Anotācija

24-TA-1681: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2022. gada 14. jūlija noteikumos Nr. 435 "Eiropas Savienības Atveseļošanas un noturības mehānisma plāna 2. komponentes "Digitālā transformācija" 2.1. reformu un investīciju virziena "Valsts pārvaldes, tai skaitā pašvaldību, digitālā transformācija" īstenošanas noteikumi"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Ministru kabineta 2022. gada 14. jūlija noteikumu Nr. 435 "Eiropas Savienības Atveseļošanas un noturības mehānisma plāna 2. komponentes "Digitālā transformācija" 2.1. reformu un investīciju virziena "Valsts pārvaldes, tai skaitā pašvaldību, digitālā transformācija" īstenošanas noteikumi" (turpmāk - MK noteikumi Nr. 435) piemērošanas laikā tika konstatēts, ka tajos nepieciešams veikt vairākus grozījumus.

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Veikt grozījumus MK noteikumos Nr. 435.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Izvērtējot MK noteikumus Nr. 435, tika konstatēts, ka tajos nepieciešams veikt šādus grozījumus:
      - precizēt nozares ministrijas un Centrālās finanšu līgumu aģentūras (turpmāk – CFLA) darbības investīcijas 2.1.2.1.i. nolūka "Pašvaldību pakalpojumu digitālā transformācija un pašvaldību atbalsta procesu modernizācija un centralizācija" projektu īstenošanas uzraudzībā;
      - precizēt finansējuma saņēmēju sadarbības partneru finansēšanas nosacījumus;
      - precizēt MK noteikumu Nr. 435 izstrādes laikā neprecīzi noformulēto 32.8. apakšpunktu;
      - precizēt MK noteikumos Nr.435 mainītos iestāžu nosaukumus.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Ņemot vērā, ka:
      [1] nozares ministrijas pienākumos ietilpst 2.1.2.1.i. nolūka "Pašvaldību pakalpojumu digitālā transformācija un pašvaldību atbalsta procesu modernizācija un centralizācija" projektiem pieprasīt projekta īstenošanai nepieciešamo finansējumu no budžeta programmas normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā, kā arī nozares ministrija neveic MK noteikumu Nr. 435 16.3.1.-16.3.8. apakšpunktos minētās darbības attiecībā uz investīcijas 2.1.2.1.i. nolūka "Pašvaldību pakalpojumu digitālā transformācija un pašvaldību atbalsta procesu modernizācija un centralizācija" projektiem, MK noteikumos Nr.435 nepieciešams precizēt nozares ministrijas darbības;
      [2] nepieciešams svītrot MK noteikumu Nr.435 18.1.5. apakšpunktu, lai nedublētu CFLA darbības Atveseļošanas un noturības mehānisma plāna  projektu uzraudzībā, kas ir noteiktas citos normatīvajos aktos, tostarp, MK 2021. gada 7. septembra noteikumos Nr. 621 “Eiropas Savienības Atveseļošanas un noturības mehānisma plāna īstenošanas un uzraudzības kārtība”, ir precizējams MK noteikumu Nr.435 18. punkts;
      [3] nepieciešams precizēt finansējuma saņēmēju sadarbības partneru finansēšanas nosacījumus, ir precizējams MK noteikumu Nr.435 29. punkts;
      [4] MK noteikumu Nr. 435  32.8. apakšpunkta neprecīzo formulējumu, kurā Valsts un pašvaldību institūciju amatpersonu un darbinieku atlīdzības likuma (turpmāk – Likums) prasības tiek attiecinātas tikai uz atalgojumu, nepieciešams precizēt MK noteikumu Nr.435 32.8. apakšpunktu.;
      [5] ar 2024. gada 1. jūliju Klimata un enerģētikas ministrija ir pārņēmusi daļu Viedās administrācijas un reģionālās attīstības ministrijas funkciju, Lauksaimniecības datu centra funkcijas ar 2025. gada 1. janvāri pārņem Lauku atbalsta dienests, nepieciešams precizēt MK noteikumu Nr. 435 4. pielikumu; kā arī ir mainījies Valsts reģionālās attīstības aģentūras un Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrijas nosaukums, attiecīgi MK noteikumos Nr. 435 nepieciešams precizēt iestādes nosaukumus.
Risinājuma apraksts
       [1] Tā kā investīcijas 2.1.2.1.i. nolūka "Pašvaldību pakalpojumu digitālā transformācija un pašvaldību atbalsta procesu modernizācija un centralizācija"  MK noteikumu Nr. 435 11.1. apakšpunktā minēto finansējuma saņēmēju (tiešās pārvaldes iestādes - VARAM, LM, IeM, IzM, kas īsteno projektu sadarbībā ar pašvaldībām), projektu uzraudzību veic Centrālā finanšu un līgumu aģentūra, attiecībā uz investīcijas 2.1.2.1.i. nolūka "Pašvaldību pakalpojumu digitālā transformācija un pašvaldību atbalsta procesu modernizācija un centralizācija" projektu īstenošanas uzraudzību precizētas nozares ministrijas un CFLA darbības, MK noteikumos Nr. 435 veicot šādus grozījumus:

1. attiecībā uz nozares ministrijas darbībām:
     1.1. precizēts MK noteikumu Nr. 435 16.3. apakšpunkts un izteikts šādā redakcijā:
“16.3. attiecībā uz šo noteikumu 11.1. apakšpunktā minēto finansējuma saņēmēju īstenojamiem projektiem, izņemot uz investīcijas 2.1.2.1.i. nolūka "Pašvaldību pakalpojumu digitālā transformācija un pašvaldību atbalsta procesu modernizācija un centralizācija" projektiem, veic šādas darbības:”;
      1.2. papildināti MK noteikumi Nr. 435 ar 16.3.1 apakšpunktu šādā redakcijā:
“16.3.1 attiecībā uz investīcijas 2.1.2.1.i. nolūka "Pašvaldību pakalpojumu digitālā transformācija un pašvaldību atbalsta procesu modernizācija un centralizācija" projektiem, pieprasa projekta īstenošanai nepieciešamo finansējumu no budžeta programmas normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā;”.

2. attiecībā uz CFLA darbībām:
     2.1. svītrots MK noteikumu Nr. 435 18.1.5. apakšpunkts;
     2.2. papildināts MK noteikumu Nr. 435 18.1.1. apakšpunkts, lai saskaņā ar  Vadlīniju informatīvā ziņojuma vai Ministru kabineta noteikumu izstrādei par Eiropas Savienības Atveseļošanas un noturības mehānisma plāna reformas vai investīcijas ieviešanu 71. punktu nodrošinātu skaidrus samaksas nosacījumus, un izteikts šādā redakcijā:
“18.1.1. ja tas noteikts projekta īstenošanas līgumā, – pamatojoties uz finansējuma saņēmēja rakstisku avansa pieprasījumu, piešķir avansa maksājumus ne vairāk kā 30 % apmērā, ko finansējuma saņēmējs apgūst sešu mēnešu laikā saimnieciskā gada ietvaros, ievērojot nosacījumu, ka avansa un starpposma maksājumu kopsumma nepārsniedz 90% no kopējā projekta finansējuma;”

      [2] MK noteikumu Nr. 435 29. punkta grozītā redakcija paredz:
“29. Ja projekta īstenošanā tiek iesaistīts sadarbības partneris, finansējuma saņēmējs triju mēnešu laikā pēc sadarbības partnera iesaistīšanās projektā noslēdz sadarbības līgumu, kurā noteikti pušu pienākumi un tiesības, un maksāšanas kārtība (ja attiecināms), tai skaitā sadarbības partneriem, kas veic arī komercdarbību, iekļaujot nosacījumu, ka projekta finansējums netiek izmantots komercdarbības atbalstam. Finansējuma saņēmēji sadarbības līgumā var iekļaut nosacījumu par avansa maksājumu finansējuma saņēmēja sadarbības partneriem, kura apmēru nosaka finansējuma saņēmējs. Šo noteikumu 11.2., 11.3., 11.4., 11.5. un 11.6. apakšpunktā minēto finansējuma saņēmēju sadarbības partneriem avansa maksājums nedrīkst pārsniegt 30 % no sadarbības partnerim plānotā maksājuma kopējā apmēra.”

Ar grozījumiem MK noteikumu Nr. 435 29. punktā ir veikti šādi precizējumi:
      - punkta pirmais teikums ir papildināts ar vārdiem “un maksāšanas kārtība (ja attiecināms)”, attiecinot to uz visiem finansējuma saņēmējiem, lai paredzētu finansējuma saņēmēja pienākumu sadarbības līgumā iekļaut arī maksāšanas kārtību gadījumos, kad tas ir attiecināms;
      - paredzēta finansējuma saņēmēja izvēle noteikt avansa apmēru sadarbības partnerim, proti, finansējuma saņēmējs sadarbības līgumā var iekļaut nosacījumu par avansa maksājumu finansējuma saņēmēja sadarbības partnerim, kura apmēru nosaka finansējuma saņēmējs, taču, ievērojot nosacījumu, ka avansa maksājums attiecībā uz šo noteikumu 11.2., 11.3., 11.4., 11.5. un 11.6. apakšpunktā minētā finansējuma saņēmēja sadarbības partneri nedrīkst pārsniegt 30 % no sadarbības partnerim plānotā maksājuma kopējā apmēra;
      - šo noteikumu projekta 11.1 apakšpunkta un investīcijas 2.1.2.1.i. nolūka “Pašvaldību pakalpojumu digitālā transformācija un pašvaldību atbalsta procesu modernizācija un centralizācija” projektu īstenotāji, kuru sadarbības partneris ir pašvaldība vai pašvaldības iestāde, slēdzot sadarbības līgumu var nodot šim sadarbības partnerim projekta darbības īstenošanu ar tai nepieciešamo finansējumu vai sadarbības līgumā noteikt citu finansēšanas kārtību.

       [3] Ņemot vērā MK noteikumu Nr. 435 32.8. apakšpunkta neprecīzo formulējumu, Valsts un pašvaldību institūciju amatpersonu un darbinieku atlīdzības likuma (turpmāk – Likums) prasības tika attiecinātas tikai uz atalgojumu, bet ne atlīdzību, taču MK noteikumu Nr. 435 izstrādes, saskaņošanas un pēc tam arī skaidrošanas institūcijām posmā nav bijis plānots sašaurināt šo noteikumu 32.8. apakšpunktā minēto tvērumu tikai uz atalgojumu.
Saskaņā ar Likuma 3.panta pirmo daļu Valsts un pašvaldību institūciju amatpersonu (darbinieku) atlīdzību šā likuma izpratnē veido darba samaksa, sociālās garantijas un atvaļinājumi.
Šā likuma izpratnē:
- darba samaksa ir mēnešalga, piemaksas, prēmijas un naudas balvas;
- sociālās garantijas ir pabalsti, kompensācijas, apdrošināšana un šajā likumā noteikto izdevumu segšana.
Tāpat ir norādāms, ka izdevumi, kādi apvienojas izdevumu kategorijās "atalgojums" un "atlīdzība" noteikti  Ministru kabineta 2005. gada 27. decembra noteikumi Nr.1031 "Noteikumi par budžetu izdevumu klasifikāciju atbilstoši ekonomiskajām kategorijām" pielikumā.
Līdz ar to, izvairoties no turpmākām neatbilstīgām interpretācijām, ka netiek attiecinātas pārējās atlīdzības pozīcijas atbilstoši Likuma tvērumam – gan sociālās garantijas (līdz ar to – arī veselības apdrošināšana), gan atvaļinājumi, veikti grozījumi MK noteikumu Nr. 435 32.8. apakšpunktā, izsakot to šādā redakcijā: 
            "32.8. projekta vadības un īstenošanas personāla atlīdzības izmaksas, kas ietver projekta vadībā un īstenošanā iesaistīto ekspertu atlīdzības izmaksas atbilstoši Valsts un pašvaldību institūciju amatpersonu un darbinieku atlīdzības likuma nosacījumiem un radušās, pamatojoties uz darba līgumu, kas noslēgts uz noteiktu laiku, vienošanos vai rīkojumu par visu amata pienākumu vai papildu pienākumu veikšanu projekta īstenošanas laikā vai uz uzņēmuma līguma pamata, un ir nepieciešamas reformas un investīciju virziena mērķu un atskaites punktu sasniegšanai, un ko apliecina terminēto darba līgumu amatu apraksti, uzņēmuma līgumu darba uzdevumi, vienošanās vai rīkojumi par visu amata pienākumu vai papildu pienākumu veikšanu, un papildu pienākumu veikšanas gadījumā – arī šo pienākumu izpildei veltītā darba laika uzskaite;".

       [4] Ņemot vērā:
4.1. Ministru kabineta 2024. gada 7. jūnija rīkojuma Nr. 446 "Par Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrijas un Klimata un enerģētikas ministrijas reorganizāciju"1:
      4.1.1. 2. punktu, kas noteic, ka Klimata un enerģētikas ministrija ar 2024. gada
1. jūliju pārņem no Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrijas vides aizsardzības politikas jomu (izņemot dabas aizsardzības jomu), tiek precizēts MK noteikumu Nr. 435 4. pielikums, proti, sadaļā “2. Datu pārvaldības attīstības programma” papildinot investīcijas nolūku 2.1.3.1. “Vienotās datu koplietošanas platformas attīstība, vides nozares un sociālo pakalpojumu datu pieejamības un koplietošanas nodrošināšana, vēlēšanu procesu digitalizācija un automatizācija” aili “Nozaru ministrijas, finansējuma saņēmēji un sadarbības partneri(norādīti iekavās, ja finansējuma saņēmēji vai sadarbības partneri ir ārpus nozaru ministrijas resora)” ar Klimata un enerģētikas ministriju (turpmāk - KEM), jo investīcijas 2.1.3.1.i. “Datu pieejamība, koplietošana un analītika” ietvaros Valsts vides dienests īsteno projektu “VVD APUS – Atkritumu pārvadājumu uzskaites sistēmas transformācija par kompleksu atkritumu aprites uzskaites un kontroles informācijas sistēmu”, kas ir Klimata un enerģētikas ministrijas padotības iestāde; 
      Pamatojoties uz to, ka KEM ir pārņēmusi nozares ministrijas pienākumus un funkcijas projektam “VVD APUS – Atkritumu pārvadājumu uzskaites sistēmas transformācija par kompleksu atkritumu aprites uzskaites un kontroles informācijas sistēmu”, lai nodrošinātu MK noteikumos Nr. 435 noteiktās  uzraudzības darbības minētajam projektam, KEM un CFLA ir iespējams atrunāt starpresoru vienošanās par sadarbību Eiropas Savienības Atveseļošanas un noturības mehānisma plānā noteikto investīciju īstenošanā un uzraudzībā;
    4.1.2. 3. punktu, kas noteic, ka ar 2024. gada 1. jūliju Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrijas nosaukums ir Viedās administrācijas un reģionālās attīstības ministrija, MK noteikumos Nr. 435 attiecīgi precizēts iestādes nosaukums (13.2., 17.1. 17.2. apakšpunktā, 24. punktā, kā arī 2. un 4. pielikumā); 

4.2. Ministru kabineta 2024. gada 20. augusta rīkojuma Nr. 689
“Par Valsts reģionālās attīstības aģentūras reorganizāciju” 2 1. punktu, kas noteic ar 2024. gada 1. septembri reorganizēt Valsts reģionālās attīstības aģentūru un noteikt, ka minētās iestādes nosaukums ir Valsts digitālās attīstības aģentūra, MK noteikumu Nr. 435 4. pielikumā attiecīgi precizēts iestādes nosaukums.

Ministru kabineta 2024. gada 13. septembra rīkojuma “Par Lauksaimniecības datu centra likvidāciju”3 1. punkts noteic likvidēt Zemkopības ministrijas padotībā esošo valsts pārvaldes iestādi – Lauksaimniecības datu centru – un līdz 2025. gada 1. janvārim nodot šā rīkojuma 2. punktā minētos pārvaldes uzdevumus Lauku atbalsta dienestam, proti, Lauku atbalsta dienests ar 2025. gada 1. janvāri ir Lauksaimniecības datu centra funkciju, pārvaldes uzdevumu, tiesību, saistību, finanšu līdzekļu, bilancē esošās kustamās mantas, lietvedības un nepieciešamā apjoma personāla resursu pārņēmējs.

Iepriekšminētie grozījumi MK noteikumos Nr.435 neietekmē projekta ietvaros veicamo darbību veidu, projekta mērķus vai īstenošanas nosacījumus, nerada ietekmi uz finansējuma saņēmēja un tā sadarbības partneru īstenotajiem un jau uzsāktajiem projektiem un noslēgtajiem līgumiem, tostarp sadarbības līgumiem, negatīvi neietekmē attiecīgo personu jau iegūtās tiesības, kā arī to rezultātā nav nepieciešams veikt grozījumus noslēgtajā līgumā vai vienošanās par projekta īstenošanu.


1skat:  https://likumi.lv/ta/id/352636#p2
2skat: https://likumi.lv/ta/id/354437-par-valsts-regionalas-attistibas-agenturas-reorganizaciju
3 skat: https://likumi.lv/ta/id/355000-par-lauksaimniecibas-datu-centra-likvidaciju
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija
-
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-
Skaidrojums
Pasākumi nav plānoti, ņemot vērā, ka MK noteikumu projekts attiecas uz valsts pārvaldes institūcijām, MK noteikumu projekts nemaina esošo regulējumu, kā arī neparedz ieviest jaunas politikas iniciatīvas.

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi
Piekrītu
Paziņojums par sīkdatņu lietošanu
Lai nodrošinātu TAP portāla pieejamību, tā darbībai tiek izmantotas tikai obligātās tehniskās sīkdatnes. Esmu informēts par sīkdatņu izmantošanu un, turpinot darboties šajā vietnē, piekrītu to izmantošanai. Lasīt vairāk