Anotācija

PAZIŅOJUMS:
LVRTC informē, ka 2025. gada 5. decembrī no 00:00 līdz 02:00 LVRTC veiks plānotus infrastruktūras darbus. Šajā laikā īslaicīgi var būt traucēti vai nepieejami eID un eParaksts pakalpojumi (tai skaitā eParaksts mobile).
25-TA-765: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2025. gada 28. janvāra noteikumos Nr. 72 "Eiropas Savienības Kohēzijas politikas programmas 2021.–2027. gadam 4.2.1. specifiskā atbalsta mērķa "Uzlabot vienlīdzīgu piekļuvi iekļaujošiem un kvalitatīviem pakalpojumiem izglītības, mācību un mūžizglītības jomā, attīstot pieejamu infrastruktūru, tostarp veicinot noturību izglītošanā un mācībās attālinātā un tiešsaistes režīmā" 4.2.1.5. pasākuma "Izglītības iestāžu nodrošinājums pilnveidotā vispārējās izglītības satura kvalitatīvai ieviešanai pamata un vidējās izglītības pakāpē" otrās projekta iesniegumu atlases kārtas īstenošanas noteikumi "" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Apraksts
Noteikumu projekts (grozījumi) ir izstrādāts, lai palielinātu spēkā esošajos Ministru kabineta noteikumos Nr. 72 "Eiropas Savienības Kohēzijas politikas programmas 2021.–2027. gadam 4.2.1. specifiskā atbalsta mērķa "Uzlabot vienlīdzīgu piekļuvi iekļaujošiem un kvalitatīviem pakalpojumiem izglītības, mācību un mūžizglītības jomā, attīstot pieejamu infrastruktūru, tostarp veicinot noturību izglītošanā un mācībās attālinātā un tiešsaistes režīmā" (turpmāk – MK noteikumi Nr. 72) noteikto atbalsta apmēru iekļaujošās izglītības infrastruktūras izveidei vai uzlabošanai vispārējās izglītības (vispārizglītojošās) iestādēs pašvaldībās, kuru administratīvajā teritorijā nedarbojas speciālās izglītības iestāde vai ir pieņemts lēmums par speciālās izglītības iestādes reorganizāciju (likvidāciju), paredzot speciālās izglītības programmu īstenošanu iekļaujošās izglītības principos balstītā pieejā. MK noteikumos Nr. 72 minētais finansējuma apmērs nav pietiekams, lai to piešķirtu visām pašvaldībām, kas iesniedza pieteikumus projektu iesniedzēju priekšatlasē un  atbilst minētā atbalsta saņemšanas nosacījumiem.

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Veikt grozījumus MK noteikumu Nr. 72 5. punktā un 14.2. apakšpunktā, lai nodrošinātu finansējuma pieejamību iekļaujošās izglītības infrastruktūras izveidei vai uzlabošanai vispārējās izglītības (vispārizglītojošās) iestādēs visās pašvaldībās, kas atbilst minētā atbalsta saņemšanas nosacījumiem.
Papildu šim, noteikumu projekts paredz tehniskus precizējumus.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Ievērojot MK noteikumu Nr. 72 13. punktu, Izglītības un zinātnes ministrija (turpmāk - ministrija) ir veikusi 4.2.1.5. pasākuma “Izglītības iestāžu nodrošinājums pilnveidotā vispārējās izglītības satura kvalitatīvai ieviešanai pamata un vidējās izglītības pakāpē”  otrās atlases kārtas (turpmāk - 4.2.1.5. pasākuma otrā atlases kārta) projektu iesniedzēju priekšatlasi. Priekšatlases ietvaros tika izvērtēti 22 pašvaldību pieteikumi. Ievērojot MK noteikumu Nr. 72 12.1.3. apakšpunktu, pašvaldības informēja par vēlmi pretendēt uz atbalstu iekļaujošās izglītības infrastruktūras izveidei vai uzlabošanai vispārējās izglītības (vispārizglītojošās) iestādēs pašvaldībā. Priekšatlases izvērtēšanas rezultātā 9 pašvaldībām var tikt plānots atbalsts iekļaujošās izglītības veicināšanai.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Izstrādājot MK noteikumus Nr. 72, tika plānots, ka atbalstam iekļaujošās izglītības veicināšanai pieteiksies līdz trīs pašvaldībām, tādējādi saņemot Eiropas Reģionālās attīstības fonda (turpmāk – ERAF) finansējumu 370 tūkst. - 500 tūkst. euro apmērā. Saskaņā ar MK noteikumu Nr. 72 14.1. apakšpunktu, pieejamo ERAF finansējumu ministrija sadala vienādās daļas starp pašvaldībām, kas atbilst nosacījumam par atbalsta iekļaujošās izglītības veicināšanai saņemšanu, vienlaikus ievērojot, ka minimāli piešķiramais ERAF finansējums iekļaujošās izglītības veicināšanai nav mazāks par 170 tūkst. euro, ņemot vērā, ka pašvaldība var iesniegt atsevišķu projektu tikai iekļaujošās izglītības veicināšanai. Informāciju par atbilstošām pašvaldībām un pieejamo ERAF finansējumu iekļauj Ministru kabineta rīkojumā, ko sagatavo ministrija (Ministru kabineta rīkojums tiek virzīts vienlaicīgi ar šo noteikumu projektu, TA-25-764). Ņemot vērā minēto ierobežojumu, nav iespējams sadalīt MK noteikumu Nr.72 minēto ERAF finansējumu 1 133 699 euro apmērā iekļaujošās izglītības veicināšanai, jo minimāli piešķiramā atbalsta summa netiek sasniegta.
 
Risinājuma apraksts
Lai nodrošinātu, ka investīcijas iekļaujošās izglītības veicināšanai būtu jēgpilnas un par attiecīgās investīcijas izmantošanu projektu iesniegumu varētu iesniegt visas 9 atbilstošās pašvaldības, tiek ierosināti grozījumi MK noteikumos Nr. 72, palielinot iekļaujošās izglītības veicināšanai pieejamo atbalstu par 1 286 192 euro (tajā skaitā ERAF 1 093 263 euro un pašvaldību līdzfinansējums 192 929 euro). Finansējums tiek nodrošināts, pārdalot to no 4.2.1.4. pasākuma “Izglītības iestāžu nodrošinājums pilnveidotā vispārējās izglītības satura kvalitatīvai ieviešanai pirmsskolas izglītības pakāpē”, kura īstenošana netiek plānota. Tādējādi, noteikumu projektā paredzēts grozījums MK noteikumu Nr.72 14.2. apakšpunktā, nosakot iekļaujošās izglītības veicināšanai pieejamo ERAF finansējumu 2 226 962 euro apmērā. Attiecīgi tiek precizēts MK noteikumu Nr.72 5. punkts, nosakot, ka 4.2.1.5. pasākuma otrajai kārtai plānotais un pieejamais finansējums ir  41 506 355 euro, ko veido ERAF finansējums –  35 280 401 euro un pašvaldību budžeta līdzfinansējums –  6 225 954 euro.

Atbilstoši Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmai 2021.–2027.gadam noteikumu projektā iekļautajām investīcijām piemēroti šādi intervences kodi:
1) intervences veidu dimensija - 122 Pamatizglītības un vidējās izglītības infrastruktūra (ERAF finansējums 35 280 401 euro);
2) kods, kas attiecas uz atbalsta dimensijas veidu – 01,  dotācija (ERAF finansējums 35 280 401 euro);
3) kods, kas attiecas uz teritoriālā īstenošanas mehānisma un teritoriālā aspekta dimensiju – 33, bez teritoriālā mērķa (ERAF finansējums 35 280 401 euro);
4) kods, kas attiecas uz ESF+ sekundārajiem tematiem – 09, nepiemēro (ERAF finansējums 35 280 401 euro);
5) kods, kas attiecas uz dzimumu līdztiesības dimensiju – 03, dzimumu neitralitāte (ERAF finansējums 35 280 401 euro).

