Anotācija (ex-ante)

22-TA-921: Rīkojuma projekts (Vispārīgais)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Par Valkas novada pašvaldībai piekrītošā nekustamā īpašuma "Autoceļš A3 Seda", Valkas pagastā, Valkas novadā, pārņemšanu valsts īpašumā" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Publiskas personas mantas atsavināšanas likuma 42. panta otrā daļa, 42.1, 43. pants un likuma „Par autoceļiem” 4. panta pirmā daļa.

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Ministru kabineta rīkojuma projekts "Par Valkas novada pašvaldības nekustamā īpašuma "Autoceļš A3 Seda", Valkas pagastā, Valkas novadā, pārņemšanu valsts īpašumā" (turpmāk - rīkojuma projekts) izstrādāts, lai pārņemtu bez atlīdzības valsts īpašumā Satiksmes ministrijas valdījumā Valkas novada pašvaldībai piekrītošo nekustamo īpašumu, kas nepieciešams, lai nodrošinātu autoceļu valsts pārvaldes funkcijas īstenošanu un izpildi.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Rīkojuma projekts sagatavots, ņemot vērā Valkas novada domes Zemes komisijas 2020.gada 18.decembra protokolu Nr.12, 2.§ "Par zemes vienības "Sedas upe" sadalīšanu un valstij piekritīgas zemes vienības izveidošanu" un Valkas novada domes 2022.gada 24.februāra lēmumu Nr.51 (protokols Nr.2, 29.§) "Par zemes vienības "Autoceļš A3 Seda", kadastra apzīmējums 9488 009 0145 nodošanu bez atlīdzības valstij Satiksmes ministrijas personā".
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Rīkojuma projekts paredz nodot bez atlīdzības valsts īpašumā Satiksmes ministrijas valdījumā Valkas novada pašvaldībai piekrītošo nekustamo īpašumu “Autoceļš A3 Seda” (nekustamā īpašuma kadastra Nr. 9488 009 0146) - zemes vienību (zemes vienības kadastra apzīmējums 9488 009 0145) 0.0300 ha platībā, Valkas pagastā, Valkas novadā (turpmāk - Nekustamais īpašums).

Ar Valkas novada domes Zemes komisijas 2020.gada 18.decembra protokolu Nr.12, 2.§ "Par zemes vienības "Sedas upe" sadalīšanu un valstij piekritīgas zemes vienības izveidošanu" ir sadalīta pašvaldībai piekrītošā zemes vienība ar kadastra apzīmējumu 9488 009 0206 trīs zemesgabalos ar platībām 2.1505 ha, 1.0200 ha un 0.0300 ha.
Izveidots jauns Nekustamais īpašums 0.0300 ha platībā un tam noteikts nekustamā īpašuma lietošanas mērķis - zeme dzelzceļa infrastruktūras zemes nodalījuma joslā un ceļu zemes nodalījuma joslā.
Nekustamais īpašums Nekustamā īpašuma valsts kadastrs informācijas sistēmā ir reģistrēts kā pašvaldībai piekritīga zeme 0,0300 ha platībā.
Nekustamais īpašums nav ierakstīts zemesgrāmatā.

Valsts sabiedrības ar ierobežotu atbildību “Latvijas Valsts ceļi” 2021.gada 20. oktobra izziņā Nr.4.9/17314 “Par autoceļa A3 “Inčukalns-Valmiera-Igaunijas robeža (Valka)” posma piederību” ir norādīts, ka uz Valkas novada pašvaldībai piekrītošā Nekustamā īpašuma ir izbūvēts valsts galvenā autoceļa A3 "Inčukalns-Valmiera-Igaunijas robeža (Valka)"km 113,455 inženierbūves kompleksā ietilpstošais tilts pār Sedas upi, kurš atrodas Satiksmes ministrijas Valsts autoceļu fonda bilancē un saskaņā ar starp Satiksmes ministriju un valsts sabiedrību ar ierobežotu atbildību "Latvijas Valsts ceļi" 2019.gada 27.decembrī noslēgto deleģēšanas līgumu Nr.SM 2019/-49 ir nodots valsts sabiedrības ar ierobežotu atbildību "Latvijas Valsts ceļi" pārvaldījumā.
Risinājuma apraksts
Lai nodrošinātu valsts funkciju izpildi un sakārtotu valsts autoceļu zemju piekritību, atbilstoši likuma “Par valsts un pašvaldību zemes īpašuma tiesībām un to nostiprināšanu zemesgrāmatā” 8.panta trešajai daļai, uz valsts vārda Satiksmes ministrijas personā zemesgrāmatā tiek ierakstīta valstij piederošā un piekrītošā zeme, ko aizņem valsts transporta un sakaru komunikācijas.

Saskaņā ar Nekustamā īpašuma valsts kadastra informācijas sistēmas teksta datiem uz Nekustamā īpašuma atrodas Satiksmes ministrijai piederoša būve – Sedas tilts autoceļa A3 km 113.455 (būves kadastra apzīmējums 9488 009 0145 001) (turpmāk – Tilts), kas atrodas valsts sabiedrības ar ierobežotu atbildību “Latvijas Valsts ceļi” pārvaldījumā. Pēc Nekustamā īpašuma pārņemšanas valsts īpašumā Satiksmes ministrijas valdījumā un īpašuma tiesību nostiprināšanas zemesgrāmatā Tilts tiks pievienots Nekustamam īpašumam un ierakstīts zemesgrāmatā tā sastāvā, un turpmāk savā kopībā kā viens veselums Nekustamais īpašums tiks apsaimniekots un uzturēts atbilstoši normatīvo aktu prasībām.

Pirms ieraksta par Tilta pievienošanu Nekustamam īpašumam atbilstoši Publiskas personas mantas atsavināšanas likuma 42.1 pantam Nekustamais īpašums tiks ierakstīts zemesgrāmatā uz Valkas novada pašvaldības vārda vienlaikus ar ierakstu par īpašuma tiesību nostiprināšanu uz valsts vārda Satiksmes ministrijas personā.

Iestājoties apstākļiem, kad Nekustamais īpašums vairs nebūs nepieciešams Satiksmes ministrijai autoceļu valsts pārvaldes funkcijas īstenošanai, saskaņā ar Rīkojuma projekta 2.2.apakšpunktu tas bez atlīdzības tiks nodots atpakaļ Valkas novada pašvaldībai visā tā zemesgrāmatā ierakstītajā sastāvā.

Civillikuma 849.pants noteic, ka lietu kopība ir vairāku tādu pastāvīgu, vienādas vai dažādu šķiru, ķermenisku vai bezķermenisku lietu sakopojums zināmam nolūkam vienā sastāvā un ar vienu kopīgu nosaukumu, kuras šajā sastāvā atzīstamas tiesiskā ziņā par vienību jeb vienu pašu lietu. Līdz ar to Nekustamā īpašuma sastāvā esošais Tilts būs atzīstams par zemes vienības ar kadastra apzīmējumu 9488 009 0145 neatņemamu sastāvdaļu, kas kopīgi veidos lietu kopību un nebūs atdalāms.

Saskaņā ar likuma „Par autoceļiem” 4. panta pirmo daļu Nekustamais īpašums tiks nodots valsts sabiedrības ar ierobežotu atbildību „Latvijas Valsts ceļi” pārziņā.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
Ietekmes apraksts
Autoceļu lietotāji.
Nekustamais īpašums ir nepieciešams transporta infrastruktūras attīstībai.
Juridiskās personas

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.2.1. uz makroekonomisko vidi:

2.2.2. uz nozaru konkurētspēju:

2.2.3. uz uzņēmējdarbības vidi:

Ietekmes apraksts
Rīkojuma projekts tautsaimniecību kā valsts nozari neietekmē un administratīvo slogu nerada.

2.2.4. uz mazajiem un vidējiem uzņēmējiem:

2.2.5. uz konkurenci:

2.2.6. uz nodarbinātību:

2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija
Rīkojuma projektam nav ietekmes uz valsts budžetu, jo papildu līdzekļi no valsts budžeta nav nepieciešami. Izdevumi, kas saistīti ar Nekustamā īpašuma ierakstīšanu zemesgrāmatā, tiks segti no Satiksmes ministrijas budžeta programmas 23.00.00 "Valsts autoceļu fonds" apakšprogrammā 23.07.00 "Valsts autoceļu pārvaldīšana" paredzētajiem līdzekļiem.
Nekustamā īpašuma uzturēšanas izdevumi tiks segti no Satiksmes ministrijas budžeta programmas 23.00.00 "Valsts autoceļu fonds" apakšprogrammā 23.06.00 "Valsts autoceļu uzturēšana un atjaunošana" paredzētajiem līdzekļiem.
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-
Skaidrojums
Atbilstoši Ministru kabineta 2009.gada 25.augusta noteikumu Nr.970 „Sabiedrības līdzdalības kārtība attīstības plānošanas procesā” 5.punktam sabiedrības līdzdalības kārtība ir piemērojama tiesību aktu projektu izstrādē, kas būtiski maina esošo regulējumu vai paredz ieviest jaunas politiskās iniciatīvas. Ņemot vērā, ka Ministru kabineta rīkojuma projekts neatbilst minētajiem kritērijiem, sabiedrības līdzdalības kārtība rīkojuma projekta izstrādē netiek piemērota. Ministru kabineta rīkojuma projekts un tā anotācija būs publiski pieejami Ministru kabineta tīmekļvietnē – sadaļā/Tiesību aktu projekti.
Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas – Satiksmes ministrija, VSIA “Latvijas Valsts ceļi” un Valkas novada pašvaldība.

6.4. Cita informācija

Saskaņā ar Oficiālo publikāciju un tiesiskās informācijas likuma 2. panta pirmo daļu un 3. panta pirmo daļu tiesību aktus publicē oficiālajā izdevumā „Latvijas Vēstnesis”, tos publicējot elektroniski tīmekļvietnē www.vestnesis.lv.
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Satiksmes ministrija
  • VSIA "Latvijas Valsts ceļi"
  • Valkas novada pašvaldība

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi