Anotācija

25-TA-2979: Rīkojuma projekts (Vispārīgais)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Par nekustamā īpašuma Inčukalna pagastā, Siguldas novadā,  pirkšanu projekta "Eiropas standarta platuma 1435 mm dzelzceļa līnijas izbūve "Rail Baltica" koridorā caur Igauniju, Latviju un Lietuvu" īstenošanai" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Tiesību akts / Ministru Prezidenta rezolūcija
Apraksts
Sabiedrības vajadzībām nepieciešamā nekustamā īpašuma atsavināšanas likuma (turpmāk – Atsavināšanas likums) 9. panta pirmā daļa.

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Ministru kabineta rīkojuma projekts paredz projekta "Eiropas standarta platuma 1435 mm dzelzceļa līnijas izbūve Rail Baltica" koridorā caur Igauniju, Latviju un Lietuvu" (turpmāk – Rail Baltica projekts) īstenošanas vajadzībām no privātpersonas atsavināt nekustamo īpašumu (nekustamā īpašuma kadastra Nr. 8064 508 0015), kas sastāv no dzīvojamās mājas (būves kadastra apzīmējums 8064 008 0043 001) Inčukalna pagastā, Siguldas novadā.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Īstenojot Rail Baltica projektu, nepieciešams atsavināt privātpersonai piederošu nekustamo īpašumu (nekustamā īpašuma kadastra Nr. 8064 508 0015)  Inčukalna pagastā, Siguldas novadā (turpmāk – Nekustamais īpašums).
Rail Baltica projekta īstenošanai paredzētā darbība, nosakot dzelzceļa līnijas trases novietojumu Latvijas teritorijā, akceptēta ar Ministru kabineta 2016. gada 24. augusta rīkojumu Nr. 467 "Par Eiropas standarta platuma publiskās lietošanas dzelzceļa infrastruktūras līnijas Rail Baltica būvniecībai paredzētās darbības akceptu". Ar Ministru kabineta 2016. gada 24. augusta rīkojumu Nr. 468 "Par nacionālo interešu objekta statusa noteikšanu Eiropas standarta platuma publiskās lietošanas dzelzceļa infrastruktūrai Rail Baltica" Eiropas standarta platuma publiskās lietošanas dzelzceļa infrastruktūrai Rail Baltica un ar tās būvniecību saistītajām būvēm noteikts nacionālo interešu objekta statuss.
Atbilstoši būvniecības ieceres tehniskajiem risinājumiem būvatļaujas lietā Nr. BIS-BL-389249-284 "Ātrgaitas dzelzceļa "Rail Baltica’" DS2 posma "Vangaži – Misa (caur Salaspili)’" apakšposmā DPS1" Rail Baltica projekta īstenošanai nepieciešams atsavināt nekustamo īpašumu (nekustamā īpašuma kadastra Nr. 8064 508 0015)  Inčukalna pagastā, Siguldas novadā, (turpmāk – Nekustamais īpašums), kas sastāv no vienas būves (būves kadastra apzīmējums 8064 008 0043 001) - dzīvojamās mājas (turpmāk – Būve).
Būve (daļēji) atrodas uz Rail Baltica projekta īstenošanai nepieciešamas zemes vienības (zemes vienības kadastra apzīmējums 8064 008 0256), kas izveidota, sadalot zemes vienību (zemes vienības kadastra apzīmējums 8064 008 0042), kas ietilpa Siguldas novada pašvaldībai piederoša nekustamā īpašuma "Vecumi" (nekustamā īpašuma kadastra Nr. 8064 008 0042) Inčukalna pagastā, Siguldas novadā, sastāvā.