Papildu šim, noteikumu projekts paredz precizēt 35.8. apakšpunktu, kas paredz, ka finansējuma saņēmējam ir izvēles iespēja, vai tas piemēros sociāli atbildīgu un inovatīvu publisko iepirkumu. Lai viennozīmīgi padarītu šīs prasības par izvēli, tiek aizstāti vārdi "kur tas ir attiecināms, īsteno sociāli atbildīgus un inovatīvus publiskos iepirkumus" ar vārdiem "var piemērot sociāli atbildīgus un inovatīvus publiskos iepirkumus".
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Apraksts
Ja noteikumu projekts netiks  apstiprināts, neviena no pašvaldībām, kas iesniedza pieteikumu projektu iesniedzēju priekšatlasē, informējot par ieceri veikt iekļaujošās izglītības infrastruktūras izveidi vai uzlabošanu vispārējās izglītības (vispārizglītojošā) iestādē, nevarēs saņemt papildu atbalstu šim mērķim, jo MK noteikumi Nr. 72 paredz piešķiramā papildu atbalsta minimālo ierobežojumu, kas netiek sasniegts.
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

Noteikumu projekts tiek virzīts vienlaicīgi ar ministrijas izstrādāto Ministru kabineta rīkojuma projektu "Par Savienības Kohēzijas politikas programmas 2021.–2027. gadam 4.2.1.5. pasākuma "Izglītības iestāžu nodrošinājums pilnveidotā vispārējās izglītības satura kvalitatīvai ieviešanai pamata un vidējās izglītības pakāpē" otrās projekta iesniegumu atlases kārtas projektu iesniedzēju priekšatlases rezultātiem" (TA-25-764), kas paredz sadalīt 4.2.1.5. pasākuma otrās atlases kārtas pieejamo finansējumu pašvaldībām, kas atbilst projektu iesniedzēju priekšatlases nosacījumiem.
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
  • skolēni
  • pedagogi
Ietekmes apraksts
Tiek rādīta iespēja izveidot vai uzlabot iekļaujošās izglītības infrastruktūru vairākās vispārējās izglītības (vispārizglītojošā) iestādēs.
Juridiskās personas
  • pašvaldības
Ietekmes apraksts
Tiek rādīta iespēja izveidot vai uzlabot iekļaujošās izglītības infrastruktūru vairākās pašvaldībās.

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.3. Administratīvo izmaksu novērtējums juridiskām personām

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Administratīvā sloga novērtējums fiziskām personām

Vai projekts skar šo jomu?

2.5. Atbilstības izmaksu novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Rādītājs
2025
saskaņā ar valsts budžetu kārtējam gadam
izmaiņas kārtējā gadā, salīdzinot ar valsts budžetu kārtējam gadam
Turpmākie trīs gadi (euro)
2026
2027
2028
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
1
2
3
4
5
6
7
8
1. Budžeta ieņēmumi
0
2 063 957
0
13 053 748
0
11 642 532
5 344 926
1.1. valsts pamatbudžets, tai skaitā ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi
0
2 063 957
0
13 053 748
0
11 642 532
5 344 926
1.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
1.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
2. Budžeta izdevumi
0
2 428 185
0
15 357 351
0
13 697 097
6 288 148
2.1. valsts pamatbudžets
0
2 063 957
0
13 053 748
0
11 642 532
5 344 926
2.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
2.3. pašvaldību budžets
0
364 228
0
2 303 603
0
2 054 565
943 222
3. Finansiālā ietekme
0
-364 228
0
-2 303 603
0
-2 054 565
-943 222
3.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
0
0
0
3.2. speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
3.3. pašvaldību budžets
0
-364 228
0
-2 303 603
0
-2 054 565
-943 222
4. Finanšu līdzekļi papildu izdevumu finansēšanai (kompensējošu izdevumu palielinājumu norāda ar "-" zīmi)
0
0
0
0
0
0
0
5. Precizēta finansiālā ietekme
-364 228
-2 303 603
-2 054 565
-943 222
5.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
5.2. speciālais budžets
0
0
0
0
5.3. pašvaldību budžets
-364 228
-2 303 603
-2 054 565
-943 222
6. Detalizēts ieņēmumu un izdevumu aprēķins (ja nepieciešams, detalizētu ieņēmumu un izdevumu aprēķinu var pievienot anotācijas (ex-ante) pielikumā)
Ņemot vērā ierosinātos grozījumus, 4.2.1.5. pasākuma otrajai atlases kārtai plānotais un pieejamais finansējums ir 41 506 355 euro, ko veido ERAF finansējums – 35 280 401  euro un pašvaldību budžeta līdzfinansējums – 6 225 954  euro. Budžeta ieņēmumi ir finansējuma ERAF daļa ir ne vairāk kā 85 procentu apmērā no projekta attiecināmām izmaksām. Budžeta izdevumi ir kopējie projekta ieviešanai nepieciešamie publiskā finansējuma (ERAF un pašvaldību budžeta) līdzekļi 100 procentu apmērā no projekta attiecināmām izmaksām. 

Projektus plānots ieviest indikatīvi no 2025.gada 2.ceturkšņa līdz 2028. gada 31. decembrim.
 
Indikatīvi tiek plānots šāds finansējuma apjoma izlietojums:
2025. gadā tiek plānots finansējums 2 428 185 euro gadā (t.sk. ERAF 2 063 957 euro, pašvaldību līdzfinansējums 364 228 euro).
2026. gadā tiek plānots finansējums 15 357 351 euro gadā (t.sk. ERAF 13 053 748 euro, pašvaldību līdzfinansējums 2 303 603 euro);
2027. gadā tiek plānots finansējums  13 697 097 euro gadā (t.sk. ERAF 11 642 532 euro, pašvaldību līdzfinansējums 2 054 565 euro);
2028. gadā tiek plānots finansējums 6 288 148 euro gadā (t.sk. ERAF 5 344 926 euro, pašvaldību līdzfinansējums 943 222 euro);
2029. gadā tiek plānots finansējums 3 735 574 euro gadā (t.sk. ERAF 3 175 238 euro, pašvaldību līdzfinansējums 560 336 euro).
 
Finansējuma sadalījums pa gadiem norādīts indikatīvi un var tikt precizēts, ņemot vērā faktiski izlietoto finansējumu.
6.1. detalizēts ieņēmumu aprēķins
-
6.2. detalizēts izdevumu aprēķins
-
7. Amata vietu skaita izmaiņas (palielinājuma gadījumā: izvērsts pamatojums, izvērtējums par esošo resursu pārskatīšanas iespējām, t.sk. vakanto štata vietu, ilgstošo vakanču izmantošanu u.c.)
Projekta ietvaros personāla izmaksas netiek plānotas. Tās finansējuma saņēmējs sedz  no pašvaldības budžeta līdzekļiem. Tas pamatots ar līdzīgu gadījumu pieredzi citās ministrijas administrētās investīciju programmās, kur finansējuma saņēmējs ir pašvaldības.
Cita informācija
Nepieciešamais finansējums 4.2.1.5. pasākuma otrās atlases kārtas īstenošanai tiks piesaistīts normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā no budžeta resora “74. Gadskārtējā valsts budžeta izpildes procesā pārdalāmais finansējums” 80.00.00 programmas “Nesadalītais finansējums Eiropas Savienības politiku instrumentu un pārējās ārvalstu finanšu palīdzības līdzfinansēto projektu un pasākumu īstenošanai”.
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-
Skaidrojums
Noteikumu projekts paredz palielināt atbalstam pieejamo finansējumu, nemainot sākotnējos nosacījumus tā saņemšanai. 

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Centrālā finanšu un līgumu aģentūra

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Tiek rādīta iespēja izveidot vai uzlabot iekļaujošās izglītības infrastruktūru vairākās vispārējās izglītības (vispārizglītojošā) iestādēs, kas attiecīgi ietekmē izglītības piekļūstamību izglītojamajiem ar invaliditāti.

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Tiek rādīta iespēja izveidot vai uzlabot iekļaujošās izglītības infrastruktūru vairākās vispārējās izglītības (vispārizglītojošā) iestādēs, kas attiecīgi ietekmē izglītības piekļūstamību izglītojamajiem.

8.2. Cita informācija

Noteikumu projekts paredz palielināt atbalstam pieejamo finansējumu, nemainot sākotnējos nosacījumus tā saņemšanai un nemainot sākotnēji paredzētās horizontālās ietekmes. 
Pielikumi