22-TA-136: Likumprojekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Šengenas informācijas sistēmas darbības likumā" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība
1.1. Pamatojums
Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Īstenot Eiropas Parlamenta un Padomes 2018. gada 28. novembra regulas (ES) 2018/1862 par Šengenas Informācijas sistēmas (SIS) izveidi, darbību un izmantošanu policijas sadarbībā un tiesu iestāžu sadarbībā krimināllietās un ar ko groza un atceļ Padomes Lēmumu 2007/533/TI un atceļ Eiropas Parlamenta un Padomes Regulu (EK) Nr. 1986/2006 un Komisijas Lēmumu 2010/261/ES (turpmāk – regula 2018/1862) 32. panta 1. c), d), e) apakšpunktā, 3., 4. punktā noteiktās prasības.
1.2. Mērķis
Mērķa apraksts
Likumprojekts "Grozījumi Šengenas informācijas sistēmas darbības likumā" (turpmāk – likumprojekts) izstrādāts, lai tostarp īstenotu regulas 2018/1862 32. panta 1. c), d), e) apakšpunktā 3., 4. punktā noteiktās prasības.
Tāpat projekts izstrādāts, lai precizētu Ceļu satiksmes drošības direkcijas piekļuves tiesību apjomu Šengenas informācijas sistēmai.
Tāpat projekts izstrādāts, lai precizētu Ceļu satiksmes drošības direkcijas piekļuves tiesību apjomu Šengenas informācijas sistēmai.
Spēkā stāšanās termiņš
Jebkādi citi nosacījumi (atrunāti tiesību aktā)
Pamatojums
Regulas 2018/1862 79. panta 2. punkts.
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Pašreizējā situācija
1) Likuma "Par policiju" 1. pants noteic, ka policijas [..] pienākums ir aizsargāt personu dzīvību, veselību, tiesības un brīvības, īpašumu, sabiedrības un valsts intereses no noziedzīgiem un citiem prettiesiskiem apdraudējumiem. Minētā likuma 3. pants noteic, ka policijas uzdevumi ir garantēt personu un sabiedrības drošību un novērst noziedzīgus nodarījumus un citus likumpārkāpumus. Savukārt 9. pantā noteikts, ka policijas darbinieka vispārīgie pienākumi ir visā Latvijas Republikas teritorijā neatkarīgi no viņa ieņemamā amata, atrašanās vietas un laika gadījumā, ja pie viņa vēršas personas ar pieteikumu vai ziņojumu par notikumu, kurš apdraud personu un sabiedrības drošību, kā arī pašam konstatējot tādu notikumu, veikt iespējamos pasākumus, lai novērstu likumpārkāpumu, glābtu cilvēkus un sniegtu viņiem palīdzību likumpārkāpumu izdarījušo personu konstatēšanā un aizturēšanā, noskaidrot aculieciniekus, apsargāt notikuma vietu, kā arī paziņot par notikušo tuvākajai policijas iestādei. Tādējādi likumā "Par policiju" jau pašlaik ir noteikts, ka policijas darbiniekam, ja pie viņa vēršas persona ar lūgumu glābt vai aizsargāt personu – bērnu vai pilngadīgu neaizsargātu personu, kura var kļūt par upuri, ir jāsniedz visa iespējamā palīdzība, lai to novērstu.
2021. gada 1. decembrī stājās spēkā grozījumi Civilprocesa likumā (turpmāk – CPL), papildinot to ar jaunu normu – 644.18A pantu, nosakot, ka tiesa pēc puses lūguma vai savas iniciatīvas pieņem pagaidu lēmumu, ar kuru līdz lēmuma taisīšanai lietā par bērna prettiesisku pārvietošanu pāri robežai uz Latviju vai aizturēšanu Latvijā, nosaka aizliegumu bērna izvešanai no valsts. Tiesa lēmumu nekavējoties pēc tā pieņemšanas nosūta Valsts policijai un Valsts robežsardzei uz to norādītajām elektroniskā pasta adresēm. Pagaidu lēmumu par aizliegumu bērna izvešanai no valsts tiesa var pieņemt arī, izskatot lietu par laulības šķiršanu vai laulības neesamību (CPL 238.1 pants), izskatot lietu, kas izriet no aizgādības un saskarsmes tiesībām (CPL 244.10 pants) un izskatot lietu par bērna izcelšanās noteikšanu (CPL 249.3 pants). Šobrīd šajos gadījumos CPL neparedz lēmuma par aizliegumu bērna izvešanai no valsts nosūtīšanu Valsts policijai un Valsts robežsardzei.
2) Nacionālās drošības likuma 18.1 pants paredz kompetenci iekšlietu ministram, pamatojoties uz valsts drošības iestādes atzinumu, pieņemt lēmumu par liegumu izceļot no valsts, ja likumā minētā persona (pilsonis, nepilsonis, persona, kurai Latvijas Republikā piešķirts bezvalstnieka vai alternatīvais statuss, vai bēglis) ārpus Latvijas Republikas plāno iesaistīties bruņotā konfliktā, teroristiskās darbībās vai citās darbībās, kā rezultātā ir pietiekams pamats uzskatīt, ka persona pēc atgriešanās Latvijas Republikā apdraudēs tās nacionālo drošību. Attiecīgi spēkā esošais regulējums aptver gadījumus, kad pati persona plāno iesaistīties minētajās darbībās.
2021. gada 1. decembrī stājās spēkā grozījumi Civilprocesa likumā (turpmāk – CPL), papildinot to ar jaunu normu – 644.18A pantu, nosakot, ka tiesa pēc puses lūguma vai savas iniciatīvas pieņem pagaidu lēmumu, ar kuru līdz lēmuma taisīšanai lietā par bērna prettiesisku pārvietošanu pāri robežai uz Latviju vai aizturēšanu Latvijā, nosaka aizliegumu bērna izvešanai no valsts. Tiesa lēmumu nekavējoties pēc tā pieņemšanas nosūta Valsts policijai un Valsts robežsardzei uz to norādītajām elektroniskā pasta adresēm. Pagaidu lēmumu par aizliegumu bērna izvešanai no valsts tiesa var pieņemt arī, izskatot lietu par laulības šķiršanu vai laulības neesamību (CPL 238.1 pants), izskatot lietu, kas izriet no aizgādības un saskarsmes tiesībām (CPL 244.10 pants) un izskatot lietu par bērna izcelšanās noteikšanu (CPL 249.3 pants). Šobrīd šajos gadījumos CPL neparedz lēmuma par aizliegumu bērna izvešanai no valsts nosūtīšanu Valsts policijai un Valsts robežsardzei.
2) Nacionālās drošības likuma 18.1 pants paredz kompetenci iekšlietu ministram, pamatojoties uz valsts drošības iestādes atzinumu, pieņemt lēmumu par liegumu izceļot no valsts, ja likumā minētā persona (pilsonis, nepilsonis, persona, kurai Latvijas Republikā piešķirts bezvalstnieka vai alternatīvais statuss, vai bēglis) ārpus Latvijas Republikas plāno iesaistīties bruņotā konfliktā, teroristiskās darbībās vai citās darbībās, kā rezultātā ir pietiekams pamats uzskatīt, ka persona pēc atgriešanās Latvijas Republikā apdraudēs tās nacionālo drošību. Attiecīgi spēkā esošais regulējums aptver gadījumus, kad pati persona plāno iesaistīties minētajās darbībās.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Pašlaik spēkā esošā likuma mērķis ir nodrošināt Šengenas informācijas sistēmas (turpmāk – Sistēma) izmantošanu sabiedriskās kārtības un drošības stiprināšanai Eiropas Savienības dalībvalstīs (turpmāk – dalībvalsts), kā arī valstīs, kuras nav pievienojušās Šengenas konvencijai, bet kuras piemēro Šengenas acquis noteikumus. Sistēma ir viens no galvenajiem papildu pasākumiem, kas palīdz uzturēt augstu drošības līmeni dalībvalstu brīvības, drošības un tiesiskuma telpā, atbalstot valsts kompetento iestāžu, jo īpaši robežsardzes, policijas, muitas dienestu, imigrācijas iestāžu un iestāžu, kas atbildīgas par noziedzīgu nodarījumu novēršanu, atklāšanu, izmeklēšanu vai saukšanu pie atbildības par tiem, vai kriminālsodu izpildi.
Sistēma ir vispiemērotākais līdzeklis efektīvai sadarbībai starp imigrācijas, policijas, muitas un tiesu iestādēm dalībvalstīs un Šengenas asociētajās valstīs. Dalībvalstu kompetentajām iestādēm, piemēram, policijai, robežsardzei un muitas amatpersonām, ir jābūt piekļuvei informācijai par personām vai priekšmetiem, kurus tie pārbauda, jābūt skaidrām norādēm par to, kas jādara katrā atsevišķā gadījumā. Šī informācijas sistēma ir Šengenas sadarbības pamatā un tai ir būtiska loma sabiedriskās kārtības un drošības stiprināšanā, cilvēku brīvas pārvietošanās atvieglošanā Šengenas zonā. Tā ļauj kompetentajām iestādēm ievadīt un iegūt datus par meklētām personām, personām, kurām, iespējams, nav tiesību ieceļot vai uzturēties dalībvalstīs, pazudušām personām, jo īpaši bērniem, kā arī par priekšmetiem, kas ir nozagti, pazaudēti vai nelikumīgi piesavināti. Sistēma ne tikai satur informāciju par noteiktu personu vai priekšmetu, bet arī skaidras norādes kompetentajām iestādēm par to, kā rīkoties, kad attiecīgā persona vai priekšmets ir atrasts.
Ņemot vērā minēto, 2018. gada 28. novembrī tika pieņemta regula 2018/1862. Minētā regula paredz noteikumus par sistēmas izmantošanu policijas un tiesu iestāžu sadarbībā krimināllietās un nosaka pasākumus, kas attiecas uz sistēmas izmantošanu, lai nodrošinātu ziņojumu pieejamību dalībvalstu kompetentajām iestādēm, sistēmas darbības nepārtrauktību, kā arī paredz biometrijas datu izmantošanu.
Regulas 2018/1862 32. panta 1. punktā noteikts, ka pēc izdevējas dalībvalsts kompetentās iestādes lūguma Sistēmā ievada ziņojumus par šādu personu kategorijām:
a) pazudušas personas, kas jāaizsargā viņu pašu aizsardzībai vai, lai novērstu sabiedriskās kārtības vai sabiedriskās drošības apdraudējumu
b) pazudušas personas, kas nav jāaizsargā;
c) viena no vecākiem, ģimenes locekļa vai aizbildņa veiktas nolaupīšanas riskam pakļauti bērni, kuriem jāliedz ceļot;
d) bērni, kuriem jāliedz ceļot un attiecībā uz kuriem pastāv konkrēts un acīmredzams risks, ka tos var aizvest no dalībvalsts teritorijas vai viņi var to atstāt:
i) un kļūt par cietušajiem cilvēku tirdzniecībā, saistībā ar piespiedu laulību, sieviešu dzimumorgānu kropļošanu vai citiem ar dzimumu saistītas vardarbības veidiem;
ii) un kļūt par cietušajiem vai tikt iesaistīti teroristu nodarījumos;
iii) un tikt iesaukti vai iesaistīti bruņotās grupās vai, kuriem var likt aktīvi piedalīties karadarbībā;
e) pilngadīgas neaizsargātas personas, kurām jāliedz ceļot viņu pašu aizsardzības dēļ un attiecībā uz kurām pastāv konkrēts un acīmredzams risks, ka tās var aizvest no dalībvalsts teritorijas vai viņas to var atstāt un kļūt par cietušajiem cilvēku tirdzniecībā vai ar dzimumu saistītā vardarbībā.
Saskaņā ar Eiropas Savienības Pamattiesību hartas 24. pantu un ANO 1989. gada 20. novembra Konvencijas par bērna tiesībām 3. pantu visām procedūrām attiecībā uz bērniem būtu jākalpo bērna interesēm. Tādējādi kompetento iestāžu, tostarp tiesu iestāžu, darbības un lēmumi pēc lēmuma pieņemšanas par ziņojuma iekļaušanu Sistēmā par bērnu, jāveic un jāpieņem sadarbībā ar bērnu tiesību aizsardzības iestādēm.
Regulas 2018/1862 Preambulas 32. un 34. apsvērumā, attiecīgi arī regulas 32. panta 3. punktā, citastarp norādīts, ka ziņojumi par bērniem, kuri ir pakļauti riskam, ka vecāki tos var nolaupīt, būtu jāiekļauj Sistēmā pēc kompetento iestāžu – tostarp tiesu iestāžu, kurām saskaņā ar valsts tiesību aktiem ir jurisdikcija lietās par vecāku atbildību, – lūguma. Minētie ziņojumi Sistēmā būtu jāiekļauj tikai tad, ja pastāv konkrēts un acīmredzams risks, un ierobežotos apstākļos. Tādēļ ir jāparedz stingri un piemēroti aizsardzības pasākumi un kompetentajai iestādei būtu jāņem vērā bērna personīgie apstākļi un vide, kurā bērns atrodas, kad tā novērtē, vai pastāv konkrēts un acīmredzams risks, ka bērns var tikt nenovēršami un nelikumīgi izvests no dalībvalsts. Šādi ziņojumi Sistēmā būtu jāiekļauj, ja ceļojums tiem radītu risku kļūt par cietušajiem cilvēku tirdzniecībā vai saistībā ar piespiedu laulību, sieviešu dzimumorgānu kropļošanu vai citādu ar dzimumu saistītu vardarbību.
Šengenas informācijas sistēmas darbības likuma (turpmāk – likums) 7. pants noteic, ka Sistēmā var iekļaut lēmumu par regulā 2018/1862 norādītajiem ziņojumiem tikai šajā likumā noteiktās institūcijas un iestādes, lai atbilstoši Sistēmas darbības principiem izplatītu un saņemtu savu funkciju veikšanai nepieciešamo informāciju.
Tādējādi, lai nodrošinātu regulas 2018/1862 32. panta 1. c), d) un e) apakšpunktā, 3., 4. punktā noteikto prasību īstenošanu, likumā ir nepieciešams izstrādāt attiecīgus grozījumus.
Sistēma ir vispiemērotākais līdzeklis efektīvai sadarbībai starp imigrācijas, policijas, muitas un tiesu iestādēm dalībvalstīs un Šengenas asociētajās valstīs. Dalībvalstu kompetentajām iestādēm, piemēram, policijai, robežsardzei un muitas amatpersonām, ir jābūt piekļuvei informācijai par personām vai priekšmetiem, kurus tie pārbauda, jābūt skaidrām norādēm par to, kas jādara katrā atsevišķā gadījumā. Šī informācijas sistēma ir Šengenas sadarbības pamatā un tai ir būtiska loma sabiedriskās kārtības un drošības stiprināšanā, cilvēku brīvas pārvietošanās atvieglošanā Šengenas zonā. Tā ļauj kompetentajām iestādēm ievadīt un iegūt datus par meklētām personām, personām, kurām, iespējams, nav tiesību ieceļot vai uzturēties dalībvalstīs, pazudušām personām, jo īpaši bērniem, kā arī par priekšmetiem, kas ir nozagti, pazaudēti vai nelikumīgi piesavināti. Sistēma ne tikai satur informāciju par noteiktu personu vai priekšmetu, bet arī skaidras norādes kompetentajām iestādēm par to, kā rīkoties, kad attiecīgā persona vai priekšmets ir atrasts.
Ņemot vērā minēto, 2018. gada 28. novembrī tika pieņemta regula 2018/1862. Minētā regula paredz noteikumus par sistēmas izmantošanu policijas un tiesu iestāžu sadarbībā krimināllietās un nosaka pasākumus, kas attiecas uz sistēmas izmantošanu, lai nodrošinātu ziņojumu pieejamību dalībvalstu kompetentajām iestādēm, sistēmas darbības nepārtrauktību, kā arī paredz biometrijas datu izmantošanu.
Regulas 2018/1862 32. panta 1. punktā noteikts, ka pēc izdevējas dalībvalsts kompetentās iestādes lūguma Sistēmā ievada ziņojumus par šādu personu kategorijām:
a) pazudušas personas, kas jāaizsargā viņu pašu aizsardzībai vai, lai novērstu sabiedriskās kārtības vai sabiedriskās drošības apdraudējumu
b) pazudušas personas, kas nav jāaizsargā;
c) viena no vecākiem, ģimenes locekļa vai aizbildņa veiktas nolaupīšanas riskam pakļauti bērni, kuriem jāliedz ceļot;
d) bērni, kuriem jāliedz ceļot un attiecībā uz kuriem pastāv konkrēts un acīmredzams risks, ka tos var aizvest no dalībvalsts teritorijas vai viņi var to atstāt:
i) un kļūt par cietušajiem cilvēku tirdzniecībā, saistībā ar piespiedu laulību, sieviešu dzimumorgānu kropļošanu vai citiem ar dzimumu saistītas vardarbības veidiem;
ii) un kļūt par cietušajiem vai tikt iesaistīti teroristu nodarījumos;
iii) un tikt iesaukti vai iesaistīti bruņotās grupās vai, kuriem var likt aktīvi piedalīties karadarbībā;
e) pilngadīgas neaizsargātas personas, kurām jāliedz ceļot viņu pašu aizsardzības dēļ un attiecībā uz kurām pastāv konkrēts un acīmredzams risks, ka tās var aizvest no dalībvalsts teritorijas vai viņas to var atstāt un kļūt par cietušajiem cilvēku tirdzniecībā vai ar dzimumu saistītā vardarbībā.
Saskaņā ar Eiropas Savienības Pamattiesību hartas 24. pantu un ANO 1989. gada 20. novembra Konvencijas par bērna tiesībām 3. pantu visām procedūrām attiecībā uz bērniem būtu jākalpo bērna interesēm. Tādējādi kompetento iestāžu, tostarp tiesu iestāžu, darbības un lēmumi pēc lēmuma pieņemšanas par ziņojuma iekļaušanu Sistēmā par bērnu, jāveic un jāpieņem sadarbībā ar bērnu tiesību aizsardzības iestādēm.
Regulas 2018/1862 Preambulas 32. un 34. apsvērumā, attiecīgi arī regulas 32. panta 3. punktā, citastarp norādīts, ka ziņojumi par bērniem, kuri ir pakļauti riskam, ka vecāki tos var nolaupīt, būtu jāiekļauj Sistēmā pēc kompetento iestāžu – tostarp tiesu iestāžu, kurām saskaņā ar valsts tiesību aktiem ir jurisdikcija lietās par vecāku atbildību, – lūguma. Minētie ziņojumi Sistēmā būtu jāiekļauj tikai tad, ja pastāv konkrēts un acīmredzams risks, un ierobežotos apstākļos. Tādēļ ir jāparedz stingri un piemēroti aizsardzības pasākumi un kompetentajai iestādei būtu jāņem vērā bērna personīgie apstākļi un vide, kurā bērns atrodas, kad tā novērtē, vai pastāv konkrēts un acīmredzams risks, ka bērns var tikt nenovēršami un nelikumīgi izvests no dalībvalsts. Šādi ziņojumi Sistēmā būtu jāiekļauj, ja ceļojums tiem radītu risku kļūt par cietušajiem cilvēku tirdzniecībā vai saistībā ar piespiedu laulību, sieviešu dzimumorgānu kropļošanu vai citādu ar dzimumu saistītu vardarbību.
Šengenas informācijas sistēmas darbības likuma (turpmāk – likums) 7. pants noteic, ka Sistēmā var iekļaut lēmumu par regulā 2018/1862 norādītajiem ziņojumiem tikai šajā likumā noteiktās institūcijas un iestādes, lai atbilstoši Sistēmas darbības principiem izplatītu un saņemtu savu funkciju veikšanai nepieciešamo informāciju.
Tādējādi, lai nodrošinātu regulas 2018/1862 32. panta 1. c), d) un e) apakšpunktā, 3., 4. punktā noteikto prasību īstenošanu, likumā ir nepieciešams izstrādāt attiecīgus grozījumus.
Risinājuma apraksts
1) Likumprojekta "Grozījumi likuma "Par policiju"" 12.2 pantā paredzēts noteikt, ka Valsts policijas priekšnieka pilnvarotajam darbiniekam, pieņemot attiecīgu lēmumu, ir tiesības likumā noteiktajā kārtībā liegt regulas 2018/1862 32. panta 1. d) un e) apakšpunktā minētajai personai, (turpmāk – neaizsargāta persona), ja pastarpināti netiek apdraudēta valsts drošība, izceļot no Latvijas Republikas, lai draudu novēršanas nolūkā uz laiku to aizsargātu.
Situācijās, kad notiek bērnu nolaupīšana vai izvešana no valsts un ir aizdomas, ka tie var kļūt par upuriem, ir svarīgi ātri pieņemt lēmumu, tāpēc aizlieguma noteikšana personas izvešanai no valsts ir izskatāma nekavējoties un Valsts policijas priekšnieka pilnvarotā darbinieka lēmumu nekavējoties nepieciešams iekļaut Sistēmā. Tādējādi operatīvi tiks informētas iestādes un institūcijas, lai nodrošinātu pieņemtā lēmuma īstenošanu.
Vienlaikus izstrādāti grozījumi Nacionālās drošības likumā, paredzot, ka iekšlietu ministram ir tiesības pieņemt lēmumu par liegumu izceļot no Latvijas Republikas pilsonim, nepilsonim, personai, kurai Latvijas Republikā piešķirts bezvalstnieka vai alternatīvais statuss, vai bēglim, ja valsts drošības iestāde ir sniegusi informāciju, ka minētā persona ārpus Latvijas Republikas plāno iesaistīties vai pastāv konkrēts un acīmredzams risks savas neaizsargātības dēļ neapzinoties tai tikt iesaistītai bruņotā konfliktā, teroristiskās darbībās vai citās darbībās, kā rezultātā ir pietiekams pamats uzskatīt, ka persona pēc atgriešanās Latvijas Republikā apdraudēs tās nacionālo drošību. Tādējādi tiks nodrošināta Regulas 2018/1862 32. panta 1. d) ii) un iii) apakšpunktā noteiktā īstenošana gadījumos, kad pastarpināti tiks konstatēts arī valsts drošības apdraudējums.
Tādējādi likumprojekts paredz likuma 7. pantu papildināt ar devīto, desmito un vienpadsmito daļu, nosakot, ka lēmumu par ziņojuma iekļaušanu sistēmā par Regulas 2018/1862 32. panta 1. d) vai e) apakšpunktā minēto personu (Latvijas pilsonis, nepilsonis, persona, kurai Latvijas Republikā piešķirts bezvalstnieka vai alternatīvais statuss, vai bēglis) attiecībā uz liegumu tai izceļot no Latvijas Republikas, pieņem attiecīgi iekšlietu ministrs vai Valsts policijas priekšnieka pilnvarotais darbinieks.
Attiecīgi likumprojektā paredzēts, ka par regulas 2018/1862 32. panta 1. d) un e) apakšpunktā minēto personu Sistēmā varēs iekļaut divus atšķirīgus lēmumus, proti, iekšlietu ministra (Nacionālās drošības likums) – par regulas 2018/1862 32. panta 1. d) ii) un iii) apakšpunktā minēto personu un Valsts policijas priekšnieka pilnvarotā darbinieka lēmumu (likums "Par policiju") – par regulas 2018/1862 32. panta 1. d) un e) apakšpunktā minēto personu, jo minētie lēmumi pēc būtības ir atšķirīgi.
Regulas 2018/1862 32. panta 1. c) apakšpunktā noteikts, ka pēc izdevējas dalībvalsts kompetentās iestādes lūguma Sistēmā ievada ziņojumus par viena no vecākiem, ģimenes locekļa vai aizbildņa veiktas nolaupīšanas riskam pakļautu bērnu, kuram jāliedz ceļot.
Saskaņā ar Hāgas 1980. gada 25. oktobra Konvenciju par starptautiskās bērnu nolaupīšanas civiltiesiskajiem aspektiem bērna aizvešana vai aizturēšana, pārkāpjot otra vecāka aizgādības tiesības, ir nelikumīga. Minētās konvencijas pamatmērķis ir bērna, kurš ir nelikumīgi pārvietots vai aizturēts kādā no šīs konvencijas dalībvalstīm, ātru atgriešanos viņa pastāvīgās dzīvesvietas valstī, kā arī pēc iespējas ātrāku bērna iepriekšējās situācijas atjaunošanu.
Lietās par bērna prettiesisku pārvietošanu pāri robežai uz Latviju vai aizturēšanu Latvijā, regulējums paredz tiesas kompetenci pieņemt pagaidu lēmumu, ar kuru uz laiku nosaka aizliegumu bērna izvešanai no valsts. Proti, CPL 644.18A pants noteic, ka tiesa pēc puses lūguma vai savas iniciatīvas pieņem pagaidu lēmumu, nosakot aizliegumu bērna izvešanai no valsts līdz galīgā lēmuma taisīšanai lietā. Izskatot jautājumu par aizliegumu bērna izvešanai no valsts, tiesa izvērtē, vai pastāv bērna nolaupīšanas risks. Tātad, ja tiesa ir noteikusi aizliegumu bērna izvešanai no valsts, secināms, ka tiesa ir saskatījusi risku, ka bērnu var nelikumīgi un nenovēršami aizvest, kā tas noteikts Regulas 2018/1862 32. panta 3.punktā. Tāpēc tiesas lēmums par aizliegumu bērna izvešanai no valsts pēc būtības atbilst Regulas 2018/1862 32. panta 1. c) apakšpunkta minētajam lūgumam un attiecīgi kalpo par pamatu attiecīga ziņojuma iekļaušanai sistēmā. Izpildes kontrolei šo lēmumu tiesa nosūtīs Valsts policijai un Valsts robežsardzei. Saņemot minēto tiesas lēmumu, Valsts robežsardzes un Valsts policijas darbinieki būs informēti par šo risku un cita starpā attiecīgi iekļaus Sistēmā attiecīgu ziņojumu, lai novērstu nelikumīgu bērna izvešanu no valsts. Lai nodrošinātu to, ka, saņemot minēto tiesas lēmumu, Valsts policijas darbinieks iekļauj sistēmā attiecīgu ziņojumu, likumprojekts paredz papildināt likuma 7. pantu ar vienpadsmito daļu, nosakot, ka tiesas lēmums par aizliegumu bērna izvešanai no valsts ir uzskatāms par lūgumu Regulas 2018/1862 32. panta 1. c) apakšpunkta izpratnē un ir pamats attiecīga ziņojuma iekļaušanai sistēmā.
Pagaidu lēmumu par aizliegumu bērna izvešanai no valsts tiesa var pieņemt arī, izskatot lietu par laulības šķiršanu vai laulības neesamību (CPL 238.1 pants), izskatot lietu, kas izriet no aizgādības un saskarsmes tiesībām (CPL 244.10 pants) un izskatot lietu par bērna izcelšanās noteikšanu (CPL 249.3 pants). Šajos gadījumos CPL šobrīd neparedz lēmuma par aizliegumu bērna izvešanai no valsts nosūtīšanu Valsts policijai un Valsts robežsardzei. Ja lēmums nenonāk minēto amatpersonu rīcībā, lēmuma izpildes kontrole nevar tikt nodrošināta, tāpēc paredzēts, ka Tieslietu ministrija izstrādās grozījumus CPL, lai noteiktu, ka arī iepriekš minētajos gadījumos lēmums par aizliegumu bērna izvešanai no valsts tiek nosūtīts Valsts policijai un Valsts robežsardzei. Tādējādi, lai atrisinātu šo duālo situāciju, kad atsevišķas CPL normas paredz tiesas pienākumu paziņot Valsts policijai un Valsts robežsardzei pieņemto lēmumu, bet citas pašreiz to neparedz, paredzēts, ka Tieslietu ministrija izstrādās grozījumus CPL, lai noteiktu, ka arī iepriekš minētajos gadījumos lēmums par aizliegumu bērna izvešanai no valsts tiek nosūtīts Valsts policijai un Valsts robežsardzei. Šobrīd CPL neparedz tiesai šādu paziņošanas pienākumu. Pašlaik informēt un pierādīt, ka aizliegums vairs nav spēkā, ir personas, kuru skar attiecīgais ierobežojums, ziņā.
Lēmuma par aizliegumu bērna izvešanai no valsts pārsūdzības un atcelšanas jautājumus regulē CPL.
Likuma skaidrības un paredzamības nolūkos likumprojekts paredz, ka ziņojumu Sistēmā attiecīgajos gadījumos iekļaus Valsts policija.
2) Ņemot vērā, ka likumprojekts paredz likuma 7. pantu papildināt ar jaunām regulas 2018/1862 32. panta 1. panta c), d) vai e) apakšpunktā minētajām personu kategorijām, nepieciešams papildināt likuma 9. panta pirmo daļu, nosakot iestādei – Valsts policijai un Pilsonības un migrācijas lietu pārvaldei – tiesības, savas kompetences ietvaros, iekļaut, labot un dzēst Sistēmā ziņojumus arī par minēto personu kategorijām.
Situācijās, kad notiek bērnu nolaupīšana vai izvešana no valsts un ir aizdomas, ka tie var kļūt par upuriem, ir svarīgi ātri pieņemt lēmumu, tāpēc aizlieguma noteikšana personas izvešanai no valsts ir izskatāma nekavējoties un Valsts policijas priekšnieka pilnvarotā darbinieka lēmumu nekavējoties nepieciešams iekļaut Sistēmā. Tādējādi operatīvi tiks informētas iestādes un institūcijas, lai nodrošinātu pieņemtā lēmuma īstenošanu.
Vienlaikus izstrādāti grozījumi Nacionālās drošības likumā, paredzot, ka iekšlietu ministram ir tiesības pieņemt lēmumu par liegumu izceļot no Latvijas Republikas pilsonim, nepilsonim, personai, kurai Latvijas Republikā piešķirts bezvalstnieka vai alternatīvais statuss, vai bēglim, ja valsts drošības iestāde ir sniegusi informāciju, ka minētā persona ārpus Latvijas Republikas plāno iesaistīties vai pastāv konkrēts un acīmredzams risks savas neaizsargātības dēļ neapzinoties tai tikt iesaistītai bruņotā konfliktā, teroristiskās darbībās vai citās darbībās, kā rezultātā ir pietiekams pamats uzskatīt, ka persona pēc atgriešanās Latvijas Republikā apdraudēs tās nacionālo drošību. Tādējādi tiks nodrošināta Regulas 2018/1862 32. panta 1. d) ii) un iii) apakšpunktā noteiktā īstenošana gadījumos, kad pastarpināti tiks konstatēts arī valsts drošības apdraudējums.
Tādējādi likumprojekts paredz likuma 7. pantu papildināt ar devīto, desmito un vienpadsmito daļu, nosakot, ka lēmumu par ziņojuma iekļaušanu sistēmā par Regulas 2018/1862 32. panta 1. d) vai e) apakšpunktā minēto personu (Latvijas pilsonis, nepilsonis, persona, kurai Latvijas Republikā piešķirts bezvalstnieka vai alternatīvais statuss, vai bēglis) attiecībā uz liegumu tai izceļot no Latvijas Republikas, pieņem attiecīgi iekšlietu ministrs vai Valsts policijas priekšnieka pilnvarotais darbinieks.
Attiecīgi likumprojektā paredzēts, ka par regulas 2018/1862 32. panta 1. d) un e) apakšpunktā minēto personu Sistēmā varēs iekļaut divus atšķirīgus lēmumus, proti, iekšlietu ministra (Nacionālās drošības likums) – par regulas 2018/1862 32. panta 1. d) ii) un iii) apakšpunktā minēto personu un Valsts policijas priekšnieka pilnvarotā darbinieka lēmumu (likums "Par policiju") – par regulas 2018/1862 32. panta 1. d) un e) apakšpunktā minēto personu, jo minētie lēmumi pēc būtības ir atšķirīgi.
Regulas 2018/1862 32. panta 1. c) apakšpunktā noteikts, ka pēc izdevējas dalībvalsts kompetentās iestādes lūguma Sistēmā ievada ziņojumus par viena no vecākiem, ģimenes locekļa vai aizbildņa veiktas nolaupīšanas riskam pakļautu bērnu, kuram jāliedz ceļot.
Saskaņā ar Hāgas 1980. gada 25. oktobra Konvenciju par starptautiskās bērnu nolaupīšanas civiltiesiskajiem aspektiem bērna aizvešana vai aizturēšana, pārkāpjot otra vecāka aizgādības tiesības, ir nelikumīga. Minētās konvencijas pamatmērķis ir bērna, kurš ir nelikumīgi pārvietots vai aizturēts kādā no šīs konvencijas dalībvalstīm, ātru atgriešanos viņa pastāvīgās dzīvesvietas valstī, kā arī pēc iespējas ātrāku bērna iepriekšējās situācijas atjaunošanu.
Lietās par bērna prettiesisku pārvietošanu pāri robežai uz Latviju vai aizturēšanu Latvijā, regulējums paredz tiesas kompetenci pieņemt pagaidu lēmumu, ar kuru uz laiku nosaka aizliegumu bērna izvešanai no valsts. Proti, CPL 644.18A pants noteic, ka tiesa pēc puses lūguma vai savas iniciatīvas pieņem pagaidu lēmumu, nosakot aizliegumu bērna izvešanai no valsts līdz galīgā lēmuma taisīšanai lietā. Izskatot jautājumu par aizliegumu bērna izvešanai no valsts, tiesa izvērtē, vai pastāv bērna nolaupīšanas risks. Tātad, ja tiesa ir noteikusi aizliegumu bērna izvešanai no valsts, secināms, ka tiesa ir saskatījusi risku, ka bērnu var nelikumīgi un nenovēršami aizvest, kā tas noteikts Regulas 2018/1862 32. panta 3.punktā. Tāpēc tiesas lēmums par aizliegumu bērna izvešanai no valsts pēc būtības atbilst Regulas 2018/1862 32. panta 1. c) apakšpunkta minētajam lūgumam un attiecīgi kalpo par pamatu attiecīga ziņojuma iekļaušanai sistēmā. Izpildes kontrolei šo lēmumu tiesa nosūtīs Valsts policijai un Valsts robežsardzei. Saņemot minēto tiesas lēmumu, Valsts robežsardzes un Valsts policijas darbinieki būs informēti par šo risku un cita starpā attiecīgi iekļaus Sistēmā attiecīgu ziņojumu, lai novērstu nelikumīgu bērna izvešanu no valsts. Lai nodrošinātu to, ka, saņemot minēto tiesas lēmumu, Valsts policijas darbinieks iekļauj sistēmā attiecīgu ziņojumu, likumprojekts paredz papildināt likuma 7. pantu ar vienpadsmito daļu, nosakot, ka tiesas lēmums par aizliegumu bērna izvešanai no valsts ir uzskatāms par lūgumu Regulas 2018/1862 32. panta 1. c) apakšpunkta izpratnē un ir pamats attiecīga ziņojuma iekļaušanai sistēmā.
Pagaidu lēmumu par aizliegumu bērna izvešanai no valsts tiesa var pieņemt arī, izskatot lietu par laulības šķiršanu vai laulības neesamību (CPL 238.1 pants), izskatot lietu, kas izriet no aizgādības un saskarsmes tiesībām (CPL 244.10 pants) un izskatot lietu par bērna izcelšanās noteikšanu (CPL 249.3 pants). Šajos gadījumos CPL šobrīd neparedz lēmuma par aizliegumu bērna izvešanai no valsts nosūtīšanu Valsts policijai un Valsts robežsardzei. Ja lēmums nenonāk minēto amatpersonu rīcībā, lēmuma izpildes kontrole nevar tikt nodrošināta, tāpēc paredzēts, ka Tieslietu ministrija izstrādās grozījumus CPL, lai noteiktu, ka arī iepriekš minētajos gadījumos lēmums par aizliegumu bērna izvešanai no valsts tiek nosūtīts Valsts policijai un Valsts robežsardzei. Tādējādi, lai atrisinātu šo duālo situāciju, kad atsevišķas CPL normas paredz tiesas pienākumu paziņot Valsts policijai un Valsts robežsardzei pieņemto lēmumu, bet citas pašreiz to neparedz, paredzēts, ka Tieslietu ministrija izstrādās grozījumus CPL, lai noteiktu, ka arī iepriekš minētajos gadījumos lēmums par aizliegumu bērna izvešanai no valsts tiek nosūtīts Valsts policijai un Valsts robežsardzei. Šobrīd CPL neparedz tiesai šādu paziņošanas pienākumu. Pašlaik informēt un pierādīt, ka aizliegums vairs nav spēkā, ir personas, kuru skar attiecīgais ierobežojums, ziņā.
Lēmuma par aizliegumu bērna izvešanai no valsts pārsūdzības un atcelšanas jautājumus regulē CPL.
Likuma skaidrības un paredzamības nolūkos likumprojekts paredz, ka ziņojumu Sistēmā attiecīgajos gadījumos iekļaus Valsts policija.
2) Ņemot vērā, ka likumprojekts paredz likuma 7. pantu papildināt ar jaunām regulas 2018/1862 32. panta 1. panta c), d) vai e) apakšpunktā minētajām personu kategorijām, nepieciešams papildināt likuma 9. panta pirmo daļu, nosakot iestādei – Valsts policijai un Pilsonības un migrācijas lietu pārvaldei – tiesības, savas kompetences ietvaros, iekļaut, labot un dzēst Sistēmā ziņojumus arī par minēto personu kategorijām.
Problēmas apraksts
Regulas 2018/1862 46. panta 1. punkts, citastarp noteic, ka dalībvalstu dienestiem, kas ir atbildīgi par laivu, tostarp laivu dzinēju, reģistrācijas apliecību izdošanu vai satiksmes pārvaldības nodrošināšanu, ir piekļuve datiem, kas ievadīti Sistēmā saskaņā ar minētās regulas 38. panta 2. punktu, vienīgi nolūkā pārbaudīt, vai tām reģistrācijai pieteikta vai satiksmes pārvaldībai pakļauta laiva, tostarp laivas dzinējs, nav zagts, nelikumīgi piesavināts, pazaudēts vai netiek meklēts kā pierādījums kriminālprocesā.
Minēto dienestu piekļuvi datiem reglamentē valsts tiesību akti, un to ierobežo attiecīgo dienestu īpašā kompetence.
Jūras kodeksa 8. panta otrās daļas 2. punkts noteic, ka Latvijā kuģus reģistrē Ceļu satiksmes drošības direkcijas reģistrā kuģošanas līdzekļus, kuru maksimālais garums ir mazāks par 12 metriem un, kuri nav jāreģistrē Kuģu reģistrā (mazgabarīta laivas):
a) valsts dienestu funkciju veikšanai paredzētus kuģošanas līdzekļus,
b) kuģošanas līdzekļus, kas paredzēti noteiktu darbu veikšanai uz ūdens (niedru pļāvēji u. tml.),
c) motorizētus atpūtas kuģus, kuru maksimālais garums ir lielāks par 2,5 metriem, kā arī ūdens motociklus,
d) airu laivas. Airu laivas reģistrē brīvprātīgi, izņemot gadījumus, kad normatīvajos aktos ir noteikts, ka konkrētajā ūdenstilpē vai ūdenstecē izmantojamām airu laivām jābūt reģistrētām.
Savukārt atbilstoši Jūras kodeksa 8.panta trešajai daļai izdoti Ministru kabineta 2008. gada 25. marta noteikumi Nr. 213 "Ceļu satiksmes drošības direkcijai reģistrējamo kuģošanas līdzekļu reģistrācijas kārtība", noteikta reģistrējamo kuģošanas līdzekļu reģistrācijas kārtība un uzskaitīti konkrēti mazgabarīta kuģošanas līdzekļi.
Minēto dienestu piekļuvi datiem reglamentē valsts tiesību akti, un to ierobežo attiecīgo dienestu īpašā kompetence.
Jūras kodeksa 8. panta otrās daļas 2. punkts noteic, ka Latvijā kuģus reģistrē Ceļu satiksmes drošības direkcijas reģistrā kuģošanas līdzekļus, kuru maksimālais garums ir mazāks par 12 metriem un, kuri nav jāreģistrē Kuģu reģistrā (mazgabarīta laivas):
a) valsts dienestu funkciju veikšanai paredzētus kuģošanas līdzekļus,
b) kuģošanas līdzekļus, kas paredzēti noteiktu darbu veikšanai uz ūdens (niedru pļāvēji u. tml.),
c) motorizētus atpūtas kuģus, kuru maksimālais garums ir lielāks par 2,5 metriem, kā arī ūdens motociklus,
d) airu laivas. Airu laivas reģistrē brīvprātīgi, izņemot gadījumus, kad normatīvajos aktos ir noteikts, ka konkrētajā ūdenstilpē vai ūdenstecē izmantojamām airu laivām jābūt reģistrētām.
Savukārt atbilstoši Jūras kodeksa 8.panta trešajai daļai izdoti Ministru kabineta 2008. gada 25. marta noteikumi Nr. 213 "Ceļu satiksmes drošības direkcijai reģistrējamo kuģošanas līdzekļu reģistrācijas kārtība", noteikta reģistrējamo kuģošanas līdzekļu reģistrācijas kārtība un uzskaitīti konkrēti mazgabarīta kuģošanas līdzekļi.
Risinājuma apraksts
Ceļu satiksmes drošības direkcijai pašlaik ir noteiktas tiesības piekļūt Sistēmai vienīgi, lai pārlūkotu ziņojumus saskaņā ar regulas 2018/1862 45. panta 1. punktu.
Ņemot vērā regulas 2018/1862 46. panta 1. a) un b) apakšpunktā noteikto, Ceļu satiksmes drošības direkcijai ir lietderīgi piešķirt piekļuvi Sistēmai, lai tā varētu pārbaudīt, vai attiecīgo laivu vai laivas dzinēju dalībvalstīs meklē, lai nodrošinātu tā izņemšanu.
Tādējādi ir paredzēti attiecīgi grozījumi, lai piešķirtu piekļuvi Ceļu satiksmes drošības direkcijai arī Regulas 2018/1862 46. panta 1. a) un b) apakšpunktā noteiktajos gadījumos.
Regulas 2018/1862 79. panta 2. un 5. punkts paredz attiecīga Eiropas Komisijas lēmuma pieņemšanu, kad tā ir pārbaudījusi, vai ir izpildīti regulā 2018/1862 uzskaitītie nosacījumi, kurā nosaka dienu, kad Šengenas informācijas sistēma sāk darbību. Ievērojot minēto, likumprojekta spēkā stāšanās paredzēta datumā, ar kuru Eiropas Komisija par piemērojamu noteiks regulu 2018/1862.
Ņemot vērā regulas 2018/1862 46. panta 1. a) un b) apakšpunktā noteikto, Ceļu satiksmes drošības direkcijai ir lietderīgi piešķirt piekļuvi Sistēmai, lai tā varētu pārbaudīt, vai attiecīgo laivu vai laivas dzinēju dalībvalstīs meklē, lai nodrošinātu tā izņemšanu.
Tādējādi ir paredzēti attiecīgi grozījumi, lai piešķirtu piekļuvi Ceļu satiksmes drošības direkcijai arī Regulas 2018/1862 46. panta 1. a) un b) apakšpunktā noteiktajos gadījumos.
Regulas 2018/1862 79. panta 2. un 5. punkts paredz attiecīga Eiropas Komisijas lēmuma pieņemšanu, kad tā ir pārbaudījusi, vai ir izpildīti regulā 2018/1862 uzskaitītie nosacījumi, kurā nosaka dienu, kad Šengenas informācijas sistēma sāk darbību. Ievērojot minēto, likumprojekta spēkā stāšanās paredzēta datumā, ar kuru Eiropas Komisija par piemērojamu noteiks regulu 2018/1862.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Nē
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
Jā
Apraksts
Vērtēta personas tiesības iespējami mazāk ierobežojošu līdzekļu piemērošanas efektivitāte un izvēlēts iespējami samērīgākais risinājums.
1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību
1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums
Vai tiks veikts?
Nē
1.6. Cita informācija
Konceptuāli alternatīvi līdzekļi nav iespējami, jo likumprojekts īsteno Regulas 2018/1862 32. panta 1. c), d), e) apakšpunktu, 3. un 4. punktu kā tieši piemērojamu tiesību aktu.
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt
Fiziskās personas
- Persona attiecībā uz kuru iekšlietu ministrs vai Valsts policijas priekšnieka pilnvarotais darbinieks būs pieņēmusi lēmumu par liegumu attiecīgajai personai izceļot no Latvijas Republikas. Bērni, par kuriem tiesa būs pieņēmusi lēmumu, par liegumu tos izvest no Latvijas Republikas.
Ietekmes apraksts
Minētajām personām, attiecībā uz kurām varētu tikt pieņemts lēmums par liegumu izceļot no Latvijas Republikas, kā arī bērniem, par kuriem tiesa varētu pieņemt lēmumu par liegumu tos izvest no valsts, administratīvais slogs pašlaik nav nosakāms.
Juridiskās personas
- Iekšlietu ministrija, Valsts policija, Pilsonības un migrācijas lietu pārvalde, tiesu iestādes, Valsts robežsardze, Iekšlietu ministrijas informācijas centrs. Likumprojektā paredzētais regulējums attiecas uz Ceļu satiksmes drošības direkciju.
Ietekmes apraksts
Iekšlietu ministrijai, Valsts policijai, Pilsonības un migrācijas lietu pārvaldei, Valsts robežsardzei, Iekšlietu ministrijas informācijas centram un Ceļu satiksmes drošības direkcijai tiesiskā regulējuma ietekme uz administratīvo slogu ir nebūtiska.
Tiesiskā regulējuma ietekme uz tiesu iestādēm pašlaik nav nosakāma.
Tiesiskā regulējuma ietekme uz tiesu iestādēm pašlaik nav nosakāma.
2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
Rādītājs
2022
saskaņā ar valsts budžetu kārtējam gadam
izmaiņas kārtējā gadā, salīdzinot ar valsts budžetu kārtējam gadam
Turpmākie trīs gadi (euro)
2023
2024
2025
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
1
2
3
4
5
6
7
8
1. Budžeta ieņēmumi
718 034
0
0
0
0
0
0
1.1. valsts pamatbudžets, tai skaitā ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi
718 034
0
0
0
0
0
0
1.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
1.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
2. Budžeta izdevumi
718 034
113 103
0
0
0
0
0
2.1. valsts pamatbudžets
718 034
113 103
0
0
0
0
0
2.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
2.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
3. Finansiālā ietekme
0
-113 103
0
0
0
0
0
3.1. valsts pamatbudžets
0
-113 103
0
0
0
0
0
3.2. speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
3.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
4. Finanšu līdzekļi papildu izdevumu finansēšanai (kompensējošu izdevumu palielinājumu norāda ar "-" zīmi)
0
0
0
0
0
0
0
5. Precizēta finansiālā ietekme
-113 103
0
0
0
5.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
5.2. speciālais budžets
0
0
0
0
5.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
6. Detalizēts ieņēmumu un izdevumu aprēķins (ja nepieciešams, detalizētu ieņēmumu un izdevumu aprēķinu var pievienot anotācijas (ex-ante) pielikumā)
Iekšējā drošības fonda 2014.-2020. gadam projekts "Šengenas informācijas sistēmas pilnveidošana".
Projekta kopējais finansējums 2 327 000 euro (ES PI līdzfinansējums – 2 052 000 euro, valsts budžeta līdzfinansējums – 275 000 euro).
Saskaņā ar 2021. gada 28. maija grozījumiem Nr.1, ar kuriem grozīta Iekšlietu ministrijas un Iekšlietu ministrijas Informācijas centra 2020. gada 12. augusta vienošanās Nr. IC/IDF/2020/2, projekta kopējās izmaksas sastāda 2020. gadā – 18 862 euro, 2021.gadā – 1 477 001 euro un 2022.gadā - 831 137 euro.
Saskaņā ar likumu "Par valsts budžetu 2022. gadam" finansējums projektam "Šengenas informācijas sistēmas pilnveidošana" budžeta apakšprogrammā 70.18.00 "Iekšējās drošības un Patvēruma, migrācijas un integrācijas fondu projektu un pasākumu īstenošana (2014 - 2020)" plānots šādā apmērā: 2022. gadam 718 034 euro.
Papildu nepieciešamo finansējumu 2022. gadam, ja šāda nepieciešamība radīsies, Iekšlietu ministrija nodrošinās, normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā iesniedzot priekšlikumu finansējuma pārdalei no 74.resora "Gadskārtējā valsts budžeta izpildes procesā pārdalāmais finansējums" 80.00.00 programmas "Nesadalītais finansējums Eiropas Savienības politiku instrumentu un pārējās ārvalstu finanšu palīdzības līdzfinansēto projektu un pasākumu īstenošanai".
Projekta kopējais finansējums 2 327 000 euro (ES PI līdzfinansējums – 2 052 000 euro, valsts budžeta līdzfinansējums – 275 000 euro).
Saskaņā ar 2021. gada 28. maija grozījumiem Nr.1, ar kuriem grozīta Iekšlietu ministrijas un Iekšlietu ministrijas Informācijas centra 2020. gada 12. augusta vienošanās Nr. IC/IDF/2020/2, projekta kopējās izmaksas sastāda 2020. gadā – 18 862 euro, 2021.gadā – 1 477 001 euro un 2022.gadā - 831 137 euro.
Saskaņā ar likumu "Par valsts budžetu 2022. gadam" finansējums projektam "Šengenas informācijas sistēmas pilnveidošana" budžeta apakšprogrammā 70.18.00 "Iekšējās drošības un Patvēruma, migrācijas un integrācijas fondu projektu un pasākumu īstenošana (2014 - 2020)" plānots šādā apmērā: 2022. gadam 718 034 euro.
Papildu nepieciešamo finansējumu 2022. gadam, ja šāda nepieciešamība radīsies, Iekšlietu ministrija nodrošinās, normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā iesniedzot priekšlikumu finansējuma pārdalei no 74.resora "Gadskārtējā valsts budžeta izpildes procesā pārdalāmais finansējums" 80.00.00 programmas "Nesadalītais finansējums Eiropas Savienības politiku instrumentu un pārējās ārvalstu finanšu palīdzības līdzfinansēto projektu un pasākumu īstenošanai".
6.1. detalizēts ieņēmumu aprēķins
-
6.2. detalizēts izdevumu aprēķins
-
7. Amata vietu skaita izmaiņas (palielinājuma gadījumā: izvērsts pamatojums, izvērtējums par esošo resursu pārskatīšanas iespējām, t.sk. vakanto štata vietu, ilgstošo vakanču izmantošanu u.c.)
Nav
Cita informācija
Projekta izpildē iesaistītās institūcijas projekta īstenošanu nodrošinās tām piešķirto valsts budžeta līdzekļu ietvaros.
4. Tiesību akta projekta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
4.1. Saistītie tiesību aktu projekti
4.1.1. Likumprojekts "Grozījumi likumā "Par policiju"".
Pamatojums un apraksts
Paredz grozījumus, lai īstenotu regulas 2018/1862 32. panta 1. c), d) un e) apakšpunkta, 3. un 4. punkta, kā arī 53. panta 4. punkta nosacījumus.
Likumprojektu izstrādās Valsts policija.
Likumprojektu izstrādās Valsts policija.
Atbildīgā institūcija
Iekšlietu ministrija
4.1.2. Likumprojekts "Grozījumi Nacionālās drošības likumā".
Pamatojums un apraksts
Paredz grozījumus, lai īstenotu regulas 2018/1862 32. panta 1. ii) un iii) apakšpunkta, kā arī 4. punkta, 53. panta 4. punkta nosacījumus gadījumos, kad līdztekus personas apdraudējumam saskatāms valsts drošības apdraudējums.
Atbildīgā institūcija
Iekšlietu ministrija
4.1.3. Ministru kabineta noteikumu projekts "Grozījumi Ministru kabineta 2007. gada 18. septembra noteikumos Nr. 639 "Kārtība, kādā iekļauj, labo un dzēš ziņojumus Šengenas informācijas sistēmā, kā arī nodrošina papildinformācijas pieejamību SIRENE Latvijas birojam, un kārtība, kādā institūcijas un iestādes apmainās ar papildinformāciju"".
Pamatojums un apraksts
Deleģējums likumprojektā. Ministru kabineta noteikumu projektu izstrādās Valsts policija.
Atbildīgā institūcija
Iekšlietu ministrija
4.1.4. Ministru kabineta noteikumu projekts "Personu izceļošanas un izceļošanas liegumu reģistra noteikumi".
Pamatojums un apraksts
Deleģējums likumprojektā "Grozījumi likumā "Par policiju"" un likumprojektā "Grozījumi Nacionālās drošības likumā".
Ministru kabineta noteikumu projektu izstrādās Valsts policija.
Ministru kabineta noteikumu projektu izstrādās Valsts policija.
Atbildīgā institūcija
Iekšlietu ministrija
4.1.5. Likumprojekts "Grozījumi Personu apliecinošu dokumentu likumā"
Pamatojums un apraksts
Paredz grozījumus, lai īstenotu regulas 2018/1862 32. panta 1. d), e) apakšpunkta, 4. punkta nosacījumus gadījumos, kad iekšlietu ministrs vai Valsts policijas priekšnieka pilnvarotais darbinieks būs pieņēmis lēmumu par liegumu personai izceļot no Latvijas Republikas. Likumprojektu izstrādās Valsts policija.
Atbildīgā institūcija
Iekšlietu ministrija
4.1.6. Ministru kabineta noteikumu projekts "Grozījumi Ministru kabineta 2012. gada 16. oktobra noteikumi Nr. 708 "Noteikumi par nederīgo dokumentu reģistru"".
Pamatojums un apraksts
Nepieciešamība paredzēt, ka gadījumos, kad Valsts policijas kompetentais darbinieks būs pieņēmis lēmumu par liegumu personai izceļot no Latvijas Republikas, personai izsniegtais personu apliecinošais dokuments tiks atzīts par nederīgu.
Ministru kabineta noteikumu projektu izstrādās Valsts policija.
Ministru kabineta noteikumu projektu izstrādās Valsts policija.
Atbildīgā institūcija
Iekšlietu ministrija
4.1.7. Ministru kabineta noteikumu projekts "Grozījumi Ministru kabineta 2012. gada 21. februāra Ministru kabineta noteikumi Nr. 134 "Personu apliecinošu dokumentu noteikumi"".
Pamatojums un apraksts
Nepieciešamība paredzēt, ka gadījumos, kad Valsts policijas priekšnieka pilnvarotais darbinieks būs pieņēmis lēmumu par liegumu personai izceļot no Latvijas Republikas, personai izsniegtais personu apliecinošais dokuments tiks atzīts par nederīgu. Attiecīgi nepieciešams precizēt noteikumus attiecībā uz iekšlietu ministra lēmumu par liegumu personai izceļot no Latvijas Republikas.
Ministru kabineta noteikumu projektu izstrādās Valsts policija.
Ministru kabineta noteikumu projektu izstrādās Valsts policija.
Atbildīgā institūcija
Iekšlietu ministrija
4.1.8. Ministru kabineta noteikumu projekts "Grozījumi Ministru kabineta 2012. gada 21. februāra Ministru kabineta noteikumi Nr. 133 "Noteikumi par valsts nodevu par personu apliecinošu dokumentu izsniegšanu"".
Pamatojums un apraksts
Nepieciešamība paredzēt, ka gadījumos, kad Valsts policijas priekšnieka pilnvarotais darbinieks būs pieņēmis lēmumu par liegumu personai izceļot no Latvijas Republikas, personai izsniegtais personu apliecinošais dokuments tiks atzīts par nederīgu. Attiecīgi nepieciešams precizēt noteikumus nosakot, ka minētajai personai uz lēmumā noteikto termiņu tiks izsniegts personu apliecinošs dokuments (personas apliecība), par kura izsniegšanu personai būs noteikts atbrīvojums no valsts nodevas.
Ministru kabineta noteikumu projektu izstrādās Valsts policija.
Ministru kabineta noteikumu projektu izstrādās Valsts policija.
Atbildīgā institūcija
Iekšlietu ministrija
4.1.9. Likumprojekts "Grozījums Civilprocesa likumā"
Pamatojums un apraksts
Nepieciešamība paredzēt, ka gadījumos, kad tiesa būs pieņēmusi lēmumu par aizliegumu bērna izvešanai no valsts nosūtīšanu Valsts policijai un Valsts robežsardzei lēmuma izpildes kontrolei, tiesa arī nodrošinās, ka situācijā, kad aizliegums bērna izvešanai no valsts tiek atcelts, par to savlaicīgi tiek paziņots Valsts policijai un Valsts robežsardzei.
Atbildīgā institūcija
Tieslietu ministrija
4.2. Cita informācija
Ministru kabineta noteikumi tiks virzīti apstiprināšanai Ministru kabinetā pēc tam, kad Latvijas Republikas Saeima otrajā lasījumā būs atbalstījusi attiecīgu likumprojektu virzību.
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
5.1. Saistības pret Eiropas Savienību
Vai ir attiecināms?
Jā
ES tiesību akta CELEX numurs
32018R1862
ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Eiropas Parlamenta un Padomes 2018. gada 28. novembra regula (ES) 2018/1862 par Šengenas Informācijas sistēmas (SIS) izveidi, darbību un izmantošanu policijas sadarbībā un tiesu iestāžu sadarbībā krimināllietās un ar ko groza un atceļ Padomes Lēmumu 2007/533/TI un atceļ Eiropas Parlamenta un Padomes Regulu (EK) Nr. 1986/2006 un Komisijas Lēmumu 2010/261/ES.
Apraksts
Regulas 2018/1862 79. panta 2. punkts nosaka, ka ne vēlāk kā 2021. gada 28. decembrī Komisija pēc tam, kad tā ir pārbaudījusi, vai ir izpildīti minētajā regulā uzskaitītie nosacījumi, pieņem lēmumu, kurā nosaka dienu, kad Šengenas informācijas sistēma sāk darbību.
5.2. Citas starptautiskās saistības
Vai ir attiecināms?
Nē
5.3. Cita informācija
Apraksts
Apvienoto Nāciju Organizācijas 1989. gada 20. novembra Konvencijas par bērna tiesībām 3.pants.
5.4. 1. tabula. Tiesību akta projekta atbilstība ES tiesību aktiem
Attiecīgā ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Eiropas Parlamenta un Padomes 2018. gada 28. novembra regula (ES) 2018/1862 par Šengenas Informācijas sistēmas (SIS) izveidi, darbību un izmantošanu policijas sadarbībā un tiesu iestāžu sadarbībā krimināllietās un ar ko groza un atceļ Padomes Lēmumu 2007/533/TI un atceļ Eiropas Parlamenta un Padomes Regulu (EK) Nr. 1986/2006 un Komisijas Lēmumu 2010/261/ES.
ES TA panta numurs
Projekta vienība, kas pārņem vai ievieš A minēto
Tiek pārņemts pilnībā vai daļēji
Vai B minētais paredz stingrākas prasības un pamatojums
A
B
C
D
32. panta 1. c) apakšpunkts, 3. punkts
Projekta 1. pants (likuma 7. panta vienpadsmitā daļa), 3. pants (likuma 9. panta pirmās daļas 2. punkts)
Pārņemtas pilnībā
Stingrākas prasības nav paredzētas.
32. panta 1.d), e) apakšpunkts, 4. punkts
Projekta 1. pants (likuma 7. panta devītā, desmitā daļa), 3. pants (likuma 9. panta pirmās daļas 2., 4. punkts)
Pārņemtas pilnībā
Stingrākas prasības nav paredzētas.
46. panta 1.a) un b) apakšpunkts
Projekta 3. pants (likuma 14. panta 2.1 daļa)
Pārņemtas pilnībā
Stingrākas prasības nav paredzētas.
Kā ir izmantota ES tiesību aktā paredzētā rīcības brīvība dalībvalstij pārņemt vai ieviest noteiktas ES tiesību akta normas? Kādēļ?
Likumprojekts šo jomu neskar.
Saistības sniegt paziņojumu ES institūcijām un ES dalībvalstīm atbilstoši normatīvajiem aktiem, kas regulē informācijas sniegšanu par tehnisko noteikumu, valsts atbalsta piešķiršanas un finanšu noteikumu (attiecībā uz monetāro politiku) projektiem
Nepieciešams sniegt paziņojumu eu-Lisa par Ceļu satiksmes drošības direkcijas kompetenci, ievērojot Regulas 2018/1862 7. panta 3. punktu un 79. panta 2. punktu.
Cita informācija
Nav.
6. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas un sabiedrības līdzdalības process
Sabiedrības līdzdalība uz šo tiesību akta projektu neattiecas
Nē
6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas
Valsts un pašvaldību institūcijas
Iekšlietu ministrijaNevalstiskās organizācijas
NēCits
Nē6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi
Veids
Publiskā apspriešana
Saite uz sabiedrības līdzdalības rezultātiem
https://tapportals.mk.gov.lv/public_participation/6a567992-3c82-4dcc-8681-01df297a0576
6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti
Valsts kancelejas Tiesību aktu projektu publiskā portāla sadaļā "Sabiedrības līdzdalība" publicētā iebildumu un priekšlikumu izteikšanas termiņa ietvaros no sabiedrības pārstāvjiem iebildumi vai priekšlikumi par projektu netika saņemti.
6.4. Cita informācija
Nav.
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas
Institūcijas
- Iekšlietu ministrija
- Tieslietu ministrija
- VAS "Ceļu satiksmes drošības direkcija"
7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru
Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
Nē
-
2. Tiks likvidēta institūcija
Nē
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
Nē
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
Jā
Projekts paredz paplašināt Valsts policijas, Valsts robežsardzes, Pilsonības un migrācijas lietu pārvaldes tiesības un pienākumus, lai īstenotu regulas 2018/1862 32. panta 1. c), d), e) apakšpunkta, 3., 4. punkta nosacījumus, kā arī Ceļu satiksmes drošības direkcijas tiesības, lai īstenotu regulas 2018/1862 46. panta 1. a) un b) apakšpunkta nosacījumus.
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
Nē
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
Nē
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
Nē
-
8. Cita informācija
Jā
Projekts tiks īstenots esošo cilvēkresursu ietvaros.
7.5. Cita informācija
Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums nav novērtējams, ņemot vērā, ka integrētajā iekšlietu informācijas sistēmā tiek veikta pārbūve atbilstoši Regulā 2018/1862 noteiktajām prasībām.
8. Horizontālās ietekmes
8.1. Projekta tiesiskā regulējuma ietekme
8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
Apraksts
Šengenas informācijas sistēma ir valsts informācijas sistēmas daļa un tās attīstībai ir ietekme uz valsts IKT attīstību.
8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu
Vai projekts skar šo jomu?
-
8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
Apraksts
Ar likumprojektu paredzēts tostarp īstenot regulas 2018/1862 32. panta 1. d), e) apakšpunktā un 4. punktā noteiktās prasības par liegumu personai izceļot no Latvijas Republikas, ja, ievērojot regulas 2018/1862 32. panta 4. punktu, iekšlietu ministrs vai Valsts policijas priekšnieka pilnvarotais darbinieks būs pieņēmis lēmumu par aizliegumu personai izceļot no Latvijas Republikas. Tiesiskais regulējums palīdzēs aizsargāt personu dzīvību, veselību, un drošību.
Tāpat projekts paredz īstenot regulas 2018/1862 32. panta 1. c) un 3. punktu attiecībā uz ziņojumu iekļaušanu sistēmā par liegumu izceļot no Latvijas Republikas bērnam, par ko lēmumu būs pieņēmusi tiesa.
Minētais veicinās NAP2027 mērķa indikatora [386] "Prioritāte “Vienota, droša un atvērta sabiedrība – pieaug iedzīvotāju īpatsvars, kas izjūt piederību un uzticas Latvijas sabiedrībai un tiesiskai valstij. Tāpēc cilvēki sniedz ieguldījumu savā, savu līdzcilvēku un valsts drošībā, labklājībā un attīstībā, mazinās negodīga rīcība. Cilvēki apzinās Latvijas un ikviena iedzīvotāja lomu globālajos procesos un ir atvērti sadarbībai kopēju izaicinājumu risināšanā. Latvija ir droša un tiesiska valsts. Droša valsts vide kalpo par pamatu labklājībai un attīstībai"" un mērķa indikatora [431] "Cilvēki paļaujas uz valsts dienestiem, kas aizsargā tiesības un drošību, pieaug to cilvēku skaits, kas zina, kā novērst riskus un rīkoties apdraudējuma situācijās, sadarbojoties ar atbildīgajiem valsts dienestiem un palīdzot cits citam. Valsts uztur drošu vidi, tostarp informatīvo vidi, un veido izpratni par apdraudējuma riskiem, to novēršanas un mazināšanas iespējām, stiprinot iedzīvotāju pārliecību un zināšanas. Sabiedrisko drošību nodrošina un tiesībaizsardzību īsteno profesionāls un mūsdienu sabiedrības prasībām atbilstošs personāls. Valsts aizsardzība ir visaptveroša un balstās uz iedzīvotāju un valsts institūciju savstarpējo uzticēšanos un partnerību, kā arī visas sabiedrības gatavību pārvarēt jebkādu apdraudējumu. Latvijā ir radīta droša iekšējā vide iedzīvotājiem un uzņēmējiem" sasniegšanu.
Minētais veicinās NAP2027 prioritāšu Rīcības virziena “Drošība” 149. pamatojumu.
Latvijas atbildība par ES/Šengenas valstu ārējo robežu. Būtiskākie izaicinājumi uz Latvijas ārējās robežas ir preču (t. sk. narkotiku un ieroču) kontrabanda, pārrobežu organizētā noziedzība, zagtu transportlīdzekļu pārvietošana, nelegālā imigrācija un cilvēktirdzniecība, kas tieši rada sabiedrības veselības apdraudējumus un izraisa zaudējumus tautsaimniecībai[1].
[1] Datu avoti: 2017. gada Eiropas Komisijas paziņojums Eiropas Parlamentam, Eiropadomei un Padomei, Sestais progresa ziņojums virzībā uz efektīvu un patiesu drošības savienību.
Tāpat projekts paredz īstenot regulas 2018/1862 32. panta 1. c) un 3. punktu attiecībā uz ziņojumu iekļaušanu sistēmā par liegumu izceļot no Latvijas Republikas bērnam, par ko lēmumu būs pieņēmusi tiesa.
Minētais veicinās NAP2027 mērķa indikatora [386] "Prioritāte “Vienota, droša un atvērta sabiedrība – pieaug iedzīvotāju īpatsvars, kas izjūt piederību un uzticas Latvijas sabiedrībai un tiesiskai valstij. Tāpēc cilvēki sniedz ieguldījumu savā, savu līdzcilvēku un valsts drošībā, labklājībā un attīstībā, mazinās negodīga rīcība. Cilvēki apzinās Latvijas un ikviena iedzīvotāja lomu globālajos procesos un ir atvērti sadarbībai kopēju izaicinājumu risināšanā. Latvija ir droša un tiesiska valsts. Droša valsts vide kalpo par pamatu labklājībai un attīstībai"" un mērķa indikatora [431] "Cilvēki paļaujas uz valsts dienestiem, kas aizsargā tiesības un drošību, pieaug to cilvēku skaits, kas zina, kā novērst riskus un rīkoties apdraudējuma situācijās, sadarbojoties ar atbildīgajiem valsts dienestiem un palīdzot cits citam. Valsts uztur drošu vidi, tostarp informatīvo vidi, un veido izpratni par apdraudējuma riskiem, to novēršanas un mazināšanas iespējām, stiprinot iedzīvotāju pārliecību un zināšanas. Sabiedrisko drošību nodrošina un tiesībaizsardzību īsteno profesionāls un mūsdienu sabiedrības prasībām atbilstošs personāls. Valsts aizsardzība ir visaptveroša un balstās uz iedzīvotāju un valsts institūciju savstarpējo uzticēšanos un partnerību, kā arī visas sabiedrības gatavību pārvarēt jebkādu apdraudējumu. Latvijā ir radīta droša iekšējā vide iedzīvotājiem un uzņēmējiem" sasniegšanu.
Minētais veicinās NAP2027 prioritāšu Rīcības virziena “Drošība” 149. pamatojumu.
Latvijas atbildība par ES/Šengenas valstu ārējo robežu. Būtiskākie izaicinājumi uz Latvijas ārējās robežas ir preču (t. sk. narkotiku un ieroču) kontrabanda, pārrobežu organizētā noziedzība, zagtu transportlīdzekļu pārvietošana, nelegālā imigrācija un cilvēktirdzniecība, kas tieši rada sabiedrības veselības apdraudējumus un izraisa zaudējumus tautsaimniecībai[1].
[1] Datu avoti: 2017. gada Eiropas Komisijas paziņojums Eiropas Parlamentam, Eiropadomei un Padomei, Sestais progresa ziņojums virzībā uz efektīvu un patiesu drošības savienību.
8.1.5. uz teritoriju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.6. uz vidi
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.7. uz klimatneitralitāti
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.10. uz dzimumu līdztiesību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.11. uz veselību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
Apraksts
Likumprojekts veicinās neaizsargātu personu, tajā skaitā bērnu, tiesību aizsardzību.
Regulas 2018/1862 32. pants kopsakarā ar preambulas 30. apsvērumā norādīto noteic, ka Sistēmā vajadzētu būt ietvertiem ziņojumiem par pazudušām personām vai par neaizsargātām personām, kam jāliedz ceļot, lai nodrošinātu šo personu aizsardzību vai novērstu sabiedriskās drošības vai sabiedriskās kārtības apdraudējumus. Attiecībā uz bērniem šiem ziņojumiem un attiecīgajām procedūrām būtu jākalpo bērna interesēm saskaņā ar Eiropas Savienības Pamattiesību hartas 24. pantu un Apvienoto Nāciju Organizācijas 1989. gada 20. novembra Konvencijas par bērna tiesībām 3. pantu. Kompetento iestāžu, tostarp tiesu iestāžu, darbības un lēmumi pēc ziņojuma par bērnu būtu jāveic un jāpieņem sadarbībā ar bērnu aizsardzības iestādēm. Vajadzības gadījumā būtu jāinformē arī valsts palīdzības dienests pazudušu bērnu meklēšanai.
Likumprojekts veicinās skaidru un saskaņotu tiesisko regulējumu, kā arī sniegs tiesisko ietvaru personu aizsardzībai Regulas 2018/1862 32. panta 1. c), d) un e) apakšpunktā noteiktajos gadījumos.
Regulas 2018/1862 32. pants kopsakarā ar preambulas 30. apsvērumā norādīto noteic, ka Sistēmā vajadzētu būt ietvertiem ziņojumiem par pazudušām personām vai par neaizsargātām personām, kam jāliedz ceļot, lai nodrošinātu šo personu aizsardzību vai novērstu sabiedriskās drošības vai sabiedriskās kārtības apdraudējumus. Attiecībā uz bērniem šiem ziņojumiem un attiecīgajām procedūrām būtu jākalpo bērna interesēm saskaņā ar Eiropas Savienības Pamattiesību hartas 24. pantu un Apvienoto Nāciju Organizācijas 1989. gada 20. novembra Konvencijas par bērna tiesībām 3. pantu. Kompetento iestāžu, tostarp tiesu iestāžu, darbības un lēmumi pēc ziņojuma par bērnu būtu jāveic un jāpieņem sadarbībā ar bērnu aizsardzības iestādēm. Vajadzības gadījumā būtu jāinformē arī valsts palīdzības dienests pazudušu bērnu meklēšanai.
Likumprojekts veicinās skaidru un saskaņotu tiesisko regulējumu, kā arī sniegs tiesisko ietvaru personu aizsardzībai Regulas 2018/1862 32. panta 1. c), d) un e) apakšpunktā noteiktajos gadījumos.
8.1.13. uz datu aizsardzību
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
Apraksts
Likumprojektā paredzētais regulējums skars datu subjektus – neaizsargātas personas, attiecībā uz kurām iekšlietu ministrs vai Valsts policijas priekšnieka pilnvarotais darbinieks būs pieņēmis lēmumu par liegumu personai izceļot no Latvijas Republikas, kā arī tiesa būs pieņēmusi attiecīgu lēmumu attiecībā uz liegumu bērnu izvest no valsts. Tādējādi minētā regulējuma ietvaros tiks veikta attiecīgo personu datu apstrāde ziņojumu iekļaušanai Šengenas informācijas sistēmā.
8.1.14. uz diasporu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.15. uz profesiju reglamentāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.16. uz bērna labākajām interesēm
Vai projekts skar šo jomu?
-
8.2. Cita informācija
Nav.
Pielikumi