Saskaņā ar Ministru kabineta 2024. gada 16. janvāra rīkojumu Nr. 43 "Par Siguldas novada pašvaldībai piederošā nekustamā īpašuma "Vecumi” Inčukalna pagastā, Siguldas novadā, daļas pārņemšanu bez atlīdzības valsts īpašumā" un 2024. gada 14. februāra aktu zemes vienība (zemes vienības kadastra apzīmējums 8064 008 0256) pārņemta Satiksmes ministrijas valdījumā. Jaunizveidotajam nekustamajam īpašumam - zemes vienībai (zemes vienības kadastra apzīmējums 8064 008 0256) - piešķirts nosaukums "Rail Baltica dzelzceļa teritorija" (nekustamā īpašuma kadastra Nr. 8064 008 0280) Inčukalna pagastā, Siguldas novadā.
Būvi Rail Baltica projekta īstenošanas gaitā paredzēts demontēt.
Nekustamais īpašums tiek atsavināts publiskās lietošanas dzelzceļa transporta infrastruktūras projekta attīstībai un atbilstoši RB Rail AS sniegtajai informācijai par būvprojekta tehniskajiem risinājumiem atsavināšana ir vienīgais veids šī mērķa sasniegšanai, ievērojot Dzelzceļa likuma 15. panta pirmajā daļā noteikto, ka zeme valsts publiskās lietošanas dzelzceļa infrastruktūras zemes nodalījuma joslā ir valsts īpašums un likuma "Par autoceļiem" 4. panta regulējumu.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Saskaņā ar Valsts vienotās datorizētās zemesgrāmatas datiem:
1) Nekustamais īpašums ir ierakstīts Rīgas rajona tiesas Inčukalna pagasta zemesgrāmatas nodalījumā Nr. 100000639530;
Saskaņā ar Zemesgrāmatas ierakstiem un Nekustamā īpašuma valsts kadastra informācijas sistēmas datiem 2022. gadā Nekustamā īpašuma nosaukums un adrese bija"Vecumi" Meža miers, Inčukalna pagasts, Siguldas novads. Tostarp arī Būves tehniskās inventarizācijas lieta ir sagatavota par īpašumu "Vecumi", kas noteikts atbilstoši ielas nosaukumam.
Ņemot vērā minēto, atsavināšanas procesa gaitā sagatavotajos dokumentos Nekustamais īpašums identificējams ar nosaukumu "Vecumi" un adresi "Vecumi" Meža miers, Inčukalna pagasts, Siguldas novads;
Siguldas novada pašvaldības domes 2023. gada 19. janvāra lēmumā Nr. 1 (prot. Nr. 1, 29. §) "Par nekustamā īpašuma "Vecumi", Inčukalna pag., Siguldas nov., sadalīšanu un zemes ierīcības projekta izstrādes nosacījumu izsniegšanu" minēts, ka uz zemes vienības esošo dzīvojamo māju Rail Baltica projekta realizācijas ietvaros paredzēts nojaukt. Minetajā lēmumā Būvei adrese nav noteikta.
2) īpašuma tiesības uz Nekustamo īpašumu nostiprinātas fiziskai personai (turpmāk – Īpašnieks), pamatojoties uz 2023. gada 2. februāra dāvinājuma līgumu (¾ domājamās daļas), 1978. gada 19. jūlija testamentu, 2024. gada 18. jūlija mantojuma apliecību (par tiesībām uz mantojumu pēc likuma), reģistra Nr. 3569, 2024. gada 30. oktobra mantojuma apliecību (akts par pēdējās gribas rīkojuma akta stāšanos likumīgā spēkā), reģistra Nr. 5131;
3) Nekustamajam īpašumam nav reģistrētas nomas tiesības, hipotēkas vai piedziņas atzīmes;
4) Būve saistīta ar zemes vienību (zemes vienības kadastra apzīmējums 80640080042).
Saskaņā ar Nekustamā īpašuma valsts kadastra informācijas sistēmas datiem (turpmāk - Kadastrs):
1) Būve daļēji atrodas uz pašvaldībai piederošas nekustamā īpašuma "Vecumi" (nekustamā īpašuma kadastra Nr. 80640080042) zemes vienības (zemes vienības kadastra apzīmējums 8064 008 0255) 0,0125 ha platībā, Inčukalna pagastā, Siguldas novadā, un daļēji – uz valstij piederošas nekustamā īpašuma "Rail Baltica dzelzceļa teritorija" (nekustamā īpašuma kadastra Nr. 80640080280) zemes vienības (zemes vienības kadastra apzīmējums 80640080256) 0,0421 ha platībā, Inčukalna pagastā, Siguldas novadā;

Pēc Nekustamā īpašuma atsavināšanas un ierakstīšanas zemesgrāmatā uz valsts vārda Satiksmes ministrijas personā par minēto faktu rakstiski tiks informēta Siguldas novada pašvaldība. Tiesiskās attiecības ar pašvaldību par tai piederošās zemes lietošanu tiks sakārtotas atbilstoši likuma "Par atjaunotā Latvijas Republikas 1937. gada Civillikuma ievada, mantojuma tiesību un lietu tiesību daļas spēkā stāšanās laiku un piemērošanas kārtību" 38. panta otrās daļas normai, tostarp ievērojot arī Ministru kabineta 2018. gada 19. jūnija noteikumus Nr. 350 “Publiskas personas zemes nomas un apbūves tiesības noteikumi”.
2) Būves platība - 105,2 m2;
3) galvenais lietošanas veids: (1110) Viena dzīvokļa mājas;
4) Būves tips: (11100103) Individuālās dzīvojamās mājas un vasarnīcas ar mūra vai mūra-koka ārsienām;
5) Uzbūvēšanas gads: 1930.
2022. gada 14. decembrī Institūcija (sabiedrība ar ierobežotu atbildību "EIROPAS DZELZCEĻA LĪNIJAS"), pamatojoties uz Atsavināšanas likuma 18. panta pirmo un otro daļu, nosūtīja paziņojumu Nr. 2.4.N/2022-1972 "Paziņojums par nekustamā īpašuma "Vecumi", Meža Miers, Inčukalna pagastā, Siguldas novadā, kadastra Nr. 80645080015, atsavināšanas nepieciešamību sabiedrības vajadzību nodrošināšanai", informējot par Nekustamā īpašuma kopīpašniekam ¼ domājamās daļas apmērā piederošās Būves atsavināšanu Rail Baltica projekta īstenošanai un paziņojumu Nr. 2.4.N/2022-1974 "Paziņojums par nekustamā īpašuma "Vecumi", Meža Miers, Inčukalna pagastā, Siguldas novadā, kadastra Nr. 80645080015, atsavināšanas nepieciešamību sabiedrības vajadzību nodrošināšanai", informējot Īpašnieku par viņam kā Nekustamā īpašuma kopīpašniekam ½ domājamās daļas apmērā piederošās Būves atsavināšanu Rail Baltica projekta īstenošanai;
Ņemot vērā izmaiņas īpašuma tiesību domājamo daļu apmērā, Institūcija 2023. gada 10. oktobrī vēstulē Nr. 2.3.N/2023-3083, precizēja 2022. gada 14. decembra paziņojumu Nr. 2.4.N/2022-1974 (turpmāk – Atsavināšanas paziņojums), un informēja Īpašnieku, ka Rail Baltica projektam nepieciešams atsavināt ¾ domājamās daļas no Būves.
Īpašnieks, 2023. gada 21. novembrī atbildot uz Atsavināšanas paziņojumu, informēja, ka Būve ir viņa dzimtas īpašums. Ņemot vērā testamentu, Būve - dzīvojamā māja - tika sadalīta trim mantiniekiem, ¾ domājamās daļas no dzīvojamās mājas jau pieder Īpašniekam, savukārt atlikušās ¼ domājamās daļas noformēšana uz Īpašnieka vārda vēl turpinās. Īpašnieks informēja, ka īrē pašvaldības dzīvokli līdz 2025. gadam un, ņemot vērā spēkā esošo Dzīvojamo telpu īres likumu, īres līgums vairs netiks pagarināts. Īpašnieks lūdza ņemt vērā šo apstākli, izvērtējot viņam piešķiramās kompensācijas apmēru un norādīja, ka būtu taisnīgi, ja par saņemto kompensāciju varētu uzcelt [..] 70 m2 lielu dzīvojamo māju ar pelēko apdari.
2024. gada 26. septembrī Īpašnieks informēja, ka Rīgas rajona tiesā ir iesniegts pieteikums par mantojuma pieņemšanas fakta konstatēšanu uz atlikušo Būves ¼ domājamo daļu. Tā kā mantojuma atstājējs savulaik nebija pieņēmis viņam mantojumā atstāto ¼ domājamo daļu no Nekustamā īpašuma, mantojuma pieņemšanas fakts bija jāpierāda tiesas ceļā.
2024. gada 20. decembrī zemesgrāmatā īpašuma tiesības uz visu Nekustamo īpašumu nostiprinātas uz Īpašnieka vārda.
Institūcijas Rail Baltica projektam atsavināmā īpašuma atlīdzības noteikšanas pastāvīgā komisija (turpmāk – Atlīdzības noteikšanas komisija) 2024. gada 6. decembra sēdē izvērtēja sertificēta nekustamo īpašumu vērtētāja sagatavoto vērtējumu un tam pievienotos dokumentus un pieņēma lēmumu aprēķināt atlīdzības apmēru par Rail Baltica projekta īstenošanai nepieciešamā Nekustamā īpašuma – Būves - atsavināšanu, nosakot to atbilstoši vērtējumā noteiktajai tirgus vērtībai:
- Nekustamā īpašuma ¾ domājamo daļu tirgus vērtība - 24 52,34 EUR;
- ja Īpašniekam tiks atzītas un nostiprinātas zemesgrāmatā īpašuma tiesības uz visu Nekustamo īpašumu, tad - 32 203,12 EUR.
2024. gada 8. decembrī Institūcija ar vēstuli Nr. 2.3.N/2024-6366 informēja Īpašnieku par aprēķināto atlīdzības apmēru un aicināja piedalīties Atlīdzības noteikšanas komisijas 2025. gada 16. janvāra sēdē atlīdzības izvērtēšanai.
Atbilstoši Īpašnieka lūgumam, kas pamatots ar nepieciešamību veikt alternatīvu vērtēšanu, jautājuma izskatīšana Atlīdzības noteikšanas komisijas 2025. gada 16. janvāra sēdē tika atcelta.
2025. gada 19. februārī Īpašnieks elektroniskā pasta vēstulē norādīja, ka viņa ieskatā vērtējums nav taisnīgs. Vērtējumā nav ņemta vērā Būves atrašanās vieta. Būve atrodas pašā ceļa malā, ceļš tiek rūpīgi uzturēts kārtībā gan ziemā, gan vasarā. Ceļa tuvums garantē ātru un drošu nokļūšanu uz darbu un mājām, kas ir ļoti svarīgi, īpaši ziemas laikā. Vienlaikus tuvumā atrodas dzelzceļa stacija, kas ir alternatīva iespēja nokļūšanai uz darbu, gan Siguldas virzienā, gan uz Rīgu. Nevar nepieminēt arī to apstākli, ka pēc kādiem gadiem 10 minūšu gājienā atradīsies arī ātrvilciena trases pietura Vangaži. Neskatoties uz ceļa tuvumu, Būve atrodas klusā, mierīgā vietā, kas ir norobežota no kaimiņiem, Būve ir dzimtas īpašums, kurā uzaudzis Īpašnieks un viņa bērni. Tāpat nevar neņemt vērā, ka šis ir Īpašnieka vienīgais īpašums, citas dzīvesvietas viņam nav. Ziemas periodā Īpašnieks dzīvo pašvaldības īrētā dzīvoklī, īres līgums beidzas ar 2026. gadu. Tiklīdz kļūs siltāks, Īpašnieks pārcelsies dzīvot atpakaļ uz Vecumiem, kur ir dārzs, siltumnīca, klusums un miers.
Īpašnieks minēja, ka atbilstoši Ministru kabineta 2011. gada 15. marta noteikumiem Nr. 204 "Kārtība, kādā nosaka taisnīgu atlīdzību par sabiedrības vajadzībām atsavināmo nekustamo īpašumu, kā arī aprēķina atlīdzības apmēru par servitūta tiesību izlietošanu un to izmaksā nekustamā īpašuma īpašniekam" (turpmāk – Ministru kabineta noteikumi Nr.204) nekustamā īpašuma tirgus vērtības noteikšana ir tikai viens no etapiem taisnīgas atlīdzības noteikšanai par nekustamā īpašuma atsavināšanu sabiedrības vajadzībām. No tā izriet, ka galīgajai atlīdzības summai nav jāsakrīt ar Vērtētāja norādīto summu. Tātad, Īpašnieka izpratnē, Institūcija ir tiesīga noteikt tādu atlīdzības summu, kas būtu taisnīga, lai Īpašnieks varētu iegādāties kaut ko līdzvērtīgu. Īpašnieks regulāri sekojot nekustamo īpašumu tirgus cenām, kuri atrodas Pierīgā, tāpēc droši varot apgalvot, ka par šādu summu, nav iespējams iegādāties neko līdzvērtīgu. Vienīgais risinājums ir iegādāties nelielu moduļu vai koka karkasa mājiņu, kuru varētu novietot uz atlikušā zemes gabala. Konsultējoties ar uzņēmumiem, kas nodarbojas ar koka karkasa un moduļu māju būvniecību, Īpašnieks noskaidroja, ka vidējā summa par šādu māju (līdz pelēkajai apdarei) ir aptuveni 800 līdz 1000 euro par vienu kvadrātmetru. Tātad, lai varētu uzbūvēt 70 kvadrātmetru māju (ar pelēko apdari), Īpašniekam būtu nepieciešami aptuveni 65 000 euro. Šī ir tā summa, kuru Īpašnieks vēlētos saņemt kompensācijā, tad šī atsavināšana sabiedrības vajadzībām, viņaprāt, būtu taisnīga. "Satversmes 105. pants nosaka, ka ikvienam ir tiesības uz savu īpašumu, tātad arī man ir tādas tiesības", norādīja Īpašnieks. "Būtu tikai godīgi, ja, atsavinot manu māju sabiedrības vajadzībām, es nepaliktu bez jumta virs galvas'.
2025. gada 20. februārī Institūcija elektroniskajā sarakstē informēja Vērtētāju, ka ir saņemti Īpašnieka iebildumi par vērtējuma saturu, jo aprēķinātā tirgus vērtība ir pazemināta, nav ņemtas vērā priekšrocības, ko nosaka Nekustamā īpašuma atrašanās vieta, kas ievērojami paaugstina tirgus vērtību salīdzinājumā ar citiem vērtējumā aprakstītajiem nekustamajiem īpašumiem. Vērtētājam tika lūgts izanalizēt Īpašnieka sniegto apstākļu skaidrojumu un, ja tie ir pamatoti, veikt nepieciešamos precizējumus vērtējumā.
2025. gada 9. aprīlī saņemts Vērtētāja precizēts vērtējums, kurā 2025. gada 4. jūnijā veiktas nebūtiskas korekcijas.
Saskaņā ar precizēto vērtējumu Nekustamā īpašuma tirgus vērtība apskates datumā ir 40 061,21 EUR (četrdesmit tūkstoši sešdesmit viens euro un 21 cents). Precizētajā vērtējumā ņemti vērā tādi pozitīvie faktori kā piekļūšana pie īpašuma pa valsts ceļu, netālu asfaltēts ceļš un dzelzceļa pieturvieta un tuvu maģistrālais autoceļš un Vangažu pilsēta, kas ietekmē Nekustamā īpašuma vērtību.
Institūcija 2025. gada 6. jūnijā vēstulē Nr. 2.3.N/2025-1711 informēja īpašnieku par Atlīdzības noteikšanas komisijas lēmumu precizēt 2024. gada 6. decembra sēdē aprēķināto atlīdzību un noteikt to 40 061,21 EUR, kā arī aicināja Īpašnieku piedalīties Atlīdzības noteikšanas komisijas 2025. gada 10. jūlija sēdē atlīdzības izvērtēšanai. Papildus Institūcija informēja Īpašnieku par tiesībām iesniegt viņa izvēlēta sertificēta nekustamā vērtētāja sagatavotu Nekustamā īpašuma vērtējumu atbilstoši Atlīdzības noteikšanas komisijas apstiprinātajam darba uzdevumam, ja Īpašnieks nepiekrīt aprēķinātajai atlīdzībai.
Alternatīvu Īpašnieka izvēlēta sertificēta vērtētāja vērtējumu Īpašnieks neiesniedza. Tomēr jautājums par atlīdzības apstiprināšanu netika virzīts izskatīšanai Atlīdzības noteikšanas komisijas 2025. gada 10. jūlija sēdē un tika atlikts, līdz tika atrisināts jautājums par finansēšanas iespējām no budžeta 60.07.00. programmas "Eiropas transporta infrastruktūras projekti (Rail Baltica)".
2025. gada 2. oktobrī Institūcija lūdza Vērtētājam pārskatīt un nepieciešamības gadījumā aktualizēt vērtējumu.
2025. gada 3. oktobrī Vērtētājs iesniedza aktualizēto vērtējumu. Saskaņā ar aktualizēto vērtējumu Nekustamā īpašuma tirgus vērtība nav mainījusies, tā noteikta 40 061,21 EUR.
Ievērojot minēto, nav nepieciešams Atlīdzības noteikšanas komisijas sēdē atkārtoti izskatīt jautājumu par taisnīgas atlīdzības aprēķināšanu par Nekustamā īpašuma atsavināšanu.
2025. gada 5. oktobrī Institūcijas nekustamā īpašuma speciālists telefoniski sazinājās ar Īpašnieku un informēja, ka, aktualizējot Nekustamā īpašuma tirgus vērtību, Vērtētājs secinājis, ka Nekustamā īpašuma tirgus vērtība nav mainījusies un ir noteikta 40 061,21 EUR.
Nekustamā īpašuma īpašnieks tika informēts par atlīdzības apstiprināšanu Atlīdzības noteikšanas komisijas 2025. gada 7. novembra sēdē. Nekustamā īpašuma īpašnieks 2025. gada 6. novembrī rakstiski apliecināja, ka piekrīt noteiktajai atlīdzībai.
Alternatīvais vērtējums nav iesniegts.

Pamatojoties uz Atsavināšanas likuma 9. pantu un Ministru kabineta  noteikumu Nr. 204 36.1. apakšpunktu, Satiksmes ministrija ar 2025. gada 9.decembra lēmumu Nr. 03.1-14/3835 apstiprināja taisnīgas atlīdzības apmēru par nekustamā īpašuma kadastra Nr. 8064 508 0015, Inčukalna pagastā, Siguldas novadā, atsavināšanu, nosakot to atbilstoši tirgus vērtībai 40 061,21 EUR (četrdesmit tūkstoši sešdesmit viens euro un 21 cents).
Saskaņā ar Atsavināšanas likuma 27. panta pirmajā un otrajā daļā noteikto Īpašniekam ir tiesības apstrīdēt Satiksmes ministrijas noteikto atlīdzības apmēru.
Pēc Nekustamā īpašuma atsavināšanas Satiksmes ministrija normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā nostiprinās īpašuma tiesības uz Nekustamo īpašumu zemesgrāmatā uz valsts vārda Satiksmes ministrijas personā.
Saskaņā ar Dzelzceļa likuma pārejas noteikumu 53. punktu Satiksmes ministrija atsavināto Nekustamo īpašumu nodos Rail Baltica projekta īstenotājam pārvaldīšanā tā pienācīgai apsaimniekošanai līdz būvdarbu uzsākšanai.
Par dzīvojamo telpu.
Ievērojot Sabiedrības vajadzībām nepieciešamā nekustamā īpašuma atsavināšanas likuma 28. panta pirmajā daļā noteikto, ja institūcija ar nekustamā īpašuma īpašnieku nevienojas citādi vai ja kā atlīdzība par nekustamā īpašuma atsavināšanu nav piešķirta cita dzīvojamā telpa, institūcijai ir pienākums nodrošināt nekustamā īpašuma īpašnieku ar līdzvērtīgu dzīvojamo telpu, ja atsavinātajā dzīvojamā telpā:
1) atsavināšanas dienā un šā likuma 9.panta pirmajā daļā minētā lēmuma pieņemšanas dienā dzīvoja un bija deklarējis savu dzīvesvietu tās bijušais īpašnieks;
2) atsavināšanas dienā dzīvoja un bija deklarējis savu dzīvesvietu tās bijušais īpašnieks un ja atsavināšanas dienā viņam nepiederēja cita dzīvojamā telpa,
Institūcija ir konstatējusi, ka Nekustamais īpašums ir Īpašnieka deklarētā dzīvesvieta, kurā viņš arī dzīvo un ka Īpašniekam nepieder cita dzīvojamā telpa. Par deklarācijas faktu ziņas ir iegūtas no Pilsonības un migrācijas lietu pārvaldes, savukārt par dzīvošanu Nekustamajā īpašumā Īpašnieks ir sniedzis informāciju mutiski, ko ir gatavs apliecināt arī rakstiski, sagatavojoties pirkuma līguma noslēgšanai.
Atbilstoši savstarpējai vienošanās ar Īpašnieku pirkuma līgumā par labprātīgu Nekustamā īpašuma pārdošanu tiks iekļauts nosacījums par Nekustamā īpašuma atbrīvošanu viena gada laikā pēc līguma noslēgšanas un atlīdzības samaksas atbilstoši minētā panta otrai daļai, kas noteic, ka tiesības uz līdzvērtīgu dzīvojamo telpu saglabājas līdz dienai, kad nekustamā īpašuma bijušais īpašnieks ir iegādājies citu dzīvojamo telpu, bet ne ilgāk kā gadu pēc atlīdzības izmaksas vai uz laiku, kamēr atlīdzība ir deponēta zvērināta tiesu izpildītāja kontā. Īres maksu par nodrošināto dzīvojamo telpu, ja tāda maksājama, minētajā termiņā sedz institūcija.
Risinājuma apraksts
Ministru kabineta rīkojuma projekts paredz atsavināt nekustamo īpašumu (nekustamā īpašuma kadastra Nr. 8064 508 0015), kas sastāv no dzīvojamās mājas (būves kadastra apzīmējums 8064 008 0043 001) - Inčukalna pagastā, Siguldas novadā.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Apraksts
Nekustamais īpašums tiek atsavināts transporta infrastruktūras attīstībai un atsavināšana ir vienīgais veids šī mērķa sasniegšanai.
Dzelzceļa likuma 15. panta pirmajā daļā noteikts, ka zeme valsts publiskās lietošanas dzelzceļa infrastruktūras zemes nodalījuma joslā ir valsts īpašums. Likuma "Par autoceļiem" 4. panta pirmā daļa noteic, ka valsts autoceļi un to zemes, tai skaitā ceļu zemes nodalījuma joslas, ar visām šo autoceļu kompleksā ietilpstošajām būvēm ir Latvijas Republikas īpašums, savukārt šā likuma 4. panta trešā daļa noteic, ka pašvaldību un komersantu ceļi un to zemes, tai skaitā ceļu zemes nodalījuma joslas, kā arī māju ceļi ir attiecīgo pašvaldību, komersantu vai fizisko personu īpašums.
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
Apraksts
Taisnīga atlīdzība par Nekustamo īpašumu aprēķināta un apstiprināta, ievērojot normatīvajos aktos noteikto kārtību.

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

Nosaukums
Apraksts
Nekustamā īpašuma nepieciešamība sabiedrības vajadzībām konstatēta Rail Baltica projekta īstenošanas ietvaros izstrādātajos detalizētajos tehniskajos risinājumos būvprojektā.

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
Ietekmes apraksts
Nekustamais īpašums ir nepieciešams transporta infrastruktūras attīstībai – Rail Baltica projekta īstenošanai.
Rīkojuma projektā risinātie jautājumi tiešā veidā skar Īpašnieku, no kura Nekustamais īpašums atsavināms sabiedrības vajadzībām.
Juridiskās personas
Ietekmes apraksts
Nekustamais īpašums ir nepieciešams transporta infrastruktūras attīstībai – Rail Baltica projekta īstenošanai.
Rīkojuma projekts netiešā veidā skar Rail Baltica projekta ietvaros pārbūvējamās un jaunizbūvējamās publiskās lietošanas transporta infrastruktūras lietotājus.

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.2.1. uz makroekonomisko vidi:

Ietekmes apraksts
Nekustamais īpašums ir nepieciešams transporta infrastruktūras attīstībai – Rail Baltica projekta īstenošanai. Rail Baltica projekta ietvaros īstenojamie transporta infrastruktūras uzlabojumi un jaunas izbūves veicinās attiecīgā reģiona un valsts ekonomisko izaugsmi.

2.2.2. uz nozaru konkurētspēju:

Ietekmes apraksts
Nekustamais īpašums ir nepieciešams transporta infrastruktūras attīstībai – Rail Baltica projekta īstenošanai, kas labvēlīgi ietekmēs citas tautsaimniecības nozares, radot iespējas palielināt eksporta apjomu un ātrumu.

2.2.3. uz uzņēmējdarbības vidi:

Ietekmes apraksts
Rīkojuma projekta tiesiskais regulējums nākotnē varētu ietekmēt uzņēmējdarbības vidi, jo, plānojot un īstenojot Rail Baltica projektu, tiek veidota tautsaimniecības vajadzībām un tās attīstībai, stabilas satiksmes interesēm, kā arī vides aizsardzības prasībām atbilstoša infrastruktūra.

2.2.4. uz mazajiem un vidējiem uzņēmējiem:

Ietekmes apraksts
Rīkojuma projekta tiesiskais regulējums nākotnē varētu radīt labvēlīgu vidi mazās un vidējās uzņēmējdarbības attīstībai.

2.2.5. uz konkurenci:

Ietekmes apraksts
Rīkojuma projekta tiesiskais regulējums nākotnē varētu radīt labvēlīgu vidi konkurences attīstībai gan Latvijā, gan ārpus tās, ņemot vērā Rail Baltica projekta pārnacionālo nozīmi.

2.2.6. uz nodarbinātību:

Ietekmes apraksts
Rīkojuma projekta tiesiskais regulējums nākotnē varētu ietekmēt tautsaimniecību kā valsts saimniecības nozari, tostarp nodarbinātību un darbaspēka migrācijas iespējas, jo, plānojot un īstenojot Rail Baltica projektu, tiek veidota tautsaimniecības vajadzībām un tās attīstībai, stabilas satiksmes interesēm, kā arī vides aizsardzības prasībām atbilstoša infrastruktūra.

2.3. Administratīvo izmaksu novērtējums juridiskām personām

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Administratīvā sloga novērtējums fiziskām personām

Vai projekts skar šo jomu?

2.5. Atbilstības izmaksu novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija
Rīkojuma projektam ir ietekme uz valsts budžetu, jo izdevumi, kas saistīti ar Nekustamā īpašuma pirkšanu un īpašuma tiesību nostiprināšanu zemesgrāmatā, tiks segti no budžeta apakšprogrammas 60.07.00. "Eiropas transporta infrastruktūras projekti (Rail Baltica)" līdzekļiem atbilstoši Ministru kabineta 2025. gada 1. jūlija sēdes protokollēmuma (prot Nr. 26 32. §) 2. punktam par atļauju Satiksmes ministrijai ar Ministru kabineta 2023. gada 17. janvāra sēdes protokollēmuma (prot. Nr. 3 56. §) "Informatīvais ziņojums "Par nepieciešamo finansējumu Rail Baltica projekta vajadzībām iegūto nekustamo īpašumu apsaimniekošanai 2023.-2025. gadā"" 1. punktu piešķirto finansējumu nekustamo īpašumu pārvaldīšanai 60.07.00. programmas "Eiropas transporta infrastruktūras projekti (Rail Baltica)" ietvaros izmantot ar nekustamo īpašumu iegūšanu (tai skaitā atsavināšanu) Rail Baltica projekta īstenošanai saistīto izdevumu segšanai.
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-
Skaidrojums
Atbilstoši Ministru kabineta 2024. gada 15. oktobra noteikumu Nr. 639 "Sabiedrības līdzdalības kārtība attīstības plānošanas procesā" 4. punktam sabiedrības līdzdalības kārtība ir piemērojama attīstības plānošanas dokumentu projektu, kā arī tiesību aktu projektu izstrādē un citās sabiedrībai nozīmīgās iniciatīvās un procesos, it īpaši reformu izstrādes un īstenošanas procesā un publiskā finansējuma plānošanā, nodrošinot sabiedrības pārstāvjiem iespējas iegūt informāciju un sniegt priekšlikumus par reformu vai publiskā finansējuma prioritātēm.
Ņemot vērā, ka rīkojuma projekts neatbilst minētajiem kritērijiem, jo nav saistīts ar reformu izstrādi un tā īstenošanas procesu, vai publiskā finansējuma plānošanu, sabiedrības līdzdalības kārtība projekta izstrādē netiek piemērota.
Projekts un tā anotācija būs publiski pieejami Ministru kabineta tīmekļvietnē – sadaļā/Tiesību aktu projekti.

Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas – Satiksmes ministrija un sabiedrība ar ierobežotu atbildību "EIROPAS DZELZCEĻA LĪNIJAS".

6.4. Cita informācija

Saskaņā ar Oficiālo publikāciju un tiesiskās informācijas likuma 2. panta pirmo daļu un 3. panta pirmo daļu tiesību aktus publicē oficiālajā izdevumā "Latvijas Vēstnesis", tos publicējot elektroniski tīmekļa vietnē www.vestnesis.lv.
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Satiksmes ministrija
  • SIA "Eiropas dzelzceļa līnijas"

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

Rīkojuma projekta īstenošana tiks veikta esošo valsts pārvaldes funkciju ietvaros, tā neietekmēs pārvaldes funkcijas vai institucionālo struktūru.
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Rīkojuma projekts ietekmē transporta infrastruktūru un tās attīstību.

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Rīkojuma projekts ietekmē transporta infrastruktūru un tās attīstību.

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Uzturot un veicot dzelzceļa un autoceļu attīstību, tā tiek veidota atbilstoši tautsaimniecības vajadzībām un tās attīstībai, stabilas satiksmes interesēm, kā arī vides aizsardzības prasībām.

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Izstrādes procesā izmantoto dokumentu, kas satur personas datus, apstrādes mērķis ir nodrošināt pilnvērtīgu Rīkojuma projekta par nekustamā īpašuma atsavināšanu atbilstības izvērtēšanu gan normatīvajiem aktiem, gan dokumentiem, tādējādi nodrošinot, ka tiek aizsargātas visu nekustamā īpašuma atsavināšanā iesaistīto pušu tiesības. Dokumenti, kas satur personas datus, ir paredzēti šauram subjektu lokam – noteiktajiem saskaņošanas dalībniekiem, kas veic Rīkojuma projekta un anotācijas vērtēšanu.

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi