24-TA-1066: Noteikumu projekts (Jauns)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Valsts un Eiropas Savienības atbalsta piešķiršanas vispārējā kārtība lauku attīstībai finanšu instrumentu veidā 2023.–2027. gada plānošanas periodā" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība
1.1. Pamatojums
Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Ministru kabineta noteikumu projekts "Valsts un Eiropas Savienības atbalsta piešķiršanas vispārējā kārtība lauku attīstībai finanšu instrumentu veidā 2023.–2027. gadam plānošanas periodā" (turpmāk – noteikumu projekts) sagatavots, pamatojoties uz Attīstības finanšu institūcijas likuma 12. panta ceturto daļu un Lauksaimniecības un lauku attīstības likuma 5. panta ceturto daļu.
1.2. Mērķis
Mērķa apraksts
Noteikumu projekts ir sagatavots, lai noteiktu kopīgus nosacījumus valsts un Eiropas Savienības atbalsta piešķiršanai lauku attīstībai finanšu instrumentu veidā Latvijas Kopējās lauksaimniecības politikas stratēģiskajā plānā 2023.–2027. gadam (turpmāk – KLP stratēģiskais plāns) paredzētajās intervencēs.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Pašreizējā situācija
Eiropas Parlamenta un Padomes 2021. gada 24. jūnija Regula (ES) 2021/1060, ar ko paredz kopīgus noteikumus par Eiropas Reģionālās attīstības fondu, Eiropas Sociālo fondu Plus, Kohēzijas fondu, Taisnīgas pārkārtošanās fondu un Eiropas Jūrlietu, zvejniecības un akvakultūras fondu un finanšu noteikumus attiecībā uz tiem un uz Patvēruma, migrācijas un integrācijas fondu, Iekšējās drošības fondu un Finansiāla atbalsta instrumentu robežu pārvaldībai un vīzu politikai, (turpmāk – regula 2021/1060) paredz noteiktu finanšu instrumentu ieviešanas kārtību. Savukārt Eiropas Parlamenta un Padomes 2021. gada 2. decembra Regula (ES) 2021/2115, ar ko izveido noteikumus par atbalstu stratēģiskajiem plāniem, kuri dalībvalstīm jāizstrādā saskaņā ar kopējo lauksaimniecības politiku (KLP Stratēģiskie plāni) un kurus finansē no Eiropas Lauksaimniecības garantiju fonda (ELGF) un no Eiropas Lauksaimniecības fonda lauku attīstībai (ELFLA), un ar ko atceļ regulu (ES) Nr. 1305/2013 un regulu (ES) Nr. 1307/2013, (turpmāk – regula 2021/2115) paredz noteiktu kārtību atbalsta piešķiršanai lauku attīstībai finanšu instrumentu veidā.
Ministru kabineta 2021. gada 23. novembra noteikumos Nr. 769 "Valsts un Eiropas Savienības atbalsta piešķiršanas kārtība lauku attīstībai finanšu instrumentu veidā" noteikta kārtība, kādā piešķir valsts un Eiropas Savienības atbalstu finanšu instrumentu veidā Latvijas lauku attīstības programmas 2014.–2020. gadam (turpmāk – LAP 2014–2020) īstenošanas pārejas periodā 2021. un 2022. gadā. Ar 2023. gada 1. janvāri stājās spēkā KLP stratēģiskais plāns un sākās jaunais 2023.–2027. gada Eiropas Lauksaimniecības garantiju fonda un Eiropas Lauksaimniecības fonda lauku attīstībai plānošanas periods.
Ministru kabineta 2021. gada 23. novembra noteikumos Nr. 769 "Valsts un Eiropas Savienības atbalsta piešķiršanas kārtība lauku attīstībai finanšu instrumentu veidā" noteikta kārtība, kādā piešķir valsts un Eiropas Savienības atbalstu finanšu instrumentu veidā Latvijas lauku attīstības programmas 2014.–2020. gadam (turpmāk – LAP 2014–2020) īstenošanas pārejas periodā 2021. un 2022. gadā. Ar 2023. gada 1. janvāri stājās spēkā KLP stratēģiskais plāns un sākās jaunais 2023.–2027. gada Eiropas Lauksaimniecības garantiju fonda un Eiropas Lauksaimniecības fonda lauku attīstībai plānošanas periods.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Ir nepieciešams noteikt valsts un Eiropas Savienības atbalsta piešķiršanas kārtību lauku attīstībai finanšu instrumentu veidā 2023.–2027. gadam plānošanas periodā atbilstoši KLP stratēģiskajam plānam.
Risinājuma apraksts
Lai tiktu turpināta un pilnveidota LAP 2014.–2020. plānošanas periodā īstenotā prakse, noteikumu projekts noteic, ka finanšu instrumenti tiks ieviesti ar īpašā fonda starpniecību regulas 2021/1060 2. panta 21. punkta izpratnē (turpmāk – īpašais fonds), jo atbilstoši regulas 2021/1060 58. panta 1. punktam vadošās iestādes var izdarīt programmieguldījumu no vienas vai vairākām programmām esošos vai no jauna radītos finanšu instrumentos, un ELFLA fonda vadošā iestāde (Zemkopības ministrija) izvēlējās FI ieviešanas modeli – FI ieviešanu ar īpašo fondu. Šim nolūkam saskaņā ar regulas 2021/1060 59. panta 3. punkta "c" apakšpunktu tiek izvēlēts īpašā fonda ieviesējs – akciju sabiedrība "Attīstības finanšu institūcija Altum" (turpmāk – sabiedrība "Altum"). Nav paredzēta līdzdalības fonda ieviešana, jo ir tikai viena fonda – ELFLA – finansējums.
