Anotācija (ex-ante)

23-TA-2368: Rīkojuma projekts (Vispārīgais)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Par finanšu līdzekļu piešķiršanu no valsts budžeta programmas "Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Rīkojuma projekts izstrādāts saskaņā ar Ministru kabineta 2018. gada 17. jūlija noteikumu Nr. 421 „Kārtība, kādā veic gadskārtējā valsts budžeta likumā noteiktās apropriācijas izmaiņas” 41. - 43. punktu.

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Rīkojuma projekta mērķis ir sniegt atbalstu Marokas Karalistes iedzīvotājiem 2023. gada 8. septembrī notikušās zemestrīces un Lībijas Valsts iedzīvotājiem 2023. gada 11. septembrī notikušo plūdu seku mazināšanai. 
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
2023. gada 8. septembrī Maroku satricināja spēcīgākā zemestrīce tās vēsturē. Postošā 6,8 balles spēcīgā zemestrīce saskaņā ar ANO datiem skārusi vairāk nekā 300 000 cilvēku, no kuriem bojā gājuši vairāk nekā 2900. Zemestrīcē nodarīti ievērojami postījumi un ir daudz upuru, tostarp Marokas lielākajās pilsētās. 
2023. gada 11. septembrī Lībijas austrumos pēc vētras “Daniels” izcēlās postoši plūdi, kas īpaši smagi skāra ostas pilsētu Dernu, kur sabruka divi dambji, kā rezultātā tika iznīcināta ceturtā daļa pilsētas ēku un tiek pieņemts, ka bojā gājuši vairāk nekā 11 000 cilvēku un bez vēsts pazuduši vairāk nekā 10 000.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Saskaņā ar Marokas valdības sniegtām ziņām zemestrīces upuru skaits ir sasniedzis 2946 cilvēkus, bet ievainojumus guvuši 5674 iedzīvotāji. Zemestrīcē bojātas 530 skolas un 55 pirmsskolas izglītības iestādes. Līdz 2023. gada 14. septembrim apkopotas ziņas par kopumā 50 000 pilnībā vai daļēji nopostītu ēku. Saskaņā ar UNICEF datiem zemestrīce ietekmējusi arī 100 000 bērnu. Maroka nav lūgusi ES civilās aizsardzības mehānisma iedarbināšanu, bet pieņem palīdzību no valstīm divpusēji, kā arī izveidojusi īpašu kontu tās Centrālajā bankā zemestrīces seku mazināšanai. 
Saskaņā ar ANO datiem traģiskie plūdi Lībijā skāruši vismaz 900 tūkstošus cilvēku. Lai arī dati par dzīvības zaudējušajiem dažādām organizācijām būtiski atšķiras, nav šaubu, ka šī ir viena no postošākajām dabas katastrofām Lībijas vēsturē. Glābšanas darbi turpinās, un Lībija ir lūgusi ES civilās aizsardzības mehānisma iedarbināšanu. Par atbalstu mehānisma ietvaros ir paziņojušas šādas ES dalībvalstis: Austrija, Beļģija, Francija, Itālija, Nīderlande, Rumānija, Somija un Vācija. Mehānisma ietvaros Lībijai līdz šim sniegta humānā palīdzība 0,5 milj. EUR vērtībā. ES sniegt Lībijai humāno palīdzību vēl 5,2 milj. EUR apmērā, tos novirzot humānās palīdzības organizācijām valstī. 2023.  gadā Latvija ir sniegusi atbalstu katastrofu seku likvidēšanai Sīrijā, Turcijā un Slovēnijā.
Latviju un Maroku vieno draudzīgas diplomātiskās attiecības vairāk nekā 30 gadu garumā. Latvija atbalsta Lībijas Vienotības valdības centienus nodrošināt pāreju uz demokrātisku valsts pārvaldes sistēmu.
Risinājuma apraksts
Plānots veikt iemaksu Marokas Centrālajā bankā īpaši izveidotā kontā starptautiskās palīdzības koordinācijai, kā arī Latvijas Sarkanā Krusta kontā atbalsta sniegšanai Lībijas Valsts iedzīvotājiem ar Starptautiskā Sarkanā Krusta un Sarkanā Pusmēness biedrību federācijas (IFRC) starpniecību.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Rādītājs
2023
saskaņā ar valsts budžetu kārtējam gadam
izmaiņas kārtējā gadā, salīdzinot ar valsts budžetu kārtējam gadam
Turpmākie trīs gadi (euro)
2024
2025
2026
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
1
2
3
4
5
6
7
8
1. Budžeta ieņēmumi
0
0
0
0
0
0
0
1.1. valsts pamatbudžets, tai skaitā ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi
0
0
0
0
0
0
0
1.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
1.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
2. Budžeta izdevumi
0
100 000
0
0
0
0
0
2.1. valsts pamatbudžets
0
100 000
0
0
0
0
0
2.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
2.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
3. Finansiālā ietekme
0
-100 000
0
0
0
0
0
3.1. valsts pamatbudžets
0
-100 000
0
0
0
0
0
3.2. speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
3.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
4. Finanšu līdzekļi papildu izdevumu finansēšanai (kompensējošu izdevumu palielinājumu norāda ar "-" zīmi)
0
100 000
0
0
0
0
0
5. Precizēta finansiālā ietekme
0
0
0
0
5.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
5.2. speciālais budžets
0
0
0
0
5.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
6. Detalizēts ieņēmumu un izdevumu aprēķins (ja nepieciešams, detalizētu ieņēmumu un izdevumu aprēķinu var pievienot anotācijas (ex-ante) pielikumā)
Finansiāla atbalsta sniegšana Marokas Karalistes iedzīvotājiem zemestrīces izraisīto seku mazināšanai, veicot 50 000 euro iemaksu Marokas Centrālajā bankā īpaši izveidotā kontā starptautiskās palīdzības koordinācijai, un atbalsta sniegšana Lībijas Valsts iedzīvotājiem plūdu izraisīto seku mazināšanai, veicot 50 000 euro iemaksu Latvijas Sarkanā Krusta kontā. 
6.1. detalizēts ieņēmumu aprēķins
-
6.2. detalizēts izdevumu aprēķins
-
7. Amata vietu skaita izmaiņas (palielinājuma gadījumā: izvērsts pamatojums, izvērtējums par esošo resursu pārskatīšanas iespējām, t.sk. vakanto štata vietu, ilgstošo vakanču izmantošanu u.c.)
Nav
Cita informācija
Izdevumus 100 000 euro apmērā sedz no valsts budžeta programmas 02.00.00 "Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem".
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-
Skaidrojums
Sabiedriskā apspriešana projekta izstrādē nav veikta, jo projekts neskar sabiedrības tiesības un tiesiskās intereses, būtiski nemaina esošo regulējumu un neparedz ieviest jaunas politiskās iniciatīvas.

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?
-

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi