiek vērtētas teorētiskās zināšanas, kā arī kvalifikācijas eksāmena norisei paredzēta tikai viena daļa, samazinās arī komisijas administratīvais slogs.

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.2.1. uz makroekonomisko vidi:

2.2.2. uz nozaru konkurētspēju:

2.2.3. uz uzņēmējdarbības vidi:

Ietekmes apraksts
Noteikumu projekts kopumā veicinās uzņēmējdarbības vidi, jo kvalificēti administratori ar godprātīgu un atbildīgu pieeju savu pienākumu pildīšanai sekmīgi vadīs maksātnespējas procesu, kas arī stimulēs Maksātnespējas likuma mērķa sasniegšanu.

2.2.4. uz mazajiem un vidējiem uzņēmējiem:

2.2.5. uz konkurenci:

2.2.6. uz nodarbinātību:

2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
Sabiedrības grupa
Palielinās/samazinās
Stundas samaksas likme - euro
Laika patēriņš uz vienību - stundās
Subjektu skaits
Cik bieži - reizes gadā
Administratīvās izmaksas - euro
Aprēķinu skaidrojums
Fiziskās personas
Kopā (fiziskās personas)
0,00
Administratora pretendenti, administratori
Sabiedrības grupai, kuru veido fiziskās personas, ko ietekmēs noteikumu projekts, administratīvās izmaksas gada laikā nepārsniedz 200 euro.
Juridiskās personas
Kopā (juridiskās personas)
0,00
MKD, komisija
Kopā
0,00

2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija
-

4.1.1. Ministru kabineta 2017. gada 30. maija noteikumu Nr. 287 "Maksātnespējas kontroles dienesta maksas pakalpojumu cenrādis un samaksas kārtība"

Pamatojums un apraksts
Ņemot vērā noteikumu projektā paredzēto amata apliecības izsniegšanu elektroniskā veidā, šādu maksas pakalpojumu MKD nesniegs, līdz ar to ir jāveic grozījumi MK noteikumos Nr. 287 saistībā ar sniegtajiem maksas pakalpojumiem
Atbildīgā institūcija
Tieslietu ministrija
Ar noteikumu projekta spēkā stāšanos spēku zaudē MK noteikumi Nr. 288.
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-

6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas

Valsts un pašvaldību institūcijas
Maksātnespējas kontroles dienests, Tieslietu ministrija
Nevalstiskās organizācijas
Cits
"Latvijas Maksātnespējas procesa administratoru asociācija", Eksaminācijas komisija

6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi

Veids
Publiskā apspriešana
Saite uz sabiedrības līdzdalības rezultātiem
https://tapportals.mk.gov.lv/public_participation/1e940213-85dd-483a-b1c3-e291cce60c9c

6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti

Sabiedrības līdzdalības rezultātā nav saņemti priekšlikumi vai iebildumi.

6.4. Cita informācija

Noteikumu projekta īstenošanas laikā 2023. gada 30. jūnijā tika organizēta tikšanās ar Administratoru asociāciju, lai uzklausītu profesionālās organizācijas viedokli par izstrādāto noteikumu projektu. Tikšanās laikā MKD un Administratoru asociācijas pārstāvji rūpīgi izskatīja noteikumu projektu, tika panākta vienošanās par atsevišķu punktu redakcijām.
Administratoru asociācija atbalsta noteikumu projekta tālāko virzību.
Tāpat komisija atbalstīja noteikumu projekta tālāko virzību, sniedzot 2023. gada 18. augusta vēstulē MKD savus priekšlikumus attiecībā uz komisijas darba un administratora eksāmena pirmās daļas vērtēšanas kārtības precizēšanu, ko arī bija ņēmis vērā MKD.
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Maksātnespējas kontroles dienests
  • Eksaminācijas komisija

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Ņemot vērā, ka tiek mainīts amata apliecības saturs, proti, tajā vairs nav iekļauta administratora fotogrāfija, netiks apstrādāti administratoru biometriskie dati. 

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi