Anotācija (ex-ante)

21-TA-636: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2020. gada 10. novembra noteikumos Nr. 676 "Noteikumi par atbalstu Covid-19 krīzes skartajiem uzņēmumiem apgrozāmo līdzekļu plūsmas nodrošināšanai"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Ministru kabineta noteikumu projekts “Grozījums Ministru kabineta 2020.gada 10.novembra noteikumos Nr.676 “Noteikumi par atbalstu Covid-19 krīzes skartajiem uzņēmumiem apgrozāmo līdzekļu plūsmas nodrošināšanai”” (turpmāk – MK Noteikumu projekts)  izstrādāts saskaņā ar Covid-19  infekcijas izplatības seku pārvarēšanas 2. pantu un 15. panta trešo daļu un Eiropas Komisijas 2020. gada 19. marta paziņojuma "Pagaidu regulējums valsts atbalsta pasākumiem, ar ko atbalsta ekonomiku pašreizējā Covid-19 uzliesmojuma situācijā" (C(2020)1863) (turpmāk – Pagaidu regulējums) noteikumiem, lai sniegtu atbalstu Covid-19 krīzes skartam uzņēmumam apgrozāmo līdzekļu plūsmas krituma kompensēšanai, lai mazinātu Covid-19 krīzes izraisītās sekas un pēkšņas likviditātes trūkumu, (Ministru prezidenta paziņojums 2021.gada 8.oktobrī (https://likumi.lv/ta/id/326729-par-arkartejas-situacijas-izsludinasanu)) un tādējādi turpinātu aktivitātes, kas vērstas uz Latvijas tautsaimniecības ilgtspējīgu attīstību.
Atsauce MK Noteikumu projektā ir veidojama izņēmuma gadījumā ievērojot Eiropas Komisijas prasības.

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
MK Noteikumu projekts paredz papildināt atbalsta programmu ar papildus finansējumu, noteikt jaunus atbalsta saņemšanas kritērijus, kā arī noteikt jaunu atbalsta periodu, par kuru tiek saņemts atbalsts. Atbalstu piemēro Covid-19 krīzes skartajiem nodokļu maksātājiem granta veidā apgrozāmo līdzekļu plūsmas kompensācijai.
Spēkā stāšanās termiņš
Jebkādi citi nosacījumi (atrunāti tiesību aktā)
Pamatojums
Eiropas Komisijas 2020.gada 16.decembrī pieņēma lēmumu par MK Noteikumiem Nr.676 (SA.59592 (2020/N) – Latvia COVID-19: Grants to companies affected by the COVID-19 crisis to ensure the flow of working capital).
Ņemot vērā MK Noteikumu projektā iekļautos grozījumus Ministru kabineta 2020.gada 10.novembra noteikumos Nr.676 “Noteikumi par atbalstu Covid-19 krīzes skartajiem uzņēmumiem apgrozāmo līdzekļu plūsmas nodrošināšanai” (turpmāk – MK Noteikumi Nr.676), Ekonomikas ministrija 5 darbdienu laikā pēc MK Noteikumu projekta apstiprināšanas sagatavos un iesniegs ar Finanšu ministriju saskaņotu informāciju Eiropas Komisijai, izmantojot SANI 2 sistēmu.
MK Noteikumu projekts stājas spēkā nākamajā dienā pēc tam, kad oficiālajā izdevumā "Latvijas Vēstnesis" publicēts paziņojums par to, ka Eiropas Komisija pieņēmusi lēmumu par MK Noteikumu projektā paredzētā komercdarbības atbalsta saderību ar Eiropas Savienības iekšējo tirgu.
Ekonomikas ministrija pēc tam, kad Eiropas Komisija pieņēmusi lēmumu par komercdarbības atbalsta saderību ar Eiropas Savienības iekšējo tirgu, nosūta attiecīgu paziņojumu publicēšanai oficiālajā izdevumā "Latvijas Vēstnesis".
Valsts ieņēmumu dienests (turpmāk - VID) atbalsta izmaksu veic tikai pēc tam, kad Eiropas Komisija pieņēmusi lēmumu par šo MK Noteikumu projekta komercdarbības atbalsta saderību ar Eiropas Savienības iekšējo tirgu.

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Valstī sākot ar 2021. gada 11. oktobri noteikti ārkārtējā situācija un ir noteikti dažāda veida ierobežojumi, kas kopumā kavē tautsaimniecības attīstību un ekonomikas atveseļošanos, līdz ar to nepieciešams īstenot īpašus pasākumus un atbalsta mehānismus Covid-19 krīzes pārvarēšanai.
Ministru kabinetā 2020. gada 10. novembrī tika apstiprināti MK Noteikumi Nr.676, nosakot kritērijus, pieprasīšanas un piešķiršanas kārtību, ko piemēro krīzes skartajiem nodokļu maksātājiem granta veidā apgrozāmo līdzekļu plūsmas kompensācijai.
Ieilgstot Covid-19 izraisītajai nedrošībai un atkārtoti noteiktajiem ierobežojumiem Covid-19 izplatības mazināšanai tirgos turpmākajos mēnešos (oktobrī/novembrī) krasi ietekmēs uzņēmumu apgrozāmo līdzekļu pieejamību un spēju veikt saimniecisko darbību. 
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Tiek ierobežota ne tikai uzņēmumu pelnīt spēja, bet arī tiek krasi samazināta to iespēja segt saimnieciskajā darbībā tekošos maksājumus, piemēram, darbinieku algas, rēķinus par saņemtajiem pakalpojumiem u.tml. Līdz ar to īpaši svarīgi no valsts puses sniegt atbalstu, kas novērš Covid-19 krīzes skartajiem uzņēmumiem iepriekš aprakstīto situāciju un stabilizē apgrozāmo līdzekļu plūsmu.
MK Noteikumu projekts paredz noteikt atbalsta kritērijus, pieprasīšanas un piešķiršanas kārtību, ko piemēro Covid-19 krīzes skartajiem uzņēmumiem granta veidā apgrozāmo līdzekļu plūsmas kompensācijai. 
Risinājuma apraksts
1. Noteikt jaunu atbalsta periodu
Ar MK Noteikumu projektu tiek noteikts, ka atbalsta periods ir no 2021. gada 1. oktobra līdz 30.novembrim - uz ārkārtas situācijas laiku. 
Atbalsta periods noteikts vadoties pēc izsludinātās ārkārtējās situācijas visā valsts teritorijā un vienlaikus vadoties pēc tā, lai atbalsta mēnesis uzņēmēja pusē, kā arī Valsts ieņēmumu dienesta pusē tas būtu vieglāk administrējams par pilnu kalendāro mēnesi. 

Tāpat MK Noteikumu projektā tiek paredzēts, ka, lai pieteiktos atbalstam par atbalsta perioda mēnesi (2021.gada oktobri un novembri), uzņēmums līdz 10 darba dienu laikā no MK Noteikumu projekta spēkā stāšanās dienas par 2021. gada oktobri un līdz 2021. gada  15. decembrim par 2021. gada novembri elektroniski iesniedz VID attiecīgu iesniegumu, izmantojot VID Elektroniskās deklarēšanas sistēmu.

2. Precizēt atbalsta saņemšanas kritēriju nosacījumus un atbalsta apmēru
Ar MK Noteikumu projektu tiek precizēti atbalsta saņemšanas kritēriju nosacījumi, precizējot salīdzināmos mēnešus, kā arī atbalsta saņēmēju loku.

Apgrozījuma kritums un uzņēmumi, kas kvalificējas atbalstam
Tiek noteikts, ka atbalstu var saņemt tāds uzņēmums, kas reģistrēts VID kā nodokļu maksātājs un atbilst vienam no šādiem nosacījumiem:
1. atbalsta perioda mēnesī uzņēmuma apgrozījums ir krities vismaz par 20 %, salīdzinot ar vidējo apgrozījumu 2021.gada jūlijā, augustā un septembrī kopā, un atbalsta perioda mēnesī apgrozījums krities vismaz par 30 %, salīdzinot ar apgrozījumu 2019. vai 2020. gada atbilstošajā mēnesī un šis apgrozījuma samazinājums ir saistīts ar saimnieciskās darbības ierobežojumiem, kas saistīti ar epidemioloģiskās drošības pasākumiem Covid-19 infekcijas izplatības ierobežošanai (turpmāk – saimnieciskās darbības ierobežojumi);
2. uzņēmums reģistrēts VID kā nodokļu maksātājs pēc 2021. gada 1. janvāra un atbalsta perioda mēnesī tā apgrozījums ir krities vismaz par 20 %, salīdzinot ar vidējo apgrozījumu 2021. gada jūlijā, augustā un septembrī kopāun šis apgrozījuma samazinājums ir saistīts ar saimnieciskās darbības ierobežojumiem;
3. atbalsta perioda mēnesī uzņēmuma apgrozījums ir krities vismaz par 30 %, salīdzinot ar apgrozījumu 2019. gada atbilstošajā kalendāra mēnesī un apgrozījums 2021. gadā vismaz trīs mēnešus ir pārsniedzis 10 % no 2019. gada atbilstošā kalendāra mēneša apgrozījuma un šis apgrozījuma samazinājums ir saistīts ar saimnieciskās darbības ierobežojumiem.

Atbalstam nekvalificēsies uzņēmumi, kas reģistrēti pēc 2021.gada jūnija (ņemot vērā, ka neizpildīs noteikumu 4.2.2.apakšpunktā minēto kvalifikācijas kritēriju).

Ar MK Noteikumu projektu atbalsta periodā par laika posmu no 2021.gada 1.oktobra līdz 30.novembrim tiek izslēgta noteikta uzņēmumu kategorija -  tie, kas uzsākuši saimniecisko darbību pēc 2019. gada 1. janvāra un atbalsta perioda mēnesī tā apgrozījums ir krities vismaz par 20 %, salīdzinot ar vidējo apgrozījumu 2021. gada jūlijā, augustā. Šobrīd minētais uzņēmumu loks var kvalificēties atbilstoši pirmajam apgrozījuma krituma kvalifikācijas nosacījumam.

MK Noteikumu Nr.676 16.punktā ir noteikti papildus nosacījumi, kas jāizpilda, lai kvalificētos atbalstam, tai skaitā, ir noteikta prasība, ka uzņēmums saņem atbalstu, ja iepriekšējo sešu mēnešu laikā (2021. gada aprīlī, maijā, jūnijā, jūlijā, augustā un septembrī) pirms ārkārtējās situācijas izsludināšanas 2021. gada oktobrī un 2019. gada brīvi izvēlētu sešu mēnešu laikā Valsts ieņēmumu dienesta administrētos nodokļus vidēji mēnesī aprēķinājis vairāk nekā 200 euro apmērā.
Ievērojot, ka atsevišķi nodokļu maksātāji iesniedz ceturkšņa nodokļu deklarācijas, no kurām bez uzņēmuma grāmatvedības dokumentu pārbaudes nav iespējams noteikt aprēķināto nodokļu summu vienā konkrētā ceturkšņa mēnesī, līdz ar to, nosakot nodokļu maksātāja aprēķināto Valsts ieņēmumu dienesta administrēto nodokļu vidējo summu mēnesī nav iespējams izgūt  datus par atsevišķiem konkrētiem mēnešiem no ceturkšņa deklarācijas (piemēram, PVN deklarācijām, kur summām zem 1000 euro nenorāda atšifrējumu, līdz ar to nav zināms, vai deklarētais darījums ir noticis konkrētā ceturkšņa mēnesī, par kuru iesniedz deklarāciju, vai citā mēnesī pirms taksācijas perioda). Atbalsta piešķiršanas vajadzībām vērtē tikai pārskata perioda deklarācijas datus kopumā (piemēram, 2021.gada oktobrī iesniegtajā 3.ceturkšņa deklarācijā aprēķinātais nodoklis tiek attiecināts uz 3.ceturksni, par kuru deklarācija iesniegta), proti, neizgūst datus par atsevišķiem mēnešiem no ceturkšņa deklarācijām. Tātad kopā uzņēmumam par jūlija, augusta un septembra mēnešiem Valsts ieņēmumu dienesta administrētos nodokļus vidēji mēnesī aprēķināti vismaz 600 EUR apmērā. Papildus jāņem vērā ka nodokļu aprēķins tiek ņemts vērā par 2021. gada aprīļa, maija, jūnija, jūlija, augusta un septembra mēnešiem.

Atbalsta apmērs
MK Noteikumu projekts paredz, ka atbalstu nosaka 30 % apmērā no uzņēmuma bruto darba algas (tai skaitā arī veiktās darba devēja valsts sociālās apdrošināšanas obligātās iemaksas) kopsummas, par kuru aprēķināti darba algas nodokļi 2021. gada jūlijā, augustā un septembrī, bet ne vairāk kā 100 000 euro katrā atbalsta perioda mēnesī atsevišķi, un kopējā atbalsta summa, kurš sniegts saskaņā ar Eiropas Komisijas 2020. gada 19. marta paziņojumu "Pagaidu regulējums valsts atbalsta pasākumiem, ar ko atbalsta ekonomiku pašreizējā Covid-19 uzliesmojuma situācijā" (C(2020)1863) (turpmāk – Pagaidu regulējums), nepārsniedz 1 800 000 euro saistītu personu grupai.

Ņemot vērā noteiktos kritērijus, visā MK Noteikumu projektā tiek noteikti jauni atbalsta saņemšanas salīdzināmie mēneši (periods) – atbalsts pieejams par laika periodu no 2021.gada 1.oktobra līdz 30.novembrim un tiek salīdzināti dati par 2019.gadu,  2020. gadu un/ vai 2021.gada attiecīgajiem mēnešiem pirms ārkārtējās situācijas izsludināšanas. 

MK Noteikumu projekts paredz, ka atbalsts par atbalsta periodu kopā ar saņemto atbalstu algu subsīdijai atbilstoši Ministru kabineta 2020. gada 10. novembra noteikumiem Nr. 675 "Noteikumi par atbalsta sniegšanu nodokļu maksātājiem to darbības turpināšanai Covid-19 krīzes apstākļos", un uzņēmuma attiecīgā mēneša apgrozījumu nepārsniedz 90% no :
1. apgrozījumu 2019. vai 2020. gada atbilstošajā mēnesī 4.2.1. vai 4.2.3. apakšpunktā minētajiem uzņēmumiem;
2. vidējo apgrozījumu 2021. gada jūlijā, augustā un septembrī kopā MK Noteikumu Nr. 676 4.2.2. apakšpunktā minētajiem uzņēmumiem.
Pieņemot lēmumu par atbalsta apmēru apgrozāmajos līdzekļos, prioritāri tiek vērtēts saņemtais algu subsīdijas atbalsts.

Pieņemot lēmumu par atbalsta apmēru šo noteikumu ietvaros, prioritāri tiek vērtēts saņemtais algu subsīdijas atbalsts atbilstoši Ministru kabineta 2020. gada 10. novembra noteikumiem Nr. 675 "Noteikumi par atbalsta sniegšanu nodokļu maksātājiem to darbības turpināšanai Covid-19 krīzes apstākļos" (turpmāk - MK Noteikumi Nr.675). Atbalsta apmēru, kas minēts šo noteikumu 6.punktā, samazina par piešķirto atbalstu algu subsīdijai, atbilstoši MK Noteikumiem Nr.675.

Valsts ieņēmu dienests noteiktajā termiņā saņem iesniegumus par atbalsta saņemšanu gan par algu subsīdiju, gan apgrozāmajiem līdzekļiem, veic uzņēmumu izvērtējumu par atbilstību nosacījumiem, un gadījumā, ja tiek lemts par atbalsta piešķiršanu MK Noteikumu Nr.676 ietvaros, tad tiek ņemts vērā piešķirtais atbalsts algu subsīdiju atbilstoši MK Noteikumiem Nr.675 par attiecīgo atbalsta mēnesi - 2021. gada oktobri vai novembri. Tādējādi ar MK noteikumu projektu tiek noteikts, ka tiek sagaidīti abi uzņēmuma iesniegumi noteiktajā termiņā, pēc kura Valsts ieņēmumu dienests pieņem lēmumu par atbalstu gan par algu subsīdiju, gan apgrozāmajiem līdzekļiem (uzņēmums pie iesnieguma ir viecis norādi, ka plāno vai ir pieteicies otram atbalstam). Attiecīgi Valsts ieņēmumu dienestsvērtē abus iesniegumus un pieņem lēmumu. Gadījumā, ja uzņēmumam netiek piešķirts atbalsts par algu subsīdiju par konkrētiem darbiniekiem, šāds lēmums nedod tiesības Valsts ieņēmumu dienestam automātiski noraidīt iesniegumu par apgrozāmo līdzekļu atbalstu, Valsts ieņēmumu dienestam šajā gadījumā ir jāizvērtē uzņēmuma atbilstība MK Noteikumiem Nr.676 un jāpieņem lēmums. Minētais attiecas arī uz apgriezto secību, kad uzņēmums nekvalificējas apgrozāmajiem līdzekļiem, bet ir iespējams piešķirt atbalstu algu subsīdijai.
Ņemot vērā iepriekš minēto atbalsta sniegšanas shēmu, tiks nodrošināts nosacījums, ka algu subsīdijas atbalsts darbiniekam nepārsniedz 80% no darbinieka bruto mēnešalgas un nepārsniedz 90% no uzņēmuma attiecīgā mēneša apgrozījuma, atbilstoši MK Noteikumu Nr.676 7.2punktam. Šo informāciju Valsts ieņēmumu dienests pārbaudīs pirms lēmuma pieņemšanas par atbalsta apmēru.
 
3. Lēmuma pieņemšanas brīdis un atbalsta izlietošanas periods
Šobrīd lēmumus par atbalsta piešķiršanu atbilstoši Eiropas Komisijas lēmumam SA.63046 (trešie grozījumi SA.59592) var pieņemt līdz 2021. gada 30. novembrim, vienlaikus Pagaidu regulējums pieļauj lēmumus pieņemt līdz 2021. gada 31. decembrim.
Eiropas Komisija šobrīd gatavo Pagaidu regulējuma grozījumus, kuros cita starpā plānots pagarināt šo termiņu līdz 2022. gada 30. jūnijam.
Ar MK Noteikumu projektu tiek noteikts, ka visus lēmumus neatkarīgi no atbalsta perioda VID pieņem līdz 2021. gada 31. decembrim saskaņā ar Pagaidu regulējumu. Lēmumu pēc 2021. gada 31. decembra, tajā skaitā pārsūdzības, VID pieņem, ja tiek pagarināts Pagaidu regulējums saskaņā ar tajā noteiktajiem termiņiem.

Kā arī MK Noteikumu projektā tiek precizēts, ka atbalstu uzņēmējs izlieto divu mēnešu laikā no VID lēmuma pieņemšanas brīža. Gadījumā, ka piešķirtais atbalsts netiek izlietots, tas kā līdz šim tika noteikts atbalsta programmā, ir jāatgriež uz VID norādīto kontu Valsts kasē.

Ar lēmumu MK Noteikumu projektā tiek saprasts VID lēmums par atbalsta piešķiršanu vai lēmums par atteikumu piešķirt atbalstu.

4. Neatbalstāmo nozaru saraksts
Ar MK Projektu tiek noteikts, ka uzņēmumiem, kas deklarējuši saimniecisko darbību kā pamatdarbību šo noteikumu 2. pielikumā minētajās nozarēs, pamatojoties uz šo noteikumu 8. punktā minēto iesniegumu par atbalsta periodu atbalstu nepiešķir. Šīs nozares ir neatbalstāmas ņemot vērā 2021.gada 11.oktobrī izsludināto ārkārtējo situāciju un noteiktos saimnieciskās darbības ierobežojumus un uz šīm nozarēm ierobežojumi nav attiecināmi. Tāpat tiek ievērotas Pagaidu regulējumā ietvertās prasības, piemēram atbalstu nepiešķirt finanšu sektorā.
Vienlaikus ar MK Noteikumu projektu tiek noteikts, ka atbalstu nepiešķir finanšu starpniekiem (piemēram, uzņēmumiem, kas tirgo apdrošināšanas polises - Octa, Kasko u.c.). 

5. Programmas finansējuma palielināšana
Ņemot vērā, ka tiek noteikts jauns atbalsta periods, programmai papildus tiek piešķirti 240 000 000 euro, līdz ar to programmas kopējais finansējums ir 778 800 000 euro. Minētais finansējuma apjoms noteikts līdzšinējo pieredzi atbalsta programmas īstenošanā, kad valstī 2020./2021. ziemas periodā tika noteikta ārkārtas situācija un pilnīgs aizliegums veikt saimniecisko darbību.

6. Atbalsta izlietošana
Ar MK Noteikumu projektu tiek noteikts, ka atbalstu nevar izlietot:
1. ieguldījumu veikšanai (t.sk. pamatlīdzekļos, kas netiek izmantoti uzņēmuma primārās darbības nodrošināšanā, luksusa preču iegādei, uzkrājumu veidošanai cēlmetālos, un citu vērtību iegādei, kas ir uzskatāmi par likvīdiem ieguldījumu objektiem), ka nav vērsta uz uzņēmuma nepārtrauktas darbības turpināšanu un likviditātes problēmu risināšanu;
2. bioloģiskajos aktīvos;
3. ilgtermiņa finanšu ieguldījumos;
4. darījumos ar atvasinātajiem finanšu instrumentiem aizdevumu izsniegšanai vai ieguldījumu veikšanai;
5. dividendēm;
6. ar saimniecisko darbību nesaistītai izdevumu segšanai;
7. nākamo periodu maksājumu veikšanai, izņemot, ja uzņēmums var pierādīt, ka iepriekš ir saņēmis līdzīgus rēķinus (piemēram, ja uzņēmums maksā rēķinu pieļautā atbalsta izlietošanas perioda ietvaros par gadu vai kādu citu periodu uz priekšu, un tāds rēķins ir saņemts arī iepriekš). 

Minētie ierobežojumi ir apstiprināti ar līdz šim izstrādātajām Ekonomikas ministrijas vadlīnijām, kuru sagatavošanā ir piedalījies arī VID un Finanšu ministrija, kā arī nozaru pārstāvošās organizācijas. Vadlīnijas par atbalsta izlietošanu ir publicētas Ekonomikas ministrijas tīmekļa vietnē (https://www.em.gov.lv/lv/atbalsta-pasakumi-uznemejiem). Vienlaikus, lai noteiktu vairāk tiesisko skaidrību par attiecināmajām izmaksām, minētie nosacījumi tiek iekļauti MK Noteikumu projektā . 

Ar MK Noteikumu projektu tiek paredzēts, ka šo noteikumu ietvaros sniegto atbalstu par vienām un tām pašām attiecināmajām izmaksām nedrīkst apvienot ar citu valsts atbalstu, izņemot ar atbalstu, kas sniegts saskaņā ar Ministru kabineta 2020. gada 10. novembra noteikumiem Nr. 675 "Noteikumi par atbalsta sniegšanu nodokļu maksātājiem to darbības turpināšanai Covid-19 krīzes apstākļos". 

7. Iesniedzamie dokumenti
MK Noteikumi Nr. 676 9.punkts nosaka uzņēmējiem pienākumu iesniegt VID Elektroniskās deklarēšanas sistēmā noteiktu iesniegumu, kurā norādīta noteikta informācija, kura nepieciešama atbalsta kvalifikācijai. Tāpat uzņēmumam jāiesniedz informācija par apgrozījuma procentuālo kritumu atbalsta perioda mēnesī pret 2021. gada vidējo apgrozījumu jūlijā, augustā un septembrī kopā un informācija par apgrozījuma procentuālo kritumu atbalsta perioda mēnesī pret 2019. vai 2020. gada attiecīgo mēnesi, ja attiecināms, un pamatojumu tā saistībai ar saimnieciskās darbības ierobežojumiem, kas saistīti ar Covid-19 izplatības mazināšanu, kā arī informācija par konkrētiem 2021. gada trīs mēnešiem, kuros apgrozījums pārsniedzis 10 %, salīdzinot ar apgrozījumu 2019. gada vai 2020. gada atbilstošajā kalendāra mēnesī vai vidējo apgrozījumu 2021.gada jūlijā, augustā un septembrī kopā un apliecinājums, ka uzņēmums iepriekš nav saņēmis, kā arī neplāno pieteikties citam atbalstam par vienām un tām pašām attiecināmajām izmaksām, izņemot par atbalstu, kas sniegts saskaņā ar Ministru kabineta 2020. gada 10. novembra noteikumiem Nr. 675 "Noteikumi par atbalsta sniegšanu nodokļu maksātājiem to darbības turpināšanai Covid-19 krīzes apstākļos".
Tāpat uzņēmumam jāiesniedz apliecinājums, ka tam nav sezonalitātes rakstura. Šo faktu uzraudzības periodā pārbauda VID, kā arī norāde, vai uzņēmums ir sniedzis iesniegumu uz algu subsīdiju atbilstoši Ministru kabineta 2020. gada 10. novembra noteikumiem Nr. 675 "Noteikumi par atbalsta sniegšanu nodokļu maksātājiem to darbības turpināšanai Covid-19 krīzes apstākļos" par attiecīgo atbalsta mēnesi - 2021. gada oktobri vai novembri. 


8. Tehniskie grozījumi
Ar MK Noteikumu projektu: 
1. tiek svītrots MK Noteikumu Nr.676 8.1 un 16.1 punkts ar apakšpunktiem, jo tie neattiecas uz šo MK Noteikumu projekta noteikto atbalsta periodu. 
2. MK Noteikumu projektā, kur tas nepieciešams, tiek mainītas atsauces uz konkrētiem MK Noteikumu projekta punktiem vai apakšpunktiem.
3. tiek svītrots MK Noteikumu Nr. 676 7. un 15. punkts, jo šāda nozare vairs nav atbalstāmā nozare un vairs nav dažādas maksimālās atbalsta summas nozarēm. 

9. Pārejas normas
Ņemot vērā, ka VID joprojām izvērtē uzņēmēju pārsūdzības par atbalsta periodu no 2020. gada 1. decembra līdz 2021. gada 30. jūnijam, MK Noteikumu projekts tiek papildināts ar 32. un 33. punktu, kur tiek skaidroti šī atbalsta perioda atbalsta saņemšanas kritēriji un atbalsta apmērs.

Uz atbalsta iesniegumiem, kas bija iesniegti līdz šī MK Noteikumu projekta spēkā stāšanās brīdim, attiecas tobrīd spēkā esošā MK Noteikumu Nr. 676 redakcija, t.sk., atbalsta apmēra sliekšņi attiecībā uz lauksaimniecību un zivsaimniecību. Savukārt uz jaunajiem atbalsta iesniegumiem par periodu no 2021. gada 1. oktobra līdz 30. novembrim attiecas MK Noteikumu projektā noteiktās prasības.

10.Komisijas regulas pārkāpšanas nosacījumi
Ņemot vērā aktuālos grozījumus Komercdarbības atbalsta kontroles likumā, MK Noteikumu projektā tiek noteikts, ka Ja tiek konstatēts šajos noteikumos noteikto valsts atbalsta prasību pārkāpums, uzņēmumam ir pienākums atmaksāt VID visu saņemto nelikumīgo valsts atbalstu kopā ar procentiem atbilstoši Komercdarbības atbalsta kontroles likuma IV. un V. nodaļas nosacījumiem.

11. VID paziņojumi Ministru kabinetam
Ar MK Noteikumu projektu tiek noteikts, ka VID divas reizes mēnesī līdz attiecīgā mēneša piecpadsmitajam un datumam un pēdējai dienai ziņo Ministru kabinetam par pieteikumu uz atbalsta saņemšanu tendencēm un atteikumu iemesliem sakarā ar atbalsta sistēmas pilnveidošanas nepieciešamības izvērtēšanu.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Apraksts
Izstrādājot atbalsta risinājums vienlaikus ir vērtēti dažāda atbalsta risinājumi, ņemot vērā epidemioloģiskos ierobežojumus. Kā alternatīvs risinājums uzņēmējiem tiek paredzēts dīkstāves atbalsts, kā arī atbalsts tirdzniecības centru īpašniekiem nomas maksas ieņēmumu kritumu kompensēšanai un atbalsts sporta klubiem. Lēmums par apgrozāmo līdzekļu granta programmas virzību Ministru kabinetā ir apstiprināts 2021.gada 14., 15. oktobrī finanšu ministra vadītajā Krīzes vadības grupā uzņēmējdarbības veicināšanai, kurā notikušas konsultācijas ar uzņēmumu pārstāvošajām organizācijām un nozaru ministrijām. 
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
Ietekmes apraksts
-
Juridiskās personas
  • mikrouzņēmumi
  • mazie uzņēmumi
  • vidējie uzņēmumi
  • lielie uzņēmumi
Ietekmes apraksts
MK Noteikumu projekts sniedz atbalstu Latvijā reģistrētiem nodokļu maksātājiem, kas atbilst mikro, mazo un vidējo, kā arī lielo uzņēmumu statusam, atbilstoši Komisijas regulā Nr. 651/2014 noteiktajām definīcijām.

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.2.1. uz makroekonomisko vidi:

2.2.2. uz nozaru konkurētspēju:

2.2.3. uz uzņēmējdarbības vidi:

Ietekmes apraksts
MK Noteikumu projekts sniedz atbalstu Latvijā reģistrētiem nodokļu maksātājiem, kas atbilst mikro, mazo un vidējo, kā arī lielo uzņēmumu statusam, atbilstoši Komisijas regulā Nr.  651/2014 noteiktajām definīcijām. 
Atbalsta risinājums sniegs pozitīvu ietekmi uz uzņēmējdarbības vidi, jo ierobežojumu rezultātā ļaus uzņēmējiem vieglāk pārvarēt Covi-19 radīto krīzes situāciju un pakāpeniski atceļoties ierobežojumiem turpināt saimniecisko darbību ierastajā režīmā.

2.2.4. uz mazajiem un vidējiem uzņēmējiem:

Ietekmes apraksts
MK Noteikumu projekts sniedz atbalstu Latvijā reģistrētiem nodokļu maksātājiem, kas atbilst mikro, mazo un vidējo, kā arī lielo uzņēmumu statusam, atbilstoši Komisijas regulā Nr.  651/2014 noteiktajām definīcijām. 
Atbalsta risinājums sniegs pozitīvu ietekmi uz uzņēmējdarbības vidi, jo ierobežojumu rezultātā ļaus uzņēmējiem vieglāk pārvarēt Covi-19 radīto krīzes situāciju un pakāpeniski atceļoties ierobežojumiem turpināt saimniecisko darbību ierastajā režīmā.

2.2.5. uz konkurenci:

2.2.6. uz nodarbinātību:

Ietekmes apraksts
MK Noteikumu projekts sniedz atbalstu Latvijā reģistrētiem nodokļu maksātājiem, kas atbilst mikro, mazo un vidējo, kā arī lielo uzņēmumu statusam, atbilstoši Komisijas regulā Nr.  651/2014 noteiktajām definīcijām.

2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Rādītājs
2021
saskaņā ar valsts budžetu kārtējam gadam
izmaiņas kārtējā gadā, salīdzinot ar valsts budžetu kārtējam gadam
Turpmākie trīs gadi (euro)
2022
2023
2024
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
1
2
3
4
5
6
7
8
1. Budžeta ieņēmumi
0
0
0
0
0
0
0
1.1. valsts pamatbudžets, tai skaitā ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi
0
0
0
0
0
0
0
1.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
1.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
2. Budžeta izdevumi
0
120 000 000
0
120 000 000
0
0
0
2.1. valsts pamatbudžets
0
120 000 000
0
120 000 000
0
0
0
2.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
2.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
3. Finansiālā ietekme
0
-120 000 000
0
-120 000 000
0
0
0
3.1. valsts pamatbudžets
0
-120 000 000
0
-120 000 000
0
0
0
3.2. speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
3.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
4. Finanšu līdzekļi papildu izdevumu finansēšanai (kompensējošu izdevumu palielinājumu norāda ar "-" zīmi)
0
120 000 000
0
120 000 000
0
0
0
5. Precizēta finansiālā ietekme
0
0
0
0
5.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
5.2. speciālais budžets
0
0
0
0
5.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
6. Detalizēts ieņēmumu un izdevumu aprēķins (ja nepieciešams, detalizētu ieņēmumu un izdevumu aprēķinu var pievienot anotācijas (ex-ante) pielikumā)
Atbalsta aprēķins veidots pamatoties uz Covid -19 otrā viļņa atbalsta piešķiršanas tendencēm periodā no 01.12.2020. - 30.06.2021. 
Saskaņā ar VID datiem, vislielākais pieprasījums bija par 2021. gada februāri - iesniegumu skaits 8747 un attiecīgi pieprasītais atbalsta apmērs 120 289 085 euro. 
Ņemot vērā esošos ierobežojumus tiek aplēsts, ka komercdarbības atbalsts šajā programmā tiks pieprasīts līdzvērtīgā apmērā kā Covid-19 otrajā vilnī periodā.

Līdz ar to apgrozāmo līdzekļu atbalsta turpināšanai par periodu no 2021. gada 1. oktobra līdz 30. novembrim kopumā nepieciešami 240 000 000 euro.
Kopumā paredzētais atbalsts programmai ir 778 800 000 euro.