Lai īstenotu KLP stratēģiskajā plānā noteikto valsts un Eiropas Savienības atbalsta piešķiršanu lauku attīstībai finanšu instrumentu veidā, pamatojoties uz regulas 2021/1060 58. panta 3. punktu, īpašais fonds tiek ieviests atbilstoši Tirgus nepilnību sākotnējam (ex-ante) novērtējumam Eiropas Savienības fondu 2021.–2027. gada plānošanas perioda atbalstam finanšu instrumentu veidā B modulim "Lauksaimniecība, lauku attīstība un mežsaimniecība" (turpmāk – tirgus nepilnību novērtējums). Ievērojot regulas 2021/1060 40. panta 1. punkta "d" apakšpunktu, Kopējās lauksaimniecības politikas stratēģiskā plāna 2023.–2027. gadam uzraudzības komiteja 2024. gada 15. aprīlī informatīvi izskatīja tirgus nepilnību novērtējuma papildinājumu "Nepieciešamā atbalsta pamatojums saimnieciskās darbības veicējiem, kuri darbojas lauksaimniecības un lauku attīstības jomā", kurā aprakstītas esošās tirgus nepilnības un indikatīvi minēts šo nepilnību novēršanai nepieciešamais finansējums. Lai nodrošinātu lauku saimnieciskās darbības veicēju aizdevumu programmas un apgrozāmo līdzekļu iegādei paredzēto atbalsta programmu nepārtrauktību, tiek pamatota nepieciešamība KLP stratēģiskajā plānā ietvert divus jaunus finanšu instrumentus, t. i., aizdevumam lauksaimniecības un lauku saimnieciskās darbības veicējiem līdz 250 000 euro un apgrozāmo līdzekļu iegādei. Minētais papildina Finanšu pieejamības tirgus nepilnību sākotnējo novērtējumu (https://www.zm.gov.lv/lv/es-fondu-2021-2027-gada-planosanas-perioda-finansu-instrumentu-sakotneja-tirgus-nepilnibu-novertejuma-zinojums), kas tika sagatavots, ņemot vērā Eiropas Parlamenta un Padomes 2013. gada 17. decembra Regulas (ES) Nr. 1303/2013, ar ko paredz kopīgus noteikumus par Eiropas Reģionālās attīstības fondu, Eiropas Sociālo fondu, Kohēzijas fondu, Eiropas Lauksaimniecības fondu lauku attīstībai un Eiropas Jūrlietu un zivsaimniecības fondu un vispārīgus noteikumus par Eiropas Reģionālās attīstības fondu, Eiropas Sociālo fondu, Kohēzijas fondu un Eiropas Jūrlietu un zivsaimniecības fondu, 37. panta 2. un 3. punktu, kā arī Eiropas Komisijas 2018. gada 29. maija priekšlikumu Eiropas Parlamenta un padomes Regulai, ar ko paredz kopīgus noteikumus par Eiropas Reģionālās attīstības fondu, Eiropas Sociālo fondu Plus, Kohēzijas fondu un Eiropas Jūrlietu un zivsaimniecības fondu un finanšu noteikumus attiecībā uz tiem un uz Patvēruma un migrācijas fondu, Iekšējās drošības fondu un Robežu pārvaldības un vīzu instrumentu (COM/2018/375 final - 2018/0196 (COD)). Tirgus nepilnību novērtējumā ir izklāstītas esošās tirgus nepilnības un indikatīvi minēts šo nepilnību novēršanai nepieciešamais finansējums. Tirgus nepilnību novērtējumu sagatavoja SIA "CSE COE" pēc Finanšu ministrijas pasūtījuma, un tas tika pieņemts 2020. gada 4. novembrī. Ja mainīsies finanšu instrumentu tirgus apstākļi lauksaimniecības, lauku attīstības un mežsaimniecības nozarē, tad Zemkopības ministrija aktualizēs šo Tirgus nepilnību novērtējumu.
Atbalsts finanšu instrumentu veidā paredzēts, lai nodrošinātu efektīvu lauku attīstības intervenču ieviešanu, nodrošinot tirgus nepilnību daļēju risināšanu un finanšu produktu pieejamību atbilstoši regulas 2021/2115 nosacījumiem.
Saskaņā ar Attīstības finanšu institūcijas likuma 2., 12. un 13. pantu un regulas 2021/1060 2. panta 9. punktu un 59. panta 3. punkta "c" apakšpunktu par finanšu instrumentu ieviesēju KLP stratēģiskā plānā tiek noteikta sabiedrība "Altum".
Ievērojot tirgus nepilnību novērtējumā iekļautos priekšlikumus finanšu instrumentu attīstībai, kā arī izvērtējot jau esošās sabiedrības "Altum" administrētās lauksaimniecības, lauku un zivsaimniecības saimnieciskās darbības veicēju aizdevumu un garantiju programmas īstenošanas rezultātus, kas tika sasniegti, nodrošinot atbalstu lauku attīstībai 2014.–2020. gadam apakšpasākumos "Atbalsts ieguldījumiem lauku saimniecībās", "Atbalsts ieguldījumiem pārstrādē" un "Atbalsts ieguldījumiem ar lauksaimniecību nesaistītu darbību radīšanā un attīstīšanā" finanšu instrumentu veidā, sabiedrība "Altum" nodrošinās atbalstu lauku attīstībai 2023.–2027. gadam KLP stratēģiskā plāna intervencēs "Atbalsts aizdevumu veidā ieguldījumiem un apgrozāmajiem līdzekļiem lauku saimniecībās" (intervences kods – LA 4.1.5.), "Atbalsts ieguldījumiem pārstrādē" (intervences kods – LA 4.2.), "Atbalsts ieguldījumiem ar lauksaimniecību nesaistītu darbību radīšanā un attīstīšanā" (intervences kods – LA 4.4.) un "Atbalsts gados jaunajiem lauksaimniekiem uzņēmējdarbības uzsākšanai" (intervences kods – LA 6). Finansējums intervencēm detalizēti tiks noteikts finansējuma nolīgumā atbilstoši esošajam pieprasījumam lauksaimniecības, lauku un zivsaimniecības saimnieciskās darbības veicēju aizdevumu programmās. Atbalsta saņemšanai finanšu instrumentu veidā tiks noteikti specifiski nosacījumi atbilstoši aizdevumu programmām atsevišķos noteikumos, kuros tiks arī norādīta to ietekme uz valsts budžetu.
Atbilstoši regulas 2021/1060 X pielikumam un Attīstības finanšu institūcijas likuma 12. panta trešajai daļai sabiedrībai "Altum" ir jāizstrādā īpašā fonda investīciju stratēģija un ieviešanas plāns (turpmāk abi kopā – biznesa plāns), kurā jāiekļauj informācija par KLP stratēģiskā plāna intervenču finanšu instrumentu ietekmi, riska faktoriem un sagaidāmiem zaudējumiem, finansiālajiem rezultātiem, pārvaldības izmaksām un atmaksas apmēru, kā arī analīzi par tirgus nepilnību novēršanu.
Plānots šāds biznesa plāna izvērtēšanas un finansējuma nolīguma noslēgšanas process: sabiedrība "Altum" 30 darbdienu laikā pēc šo noteikumu spēkā stāšanās dienas iesniedz Zemkopības ministrijā (turpmāk – ZM) biznesa plānu. ZM 30 darbdienu laikā to izskata un izvērtē, vai sabiedrības "Altum" biznesa plāns ir vērsts uz tirgus nepilnību novēršanu finanšu pieejamības jomā un vai tajā ietvertās darbības ir noteiktas KLP stratēģiskajā plānā. Ja sabiedrības "Altum" biznesa plāns ir jāprecizē vai jāpapildina, ZM sagatavo un nosūta sabiedrībai "Altum" uzaicinājumu to izdarīt 20 darbdienu laikā pēc pieprasījuma saņemšanas. Pēc precizētā biznesa plāna saņemšanas un izskatīšanas ZM to izvērtē 30 darbdienu laikā un pieņem lēmumu par tā atbilstību. Šo lēmumu kopā ar biznesa plānu ZM iesniedz Lauku atbalsta dienestā, un savukārt tas 25 darbdienu laikā slēdz finansēšanas nolīgumu ar sabiedrību "Altum" par īpašā fonda īstenošanu atbilstoši regulas 2021/1060 X pielikumam.
Lai ieviestu ELFLA un valsts finansētos finanšu instrumentus, tiks sagatavoti specifiski noteikumi KLP stratēģiskā plāna intervenču finanšu instrumentu veidā īstenošanai, nosakot ieviešanas kārtību, to finansējumu, atbalstāmās darbības un izmaksu attiecināmības nosacījumus.
Šajās programmās tiks iekļauti arī nosacījumi, kas izriet no regulas 2121/1060 un regulas 2021/2115, kā arī paredzēta finanšu instrumentu pārvaldības izmaksu attiecināšana no atmaksātā finansējuma atbilstoši regulas 2021/1060 62. pantā noteiktajam, ja tāds nosacījums ir attiecināms.
Pirms katras programmas grozījumu apstiprināšanas Ministru kabinetā sabiedrība "Altum" izvērtēs tās ietekmi, riska faktorus un sagaidāmos zaudējumus, finansiālos rezultātus un programmas īstenošanas izmaksas.
Finanšu instrumentu ieviešanai paredzētā sabiedrības "Altum" pārvaldības maksa, kas netiek ietverta šo noteikumu minētajās attiecināmajās izmaksās vai kas radusies pēc 2029. gada 31. decembra, var tikt segta no atmaksātā finansējuma atbilstoši regulas 2021/1060 62. pantam vai citiem līdzekļiem saskaņā ar biznesa plānā noteikto. Pārvaldības maksas segšana no atmaksātā finansējuma atbilstoši snieguma kritērijiem tiks paredzēta finansēšanas nolīgumā.
Finanšu instrumentu pārvaldības maksa tiks aprēķināta atbilstoši sabiedrības "Altum" pārvaldības maksu aprēķināšanas metodikai, kas tiks saskaņota ar ZM.
Saskaņā ar regulas 2021/1060 60. panta 2. punktu un 62. pantu līdzekļi, tai skaitā procenti, kas iemaksāti atpakaļ finanšu instrumentos no investīcijām vai no atbrīvotajiem līdzekļiem, atkārtoti izmantojami tam pašam mērķim.
Sabiedrībai "Altum" ir tiesības bez maksas saņemt informāciju no ZM un Lauku atbalsta dienesta tādā apjomā, kāds ir nepieciešams finanšu instrumentu īstenošanai. Regulas 2021/1060 izpratnē sabiedrība "Altum" un Lauku atbalsta dienests slēdz finansēšanas nolīgumu par finanšu instrumentu īstenošanu. Tas nav funkciju deleģēšanas līgums, un starp sabiedrību "Altum" un Lauku atbalsta dienestu nav padotības attiecību. Sabiedrība "Altum" aizdevumus piešķir, pamatojoties uz saimnieciskās darbības veicēja iesniegto pieteikumu, kurā ietverts biznesa projekta apraksts, kā arī cita sabiedrības "Altum" prasītā informācija. Daļa no šīs informācijas (informācija par saimniecības platībām, saņemto atbalstu, lauksaimniecisko darbību) ir Lauku atbalsta dienesta rīcībā, un saskaņā ar šiem noteikumiem sabiedrība "Altum" var pieprasīt informāciju apjomā, kāds ir nepieciešams finanšu instrumentu īstenošanai. Šādas tiesības sabiedrībai "Altum" noteiktas noteikumu projekta 17. punktā.
Sabiedrībai "Altum" ir noteikts pienākums īstenot informatīvos un publicitātes pasākumus saskaņā ar regulas 2021/1060 47. un 50. pantu un kārtību, kādā Eiropas Savienības fondu vadībā iesaistītās institūcijas nodrošina šo fondu ieviešanu 2021.–2027. gada plānošanas periodā, kā arī saskaņā ar Eiropas Savienības fondu 2021.–2027. gada plānošanas perioda un Atveseļošanas fonda komunikācijas un dizaina vadlīnijām, izmantojot Savienības emblēmu, atbilstoši regulas 2021/1060 IX pielikumā noteiktajiem tehniskajiem parametriem, kā arī nacionālo identifikācijas zīmi ar atsauci "Nacionālais attīstības plāns 2027", un norāda fondu administrējošās iestādes – "Atbalsta Zemkopības ministrija un akciju sabiedrība "Attīstības finanšu institūcija Altum"".
Lai īstenotu KLP stratēģiskajā plānā noteikto valsts un Eiropas Savienības atbalsta piešķiršanu lauku attīstībai finanšu instrumentu veidā, pamatojoties uz regulas 2021/1060 58. panta 3. punktu, īpašais fonds tiek ieviests atbilstoši Tirgus nepilnību sākotnējam (ex-ante) novērtējumam Eiropas Savienības fondu 2021.–2027. gada plānošanas perioda atbalstam finanšu instrumentu veidā B modulim "Lauksaimniecība, lauku attīstība un mežsaimniecība" (turpmāk – tirgus nepilnību novērtējums). Ievērojot regulas 2021/1060 40. panta 1. punkta "d" apakšpunktu, Kopējās lauksaimniecības politikas stratēģiskā plāna 2023.–2027. gadam uzraudzības komiteja 2024. gada 15. aprīlī informatīvi izskatīja tirgus nepilnību novērtējuma papildinājumu "Nepieciešamā atbalsta pamatojums saimnieciskās darbības veicējiem, kuri darbojas lauksaimniecības un lauku attīstības jomā", kurā aprakstītas esošās tirgus nepilnības un indikatīvi minēts šo nepilnību novēršanai nepieciešamais finansējums. Lai nodrošinātu lauku saimnieciskās darbības veicēju aizdevumu programmas un apgrozāmo līdzekļu iegādei paredzēto atbalsta programmu nepārtrauktību, tiek pamatota nepieciešamība KLP stratēģiskajā plānā ietvert divus jaunus finanšu instrumentus, t. i., aizdevumam lauksaimniecības un lauku saimnieciskās darbības veicējiem līdz 250 000 euro un apgrozāmo līdzekļu iegādei. Minētais papildina Finanšu pieejamības tirgus nepilnību sākotnējo novērtējumu (https://www.zm.gov.lv/lv/es-fondu-2021-2027-gada-planosanas-perioda-finansu-instrumentu-sakotneja-tirgus-nepilnibu-novertejuma-zinojums), kas tika sagatavots, ņemot vērā Eiropas Parlamenta un Padomes 2013. gada 17. decembra Regulas (ES) Nr. 1303/2013, ar ko paredz kopīgus noteikumus par Eiropas Reģionālās attīstības fondu, Eiropas Sociālo fondu, Kohēzijas fondu, Eiropas Lauksaimniecības fondu lauku attīstībai un Eiropas Jūrlietu un zivsaimniecības fondu un vispārīgus noteikumus par Eiropas Reģionālās attīstības fondu, Eiropas Sociālo fondu, Kohēzijas fondu un Eiropas Jūrlietu un zivsaimniecības fondu, 37. panta 2. un 3. punktu, kā arī Eiropas Komisijas 2018. gada 29. maija priekšlikumu Eiropas Parlamenta un padomes Regulai, ar ko paredz kopīgus noteikumus par Eiropas Reģionālās attīstības fondu, Eiropas Sociālo fondu Plus, Kohēzijas fondu un Eiropas Jūrlietu un zivsaimniecības fondu un finanšu noteikumus attiecībā uz tiem un uz Patvēruma un migrācijas fondu, Iekšējās drošības fondu un Robežu pārvaldības un vīzu instrumentu (COM/2018/375 final - 2018/0196 (COD)). Tirgus nepilnību novērtējumā ir izklāstītas esošās tirgus nepilnības un indikatīvi minēts šo nepilnību novēršanai nepieciešamais finansējums. Tirgus nepilnību novērtējumu sagatavoja SIA "CSE COE" pēc Finanšu ministrijas pasūtījuma, un tas tika pieņemts 2020. gada 4. novembrī. Ja mainīsies finanšu instrumentu tirgus apstākļi lauksaimniecības, lauku attīstības un mežsaimniecības nozarē, tad Zemkopības ministrija aktualizēs šo Tirgus nepilnību novērtējumu.
Atbalsts finanšu instrumentu veidā paredzēts, lai nodrošinātu efektīvu lauku attīstības intervenču ieviešanu, nodrošinot tirgus nepilnību daļēju risināšanu un finanšu produktu pieejamību atbilstoši regulas 2021/2115 nosacījumiem.
Saskaņā ar Attīstības finanšu institūcijas likuma 2., 12. un 13. pantu un regulas 2021/1060 2. panta 9. punktu un 59. panta 3. punkta "c" apakšpunktu par finanšu instrumentu ieviesēju KLP stratēģiskā plānā tiek noteikta sabiedrība "Altum".
Ievērojot tirgus nepilnību novērtējumā iekļautos priekšlikumus finanšu instrumentu attīstībai, kā arī izvērtējot jau esošās sabiedrības "Altum" administrētās lauksaimniecības, lauku un zivsaimniecības saimnieciskās darbības veicēju aizdevumu un garantiju programmas īstenošanas rezultātus, kas tika sasniegti, nodrošinot atbalstu lauku attīstībai 2014.–2020. gadam apakšpasākumos "Atbalsts ieguldījumiem lauku saimniecībās", "Atbalsts ieguldījumiem pārstrādē" un "Atbalsts ieguldījumiem ar lauksaimniecību nesaistītu darbību radīšanā un attīstīšanā" finanšu instrumentu veidā, sabiedrība "Altum" nodrošinās atbalstu lauku attīstībai 2023.–2027. gadam KLP stratēģiskā plāna intervencēs "Atbalsts aizdevumu veidā ieguldījumiem un apgrozāmajiem līdzekļiem lauku saimniecībās" (intervences kods – LA 4.1.5.), "Atbalsts ieguldījumiem pārstrādē" (intervences kods – LA 4.2.), "Atbalsts ieguldījumiem ar lauksaimniecību nesaistītu darbību radīšanā un attīstīšanā" (intervences kods – LA 4.4.) un "Atbalsts gados jaunajiem lauksaimniekiem uzņēmējdarbības uzsākšanai" (intervences kods – LA 6). Finansējums intervencēm detalizēti tiks noteikts finansējuma nolīgumā atbilstoši esošajam pieprasījumam lauksaimniecības, lauku un zivsaimniecības saimnieciskās darbības veicēju aizdevumu programmās. Atbalsta saņemšanai finanšu instrumentu veidā tiks noteikti specifiski nosacījumi atbilstoši aizdevumu programmām atsevišķos noteikumos, kuros tiks arī norādīta to ietekme uz valsts budžetu.
Atbilstoši regulas 2021/1060 X pielikumam un Attīstības finanšu institūcijas likuma 12. panta trešajai daļai sabiedrībai "Altum" ir jāizstrādā īpašā fonda investīciju stratēģija un ieviešanas plāns (turpmāk abi kopā – biznesa plāns), kurā jāiekļauj informācija par KLP stratēģiskā plāna intervenču finanšu instrumentu ietekmi, riska faktoriem un sagaidāmiem zaudējumiem, finansiālajiem rezultātiem, pārvaldības izmaksām un atmaksas apmēru, kā arī analīzi par tirgus nepilnību novēršanu.
Plānots šāds biznesa plāna izvērtēšanas un finansējuma nolīguma noslēgšanas process: sabiedrība "Altum" 30 darbdienu laikā pēc šo noteikumu spēkā stāšanās dienas iesniedz Zemkopības ministrijā (turpmāk – ZM) biznesa plānu. ZM 30 darbdienu laikā to izskata un izvērtē, vai sabiedrības "Altum" biznesa plāns ir vērsts uz tirgus nepilnību novēršanu finanšu pieejamības jomā un vai tajā ietvertās darbības ir noteiktas KLP stratēģiskajā plānā. Ja sabiedrības "Altum" biznesa plāns ir jāprecizē vai jāpapildina, ZM sagatavo un nosūta sabiedrībai "Altum" uzaicinājumu to izdarīt 20 darbdienu laikā pēc pieprasījuma saņemšanas. Pēc precizētā biznesa plāna saņemšanas un izskatīšanas ZM to izvērtē 30 darbdienu laikā un pieņem lēmumu par tā atbilstību. Šo lēmumu kopā ar biznesa plānu ZM iesniedz Lauku atbalsta dienestā, un savukārt tas 25 darbdienu laikā slēdz finansēšanas nolīgumu ar sabiedrību "Altum" par īpašā fonda īstenošanu atbilstoši regulas 2021/1060 X pielikumam.
Lai ieviestu ELFLA un valsts finansētos finanšu instrumentus, tiks sagatavoti specifiski noteikumi KLP stratēģiskā plāna intervenču finanšu instrumentu veidā īstenošanai, nosakot ieviešanas kārtību, to finansējumu, atbalstāmās darbības un izmaksu attiecināmības nosacījumus.
Šajās programmās tiks iekļauti arī nosacījumi, kas izriet no regulas 2121/1060 un regulas 2021/2115, kā arī paredzēta finanšu instrumentu pārvaldības izmaksu attiecināšana no atmaksātā finansējuma atbilstoši regulas 2021/1060 62. pantā noteiktajam, ja tāds nosacījums ir attiecināms.
Pirms katras programmas grozījumu apstiprināšanas Ministru kabinetā sabiedrība "Altum" izvērtēs tās ietekmi, riska faktorus un sagaidāmos zaudējumus, finansiālos rezultātus un programmas īstenošanas izmaksas.
Finanšu instrumentu ieviešanai paredzētā sabiedrības "Altum" pārvaldības maksa, kas netiek ietverta šo noteikumu minētajās attiecināmajās izmaksās vai kas radusies pēc 2029. gada 31. decembra, var tikt segta no atmaksātā finansējuma atbilstoši regulas 2021/1060 62. pantam vai citiem līdzekļiem saskaņā ar biznesa plānā noteikto. Pārvaldības maksas segšana no atmaksātā finansējuma atbilstoši snieguma kritērijiem tiks paredzēta finansēšanas nolīgumā.
Finanšu instrumentu pārvaldības maksa tiks aprēķināta atbilstoši sabiedrības "Altum" pārvaldības maksu aprēķināšanas metodikai, kas tiks saskaņota ar ZM.
Saskaņā ar regulas 2021/1060 60. panta 2. punktu un 62. pantu līdzekļi, tai skaitā procenti, kas iemaksāti atpakaļ finanšu instrumentos no investīcijām vai no atbrīvotajiem līdzekļiem, atkārtoti izmantojami tam pašam mērķim.
Sabiedrībai "Altum" ir tiesības bez maksas saņemt informāciju no ZM un Lauku atbalsta dienesta tādā apjomā, kāds ir nepieciešams finanšu instrumentu īstenošanai. Regulas 2021/1060 izpratnē sabiedrība "Altum" un Lauku atbalsta dienests slēdz finansēšanas nolīgumu par finanšu instrumentu īstenošanu. Tas nav funkciju deleģēšanas līgums, un starp sabiedrību "Altum" un Lauku atbalsta dienestu nav padotības attiecību. Sabiedrība "Altum" aizdevumus piešķir, pamatojoties uz saimnieciskās darbības veicēja iesniegto pieteikumu, kurā ietverts biznesa projekta apraksts, kā arī cita sabiedrības "Altum" prasītā informācija. Daļa no šīs informācijas (informācija par saimniecības platībām, saņemto atbalstu, lauksaimniecisko darbību) ir Lauku atbalsta dienesta rīcībā, un saskaņā ar šiem noteikumiem sabiedrība "Altum" var pieprasīt informāciju apjomā, kāds ir nepieciešams finanšu instrumentu īstenošanai. Šādas tiesības sabiedrībai "Altum" noteiktas noteikumu projekta 17. punktā.
Sabiedrībai "Altum" ir noteikts pienākums īstenot informatīvos un publicitātes pasākumus saskaņā ar regulas 2021/1060 47. un 50. pantu un kārtību, kādā Eiropas Savienības fondu vadībā iesaistītās institūcijas nodrošina šo fondu ieviešanu 2021.–2027. gada plānošanas periodā, kā arī saskaņā ar Eiropas Savienības fondu 2021.–2027. gada plānošanas perioda un Atveseļošanas fonda komunikācijas un dizaina vadlīnijām, izmantojot Savienības emblēmu, atbilstoši regulas 2021/1060 IX pielikumā noteiktajiem tehniskajiem parametriem, kā arī nacionālo identifikācijas zīmi ar atsauci "Nacionālais attīstības plāns 2027", un norāda fondu administrējošās iestādes – "Atbalsta Zemkopības ministrija un akciju sabiedrība "Attīstības finanšu institūcija Altum"".
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Nē
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
Nē
1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību
1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums
Vai tiks veikts?
Nē
1.6. Cita informācija
-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt
Fiziskās personas
JāIetekmes apraksts
Fiziskas personas, kas nodarbojas ar lauksaimniecisko ražošanu un ar saimniecisko darbību lauku apvidos
Juridiskās personas
JāIetekmes apraksts
Juridiskas personas, kas nodarbojas ar lauksaimniecisko ražošanu, kā arī lauksaimniecības produktu pārstrādes uzņēmumi un uzņēmumi, kas nodarbojas ar saimniecisko darbību lauku apvidos, un lauksaimniecības pakalpojumu kooperatīvās sabiedrības.
2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
Cita informācija
Atbalsta saņemšanai finanšu instrumentu veidā tiks noteikti specifiski nosacījumi atbilstoši aizdevumu programmām atsevišķos noteikumos, kuros tiks arī norādīta to ietekme uz valsts budžetu.
4. Tiesību akta projekta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
4.2. Cita informācija
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
5.1. Saistības pret Eiropas Savienību
Vai ir attiecināms?
Jā
ES tiesību akta CELEX numurs
32021R1060
ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Eiropas Parlamenta un Padomes 2021. gada 24. jūnija Regula (ES) 2021/1060, ar ko paredz kopīgus noteikumus par Eiropas Reģionālās attīstības fondu, Eiropas Sociālo fondu Plus, Kohēzijas fondu, Taisnīgas pārkārtošanās fondu un Eiropas Jūrlietu, zvejniecības un akvakultūras fondu un finanšu noteikumus attiecībā uz tiem un uz Patvēruma, migrācijas un integrācijas fondu, Iekšējās drošības fondu un Finansiāla atbalsta instrumentu robežu pārvaldībai un vīzu politikai
Apraksts
-
ES tiesību akta CELEX numurs
32021R2115
ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Eiropas Parlamenta un Padomes 2021. gada 2. decembra Regula (ES) Nr. 2021/2115, ar ko izveido noteikumus par atbalstu stratēģiskajiem plāniem, kuri dalībvalstīm jāizstrādā saskaņā ar kopējo lauksaimniecības politiku (KLP stratēģiskie plāni) un kurus finansē no Eiropas Lauksaimniecības garantiju fonda (ELGF) un no Eiropas Lauksaimniecības fonda lauku attīstībai (ELFLA), un ar ko atceļ Regulas (ES) Nr. 1305/2013 un (ES) Nr. 1307/2013
Apraksts
Regula (ES) Nr. 2021/2115
ES tiesību akta CELEX numurs
32024R2509
ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Eiropas Parlamenta un Padomes Regula (ES, Euratom) 2024/2509 (2024. gada 23. septembris) par finanšu noteikumiem, ko piemēro Savienības vispārējam budžetam (pārstrādāta redakcija)
Apraksts
-
5.2. Citas starptautiskās saistības
Vai ir attiecināms?
Nē
5.3. Cita informācija
Apraksts
-
5.4. 1. tabula. Tiesību akta projekta atbilstība ES tiesību aktiem
Attiecīgā ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Eiropas Parlamenta un Padomes 2021. gada 24. jūnija Regula (ES) 2021/1060, ar ko paredz kopīgus noteikumus par Eiropas Reģionālās attīstības fondu, Eiropas Sociālo fondu Plus, Kohēzijas fondu, Taisnīgas pārkārtošanās fondu un Eiropas Jūrlietu, zvejniecības un akvakultūras fondu un finanšu noteikumus attiecībā uz tiem un uz Patvēruma, migrācijas un integrācijas fondu, Iekšējās drošības fondu un Finansiāla atbalsta instrumentu robežu pārvaldībai un vīzu politikai
ES TA panta numurs
Projekta vienība, kas pārņem vai ievieš A minēto
Tiek pārņemts pilnībā vai daļēji
Vai B minētais paredz stingrākas prasības un pamatojums
A
B
C
D
Vispārēja atsauce uz regulu
18. punkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības.
2. panta 18. punkts
4. punkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības.
2. panta 21. punkts
2. punkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības.
47. pants
14.7. apakšpunkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības.
50. pants
14.7. apakšpunkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības.
50. panta 1. punkts
14.6. apakšpunkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības.
58. panta 3. punkts
7. punkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības.
58. panta 6. punkts
19. punkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības.
59. panta 3. punkta "c" apakšpunkts
6. punkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības.
59. panta 5. punkts
16.1. apakšpunkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības.
59. panta 7. punkts
14.2. apakšpunkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības.
40. panta 1. punkta "d" apakšpunkts
7. punkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības.
60. panta 1. punkts
14.10. apakšpunkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības.
62. pants
14.11. apakšpunkts un 22. punkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības.
62. panta 1. punkts
13. punkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības.
63. panta 2. punkts
21. punkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības.
68. panta 1. punkts
20.1. apakšpunkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības.
68. panta 4. punkts
20.2. apakšpunkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības.
68. panta 5. punkts
24. punkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības.
81. pants
16.2. apakšpunkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības.
81. panta 3. punkts
16.4. apakšpunkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības.
92. pants
16.5. apakšpunkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības.
98. pants
14.12. apakšpunkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības.
IX pielikums
14.7. apakšpunkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības.
X pielikums
6., 8. un 11. punkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības.
60. panta 2. punkts
14.11. apakšpunkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības.
Kā ir izmantota ES tiesību aktā paredzētā rīcības brīvība dalībvalstij pārņemt vai ieviest noteiktas ES tiesību akta normas? Kādēļ?
Regulas 2021/1060 59. panta 2. punkta otrā daļa un 3. punkts paredz, ka ELFLA vadošā iestāde var izvēlēties struktūru, kas īsteno finanšu instrumentu. Paskaidrojam, ka, pamatojoties uz ex ante novērtējumu, saskaņā ar regulas 2021/1060 2. panta 9. punktu un 59. panta 3. punkta "c" apakšpunktu par finanšu instrumentu ieviesēju tiek noteikta sabiedrība "Altum", tāpat kā iepriekš LAP 2014.–2020. periodā.
Saistības sniegt paziņojumu ES institūcijām un ES dalībvalstīm atbilstoši normatīvajiem aktiem, kas regulē informācijas sniegšanu par tehnisko noteikumu, valsts atbalsta piešķiršanas un finanšu noteikumu (attiecībā uz monetāro politiku) projektiem
Noteikumu projekts nesatur nacionālās tehniskās prasības un nav paziņojams Eiropas Komisijai kā tehnisko noteikumu projekts atbilstoši Ministru kabineta 2010. gada 23. februāra instrukcijai Nr.1 "Kārtība, kādā valsts pārvaldes iestādes sniedz informāciju par tehnisko noteikumu projektu".
Cita informācija
-
Attiecīgā ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Eiropas Parlamenta un Padomes 2021. gada 2. decembra Regula (ES) Nr. 2021/2115, ar ko izveido noteikumus par atbalstu stratēģiskajiem plāniem, kuri dalībvalstīm jāizstrādā saskaņā ar kopējo lauksaimniecības politiku (KLP stratēģiskie plāni) un kurus finansē no Eiropas Lauksaimniecības garantiju fonda (ELGF) un no Eiropas Lauksaimniecības fonda lauku attīstībai (ELFLA), un ar ko atceļ Regulas (ES) Nr. 1305/2013 un (ES) Nr. 1307/2013
ES TA panta numurs
Projekta vienība, kas pārņem vai ievieš A minēto
Tiek pārņemts pilnībā vai daļēji
Vai B minētais paredz stingrākas prasības un pamatojums
A
B
C
D
Vispārējā atsauce uz regulu
3. punkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības.
Kā ir izmantota ES tiesību aktā paredzētā rīcības brīvība dalībvalstij pārņemt vai ieviest noteiktas ES tiesību akta normas? Kādēļ?
-
Saistības sniegt paziņojumu ES institūcijām un ES dalībvalstīm atbilstoši normatīvajiem aktiem, kas regulē informācijas sniegšanu par tehnisko noteikumu, valsts atbalsta piešķiršanas un finanšu noteikumu (attiecībā uz monetāro politiku) projektiem
-
Cita informācija
-
Attiecīgā ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Eiropas Parlamenta un Padomes Regula (ES, Euratom) 2024/2509 (2024. gada 23. septembris) par finanšu noteikumiem, ko piemēro Savienības vispārējam budžetam (pārstrādāta redakcija)
ES TA panta numurs
Projekta vienība, kas pārņem vai ievieš A minēto
Tiek pārņemts pilnībā vai daļēji
Vai B minētais paredz stingrākas prasības un pamatojums
A
B
C
D
61. pants
14.14. apakšpunkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības.
Kā ir izmantota ES tiesību aktā paredzētā rīcības brīvība dalībvalstij pārņemt vai ieviest noteiktas ES tiesību akta normas? Kādēļ?
-
Saistības sniegt paziņojumu ES institūcijām un ES dalībvalstīm atbilstoši normatīvajiem aktiem, kas regulē informācijas sniegšanu par tehnisko noteikumu, valsts atbalsta piešķiršanas un finanšu noteikumu (attiecībā uz monetāro politiku) projektiem
-
Cita informācija
-
6. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas un sabiedrības līdzdalības process
Sabiedrības līdzdalība uz šo tiesību akta projektu neattiecas
Nē
6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas
Valsts un pašvaldību institūcijas
"Attīstības finanšu institūcija Altum" AS, Lauku atbalsta dienestsNevalstiskās organizācijas
NēCits
Nē6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi
Veids
Publiskā apspriešana
Saite uz sabiedrības līdzdalības rezultātiem
Tiesību akts tika publicēts publiskajai apspriešanai no 2024. gada 2. līdz 15. maijam. Saite pieejama šeit: https://tapportals.mk.gov.lv/public_participation/e42966da-8aeb-4943-9978-f063358da282
6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti
Sabiedrības līdzdalība noteikumu projekta izstrādē tika nodrošināta atbilstoši spēkā esošajiem normatīvajiem aktiem. Publiskajā apspriešanā netika saņemti ne iebildumi, ne priekšlikumi.
6.4. Cita informācija
-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas
Institūcijas
- "Attīstības finanšu institūcija Altum" AS
7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru
Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
Nē
-
2. Tiks likvidēta institūcija
Nē
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
Nē
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
Nē
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
Nē
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
Nē
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
Nē
-
8. Cita informācija
Nē
-
7.5. Cita informācija
-
8. Horizontālās ietekmes
8.1. Projekta tiesiskā regulējuma ietekme
8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.5. uz teritoriju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
Apraksts
Aizdevumu programmu mērķis ir veicināt iedzīvotāju iesaistīšanos saimnieciskajā darbībā visā Latvijas teritorijā, izņemot valstspilsētās, un palielināt finanšu resursu pieejamību saimnieciskās darbības veicējiem lauksaimniecības un lauku attīstības nozarē.
8.1.6. uz vidi
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.7. uz klimatneitralitāti
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.10. uz dzimumu līdztiesību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.11. uz veselību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.13. uz datu aizsardzību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.14. uz diasporu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.15. uz profesiju reglamentāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.16. uz bērna labākajām interesēm
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.2. Cita informācija
-
Pielikumi