Skaidrojam, ka nepieciešamais budžeta apjoms 2022. gadam norādīts, ka, ņemot vērā MK Noteikumu projektā ietverto, lēmumi pēc 2021. gada 31.decembra tiks izdoti pēc Pagaidu regulējuma termiņa pagarinājuma saskaņošanas ar Eiropas Komisiju. 

Ar MK Noteikumu Nr. 676 grozījumiem veikto izmaiņu iestrādāšanai VID IS 2021. gadā nepieciešams papildu finansējums provizoriski 143 134 euro, tai skaitā izmaiņu veikšanai Datu noliktavas sistēmā (DNS) 60 693,60 euro (120 c/d x 505,78 euro), Elektroniskās deklarēšanas sistēmā (EDS) 47 044,80 euro (96 c/d x 490,05 euro), Nodokļu informācijas sistēmā (NIS) 35 394,84 euro (78 c/d x 453,75 euro).
6.1. detalizēts ieņēmumu aprēķins
-
6.2. detalizēts izdevumu aprēķins
-
7. Amata vietu skaita izmaiņas (palielinājuma gadījumā: izvērsts pamatojums, izvērtējums par esošo resursu pārskatīšanas iespējām, t.sk. vakanto štata vietu, ilgstošo vakanču izmantošanu u.c.)
MK Noteikumu projekts šo jomu neskar.
 
Cita informācija
Nepieciešamais finansējums Covid-19 krīzes skartajiem nodokļu maksātājiem apgrozāmo līdzekļu plūsmas nodrošināšanai tiks  pārdalīts no 74.resora „Gadskārtējā valsts budžeta izpildes procesā pārdalāmais finansējums” programmas 02.00.00 „Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem”, Valsts ieņēmumu dienestam finansējumu pieprasot pa daļām atbilstoši nepieciešamajam apmēram.
Finansējums izmaiņu veikšanai VID IS tiks pārdalīts no resora “74. Gadskārtējā valsts budžeta izpildes procesā pārdalāmais finansējums” budžeta programmas 02.00.00 “Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem” atbilstoši faktiskajai finansējuma nepieciešamībai.
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.1. Saistības pret Eiropas Savienību

Vai ir attiecināms?
ES tiesību akta CELEX numurs
02020XC0320(03)-20210128
ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Eiropas Komisijas 2020. gada 19. marta paziņojums "Pagaidu regulējums valsts atbalsta pasākumiem, ar ko atbalsta ekonomiku pašreizējā Covid-19 uzliesmojuma situācijā" (C(2020)1863), t.sk., tā 2021.gada 28.janvāra grozījumi C(2021) 564
Apraksts
-

5.2. Citas starptautiskās saistības

Vai ir attiecināms?
-

5.3. Cita informācija

Apraksts
-

5.4. 1. tabula. Tiesību akta projekta atbilstība ES tiesību aktiem

Attiecīgā ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Eiropas Komisijas 2020. gada 19. marta paziņojums "Pagaidu regulējums valsts atbalsta pasākumiem, ar ko atbalsta ekonomiku pašreizējā Covid-19 uzliesmojuma situācijā" (C(2020)1863), t.sk., tā 2021.gada 28.janvāra grozījumi C(2021) 564
ES TA panta numurs
Projekta vienība, kas pārņem vai ievieš A minēto
Tiek pārņemts pilnībā vai daļēji
Vai B minētais paredz stingrākas prasības un pamatojums
A
B
C
D
Pagaidu regulējuma 22.punkta d) punkts
1.42.
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības.
Pagaidu regulējuma 22.punkta b) punkts
1.2.
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības.
Pagaidu regulējuma 22.punkta e) punkts
1.22., 1.29.
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības.
Pagaidu regulējuma 22.punkta a) punkts
1.7., 1.8., 1.19.
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības.
Kā ir izmantota ES tiesību aktā paredzētā rīcības brīvība dalībvalstij pārņemt vai ieviest noteiktas ES tiesību akta normas? Kādēļ?
-
Saistības sniegt paziņojumu ES institūcijām un ES dalībvalstīm atbilstoši normatīvajiem aktiem, kas regulē informācijas sniegšanu par tehnisko noteikumu, valsts atbalsta piešķiršanas un finanšu noteikumu (attiecībā uz monetāro politiku) projektiem
Atbalsta programma tiks saskaņota ar Eiropas Komisiju.
Cita informācija
-
Skaidrojums
Sabiedrības līdzdalība ir nodrošināta starpinstitucionālās darba grupas ietvaros apspriežot noteikumu projektu ar nozares uzņēmējiem.

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Valsts ieņēmumu dienests

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

MK noteikumu projekta izpilde tiks nodrošināta Ekonomikas ministrijas (normatīvā regulējuma izstrāde) un VID (lēmumu pieņemšana un atbalsta izsniegšana) esošo funkciju un cilvēkresursu ietvaros, kā arī nav paredzēta jaunu institūciju izveide, esošu institūciju likvidācija vai reorganizācija.
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi